On se yks murheen kryyni.. 190tkm ajettu 200 cdi -04 C farkku.
Noniin, ajan työmatkaa 220km mini per päivä, ei mitään vastaavia ongelmia aikaisemmin. Eilen kuitenkin hain vanhempani ja 2 veljeäni +60kg matkatavaraa lentokentältä ja ajeltiin normaalisti 110km kotiin. Tankkivalo sytty ja käytiin tankilla, sammutin auton enkä ollut huomannut mitään normaalista poikkeavaa ajaessa. Tankki söi 61 litraa (luulin että tässä on 62l tankki), kun yleensä noilla kohdin tankkiin on mennyt n.58-59 litraa.
Käynnistin auton ja moottorivalo syttyi. Ei siinä, ajettiin pari kilometria kotiovelle ja auto kärys melkosen pahalle kun auto sammutettiin. Hajua vertaisin ehkä lähimmäksi karstaa tai luistatettua kytkintä, ehkä jopa öljyä. Tuli siis puhaltimista sisälle, ja konehuone haisi myös vahvasti, tuntui tulevan edestä päin vasemmalta.
Vikakoodi mitä auto tarjosi omalla lukijalla oli P1407, EGR suuttimeen liittyvä vikailmoitus. Lukasin netistä että aikamoinen turhake tuo ja tukkeutuu helposti. Nollautinpa sitten moottorivalon ja päätin aamulla polttaa karstat kunnolla motarilla. Samainen haju kuitenkin perille päästyä. Valo ei kuitenkaan syttynyt. Kotiin päästyäni en huomannut hetken tyhjäkäynnin jälkeen hajua, mutta emäntä lähti 10min jälkeen kaupoille ja soitti autosta että onko auto ok, täällä käryää joku, moottorivaloa ei kuitenkaan syttynyt tauluun.
Mikä ihme? Kärsiikö ajaa? Tosiaan ton tankkauksen jälkeen tuli heti käynnistäessä ongelma, tankkiin meni kyllä enemmän kiisseliä kuin koskaan ennen, eihän se nyt ole mihinkään sieltä voinut valua tää "ylimääräinen"?.... Painoakin oli lastina enemmän kuin normaalisti, mutta 5 hengen autohan tuo on, ja motarilla kierrokset siinä 2100 paikkeilla normaalisti, kulutus oli 5.6l/100km, täysin normaalit arvot..
Olihan tarinaa..
