Laturin laakeri ääntää?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
HandiCap
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Pe 16.07.2004 16:15
Paikkakunta: Kainuunmeren ympäristö

Laturin laakeri ääntää?

Viesti Kirjoittaja HandiCap »

Tervehdys kaikille!

Kysymys laturista vaivaa mieltäni. Kuinkahan pitkä elinkaari on jäljellä laturilla, josta kuuluu kurahtelua/surahtelua kylmässä, mutta ei lämpimässä koneessa?

Paikallistin tuon äänen ja kurahtelun käynnistämällä kylmän koneen, laittamalla toisen käden laturin kopan päälle ja toisella kädellä kaasua vivuston kautta pikkuisen ryntäyttämällä. Kun kierrokset laskevat takaisin, niin juuri ennen tyhjäkäynnille palaamista laturin kopassa tuntuu (ja kuuluu) surahdus / kurahdus.

Lämpimällä koneella tätä ei tapahdu.

Vai voisiko tämä ääni johtua moottoria pitkin jostain muualta? Äkkipäätään sormin kokeilemalla muualta (vesi/ohjaustehostimen pumppu) tämä kurahdus ei tunnu niin voimakkaalta.

Laturi (70A) lataa ja akku pysyy täynnä eikä muitakaan suurempia sähköhäiriöitä (kop kop) ole ilmennyt.

Jos laturi on entinen, niin korjautanko (niin... itse en osaa :oops: ) vai ostanko ja asennutan uuden (...mutta tämän osaan :D )?
W124 230E -91
jone2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Ke 01.09.2004 14:33

Re: Laturin laakeri ääntää?

Viesti Kirjoittaja jone2 »

[quote="HandiCap"]Tervehdys kaikille!

Kysymys laturista vaivaa mieltäni. Kuinkahan pitkä elinkaari on jäljellä laturilla, josta kuuluu kurahtelua/surahtelua kylmässä, mutta ei lämpimässä koneessa?

Paikallistin tuon äänen ja kurahtelun käynnistämällä kylmän koneen, laittamalla toisen käden laturin kopan päälle ja toisella kädellä kaasua vivuston kautta pikkuisen ryntäyttämällä. Kun kierrokset laskevat takaisin, niin juuri ennen tyhjäkäynnille palaamista laturin kopassa tuntuu (ja kuuluu) surahdus / kurahdus.

Lämpimällä koneella tätä ei tapahdu.

Vai voisiko tämä ääni johtua moottoria pitkin jostain muualta? Äkkipäätään sormin kokeilemalla muualta (vesi/ohjaustehostimen pumppu) tämä kurahdus ei tunnu niin voimakkaalta.

Laturi (70A) lataa ja akku pysyy täynnä eikä muitakaan suurempia sähköhäiriöitä (kop kop) ole ilmennyt.

Jos laturi on entinen, niin korjautanko (niin... itse en osaa :oops: ) vai ostanko ja asennutan uuden (...mutta tämän osaan :D )?[/quote]



Moi !



Roottorin ja Staattorin väli on todella pieni, voipi vastata roottori rautoihin jos laakeri on sökö.

Näkyykö laturin rungossa tuuletinpyörän raapimisjälkiä ?

Paljonko se lataa? pitää olla 14.0 V tai yli..kun laakerit kypsyy tippuu alle 14:0 V:n.

Osta uus, korjaa vanha ja pistä hyllyyn, noita menee mersussa niinkuin sokeria.....

t jone
HandiCap
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Pe 16.07.2004 16:15
Paikkakunta: Kainuunmeren ympäristö

Viesti Kirjoittaja HandiCap »

Jaahas... niin että menee kuin sokeria.... ei prskls... :shock:

Latausjännite on 14 - 14,5 V välillä. Pitääkö sen noin heitellä vai onko normaalia?

Mitään raapimisjälkiä en nähnyt, kun en ole sitä sen kummemmin purkanut. Ne ei ilmeisesti ulkopuolelle näy, kun kaikki liikkuvat osat ovat kuoren sisällä?

Noo.. onhan tuo jo kestänyt ensimmäiset 13 vuotta, joten tod.näk. vanha laturi joutaa jo vanhuuden lepoon. :cry:

Kun tietäs vaan pitääkö uuden olla Boschia vai jotain muuta. Täällä tarjottelivat jotain tarvikelatureita, tehdaskorjattuja tai jotain.
Lieneekö noista mihinkään?

Tai itseasiassa, jos tarvikeosa kestäisi edes puolet alkuperäisen iästä niin eiköhän se hintansa edestä ole työtä tehnyt?
W124 230E -91
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18105
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Reilun satasen maksaa se tehdaskunnostettu - sellainen vaan kehiin.
Aika hyvin ne on kestäneet.
wiimax.fi
jone2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Ke 01.09.2004 14:33

Viesti Kirjoittaja jone2 »

[quote="HandiCap"]Jaahas... niin että menee kuin sokeria.... ei prskls... :shock:

Latausjännite on 14 - 14,5 V välillä. Pitääkö sen noin heitellä vai onko normaalia?

Mitään raapimisjälkiä en nähnyt, kun en ole sitä sen kummemmin purkanut. Ne ei ilmeisesti ulkopuolelle näy, kun kaikki liikkuvat osat ovat kuoren sisällä?

Noo.. onhan tuo jo kestänyt ensimmäiset 13 vuotta, joten tod.näk. vanha laturi joutaa jo vanhuuden lepoon. :cry:

Kun tietäs vaan pitääkö uuden olla Boschia vai jotain muuta. Täällä tarjottelivat jotain tarvikelatureita, tehdaskorjattuja tai jotain.
Lieneekö noista mihinkään?

Tai itseasiassa, jos tarvikeosa kestäisi edes puolet alkuperäisen iästä niin eiköhän se hintansa edestä ole työtä tehnyt?[/quote]


Moi !

Kyllä kinttaalla on , että lataako tarpeeksi jos on vain 14.0, heti kun se tippuu alle niin alkaa pimeässä jo valo himmeästi palaan. Tyhjäkäynnillä se on arvatenkin pienin.

Jos laakeri korkkaa niin se tuuletinsiipi alkaa ennenpitkää raapimaan laturin päätyrunkoa siitä yläosasta, ja jäljet on kyllä ulospäin nähtävissä.


Osta uusi, eikö KL myynyt joskus alkuperäisiä 150 e:llä, halvempiakin varmaan löytyy.

Sen vanhan voi kyllä korjatakin. Laakerit 11e , hiilet 3e jos kollektori on OK
niin siinä koko remppa.Oletuksena että se hihnapyörä tuuletinsiipi ja rikat
ei ole jauhaneet tyhjää. (ne maksaa vähän enämpi).

t jone
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

eipä ole yksikään auto vielä ladannut yli 14volttia...tämä nykyinen 300d menee jo hieman yli...
Avatar
Jarno.v
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 439
Liittynyt: Ma 08.12.2003 20:23
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

No eikai niitä boscheja nyt ihan niinkuin tupakkia mene?
Esim. opel omega A:ssa olen nähnyt monta laturia(bosch 70/55a) joissa se menee yli 300000 kohdalla vaihtoon siksi, että kiilahihna pohjaa ja vinkuu, kun hihnapyörästä kohta läpi näkee :shock: Eikä joihinki oltu ikinä edes hiiliä vaihdettu(kuulemma)
Nojoo uudempien opelien laturien kestävyydestä ei taas laulua kannata tehdä. :lol:
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

jone2 kirjoitti:Kyllä kinttaalla on , että lataako tarpeeksi jos on vain 14.0, heti kun se tippuu alle niin alkaa pimeässä jo valo himmeästi palaan. Tyhjäkäynnillä se on arvatenkin pienin.
Kyllä se riittää, jos 14v tulee laturilta,13.5kin riittää.
Normaalilla boschin säätimellä ei varmastikaan enempää saa pihalle, jos säädin toimii.
14.6v Säätimellä antaa mulla 14.3v akun navoista mitattuna.
Wis antaa arvoiksi 13-14.5v 3000rpm :roll:
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
jone2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Ke 01.09.2004 14:33

Viesti Kirjoittaja jone2 »

[quote="Jani"][quote="jone2"]Kyllä kinttaalla on , että lataako tarpeeksi jos on vain 14.0, heti kun se tippuu alle niin alkaa pimeässä jo valo himmeästi palaan. Tyhjäkäynnillä se on arvatenkin pienin.[/quote]
Kyllä se riittää, jos 14v tulee laturilta,13.5kin riittää.
Normaalilla boschin säätimellä ei varmastikaan enempää saa pihalle, jos säädin toimii.
14.6v Säätimellä antaa mulla 14.3v akun navoista mitattuna.
Wis antaa arvoiksi 13-14.5v 3000rpm :roll:[/quote]



Moi !


Ei ainakaan minulla riittänyt, poppa paloi himmeästi kun Fluke näytti 13.95.
Sammui kun nousi 14.00 V:iin. Lataahan se tietenkin jotenkin 13.5:lläkin , mutta ei riittävästi.....Lukemat akun navoista.


Mittarikin kannataa tsekata, että näyttää oikein.

Halpisdigit näyttää mitä sattuu.

Sitten kun paikat oli kunnossa tuli 14.20V tyhjäkäynnillä, näin 250 D 55/80 A Boschilla.

Epäilen kyllä etttä latausvalon ohjaus on niin fiksu että se mittaa D+:n, eli roottorin magnetoinnin ja akun napajännitteen eroa, eli akkujänniteeen absoluuttiarvo vaikuttaa latausvalon syttymisjännitteeseen.


Joo samanlaisia kokemuksia on minullakin, satkussa Boschilainen kesti 400 tkm, meni pelkällä hiilten vaihdolla, mersussa 120 tkm, eli vikaa mesen suunnittelussa ei Boschissa.

t jone
Avatar
PK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: To 10.04.2003 13:15

Viesti Kirjoittaja PK »

Löytyykö keltään noiden laturin laakereiden kokoa/numeroa?
caddy66
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 361
Liittynyt: Pe 22.10.2004 13:38
Paikkakunta: vaasa

Re: Laturin laakeri ääntää?

Viesti Kirjoittaja caddy66 »

jone2 kirjoitti:
HandiCap kirjoitti:Tervehdys kaikille!

Kysymys laturista vaivaa mieltäni. Kuinkahan pitkä elinkaari on jäljellä laturilla, josta kuuluu kurahtelua/surahtelua kylmässä, mutta ei lämpimässä koneessa?

Paikallistin tuon äänen ja kurahtelun käynnistämällä kylmän koneen, laittamalla toisen käden laturin kopan päälle ja toisella kädellä kaasua vivuston kautta pikkuisen ryntäyttämällä. Kun kierrokset laskevat takaisin, niin juuri ennen tyhjäkäynnille palaamista laturin kopassa tuntuu (ja kuuluu) surahdus / kurahdus.

Lämpimällä koneella tätä ei tapahdu.

Vai voisiko tämä ääni johtua moottoria pitkin jostain muualta? Äkkipäätään sormin kokeilemalla muualta (vesi/ohjaustehostimen pumppu) tämä kurahdus ei tunnu niin voimakkaalta.

Laturi (70A) lataa ja akku pysyy täynnä eikä muitakaan suurempia sähköhäiriöitä (kop kop) ole ilmennyt.

Jos laturi on entinen, niin korjautanko (niin... itse en osaa :oops: ) vai ostanko ja asennutan uuden (...mutta tämän osaan :D )?


Moi !



Roottorin ja Staattorin väli on todella pieni, voipi vastata roottori rautoihin jos laakeri on sökö.

Näkyykö laturin rungossa tuuletinpyörän raapimisjälkiä ?

Paljonko se lataa? pitää olla 14.0 V tai yli..kun laakerit kypsyy tippuu alle 14:0 V:n.

Osta uus, korjaa vanha ja pistä hyllyyn, noita menee mersussa niinkuin sokeria.....

t jone
HÄH ei jummarra, pientä perustelua kaipais,tere
Kun karkuun juostaan,niin mun jalanjäljet ei ole päällimmäisenä!!!!!!
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

PK kirjoitti:Löytyykö keltään noiden laturin laakereiden kokoa/numeroa?
Peruslaturia ei edelleenkään kannata itse kunnostaa, osat tulevat maksamaan luokkaa 50 € ja työtä siinä on ihan perkeleesti. Juuri sellaisen eilen illalla kasasin. Myöhemmin tulee selostus miten se laturi puretaan ja kootaan.

Ne ovat täynnä sellasia liitoksia, joiden irtisaamiseen tuhraantuu tunteja aikaa, eli laakereita ei vaihdeta tuosta vain.

Mahdotonta se ei siis ole mikäli olet yhtä hullu kuin minä, minulla tosin oli tuo 143 A malli, jota ei motonetista rahalla saa.

Niin tuohon bosh 143 malliin löytyy laakereiden koodit.
Avatar
Miljoona(tuntia)
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: Su 15.02.2004 21:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Miljoona(tuntia) »

Veskola: Oletko tutkinut autovahinkokeskuksen nettisivut,kannattaa
hakea myös eri mallien väliltä osia.
Itselleni löysin varalle käypäisen laturin VITOn haulla,samoin startti
Vitosta!
Matsaavat hyvin myöskin kyljessä olevan varaosanumeron mukaan.
Muutama vuosi takaperin veho pyysi noista niin kovaa hintaa,että jo pelkästään
siitä syystä vaihtoi moni(kädetön)auton uudempaan.

Maksoin laturista silloin 115e,startista sama,ovat uudenveroisia.
Ovat nyt jouten mutta hyvä niin.
C220 CDI vm.2000
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Toki tuohon minunkin V-malliin löytyy sopiva Viton laturi ihan motonetista ja KL-varaosista, se vain on matalampitehoinen malli. Tuo V-mallin laturi kun on tarkoitettu ilmajousituksen kanssa käytettäväksi,jota minulle ei enää ole.

Laturissani ei ole mitään vikaa, eli sikäli ei ole järkeä hakea yhtä paljon käytettyä osaa hajottamolta, se harjoitus, joka minulla on nyt meneillään on kunnostaa laturi siihen kuntoon, että se kestää seuraavat 300 tkm.

....ja tässä mennään...
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

veskola kirjoitti:
Diodilevyn irroittamiseksi pitää irroittaa käämitykset, nämä lähtevät lievää väkivaltaa käyttämällä eli sivuleikkureilla vääntämällä kliput auki. Lisäksi käämit taitavat olla jollain kovajuotoksella tms. kiinni.

Tämän kohdan kasaamisessa pitää olla huolellinen. Olivat ilmeisesti sähköhitsattu kiinni. Olisi hyvä jos sinulla olisi kunnon puristustyökalu tai pystyisit uudelleen hitsaamaan. Jos liitos ei ole riitävän luja niin syntyy iso ylimenovastus ja liitos lämpenee, on niin isot virrat. Pistehitsikone on hyvä tohon työhön.

PS. Hienot kuvat työstä. :lol:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
jallu_ai
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 06.03.2005 14:54
Paikkakunta: Sipoo

Re: Laturin laakeri ääntää?

Viesti Kirjoittaja jallu_ai »

HandiCap kirjoitti:Tervehdys kaikille!

Kysymys laturista vaivaa mieltäni. Kuinkahan pitkä elinkaari on jäljellä laturilla, josta kuuluu kurahtelua/surahtelua kylmässä, mutta ei lämpimässä koneessa?

Paikallistin tuon äänen ja kurahtelun käynnistämällä kylmän koneen, laittamalla toisen käden laturin kopan päälle ja toisella kädellä kaasua vivuston kautta pikkuisen ryntäyttämällä. Kun kierrokset laskevat takaisin, niin juuri ennen tyhjäkäynnille palaamista laturin kopassa tuntuu (ja kuuluu) surahdus / kurahdus.

Lämpimällä koneella tätä ei tapahdu.

Vai voisiko tämä ääni johtua moottoria pitkin jostain muualta? Äkkipäätään sormin kokeilemalla muualta (vesi/ohjaustehostimen pumppu) tämä kurahdus ei tunnu niin voimakkaalta.
Voisi olla myös kulahtanut moniurahihnan kiristimen iskunvaimennin. Katsopa, josko ryntäytyksen yhteydessä kierrosten pudotessa kiristinrulla/vaimennin tekevät nopean edestakaisen liikkeen. Tämä oli tilanne kerran 601 koneessa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

mjo33400 kirjoitti:Tämän kohdan kasaamisessa pitää olla huolellinen.
Juuri näitä asioita tässä on pitkinä mustina öinä pohdittu ja kieriskelty tuskanhikisenä lakanoissa. Selvää on jotta puristus laitetaan tiukkaan ja tippa tinaa perään. Huolellinenhan kannattaa olla kaikessa sähköön liittyvissä, mikäli sen meinaa saada kestämään. Mikään muu noita ei hajotakkaan paitsi lämpö ja tietty mekaaninen värinä yms.

Ei nyt just satu olemaan lankojen hitsauskonetta, pitääsköhän investoida :roll:
jari3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Su 20.03.2005 13:32

Viesti Kirjoittaja jari3 »

Laturin moniurasiivassa on jonkinlainen vapaakytkin ,ainaki uudemmissa meseissä ,olisko kyseinen pyörä menossa rikki?

veskola: Eli mikäli sen pyörän muovisuojuksen alta löytyy tälläinen napa on kyseessä vapaakytkimellä varustettu pyörä
Garash
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Pe 24.07.2009 12:34
Paikkakunta: Joensuu

Re: Laturin laakeri ääntää?

Viesti Kirjoittaja Garash »

Nostetaas vanhaa topikkia ylös kun epäilyni kohdistuu juuri tähän laakerivikaan. Eli om606 koneen laturi, todennäköisesti siitä pitää julmetun kovaa kilinää ja rilinää (laakeri?), muita mahdollisuuksia? Hankala paikallistaa, mutta jostain laturin suunnilta tulee, hihnapyöräkin näyttää kyllä että ei aivan suorassa linjassa mene. Vika ilmeni heti apuvirran antamisen jälkeen, tiiä sitte vaikuttaako siihe mitenkään, mutta kuitenkin..
Saako laakereita autosähköliikkeistä haettua jos vaihtas ne, ei kehtais uutta laturia suoraan kokeilla kun toimii kuitenkin tuo vanhakin ihan moitteetta eikä se ihan ilmanenkaan ole.
w202 220

ex. w124 om606st
jpeltoma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Ma 25.07.2005 10:54
Paikkakunta: Tre

Re: Laturin laakeri ääntää?

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

Kai olet tutkinut ne vakio hommelit ekaksi...vesipumppu, kiristinpyörä, kiristimen, iskari? Mitä sillä laturilla on takana matkaa. Mulla on se käsitys että keskimäärin siinä 300 tkm paikkeilla laturi alkaa olla vaihtokunnossa. Noistahan menee hihnapyörältä se vapaakytkin rikki aika usein ja sitten hihna alkaa päristään. Boschin 90 A vaihtolaturi makso syksyllä 160 e. Pelkkä hihnapyörä maksaa 70 eur ja työkalu sille 30 eur... Omasta 300 tkm ajetusta oli myös liukupinnat, hiilet, laakerit loppu, ei siinä oikein ollut muuta järkevää vaihtoehtoa kuin toi vaihtolaturi ja vanha palautukseen.
Garash
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Pe 24.07.2009 12:34
Paikkakunta: Joensuu

Re: Laturin laakeri ääntää?

Viesti Kirjoittaja Garash »

Koneen ei pitäs olla ajettu kun reilu 140tkm..belgian kilsoja. Laturia veikkaisin ja oikeessa olin, hihnapyörä nimittäi väljisty siitä niin paljon, että hihna hyppäs paikoillaa ja valodiskot alko kabiinissa. Pitää lähteä laturikaupoille, ei taida saada noita pyöriä sun muita varaosia tuohon laturiin muualta kun alkuperäsenä :crazy:
w202 220

ex. w124 om606st
jpeltoma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Ma 25.07.2005 10:54
Paikkakunta: Tre

Re: Laturin laakeri ääntää?

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

W124 dsl ja 140 tkm :crazy: Sun pitäs avata se laturi ja kattoo missä kunnossa hiilet, laakerit ja liukupinnat on ennenku turhaan ostaa erikseen mitään... Kirjojen mukaan OM606:ssa on useampaa laturia, mulla OM605:ssa oli 90A. Rippunee auton lisävarusteista mikä laturi siellä on.
Vastaa Viestiin