m115 käyntihäiriö

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
gmp
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 14.06.2011 09:58

m115 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja gmp »

Elikkä aitona on W123 josta löytyy keulalta tuo m115 motti ja sen kyljestä paljon puhuttu 175 cdt strömberg. Ongelmana on että moottori "tupsuttaa" pakoputkeen tähän tyyliin: http://www.youtube.com/watch?v=gkRP1Rdj9U0" onclick="window.open(this.href);return false;. Tuntuu, että kävis paksulla. Kaasuttimeen on uusittu kaikki sisuskalut, mutta vikaa ei ole ankarasta säätämisestä huolimatta saatu kuriin. Kierroksia saa ottamaan ihan hyvin eikä matka-ajossa kone pätki, mutta tyhjäkäynnillä tupsuttaa. Virtapuollen pitäisi olla kunnossa (virranjakaja, tulpat, johdot uusittu) ja pakoventtiilitki todennäköisesti kunnossa (ei imuefektiä pakoputkessa). Ennen kaasuttimen huoltosarjaa kulutus oli matka-ajossakin 15l paikkeilla. Nyt ei tietoa.

Tässä alkaa kärsivällisyys loppumaan. Missä vika?
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: m115 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Oletko tarkistanut että automaattirikastimen neula liikkuu herkästi eikä juutu? Ja että automaattirikastimen tyhjäkäyntikierrokset on säädetty oikein kaasuttimen edessä olevasta pienestä linkistä.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
gmp
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 14.06.2011 09:58

Re: m115 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja gmp »

Automaattirikastimen otin irti kun säätöjä ei alkanut löytymään ja rikastinta käytetty nyt käsin. Rikastimen mäntä liikkuu normaalisti. Lähtee kyllä rikastin päällä hyvin käyntiin ja kun hiukan lämpenee niin voi sen puottaa pois ja jää käymään tyhjäkäynnille.

" onclick="window.open(this.href);return false; <- tuon ojeen mukaan olen kaasutinta ruuvaillut kylläkin lähinnä korvakuulolta. Ohjeessahan ei täysin sama kaasutin ole, mutta toimintaperiaate lähes sama.

Tuo imusarjan päällä oleva mötikkä mihin tulee sähköjohto rikastimelta säätää ilmeisesti tuota ilman kulkua imusarjassa rikastin päällä/pois? Eli kun rikastin on päällä, ei ilmaa kulje ja kun kone lämpenee niin imusarjasta aukeaa se ilmakanava?
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: m115 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Kokeilitko tutkia ilmavuotoja suihkimalla liitoksiin esim jotain starttipilottia tai vastaavaa? Vaikea uskoa että vika olisi ainakaan neulassa tai suuttimessa jos ne on uusittu, kuulostaa joltain muulta vialta. Eihän siinä ole juuri muuta säätöä kuin suuttimen korkeuden säätö ylös alas ja kierrosluvun säätö. Näiden kaasareiden ongelma lienee enimmäkseen vain kuluneissa osissa tai ilmavuodoissa.
Tosin noissa uudemmissa voi olla jotain jippoja mitkä puuttuu mun kaasarista :)
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1639
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Re: m115 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Rikkaallahan tuo tuntuu olevan...
Pari juttua tulee mieleen, kun omistan samanlaisen kaasuttimen :wink:
- Tuo säätöohje on tosiaan vähän erilaisesta kaasarista. Tässä mallissahan seosta säädetään
kaasarin alta. Eli kohdasta jossa on jälkikäynnin estoventtiili. Muistelen että myötäpäivään rikastaa.

- Toinen juttu : kun purit kaasarin, niin katsoitko tarkkaan mikä on männän asento = männän kyljissä on
kanavia ja porauksia, jotka pitää mennä kasattaessa tarkasti samaan asentoon.
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
gmp
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 14.06.2011 09:58

Re: m115 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja gmp »

Juu alta säädetään ja suutinputkea ylöspäin niin laihemmalle ja alaspäin rikastaa..?

Tuosta ryypyn männästä en ole aivan varma, mutta oheisen kuvan perusteella ( http://www.strichacht.info/media/Bilder/pier2.JPG" onclick="window.open(this.href);return false; ) männässä olevat pienet reijät vasemmalle ja kaksi suurempaa oikealle. Tiedä sitten onko näin? :roll:

Nyt tupsuttelu kuitenkin väheni kun säädin venttiilein välykset kohdalleen. Nyt, kun on koitettu löytää seokset oikeiksi niin vastaan tuli ongelma, että kaasua painettaessa kone tahtoo tupehtua. Tuntuu, että tuo lisärikastin ei toimisi oikein. Onko neulan korkeudelle jotain ohjearvoa ja onko kuinka tarkka paikastaan? Nyt on haettu mututuntumalla kohdalleen. Suutinputkessahan on kuitenki aika reilusti säätövaraa. Mutta säätäminen jatkuu. Jospa tuon sais jouluksi katsastettua.
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: m115 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Niin se rikastimen mäntä pitää liikkua herkästi, näkyy tossa sun kuvassa. Voi ehkä toimia lämpimänä mutta kylmänä takertelee pohjaan, se on jousen varassa ja pitäisi aina palatua ylös kun sormella painelee. Ainakin omassa autossa kaasun painaminen aiheutti sen että kone tukehtui ja se johtui juuri tästä. ota se kotelo irti ja kokeile myös miten se toimii kylmänä vaikka pakastimessa tai jääkaapissa hetki.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
gmp
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 14.06.2011 09:58

Re: m115 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja gmp »

No nyt satiin jo auto käymään jotenki. Tyhjäkäynti oli hyvä ja kierroksiakin otti mutta auto puutui aina kun painoi kaasun pohjaan asti. Kiersi kuitenkin pitkälle silloin kun anto nätisti kaasua. Suutinputki oli niin alhaalla kun sai. Seosta laihentamalla alkoi röplöttämään vain enemmän kun painoi kaasun pohjaan. Ajattelin sitten nostaa neulaa hiukan ylemmäs vaan nyt alko paukkumaan imusarjaan. Ja sama tulos vaikka siirsin neulan takaisin lähtötilanteeseen. Edelleen ampuu imusarjaan. Alkaa keinot loppumaan. Ennakkoa on sen reilu 10ast. tyhjäkäynnillä ja kun antaa jengaa niin nousee sinne 40ast. tienoille.

Rikastimen mäntä liikkuu kyllä hyvin ja palautuu takaisin ylös kun painaa sormella pohjaan. Kun purin kaasarin niin hioin kevyesti hiomapaperilla sitä mäntää ja asentaessa crc:tä päälle.
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: m115 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Projektimersu seisoi viime talven yli ulkona bensat sisässään niin kaasutin oli täynnä valkoista hartsia, bensa oli mennyt mössöksi, piti huuhdella koko systeemi. Tarkista myös että mekaanisen bensapumpun kalvo on ehjä ja siinä oleva suodatin ei ole tukossa.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: m115 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Muista myös että aparaatissa on pikkasen eri säädöt kylmälle ja lämpimälle koneelle. Eli kylmänä ulkolämpötilasta riippuen rikastimessa on ne portaat, ja kylmänä kierroslukua säädetään siitä lyhyestä muovilinkistä. Vivun pidentäminen lisää kierroksia ja lyhentäminen vähentää kierroksia, yksi kierros 200rpm. Lämpimänä kun bi-jousi muuttaa mittaansa niin rikastin putoaa pois päältä, männän pitäisi rikastimessa olla silloin yläasennossä käsittääkseni. Kirjoitit että toimii juuri ja juuri jos kaasarin suutin on säädetty rikkaimmalle. Tarkoittaisiko tämä kääntäen verrannollisesti sitä että kone saa jostain muualta ylimääräistä ilmaa?

EDITOITU 19.01
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
gmp
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 14.06.2011 09:58

Re: m115 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja gmp »

Kyllä tuo vähän siltä tuntuu että jostakin vuotaa ilmaa. Täytynee vaihtaa imusarjan tiiviste. Onko kaasutin kuinka tarkka tuolle kaasuläpän kulumiselle kun siinä pieni välys tuntuu? Toisaalta kaasutin toimi aikaisemmin ennemmin rikkaalla kuin laihalla joten tuskin on tuosta akselista kiinni.

Onko normaalia näissä kaasuttimissa, että kaasutin pukkaa koneen käydessä bensaa paluuputkeen aika reilusti?
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: m115 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

suihki käydessä siihen akselin laakeriin jotain palavaa suihketta, jos käynti muuttuu niin tiedät vuotaako siitä. Kyllä se voi olla niin että joudut vaihtamaan sen laakerit
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: m115 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Voit tarkistaa toimiiko paluusysteemin niin että puristat lyttyyn kaasuttimen alla kulkevaa ilmaletkua. Tyhjäkäynnillä bensa kiertää takaisin tankkiin, kaasua painettaessa kierto sulkeutuu. Eli jos käynti muuttuu kun puristat letkua niin se systeemi pitäis olla kunnossa.
Varmaan vaihdoit kalvon siihen uuden.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: m115 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Sellanen juttu vielä että esimerksi omaa m115 200/220 konetta on valmistettu kolmella eri virranjakajalla. Kahdessa niistä on ajoitus 13-19 astetta ja yhdessä 2-8. Lisäksi sytytysosat voi olla erilaisia, mun auton jakajaan ei sopinut tarvikeliikkeen osat, ostin sitten alppilan autosähköstä virranjakajan numerolla oikeat osat.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: m115 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Aapo.T kirjoitti:Voit tarkistaa toimiiko paluusysteemin niin että puristat lyttyyn kaasuttimen alla kulkevaa ilmaletkua. Tyhjäkäynnillä bensa kiertää takaisin tankkiin, kaasua painettaessa kierto sulkeutuu. Eli jos käynti muuttuu kun puristat letkua niin se systeemi pitäis olla kunnossa.
Varmaan vaihdoit kalvon siihen uuden.
Eli päinvastoin jos tyhjäkäynnillä puristat letkua ja käynti muuttuu niin kalvo/tiiviste/letku vaihtoon tms :oops:
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
gmp
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 14.06.2011 09:58

Re: m115 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja gmp »

Nyt alkaa usko loppumaan. Elikkä imusarjan kaikki tiivisteet uusittu ja edelleen paukuttaa imusarjaan kaasua painettaessa. Sytytystä ku kattelin niin huomasin että kun kaasuun koskee niin ennakko hyppää aika nopsaa 40-50asteen tuntumaan. Ja sama vaikka alipaineletkun irroittaa siitä alipainekellosta. :wtf: Miten mahollista? Venttiilinkopassahan lukee tuossa omassa että 800rmp ennakko 10-18 astetta ja olikos se nyt 3000rmp n.40 astetta.
gmp
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 14.06.2011 09:58

Re: m115 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja gmp »

Nyt näyttäisi, että vika on löytynyt. Elikkä vaihdoin kaasuttimen läppäakselille uudet o-renkaat vanhojen stefojen tilalle ja johan alkoi käymään oikein. Saas nähdä kuinka pitkäikäinen tuosta kaasuttimesta tuli. Parempihan tuohon olisi tieten hankkia alkuperäisiä vastaavat stefat.
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: m115 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Onks siinä o-renkaat :)
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
gmp
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 14.06.2011 09:58

Re: m115 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja gmp »

Jonku sortin stefat siellä näytti olevan jotka oli kuluneet melko haperoksi. Tilalle laitoin oikean kokoiset o-renkaat ja nyt tuntus toimivan.
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: m115 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Niinpä on tosiaan, avasin omasta irtokaasarista nuo vivut ja alla oli katkennut o-rengas.

Kuva

Pistin tilalle motonetin lajitelmasta 7x2 tiivisteen joka on aikas tiukka.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: m115 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Ainoo ongelma mun autossa on enää se että jos auto on seissy vaikka 2 viikkoa niin starttaaminen on hidasta siinä mielessä että meinaa tukehtua tms nikottelee ja sitte pikkuhiljaa jää käymään, tämä on siis 0-20s sisällä. Jos autoa käytetään joka päivä vaikka kylmänäkin niin ongelmaa ei ole.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Vastaa Viestiin