om606 evry mod
om606 evry mod
Joo elikkä MB 300TD -97 olisi tarkotus laittaa evry mod. En ole löytänyt minkäänlaisia asennusohjeita kyseiseen moottoriin. Lastua en ole hankkimassa sen suolaisen hinnan takia ja kuitenkin pitäisi autosta saada mustaa ja enemmän vetoja Mihis johtosarjaan / johtoon säädettävä vastus juotetaan ja minkä arvoinen kyseisen säätövastuksen tulee olla?
W210 300TD Avantgarde -97
en oo kyllä kuullu että olis tohon esikammiokonneeseen evry modia laitettu, kyllä se o tuo 290nen suoraruutta mihin on laitettu. tekniikka o aivan eriä jotenka ei taida tulla semmoista tietoa tuossa 300sessa pumpulta että sitä saataisiin huijattua syöttämään lissää soppaa?
T.Sankari
T.Sankari
M-B w210 290td
M-B w123 300TDT
M-B w126 500 SEL
M-B w123 300TDT
M-B w126 500 SEL
Re: om606 evry mod
Onhan noita ns. tehoboksejakin myynnissä. Esim http://www.teholastu.com/product_details.php?p=780" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuossa lukee, että portaattoman tehonsäätöruuvin ansiosta lisätehon määrää voidaan säätää nopeasti ja helposti. Eli sama kuin evryssä säädettävä vastus? Ja boksi kiinnitetään moottorinohjausyksikön johtosarjan rinnalle neljällä kaapelilla. Sekin sama kuin evryssä. Ei huvittais tuommosta ostaa jos sen evryn sais kumminkin ite tehtyä...
Tuossa lukee, että portaattoman tehonsäätöruuvin ansiosta lisätehon määrää voidaan säätää nopeasti ja helposti. Eli sama kuin evryssä säädettävä vastus? Ja boksi kiinnitetään moottorinohjausyksikön johtosarjan rinnalle neljällä kaapelilla. Sekin sama kuin evryssä. Ei huvittais tuommosta ostaa jos sen evryn sais kumminkin ite tehtyä...
W210 300TD Avantgarde -97
Re: om606 evry mod
Pikaisella googlaamisella löyty tällänen, siellä on sekä 605 että 606 ohjeet:
http://www.superturbodiesel.com/std/thr ... light=evry" onclick="window.open(this.href);return false;
Kannattaa varmaan muistaa kuitenkin tämä: stock turbo is already massively undersized for the OM606
Pakopuolella paineet on kovat jo ennestään...
http://www.superturbodiesel.com/std/thr ... light=evry" onclick="window.open(this.href);return false;
Kannattaa varmaan muistaa kuitenkin tämä: stock turbo is already massively undersized for the OM606
Pakopuolella paineet on kovat jo ennestään...
Re: om606 evry mod
Eikös tuo `evry` tule 2 johdon väliin (pun. + kelt.) elikkäs kahdella johdolla?Bai3r kirjoitti:Ja boksi kiinnitetään moottorinohjausyksikön johtosarjan rinnalle neljällä kaapelilla. Sekin sama kuin evryssä.
Vai olenko ymmärtänyt väärin noi linkkien tarinat?
Re: om606 evry mod
Minun käsitykseni mukaan evry mod:ja on kolmea eri tyyppistä:
- polttoainepumpun määränsäätimen huijaus: syöttää enemmän, kun säätimen paluusignaalia eculle pienennetään
- polttoaineen lämpötila-anturin huijaus: syöttää enemmän, kun ecu luulee polttoainetta kuumaksi (lämpölaajenemisen myötä tiheys pienentynyt)
- ilmamassamittarin signaalin huijaus suuremmaksi: maf:n signaalia vahvistetaan, ja ecu syöttää siten polttoainetta enemmän
Se mitä huijausmenetelmää käytetään riippuu auton merkistä, mallista ja vuosimallista. Käsitykseni mukaan tuo maf-signaalin huijaus (vahvistus) toimii periaatteessa kaikissa. Useimmissa korkeapaineruiskutuksissa (esim. cdi, pumppusuutin jne) tuo lämpötila-anturin huijaus on kaikista helpoin tapa.
- polttoainepumpun määränsäätimen huijaus: syöttää enemmän, kun säätimen paluusignaalia eculle pienennetään
- polttoaineen lämpötila-anturin huijaus: syöttää enemmän, kun ecu luulee polttoainetta kuumaksi (lämpölaajenemisen myötä tiheys pienentynyt)
- ilmamassamittarin signaalin huijaus suuremmaksi: maf:n signaalia vahvistetaan, ja ecu syöttää siten polttoainetta enemmän
Se mitä huijausmenetelmää käytetään riippuu auton merkistä, mallista ja vuosimallista. Käsitykseni mukaan tuo maf-signaalin huijaus (vahvistus) toimii periaatteessa kaikissa. Useimmissa korkeapaineruiskutuksissa (esim. cdi, pumppusuutin jne) tuo lämpötila-anturin huijaus on kaikista helpoin tapa.
Kaikki vikakoodihuolesi heitä!
Vikakoodinlukua ja muita apuja: vikakoodi@gmail.com
Vikakoodinlukua ja muita apuja: vikakoodi@gmail.com
Re: om606 evry mod
Aihetta sivuten, saako tuollaiseen om605:lla varustettuun w202:een tuota evrymodia rakenneltua?
Re: om606 evry mod
Kyllä tätä pitää koittaa noilla linkin ohjeilla. Ilmottelen sitte miten käy
W210 300TD Avantgarde -97
Re: om606 evry mod
Tyhjäkäynti siinä varmaan kärsii ekaksi. Biimereihin ovat rakennelleet kytkimiä kaasupolkimen taa jolla modis lähtee päälle vasta kierroksilla...
http://www.btcf.fi/forum/showthread.php ... light=evry" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.btcf.fi/forum/showthread.php ... light=evry" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: om606 evry mod
Kyllä se käy tyhjäkäyntiä normaalisti kun säätää potikasta huolella ja ei ihan maksimitehoille.
W210 300TD Avantgarde -97
Re: om606 evry mod
Nyt on sitte evry mod laitettu. Alavääntöä tuli huomattavasti lisää ja kaasuun vastaavuus parani selkeästi. Jpeltoman mainitseman linkin mukaan pumpulta ohjausboksiin tulevan johtonipun väliin keltaisen ja punaisen johdon rinnalle tuli juotettua 3.3 K vastus, 5 K potentiometri sekä on / off kytkin. Komponentit tuli laitettua muovikotelon sisään, joka on kabiinissa tuhkakupin tilalla. Jos laittaa alle 3 K vastuksen niin tyhjäkäyntikierrokset saattavat nousta, joten päädyin 3.3 K vastukseen. Evry modin voi kytkeä helposti päälle ja pois napista sekä lisätä syöttöä potikan nupista, jotka ovat siis kabiinissa. Jos säätää maksimille niin P ja N vaihteella kone rupeaa ravistamaan, mutta D vaihde päällä käy mukavan tasaisesti. Mustaa tulee mukavasti ja voimaakin tuli lisää, että hymyilyttää. Ahdot nousivat vakio 1.1 barista 1.3 baariin maksimisäädöllä. Tämä oli niinkin kallis kuin 8 euron viritys!
W210 300TD Avantgarde -97
Re: om606 evry mod
Viittisikkö pistää kuvia asennuksistas?
Toimisko evrymod myös vapari 606:ssa
Toimisko evrymod myös vapari 606:ssa
ex w124 200D -87
ex w124 200D -93
ex w202 c36 amg -95
ex w124 300DT -88
ex w140 S350DT -94
ex w210 E300D -96
ex w124 300TDT -92
ex w210 270cdi -99
ex w124 300TDT -92
ex w211 200cdi -03
ex w124 200D -93
ex w202 c36 amg -95
ex w124 300DT -88
ex w140 S350DT -94
ex w210 E300D -96
ex w124 300TDT -92
ex w210 270cdi -99
ex w124 300TDT -92
ex w211 200cdi -03
Re: om606 evry mod
Aiemmin mainitussa linkistä löytyy kuva, jossa näkyy minkä johtojen väliin evry tulee, joten siitä en erikseen jaksanut räpsästä kuvaa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W210 300TD Avantgarde -97
Re: om606 evry mod
Onnistuuko tuo evrymodi myös tuhon 96vm om605 vai onko tuossa eripumppu kuin nuissa uudemmissa?
202 2.5TD
201 2.0E
124 200D
201 2.0E
124 200D
Re: om606 evry mod
onko tieto mihinjohtoihin itää 605 kytkeä?? mulla tossa otteli 3,3 kohm vastus ja 10k potikka.
Re: om606 evry mod
Onnistuu mikäli siihen ei ole mekaanista pumppua laitettu. Kato meneekö kaasuvaijeri siihen konepellin alle kuskin puolen nurkkassa olevaan potikkaan ja jatkuu siitä sähköjohtoina. Jos menee niin onnistuu kyllä. Ja eikös tuo om605 koneessa kytketä samalla tavalla kun om606 koneessa..Eikhi kirjoitti:Onnistuuko tuo evrymodi myös tuhon 96vm om605 vai onko tuossa eripumppu kuin nuissa uudemmissa?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: om606 evry mod
tuli tänään laitetua tuo systeemi 605 samat johdot oli joo ihan hyvin tuli vetoa lisää liukasta vaan vähän oli sutimalla sain 60-120 4 sella 11,5 sek tuntuu vaan et sais olla pienempi vastus rinalla kun toi 3,3 ohm sais varmaan olla enemmänkin syöttöä. pienen mustan tussauksen päästää paikallaan.
Re: om606 evry mod
Ittellä ollu kanssa pari viikkoa kiinni potikka, elekroniikka kaupassa makso tosiaan 6 euroa osat, sisältäen siistin boxin vastuksille.
Mulla on vapari peli, "vetoo" on sitten aivan erimalliin ala ja keskikierroksilla, aivan yläpäässä ei kait sitten ihan hirveitä eroja ole. Mulla siis 2.2 kohm kiinteä vastus ja sitten 5 kohm säätövastus. Potikka täysillä, hieman tyhjäkäynti hummaa/röpöttää, savutus on sitten kaasupohjassa aivan jumalatonta, läpi koko kierrosalueen. Sillain, noin 2/3 osa säädöllä kehtaa ajella.
Toiminnasta pikkasen, jos potikka päällä, kun käynnistää, syttyy edc diesel valo tauluun, senkin saa pois kun r-nappia painaa, (liekö turvallista ajella, mutta sitäkin olen tehnyt) pois kytkettynä ei siis syty. Kun on tarpeeksi usein käynnistäny "vikatilassa" auto sammuu joskus kesken ajon yhtäkkiä ja ekaa kertaa startatessa ajonestot vilkkuu...lähtee käymään parin startin jälkeen. Voisiko johtua siitä, kun aikasemmin oli sitä ajoneston relevikaa, no en sitten pihinä miehenä ostanu uutta releboxia, vaan elvyttelin vanhan. Vai voisiko tietokone mennä jotenkin "täyteen" liiallisista virheellisistä käynnistyksistä? Pidin akunkenkää irti muutaman tunnin, sen jälkeen käynnistelin aina "oikein" niin kyseisiä sammumisia ei tapahtunut.
En kyllä suosittele kenellekkään, ei sitä vaan muista aina käynnistää off-tilassa, mutta toisaalta 6e versus 600e...Ja minkä sitä itsellen mahtaa
Mulla on vapari peli, "vetoo" on sitten aivan erimalliin ala ja keskikierroksilla, aivan yläpäässä ei kait sitten ihan hirveitä eroja ole. Mulla siis 2.2 kohm kiinteä vastus ja sitten 5 kohm säätövastus. Potikka täysillä, hieman tyhjäkäynti hummaa/röpöttää, savutus on sitten kaasupohjassa aivan jumalatonta, läpi koko kierrosalueen. Sillain, noin 2/3 osa säädöllä kehtaa ajella.
Toiminnasta pikkasen, jos potikka päällä, kun käynnistää, syttyy edc diesel valo tauluun, senkin saa pois kun r-nappia painaa, (liekö turvallista ajella, mutta sitäkin olen tehnyt) pois kytkettynä ei siis syty. Kun on tarpeeksi usein käynnistäny "vikatilassa" auto sammuu joskus kesken ajon yhtäkkiä ja ekaa kertaa startatessa ajonestot vilkkuu...lähtee käymään parin startin jälkeen. Voisiko johtua siitä, kun aikasemmin oli sitä ajoneston relevikaa, no en sitten pihinä miehenä ostanu uutta releboxia, vaan elvyttelin vanhan. Vai voisiko tietokone mennä jotenkin "täyteen" liiallisista virheellisistä käynnistyksistä? Pidin akunkenkää irti muutaman tunnin, sen jälkeen käynnistelin aina "oikein" niin kyseisiä sammumisia ei tapahtunut.
En kyllä suosittele kenellekkään, ei sitä vaan muista aina käynnistää off-tilassa, mutta toisaalta 6e versus 600e...Ja minkä sitä itsellen mahtaa
Re: om606 evry mod
Laita se evry "automaattisen latausreleen eli kaksoisakkureleen" taakse tai tavallisen releen (vetohidastettu jos tarvii...) missä ohjaus laturin herätevirrasta.vilpel kirjoitti:En kyllä suosittele kenellekkään, ei sitä vaan muista aina käynnistää off-tilassa, mutta toisaalta 6e versus 600e...Ja minkä sitä itsellen mahtaa
No, tuoltahan sen saa halvalla ja helpolla.
http://biltema.fi/fi/Veneily/Muut/Erotusrele-25230/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: om606 evry mod
Alettiin kaverin om605 koneelliseen C-mersuun asentamaan evryä. Tulikin ongelmia vastaan. Johot ei näyttäs olevan samanlailla kuin omassa ceessä oli aikanaan. Laitetaanko vastus siis paikasta riippumatta keltaisen (pinni 9) ja punaisen (pinni 46) johdon väliin vai väristä riippumatta 6 ja 7 pinnin väliin. Pinnithän siis luetaan muistaakseni keulasta päin katsoen oikealta alhaalta vasemmalle 1..2..3 jne.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: om606 evry mod
liittimeltä alas päin on vasta oiket värit ja ei siinä liittimessä oo muistaaksen ku 9 johtoa valkonen liitin vasemmassa reunassa edestä päin katsottuna liitin nostamalla kotelon reunassa kiinni ala puolella on pun ja kelt pinneissä 6ja 7
Re: om606 evry mod
Pystytkö laittamaan kuvaa että käsitän? Mulle laitettiin moottorinohjausboksin johtoihin.. Joita on 55 kappaletta.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: om606 evry mod
no en mie tiijä mihin ne pitää laittaa muutakun että laitoin tohon ja liittimessä oli numerot ne tulee styöttöpumpulta eri värisinä ja liittimessä muuttu eru värisiksi. yhden kuoren sisässä on pun kelt ja valk niihin mie laitoin ja vetoa tuli lisää. ei täsä nyt oikeen kuvia kerkee ottaa laitta kee te nii piirrän paintila siihen jos on saman lainen
Re: om606 evry mod
vilpel kirjoitti:Ittellä ollu kanssa pari viikkoa kiinni potikka, elekroniikka kaupassa makso tosiaan 6 euroa osat, sisältäen siistin boxin vastuksille.
Mulla on vapari peli, "vetoo" on sitten aivan erimalliin ala ja keskikierroksilla, aivan yläpäässä ei kait sitten ihan hirveitä eroja ole. Mulla siis 2.2 kohm kiinteä vastus ja sitten 5 kohm säätövastus. Potikka täysillä, hieman tyhjäkäynti hummaa/röpöttää, savutus on sitten kaasupohjassa aivan jumalatonta, läpi koko kierrosalueen. Sillain, noin 2/3 osa säädöllä kehtaa ajella.
Toiminnasta pikkasen, jos potikka päällä, kun käynnistää, syttyy edc diesel valo tauluun, senkin saa pois kun r-nappia painaa, (liekö turvallista ajella, mutta sitäkin olen tehnyt) pois kytkettynä ei siis syty. Kun on tarpeeksi usein käynnistäny "vikatilassa" auto sammuu joskus kesken ajon yhtäkkiä ja ekaa kertaa startatessa ajonestot vilkkuu...lähtee käymään parin startin jälkeen. Voisiko johtua siitä, kun aikasemmin oli sitä ajoneston relevikaa, no en sitten pihinä miehenä ostanu uutta releboxia, vaan elvyttelin vanhan. Vai voisiko tietokone mennä jotenkin "täyteen" liiallisista virheellisistä käynnistyksistä? Pidin akunkenkää irti muutaman tunnin, sen jälkeen käynnistelin aina "oikein" niin kyseisiä sammumisia ei tapahtunut.
En kyllä suosittele kenellekkään, ei sitä vaan muista aina käynnistää off-tilassa, mutta toisaalta 6e versus 600e...Ja minkä sitä itsellen mahtaa
Eli sulla on vapari om605? Mutta missä korissa?
Itselläni 124 om605 vapari, siinä ei ilmeisesti noita vikavaloja yms samallatavalla ole? Joten voin huoletta huijata pumppua, mutta mitkä ohjeet tähän nyt passaa?
Re: om606 evry mod
siinä on ihan mekaaninen pumppu eli pitää käyä syöttöruuvillabäkström kirjoitti: Itselläni 124 om605 vapari, siinä ei ilmeisesti noita vikavaloja yms samallatavalla ole? Joten voin huoletta huijata pumppua, mutta mitkä ohjeet tähän nyt passaa?
S124 230TE ex
S124 E250TDA 20V
S123 300TEA
S124 E250TDA 20V
S123 300TEA
Re: om606 evry mod
Ai perkele, piti oikein käydä pellin alla tarkistamassa, asiathan on luultua paremmin, kiitoksia kuitenkin!antti86 kirjoitti:siinä on ihan mekaaninen pumppu eli pitää käyä syöttöruuvillabäkström kirjoitti: Itselläni 124 om605 vapari, siinä ei ilmeisesti noita vikavaloja yms samallatavalla ole? Joten voin huoletta huijata pumppua, mutta mitkä ohjeet tähän nyt passaa?
T: vajaaventtiilisiin tottunut, ja väärä ajatus jäänyt päähän että näissä moniventtiilisissä olisi kaikissa sähkö-ohjattu..
Re: om606 evry mod
Minä kun olin ymmärtänyt että nämä oli niitä jakaja pumppu hommia.Siekkinen kirjoitti:Onnistuu mikäli siihen ei ole mekaanista pumppua laitettu. Kato meneekö kaasuvaijeri siihen konepellin alle kuskin puolen nurkkassa olevaan potikkaan ja jatkuu siitä sähköjohtoina. Jos menee niin onnistuu kyllä. Ja eikös tuo om605 koneessa kytketä samalla tavalla kun om606 koneessa..Eikhi kirjoitti:Onnistuuko tuo evrymodi myös tuhon 96vm om605 vai onko tuossa eripumppu kuin nuissa uudemmissa?
Onko nämä kaikki OM605-6 tuolla sähkösellä rivipumpulla?
202 2.5TD
201 2.0E
124 200D
201 2.0E
124 200D
Re: om606 evry mod
Nyt löyty potikkaan oikeet säädöt, aloitin säätövastuksen säädöt ihan "täysiltä" sitten aina pienensin hiukan ja nollasin vikavalon aina akunkengän irrotuksella. oikea kohta löytyi noin puolivälistä, nyt evry päällä ei vikavalo syty, vaikka siis käynnitää on asennossa, kone käy nätisti, savua tulee koko kierrosalueella sillain sopivasti, mutta ei häiritsevästi.
Mitään sammumisia ei ole enään tapahtunu, ja kyllä tällä säädölläkin tehon/väännön lisän tuntee selvästi.
Vielä, kun vaihtaisi nokkaketjun, säätäisi pumpun ajoituksen, voisi hiukan herkkyyttä tulla lisää...Autona siis 95 vm w210 om606 vapari.
Mitään sammumisia ei ole enään tapahtunu, ja kyllä tällä säädölläkin tehon/väännön lisän tuntee selvästi.
Vielä, kun vaihtaisi nokkaketjun, säätäisi pumpun ajoituksen, voisi hiukan herkkyyttä tulla lisää...Autona siis 95 vm w210 om606 vapari.
Re: om606 evry mod
W124ssa on mekaaniset pumput.Eikhi kirjoitti: Onko nämä kaikki OM605-6 tuolla sähkösellä rivipumpulla?
Empä muista oliko ensimmäisissa vapari W202 250D C-malleissa enää mekaanista pumppua vai oliko jo sähköinen heti alusta saakka.
Väykyn 606 vaparissa ja turbossa on sähköinen
Re: om606 evry mod
Tarkoitinkin juuri naitä 202 ja väykkyjä.Mika.T kirjoitti:W124ssa on mekaaniset pumput.Eikhi kirjoitti: Onko nämä kaikki OM605-6 tuolla sähkösellä rivipumpulla?
Empä muista oliko ensimmäisissa vapari W202 250D C-malleissa enää mekaanista pumppua vai oliko jo sähköinen heti alusta saakka.
Väykyn 606 vaparissa ja turbossa on sähköinen
Minä kun olen ollu siinä uskossa että 202 faceliftissä vaihtuu pumppukin eriksi
202 2.5TD
201 2.0E
124 200D
201 2.0E
124 200D