CDI moottorin suuttimen / tiivisteen vaihto.+ kuvia
Re: CDI moottorin suuttimen / tiivisteen vaihto.+ kuvia
Moottori (kansi) pitäisi saada kuumaksi; auto käyntiin ja huudattaa niin kauan että on lämmöt niin ylhäällä kuin mahdollista ... tietysti riskinsä kun pultti on poikki, jos irtoaa nopeasti poksahtaa isosti.
Tänään irrottelin yhdestä 211:sta kaikki 4 suutinta, kaksi oli jumissa ja lähtivät tunnin käyttelyllä, vääntelyllä ja lopuksi liukuvasara-ulosvetäjällä.
Seuraava vaihtoehto olisi ollut vetäjä joka laitetaan puretun suuttimen runkoon kiinni, sillä on aina lähtenyt
Epäilen että putkitongit ja suuttimen kuumentaminen ei auta, tosin paha sanoa kun ei tiedä miten hyvillä vetäjillä ja vääntimillä sitä on yritetty.
Tänään irrottelin yhdestä 211:sta kaikki 4 suutinta, kaksi oli jumissa ja lähtivät tunnin käyttelyllä, vääntelyllä ja lopuksi liukuvasara-ulosvetäjällä.
Seuraava vaihtoehto olisi ollut vetäjä joka laitetaan puretun suuttimen runkoon kiinni, sillä on aina lähtenyt
Epäilen että putkitongit ja suuttimen kuumentaminen ei auta, tosin paha sanoa kun ei tiedä miten hyvillä vetäjillä ja vääntimillä sitä on yritetty.
wiimax.fi
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: CDI moottorin suuttimen / tiivisteen vaihto.+ kuvia
Itsellä myös nykyisin käytössä saman systeemi ulos vetäjädealer kirjoitti: Seuraava vaihtoehto olisi ollut vetäjä joka laitetaan puretun suuttimen runkoon kiinni, sillä on aina lähtenyt
Epäilen että putkitongit ja suuttimen kuumentaminen ei auta, tosin paha sanoa kun ei tiedä miten hyvillä vetäjillä ja vääntimillä sitä on yritetty.
Ja ei tosian ole yhtään jäänyt kanteen kiinni
Lämpimäksi käyttäminen suutimen pulti löysällä(irti)
On hyvä konsti jos vielää lähtee käymään(vaikka saahan sen käymään ilman yhtä pyttyä tosin sillon ei viitsi kierrättä)
Suutin vetäjä satu olemaan ja
Jos suutin on romu(niin kun usein on noin kovan yritämisen jälkeen)
niin se sähköpää vasaralla pois sitten isolla virralla hitsaa"kuumaksi"
Minkä jälkeen siitä mutterista töräyttä isolla pultti pyssyllä
Suuntaa vaihdellen
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: CDI moottorin suuttimen / tiivisteen vaihto.+ kuvia
Suuri kiitos teille vastauksista, näillä keinoilla eteenpäin ( leuka rintaan ja kohti uusia vastoinkäymisiä) Lyöntivasara ja ulosvetäjä molemmat ammatilaiskalustoa, itse katsoin vierestä kun ammattimies yritti juurikin sellaisella ja ulosvetäjällä jossa suutin piti purkaa ja kuulemma sillä on kaikki aikaisemmat viimeistään lähteneet , mutta ei tämä.. Harmittaa, no kunhan sen saisi irti niin ettei kansi hajoa, riittää jo tuo hajonnut venttiilikoppa ja kohta varmaan 1 kpl suuttimia.
Re: CDI moottorin suuttimen / tiivisteen vaihto.+ kuvia
moro!
juu täällä vuosi myös yksi suutin. tai siis oli jo mustan mönjän peitossa...
muutama tunti on nyt väännelty ja käännelty, mut ei lähde..
täältä luin ohjeet että käymään heittää ni pitäis irrota kannesta, mut ei auta
Ei viitti hirveen kauaa käyttää, kun löpöä lentää aika moisella suihkulla suuttimen juuresta
ja koko konehuone on sitten löpön peitossa...
noh huomenna on päivä uus, jos taas alottaa vääntelyn ja kampeamisen aamusta ja toteaa ilta kymmeltä ettei lähteny taaskaan
laitoin sulle CDI203 viestiä et jos sai lainaan sitä ulosvetäjää tai jos voit tulla jeesimään?
juu täällä vuosi myös yksi suutin. tai siis oli jo mustan mönjän peitossa...
muutama tunti on nyt väännelty ja käännelty, mut ei lähde..
täältä luin ohjeet että käymään heittää ni pitäis irrota kannesta, mut ei auta
Ei viitti hirveen kauaa käyttää, kun löpöä lentää aika moisella suihkulla suuttimen juuresta
ja koko konehuone on sitten löpön peitossa...
noh huomenna on päivä uus, jos taas alottaa vääntelyn ja kampeamisen aamusta ja toteaa ilta kymmeltä ettei lähteny taaskaan
laitoin sulle CDI203 viestiä et jos sai lainaan sitä ulosvetäjää tai jos voit tulla jeesimään?
F-350
Re: CDI moottorin suuttimen / tiivisteen vaihto.+ kuvia
Onkos sitä Forten Air Intake Cleaneria käytössä?Lep1 kirjoitti:moro!
juu täällä vuosi myös yksi suutin. tai siis oli jo mustan mönjän peitossa...
muutama tunti on nyt väännelty ja käännelty, mut ei lähde..
täältä luin ohjeet että käymään heittää ni pitäis irrota kannesta, mut ei auta
Se on todella pätevää, ainakin itsellä sitä suihkimalla kanteen, pääsi aina vähän eteenpäin, kun kolmea suutinta irrotti.
Mein erste MB, Vito 108CDI, mit Ladeluftkühler, heute mit neue Program, viel Kraft, jawohl!
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: CDI moottorin suuttimen / tiivisteen vaihto.+ kuvia
Lep1 kirjoitti:moro!
juu täällä vuosi myös yksi suutin. tai siis oli jo mustan mönjän peitossa...
muutama tunti on nyt väännelty ja käännelty, mut ei lähde..
täältä luin ohjeet että käymään heittää ni pitäis irrota kannesta, mut ei auta
Ei viitti hirveen kauaa käyttää, kun löpöä lentää aika moisella suihkulla suuttimen juuresta
ja koko konehuone on sitten löpön peitossa...
noh huomenna on päivä uus, jos taas alottaa vääntelyn ja kampeamisen aamusta ja toteaa ilta kymmeltä ettei lähteny taaskaan
laitoin sulle CDI203 viestiä et jos sai lainaan sitä ulosvetäjää tai jos voit tulla jeesimään?
Tässä on juuri se syy miksi sitä vuotaa ei kannata kauan siellä pitää,
valitettavasti nyt muilla mailla reissun päällä kuntoutumassa
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: CDI moottorin suuttimen / tiivisteen vaihto.+ kuvia
Juu lähti lopulta poisCDI203 kirjoitti:Tässä on juuri se syy miksi sitä vuotaa ei kannata kauan siellä pitää,Lep1 kirjoitti:moro!
juu täällä vuosi myös yksi suutin. tai siis oli jo mustan mönjän peitossa...
muutama tunti on nyt väännelty ja käännelty, mut ei lähde..
täältä luin ohjeet että käymään heittää ni pitäis irrota kannesta, mut ei auta
Ei viitti hirveen kauaa käyttää, kun löpöä lentää aika moisella suihkulla suuttimen juuresta
ja koko konehuone on sitten löpön peitossa...
noh huomenna on päivä uus, jos taas alottaa vääntelyn ja kampeamisen aamusta ja toteaa ilta kymmeltä ettei lähteny taaskaan
laitoin sulle CDI203 viestiä et jos sai lainaan sitä ulosvetäjää tai jos voit tulla jeesimään?
valitettavasti nyt muilla mailla reissun päällä kuntoutumassa
annoin olla käymässä ehkä 10min ja tungin rättejä suuttimen ympärille ettei kaikki paikat oo löpön peitossa...
Sammutin auton ja ruuvarilla kampesin suutinta. Se lähti pyörimään, niin sain sitten nitkutettua sen ylös pikkuhiljaa.
Suutin oli ihan pien peitossa ja se kupari prikka oli kulunut ikäänkuin toispuoleiseksi. Vuosi toiselta reunalta.
Veholta hyllystä uusi prikka 1,4€ ja uusi pultti 1,6€
F-350
Re: CDI moottorin suuttimen / tiivisteen vaihto.+ kuvia
Täälläkin juuttunut suutin aiheuttaa enemmän ja vähemmän harmaita hiuksia - kolme muuta lähtivät parilla liukuvasaran napautuksella, mutta tämän viimeisen kanssa on tullut jo melkeinpä kuukauden päivät taisteltua.
Luullakseni melkein kaikkea on kokeiltu, mutta ei irtoa sitten millään . Liukuvasaroita löytyy jo kaksin kappailen (Bilteman halpismalli & DIY-jykevämpi versio), CRC:tä on suihkuteltu pullo tolkulla (tämä on toki liioittelua) ja melkein jo rukoiltu yläkerralta apua, mutta kiinni on ja pysyy.
Tuossa ohimennen tuli venttiilikoppakin hajotettua ja sen muruset/palaset on tipahdelleet jonnekkin koneen syövereihin - tuskin siis autoa enää uskaltaa käynnistellä ja kokeilla näin saada suutinta irtoamaan? Pitäisikö vielä kokeilla aiemmin mainittua ulosvetäjää, joka siis lyödään suoraan kiinni suuttimen päähän?
...ja toki jos halukkaita Kymenlaakson alueelta löytyy, niin saa tulla kokeilemaan tämän suuttimen irrottamista .
Luullakseni melkein kaikkea on kokeiltu, mutta ei irtoa sitten millään . Liukuvasaroita löytyy jo kaksin kappailen (Bilteman halpismalli & DIY-jykevämpi versio), CRC:tä on suihkuteltu pullo tolkulla (tämä on toki liioittelua) ja melkein jo rukoiltu yläkerralta apua, mutta kiinni on ja pysyy.
Tuossa ohimennen tuli venttiilikoppakin hajotettua ja sen muruset/palaset on tipahdelleet jonnekkin koneen syövereihin - tuskin siis autoa enää uskaltaa käynnistellä ja kokeilla näin saada suutinta irtoamaan? Pitäisikö vielä kokeilla aiemmin mainittua ulosvetäjää, joka siis lyödään suoraan kiinni suuttimen päähän?
...ja toki jos halukkaita Kymenlaakson alueelta löytyy, niin saa tulla kokeilemaan tämän suuttimen irrottamista .
Re: CDI moottorin suuttimen / tiivisteen vaihto.+ kuvia
Siis onko sinulla se Bilteman ulosvetäjä? Hommaa jostain vaikka 2-3kg:n teräksinen levypaino sen oman painon lisäksi, kyllä pitäis lähteä.
Re: CDI moottorin suuttimen / tiivisteen vaihto.+ kuvia
Itse en ainakaan saanut tuota pikeä sulamaan mitenkään millään aineella (CRC, kaasutinspray, brake cleaner jne...) paitsi Forten intake cleanerilla. Miksi et hanki sitä, vaikka se todistetusti sulattaa erittäin nopeasti tuota möhnää kannesta. Ja se valuu myös suuttimen ja kannen väliin. Kun irrotin kolme suutinta, yksi purkki riittii juuri ja juuri. Sitä saa ainakin Veholta riistohintaan. Kolmasosahinnalla:_Ninnu_ kirjoitti: CRC:tä on suihkuteltu pullo tolkulla (tämä on toki liioittelua) ja m
http://www.camskill.co.uk/m1b0s4323p487 ... r_-_400ml_" onclick="window.open(this.href);return false;
Tai vaihtoehtoisesti suihkuta sitä CRC:tä maailman tappiin....
Mein erste MB, Vito 108CDI, mit Ladeluftkühler, heute mit neue Program, viel Kraft, jawohl!
Re: CDI moottorin suuttimen / tiivisteen vaihto.+ kuvia
http://www.youtube.com/watch?v=e9kn3qG2g8A tähän tyyliin ja tohon vielä joku painava vauhtipyörä lisä massaksi niin lähtee
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: CDI moottorin suuttimen / tiivisteen vaihto.+ kuvia
Homma paikalle ulos vetäjä mikä kierretään sinne suutimen rungon sisään_Ninnu_ kirjoitti:Täälläkin juuttunut suutin aiheuttaa enemmän ja vähemmän harmaita hiuksia - kolme muuta lähtivät parilla liukuvasaran napautuksella, mutta tämän viimeisen kanssa on tullut jo melkeinpä kuukauden päivät taisteltua.
Luullakseni melkein kaikkea on kokeiltu, mutta ei irtoa sitten millään . Liukuvasaroita löytyy jo kaksin kappailen (Bilteman halpismalli & DIY-jykevämpi versio), CRC:tä on suihkuteltu pullo tolkulla (tämä on toki liioittelua) ja melkein jo rukoiltu yläkerralta apua, mutta kiinni on ja pysyy.
Tuossa ohimennen tuli venttiilikoppakin hajotettua ja sen muruset/palaset on tipahdelleet jonnekkin koneen syövereihin - tuskin siis autoa enää uskaltaa käynnistellä ja kokeilla näin saada suutinta irtoamaan? Pitäisikö vielä kokeilla aiemmin mainittua ulosvetäjää, joka siis lyödään suoraan kiinni suuttimen päähän?
...ja toki jos halukkaita Kymenlaakson alueelta löytyy, niin saa tulla kokeilemaan tämän suuttimen irrottamista .
(ei pahalla mutta liukuvasara on näissä hommissa lelu jos suutin on oikeesti kiinni
On ihan sama onko siinä puolen kilon puntti vai 10 kilon
Niin jos on kiinni on otetava käyttön asteta rankemmat konstit)
Ainakin teclamit myy hyvää liuotus ainetta neekrin pesän poistoon
"halpaa ei tosin ole sekään..."
HETI kun huomaa suutimen pohja tiivisteen vuotavan on vika korjatava tai autolla ajaminen
Lopetettava
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: CDI moottorin suuttimen / tiivisteen vaihto.+ kuvia
Kiitoksia hyödyllisistä vinkeistä, vaihdatin talvella autooni suuttimen eräällä isolla puljulla, vein auton edellispäivänä korjaamoon, se seisoi yön 30asteen pakkasessa, korjaamossa auto ajettiin sisään revittiin suutin irti väkivalloin koko sirkus yhden suuttimen osalta 680euroa. Kun kysyin koittivatko löysätä ruuvia ja kaasutella tai käyttää lämpimäksi en saanut vastausta.Ei auttanut kun maksaa.Sitten alkoikin samantien vuotamaan viereinen suutin.Nyt en enää ilennyt viedä korjaamoon vaan hain ruuvit ja tiivisteet ja suuttimen pidikkeet ja vehon omaa suutin rasvaa purkin, yhteensäjoku 60e.Moottori kuumaksi, ruuvvia löysälle vuorotellen ja kunnolla kaasua, äänestä ja dieselin roiskumisesta huomasi kun irtosivat. ruuvit ja putket auki kaikki suuttimet tulivat irti helposti.
Re: CDI moottorin suuttimen / tiivisteen vaihto.+ kuvia
http://www.youtube.com/watch?v=SHnRmLdZ ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=e9yq-5Re ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=e9yq-5Re ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 143
- Liittynyt: Ti 31.05.2005 17:21
- Paikkakunta: Pilar de la Horadada, Espanja
Re: CDI moottorin suuttimen / tiivisteen vaihto.+ kuvia
Ostin tuossa Vianon 2,2 CDI 2003 ja ajettu 144 tkm.
Suuttimet oli vuotaneet aika lailla, koko muovikannen alunen oli yhtä pikikönttiä. Onneksi se lähti aika hyvin pois jäähtyneenä, meisselillä lohkaisten pala kerrallaan. Ruuveja vähän löysäsin ja annoin käydä tyhjäkäyntiä, jolla ei tuntunut olevan mitään vaikutusta. Lähdin sitten pienelle lenkille ilman ilmanputsaria, joka näköjään ikävästi vaimentaa turbon komeita ääniä
Kun kuulin että alkaa turbo ottamaan kierroksia, niin painoin vähän ronskimmin kaasua ja melkein kuin yhteisestä sopimuksesta suuttimet hyppäsivät irti ja auto sammui siihen keskelle tietä. Onneksi oli vähän alamäkeä että sain sen työnnettyä vähän syrjään ja sitten taas kiristämään suuttimia että sai ajettua tallille. Kolmosen suutin oli kuitenkin ottanut kunnolla lähtöjä ja katkaissut pultin mennessään.
Kun sitten aloin niitä irroittelemaan, niin kaikki muut lähtivät yllättävän nätisti, mutta kakkosen ei millään. Kyllä sekin oli pompannut silloin ajaessa, mutta sit taas juuttunut. Kääntyi pikkuisen, mutta ei millään noussut.
No kuumailmapuhaltimella n. 20min ja 150 C, sitten sain sen isoilla pihdeillä nitkutellen ja kaiken maailman apuvälineillä vääntämällä pois.
Ajattelin samalla vaihtaa hehkut ja kappas, ykkösen hehku oli ihan uskomattoman tiukassa. Vaikka kuinka nitkutteli edes takasin crc:n kanssa, niin poikkihan se meni. Enkä omista kuin puikkokoneen....
Ei auttanut kuin hitsata siihen mutteri päähän ja nätistihän se sillä lähti.
Suuttimen kiinnityspultti olikin vähän hankalampi, kun se oli katkennut sinne syvemmälle ja vielä aika ahtaassa paikassa. Kasvattelin sitä pulttia sitten pikku hiljaa 2mm:n puikolla ja sitten mutteri päähän. Hyvin taas lähti, kiitos lämmön. Onneksi on alumiinikansi, ettei puikkoa tarttunut ihan kaikkialle..
Putsaukset ja muut ja jäin odottelemaan englannista tilaamaani pohjan työstötyökalua. Tässä kysymys: Onko se pohja suora?? http://www.dropshiponline.co.uk/product ... ts_id=4721" onclick="window.open(this.href);return false; Sarjassa on kalvain jota väitetään cdi koneille sopivaksi, mutta se on kartio! Oli siinä saman kokoinen myös tasainen, mutta tuntuu ettei se ihan sovi sinne. Millaisia kalvaimia olette käyttäneet?
Itse itselleni ja mahdollisesti muillekin vastaten. Pohja todella on tasainen ja sillä tasaisella 17mm kalvaimella sen sai raavittua, kunhan oli eka saanut sen sinne pohjalle, näytti vähän siltä että viimeiset 3-4mm pohjalla on jotain 16,5mm, eli kalvain teki nyt koko reiästä 17mm:sen. Toki vähän voi vaikuttaa suuttimen keskitykseen, mutta ei varmaan kovin olennaisesti.
KYSYMYS: Kaverillani on myös Viano, uutena on ostanut 2007 ja nyt mitarissa 187 tkm. 2,0 CDI. Onkohan tuossa vielä samaa vikaa, kun kuulemma välillä paikallaan käyttäessä tulee pahaa käryä sisälle? Ajattelin että voisin hänellekin vaihtaa tiivisteet, mutta onko se samanlainen operaatio tuolle uudemmalle ja pienemmälle moottorille. Ettei tulisi pahoja yllätyksiä, kun pitäis yhdessä päivässä selvitä siitä.
Kiitos avusta kaikille etukäteen!
Suuttimet oli vuotaneet aika lailla, koko muovikannen alunen oli yhtä pikikönttiä. Onneksi se lähti aika hyvin pois jäähtyneenä, meisselillä lohkaisten pala kerrallaan. Ruuveja vähän löysäsin ja annoin käydä tyhjäkäyntiä, jolla ei tuntunut olevan mitään vaikutusta. Lähdin sitten pienelle lenkille ilman ilmanputsaria, joka näköjään ikävästi vaimentaa turbon komeita ääniä
Kun kuulin että alkaa turbo ottamaan kierroksia, niin painoin vähän ronskimmin kaasua ja melkein kuin yhteisestä sopimuksesta suuttimet hyppäsivät irti ja auto sammui siihen keskelle tietä. Onneksi oli vähän alamäkeä että sain sen työnnettyä vähän syrjään ja sitten taas kiristämään suuttimia että sai ajettua tallille. Kolmosen suutin oli kuitenkin ottanut kunnolla lähtöjä ja katkaissut pultin mennessään.
Kun sitten aloin niitä irroittelemaan, niin kaikki muut lähtivät yllättävän nätisti, mutta kakkosen ei millään. Kyllä sekin oli pompannut silloin ajaessa, mutta sit taas juuttunut. Kääntyi pikkuisen, mutta ei millään noussut.
No kuumailmapuhaltimella n. 20min ja 150 C, sitten sain sen isoilla pihdeillä nitkutellen ja kaiken maailman apuvälineillä vääntämällä pois.
Ajattelin samalla vaihtaa hehkut ja kappas, ykkösen hehku oli ihan uskomattoman tiukassa. Vaikka kuinka nitkutteli edes takasin crc:n kanssa, niin poikkihan se meni. Enkä omista kuin puikkokoneen....
Ei auttanut kuin hitsata siihen mutteri päähän ja nätistihän se sillä lähti.
Suuttimen kiinnityspultti olikin vähän hankalampi, kun se oli katkennut sinne syvemmälle ja vielä aika ahtaassa paikassa. Kasvattelin sitä pulttia sitten pikku hiljaa 2mm:n puikolla ja sitten mutteri päähän. Hyvin taas lähti, kiitos lämmön. Onneksi on alumiinikansi, ettei puikkoa tarttunut ihan kaikkialle..
Putsaukset ja muut ja jäin odottelemaan englannista tilaamaani pohjan työstötyökalua. Tässä kysymys: Onko se pohja suora?? http://www.dropshiponline.co.uk/product ... ts_id=4721" onclick="window.open(this.href);return false; Sarjassa on kalvain jota väitetään cdi koneille sopivaksi, mutta se on kartio! Oli siinä saman kokoinen myös tasainen, mutta tuntuu ettei se ihan sovi sinne. Millaisia kalvaimia olette käyttäneet?
Itse itselleni ja mahdollisesti muillekin vastaten. Pohja todella on tasainen ja sillä tasaisella 17mm kalvaimella sen sai raavittua, kunhan oli eka saanut sen sinne pohjalle, näytti vähän siltä että viimeiset 3-4mm pohjalla on jotain 16,5mm, eli kalvain teki nyt koko reiästä 17mm:sen. Toki vähän voi vaikuttaa suuttimen keskitykseen, mutta ei varmaan kovin olennaisesti.
KYSYMYS: Kaverillani on myös Viano, uutena on ostanut 2007 ja nyt mitarissa 187 tkm. 2,0 CDI. Onkohan tuossa vielä samaa vikaa, kun kuulemma välillä paikallaan käyttäessä tulee pahaa käryä sisälle? Ajattelin että voisin hänellekin vaihtaa tiivisteet, mutta onko se samanlainen operaatio tuolle uudemmalle ja pienemmälle moottorille. Ettei tulisi pahoja yllätyksiä, kun pitäis yhdessä päivässä selvitä siitä.
Kiitos avusta kaikille etukäteen!
Viimeksi muokannut timodeus, Ti 29.11.2011 17:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: CDI moottorin suuttimen / tiivisteen vaihto.+ kuvia
Tuossa linkin sarjassa mainostetaan ainakin SUORAA kalvainta meseen:
"19mm Flat Reamer for Bosch injectors (Mercedes CDI.) "
"19mm Flat Reamer for Bosch injectors (Mercedes CDI.) "
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 143
- Liittynyt: Ti 31.05.2005 17:21
- Paikkakunta: Pilar de la Horadada, Espanja
Re: CDI moottorin suuttimen / tiivisteen vaihto.+ kuvia
Joo, niin näköjään mainostetaan, mutta sarjassa itsessään lukee sitten ihan toista. Eikä sitäpaitsi sinne 19mm sovikaan. Tiivisteprikka on 15mm ja suuttimen alimmainen kaulus 17mm. Ratkaisin ongelman siten, että laitoin kalvaimen päähän sinitarraa ja reikään vähän öljyä. Sitten painoin sen pohjaan lujasti ja ylös. Suora oli vastepinta. Toivottavasti pitää, nyt on jo kaksi kiinni... En omista riittävän pientä momenttiavainta, mutta vedin puolen metrin varren päästä sellaisella kalastajanvaa'alla 1,4 kg:n voimalla. Eikös se vastaa 7Nm?Risto113 kirjoitti:Tuossa linkin sarjassa mainostetaan ainakin SUORAA kalvainta meseen:
"19mm Flat Reamer for Bosch injectors (Mercedes CDI.) "
Re: CDI moottorin suuttimen / tiivisteen vaihto.+ kuvia
Olikos se tuo värkki samanlainen kuin A eli turbo pitää ottaa pois että pääsee suuttimia irrottamaan jolloin tietenkään ei voi käytellä - ja suuttimien kiinnityshaarukat ovat kahdelle suuttimelle yhteiset.Viano
Kovasti työläs jos suuttimia on jumissa.
wiimax.fi
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 143
- Liittynyt: Ti 31.05.2005 17:21
- Paikkakunta: Pilar de la Horadada, Espanja
Re: CDI moottorin suuttimen / tiivisteen vaihto.+ kuvia
Tuota ei. Edellinen värkkini kyllä oli, siis Vaneo. Tämä Viano muistuttaa aika lailla Vitoa. Vaikka mielestäni Vaneossakaan ei turboa tartte irroittaa, mutta imusarja kylläkin.dealer kirjoitti:Olikos se tuo värkki samanlainen kuin A eli turbo pitää ottaa pois että pääsee suuttimia irrottamaan jolloin tietenkään ei voi käytellä - ja suuttimien kiinnityshaarukat ovat kahdelle suuttimelle yhteiset.Viano
Kovasti työläs jos suuttimia on jumissa.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 143
- Liittynyt: Ti 31.05.2005 17:21
- Paikkakunta: Pilar de la Horadada, Espanja
Re: CDI moottorin suuttimen / tiivisteen vaihto.+ kuvia
Ja apua kaivataan!!
Sain onnistuneesti vaihdettua Vianon tiivisteet, mutta kuten aiemmin topicissa kerroin, niin auto sammui suuttimia irroittaessa ja siitä jäi moottorivalo palamaan. Nyt auto sitten käy rytkyttämällä, eikä ota kuin 3000 kierrosta. Koitin käydä vähän ajamassakin, mutta ei kule mihinkään ja ravistaa aika voimakkaasti. Mittasin suutinten ohivuodotkin, jos vaikka näkyis siellä onko jossain roskaa, mutta niissä ei ollut juurikaan eroa, nelosen vuoto oli ainoastaan puolet verrattuna muihin. Käyntiin lähtee ihan hyvin.
Missä vika, osaako joku kokeneempi kertoa??
Sain onnistuneesti vaihdettua Vianon tiivisteet, mutta kuten aiemmin topicissa kerroin, niin auto sammui suuttimia irroittaessa ja siitä jäi moottorivalo palamaan. Nyt auto sitten käy rytkyttämällä, eikä ota kuin 3000 kierrosta. Koitin käydä vähän ajamassakin, mutta ei kule mihinkään ja ravistaa aika voimakkaasti. Mittasin suutinten ohivuodotkin, jos vaikka näkyis siellä onko jossain roskaa, mutta niissä ei ollut juurikaan eroa, nelosen vuoto oli ainoastaan puolet verrattuna muihin. Käyntiin lähtee ihan hyvin.
Missä vika, osaako joku kokeneempi kertoa??
Re: CDI moottorin suuttimen / tiivisteen vaihto.+ kuvia
Kumpi näistä on nyt se millä saan oikastua sen kolon mihin suutin tulee? Nimen mukaan alempi, mutta oman järjen mukaan (ylemmän) kuvan työkalu olisi oikea?.
(kuva suuttimen kärkikalvain) http://www.kstoolssuomi.fi/images/suutt ... in_big.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
(sivun linkki missä työkalut on) http://www.kstoolssuomi.fi/eshop/categories/1141/" onclick="window.open(this.href);return false;
(kuva suuttimen kärkikalvain) http://www.kstoolssuomi.fi/images/suutt ... in_big.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
(sivun linkki missä työkalut on) http://www.kstoolssuomi.fi/eshop/categories/1141/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 143
- Liittynyt: Ti 31.05.2005 17:21
- Paikkakunta: Pilar de la Horadada, Espanja
Re: CDI moottorin suuttimen / tiivisteen vaihto.+ kuvia
Itse kalvoin reiän tämmöisellä työkalulla: http://www.ebay.co.uk/itm/7PC-DIESEL-IN ... 320wt_1398peruna. kirjoitti:Kumpi näistä on nyt se millä saan oikastua sen kolon mihin suutin tulee? Nimen mukaan alempi, mutta oman järjen mukaan (ylemmän) kuvan työkalu olisi oikea?.
Maksoin omastani jotain 45€ postikuluineen, noita on aika paljon myynnissä, kun vaan jaksaa etsiä.
Ja vielä on kestänyt, olen ajanut reilu 10 tkm rempan jälkeen.
Re: CDI moottorin suuttimen / tiivisteen vaihto.+ kuvia
Tuo musta tappi on varmaan samalla ohjurina?
Re: CDI moottorin suuttimen / tiivisteen vaihto.+ kuvia
Vaihdettiin tuossa n. kk sitten. vitoon suuttimien alatiivisteet kun yksi oli alkanut vuotamaan. Niitä kuparitiivisteitä oli kahta mallia, toinen "pullea" toinen suorapintainen, pulleat tuli käsittääkseni veholta ja suorapintaiset uudemmat ja "paremmat" paikalliselta tammerilta.
...
Noin 1000km meni mukavasti ilman käryjä ja viimeviikolla alkoi taas tsuptsup kuulua, kerkisin ajaa n. kilometrin verran pajan suuntaan kun ylämäessä kävi losahdus ja meno loppui kerrasta: (tunnustan, polkaisin että nyt vika pihalle kun vitutti sopivasti.)
Voiko vitutukseen kuolla? ei voi. Tänään sain sit auton pajalle sisään ja tuhoja katsomaan. Viimeksi vuotanut suutin oli päättänyt pompata ylös, suutinputki oli kai siinä rysäyksessä löystynyt niin että vuoti paineet pihalle. Suutinputken "adapteri" pyöri käsin suuttimesta irti. Suuttimen päällä oleva suojamuovi kappaleina (tämähän ei vaikuta suorituskykyyn...)
No kiinnityspultissa mukana noin 2,5cm kierrettä ja pultti ihan mutkalla.
Mistähän tämä tapahtuma on voinut johtua? Mitä tein väärin tiivisteen vaihtoja tehdessä?
Kestääkö Helicoileilla ja saako tuohon tarpeeksi pitkiä helicoileja jostain? vai pystyykö normi helicoileja laittamaan useamman peräkkäin?
Onkohan suutin ottanut kipeää? sen ilmeisesti näkee vasta kun saa vehkeen nippuun.
Kahdesta suuttimesta oli katkennut ylivuotoputkien nipat, mistä niitä saa keskisestä suomesta? purkaamoilta, veholta hyllystä vai ihan paikallisesta tammerista?
...
Noin 1000km meni mukavasti ilman käryjä ja viimeviikolla alkoi taas tsuptsup kuulua, kerkisin ajaa n. kilometrin verran pajan suuntaan kun ylämäessä kävi losahdus ja meno loppui kerrasta: (tunnustan, polkaisin että nyt vika pihalle kun vitutti sopivasti.)
Voiko vitutukseen kuolla? ei voi. Tänään sain sit auton pajalle sisään ja tuhoja katsomaan. Viimeksi vuotanut suutin oli päättänyt pompata ylös, suutinputki oli kai siinä rysäyksessä löystynyt niin että vuoti paineet pihalle. Suutinputken "adapteri" pyöri käsin suuttimesta irti. Suuttimen päällä oleva suojamuovi kappaleina (tämähän ei vaikuta suorituskykyyn...)
No kiinnityspultissa mukana noin 2,5cm kierrettä ja pultti ihan mutkalla.
Mistähän tämä tapahtuma on voinut johtua? Mitä tein väärin tiivisteen vaihtoja tehdessä?
Kestääkö Helicoileilla ja saako tuohon tarpeeksi pitkiä helicoileja jostain? vai pystyykö normi helicoileja laittamaan useamman peräkkäin?
Onkohan suutin ottanut kipeää? sen ilmeisesti näkee vasta kun saa vehkeen nippuun.
Kahdesta suuttimesta oli katkennut ylivuotoputkien nipat, mistä niitä saa keskisestä suomesta? purkaamoilta, veholta hyllystä vai ihan paikallisesta tammerista?
Re: CDI moottorin suuttimen / tiivisteen vaihto.+ kuvia
Jos et enää yrittäisi säästää vaan veisit korjaamolle ?
Mahdollinen syy voisi olla vanhalla pultilla kasaaminen, tai sitten reikä on jäänyt puhdistamatta, pultti pohjannut ja väännetty lähes poikki.
Holkittamalla saa jengapuolen kuntoon.
Mahdollinen syy voisi olla vanhalla pultilla kasaaminen, tai sitten reikä on jäänyt puhdistamatta, pultti pohjannut ja väännetty lähes poikki.
Holkittamalla saa jengapuolen kuntoon.
wiimax.fi
Re: CDI moottorin suuttimen / tiivisteen vaihto.+ kuvia
Ei tässä säästöä ole tavoiteltu vaan tekemisen riemua. Ja sitähän riittää, samaisena aamuna huomasin ohjauksen muuttuneen tosi nykiväksi, mutta se onkin sitten ihan oma tarinansa....
Pultit oli tottakai uusia ja kierteet puhdistettiin vanhasta pultista tehdyllä tapilla pohjaan asti puhtaiksi.
Pitänee aamulla tarjota wurthille katselemaan sopivaa holkkia siihen.
Pultit oli tottakai uusia ja kierteet puhdistettiin vanhasta pultista tehdyllä tapilla pohjaan asti puhtaiksi.
Pitänee aamulla tarjota wurthille katselemaan sopivaa holkkia siihen.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: CDI moottorin suuttimen / tiivisteen vaihto.+ kuvia
pultin pohjamiselle mahdolinen syy... tiiviste pinnan kalvaminen(jo meoneen kertaan tai kerralla paljon...) minkä jälkeen laitettu normaali paksuinen kuparitiiviste, muutamia muita syitä miksi suutin tulee ylös kasaus ilman rasvaa, pultin liika kiristys tai löysälle jäänti, viallinen kiinitys haarukka, ylimääristä ainetta sylinterissä, siitä tiivisteestä vuotava suutin"on silloin jo noussut vähän ylös ja venyttä pulttia"
kierteissä vikaa jo kasatessa
kierteissä vikaa jo kasatessa
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: CDI moottorin suuttimen / tiivisteen vaihto.+ kuvia
Mut ei johtunut kuitenkaan tuosta 7nm+90+90ast jutusta vaikka käytimme noita boschilaisia prikkoja (suora pinta+terävät reunat), jotka olivat tammerin asentajan mielestä niitä "parempia".
Jossain keskusteluissa oli vaan täällä spekuloitu että boschilaiset 7nm+90 ja veholaiset kuperat 7nm+90+90.
Sori ku menee jauhamiseksi... paska jo housussa ni turha sitä miettiä, nyt takasi nippuun vaan ja ajoa. Loppujen lopuksi iloinen ylläri koska esson baarissa pelottelivat et sieltä on useempi suutin ja suutintukki entisenä tommosen jälkeen.
Jossain keskusteluissa oli vaan täällä spekuloitu että boschilaiset 7nm+90 ja veholaiset kuperat 7nm+90+90.
Sori ku menee jauhamiseksi... paska jo housussa ni turha sitä miettiä, nyt takasi nippuun vaan ja ajoa. Loppujen lopuksi iloinen ylläri koska esson baarissa pelottelivat et sieltä on useempi suutin ja suutintukki entisenä tommosen jälkeen.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: CDI moottorin suuttimen / tiivisteen vaihto.+ kuvia
Millä tavalla ne"kova" suorapinta prikat on parempia, kuin ne kupera pehmeä hyvin myös sinne mahdolisiin pieniin epä tasisuuksin/kalvaimen jälkiin ja suutimen holkin uraan kunnolla painuvat on?Hepe83 kirjoitti:Mut ei johtunut kuitenkaan tuosta 7nm+90+90ast jutusta vaikka käytimme noita boschilaisia prikkoja (suora pinta+terävät reunat), jotka olivat tammerin asentajan mielestä niitä "parempia".
Jossain keskusteluissa oli vaan täällä spekuloitu että boschilaiset 7nm+90 ja veholaiset kuperat 7nm+90+90.
Sori ku menee jauhamiseksi... paska jo housussa ni turha sitä miettiä, nyt takasi nippuun vaan ja ajoa. Loppujen lopuksi iloinen ylläri koska esson baarissa pelottelivat et sieltä on useempi suutin ja suutintukki entisenä tommosen jälkeen.
jos on käytetty vääriä prikkoja riittää se syyksi...
Esson baarisa ei kaantta tehdä paljon muut kuin käydä jotain juomassa/syömässä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: CDI moottorin suuttimen / tiivisteen vaihto.+ kuvia
Helicoil korjaus kesti itsellä noin 10tkm. Holkitus on mielestäni ainoa oikea korjaus, joka olisi pitänyt olla jo tehtaalta lähtiessä.
*W202 200CDI -00* W124 300TDT -93 (Ex) W124 200D -88 (Ex) W124 300D -90 (Ex) S124 300TE 4matic -89 (Ex) W210 220D -97 (Ex) W638 110D -99 (Ex) W123 300D -82 (Ex)