300TDT Mitä syöttöpumpulle?
300TDT Mitä syöttöpumpulle?
Terve.
Ehdotuksia pumpun viritykselle. Mihin asti riittää pelkkä ruuvien kääntely? kannattaako laittaa isompia elementtejä? ja minkä verran sais tehoja irti ilman, että joka katsastukseen joutuu operoimaan pummppua?
Auto on W124 300TDT -91
Laitoin autoon holset HX35 ahtimen vakio pakosarjaan + välijäähdyttimen.
Ehdotuksia pumpun viritykselle. Mihin asti riittää pelkkä ruuvien kääntely? kannattaako laittaa isompia elementtejä? ja minkä verran sais tehoja irti ilman, että joka katsastukseen joutuu operoimaan pummppua?
Auto on W124 300TDT -91
Laitoin autoon holset HX35 ahtimen vakio pakosarjaan + välijäähdyttimen.
Viimeksi muokannut jokkis, La 12.11.2011 07:00. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
300TDT
200D
200D
Re: 300TDT Mitä syöttöpumpulle?
Idea laittaa HX35 vakio 300tdt sain ?jokkis kirjoitti:Terve.
Ehdotuksia pumpun viritykselle. Mihin asti riittää pelkkä ruuvien kääntely? kannattaako laittaa isompia elementtejä? ja minkä verran sais tehoja irti ilman, että joka katsastukseen joutuu operoimaan pummppua?
Auto on W124 300TDT -91
Laitoin autoon holset HX35 ahtimen vakio pakosarjaan + välijäähdyttimen.
http://www.jokkis.pic.fi/kuvat/300TDT+- ... .36.38.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
www.tarvikemotti.com
Re: 300TDT Mitä syöttöpumpulle?
muuta en tiiä ku että kannattaa laittaa 7mm elementit, loppuu vakioelementeillä tuolla turbolla äkkiä soppa.jokkis kirjoitti:Terve.
Ehdotuksia pumpun viritykselle. Mihin asti riittää pelkkä ruuvien kääntely? kannattaako laittaa isompia elementtejä? ja minkä verran sais tehoja irti ilman, että joka katsastukseen joutuu operoimaan pummppua?
Auto on W124 300TDT -91
Laitoin autoon holset HX35 ahtimen vakio pakosarjaan + välijäähdyttimen.
http://www.jokkis.pic.fi/kuvat/300TDT+- ... .36.38.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: 300TDT Mitä syöttöpumpulle?
Isommat elementit pumppuun ja sitte ulkonen syötönsäätö niin ei tarvi joka katsastukseen purkaa pumppua, että saa syöttöä pienemmälle. Sen kun vaan ruuvista pyöräyttää pienemmälle ulkopuolelta. Kaikista kivuttomin ratkaisu.johani kirjoitti:muuta en tiiä ku että kannattaa laittaa 7mm elementit, loppuu vakioelementeillä tuolla turbolla äkkiä soppa.jokkis kirjoitti:Terve.
Ehdotuksia pumpun viritykselle. Mihin asti riittää pelkkä ruuvien kääntely? kannattaako laittaa isompia elementtejä? ja minkä verran sais tehoja irti ilman, että joka katsastukseen joutuu operoimaan pummppua?
Auto on W124 300TDT -91
Laitoin autoon holset HX35 ahtimen vakio pakosarjaan + välijäähdyttimen.
http://www.jokkis.pic.fi/kuvat/300TDT+- ... .36.38.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: 300TDT Mitä syöttöpumpulle?
taikka sitten ei tarvi edes sitä ulkosta syötön saatöä, jos morkooli toimii ja on säädetty sillain, ettei sauhuttele nolla paineilla enempää, kun sen K3. ja katsastukseen sitten morkoolin letku irti, niin tehot ja sopat on sipvalla katsastukseen.
sillain mää oon tehny ja ainoa asia, mistä ne on joka kerta jaksanu mainita on, että kiertääpä iloseen ja napisee sitten siitä, että kyllä se vielä menee, mutta aika paljon kiertää..
EDIT: siis se 7mm pumppu nyt jokatapauksessa sinne, jos potkua haluaa.

EDIT: siis se 7mm pumppu nyt jokatapauksessa sinne, jos potkua haluaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: 300TDT Mitä syöttöpumpulle?
Sitä vähän arvelinki. Mitähän maksaa mynällä pumpun teko nykyää? täytyy varmaa ajaa sinne jos isommat elementit kannattaa ehdottomasti laittaa. No soittamalla tietty selviää, mut jos joku tietää nykytilanteen. Eikö salossa ollu kans joku paja mikä tekee pumppuja?
300TDT
200D
200D
Re: 300TDT Mitä syöttöpumpulle?
Ei ole, Salossa ne aina kauhistelee Mynän pumppuja ja hakevat paksun tröötin millä kuulemma saa savun määrän hallista pois 

Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: 300TDT Mitä syöttöpumpulle?
Tämä vielä suomeksi?jeemu kirjoitti:Idea laittaa HX35 vakio 300tdt sain ?jokkis kirjoitti:Terve.
Ehdotuksia pumpun viritykselle. Mihin asti riittää pelkkä ruuvien kääntely? kannattaako laittaa isompia elementtejä? ja minkä verran sais tehoja irti ilman, että joka katsastukseen joutuu operoimaan pummppua?
Auto on W124 300TDT -91
Laitoin autoon holset HX35 ahtimen vakio pakosarjaan + välijäähdyttimen.
http://www.jokkis.pic.fi/kuvat/300TDT+- ... .36.38.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: 300TDT Mitä syöttöpumpulle?
Ihan selkeehän tuo, tiedusteleepi jeemu setä vaan jotta mistä tuli idea tyrkätä 35 holsetti vakio 300tdt:hen kiinni?
En tosin itsekkään sen fiksumpi ole kun ajelen vanhalla 7mm mynäsellä ja pikkuruisella hy35:llä 603:ssa.

En tosin itsekkään sen fiksumpi ole kun ajelen vanhalla 7mm mynäsellä ja pikkuruisella hy35:llä 603:ssa.
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Re: 300TDT Mitä syöttöpumpulle?
Mulla oli hx35nen 3.5l OM603ssa ennen kun sain isomman pumpun.
Ihan hyvin se pelas vakio elementeilläkin. Syöttöä oli vähän lisätty.
Toki ei se vakio elementeillä heti tyhjäkäynniltä lähde vetämään.
No ei siinä että lähtisi 7millisilläkään ilman järkyttävää savua.
Ihan hyvin se pelas vakio elementeilläkin. Syöttöä oli vähän lisätty.
Toki ei se vakio elementeillä heti tyhjäkäynniltä lähde vetämään.

Re: 300TDT Mitä syöttöpumpulle?
Joo. Aattelin vaan että eikai se tilanne kovin paljoa huonommaksikaan muutu jos sen vakiopaskan vaihtaa vähän uudempaan turboon. Ja voihan sen turbon ja coolerin laittaa sinne jo valmiiksi, jos ei syystä tai toisesta saa pumppua vielä päivitettyä.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: 300TDT Mitä syöttöpumpulle?
Joo käyttöautoa tässä koitan kuntoon saada. Romu kkk meni vaihtoon ja hx35 oli sopivasti hollilla. Luulis, että joku säätö sille pumpusta
lötyy. 7mm. Kuulostais olevan se lähtökohta valtaväestön mielestä. Onko muuten vakion ja 7 välillä jotain kokoja ja mikä on vakiokoko. En oo tosiaan ajanu autolla näillä kamoilla, ku tallista ulos ja takasi.
lötyy. 7mm. Kuulostais olevan se lähtökohta valtaväestön mielestä. Onko muuten vakion ja 7 välillä jotain kokoja ja mikä on vakiokoko. En oo tosiaan ajanu autolla näillä kamoilla, ku tallista ulos ja takasi.
300TDT
200D
200D
Re: 300TDT Mitä syöttöpumpulle?
Vakiopumpussa minun muistini mukaan 5.5mm elementit 

Re: 300TDT Mitä syöttöpumpulle?
Aivan. Näin, kun en asiasta paljoa tiedä, niin oletan vain, että 6-6,5mm. tappeja, jos on olemassa, niin vois olla sopivat tämmöseen käyttöautoon. No vois sitä ensin tietty kokeilla pelkästän syötön lisäämisellä, että milt tuntuu. Ite en viitti alkaa ruuveja käänteleen, mutta jos läheltä joku löytyy, niin ei ilmaseks tarvi töihin tulla.
300TDT
200D
200D
Re: 300TDT Mitä syöttöpumpulle?
Kyllä käytettyjä 6mm tappeja alkaa olemaan harrastajien tallit täynnä, siis om605 ja om606 sähköpumpuissa moiset on vakiona (mulla olis molempia yksi). Mutta ei ne uudet elementitkään paljoa maksa, kun pumppu kuitenkin pitää pajalla käyttää niin samalla sinne ne 7mm elementit laittaa. Mynän uudet 7mm pumput kun ei käyttöominaisuuksiltaan eroa vakiopumpusta kuin sillä että kaasua painaessa jotain tapahtuukin ja kylmänä käyntiääni on hieman karkeampi (paljon lähempänä vakiota ku vanhat 7mm pumput)
Muualla nimimerkillä Turbiini
87 s124 300td ja Toyota
87 s124 300td ja Toyota
Re: 300TDT Mitä syöttöpumpulle?
Eikö auto ole yleensä vakio ennen viritystä? Vai että ylipäänsä laittaa hx35 kyseiseen autoon?jeemu kirjoitti:Idea laittaa HX35 vakio 300tdt sain ?jokkis kirjoitti:Terve.
Ehdotuksia pumpun viritykselle. Mihin asti riittää pelkkä ruuvien kääntely? kannattaako laittaa isompia elementtejä? ja minkä verran sais tehoja irti ilman, että joka katsastukseen joutuu operoimaan pummppua?
Auto on W124 300TDT -91
Laitoin autoon holset HX35 ahtimen vakio pakosarjaan + välijäähdyttimen.
http://www.jokkis.pic.fi/kuvat/300TDT+- ... .36.38.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
300TDT
200D
200D
Re: 300TDT Mitä syöttöpumpulle?
Huomasitko kulutuksessa eroa matka-ajossa isommalla turbolla? Vakioturbollahan 603 ahtaa kokoajan yli satasen nopeuksissa ja möhkössä varmaan tilanne vielä korostuu.Mika.T kirjoitti:Mulla oli hx35nen 3.5l OM603ssa ennen kun sain isomman pumpun.
Ihan hyvin se pelas vakio elementeilläkin. Syöttöä oli vähän lisätty.
Toki ei se vakio elementeillä heti tyhjäkäynniltä lähde vetämään.No ei siinä että lähtisi 7millisilläkään ilman järkyttävää savua.
Minun mielestä ihan kokeilemisen arvoinen juttu kulutuksen suhteen testata vakiopumpulla ja hx35 + cuuleri.
Re: 300TDT Mitä syöttöpumpulle?
Vakiona en saanut omaa viemään alle 9l mun ajotyylillä. Nyt kun on 7mm vanha mynänen ja hy35 sekä tuplaten vakiosta tehot niin menee yleensä siinä 8-9l välillä keskikulutus ei niin säästäväisellä kaasujalalla. Joten kaikinpuolin on se 7mm pumppu parempi. Sillon vakio ahtimenkin kanssa kulutus jo hieman tippui. Menee niin paljon herkemmin tolla 7mm ettei uskois ennenkun kokeilee.
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Re: 300TDT Mitä syöttöpumpulle?
No kaveri tulee joskus tässä käymään, niin ruuvataan nyt aluksi tätä ja nakee miten toimii. Sitte muutoskatsastus/katsastus ja muutaki kaikkee pientä laitettavaa tossa kyl on. Vois myöhemmin ajatella niitä isompia elementtejä, jos katsastuskin onnistuu savutuksen osalta ilman isompaa säätämistä.
300TDT
200D
200D
Re: 300TDT Mitä syöttöpumpulle?
No ei tullut mitattua kulutusta tuolla vakiopumppu+ hx35 kokoonpanolla mutta vakiona tuo söi 8.5-9l matka-ajossa kun pitkiä työreisuja ajettiin.Samuli H kirjoitti:Huomasitko kulutuksessa eroa matka-ajossa isommalla turbolla? Vakioturbollahan 603 ahtaa kokoajan yli satasen nopeuksissa ja möhkössä varmaan tilanne vielä korostuu.Mika.T kirjoitti:Mulla oli hx35nen 3.5l OM603ssa ennen kun sain isomman pumpun.
Ihan hyvin se pelas vakio elementeilläkin. Syöttöä oli vähän lisätty.
Toki ei se vakio elementeillä heti tyhjäkäynniltä lähde vetämään.No ei siinä että lähtisi 7millisilläkään ilman järkyttävää savua.
Minun mielestä ihan kokeilemisen arvoinen juttu kulutuksen suhteen testata vakiopumpulla ja hx35 + cuuleri.
7mm pumpulla ja hx35:lla tippu 7-7.3litraan/100km samoilla 1000-1500km työreissuilla

Ja ei ahtanut tasasessa 110kmh vauhdissa vielä yhtään. Vakio turbolla veti paineet tuossa vaiheessa yli puolen kilon jatkuvasti ja pikkusessakin vastamäessä tappiin sinne 0.8-0.9 pintaan.
Re: 300TDT Mitä syöttöpumpulle?
itellä tässä talven aikana saman moinen projekti.tarkoitus laittaa om 603 tuohon g malliin joka nyt 3,0 bensa kulutus aivan järjetöntä!tuota pumppu asiaa tässä itekki pähkäilly kun ppd´lle soittelein ja kyselin pumpun laittoa siellä niin 7,5mm tapit+säätö 950e kiitos.nyt ei tässä vaiheessa ole varaa pumppu hommaan joskopa isomman turbon kummiskin sais.mutta mites tuo ulkoinen syötön säätö tai morkoolin teko?onnistuuko ite tehdä auto talli viritelmällä kuvat kertois tuhat sanaa.
Re: 300TDT Mitä syöttöpumpulle?
Se järjettömyys kulutuksen suhteen taitaa jatkua 603:sen kanssa.henteri kirjoitti:itellä tässä talven aikana saman moinen projekti.tarkoitus laittaa om 603 tuohon g malliin joka nyt 3,0 bensa kulutus aivan järjetöntä!tuota pumppu asiaa tässä itekki pähkäilly kun ppd´lle soittelein ja kyselin pumpun laittoa siellä niin 7,5mm tapit+säätö 950e kiitos.nyt ei tässä vaiheessa ole varaa pumppu hommaan joskopa isomman turbon kummiskin sais.mutta mites tuo ulkoinen syötön säätö tai morkoolin teko?onnistuuko ite tehdä auto talli viritelmällä kuvat kertois tuhat sanaa.



Riippuu tietty minkä automaatin sinne laitat, mutta jos henkilöauton, niin kuin mulla, perävälitys muuttuu 2.65->4.88 = koneessa kierroksia maantiellä riittää. Ahtaa minimissään 0,5 jatkuvasti, et siinä mielessä jos maantielllä ajelet enemmän, niin se isompi turbo ei välttämättä ole huono juttu.
S300
300GD
E320
Unimog 411 110
300GD
E320
Unimog 411 110
Re: 300TDT Mitä syöttöpumpulle?
joo ei näistä varmaan talous ihmeitä saa tekemälläkään.itellä on tuo w463 ja siinä alkuperäinen automaatti.olikohan 722,3.onkos sulla miten laiteltu konetta elementtiä tms?vaihdoitko bensan tilalle suoraan tuon 603´en?ja se nyt että dieselistä sais potkua hiukka enemmän..
Re: 300TDT Mitä syöttöpumpulle?
Saako ton lootan sopimaan 603:sen perään?henteri kirjoitti:joo ei näistä varmaan talous ihmeitä saa tekemälläkään.itellä on tuo w463 ja siinä alkuperäinen automaatti.olikohan 722,3.onkos sulla miten laiteltu konetta elementtiä tms?vaihdoitko bensan tilalle suoraan tuon 603´en?ja se nyt että dieselistä sais potkua hiukka enemmän..
Mulla on ollu alunperin diesel ja on parikin kertaa kone vaihtunu, 617 ->617a ->603a.
Siinä on vakio hilut paikoillaan vielä, pumppua pelkästään ruuvattu. Mut kyllä tollakin pystyy jo jotain pikkuautoo vähän valoissa härnäämään

S300
300GD
E320
Unimog 411 110
300GD
E320
Unimog 411 110
Re: 300TDT Mitä syöttöpumpulle?
joo laatikko käy suoraan.muutama vuos sitten mullaki oli w460 siinä oli mulla kans tekniikan vaihto jumppaa mutta ei 6 pyttyistä,kerroppas tuon 603 pumpun ruuvauksesta,?vimakuus kirjoitti:Saako ton lootan sopimaan 603:sen perään?henteri kirjoitti:joo ei näistä varmaan talous ihmeitä saa tekemälläkään.itellä on tuo w463 ja siinä alkuperäinen automaatti.olikohan 722,3.onkos sulla miten laiteltu konetta elementtiä tms?vaihdoitko bensan tilalle suoraan tuon 603´en?ja se nyt että dieselistä sais potkua hiukka enemmän..
Mulla on ollu alunperin diesel ja on parikin kertaa kone vaihtunu, 617 ->617a ->603a.
Siinä on vakio hilut paikoillaan vielä, pumppua pelkästään ruuvattu. Mut kyllä tollakin pystyy jo jotain pikkuautoo vähän valoissa härnäämään
Re: 300TDT Mitä syöttöpumpulle?
Oikeestaan tässä g:n koneessa pumppu oli jo ruuvattuna kun sen ostin, et en osaa sanoa paljonko mitäkin ruuvia on käännetty. Mutta syksyllä hommasin tollasen -92 mallisen 300tdt:n ja olihan se laiska. No ei muuta kun ohjeiden mukaisesti 2 1/2 kierrosta syöttöruuvia auki, pari kierrosta vetäviä kiinni ja tyhjäkäynti sopivaksi. Kuitenkin kun oli ajanut koneen kunnolla kuumaksi, niin tyhjäkäynti oli aika kova, kierrokset laski hitaasti ja laatikko alko vaihtamaan häiritsevän pehmeästi. Vaihtoihin auttoi jonkin verran sen pumpun kyljessä olevan alipainemoduulin kääntäminen myötäpäivään.
No ei auttanu muu, kuin ottaa pumpun takakansi uudelleen auki ja kiersin syöttöä kierroksen takas. Nyt toimii paljon paremmin, ehkä vähän herkkyyttä se syötön pienentäminen vei, mutta parempi näin ja liikkuu vielä ihan eri tavalla, mitä alkup. asetuksilla.
Tyhjäkäynnin "vääntö" jäi aika heikoksi, eli kun ottaa elr piuhan irti ja laittaa vaihteen päälle, niin se ei oikein jaksa käydä. Vinkkejä kyseiseen vaivaan otetaan vastaan.
Ja sen kaasuvivuston kiinnikeraudan tms. kun irrottaa, niin pääsee jo kohtuullisesti käsiksi pumpun takakannen ruuveihin.
No ei auttanu muu, kuin ottaa pumpun takakansi uudelleen auki ja kiersin syöttöä kierroksen takas. Nyt toimii paljon paremmin, ehkä vähän herkkyyttä se syötön pienentäminen vei, mutta parempi näin ja liikkuu vielä ihan eri tavalla, mitä alkup. asetuksilla.
Tyhjäkäynnin "vääntö" jäi aika heikoksi, eli kun ottaa elr piuhan irti ja laittaa vaihteen päälle, niin se ei oikein jaksa käydä. Vinkkejä kyseiseen vaivaan otetaan vastaan.

Ja sen kaasuvivuston kiinnikeraudan tms. kun irrottaa, niin pääsee jo kohtuullisesti käsiksi pumpun takakannen ruuveihin.
S300
300GD
E320
Unimog 411 110
300GD
E320
Unimog 411 110
Re: 300TDT Mitä syöttöpumpulle?
joo pitää ntutkiskella todennäköisesti joulun pyhien aikaan alan vaihtamaan koneen.mites onko siihen mahdollista rakentaa ulkoista syötön säätöä?ois niin paljon helpompi säätää kohdalleen syöttömäärä.ei tervisi kannen kans temppuilla.
Re: 300TDT Mitä syöttöpumpulle?
http://www.youtube.com/watch?v=VLjT6nGqMZ4" onclick="window.open(this.href);return false; tällälailla
Re: 300TDT Mitä syöttöpumpulle?
elikkäs syöttö maksimiin auki,kierroksia lisää ja tyhjäkäyntiä saman verran ku syöttöä kiinni.ja sitten sammuttimeen säätökö?onko kokemuksia.innolla oottelen
vastauksia.
