w201 syö hermot! Käyntivikoja, joille ei löydy ratkaisuja

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Bee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Ma 11.10.2010 23:24
Paikkakunta: Kaukana jossain

w201 syö hermot! Käyntivikoja, joille ei löydy ratkaisuja

Viesti Kirjoittaja Bee »

Nyt pientä galluppia pystyyn, mikä voisi olla syynä seuraaviin oireisiin:

- Kierrokset heittelehtii, käyvät välillä todella matalalla, eivätkä tahdo nousta ja auto meinaa sammua sen johdosta.
- Ei tottele kaasupoljinta, kesken ajon saattaa alkaa hyytymään ja ei kiihdy vaikka miten painaa kaasua. Yleensä lähtee taan kiihdyttämään kun on nostamassa kaasupoljinta takaisin ylös.
- Välillä käynnistyy tosi huonosti, saa yrittää monta kertaa ennen kuin hörähtää lopulta käyntiin. Tätä yleensä sitten seuraa kierrosten tippuminen alas ja auto uhkaa sammua (ks. kohta eka kohta).

Alkaa kärsivällisyys pikkuhiljaa loppumaan, kun ei löydy lääkettä näihin vaivoihin. Merkittävimpiä osanvaihtoja ovat olleet tähän mennessä virranjakajan kansi ja papumput. Ei tahdo enään muistaakkaan mitä kaikkea muuta on vaihdettu.

Auttakaa kiltit!
Joka toiselle kuoppaa kaivaa, joka toiselle ei.

Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.

________________________
Aarteet:
w201, w203
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: w201 syö hermot! Käyntivikoja, joille ei löydy ratkaisuj

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Auttaisi kovasti jos pinnistäisit ja kertaisit mitä kaikkea autolle on tehty ja onko oireet pysyneet koko ajan samoina vai onko muutoksia tapahtunut jonkun tietyn osan vaihdon jälkeen.

Ilmeisesti 2.6 kun puhut bensapumpuista?

Onko käytetty esim bosch car servicessä, jossa olisi tutkittu KE-jetin tulo/paluupaineet ja katsottu muutenkin säädöt kohdalleen?
Onko vähäpäästöinen, onko katalysaattoria? Haiseeko bensa startatessa? Toimiiko lämpimänä paremmin kuin kylmänä? Lähteekö kylmänä paremmin käyntiin kuin lämpimänä?
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
Bee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Ma 11.10.2010 23:24
Paikkakunta: Kaukana jossain

Re: w201 syö hermot! Käyntivikoja, joille ei löydy ratkaisuj

Viesti Kirjoittaja Bee »

Huikko kirjoitti:Auttaisi kovasti jos pinnistäisit ja kertaisit mitä kaikkea autolle on tehty ja onko oireet pysyneet koko ajan samoina vai onko muutoksia tapahtunut jonkun tietyn osan vaihdon jälkeen.

Ilmeisesti 2.6 kun puhut bensapumpuista?

Onko käytetty esim bosch car servicessä, jossa olisi tutkittu KE-jetin tulo/paluupaineet ja katsottu muutenkin säädöt kohdalleen?
Onko vähäpäästöinen, onko katalysaattoria? Haiseeko bensa startatessa? Toimiiko lämpimänä paremmin kuin kylmänä? Lähteekö kylmänä paremmin käyntiin kuin lämpimänä?
Kyllä, avatar auto kyseessä ja on 2,6l, vm. -93, automaatti

Ei ole käytetty car servicessä. Oireet katosi hetkeksi kun käytettiin huollossa missä tehtiin mm. nuo edellä mainitut osan vaihdot. Mutta kaikki viat on tullu takaisin, mitä yritettiin korjata. On minulla ne kuitissa ylhäällä, että mitä sille on tehty ja vaihdettu, mutta se on saavuttamattomissa tällä hetkellä. Noh, koitan muistella..

Tankki keräsi myös painetta aiemmin, ja korkista nykäistiin tiiviste pois. Eli aiemmin suhahti tosi kovasti, kun korkin aukaisi. Yj-rele mielestäni vaihdettiin myös viime huollossa. Jokin ilma letku oli myös tukossa ja se korjattiin (tulikohan ilmaputsarin kotelon alta ja sinne sisälle oli murtunut jonkin toisen lekun pää tai jokin muu piipula/anturi tms.).

Ei ole merkitystä onko auto lämmin vai kylmä. Voi temppuilla molemmissa tilanteissa, käynnistyksen kanssa sama juttu. Bensa haisee käynnistettäessä ja ehkä jokin muukin käry.

Nyt yhtäkkiä en osaa sanoa onko katalysaattoria vai ei, päästöt ovat kuitenkin ihan normaalit mielestäni.

Oireet ovat oikeastaan kaiken kaikkiaan pahentuneet siitä mitä ne oli ja ne tulee esiin useammin. Aikaisemmin tuntui, että riippui päivästä ja väristä milloin temppuili. Nykyään temppuilee päivittäin.
Joka toiselle kuoppaa kaivaa, joka toiselle ei.

Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.

________________________
Aarteet:
w201, w203
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: w201 syö hermot! Käyntivikoja, joille ei löydy ratkaisuj

Viesti Kirjoittaja Huikko »

-93 on katalysaattori.

Vaihdettiinko polttoainesuodatin samalla kuin pumput vaihdettiin?

Sytytyspuolen osista ei ole vaihdettu kuin tuo virranjakajan kansi? Oliko se bosch vai joku albanialainen kopio?
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
Bee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Ma 11.10.2010 23:24
Paikkakunta: Kaukana jossain

Re: w201 syö hermot! Käyntivikoja, joille ei löydy ratkaisuj

Viesti Kirjoittaja Bee »

Nytpä kysyit vaikeita yhtäkkiä... tuo täytyy tarkistaa että mikä oli se virranjakajan kannen merkki. Tulpat on vaihdettu jokin aika sitten, en varmaan valehtele hirveästi jos sanon että n. 1v. sitten.

Ei taidettu vaihtaa suodatinta pumppujen vaihdon yhteydessä.

Tarkistan nuo osat mitä on vaihdettu, niin palaan asiaan myöhemmin tässä taas.
Joka toiselle kuoppaa kaivaa, joka toiselle ei.

Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.

________________________
Aarteet:
w201, w203
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: w201 syö hermot! Käyntivikoja, joille ei löydy ratkaisuj

Viesti Kirjoittaja tomant »

Mikähän huolto sellainen on, jossa vaihdetaan polttoainepumput, mutta ei polttoainesuodatinta? Vie auto Bosch-huoltoon, niin saat sen kuntoon suurella todennäköisyydellä. Yleensä ei kannata mutu-menetelmällä lähteä vaihtamaan osia ennen kuin vika on löytynyt. Voit itsekin tarkistaa, että kaikki letkut ja putket ovat ok eli että ilmavuotoja ei ole. Laita myös takaisin sellainen bensakorkki, jossa on tiiviste, se ei aiheuta käyntiongelmia.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5730
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: w201 syö hermot! Käyntivikoja, joille ei löydy ratkaisuj

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

älä tomant muuta sano :shock: itte laskisin vielä tankin tyhjäks ja putsaisin tankin suodattimen ja sitten vaihtaisin polttoaine suodattimen samalla kun tankkikin on tyhjä ja letkut :wink: sitten alakasi hajeskelee muita vikoja jos ei vieläkään pellaa :idea:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: w201 syö hermot! Käyntivikoja, joille ei löydy ratkaisuj

Viesti Kirjoittaja Sergey »

polttoainelinjaston paineakku kun ruostuu ja lakkaa toimimasta, niin kanssa tekee mitä ihmeellisimpiä temppuja. Polttoaineen paine alkaa heittelehtimään edestakaisin ja tekee mm. edellämainitun kaltaisia oireita. "fuel accumulator"

oikeanpuoleisin värkki (netistä kaapattu kuva)
Kuva
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Bee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Ma 11.10.2010 23:24
Paikkakunta: Kaukana jossain

Re: w201 syö hermot! Käyntivikoja, joille ei löydy ratkaisuj

Viesti Kirjoittaja Bee »

Niin, ja jäi aikaisemmin mainitsematta, että sulakerasian pohja myös vaihdettu sekä uusitty johtoja.

Noniin, eli vaihdettuna oli virranjakajan kansi+pyörijä, tulpanjohdot, papumput+niiden johtosarjat sekä se suodatin. Sekä sitten se ilmaletkuhässäkkä korjattu, missä oli tukos.
En yhtään epäile, etteikö kaikki ole ollut aiheellisia korjauksia nuo edellä mainitut, mutta vikaa on ilmeisesti vielä muuallakin. Huollot onkin painottunu enemmän tuonne virta- ja polttoainepuolelle, koska viat viittaa niin vahvasti sinne.

Mutta mitähän muuta sitä kokeilisi.. Uusimpana oireena tosiaan on se bensan haju ja jokin käry käynnistettäessä. Palaa vielä jokin kaunis aamu koko paska..

Kohta onkin taas varattuna aika huoltoon, joten kerään ideoita, mitä voisi esittää tehtäväksi, vaikka onko mitään raivostuttavampaa, kuin asiakas joka on tietävinään asiat paremmin :roll: :angel:
Joka toiselle kuoppaa kaivaa, joka toiselle ei.

Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.

________________________
Aarteet:
w201, w203
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: w201 syö hermot! Käyntivikoja, joille ei löydy ratkaisuj

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Missäpäin suomea vaikutat? Täältä voisi löytyä vinkki vähän paremmin asiansa osaavaan huoltofirmaan.
Jos on varaa maksaa työstä ja edellämainituista osista, niin ei siihen verrattuna enää kauheita voi maksaa kun osaava huoltofirma laittaa mersun kuntoon.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
Bee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Ma 11.10.2010 23:24
Paikkakunta: Kaukana jossain

Re: w201 syö hermot! Käyntivikoja, joille ei löydy ratkaisuj

Viesti Kirjoittaja Bee »

Sehän tässä onkin osaltaan laittanu vituttamaan koko homma, kun rahaa on palanu jo ihan kiitettävästi ja mitään parannusta ei ole tullu.

Vaikutan pohjanmaalla päin. Jos tosiaan on hyviä korjaamoja tiedossa, niin vinkatkaa vain. Näistä paikallisista ei oikein ole nyt ollu apua varsinaisen vian korjaamiseessa.
Joka toiselle kuoppaa kaivaa, joka toiselle ei.

Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.

________________________
Aarteet:
w201, w203
Avatar
Bee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Ma 11.10.2010 23:24
Paikkakunta: Kaukana jossain

Re: w201 syö hermot! Käyntivikoja, joille ei löydy ratkaisuj

Viesti Kirjoittaja Bee »

Nonii! Vika on saattanut korjaantua, en sano vielä varmaksi, mutta se nähdään nyt muutaman päivän sisään.
Tämä kyllä ei voi olla totta........

Ukko oli kaverinsa kanssa purkanut vanhaa pa-pumpun relettä. Löysivät ja paikkasivat heikon juotoksen siitä ja vaihtoivat tämän korjatun releen kokeilu mielessä uuden n. 6kk sitten hankitun releen tilalle. Auto ei ole sen jälkeen vielä (koputetaan puuta) yskinyt. Olivat aukaisseet myös sen uuden releen ja kas, sielläkin huonoja juotoksia :wtf: . Voiko olla, että kaikki tämä on johtunut vain heikosta releestä... Noh, kohta se selviää :thumbup: pidetään peukut pystyssä.

Meinataan vielä varalta vaihtaa kaikki tulpat uusiin ja tarkastuttaa tuo sergeyn mainitsema polttoainelinjaston paineakku.
Joka toiselle kuoppaa kaivaa, joka toiselle ei.

Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.

________________________
Aarteet:
w201, w203
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: w201 syö hermot! Käyntivikoja, joille ei löydy ratkaisuj

Viesti Kirjoittaja napa »

Bee kirjoitti:Olivat aukaisseet myös sen uuden releen ja kas, sielläkin huonoja juotoksia :wtf: . Voiko olla, että kaikki tämä on johtunut vain heikosta releestä... Noh, kohta se selviää :thumbup: pidetään peukut pystyssä.
kyllä tuo ainakin hyvin potentiaalinen vian aiheuttaja on ollut... pa-pumpun rele, kun pätkiessään vaikuttaa samalta, kuin jos itse pa-pumppu olis kaput...

näissä vanhoissa autoissa sillä ei mielestäni ole kovin suurta merkitystä, viekö auton johonkin "hyvämaineeseen"/merkki huoltoon, vai kyläsepälle, koska jos ei tuollaista vikaa tuurilla löydä, niin osien vaihtamis kokeilun kautta sitä vikaa pitää kuitenkin etsiä molemmissa huoltamoissa...

ja tankinkorkki tosiaan takaisin sellaiseksi malliksi, joka pitää ne paineet tankissa, kun se järjestelmä kerta on sellaiseksi suunniteltukin... omissa mersuissa kun avaa tankinkorkin, niin saa huolella pitää siitä kiinni, ettei paine ammu sitä ihan mihin sattuu...

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Bee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Ma 11.10.2010 23:24
Paikkakunta: Kaukana jossain

Re: w201 syö hermot! Käyntivikoja, joille ei löydy ratkaisuj

Viesti Kirjoittaja Bee »

Onneksi tosiaan löytyi tuo releen vika, koska seuraavaksi meille on ehdoteltu ohjausboksin vaihtoa ja se maksaa mansikoita.
Voi että, toivottavasti se oli vaan tuosta releestä kiinni koko juttu. Huonoa tuuriakin on kyllä ollu että, kaksi kappaletta maanantai-mallin releitä sattunut kohdalle.

Bensakorkin tiiviste on vielä tallessa ja se asetetaan takaisin paikalleen.
Joka toiselle kuoppaa kaivaa, joka toiselle ei.

Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.

________________________
Aarteet:
w201, w203
Avatar
Bee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Ma 11.10.2010 23:24
Paikkakunta: Kaukana jossain

Re: w201 syö hermot! Käyntivikoja, joille ei löydy ratkaisuj

Viesti Kirjoittaja Bee »

Pientä päivitystä tähänki, monilla w201:sen omistajilla tuntuu olevan samantyyppisiä vikoja, niin jos tämä toisi apua myös joihinkin niistä.

Viime kertaisen jälkeen pa-pumpun rele on vaihdettu ja välillä toimii välillä ei. Pahimmat hörinät ja rytkytykset on jääny pois. Tähän on myös vaikuttanu lambda-anturin ottaminen pois toiminnasta (tai siis ne johdot iri toisistaan vänkärin puolen lattiamaton alta). Anturi menossa vaihtoon. Myös uusimpana havaintona on polttoaine tankissa oleva reikä, joka päästää painetta pois ja vaikuttaa osaltaan auton käyntiin. Reikä paikataan lähitulevaisuudessa.

Tässäpä viimeisimmät.

Käyntiongelmien ratkominen on ollu jäissä jonku aikaa, kun väliin sattu öljyvuodon selvittelyä, öljypohjan vaihtoa, jälleen öljyvuodon selvittelyä ja jäähdytysnesteiden katoamisen selvittelyä. --> kaikki nyt ratkaistu, ja back to the drawing board!

Muoks: Öljypohja oli hajalla, siitä ensimmäiseen vuotoon ratkaisu. Toiseen se, että ed. paja jättäny tiivisteet vaihtamatta, nolppas ropun juuresta yms., jäähdytysnesteen katoaminen johtui rikkinäisestä vesipumpusta.
Joka toiselle kuoppaa kaivaa, joka toiselle ei.

Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.

________________________
Aarteet:
w201, w203
Vastaa Viestiin