Uskaltaako laittaa jouset?

Kaikki Mersujen muokkaamiseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Arto.L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: La 29.11.2003 12:52
Paikkakunta: Kemi

Uskaltaako laittaa jouset?

Viesti Kirjoittaja Arto.L »

Elikkäs kaverilla olisi bensa 190:n laskujouset. Tohtiikohan nuita nakata tuohon kakspuoloseen?? Onko jouset liian löysät, rapsahtelevatko poikki?
190D 2.5 -88
exät:
W124 200D -90
W123 240D -84
W123 200D -84
Avatar
janne I
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Su 16.05.2004 17:02
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja janne I »

En suosittelis,voi olla keula maassa :shock:
Hiukan keposet jouset 250:seen
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

janne I kirjoitti:En suosittelis,voi olla keula maassa :shock:
Hiukan keposet jouset 250:seen
riippuu jousista,

onko tietoa mitkä ovat ?
Avatar
Arto.L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: La 29.11.2003 12:52
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja Arto.L »

epk kirjoitti:
janne I kirjoitti:En suosittelis,voi olla keula maassa :shock:
Hiukan keposet jouset 250:seen
riippuu jousista,

onko tietoa mitkä ovat ?
Ne ovat G&M:n tekeleet...
Kannattaakos niitä laittaa?
190D 2.5 -88
exät:
W124 200D -90
W123 240D -84
W123 200D -84
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Arto.L kirjoitti:
epk kirjoitti:
janne I kirjoitti:En suosittelis,voi olla keula maassa :shock:
Hiukan keposet jouset 250:seen
riippuu jousista,

onko tietoa mitkä ovat ?
Ne ovat G&M:n tekeleet...
Kannattaakos niitä laittaa?
Hyviksihän noita on kehuttu, kokeile alle vaan.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

juu alle vaan, laita eteen pykälää matalemmat kumit mitä taakse, niin ei tartte pelätä että jää keulii.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

epk kirjoitti:juu alle vaan, laita eteen pykälää matalemmat kumit mitä taakse, niin ei tartte pelätä että jää keulii.
Jep, mikään ei oo kauheampaa kuin keuliva auto, ei ajaa eikä katsella.
Avatar
Arto.L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: La 29.11.2003 12:52
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja Arto.L »

Kiitoksia neuvoista... Pakko kait se on sitte kokeilla...
190D 2.5 -88
exät:
W124 200D -90
W123 240D -84
W123 200D -84
Avatar
Mikky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 238
Liittynyt: Ma 17.11.2003 19:52
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikky »

Mauri H. kirjoitti:Jep, mikään ei oo kauheampaa kuin keuliva auto, ei ajaa eikä katsella.
Olen samaa mieltä ja pitäisi tuota omaakin jousitusta hieman muutella ;)
W124 250D Aut -90
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Mikky kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:Jep, mikään ei oo kauheampaa kuin keuliva auto, ei ajaa eikä katsella.
Olen samaa mieltä ja pitäisi tuota omaakin jousitusta hieman muutella ;)
myyt kato ne jouset sinne autosuunnistajille ja ostat omaasi vähän laskevampaa mallia olevat :D
Avatar
Mikky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 238
Liittynyt: Ma 17.11.2003 19:52
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikky »

epk kirjoitti:
Mikky kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:Jep, mikään ei oo kauheampaa kuin keuliva auto, ei ajaa eikä katsella.
Olen samaa mieltä ja pitäisi tuota omaakin jousitusta hieman muutella ;)
myyt kato ne jouset sinne autosuunnistajille ja ostat omaasi vähän laskevampaa mallia olevat :D
No pitää katsoa kun saa ensin tuon kulkuneuvon maalauksesta, että mitä sille tekisi. On käynyt madaltaminenkin mielessä, mutta toisaalta haluaisin pehmeämmät jouset kuin nykyiset. Täällä on kauheasti rakenneltu töyssyjä ympäri kaupunkia ja tuossa ihan lähellä 500m matkalla 5 kpl teräväreunaisia. Autosuunnistusautolla ja rättärillä niitä ei paljon edes huomaa, mutta mersulla tuntuu, että lähtee taju kun se iskee oikein kunnolla.
W124 250D Aut -90
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Mikky kirjoitti: No pitää katsoa kun saa ensin tuon kulkuneuvon maalauksesta, että mitä sille tekisi. On käynyt madaltaminenkin mielessä, mutta toisaalta haluaisin pehmeämmät jouset kuin nykyiset. Täällä on kauheasti rakenneltu töyssyjä ympäri kaupunkia ja tuossa ihan lähellä 500m matkalla 5 kpl teräväreunaisia. Autosuunnistusautolla ja rättärillä niitä ei paljon edes huomaa, mutta mersulla tuntuu, että lähtee taju kun se iskee oikein kunnolla.
osta -30 mm madaltava satsi, saat pitää vakio iskarit ja on sikamukava vielä ajaa, eikä näytä hullulta enää.
Avatar
Mikky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 238
Liittynyt: Ma 17.11.2003 19:52
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikky »

epk kirjoitti:osta -30 mm madaltava satsi, saat pitää vakio iskarit ja on sikamukava vielä ajaa, eikä näytä hullulta enää.
Niinpä, niinpä ;) No oikeasti olen miettinyt juuri tuollaista hieman madaltavaa... tosin ero nykyiseen olisi n. 50-60mm :)
W124 250D Aut -90
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Mikky kirjoitti:
epk kirjoitti:osta -30 mm madaltava satsi, saat pitää vakio iskarit ja on sikamukava vielä ajaa, eikä näytä hullulta enää.
Niinpä, niinpä ;) No oikeasti olen miettinyt juuri tuollaista hieman madaltavaa... tosin ero nykyiseen olisi n. 50-60mm :)
Eibach on varma valinta jos mukavuudesta ei halua tinkiä pätkääkään, itseasiassa vakiojousiin verrattuna se lisääntyy samalla kun ajettavuus paranee (hullu mutta todellinen yhtälö).
Avatar
Mikky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 238
Liittynyt: Ma 17.11.2003 19:52
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikky »

Mauri H. kirjoitti:Eibach on varma valinta jos mukavuudesta ei halua tinkiä pätkääkään, itseasiassa vakiojousiin verrattuna se lisääntyy samalla kun ajettavuus paranee (hullu mutta todellinen yhtälö).
Taitavat olla progressiiviset jouset, se selittäisi yhtälön.
W124 250D Aut -90
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Mikky kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:Eibach on varma valinta jos mukavuudesta ei halua tinkiä pätkääkään, itseasiassa vakiojousiin verrattuna se lisääntyy samalla kun ajettavuus paranee (hullu mutta todellinen yhtälö).
Taitavat olla progressiiviset jouset, se selittäisi yhtälön.
Nimenomaan. Hintavat ehkä, mutta kuten tiedetään, halvalla ei saa hyvää.
Avatar
Ju55i
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 357
Liittynyt: Ke 07.04.2004 14:35
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Ju55i »

Mauri H. kirjoitti:
Mikky kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:Eibach on varma valinta jos mukavuudesta ei halua tinkiä pätkääkään, itseasiassa vakiojousiin verrattuna se lisääntyy samalla kun ajettavuus paranee (hullu mutta todellinen yhtälö).
Taitavat olla progressiiviset jouset, se selittäisi yhtälön.
Nimenomaan. Hintavat ehkä, mutta kuten tiedetään, halvalla ei saa hyvää.
Itselle pyöräytin eibachin vieterit alle ja voin allekirjoittaa tuon Maurin kommentin. Mutta mitä tulee tuohon progressiivisuuteen niin eikös progressiivinen jousi ole tihempää kierrosta alku ja loppu jousesta tms. kun nuo mun jouseni on tasavahvat alusta loppuun.
http://www.saunalahti.fi/~uunim/mobile/ ... 060032.JPG
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

taitaa progressiivuus olla vain ~30 satseissa.
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Ovatkos progressiiviset- tai madallusjouset yleensä saman vahvuisia kuin alkuperäiset jouset vai kenties paksumpia?
Vai löytyykö erikoisjousista mitään säännönmukaisuuksia?
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Olli Lajunen kirjoitti:Ovatkos progressiiviset- tai madallusjouset yleensä saman vahvuisia kuin alkuperäiset jouset vai kenties paksumpia?
Vai löytyykö erikoisjousista mitään säännönmukaisuuksia?
jaa-a , samapa tuo mitä vahvuutta ovat, kunhan ajavat asiansa...
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

epk kirjoitti:
Olli Lajunen kirjoitti:Ovatkos progressiiviset- tai madallusjouset yleensä saman vahvuisia kuin alkuperäiset jouset vai kenties paksumpia?
Vai löytyykö erikoisjousista mitään säännönmukaisuuksia?
jaa-a , samapa tuo mitä vahvuutta ovat, kunhan ajavat asiansa...
Sillä kyselen kun olisi yhdet progressiiviset jouset tarjolla mutta ne ovat 14.8mm paksut (tosin hieman korkeammat irrallaan) jotta voiko erikoisjousia tunnistaa mittailemalla tms vertailulla. Alkuperäiset jouset ovat 17mm joten hieman arveluttaa että ajavatko asiaansa...

Eivät tosin ole hinnalla pilattu ja jos tänään saan kunnon puristimet lainaan niin voihan noita eri vaihtoehtoja vaikka kokeilla. :)
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Ville S.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 256
Liittynyt: Su 05.10.2003 19:35
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Voi mennä pahasti asian vierestä ja meneekin mutta miten teillä muilla on jouset kestäneet?? Onko matalat tarvikejouset kestävämpiä kuin alkuperäiset??
Ainaki toi 200d on oikea jousisilppuri, vaikka ajo tapahtuu 99%:sti hyvää asvalttia pitkin. Kaikki vieterit on napsuneet ihan kävelyvauhdissa. Olen jo alkanu tottua siihen "pjoingggg"-ääneen..."jaaha taas yksi jousi lyheni puoli kierrosta"...
Katsastussetäki kerran huomasi katkenneen etujousen ja meinas että liki puolet mersujen hylkäyksistä leimalla johtuu katkenneesta jousesta.
Toissa viikolla huomasin katkenneen takavieterin ja vaihdoin sen. Vanha oli kolmena kappaleena... :?
E 290TDT Avantgarde
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Ville S. kirjoitti:Voi mennä pahasti asian vierestä ja meneekin mutta miten teillä muilla on jouset kestäneet?? Onko matalat tarvikejouset kestävämpiä kuin alkuperäiset??
Kylä ne laadukkaat kestävät todella pitkään, ja ainahan voi ostaa alle Eibachit, joilla on 1 000 000 km:n takuu, korvaa katkeamiset, kuolleentumiset jne.

En kyllä ole kuullut että madallisjouset olisivat katkenneet, halvat kyllä kuolleentuvat, mutta hyvät eivät.
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Eikös monilla tarvikejousillakin ole 3-5 vuoden katkeamattomuustakuu?
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Mauri H. kirjoitti: Jep, mikään ei oo kauheampaa kuin keuliva auto, ei ajaa eikä katsella.
Tjaa... teoriassa painojakauma yleensä etumoottorisessa kärrissä tasoittuu, joten ajo-ominaisuuksien pitäisi parantua. Ulkonäkö on sitten asia erikseen.

Tuleehan siitä tehokas vaikutelma, kun auto lähtee keula 'ilmassa' 8)
Terveisin
Tero
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

flosse kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti: Jep, mikään ei oo kauheampaa kuin keuliva auto, ei ajaa eikä katsella.
Tjaa... teoriassa painojakauma yleensä etumoottorisessa kärrissä tasoittuu, joten ajo-ominaisuuksien pitäisi parantua. Ulkonäkö on sitten asia erikseen.

Tuleehan siitä tehokas vaikutelma, kun auto lähtee keula 'ilmassa' 8)
Itseasiassa mersun perusasento on se että perä on hiukan ylempänä kuin keula, ja farkuissa varsinkin painojakauma on silloin koneesta riippuen melko tarkkaan 50 / 50, sedanissa taas hiukan enemmän keulassa painoa.

Mutta perä lysyssä kulkevaa autoa on kyllä ikävä ajaa varsinkin talvella, keula on kevyt ja auto puskee :x , ja syöhän se ilmanvastusta melkoisesti kun auto on tarkoitettu kulkemaan juuri päinvastaisessa asennossa.

Säälittävän näköistä se on kun auto menee perä maassa, alistuneen oloinen vehje, sanon minä. Tulee ihan jenkkilahnat mieleen, eihän auton kiihdytyksessäkään pitäisi paljon niiata kun noissa on jo niiauksen estot taka-akselistolla :D
Vastaa Viestiin