Tästä aiheesta on varmasti ollut aikaisemminkin useampikin viestiketju, mutta haluan tähän aiheeseen nyt vielä laajemmalti vinkkejä.
Eli autoni on w202 220d -97 (330tkm). Ostettuani auton kuukausi sitten, siinä hihna vinkui jonkin verran ja kyselinkin myyjältä siitä, mutta sanoi vain, että varmaan hihna vain kulahtanut ja vanha, että menee vaihtoon (Huom! katsoin tietenkin itsekin pellin alle ostovaiheessa). Tarkastelin kuitenkin jälkeenpäin tuota hihnaa tarkemmin ja mielestäni se oli kuitenkin hyväkuntoisen näköinen ja mietinkin että taitaa muualta johtua tämä vinkumis ongelma. No ostin kaupasta sitten tätä CRC:n hihnasprayta ja suhasin sitä hihnalle ja hihnan käynti vaimeni oikeastaan kokonaan. Hihnasprayn teho ei kuitenkaan kestänyt kovin kauaa, kun hihna taas rupesi vikiseen ja vikinä taas voimistui, eli sprayta joutuu laittamaan lähes joka päivä, jotta hihna pysyy hiljaisena.
No ostin sitten uuden hihnan ja kiristinpyörän ja ajattelin, että josko se näistä johtuu. Hihna ja kiristinpyörä motonetista eli tarviketavaraa. Vaihdoin kyseiset osat, mutta yllätäin vikinä oli jopa voimakkaampi, kuin aikaisemmin.
Noniin, kertokaapa kokeneet, mitkä nyt voisi olla järkevintä tarkistaa ja vaihtaa seuraavaksi tai mistä voisi olettaa vian löytyvän? Itse mietin, että oiskohan tuossa kiristäjä systeemissä se vika, koska se oli oikeastaan ainut jota rullan ja hihnan vaihdon aikana säädettiin ja vikinä vain sitten voimistui. Tuokin vikinä hiljeni hieman, kun taas suhautti hihnasprayta, mutta ei kuitenkaan kokonaan. Hihna tuntuu pyörivän kuitenkin tasaisesti eikä pompi rullilla.
Kirjoitelkaapa kokemuksia millä olette ratkaisseet ongelmanne ja mitä osia vaihtaneet. Voi myös kirjoittaa jotain ohjeita miten jokin tietty rulla tai osa vaihdetaan, jos se on jotenkin monimutkaisempi.
w202 moniurahihna ongelma
Re: w202 moniurahihna ongelma
Loppuuko vikinä kun kierroksia nostaa? Hihnankiristimen linkku voi olla entinen. Se siis missä on se kiristinpyörä kiinni. Kokeile laittaa joku rauta koneen ja linkun väliin ja väännä. Jos sillä hiljenee niin uus linkku ja ehkä tappikin. Sitä en ymmärrä miten tuo spray sitten liittyy tuohon asiaan..
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: w202 moniurahihna ongelma
Ei lopu vikinä kierroksia nostaessa, vikisee jopa enemmän. Pitääpä kokeilla tuota linkun vääntämistä. Tuolla spraylla hain sitä, että voisi olettaa vinkumisen johtuvan hihnan kireydestä, ekä rullista, kun vikinä vaimenee sprayn lisäkitkasta.
Re: w202 moniurahihna ongelma
Jos linkussa on vikaa niin vikinä loppuu kun kierroksia nostaa.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: w202 moniurahihna ongelma
Ei se sitten varmaan siinä linkussakaan vika ole, ja hihna tuntuu olevan kireellä.
Re: w202 moniurahihna ongelma
Onko vesipumppu kunnossa? Entäs laturin vapaakytkin?
Voit heittää sen motonetin hihnankin suoraan roskiin, sillä ei tee mitään. Se on niin kovaa materiaalia että näillä nollakeleilläkin sen pito on niin ja näin. Kymmene vuotta vanha orkkis laadun hihna oli parempi pidoltaan kun motonetin uusi.
Voit heittää sen motonetin hihnankin suoraan roskiin, sillä ei tee mitään. Se on niin kovaa materiaalia että näillä nollakeleilläkin sen pito on niin ja näin. Kymmene vuotta vanha orkkis laadun hihna oli parempi pidoltaan kun motonetin uusi.

Re: w202 moniurahihna ongelma
Miten nämä ongelmat vesipumpussa tai laturin vapaakytkimestä ilmenevät jos ovat epäkunnossa? Ainakaan itse en niistä ole huomannut mitään poikkeavaa, mutta se ei kerro sitä, että ne olisivat varmasti kunnossa.jpeltoma kirjoitti:Onko vesipumppu kunnossa? Entäs laturin vapaakytkin?
Voit heittää sen motonetin hihnankin suoraan roskiin, sillä ei tee mitään. Se on niin kovaa materiaalia että näillä nollakeleilläkin sen pito on niin ja näin. Kymmene vuotta vanha orkkis laadun hihna oli parempi pidoltaan kun motonetin uusi.
Onko tosi, että nämä motonetin hihnat ovat niin huonolaatuisia, että luistavat uutenakin? Epäilin aiemmissa postauksissa tätä, mutta kai tähän on uskottava. Mistä parempi laatuisia hihnoja?
Re: w202 moniurahihna ongelma
Saa motonetista ihan hyviäkin hihnoja, merkki ratkaisee eikä ostopaikka.
Vapaakytkimen rikki oleminen aiheuttaa hihnan hypyttämistä tyhjäkäynnillä, lisäksi saattaa pitää aikamoista kolinaa.
Vapaakytkimen rikki oleminen aiheuttaa hihnan hypyttämistä tyhjäkäynnillä, lisäksi saattaa pitää aikamoista kolinaa.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A