om606 evry mod

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Bai3r
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ke 14.05.2008 15:59
Paikkakunta: Vantaa

om606 evry mod

Viesti Kirjoittaja Bai3r »

Joo elikkä MB 300TD -97 olisi tarkotus laittaa evry mod. En ole löytänyt minkäänlaisia asennusohjeita kyseiseen moottoriin. Lastua en ole hankkimassa sen suolaisen hinnan takia ja kuitenkin pitäisi autosta saada mustaa ja enemmän vetoja :P Mihis johtosarjaan / johtoon säädettävä vastus juotetaan ja minkä arvoinen kyseisen säätövastuksen tulee olla?
W210 300TD Avantgarde -97
Avatar
InsaneMe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: To 23.06.2005 15:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja InsaneMe »

en oo kyllä kuullu että olis tohon esikammiokonneeseen evry modia laitettu, kyllä se o tuo 290nen suoraruutta mihin on laitettu. tekniikka o aivan eriä jotenka ei taida tulla semmoista tietoa tuossa 300sessa pumpulta että sitä saataisiin huijattua syöttämään lissää soppaa?




T.Sankari
M-B w210 290td
M-B w123 300TDT
M-B w126 500 SEL
Avatar
Bai3r
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ke 14.05.2008 15:59
Paikkakunta: Vantaa

Re: om606 evry mod

Viesti Kirjoittaja Bai3r »

Onhan noita ns. tehoboksejakin myynnissä. Esim http://www.teholastu.com/product_details.php?p=780" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuossa lukee, että portaattoman tehonsäätöruuvin ansiosta lisätehon määrää voidaan säätää nopeasti ja helposti. Eli sama kuin evryssä säädettävä vastus? Ja boksi kiinnitetään moottorinohjausyksikön johtosarjan rinnalle neljällä kaapelilla. Sekin sama kuin evryssä. Ei huvittais tuommosta ostaa jos sen evryn sais kumminkin ite tehtyä...
W210 300TD Avantgarde -97
jpeltoma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Ma 25.07.2005 10:54
Paikkakunta: Tre

Re: om606 evry mod

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

Pikaisella googlaamisella löyty tällänen, siellä on sekä 605 että 606 ohjeet:

http://www.superturbodiesel.com/std/thr ... light=evry" onclick="window.open(this.href);return false;

Kannattaa varmaan muistaa kuitenkin tämä: stock turbo is already massively undersized for the OM606
Pakopuolella paineet on kovat jo ennestään...
MattiE
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ma 23.03.2009 11:37

Re: om606 evry mod

Viesti Kirjoittaja MattiE »

Bai3r kirjoitti:Ja boksi kiinnitetään moottorinohjausyksikön johtosarjan rinnalle neljällä kaapelilla. Sekin sama kuin evryssä.
Eikös tuo `evry` tule 2 johdon väliin (pun. + kelt.) elikkäs kahdella johdolla?
Vai olenko ymmärtänyt väärin noi linkkien tarinat?
petrisa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Su 08.08.2010 13:15
Paikkakunta: Oulu

Re: om606 evry mod

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Minun käsitykseni mukaan evry mod:ja on kolmea eri tyyppistä:

- polttoainepumpun määränsäätimen huijaus: syöttää enemmän, kun säätimen paluusignaalia eculle pienennetään
- polttoaineen lämpötila-anturin huijaus: syöttää enemmän, kun ecu luulee polttoainetta kuumaksi (lämpölaajenemisen myötä tiheys pienentynyt)
- ilmamassamittarin signaalin huijaus suuremmaksi: maf:n signaalia vahvistetaan, ja ecu syöttää siten polttoainetta enemmän

Se mitä huijausmenetelmää käytetään riippuu auton merkistä, mallista ja vuosimallista. Käsitykseni mukaan tuo maf-signaalin huijaus (vahvistus) toimii periaatteessa kaikissa. Useimmissa korkeapaineruiskutuksissa (esim. cdi, pumppusuutin jne) tuo lämpötila-anturin huijaus on kaikista helpoin tapa.
Kaikki vikakoodihuolesi heitä!
Vikakoodinlukua ja muita apuja: vikakoodi@gmail.com
JarnoN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: To 20.10.2005 18:23

Re: om606 evry mod

Viesti Kirjoittaja JarnoN »

Aihetta sivuten, saako tuollaiseen om605:lla varustettuun w202:een tuota evrymodia rakenneltua?
Avatar
Bai3r
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ke 14.05.2008 15:59
Paikkakunta: Vantaa

Re: om606 evry mod

Viesti Kirjoittaja Bai3r »

Kyllä tätä pitää koittaa noilla linkin ohjeilla. Ilmottelen sitte miten käy :twisted:
W210 300TD Avantgarde -97
jpeltoma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Ma 25.07.2005 10:54
Paikkakunta: Tre

Re: om606 evry mod

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

Tyhjäkäynti siinä varmaan kärsii ekaksi. Biimereihin ovat rakennelleet kytkimiä kaasupolkimen taa jolla modis lähtee päälle vasta kierroksilla...

http://www.btcf.fi/forum/showthread.php ... light=evry" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Bai3r
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ke 14.05.2008 15:59
Paikkakunta: Vantaa

Re: om606 evry mod

Viesti Kirjoittaja Bai3r »

Kyllä se käy tyhjäkäyntiä normaalisti kun säätää potikasta huolella ja ei ihan maksimitehoille.
W210 300TD Avantgarde -97
Avatar
Bai3r
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ke 14.05.2008 15:59
Paikkakunta: Vantaa

Re: om606 evry mod

Viesti Kirjoittaja Bai3r »

Nyt on sitte evry mod laitettu. Alavääntöä tuli huomattavasti lisää ja kaasuun vastaavuus parani selkeästi. Jpeltoman mainitseman linkin mukaan pumpulta ohjausboksiin tulevan johtonipun väliin keltaisen ja punaisen johdon rinnalle tuli juotettua 3.3 K vastus, 5 K potentiometri sekä on / off kytkin. Komponentit tuli laitettua muovikotelon sisään, joka on kabiinissa tuhkakupin tilalla. Jos laittaa alle 3 K vastuksen niin tyhjäkäyntikierrokset saattavat nousta, joten päädyin 3.3 K vastukseen. Evry modin voi kytkeä helposti päälle ja pois napista sekä lisätä syöttöä potikan nupista, jotka ovat siis kabiinissa. Jos säätää maksimille niin P ja N vaihteella kone rupeaa ravistamaan, mutta D vaihde päällä käy mukavan tasaisesti. Mustaa tulee mukavasti ja voimaakin tuli lisää, että hymyilyttää. Ahdot nousivat vakio 1.1 barista 1.3 baariin maksimisäädöllä. Tämä oli niinkin kallis kuin 8 euron viritys!
W210 300TD Avantgarde -97
lauri-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: La 28.02.2009 11:37
Paikkakunta: Huittinen

Re: om606 evry mod

Viesti Kirjoittaja lauri- »

Viittisikkö pistää kuvia asennuksistas?
Toimisko evrymod myös vapari 606:ssa
ex w124 200D -87
ex w124 200D -93
ex w202 c36 amg -95
ex w124 300DT -88
ex w140 S350DT -94
ex w210 E300D -96
ex w124 300TDT -92
ex w210 270cdi -99
ex w124 300TDT -92
ex w211 200cdi -03
Avatar
Bai3r
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ke 14.05.2008 15:59
Paikkakunta: Vantaa

Re: om606 evry mod

Viesti Kirjoittaja Bai3r »

Aiemmin mainitussa linkistä löytyy kuva, jossa näkyy minkä johtojen väliin evry tulee, joten siitä en erikseen jaksanut räpsästä kuvaa.
20111207_004.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W210 300TD Avantgarde -97
Avatar
Eikhi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 223
Liittynyt: Pe 31.07.2009 19:01
Paikkakunta: Siikalatva

Re: om606 evry mod

Viesti Kirjoittaja Eikhi »

Onnistuuko tuo evrymodi myös tuhon 96vm om605 vai onko tuossa eripumppu kuin nuissa uudemmissa?
202 2.5TD
201 2.0E
124 200D
keijo17
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: Su 15.02.2009 21:40

Re: om606 evry mod

Viesti Kirjoittaja keijo17 »

onko tieto mihinjohtoihin itää 605 kytkeä?? mulla tossa otteli 3,3 kohm vastus ja 10k potikka.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: om606 evry mod

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Eikhi kirjoitti:Onnistuuko tuo evrymodi myös tuhon 96vm om605 vai onko tuossa eripumppu kuin nuissa uudemmissa?
Onnistuu mikäli siihen ei ole mekaanista pumppua laitettu. Kato meneekö kaasuvaijeri siihen konepellin alle kuskin puolen nurkkassa olevaan potikkaan ja jatkuu siitä sähköjohtoina. Jos menee niin onnistuu kyllä. Ja eikös tuo om605 koneessa kytketä samalla tavalla kun om606 koneessa..
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
keijo17
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: Su 15.02.2009 21:40

Re: om606 evry mod

Viesti Kirjoittaja keijo17 »

tuli tänään laitetua tuo systeemi 605 samat johdot oli joo ihan hyvin tuli vetoa lisää liukasta vaan vähän oli sutimalla sain 60-120 4 sella 11,5 sek tuntuu vaan et sais olla pienempi vastus rinalla kun toi 3,3 ohm sais varmaan olla enemmänkin syöttöä. pienen mustan tussauksen päästää paikallaan.
vilpel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 12.11.2004 18:09

Re: om606 evry mod

Viesti Kirjoittaja vilpel »

Ittellä ollu kanssa pari viikkoa kiinni potikka, elekroniikka kaupassa makso tosiaan 6 euroa osat, sisältäen siistin boxin vastuksille.

Mulla on vapari peli, "vetoo" on sitten aivan erimalliin ala ja keskikierroksilla, aivan yläpäässä ei kait sitten ihan hirveitä eroja ole. Mulla siis 2.2 kohm kiinteä vastus ja sitten 5 kohm säätövastus. Potikka täysillä, hieman tyhjäkäynti hummaa/röpöttää, savutus on sitten kaasupohjassa aivan jumalatonta, läpi koko kierrosalueen. Sillain, noin 2/3 osa säädöllä kehtaa ajella.

Toiminnasta pikkasen, jos potikka päällä, kun käynnistää, syttyy edc diesel valo tauluun, senkin saa pois kun r-nappia painaa, (liekö turvallista ajella, mutta sitäkin olen tehnyt) pois kytkettynä ei siis syty. Kun on tarpeeksi usein käynnistäny "vikatilassa" auto sammuu joskus kesken ajon yhtäkkiä ja ekaa kertaa startatessa ajonestot vilkkuu...lähtee käymään parin startin jälkeen. Voisiko johtua siitä, kun aikasemmin oli sitä ajoneston relevikaa, no en sitten pihinä miehenä ostanu uutta releboxia, vaan elvyttelin vanhan. Vai voisiko tietokone mennä jotenkin "täyteen" liiallisista virheellisistä käynnistyksistä? Pidin akunkenkää irti muutaman tunnin, sen jälkeen käynnistelin aina "oikein" niin kyseisiä sammumisia ei tapahtunut.

En kyllä suosittele kenellekkään, ei sitä vaan muista aina käynnistää off-tilassa, mutta toisaalta 6e versus 600e...Ja minkä sitä itsellen mahtaa :twisted:
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: om606 evry mod

Viesti Kirjoittaja etrade »

vilpel kirjoitti:En kyllä suosittele kenellekkään, ei sitä vaan muista aina käynnistää off-tilassa, mutta toisaalta 6e versus 600e...Ja minkä sitä itsellen mahtaa :twisted:
Laita se evry "automaattisen latausreleen eli kaksoisakkureleen" taakse tai tavallisen releen (vetohidastettu jos tarvii...) missä ohjaus laturin herätevirrasta.

No, tuoltahan sen saa halvalla ja helpolla.
http://biltema.fi/fi/Veneily/Muut/Erotusrele-25230/" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: om606 evry mod

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Alettiin kaverin om605 koneelliseen C-mersuun asentamaan evryä. Tulikin ongelmia vastaan. Johot ei näyttäs olevan samanlailla kuin omassa ceessä oli aikanaan. Laitetaanko vastus siis paikasta riippumatta keltaisen (pinni 9) ja punaisen (pinni 46) johdon väliin vai väristä riippumatta 6 ja 7 pinnin väliin. Pinnithän siis luetaan muistaakseni keulasta päin katsoen oikealta alhaalta vasemmalle 1..2..3 jne.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
keijo17
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: Su 15.02.2009 21:40

Re: om606 evry mod

Viesti Kirjoittaja keijo17 »

liittimeltä alas päin on vasta oiket värit ja ei siinä liittimessä oo muistaaksen ku 9 johtoa valkonen liitin vasemmassa reunassa edestä päin katsottuna liitin nostamalla kotelon reunassa kiinni ala puolella on pun ja kelt pinneissä 6ja 7
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: om606 evry mod

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Pystytkö laittamaan kuvaa että käsitän? Mulle laitettiin moottorinohjausboksin johtoihin.. Joita on 55 kappaletta.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
keijo17
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: Su 15.02.2009 21:40

Re: om606 evry mod

Viesti Kirjoittaja keijo17 »

no en mie tiijä mihin ne pitää laittaa muutakun että laitoin tohon ja liittimessä oli numerot ne tulee styöttöpumpulta eri värisinä ja liittimessä muuttu eru värisiksi. yhden kuoren sisässä on pun kelt ja valk niihin mie laitoin ja vetoa tuli lisää. ei täsä nyt oikeen kuvia kerkee ottaa laitta kee te nii piirrän paintila siihen jos on saman lainen
Avatar
bäkström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 354
Liittynyt: To 19.01.2006 21:36
Paikkakunta: kuusankoski

Re: om606 evry mod

Viesti Kirjoittaja bäkström »

vilpel kirjoitti:Ittellä ollu kanssa pari viikkoa kiinni potikka, elekroniikka kaupassa makso tosiaan 6 euroa osat, sisältäen siistin boxin vastuksille.

Mulla on vapari peli, "vetoo" on sitten aivan erimalliin ala ja keskikierroksilla, aivan yläpäässä ei kait sitten ihan hirveitä eroja ole. Mulla siis 2.2 kohm kiinteä vastus ja sitten 5 kohm säätövastus. Potikka täysillä, hieman tyhjäkäynti hummaa/röpöttää, savutus on sitten kaasupohjassa aivan jumalatonta, läpi koko kierrosalueen. Sillain, noin 2/3 osa säädöllä kehtaa ajella.

Toiminnasta pikkasen, jos potikka päällä, kun käynnistää, syttyy edc diesel valo tauluun, senkin saa pois kun r-nappia painaa, (liekö turvallista ajella, mutta sitäkin olen tehnyt) pois kytkettynä ei siis syty. Kun on tarpeeksi usein käynnistäny "vikatilassa" auto sammuu joskus kesken ajon yhtäkkiä ja ekaa kertaa startatessa ajonestot vilkkuu...lähtee käymään parin startin jälkeen. Voisiko johtua siitä, kun aikasemmin oli sitä ajoneston relevikaa, no en sitten pihinä miehenä ostanu uutta releboxia, vaan elvyttelin vanhan. Vai voisiko tietokone mennä jotenkin "täyteen" liiallisista virheellisistä käynnistyksistä? Pidin akunkenkää irti muutaman tunnin, sen jälkeen käynnistelin aina "oikein" niin kyseisiä sammumisia ei tapahtunut.

En kyllä suosittele kenellekkään, ei sitä vaan muista aina käynnistää off-tilassa, mutta toisaalta 6e versus 600e...Ja minkä sitä itsellen mahtaa :twisted:

Eli sulla on vapari om605? Mutta missä korissa?

Itselläni 124 om605 vapari, siinä ei ilmeisesti noita vikavaloja yms samallatavalla ole? Joten voin huoletta huijata pumppua, mutta mitkä ohjeet tähän nyt passaa?
Avatar
antti86
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 256
Liittynyt: Su 13.08.2006 19:15
Paikkakunta: kalajoki

Re: om606 evry mod

Viesti Kirjoittaja antti86 »

bäkström kirjoitti: Itselläni 124 om605 vapari, siinä ei ilmeisesti noita vikavaloja yms samallatavalla ole? Joten voin huoletta huijata pumppua, mutta mitkä ohjeet tähän nyt passaa?
siinä on ihan mekaaninen pumppu eli pitää käyä syöttöruuvilla
S124 230TE ex
S124 E250TDA 20V
S123 300TEA
Avatar
bäkström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 354
Liittynyt: To 19.01.2006 21:36
Paikkakunta: kuusankoski

Re: om606 evry mod

Viesti Kirjoittaja bäkström »

antti86 kirjoitti:
bäkström kirjoitti: Itselläni 124 om605 vapari, siinä ei ilmeisesti noita vikavaloja yms samallatavalla ole? Joten voin huoletta huijata pumppua, mutta mitkä ohjeet tähän nyt passaa?
siinä on ihan mekaaninen pumppu eli pitää käyä syöttöruuvilla
Ai perkele, piti oikein käydä pellin alla tarkistamassa, asiathan on luultua paremmin, kiitoksia kuitenkin!

T: vajaaventtiilisiin tottunut, ja väärä ajatus jäänyt päähän että näissä moniventtiilisissä olisi kaikissa sähkö-ohjattu..
Avatar
Eikhi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 223
Liittynyt: Pe 31.07.2009 19:01
Paikkakunta: Siikalatva

Re: om606 evry mod

Viesti Kirjoittaja Eikhi »

Siekkinen kirjoitti:
Eikhi kirjoitti:Onnistuuko tuo evrymodi myös tuhon 96vm om605 vai onko tuossa eripumppu kuin nuissa uudemmissa?
Onnistuu mikäli siihen ei ole mekaanista pumppua laitettu. Kato meneekö kaasuvaijeri siihen konepellin alle kuskin puolen nurkkassa olevaan potikkaan ja jatkuu siitä sähköjohtoina. Jos menee niin onnistuu kyllä. Ja eikös tuo om605 koneessa kytketä samalla tavalla kun om606 koneessa..
Minä kun olin ymmärtänyt että nämä oli niitä jakaja pumppu hommia.
Onko nämä kaikki OM605-6 tuolla sähkösellä rivipumpulla?
202 2.5TD
201 2.0E
124 200D
vilpel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 12.11.2004 18:09

Re: om606 evry mod

Viesti Kirjoittaja vilpel »

Nyt löyty potikkaan oikeet säädöt, aloitin säätövastuksen säädöt ihan "täysiltä" sitten aina pienensin hiukan ja nollasin vikavalon aina akunkengän irrotuksella. oikea kohta löytyi noin puolivälistä, nyt evry päällä ei vikavalo syty, vaikka siis käynnitää on asennossa, kone käy nätisti, savua tulee koko kierrosalueella sillain sopivasti, mutta ei häiritsevästi.
Mitään sammumisia ei ole enään tapahtunu, ja kyllä tällä säädölläkin tehon/väännön lisän tuntee selvästi.
Vielä, kun vaihtaisi nokkaketjun, säätäisi pumpun ajoituksen, voisi hiukan herkkyyttä tulla lisää...Autona siis 95 vm w210 om606 vapari.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: om606 evry mod

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Eikhi kirjoitti: Onko nämä kaikki OM605-6 tuolla sähkösellä rivipumpulla?
W124ssa on mekaaniset pumput.
Empä muista oliko ensimmäisissa vapari W202 250D C-malleissa enää mekaanista pumppua vai oliko jo sähköinen heti alusta saakka.
Väykyn 606 vaparissa ja turbossa on sähköinen
Avatar
Eikhi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 223
Liittynyt: Pe 31.07.2009 19:01
Paikkakunta: Siikalatva

Re: om606 evry mod

Viesti Kirjoittaja Eikhi »

Mika.T kirjoitti:
Eikhi kirjoitti: Onko nämä kaikki OM605-6 tuolla sähkösellä rivipumpulla?
W124ssa on mekaaniset pumput.
Empä muista oliko ensimmäisissa vapari W202 250D C-malleissa enää mekaanista pumppua vai oliko jo sähköinen heti alusta saakka.
Väykyn 606 vaparissa ja turbossa on sähköinen
Tarkoitinkin juuri naitä 202 ja väykkyjä.
Minä kun olen ollu siinä uskossa että 202 faceliftissä vaihtuu pumppukin eriksi
202 2.5TD
201 2.0E
124 200D
Vastaa Viestiin