Vakionopeudensäädin ja kulutus
Vakionopeudensäädin ja kulutus
Taas näitä aloittelijan kysymyksiä: kuinka paljon vakionopeudensäätimen käyttö vaikuttaa polttoaineen kulutukseen, noin yleisluontoisesti?
Re: Vakionopeudensäädin ja kulutus
Ihan tarkkaa litra määrää en osaa sanoa, ei ole tullut tehtyä vertailevaa tutkimusta.mr kirjoitti:Taas näitä aloittelijan kysymyksiä: kuinka paljon vakionopeudensäätimen käyttö vaikuttaa polttoaineen kulutukseen, noin yleisluontoisesti?
Mutta sanoisin kyllä että, oikein käytettynä etenkin pitkillä maantie matkoilla säästöä syntyy, koska laite ei aiheuta sitä inhimillistä kaasujalan väsymisestä johtuvaa kaasun pumppaamista. Ja tempo-kaasun asento on aina oikeassa suhteessa tiestön profiiliin nähden, eli alamäet mennään mahdollisuuksien mukaan rullaillen ja ylämäki huipulla kaasua todellakin löysätään heti kun huippu on saavutettu.
Eräs niistä varusteista joka on ns. pakollinen. Kuinka helppoa onkaan olla maantie jonossa siinä keulilla "hiostetun paikalla", tempoon vaan rajoituksen mukainen nopeus sisään ja nopeusmittariin+taustapeiliin vilkuilun voi lopettaa.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
.
Olen M.K,n kanssa samaa mieltä.
Lisäksi, mikäli on sellaista vaivaa (kuten minulla), että nopeus pyrkii karkailemaan, ja vain suoranainen virkavallan pelko pidättelee sen verran, että tulee ajettua noinniinkuin edes suunnilleen rajoitusten mukaisesti. Niin vakionopeudensäädin säästää kyllä itsensä sakoissa, (tai tietenkin niiden puutteessa).
Periaatteessahan se vähän lisää kulutusta, kun se ei osaa ennakoida esim. vastasia ja myötäsiä eikä rajoitusten muutoksia.
.
Olen M.K,n kanssa samaa mieltä.
Lisäksi, mikäli on sellaista vaivaa (kuten minulla), että nopeus pyrkii karkailemaan, ja vain suoranainen virkavallan pelko pidättelee sen verran, että tulee ajettua noinniinkuin edes suunnilleen rajoitusten mukaisesti. Niin vakionopeudensäädin säästää kyllä itsensä sakoissa, (tai tietenkin niiden puutteessa).
Periaatteessahan se vähän lisää kulutusta, kun se ei osaa ennakoida esim. vastasia ja myötäsiä eikä rajoitusten muutoksia.
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
kulutus
todella riippuu cruisen "älykkyydestä". Ainakin vanhemmissa amerikanraudoissa tuo sinänsä mainio värkki monesti lisää kulutusta, jopa 1-2 litraa satasella.
TM koeajoi vuonna 1990 silloin niin muodikkaan, käytetyn Buick Electra -piilofarkun. Moittivat koeajajat ko. yksilön cruiserin pumppaavuutta mäkisessä maastossa, Pohojanmaan suorilla laite toimi suunnitellusti.
Itselläni on samanlainen kokemus 1994 -mallisesta Bensa vanista; ajoin kerran Heinolaan cruise päällä tasan 100 km/h, kulutus oli jämptit 20 litraa sadalla.
Takaisin Helsinkiin laskettelin sitten varvaskaasun varassa, niin tarkkaan satasta kuin pystyin. Kärry vei ainostaan maltilliset 17.5 litraa hotusiiniä / 100 km!
Tarinan opetus: kaikilla lisähilpakkeilla on hintansa saavutetun mukavuuden vastineena..
TM koeajoi vuonna 1990 silloin niin muodikkaan, käytetyn Buick Electra -piilofarkun. Moittivat koeajajat ko. yksilön cruiserin pumppaavuutta mäkisessä maastossa, Pohojanmaan suorilla laite toimi suunnitellusti.
Itselläni on samanlainen kokemus 1994 -mallisesta Bensa vanista; ajoin kerran Heinolaan cruise päällä tasan 100 km/h, kulutus oli jämptit 20 litraa sadalla.


Tarinan opetus: kaikilla lisähilpakkeilla on hintansa saavutetun mukavuuden vastineena..
Ziba
kalustoluettelossa tällä hetkellä:
W126 300SE -90
E34 BMW 535i -89
Chrysler PT Cruiser 2.0 -01
Chevrolet Caprice Brougham 5.7 -87
kalustoluettelossa tällä hetkellä:
W126 300SE -90
E34 BMW 535i -89
Chrysler PT Cruiser 2.0 -01
Chevrolet Caprice Brougham 5.7 -87
Kiitoksia vastauksista. Tästä voisi vetää johtopäätöksen, että älyttömän mäkisellä raitilla säädintä ei kannata käyttää. Joku Tre-Helsinki-moottoritie kai Suomen oloissa ideaalinen maasto moiselle vekottimelle...
EDIT: Sen verran vielä vaivaan, että kun tuossa mun autossa (MB C180 Esprit -96) on automaattilaatikko ja siinä nämä S- ja E-asennot, niin millainen on tarkoituksenmukainen ajotilanne tuolle E-asetukselle? Ohjekirja löytyy pelkästään saksankielisenä, ja kun on jäänyt teutonit opiskelematta kunnolla, niin...
EDIT: Sen verran vielä vaivaan, että kun tuossa mun autossa (MB C180 Esprit -96) on automaattilaatikko ja siinä nämä S- ja E-asennot, niin millainen on tarkoituksenmukainen ajotilanne tuolle E-asetukselle? Ohjekirja löytyy pelkästään saksankielisenä, ja kun on jäänyt teutonit opiskelematta kunnolla, niin...
Tuo W123:seni olisi muuten aivan ideaali käyttöauto, jos siinä olisi ilmastointilaite ja vakionopeudensäädin. Täytynee seuraavata vehjettä etsiä tarkemmalla seulalla...
UtJr:n komentajan autona oli liisattu Mondeo 2.0 GT, johon oli jälkikäteen asennettu vakionopeudensäädin. Omasta mielestäni toleranssi oli aika suuri, mittari heitteli helposti sen 5 km/h, ja mäissä tuntui, kun vakkari tuli ikäänkuin myöhässä mukaan.
UtJr:n komentajan autona oli liisattu Mondeo 2.0 GT, johon oli jälkikäteen asennettu vakionopeudensäädin. Omasta mielestäni toleranssi oli aika suuri, mittari heitteli helposti sen 5 km/h, ja mäissä tuntui, kun vakkari tuli ikäänkuin myöhässä mukaan.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Nyrkkisääntö: Vakionopeussäädin nostaa kulutusta. Kuinka paljon, riippuu mäkien määrästä ja jyrkkyydestä.
Selityskin on yksinkertainen:
Jos haluat pihistää kulutuksessa (esmes. taloudellisuusajot), niin työnnät pisimmän pykälän pesään heti, kun koneen vääntö sietää, ja "pulttaat" kaasun yhteen asentoon, josta sitä ei liikutella milliäkään. Ylämäissä vauhti hiipuu ja alamäet tullaan "tukka putkella".
Jokainen varpaan kipristys holauttaa lusikallisen ylimääräistä menolientä. Ei sopan annostelulaite tiedä, poleksiiko sitä "neekeri" vai ihminen, ja vakionopeussäädin todellakin poleksii aina kun kuormitus vähänkin kasvaa. Sen tehtävänähän ei ole optimoida kulutusta, vaan pitää nopeus tilanteesta riippumatta vakiona.
Selityskin on yksinkertainen:
Jos haluat pihistää kulutuksessa (esmes. taloudellisuusajot), niin työnnät pisimmän pykälän pesään heti, kun koneen vääntö sietää, ja "pulttaat" kaasun yhteen asentoon, josta sitä ei liikutella milliäkään. Ylämäissä vauhti hiipuu ja alamäet tullaan "tukka putkella".
Jokainen varpaan kipristys holauttaa lusikallisen ylimääräistä menolientä. Ei sopan annostelulaite tiedä, poleksiiko sitä "neekeri" vai ihminen, ja vakionopeussäädin todellakin poleksii aina kun kuormitus vähänkin kasvaa. Sen tehtävänähän ei ole optimoida kulutusta, vaan pitää nopeus tilanteesta riippumatta vakiona.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
"Löysät pois ja taas mennään" Tais olla vähän liikaa klappia tempon vivuissa/vaijereissa.Timo L. kirjoitti: UtJr:n komentajan autona oli liisattu Mondeo 2.0 GT, johon oli jälkikäteen asennettu vakionopeudensäädin. Omasta mielestäni toleranssi oli aika suuri, mittari heitteli helposti sen 5 km/h, ja mäissä tuntui, kun vakkari tuli ikäänkuin myöhässä mukaan.
Eli on taloudellisempaa, että ylämäki nousuihin käytetään enemmän aikaa, kuin että mäet noustaisiin ylös mahd. nopeasti kaasua hetkellisesti lisäämällä.jorma-k kirjoitti: Jos haluat pihistää kulutuksessa (esmes. taloudellisuusajot), niin työnnät pisimmän pykälän pesään heti, kun koneen vääntö sietää, ja "pulttaat" kaasun yhteen asentoon, josta sitä ei liikutella milliäkään. Ylämäissä vauhti hiipuu ja alamäet tullaan "tukka putkella".

177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Ajelin tuossa yhden tankillisen seka-ajoa niin, että tuo E oli päällä koko ajan. Kumma kyllä biili tuntui vievän enemmän bensaa... Josko tuo kuitenkin olisi suunniteltu vain satatasaisella autobaanalla tapahtuvaan ihanneajoon?jake kirjoitti:Mun ohjekirjassaq S=standart ja E= eko, eli E asennossa pitäisi bensaa palaa maltillisemmin, ei anna vedättää kierroksia niin korkealle ennen vaihtokohtaa, kuin S asennossa. Mulla on valitsin yleensä aina E asennossa, paitsi silloin kun vedän jotain kärryä tai muuta vekotinta.
VAG konsernin tuotteessa en huomannut vakkarin vaikuttavan polttoainekulutukseen, vaikka ehdin seurata polttoaineen kulutusta vuoden verran ennen vakkarin asennusta ja useamman vuoden vakkarin asennuksen jälkeen. Suurempi vaikutus kulutukseen oli sillä montako rekkaa tai muuta hitaampaa ajoneuvoa piti työmatkalla (~100 km) ohittaa. Tosin kyse oli dieselistä, joten kulutuksen vaihtelu oli pientä.
Suurimmat säästöt minullakin tuli siinä että sakkojen määrä väheni kun ei tullut ajeltua enää vahingossa yli rajoituksen.. tahalliset tai muuten vain typerät ylitykset ovat sitten asia erikseen
Suurimmat säästöt minullakin tuli siinä että sakkojen määrä väheni kun ei tullut ajeltua enää vahingossa yli rajoituksen.. tahalliset tai muuten vain typerät ylitykset ovat sitten asia erikseen

Vaikken niitä sakkoja ihme kyllä just oo saanukkaan, niin niitten pelossa ja "nopeuden rajoittimesta" johtuen tempomaatin laitoin. Suht usein ajellaan Tuusulaan moikkaamaan broidia ja sillä matkalla on kuultu marmatusta ihan tarpeeksi, tahtoi aina karata se nopeus sinne 150 tietämille.
Nyt lyödään heti lähtiessä 135 ja otetaan pois Myllykukolle noustessa.
Kulutus ei mielestäni oo juuri muuttunu, johtuu tietenkin paljosta kaupunki-ajosta!
Nyt lyödään heti lähtiessä 135 ja otetaan pois Myllykukolle noustessa.
Kulutus ei mielestäni oo juuri muuttunu, johtuu tietenkin paljosta kaupunki-ajosta!
BMW E93 330dA caprio -08
exät: W209 CLK270CDI -04
W124 E220 -95
S210 E280T 4MATIC -98
exät: W209 CLK270CDI -04
W124 E220 -95
S210 E280T 4MATIC -98
Semmottista vielä tuosta automaattivaihteiden E-asennosta, että kuinkas on: pitäisikö ns. ylikaasun toimia tuossa tilassa? Ainakaan meikäläisen laatikko ei tönää pienempää sisään, jos kaasun täräyttää E-ajossa pohjaan. Esim. ohittaessa vähänkään tiukemmassa paikassa pitää aina vaihtaa S päälle.
EDIT: Toimiihan se, perkele, sittenkin. Täytyy vaan polkasta talla pohjaan koko lailla rivakalla liikkeellä.
EDIT: Toimiihan se, perkele, sittenkin. Täytyy vaan polkasta talla pohjaan koko lailla rivakalla liikkeellä.
Viimeksi muokannut mr, To 24.06.2004 19:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Moi,
Kypsyin alkuperäiseen Cruiseen ja suunnittelin tilalle uuden.
Mittailin maantiellä mikä tulisi olla kaasupolkimen nopeus/riippuen vauhdista
ja nousukulmasta.
Uuteen cruiseen asetettiin PWM modulaattori joka määrittää kaasupolkimen
nopeuden jolla kaasua lisätään. Lisäksi ylitys rajoitinta muutettiin siten
että päästiin polttoaine taloudellisempaan ajotyyliin.
Tässä oli versio 1
Sitten polttoaine taloudellisuutta voidaan parantaa sähköistä TPS rajoitinta
käyttäen eli kuljettaja voi määritellä maksimi muutosnopeuden ja kaasun
asennon.
Tässä oli versio 2
Sitten tuli idea lentokone puolelta, taasen...(Versio 3)
Eli auton nopeuden voisi muuttaa joystic tyyppisellä "tikulla" eli väli arvot
asettelin seuraavasti minimi nopeus 40km/h - 140km/h(maksimi).
Eli ideana on että kun olet paikallaan niin säädä nopeus ja kiihtyvyys ja
paina nappia ja auto lähtee liikkeelle...
Vielä on kehitteillä automaatti hidastin jolla auton saa hidastumaan
tiettyyn nopeuteen, säädettävällä muutoksen nopeudella...
Ko. laitteeseen löytyy piirilevy jos jotain kiinnostaa, laitteen rakentaminen vaatii sitten pitkää pinnaa...
Kypsyin alkuperäiseen Cruiseen ja suunnittelin tilalle uuden.
Mittailin maantiellä mikä tulisi olla kaasupolkimen nopeus/riippuen vauhdista
ja nousukulmasta.
Uuteen cruiseen asetettiin PWM modulaattori joka määrittää kaasupolkimen
nopeuden jolla kaasua lisätään. Lisäksi ylitys rajoitinta muutettiin siten
että päästiin polttoaine taloudellisempaan ajotyyliin.
Tässä oli versio 1
Sitten polttoaine taloudellisuutta voidaan parantaa sähköistä TPS rajoitinta
käyttäen eli kuljettaja voi määritellä maksimi muutosnopeuden ja kaasun
asennon.
Tässä oli versio 2
Sitten tuli idea lentokone puolelta, taasen...(Versio 3)
Eli auton nopeuden voisi muuttaa joystic tyyppisellä "tikulla" eli väli arvot
asettelin seuraavasti minimi nopeus 40km/h - 140km/h(maksimi).
Eli ideana on että kun olet paikallaan niin säädä nopeus ja kiihtyvyys ja
paina nappia ja auto lähtee liikkeelle...
Vielä on kehitteillä automaatti hidastin jolla auton saa hidastumaan
tiettyyn nopeuteen, säädettävällä muutoksen nopeudella...
Ko. laitteeseen löytyy piirilevy jos jotain kiinnostaa, laitteen rakentaminen vaatii sitten pitkää pinnaa...
Eco-mittarista näkee aika hyvin vakionopeuden säätimen vaikutuksen. Manuaaliaskin kanssa viisari tuppaa herkästi makaamaan punaisella, kun vitonen on pesässä. Kierrokset ovat esim. satasen vauhdissa melko alhaalla ja pienikin kaasun lisäys heittää econ punaiselle. Nelkulla ajaessa mittarin mukaan kulutus on alempi, mutta kierroksia on tietty enemmän - voipi olla että kulutus on siten suurempi.
Kyllä jalalla ohjattuna bensamaitti on aina pienempi, cruise ei tosiaan ennakoi mitään, vaan antaa tasapaksun matkanopeuden edellyttämän annoksen lientä tieprofiilista riippumatta.
Aivan absoluuttisella tasamaalla cruise voi jopa tipan säästääkin.
Kyllä jalalla ohjattuna bensamaitti on aina pienempi, cruise ei tosiaan ennakoi mitään, vaan antaa tasapaksun matkanopeuden edellyttämän annoksen lientä tieprofiilista riippumatta.
Aivan absoluuttisella tasamaalla cruise voi jopa tipan säästääkin.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Merkonoomi mittari = ECO ?
Moi,
Niin toi merkonoomimittari on 80-luvun tekniikkaa eikä se kerro oikein
milloin ajetaan säästeliäästi. Kyllä se jotenkin toimii ainakin suuntaa antavasti.
Nykyajan eco mittari pitäsi toimia siten, että mitataan polttoaineen kulutus
tai PWM pulssi ruiskulta ja VSS anturilta auton nopeus. Näin ollen jo paikallaan olo ja tyhjäkäynti aiheuttaisi eco mittarin menon punaselle koska
auto ei liiku mutta polttoainetta menee... Sitten on helppo tarkastella mittaria
ajaessa millä nopeudella auto kulkeen ekoistisesti ja millä vaihteella...ja
pysähtelyt näkyisivät oikeasti mittarissa punaisella, kun auto ei liiku tai liikkuu
hitaasti verratuna moottorin käyttämään polttoainemäärään...
Niin toi merkonoomimittari on 80-luvun tekniikkaa eikä se kerro oikein
milloin ajetaan säästeliäästi. Kyllä se jotenkin toimii ainakin suuntaa antavasti.
Nykyajan eco mittari pitäsi toimia siten, että mitataan polttoaineen kulutus
tai PWM pulssi ruiskulta ja VSS anturilta auton nopeus. Näin ollen jo paikallaan olo ja tyhjäkäynti aiheuttaisi eco mittarin menon punaselle koska
auto ei liiku mutta polttoainetta menee... Sitten on helppo tarkastella mittaria
ajaessa millä nopeudella auto kulkeen ekoistisesti ja millä vaihteella...ja
pysähtelyt näkyisivät oikeasti mittarissa punaisella, kun auto ei liiku tai liikkuu
hitaasti verratuna moottorin käyttämään polttoainemäärään...