Ruosteläikän korjauksesta...???

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Hopasto
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ke 12.12.2007 16:00

Ruosteläikän korjauksesta...???

Viesti Kirjoittaja Hopasto »

Elikkäs mb 124ssa, valkoisessa sellaisessa, on takaluukun alakulma hieman ruostunut, ei kuitenkaan pahasti! Noin 1x2cm alue. Ajattelin ITSE koittaa korjata sen ja tiedän että kunnon hionta, kittiä, taas hiontaa ja päälle maalit, pohja ja pääli on toimiva! Mutta mikä olis paras ruosteen pysäyttäjä/poistaja/sitoja, paras kitti jne? Kun pellin hioo ja vaikka se näyttää ruosteettomalta niin eipä se kauaa sellaisen pysy.

Auto kun on sen verran vanha että en sitä ammattilaiselle vie, ihan siis ajan kuluksi ajattelin kokeilla miten homma onnistuu. Halvalla...

Eli jos löytyy linkkiä tai youtube videoo niin pistäkäähän tulemaan!

Ja hyvää alkanutta kevättä:)
w208
supersepe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 301
Liittynyt: To 28.01.2010 17:21
Paikkakunta: Masku

Re: Ruosteläikän korjauksesta...???

Viesti Kirjoittaja supersepe »

Minulla sama juttu ja sama väri mutta useampi "pilkku" , jään myös mielenkiinnolla odottamaan vinkkejä
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Re: Ruosteläikän korjauksesta...???

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Siis eihän kittiä vedetä koskaa suoraa pelille vaa aina joku kunnon ruosteenesto pohjamaali siihe pellille eka. Kitti ku imee mm. ilmasta kosteutta itteesä ja sitte ku siihe päälle vedetää vielä maali minkä alla se kosteus saa muhia nii en ihmettele yhtää jos tulee ruosteet vähän ajan päästä uudestaa pintaa :)

Ite vetelin omasta lankusta ihan vaa "neekerintukalla" ruostekohdat puhtaalle pellille molemmilta puolilta minkä jälkee pohjamaalit heti päälle ettei paljas pelti kerkeä olemaa yhtää ilman kanssa tekemisissä.
6 vuotta on jo menny ylivedosta ja ei vielä merkkiäkää ruosteista ku maltto vaan tehdä tuon ruosteenpoistovaiheen huolella.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12611
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Ruosteläikän korjauksesta...???

Viesti Kirjoittaja epk »

takaluukun kulmaa kun fiksailee niin voipi joutua avaamaan koko pokkauksen jos meinaa että ei tuu ens vuonna uudestaan ruoste moikkaamaan.
Avatar
Wäinämöinen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ke 15.04.2009 13:54
Paikkakunta: Joensuu/Kontiolahti

Re: Ruosteläikän korjauksesta...???

Viesti Kirjoittaja Wäinämöinen »

Elekää laittako kitin alle maaleja. Ainakaan 1-k kamaa..
Kitti ei aina pysy 1-k maalin päällä, tai maali reagoi kitin kovettajan kanssa.
Ite käyttäisin puhtaaksi hiotun ruostuneen pellin päälle esim. http://www.nchsuomi.fi/tuote_pmmega/CAN-TRUST.pdf
Hyvin on paikat pitäny tolla käsiteltynä..

Eli 1. rasvan/lian poisto, 2. hionta, 3. ruosteen "muunto"aine, 4. karhennus, 5. rasvan/pölyn poisto, 6. kittaus ja hionta, 7. rasvan/pölyn poisto,
8. ruosteenestopohjamaali (mieluiten 2-k), (9. hiontaväri ja sen hionta tarvittaessa), 10. väri, (11. lakka)

Ruosteen poistohionta kannattaa loivennella kunnolla ettei jää mahottomasti kittitöitä.

Tolla reseptillä pitäs kohtalainen tulla. Häivyttääkkö meinasit luukun nurkan? Maalin täysin (siis vähintään vuorokausi, mieluiten ainakin 3) kuivettua hiomatahnalla hinkuttaen saat häivytysrajan nätiksi.
C 280 Elegance W202
BMW 520 DA F10
Avatar
JiiTee_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 659
Liittynyt: To 10.09.2009 11:19
Paikkakunta: Oulainen

Re: Ruosteläikän korjauksesta...???

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Jollei paikka ole paha eikä auto enää viidentonnin arvoinen niin hio oikeen nätisti ne pelkät ruostekohdat pois ja pensselöi vaikka pienoismallipensselillä ruostekohta, helpoin ja ehkä halvinkin korjaus.
mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92

Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
Hopasto
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ke 12.12.2007 16:00

Re: Ruosteläikän korjauksesta...???

Viesti Kirjoittaja Hopasto »

Wäinämöinen kirjoitti:Elekää laittako kitin alle maaleja. Ainakaan 1-k kamaa..
Kitti ei aina pysy 1-k maalin päällä, tai maali reagoi kitin kovettajan kanssa.
Ite käyttäisin puhtaaksi hiotun ruostuneen pellin päälle esim. http://www.nchsuomi.fi/tuote_pmmega/CAN-TRUST.pdf
Hyvin on paikat pitäny tolla käsiteltynä..

Eli 1. rasvan/lian poisto, 2. hionta, 3. ruosteen "muunto"aine, 4. karhennus, 5. rasvan/pölyn poisto, 6. kittaus ja hionta, 7. rasvan/pölyn poisto,
8. ruosteenestopohjamaali (mieluiten 2-k), (9. hiontaväri ja sen hionta tarvittaessa), 10. väri, (11. lakka)

Ruosteen poistohionta kannattaa loivennella kunnolla ettei jää mahottomasti kittitöitä.

Tolla reseptillä pitäs kohtalainen tulla. Häivyttääkkö meinasit luukun nurkan? Maalin täysin (siis vähintään vuorokausi, mieluiten ainakin 3) kuivettua hiomatahnalla hinkuttaen saat häivytysrajan nätiksi.
Kiitos kattavasta vinkistä :) Kokeilaan kun kelit lämpiää, pistän palautetta miten meni! Ja hyvää keväänodotusta kaikille vastanneille 8)
w208
Avatar
TUUTTERO
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Pe 17.09.2010 13:59
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Ruosteläikän korjauksesta...???

Viesti Kirjoittaja TUUTTERO »

Wäinämöinen kirjoitti: Eli 1. rasvan/lian poisto, 2. hionta, 3. ruosteen "muunto"aine, 4. karhennus, 5. rasvan/pölyn poisto, 6. kittaus ja hionta, 7. rasvan/pölyn poisto,
8. ruosteenestopohjamaali (mieluiten 2-k), (9. hiontaväri ja sen hionta tarvittaessa), 10. väri, (11. lakka)

Ruosteen poistohionta kannattaa loivennella kunnolla ettei jää mahottomasti kittitöitä.

Tolla reseptillä pitäs kohtalainen tulla. Häivyttääkkö meinasit luukun nurkan? Maalin täysin (siis vähintään vuorokausi, mieluiten ainakin 3) kuivettua hiomatahnalla hinkuttaen saat häivytysrajan nätiksi.
1. Hiot kaiken ruosteen pois. 2. ruosteen esto, muunto tai mikä lie joku mikä estää ruosteen syntymistä. 3. kevyt karhennus, mutta ei saa tulla peltiä näkyviin. 4.kittaus ja hionta oikeaan muotoon. 5. jokin hieno hiomapaperi ja hiot sen alueen minkä meinaat maalata ja tietysti putsaat sen kunnolla. 6. Pohjamaali. 7.pintamaali väri ja lakka. 8. Voi vielä vesihioa jos tuli valumia tai "mandariini pinta".

Tohon edelliseen lisättävää et mitä se ruosteen esto tekee kitin päällä? kun ruoste tulee kitin alta.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
Avatar
Wäinämöinen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ke 15.04.2009 13:54
Paikkakunta: Joensuu/Kontiolahti

Re: Ruosteläikän korjauksesta...???

Viesti Kirjoittaja Wäinämöinen »

Tohon edelliseen lisättävää et mitä se ruosteen esto tekee kitin päällä? kun ruoste tulee kitin alta.
Ruosteenestopohjamaalin tehtävä on suojata pinta (pelti) maalikalvojen alla, eli toimia kosteuseristeenä. Kitti imee kosteutta itseensä suojaamattomana ja näin edesauttaa kosteuden pääsyä pellille. Pintamaali ja/tai lakka ei ole vielä tarpeeksi kestävä kerros kosteuden eristämiseen, vaan maalin alle tarvitaan eriste eli ruosteenestopohjamaali. Eli jos ruosteenestopohjan laittaa kitin alle, niin pintaan tuleva naarmu tai huokonen päästää kosteuden kittiin, joka turpoaa ja lopulta irtoaa pinnasta.

Ruoste tulee kyllä kitin alta, mutta ruostetta ei pääse syntymään, jos kosteus (vesi) ei pääse kittiin asti ja sitäkautta pellille.

Ja tosiaan kiillon päälle ei laiteta mitään. Karhennus aina ennen kittiä tai maalia. Itse karhentaisin harmaalla/mustalla karhunkielellä pinnan ennen pintamaalia.

Tämä on vain minun tapa tehdä. Tapoja kun on melkein yhtä paljon kuin tekijöitä. Jokainen surffaa tyylillään..
C 280 Elegance W202
BMW 520 DA F10
Hopasto
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ke 12.12.2007 16:00

Re: Ruosteläikän korjauksesta...???

Viesti Kirjoittaja Hopasto »

Wäinämöinen kirjoitti:Elekää laittako kitin alle maaleja. Ainakaan 1-k kamaa..
Kitti ei aina pysy 1-k maalin päällä, tai maali reagoi kitin kovettajan kanssa.
Ite käyttäisin puhtaaksi hiotun ruostuneen pellin päälle esim. http://www.nchsuomi.fi/tuote_pmmega/CAN-TRUST.pdf
Hyvin on paikat pitäny tolla käsiteltynä..

Eli 1. rasvan/lian poisto, 2. hionta, 3. ruosteen "muunto"aine, 4. karhennus, 5. rasvan/pölyn poisto, 6. kittaus ja hionta, 7. rasvan/pölyn poisto,
8. ruosteenestopohjamaali (mieluiten 2-k), (9. hiontaväri ja sen hionta tarvittaessa), 10. väri, (11. lakka)

Ruosteen poistohionta kannattaa loivennella kunnolla ettei jää mahottomasti kittitöitä.

Tolla reseptillä pitäs kohtalainen tulla. Häivyttääkkö meinasit luukun nurkan? Maalin täysin (siis vähintään vuorokausi, mieluiten ainakin 3) kuivettua hiomatahnalla hinkuttaen saat häivytysrajan nätiksi.
Pari selventävää kysymystä...

-Mistä tuota mainitsemaasi ruosteen"muunto"ainetta voi ostaa? Löytyykö esim. RTV:ltä vai jostain erikoisliikkestä?
-Ja mikä kitti sopii parhaiten ko. maalin kanssa?
-Mitä on hiomatahna ja kuinka/millä sitä levitetään/hiotaan?

Kiitos kärsivällisyydestä ja hyvää kesää :)
w208
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Ruosteläikän korjauksesta...???

Viesti Kirjoittaja napa »

JiiTee_ kirjoitti:Jollei paikka ole paha eikä auto enää viidentonnin arvoinen niin hio oikeen nätisti ne pelkät ruostekohdat pois ja pensselöi vaikka pienoismallipensselillä ruostekohta, helpoin ja ehkä halvinkin korjaus.
itse olen ihan testimielessä vedellyt vähän kuinka sattuu tuota omaa 300E mersua... nopein ja hinta laatu suhteeltaan paras tyyli tuntuu olevan se, kun harjaa enimmät ruosteet pois teräsharjalla ja sitten röpömassa siihen, sitten hieman "ruiskupakkelia"/filleriä (kilikali purkista) päälle suurinta röpöä tasoittamaan ja lopuksi kilikali maalit päälle :P

1½ vuoden aikana ei ole vielä yksikään kohta alkanut kukkia uudestaan, mistä on viitsinyt edes enimmät ruosteet harjata alta pois harjalla :shock: apukuskin ovessa jossa oli kananmunan mentävä ruostereikä (ja siihen jopa hieman kittiä uhrasin) ei vieläkään löydä kohtaa josta sitä on paikattu :roll: mitään happomaaleja/ruosteenesto maaleja en ole käyttänyt...

huom. kyseessä siis 50-1000 €:n hintaluokassa oleva auto... että ei taas ala joku mussutus kuinka asiat pitäis muka tehdä "virallisesti"
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Re: Ruosteläikän korjauksesta...???

Viesti Kirjoittaja RAM »

En mussuta, mutta minusta tuo ruostekorjauksien tekeminen on niin työvoittoista hommaa, että saman tien yritän käyttää aina parhaita mahdollisia aineita hommassa, niin ei tarvitse joka kesä painia samojen läikkien kanssa. 2 komponentti happomaali on kyllä ihan kuningas-ainetta. Sen päälle ei vaan voi polyesterikittiä levitellä, vaan aina pitää olla eristävä maalikerros välissä. Happo kun estää polyesterikitin kovettumisen rajapinnastaan.

Kukin tehköön tyylillään....
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Re: Ruosteläikän korjauksesta...???

Viesti Kirjoittaja BTriker »

Tiällä paikkaillut pienehköt pintaruostekohdat hiomalla kaikki mahdollinen ruoste pois tai hiekkapuhaltamalla. "Puhtaalle" kohdalle ruosteenmuuntoaine tai ihan perus 1K happomaali. Sen jälkeen kitti ja ruosteenestomaali ja pintamaali. Ei ole pukkaillut läpi vielä vuosienkaan jälkeen. Isommat ruvet, jotka ei ole puhki hion tai puhallan hiekalla puhtaaksi, Belzonalla tasoitan ja kitillä loput pienetkin epätasaisuudet. Päälle ruosteen estomaali ja pintamaali. Näillä pärjätty käymättä samoja kohtia enää läpi.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Ruosteläikän korjauksesta...???

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kirkkaalle pellille 2K-happopohjamaali :idea:
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Ruosteläikän korjauksesta...???

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Jospa tätä threadiä voisi lainata sen verran, että kun ei tuota omaa osaamista kauheasti ole, ja autokin on sen verran arvokkaampi ettei viitsi sillä harjoitella, niin mikä olisi paras paikka Helsinki-Lohja suunnalla korjauttaa pieni takaluukussa oleva maalivaurio, joka on alkanut ruostua?

Tuossa melko lähellä on tällainen firma: http://www.autobriljant.com/" onclick="window.open(this.href);return false; , onko kellään mitään kokemusta firmasta?
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
mamajane
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 176
Liittynyt: Su 27.02.2011 20:50
Paikkakunta: Espoo

Re: Ruosteläikän korjauksesta...???

Viesti Kirjoittaja mamajane »

Minäkin lainaan tätä ketjua... Mistä PK-seudulla saisi ostaa likimain Mersun värisiä maaleja? Itsellä on värinä 355 diamond blue ja muutama kohta autossa kaipaisi maalausta.

Edit: Motonetista taitaa löytyä jos vain tietää oikean koodin.
EQB 300 4Matic -23
Avatar
teerola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: Ma 23.01.2006 07:42
Paikkakunta: Heinola

Re: Ruosteläikän korjauksesta...???

Viesti Kirjoittaja teerola »

Mites noiden sinkkimaalien kanssa, jos ruosteet pois, muuntoaine, sinkkispray, happopohja... onko tuosta sinkistä tuolla välissä mitään hyötyä/haittaa?
*W202 200CDI -00* W124 300TDT -93 (Ex) W124 200D -88 (Ex) W124 300D -90 (Ex) S124 300TE 4matic -89 (Ex) W210 220D -97 (Ex) W638 110D -99 (Ex) W123 300D -82 (Ex)
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1639
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Re: Ruosteläikän korjauksesta...???

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Minä haen värejä täältä:
Mutta on hyvä huomata, että samasta värinumerosta on yleensä eri versioita, eli mallipala olisi hyvä olla mukana.
(sikäli hyvä paikka, että värejä saa vaikka 100 g purkissa, kun monet myy vaan litroissa )

A-Laatutarvike/Caj Oy
Kaivosvoudintie 1 A, 01610 VANTAA

Puh: 09 530 8840
Fax: 09 5308 8440

=====================
Lisään nyt minäkin lusikkani soppaan, eli omat kokemukset tässä (aihetta on tullut harjoiteltua ja opiskeltuakin n. 30 v.). On hyvä huomata, että aineet ja metodit vaihtelee sen mukaan, että tehdäänkö kolarikorjausta vai ruostekorjausta. Tässä on nyt kysymys ruostekorjauksesta, ja siksi konstit sen mukaan;
- hiotaan kirkkaalle pellille, ja ei siis riitä, että pinta tasoitetaan, vaan pitää päästä kirkkaaseen peltiin. Joskus/ usein käy niin, että kirkasta peltiä ei enää löydy, jolloin hitsataan.
- jos on aikaa, niin kirkasta peltiä voi "jalostaa" erilaisilla muuntoaineilla, ehkä jopa tinaamalla.
- Ruostekohdissa on ongelmana se, että jos se on kukkinut pitempään, niin vauriokohdissa saattaa olla mikroskooppisia läpireikiä. Jos tähän vedetään kitti, niin se imaisee kosteutta pellin takaa, ja paikattu kohta korkkaa aika pian. Klassinen hieno menetelmä on tinaus, mutta harvalle mahdollinen toteuttaa. Siksi jää kaksi konstia: jos hiottu paikka on varsin tasainen, niin se voidaan tiivistää ja pohjustaa 2K epoksi pohjamaalilla. Tämän täytyy kuivua vähintään vuorokauden, ja sitten voidaan jatkaa normaalikitillä tasoittelua. Toinen keino on käyttää lasikuitukittiä kirkaalle pellille, ja tämä myös tiivistää pinnan tiiviiksi. Tämä on aika nopea konsti, koska lasikuitukitti, ja sen päälle tasoituskitti voidaan vetää melko nopeassa tahdissa. ( ja totta on, että kitin alle ei koskaan 1-komponetti maaleja, se korjaus ei tule kestämään ).
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
mamajane
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 176
Liittynyt: Su 27.02.2011 20:50
Paikkakunta: Espoo

Re: Ruosteläikän korjauksesta...???

Viesti Kirjoittaja mamajane »

Kiitos hankintapaikkavinkistä, pitää käydä myös tuolla kun on niin lähelläkin.
EQB 300 4Matic -23
Avatar
tuoppiluo2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 338
Liittynyt: Pe 07.10.2011 17:10
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Ruosteläikän korjauksesta...???

Viesti Kirjoittaja tuoppiluo2 »

Siis en tiedä kuka tai mistä ootte kuulut, että hapon/epoksin päälle vedetään kitti? :D Se ei tule pysymään kauan..... Miksi vetää semmonen jos, kitissä on ruosteenesto ominaisuudet? hio/kitti/happo/hiomaväri/väri/lakka :)
W126 500SEL -82 Projekti
W212 350CDI -11 amg-styling
Dasfma
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: La 04.06.2011 12:47

Re: Ruosteläikän korjauksesta...???

Viesti Kirjoittaja Dasfma »

Omakohtaisen kokemuksella melkeimpä nopein tapa ja halvin ja lähes siistein, pienille paikoilla on tämä:

1.Hio nauhahiomakoneella tai muulla vastaavalla vain ruoste pois, eikä muuten maalia ollenkaan.
2. Sinkki maalia pienellä pensselillä vain sille alueelle, joka on hiottu pellille.
3. Sinkki maalin kuivuttua maaliliikkeestä haetulla saman värisellä maalilla kuin autokin, maalaa hyvällä pienellä pensselillä vain sen pienen sinkki täplän piiloon.

Tein yhteen w202 koriseen mersuun tuolla tavalla paikkoja ovista ja kaarista. Noin 2 metrin päästä ei erota jälkiä heti jollei etsimällä etsi niitä tai tiedä. Toki auto on harmaa väriltään niin ei näy niin helpolla. Maalit hain paikallisesti maaliliikkeestä (proväri) Josta sain maalia 1desin ostettua värikoodilla ja 2.5desin purkin sinkki maalia ja yhden pienen pensselin ja hintaa oli muistaakseni 25euroa. Sinkki maalia jäi runsaasti yli kun pienempää purkkia ei ollut saatavilla. Ja desillä maalaa jo melko suuren alueen, pensselilläkin. Samasta liikkeestä saa myös maalia spray pulloon, mutta suuri peittäminen, kittaus,hiento jne. ei innosta halvemman luokan autoissa.

Helmat ovat parasta korjata "kotikonstein" ilman maalaamon tarvikkeitä suurin piirtein näin.

1.Helma puhtaaksi ruostealueelta hiomalla/leikkaamalla.
2.Paikannetaa reijät ja ruosteet, jos reikiä, viedään hitsattavaksi/tai hitsataan itse. Kun monilla ei ole mahdollisuutta hitsata, niin yhden keinon olen huomannut myös mitä voi käyttää on juottaa tinalla reikä umpeen ja käyttää mahdollisesti pientä pellin palaa siinä apuna. Nykyään on myös täytehitsilangalla toimivia koneita jotka ovat halpoja, muistaakseni noin 200e ja ei tarvitse kaasua!
3. Teipataan muu alue kuin maalattava piiloon esim sanomalehtien taakse. Ei koko autoa vaan noin metrin matkalta maalattavasta alueesta.
4.Vedetään jokin happomaali pohjalle, jonka jälkeen maalataan kuminen röpö(kivenisku)massa päälle. Tarkista että aineet sopivat keskenään ja massa on päälle maalattavissa. HUOM! poista teippi ennen massankuivumista, jottei massa imeydy teippiin ja lohkeile kun poistat teippiä!
5.Haet taas liikkestä spray maalia joka sopii autosi väriin vaikkapa värikoodilla. Peität jälleen muut alueet ja suihkit maalin päälle ja tarvittaessa ostat maaliinsopivan lakan. Itse yleensä jätän massan maalamatta sillä musta raita helmassa on yleesä melko siisti ratkaisu.
6. Sisälle koteloon kotelon suoja aineet, ainakin niistä kohdista mistä hitsailtu/hiettu/juotettu. Tätä saa nykyään hyvä laatuistakin spray pullossa.

Valkoinen maali on hyvä sillä siinä ei näy lommot ja on helppo maalata pensselillä kun ei erotu niin helpolla!

tietysti on se "oikea" tapa mitä korjaamoissa käytetään. Se menee jotenkin näin, pikakatsauksella, vaikea selittää koko asiaa.

1. Kartoitus alueesta joka maalataan(mihin helppo häivyttää, johonkin listan taakse maali ero yms)
2. alue hiotaan auki ruosteesta ja poistetaan ruoste ja päätetään tarvitaanko hitsata, vai selviikö pelkällä tinauksella. Hitsauksen jälkeen aina tinataan, jotten kitintaakse pääse kosteutta.
3. Tinauksen/hitsauksen jälkeen maalia hiotaan isommalta alueelta ja häivytetään maalin jättämä pykälä. Eli hiotaan niin, että alkuperäiset maalaus kerrokset näkyvät selvästi noin 1-2cm pitkinä maalipinnalla. Eli pinta maali, pohjamaali,sinkki maalit yms. (hiomiseen on tämän vaiheen viimeistelyssä hyvä käyttää 600 paperia Soft hiekkapaperi on varsin hyvää tässä ja mattauksessa)
4. Itse kittaus. Käytetään vain hyvä laatuisia kittejä niin ei sitä kaikkien pelkäämää kosteuden imiä kittiä ole. Kitti tippuu vain jos sen taakse pääsee kosteus. Tämän vuoksi tinataan kaikki pienetkin huokoiset tukkoon jottei mikään takaata pääse käsiksi. Kitti levitetään paljon isommalle alueelle kuin itse auki hiottu kohta.
5.kitti hiotaan tasaiseksi jonkin lastan tai epäkeskonavulla. Ei paperi kädellä, sillä silloin siitä ei saa ikinä suoraa.kitti hiotaan laajalle alueelta alas. Tämän joutuu useasti toistamaan muutaman kerran ennen kuin pääsee tasaiseen lopputulokseen. Voi aloittaa hieomisen jostain 320 ja päättyen lopulta noin 1000. Jotkut maalit vaativan viellä paremman hionnan.
6. Kun kittaus todetaan hyväksi, matataan(600-> pareista) alue joka aijotaan maalata. Tässä vaiheessa myös tarkistetaan ettei mistään ole hiottu peltiä esiin, jos on niin happomaalia vaikka sprayssa pieni suihkahdus joka kiiltävään kohtaan.
7. Koko auto peitetään paitsi maalattava osa. Tänä aikana myös maalattava osa vedetään rasvanpoisto ainellaa ja/tai ns. liima rätillä.
8. Sen jälkeen hiomaväri joko spraylla tai ruiskulla rippuen, minkä arvoinen työ meneillään ja koosta. hiomavärissä vedetään ensiksi pieni harso kohdan ylle, jonka jälkeen annetaan kuivua. Toinen harso jonka jälkeen hetki taas. Sitten lopullinen hiomaväri kerros tasaisesti. Tämän tarkoitus on siis peittää pinta kokonaan tasaisesti.
9. hioma väri hieotaan hienolla paperilla 600-> riippuen tulevasta maalista. Hiotaan vain vähän lähinnä "sutaistaan" pikaisesti vain yli.
10. Sopivaksi valittu maalin tulee sopia hiomavärin kanssa, eli on hyvä käyttää aina samaa valmistajaa. Myös tässä vaiheessa käytetään rasvanpoistoa. Tulee olla varma että rasvanpoisto sopii hiomavärin kanssa yhteen, tai se "sulaa pois" Myös limarättiä voi käyttä jollei rasvanpoisto sovikkaan.
11. lopulta päästään maalaamaan. vedetään taas 2 kertaa pienet harsot joiden välissä annetaan kuivua ja ja viimeiseksi lopullinen kerros. Ja antaa hyvän aikaa kuivua. Jollei haluttua maalipintaa viellä saanut, voi koettaa toisen kerran viellä maalata.
12. lakka


Maalaminen on niin laaja alue että sitä on tässä paha selittää, että siihen pitää eriksene oikein paneutua. Itse en ole maalaamiseen kauheesti tutustun vaan olen tehnyt hiomavääriin asti vain. Jos tuli jtn epäkohtia niin selvennän tai jos joku on erimieltä täysin jossain asiassa niin sekin on mahdollista. Mutta näillä kolmella keinolla jokaisella on saatu hyvää ja ja kahdella ensinmäisellä OK jälkeä jotka ovat kestäneet hyvin. Kestäminen siin tärkein onkin.
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1639
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Re: Ruosteläikän korjauksesta...???

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Sitä vaan että millä varmistat, ettei kitti ole sellaista, joka imee kosteutta ? Sitä ei lue purkissa ja tuskin sitä myyjäkään tietää. Mielestäni ainoa keino varmistaa asia, on vetää ensin alle ohut kerros lasikuitukittiä, sillä se sulkee pinnan tosi tiiviiksi.
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Avatar
tuoppiluo2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 338
Liittynyt: Pe 07.10.2011 17:10
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Ruosteläikän korjauksesta...???

Viesti Kirjoittaja tuoppiluo2 »

Kitin voi alkaa hiomaan jo P120 karkeudella. Ei siittä voi tulla hyvää jos alat hiomaan 320. 120/180, 240,320 ja 400. Hiomaväri päälle ja hiotaan se tasaisesti! 400,500,600. Märkänä sen voi vielä hio 800-1000.
W126 500SEL -82 Projekti
W212 350CDI -11 amg-styling
Dasfma
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: La 04.06.2011 12:47

Re: Ruosteläikän korjauksesta...???

Viesti Kirjoittaja Dasfma »

IKINÄ ei lasikuitua pelille. Se vasta kosteuden imiä on. Lasikuitu on kyllä hyvää tavaraa silloin, kun korjataan popniitillä ja pellin palalla vuoden eteenpäin... Muuten ei ikinä. Nykyään lähes kaikki tasoitus kitit ovat sopiva siihen. Mutta lasikuitupohjainen tekee vain kalvon jonka väliin juuri tuo kosteus pääsee. Tina estää kosteuden pääsemästä kitin alle. Voin lämpimästi suositella Sandoxin kittiä. Erittäin hyvä levittää ja hyvä hiota. Onhan noita muitakin kittejä mutta tuo on todella hyvää ja nopea käyttöistä. Hintakin sen muikaista. Kilon purkki muistaakseni 30euroa. Tätä itse käytän oikomistöiden ja ruostekorjauksen jälkeen. Nykyään myös olen kuullut joidenki käyttävän metallikittiä viellä tinan päälle. Siitä ei ole omakohtaista kokemusta.


Riippuu kitin leivittäjästä. Jos teet siihen valtavan kakun niin silloin tarvitset karkeaa. Toki hion aina epäkeskolla niin se on eri asia kun käsipaperilla. Siisti kerros ilman väli huokosia. Ja nopeasti levitys ettei kitti kerkeä paakkuuntumaan. Joka kittauksen välissä on hyvä puhaltaa paineilmalla joka kuoppa pois pölystä.
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1639
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Re: Ruosteläikän korjauksesta...???

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Dasfma kirjoitti:IKINÄ ei lasikuitua pelille. Se vasta kosteuden imiä on.
Hmm...mitähän tuohon sanoisi. Tässä on hyvä esimerkki erilaisista työtavoista :wink:
En ole kuitenkaan vielä "takuutöihin" joutunut.

Nimimerkillä "lasikuitutöitä vuodesta 1980"
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Avatar
tuoppiluo2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 338
Liittynyt: Pe 07.10.2011 17:10
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Ruosteläikän korjauksesta...???

Viesti Kirjoittaja tuoppiluo2 »

Henry V. kirjoitti:
Dasfma kirjoitti:IKINÄ ei lasikuitua pelille. Se vasta kosteuden imiä on.
Hmm...mitähän tuohon sanoisi. Tässä on hyvä esimerkki erilaisista työtavoista :wink:
En ole kuitenkaan vielä "takuutöihin" joutunut.

Nimimerkillä "lasikuitutöitä vuodesta 1980"
Itse teen joka päivä takutöitä ja olen levittänyt lasikuitia pellille jos on vaihdettu takakaari. Sen takia kuin lasikuitu menee tiiviiksi kuivutessa ja sen jälkeen alan roiskiin kittiä päälle.
W126 500SEL -82 Projekti
W212 350CDI -11 amg-styling
Dasfma
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: La 04.06.2011 12:47

Re: Ruosteläikän korjauksesta...???

Viesti Kirjoittaja Dasfma »

Sitten on tainnut autot mennä vaihtoon, ettei ole joutunut takuutöitä tekemään. Monasti tulee autoja joita pitäisi korjata, esim takakaaria, jotka joku on kätevänä miehenä lasikuitukitillä/lasikuitumatolla korjannut. Mutta kuten sanottua tapoja on monia. Varmasti jos on tarkkana lasikuidunkanssa niin sillä voi saada myös hyvää aikaa. Itse en ole huomannut viellä yhtään hyvää paikkaa laiskuidulla. Tina on myös autokorjaamoissa suositumpaa kuin tuo.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Ruosteläikän korjauksesta...???

Viesti Kirjoittaja veskola »

Sen takia niitä saakin "tehdä joka päivä" kun saa tehdä aina uudestaan samat autot 3-5 vuoden välein :clap:

Oikeasti se menee silleen, että autoon tehdään kerran uudet kaaret pyörän koteloihin, ihan sama miten tekee, ja sitten kun ne mätänevät pois on auto paalattu. Se siitä "takuusta".
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1639
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Re: Ruosteläikän korjauksesta...???

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Jos nyt sen verran lisään, että kirjoitin että "kirkkaalle pellille ohut kerros lasikuitukittiä".
Jos ruosteen päälle vedetään mitä tahansa, niin eihän se tietenkään kestä.

PS: hyvin tehtyjä pohjatöitä ei "huomaakaan" :wink:
PS: PS : maalaan vain omia, ja lähipiirin autoja, joten olen päässyt seuraamaan että kuinka kestää
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Dasfma
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: La 04.06.2011 12:47

Re: Ruosteläikän korjauksesta...???

Viesti Kirjoittaja Dasfma »

Voipi olla noinkin, mutta tina ajaa saman asian yhtähyvin tai paremmin kuin lasikuitukitti, en ole päässyt vertailemaan. Ja mahdotonta on tehdä täysin tasapuolista vertailua kun on niin monta muuttujaa. Toki tina on hieman ikävempi käyttää kuin lasikuitukitti, mutta kun siihen tottuu niin se menee aika kätevästi. Tinan ideanahan on siinä peittää mahdolliset hitsauksesta jääneet pienet huokoset joista kosteus ei pääsisi kitin/maalikerroksen taakse muhimaan. Tämän tyylin minulle on opettanu eräs joka on ollut yli 20 vuotta autokorjaamossa ruoste/korinoikaisu tehtävissä, eikä ole ainakaa omiensa puheiden mukaan joutunut kertaakaan paikkaamaan kahdesti, huolimattoman työn takia.

Muistakaa myös paikan jälkeen kotelosuoja-aineen tärkeys paikan taakse :)

Veskola,

Ei se aivan ihan sama miten tekee, jos nyt tehdään pelkästään kanaverkon ja kitin avulla uudet kaaret se kestää vuoden tai hyvässä tapauksessa parikin. Mutta kunnolla tehtynä (kunnolla tehdään vain jos auto on muuten moitteettomassa kunnossa) niin voi käydä niin että auto pettää jostain muualta seuraavaksi kuin kaarista.

Kestävyyteen vaikuttaa hyvin paljon auton käyttäjä. Peseekö hän ikinä autoaan, vahataanko sitä ikinä yms. Vaha auttaa yllättävän paljon vaikka siitä puhutaan että se on vain pilkunnussioiden hommaa. Ja auton massaus ja kotelonsuoja-aineet ovat erittäin tärkeässä roolissa. Vaikuttaa myös missä ajetaan. Etelä- vai pohjois-suomessa, sillä suola on erittäin paha vastus. Talvella pesu olisikin erittäin tärkeää.
Vastaa Viestiin