Vakionopeudensäädin ja kulutus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ke 21.04.2004 21:23

Vakionopeudensäädin ja kulutus

Viesti Kirjoittaja mr »

Taas näitä aloittelijan kysymyksiä: kuinka paljon vakionopeudensäätimen käyttö vaikuttaa polttoaineen kulutukseen, noin yleisluontoisesti?
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Re: Vakionopeudensäädin ja kulutus

Viesti Kirjoittaja M.K »

mr kirjoitti:Taas näitä aloittelijan kysymyksiä: kuinka paljon vakionopeudensäätimen käyttö vaikuttaa polttoaineen kulutukseen, noin yleisluontoisesti?
Ihan tarkkaa litra määrää en osaa sanoa, ei ole tullut tehtyä vertailevaa tutkimusta.
Mutta sanoisin kyllä että, oikein käytettynä etenkin pitkillä maantie matkoilla säästöä syntyy, koska laite ei aiheuta sitä inhimillistä kaasujalan väsymisestä johtuvaa kaasun pumppaamista. Ja tempo-kaasun asento on aina oikeassa suhteessa tiestön profiiliin nähden, eli alamäet mennään mahdollisuuksien mukaan rullaillen ja ylämäki huipulla kaasua todellakin löysätään heti kun huippu on saavutettu.

Eräs niistä varusteista joka on ns. pakollinen. Kuinka helppoa onkaan olla maantie jonossa siinä keulilla "hiostetun paikalla", tempoon vaan rajoituksen mukainen nopeus sisään ja nopeusmittariin+taustapeiliin vilkuilun voi lopettaa.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4769
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Olen M.K,n kanssa samaa mieltä.

Lisäksi, mikäli on sellaista vaivaa (kuten minulla), että nopeus pyrkii karkailemaan, ja vain suoranainen virkavallan pelko pidättelee sen verran, että tulee ajettua noinniinkuin edes suunnilleen rajoitusten mukaisesti. Niin vakionopeudensäädin säästää kyllä itsensä sakoissa, (tai tietenkin niiden puutteessa).

Periaatteessahan se vähän lisää kulutusta, kun se ei osaa ennakoida esim. vastasia ja myötäsiä eikä rajoitusten muutoksia.
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Ziba K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Ma 24.03.2003 09:49
Paikkakunta: Vantaa

kulutus

Viesti Kirjoittaja Ziba K »

todella riippuu cruisen "älykkyydestä". Ainakin vanhemmissa amerikanraudoissa tuo sinänsä mainio värkki monesti lisää kulutusta, jopa 1-2 litraa satasella.

TM koeajoi vuonna 1990 silloin niin muodikkaan, käytetyn Buick Electra -piilofarkun. Moittivat koeajajat ko. yksilön cruiserin pumppaavuutta mäkisessä maastossa, Pohojanmaan suorilla laite toimi suunnitellusti.

Itselläni on samanlainen kokemus 1994 -mallisesta Bensa vanista; ajoin kerran Heinolaan cruise päällä tasan 100 km/h, kulutus oli jämptit 20 litraa sadalla. :) Takaisin Helsinkiin laskettelin sitten varvaskaasun varassa, niin tarkkaan satasta kuin pystyin. Kärry vei ainostaan maltilliset 17.5 litraa hotusiiniä / 100 km! 8)

Tarinan opetus: kaikilla lisähilpakkeilla on hintansa saavutetun mukavuuden vastineena..
Ziba
kalustoluettelossa tällä hetkellä:
W126 300SE -90
E34 BMW 535i -89
Chrysler PT Cruiser 2.0 -01
Chevrolet Caprice Brougham 5.7 -87
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Ajelin viikolla uudella Volvo s60 vakio nopeuden säätimellä ajaessa auton oma tietska näyttää 0,1-0,2 litraa suurempaa kulutusta koko ajan ja mietin sitä et johtuu siitä että se ei haista ylämäkeä ajoissa ja joutuu lisäämään kaasua reilummin kerralla
mr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ke 21.04.2004 21:23

Viesti Kirjoittaja mr »

Kiitoksia vastauksista. Tästä voisi vetää johtopäätöksen, että älyttömän mäkisellä raitilla säädintä ei kannata käyttää. Joku Tre-Helsinki-moottoritie kai Suomen oloissa ideaalinen maasto moiselle vekottimelle...

EDIT: Sen verran vielä vaivaan, että kun tuossa mun autossa (MB C180 Esprit -96) on automaattilaatikko ja siinä nämä S- ja E-asennot, niin millainen on tarkoituksenmukainen ajotilanne tuolle E-asetukselle? Ohjekirja löytyy pelkästään saksankielisenä, ja kun on jäänyt teutonit opiskelematta kunnolla, niin...
Avatar
jake
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Ke 09.04.2003 09:11
Paikkakunta: Peking

Viesti Kirjoittaja jake »

Mun ohjekirjassaq S=standart ja E= eko, eli E asennossa pitäisi bensaa palaa maltillisemmin, ei anna vedättää kierroksia niin korkealle ennen vaihtokohtaa, kuin S asennossa. Mulla on valitsin yleensä aina E asennossa, paitsi silloin kun vedän jotain kärryä tai muuta vekotinta.
W124 E220T
Avatar
Bf109
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: To 18.03.2004 20:14

Viesti Kirjoittaja Bf109 »

Ja mulla taas S ja W, taisi olla kirjattu stadard ja winter. Tähän mennessä en kovin isoja eroja ole havainnut, pitänee laskeskella kulutusta pidemmällä aikavälillä.
C180T (S202) -99
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14210
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Tuo W123:seni olisi muuten aivan ideaali käyttöauto, jos siinä olisi ilmastointilaite ja vakionopeudensäädin. Täytynee seuraavata vehjettä etsiä tarkemmalla seulalla...

UtJr:n komentajan autona oli liisattu Mondeo 2.0 GT, johon oli jälkikäteen asennettu vakionopeudensäädin. Omasta mielestäni toleranssi oli aika suuri, mittari heitteli helposti sen 5 km/h, ja mäissä tuntui, kun vakkari tuli ikäänkuin myöhässä mukaan.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

Nyrkkisääntö: Vakionopeussäädin nostaa kulutusta. Kuinka paljon, riippuu mäkien määrästä ja jyrkkyydestä.
Selityskin on yksinkertainen:
Jos haluat pihistää kulutuksessa (esmes. taloudellisuusajot), niin työnnät pisimmän pykälän pesään heti, kun koneen vääntö sietää, ja "pulttaat" kaasun yhteen asentoon, josta sitä ei liikutella milliäkään. Ylämäissä vauhti hiipuu ja alamäet tullaan "tukka putkella".
Jokainen varpaan kipristys holauttaa lusikallisen ylimääräistä menolientä. Ei sopan annostelulaite tiedä, poleksiiko sitä "neekeri" vai ihminen, ja vakionopeussäädin todellakin poleksii aina kun kuormitus vähänkin kasvaa. Sen tehtävänähän ei ole optimoida kulutusta, vaan pitää nopeus tilanteesta riippumatta vakiona.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Timo L. kirjoitti: UtJr:n komentajan autona oli liisattu Mondeo 2.0 GT, johon oli jälkikäteen asennettu vakionopeudensäädin. Omasta mielestäni toleranssi oli aika suuri, mittari heitteli helposti sen 5 km/h, ja mäissä tuntui, kun vakkari tuli ikäänkuin myöhässä mukaan.
"Löysät pois ja taas mennään" Tais olla vähän liikaa klappia tempon vivuissa/vaijereissa.
jorma-k kirjoitti: Jos haluat pihistää kulutuksessa (esmes. taloudellisuusajot), niin työnnät pisimmän pykälän pesään heti, kun koneen vääntö sietää, ja "pulttaat" kaasun yhteen asentoon, josta sitä ei liikutella milliäkään. Ylämäissä vauhti hiipuu ja alamäet tullaan "tukka putkella".
Eli on taloudellisempaa, että ylämäki nousuihin käytetään enemmän aikaa, kuin että mäet noustaisiin ylös mahd. nopeasti kaasua hetkellisesti lisäämällä. :roll:
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
mr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ke 21.04.2004 21:23

Viesti Kirjoittaja mr »

jake kirjoitti:Mun ohjekirjassaq S=standart ja E= eko, eli E asennossa pitäisi bensaa palaa maltillisemmin, ei anna vedättää kierroksia niin korkealle ennen vaihtokohtaa, kuin S asennossa. Mulla on valitsin yleensä aina E asennossa, paitsi silloin kun vedän jotain kärryä tai muuta vekotinta.
Ajelin tuossa yhden tankillisen seka-ajoa niin, että tuo E oli päällä koko ajan. Kumma kyllä biili tuntui vievän enemmän bensaa... Josko tuo kuitenkin olisi suunniteltu vain satatasaisella autobaanalla tapahtuvaan ihanneajoon?
Avatar
suhari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 259
Liittynyt: La 31.01.2004 22:29
Paikkakunta: koillismaa

Viesti Kirjoittaja suhari »

On tempomaatin käytössä toinenkin taloudellisuuteen vaikuttava aspekti. Minkä bensakuluissa häviää, sen ylinopeussakoissa voittaa :wink: Onhan melko tavallista, että ainakin pitemmässä ajossa nopeus pyrkii karkaamaan "aavistuksen" yli sallitun :lol:
MaQe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Ma 07.06.2004 00:40
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MaQe »

VAG konsernin tuotteessa en huomannut vakkarin vaikuttavan polttoainekulutukseen, vaikka ehdin seurata polttoaineen kulutusta vuoden verran ennen vakkarin asennusta ja useamman vuoden vakkarin asennuksen jälkeen. Suurempi vaikutus kulutukseen oli sillä montako rekkaa tai muuta hitaampaa ajoneuvoa piti työmatkalla (~100 km) ohittaa. Tosin kyse oli dieselistä, joten kulutuksen vaihtelu oli pientä.

Suurimmat säästöt minullakin tuli siinä että sakkojen määrä väheni kun ei tullut ajeltua enää vahingossa yli rajoituksen.. tahalliset tai muuten vain typerät ylitykset ovat sitten asia erikseen :)
Avatar
E220
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 157
Liittynyt: Ke 21.01.2004 15:28
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja E220 »

Vaikken niitä sakkoja ihme kyllä just oo saanukkaan, niin niitten pelossa ja "nopeuden rajoittimesta" johtuen tempomaatin laitoin. Suht usein ajellaan Tuusulaan moikkaamaan broidia ja sillä matkalla on kuultu marmatusta ihan tarpeeksi, tahtoi aina karata se nopeus sinne 150 tietämille.
Nyt lyödään heti lähtiessä 135 ja otetaan pois Myllykukolle noustessa.
Kulutus ei mielestäni oo juuri muuttunu, johtuu tietenkin paljosta kaupunki-ajosta!
BMW E93 330dA caprio -08

exät: W209 CLK270CDI -04
W124 E220 -95
S210 E280T 4MATIC -98
mr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ke 21.04.2004 21:23

Viesti Kirjoittaja mr »

Semmottista vielä tuosta automaattivaihteiden E-asennosta, että kuinkas on: pitäisikö ns. ylikaasun toimia tuossa tilassa? Ainakaan meikäläisen laatikko ei tönää pienempää sisään, jos kaasun täräyttää E-ajossa pohjaan. Esim. ohittaessa vähänkään tiukemmassa paikassa pitää aina vaihtaa S päälle.

EDIT: Toimiihan se, perkele, sittenkin. Täytyy vaan polkasta talla pohjaan koko lailla rivakalla liikkeellä.
Viimeksi muokannut mr, To 24.06.2004 19:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Moi,

Kypsyin alkuperäiseen Cruiseen ja suunnittelin tilalle uuden.
Mittailin maantiellä mikä tulisi olla kaasupolkimen nopeus/riippuen vauhdista
ja nousukulmasta.
Uuteen cruiseen asetettiin PWM modulaattori joka määrittää kaasupolkimen
nopeuden jolla kaasua lisätään. Lisäksi ylitys rajoitinta muutettiin siten
että päästiin polttoaine taloudellisempaan ajotyyliin.
Tässä oli versio 1

Sitten polttoaine taloudellisuutta voidaan parantaa sähköistä TPS rajoitinta
käyttäen eli kuljettaja voi määritellä maksimi muutosnopeuden ja kaasun
asennon.
Tässä oli versio 2

Sitten tuli idea lentokone puolelta, taasen...(Versio 3)
Eli auton nopeuden voisi muuttaa joystic tyyppisellä "tikulla" eli väli arvot
asettelin seuraavasti minimi nopeus 40km/h - 140km/h(maksimi).
Eli ideana on että kun olet paikallaan niin säädä nopeus ja kiihtyvyys ja
paina nappia ja auto lähtee liikkeelle...

Vielä on kehitteillä automaatti hidastin jolla auton saa hidastumaan
tiettyyn nopeuteen, säädettävällä muutoksen nopeudella...

Ko. laitteeseen löytyy piirilevy jos jotain kiinnostaa, laitteen rakentaminen vaatii sitten pitkää pinnaa...
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Eco-mittarista näkee aika hyvin vakionopeuden säätimen vaikutuksen. Manuaaliaskin kanssa viisari tuppaa herkästi makaamaan punaisella, kun vitonen on pesässä. Kierrokset ovat esim. satasen vauhdissa melko alhaalla ja pienikin kaasun lisäys heittää econ punaiselle. Nelkulla ajaessa mittarin mukaan kulutus on alempi, mutta kierroksia on tietty enemmän - voipi olla että kulutus on siten suurempi.
Kyllä jalalla ohjattuna bensamaitti on aina pienempi, cruise ei tosiaan ennakoi mitään, vaan antaa tasapaksun matkanopeuden edellyttämän annoksen lientä tieprofiilista riippumatta.
Aivan absoluuttisella tasamaalla cruise voi jopa tipan säästääkin.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
capriceman
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 440
Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Merkonoomi mittari = ECO ?

Viesti Kirjoittaja capriceman »

Moi,

Niin toi merkonoomimittari on 80-luvun tekniikkaa eikä se kerro oikein
milloin ajetaan säästeliäästi. Kyllä se jotenkin toimii ainakin suuntaa antavasti.
Nykyajan eco mittari pitäsi toimia siten, että mitataan polttoaineen kulutus
tai PWM pulssi ruiskulta ja VSS anturilta auton nopeus. Näin ollen jo paikallaan olo ja tyhjäkäynti aiheuttaisi eco mittarin menon punaselle koska
auto ei liiku mutta polttoainetta menee... Sitten on helppo tarkastella mittaria
ajaessa millä nopeudella auto kulkeen ekoistisesti ja millä vaihteella...ja
pysähtelyt näkyisivät oikeasti mittarissa punaisella, kun auto ei liiku tai liikkuu
hitaasti verratuna moottorin käyttämään polttoainemäärään...
Vastaa Viestiin