Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Työvoitto*

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Oletko mittaillut sieltä konehuoneen puolelta nuita ABS antureita niistä liitoksista?Anturin johtoon oomi mittari kiinni ja kaveri pyörittämään rattia,pysyykö lukemat katkeamatta.Tosin ei tuokaan aina autuaaksi tee,itse ottaisin vielä anturit navoista irti ja puhdistelisin nekin,kun ovat mangneettisilla kärjillä keräävät kaikenlaista hilua itseensä,muutoin hammaskehien puhdistus kuten Timo edellä kertoili..
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Työvoitto*

Viesti Kirjoittaja pera8x »

joskus, kun mulla oli 4matikki, niin siinä sytty kans abs, tai 4matic, tai kolmio, tai joku valo aina, kun käänsi jompaan kumpaan suuntaa. vikana oli abs anturin piuha, joka oli murtunut n.30cm anturin päästä. tinasin takas kiinni ja lakkas vilkkumasta valot. helppo mitata yleismittarilla, kun kääntelee raitin semmoseen asentoon, että valot alkaa palaa. sit vaan abs:in piuha irti ja mittarilla mittaa, että onko yhteyttä.

en enää muista, että mikä valo se niistä kaikista oli.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
apg
Mersumies
Mersumies
Viestit: 533
Liittynyt: Ke 07.11.2007 20:40
Paikkakunta: URJALA

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Työvoitto*

Viesti Kirjoittaja apg »

Matikissa ruoste on yleinen ongelma abs anturin kiinnitys pinnassa. Ruoste turvottaa anturin ja hammaskehän ilmavälin liian suureks.

Kuva

Jos ilmenee anturivikaa niin takavedonkin anturit passaa nelikkoon kun laittaa ne väärinpäin eli takavedon repsikan puoli matikkiin kuskille ja toisinpäin.
Piuha jää hiukan lyhyeks kuskinpuolella ja se ei yllä sinne alkuperäiseen töpselitelineeseen, mutta eipä tuo mitään haittaa.
-04 903 316cdi automaatti
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312D
-87 124 tdt 4matic 2+3 paku x2
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *ABS-ongelma*

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Juu kiitokset vastauksista. Se ratin vaihtohan siis auttoi siihen kolmiovalon syttymiseen kääntäessä. Eli nyt vain abs-valo jäi palamaan ja nyttemmin palaa aina käynnistettäessä ja jää päälle. Jossain vaiheessa vielä se oli vähän tuurista kiinni, jäikö palamaan vai ei. Mikään muu valo ei mittaristossa siis syty.

Erään vikadiagnoosin mukaanhan jos valo jää palamaan, vika voi olla YJ-releessä tai huonossa liitoksessa.

Sen verran tein, että YJ-releen tinasin ja jopa hommasin uudenkin, tsekkasin liittimet ja koetin mittailla niitä antureita, mutta ei oikein onnistunu. Tai no sen verran, ettei niissä nyt johdot sentään poikki ole, mutta se, että antaako ne järkeviä lukemia, ei selvinny vielä.

Kunhan ehdin, otan anturit irti navoista ja putsailen ne huolella. Uskoisin sen olevan avain tähän hommaan. Olisi aika uskottavaa, että parin-kolmen vuoden seisonta ois saanu korroosiota aikaseks ja sen jälkeinen ajo puolestaan ongelmia esiin.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Työvoitto*

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

ABS:n ohjausboksin vaihdolla kuittautu tuo vika, mutta nyt valo syttyy liikkeessä jo pienellä nopeudella. Anturissa siis viel häikkää. Selvitellään.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *ABS-ongelmia*

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Mittailin vikaa etsiessäni etupyörien abs-antureiden vastukset: 0.9 kOhm ja 1.5 kOhm. Kun muuta vikaa ei löytyny, päättelin, että tuo 1.5 kOhm on liian poikkeava tohon 0.9:ään verrattuna, että anturin täytyy olla viallinen. 4maticin diagnostiikka ei ilmottanu vikaa ja sehän testaa abs-anturit. Aattelin, että se vaan tsekkaa, ettei johdot oo poikki ja abs yksikkö sitte haistelis tarkemmin vastusten eroa. Mittasin käyttöautosta kans ja molemmat 0.9 kOhm. Purkaamolta kävin mittaamassa anturit ja siellä yhdessä yksilössä samoin 0.9 ja 1.5 kOhm. Tilasin uuden ryöstöhintaisen anturin, jossa 1.6 kOhm vastus! Eli anturi ei sittenkään ehkä olis rikki. Palautin ryöstöhintasen anturin. Ehkä ABS-yksikkö haisteleekin resistanssin muutosta pyörimisen aikana eikä niinkään resistanssin staattista arvoa ja käynnistyksessä tsekkaa vain, ettei johdot oo poikki.

Putsasin anturit ja ne "rattaat" etupyöristä ja hain purkaamolta 200 D:stä ABS-ohjausboksin ja toisen etupyörän anturin (1.5 kOhm). Ohjausboksin vaihto sammutti abs-valon heti käynnistyksessä, niinku tossa jo kerroin. Mutta jossain siinä maagisen 12 km/h nopeuden paikkeilla valo syttyy ja sen saa sammutettua virta-avaimesta. Eli kuitenkin nyt abs-anturissa vikaa. Vielä en oo ehtiny kokeilla anturin vaihtoa niin, että testais ajossa eri anturilla.

Mutta voiko olla niin, että abs-ohjausboksit on eri perävälityksille? Tai tää boksi 200 D:stä ei vaan ymmärrä mun maticin liikettä? Ajattelin vaan, että perässä oleva abs-kehä (ratas anturilla) pitäis aika tarkkaan olla joka välityksellä omansa. Toinen vaihtoehtohan on tulkata perästä tuleva abs-signaali boksissa ohjelmallisesti siten, että vastaa etupyörien pyörimisnopeutta. Tällöin perässä vois olla vaan joku yleinen esim. 17 pykäläinen ratas kaikissa. Nyt erinumeroinen boksi saattaa tukita, että takapyöriltä tulee viallinen signaali. Vai?

Ainoo mikä on varmaa, on, että se originaali boksi oli viallinen. Kaikki muu mietityttää.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
apg
Mersumies
Mersumies
Viestit: 533
Liittynyt: Ke 07.11.2007 20:40
Paikkakunta: URJALA

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *ABS-ongelmia*

Viesti Kirjoittaja apg »

Eiköhän jiitee kokeillu takavedon abs bokseja matikkiin eikä alkanu pelaan vastakun matikin omalla. Naapuri foorumilta löytyy topikki.
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... sc&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
-04 903 316cdi automaatti
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312D
-87 124 tdt 4matic 2+3 paku x2
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *ABS-ongelmia*

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

apg kirjoitti:Eiköhän jiitee kokeillu takavedon abs bokseja matikkiin eikä alkanu pelaan vastakun matikin omalla. Naapuri foorumilta löytyy topikki.
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... sc&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Näinpäs näkyi olevan. Mulla on boksin numero 005 545 52 32 eli sama kun jiiteen TDT 4maticissa. Liekö sitte maticeissa oma boksi mutta ei se sit vissiin välityksen mukaan kuitenkaan mee. Nyt saa tarjota tota abs boksia 4maticista, jos joltain löytyy ehjä ylimääräsenä.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *ABS-ongelmia*

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Itselläni ei ole kokemusta 4maticista, mutta tuon anturijohdon murtumista ei välttämättä ole aina helppo havaita. Omassani (ei siis 4matic) abs-valo syttyi toistuvasti aina hetken ajon jälkeen. Mittasin vastusarvot, jotka olivat keskenään samalla hehtaarilla. Korjaamolla antureita tarkasteltiin oskilloskoopilla samalla kun pyöriä pyöritettiin (yksi kerrallaan). Tässäkin kaikki näytti normaalilta.

Lopulta mittasin etupyörien anturit vastusmittarilla uudelleen ja painelin samalla lokasuojan päältä. Joustoliikkeen aikana vastusarvo käväisi äärettömässä. Poistin anturin kaapelista pätkän siltä kohtaa, joka joutuu joustoliikkeen aikana taipumaan eniten ja juotin tilalle uudet johdot. Tämän jälkeen absit alkoivat toimimaan ja ovat toimineet moitteettomasti jo useamman vuoden.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
JiiTee_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 659
Liittynyt: To 10.09.2009 11:19
Paikkakunta: Oulainen

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *ABS-ongelmia*

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Sami H. kirjoitti:
apg kirjoitti:Eiköhän jiitee kokeillu takavedon abs bokseja matikkiin eikä alkanu pelaan vastakun matikin omalla. Naapuri foorumilta löytyy topikki.
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... sc&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Näinpäs näkyi olevan. Mulla on boksin numero 005 545 52 32 eli sama kun jiiteen TDT 4maticissa. Liekö sitte maticeissa oma boksi mutta ei se sit vissiin välityksen mukaan kuitenkaan mee. Nyt saa tarjota tota abs boksia 4maticista, jos joltain löytyy ehjä ylimääräsenä.
Jos kokeiltu boksi on numeroiltaan sama kuin sulla alunperinkin niin kyllä boksin pitäisi sitten olla sama. Mulla boksi oli täysin mykkänä. :( Oikeastaan pinna paloi ja ostin sen takia tuon toisen 4maticin että vaihtelen niin kauan osia että alkaa pelaamaan. :lol: Oltzi:lta löysin boksin joten suomenmaallapa ei välttämättä purkuautoista olevia bokseja olekkaan kuin mahollisesti apg:llä. :think:
mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92

Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *ABS-ongelmia*

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

JiiTee_ kirjoitti:...suomenmaallapa ei välttämättä purkuautoista olevia bokseja olekkaan kuin mahollisesti apg:llä. :think:
Boksi on jo tulossa. Ja jos ei kotimaasta löydy, naapurissa näitä näyttäisi olevan tarjolla enemmänkin.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *fixausta*

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

ABS-ohjausboksin vaihto auttoi. Meinasin leimauttaa auton, mutta insinööri oli toista mieltä.

Päästöissä HC oli pkkusen liian korkee katalysaattoriversioiselle. Otteessa ei mainita mitään katalysaattorista tai vähäpäästöisyydestä ja katsuri olis hyväksynykin sen tuolleen, mutta se kapula, johon syöttää tietoja, oli toista mieltä ja lopulta se kurkki jostain koneelta, että on tässä katalysaattori. Kävi se allakin ja sano: "eihän täällä oo lambdaa, ei tää mikään vähäpäästönen oo" :roll: Meikä oli vaan, että emmie tiiä näistä mitään... :lol:

No ei se mitään. Oli siellä takajarruletkukin kuulemma liian pykiny ja näytti narinanivel olevan selvästi väljä.

Tuli sentään opetettua insinööriä vähän. Jarrudynon se olis jättäny väliin, kun ei ymmärtäny maticista mitään. Näytin sille sitte sen testivivun ja testattiin jarrut. Kunnossa olivat.

Ihan alkuun insinööri ihmetteli takapenkkiä. "Täähän on ihan originaalin näkönen penkki. Mites täällä tämmönen on?" "No tää nyt on vaan tämmönen." :mrgreen:

Meinasin koettaa, josko uudet tulpat vaikuttais jotain noihin päästöihin. Varmaan olis hyvä vaihtaa virranjakajan kansi ja pyörijäkin. Kierroksilla kaikki oli ok, mutta tyhjäkäynnillä HC jotain 122, kun piti olla alle 100 (vai oliko ne nyt sit 0.122 ja 0.100?). Onkos ideoita, mikäs muu auttaa?

Lämmöt pikkusen tuppas seilaamaan. Ajossa pyörivät 80 asteen molemmin puolin ja pidempään paikoillaan ollessa nousi sataaseen. Darn, pitää vielä tutkia onko joku flekti sökö vai vain visko.

Voiko peräpään ääntely (auton) johtua esim pyöränlaakerista tai vetoakselista? Urina kuuluu jo heti aika pienilläkin nopeuksilla, on pahimmillaan 60 km/h:ssa ja katoaa 80:ssä ja se tulee ainoastaan, kun on veto päällä? Perää veikkaan ite, mutta olis kiva tietää voiko se olla joku muukin, ettei tuu taisteltua turhaa tota murikkaa irti.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1010
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *fixausta*

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

89 ja ei-vähäpäästöinen ja oli pomppaamassa päästöistä? HYI! Mitenkähän secin käy, ihan varmasti sama riivattu kone sanoo että siinäki kuuluis olla katti...

Kävitkö K1:ssä?
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
1985 190 E 2.0 BYV-237
Ex:
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *fixausta*

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Juha_M117 kirjoitti:89 ja ei-vähäpäästöinen ja oli pomppaamassa päästöistä? HYI! Mitenkähän secin käy, ihan varmasti sama riivattu kone sanoo että siinäki kuuluis olla katti...

Kävitkö K1:ssä?
Juu K1:ssä. Hetken jo aattelin, että jes, menee päästöistä läpi, kun ei se löytäny ees lambdaa, mutta tosiaan niiden koneet tietää paremmin. Se oli jo kuittaamassa koneen herjausta liian isosta HC:stä toisen katsurin ohjeesta kun sitte päätti kuitenki vielä tarkistaa... :x Jostain ne kaivo sen tiedon kuitenkin, että on kattivehe, niinku onki. Mitenhän lie muilla asemilla?
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13293
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *fixausta*

Viesti Kirjoittaja karra »

Tämä topicci ei ole varmaan se oikea ja toisaalla foorumista saattaa löytyä lisääkin tietoa.

Mutta minulla on se käsitys että jos nyt rekisteröi tuontiauton niin ennen 1.12.1988 käyttöönotetut saa EI-vähäpäästöiseksi vaikka niissä on kattivarustus. Uudemmat katilliset on aina vähäpäästöisiä.

Mutta jos autot on rekisteröintikatsastettu silloin ennnen kuin tuo yllä oleva sääntö astui voimaan voi ne autot olla ei-vähäpäästöisiä aina 1991 vuoden loppuun koska vasta 1992 piti kaikissa uusissa autoissa olla katti ja niiden oli oltava siis vähäpäästöisiä. Uusissa automalleissa tuo astui voimaan muistaakseni 1990.

Eli tsekatkaa milloin autonne on rekisteröity Suomeen ja saisiko tuon yllä olevan säännön voimaanastumisen selville? Kyllähän otteessa oleva teksti ajaa kait ohi sen nykylain tulkinnan mutta mistä näitä nyt sitten tietää...
Viimeksi muokannut karra, To 03.11.2011 22:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1010
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *fixausta*

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

No kyllähän tämä keskustelu vähän lähtee rönsyilemään joo. Siinä mielessä sen voisi splitata toiseen aiheeseen.

Oli miten oli, minun tapauksessa siis:
- vm 89, käyttöönotto 22.12.1988
- lambda löytyy
- rekkariotteessa EI merkintää vähäpäästöisyydestä
- Pamexilla asentaja sanoi "kyllä tästä voi ottaa katalysaattorin pois"
- Tepalmetilla kysyin: "rekkariotteessa ei merkintää vähäpäästöisyydestä, voiko silti jonkun lakipykälän pohjalta katsuri sanoa että täytyisi jotkut päästörajat täyttää?" ja vastaus oli, että kun rekkariotteessa ei auto ole vähäpäästöinen, niin ei sen ohi mikään pykälä mene.

Mulle on lähinnä epäselvää, että vaikka auto ei ole vähäpäästöinen, niin pitääkö sen silti täyttää jotkut mystiset päästöarvot, Samin tapauksessa ainakin HC 100.

Mulla oli secissä KATTI PAIKALLAAN hc 64 joten aika heittämällä mennään varmaan 100:n rajasta yli ilman kattia.
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
1985 190 E 2.0 BYV-237
Ex:
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13293
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *fixausta*

Viesti Kirjoittaja karra »

Juha_M117 kirjoitti:No kyllähän tämä keskustelu vähän lähtee rönsyilemään joo.
Niin palataas ruotuun. Lueskelin noita säikeen ensimmäisiä viestejä ja kovin syvää huolta kannettiin sivuvilkuista :mrgreen: . Onko ne nyt missä paikassa? En nyt lähtenyt selaamaan koko stringiä, teen sen vaikka huomenna illalla perjantain kunniaksi :D .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *fixausta*

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Uusien etulokarien myötä vilkut on nyt siellä, mihin tehdas ne on suunnitellu. Lokareissa oli siis vilkunreiät valmiina.

On se kumma kun on hirveä into mennä "talliin" laittamaan autoa ja sit kun sinne pääsee ja eka pultti vastustaa, tekis mieli vaan tiputtaa rukkaset just siihen paikkaan. Joskus tekis ja toisinaan sitten taas ei.

Henkisesti valmiina vaihtamaan takajarruletkut, narinanivelen ja perämurikan. Saa nähä miten sit, ku ährää ekan jumipultin kanssa taas.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
JiiTee_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 659
Liittynyt: To 10.09.2009 11:19
Paikkakunta: Oulainen

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *fixausta*

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Sami H. kirjoitti:ABS-ohjausboksin vaihto auttoi. Meinasin leimauttaa auton, mutta insinööri oli toista mieltä.

Oli siellä takajarruletkukin kuulemma liian pykiny ja näytti narinanivel olevan selvästi väljä.

Tuli sentään opetettua insinööriä vähän. Jarrudynon se olis jättäny väliin, kun ei ymmärtäny maticista mitään. Näytin sille sitte sen testivivun ja testattiin jarrut. Kunnossa olivat.

Voiko peräpään ääntely (auton) johtua esim pyöränlaakerista tai vetoakselista? Urina kuuluu jo heti aika pienilläkin nopeuksilla, on pahimmillaan 60 km/h:ssa ja katoaa 80:ssä ja se tulee ainoastaan, kun on veto päällä? Perää veikkaan ite, mutta olis kiva tietää voiko se olla joku muukin, ettei tuu taisteltua turhaa tota murikkaa irti.
Heh, en näköjään ole ainoa vikojeni kanssa.. :lol: (auton vikojen, eihän minussa..)

Käytin toista 4matikkia leimalla ja takajarruletku oli kans selevä ja väljää oli takarenkaan tykönä, tosin katastusmies paikallisti tahi arvaili vian syyksi pyöränlaakerin.

Mää en puhunu mittään tuosta 4matikista, katastusmies oli kumminkin asian huomannut ja päättänyt että omasta autostani ei jarruja testata muutakuin takapihalla. :clap: Mulla ei tosin edes test-vipu vaikuta mitään koska jakolaatikko on muutettu jatkuvaksi nelivedoksi. :think:

Ulvooko perä heti kylmänä ja lujasti? Mulla on semmonen että kun perä pääsee lämpeämään (autolla ajettu puoli tuntia tai yli) niin sitten alkaa ulvomaan.. Pitää koittaa vaihtaa öljyt ja katsoa että mitä perä tuumaa. :shock:
mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92

Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *fixausta*

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Kyllä mulla perä pitää ääntä heti ensimetreiltä alkaen. Ja kun se ei ulvo, vaan urisee. Yleensä, mitä minä olen kuullu, nää pitää ulvovaa ääntä just siellä 60...80 km/h paikkeilla. Mulla sen sijaan urisee tai jurisee tai mouruaa tai mitäsenyton alle 60 km/h, mutta ei ulvo. Kaheksaakymppiä ajaessa ei pidä ääntä ollenkaan. Lämpösenä mun mielestäni on jopa vaimeempi kuin kylmänä. Merkillinen otus.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *fixausta*

Viesti Kirjoittaja tese »

Sami H. kirjoitti:Kyllä mulla perä pitää ääntä heti ensimetreiltä alkaen. Ja kun se ei ulvo, vaan urisee. Yleensä, mitä minä olen kuullu, nää pitää ulvovaa ääntä just siellä 60...80 km/h paikkeilla. Mulla sen sijaan urisee tai jurisee tai mouruaa tai mitäsenyton alle 60 km/h, mutta ei ulvo. Kaheksaakymppiä ajaessa ei pidä ääntä ollenkaan. Lämpösenä mun mielestäni on jopa vaimeempi kuin kylmänä. Merkillinen otus.
Olethan tarkistanu että perän ASD-lukko ei ole kokoajan "päällä" eli että ohjain ja hydrauliventtiilistön HS-magneettiventtiili toimii niin kuin pitää. Tosin vikavalon pitäis kyllä ilmaista mankkuvika mutta on noissa ollu joskus aika kummallisia oireita ilman minkäänlaista indikaatiota.

Edit: Fixattu kirjoitusvirheitä
Viimeksi muokannut tese, Ti 08.11.2011 14:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *fixausta*

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Ainii, peruuttaessa ja täydet vasemmalle kääntäessä joku rutisee takana. Kertooko tää jotain?

Mistä tiedän, onko lukko päällä kokoajan?
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *fixausta*

Viesti Kirjoittaja tese »

Sami H. kirjoitti:Ainii, peruuttaessa ja täydet vasemmalle kääntäessä joku rutisee takana. Kertooko tää jotain?

Mistä tiedän, onko lukko päällä kokoajan?
Kyllä siellä perässä jotain fibaa on jos käyttäytyy kuvaillun mukaisesti. HS-putken paineettomuuden, normaalitilassa auton käydessä paikallaan, voi todeta avaamalla perälukon hydrauliikan ilmausropun joka on perämurikan vieressä oikealla hankalassa paikassa varsinkin farkku tapauksessa. Normaali tilanteessa auton käydessä paikallaan tai liikkuessa luistottomasti ei propusta saa tulla paineellista hydraulinestettä.
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *fixausta*

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Narinanivel vaihdettu. Olipas ulkokooli tiukassa. Sisäkooli puolestaan tippu paikoiltaan kun sormella tökkäs. Ilmeisen kauan oli välys siellä ollu, sen verran kulunu nivel oli.

Ulkokoolia tuli mäiskittyä lekalla ihan kunnolla, poltettua puikkoa ja viimenään jyrsitty poikki, kun mikään ei tuntunu riittävän. Tämmönen sieltä tuli:
Kuva

Tässä kooli vielä paikoillaan, mutta mäiskittynä jo.
Kuva

Ja lopulta irti.
Kuva

Jarruletku vaihdettu toiselle puolelle ja samalla asennettu sisälokari taakse. Sisälokareiden mukana tuli kuraläpät. Pitää vähän mallailla, miltä ne näyttää ja päättää sitte, jättääkö ne paikoilleen vai ei.

Toisen puolen jarruletkun vaihdan nyt samalla, kun on sekin jo vähän elähtänyt. Samalla saa vaihdettua jarrunesteetkin. Ties milloin on ne vaihdettu viimeks (ei ainakaan viimeiseen 3 vuoteen).

Jossain vaiheessa on kyllä vaihdettava takajarrulevyt ja -palat. Sen verran ovat ruosteessa ja kuluneet. Mutta riittivät katsastuksessa, ni olkoon nyt toistaiseksi. Ei kaikkee kerralla.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 930
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *fixausta*

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

Lueskelin tässä ketjun läpi ja täytyy sanoa, että sitkeä olet puurtamaan. Siitä hatun nosto. Ei muuta ku tsemppiä :thumbup:
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *fixausta*

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Kiitti Pepe. Jotainhan sitä pitää puuhata, ettei tarvi peukaloita pyöritellä ;) Pientähän tämä on, kun kattelee, mitä muut tekee.

Tänään tuliki sit pikkusen takapakkia. Lipsahti auto tunkilta :shock: Juu, piti ahnehtia ja nostaa perämurikasta koko auton peräosa sen verran ylös, että olis saanu pyörien alle vähän pönkää. Oli aikeissa alkaa irrotella perämurikan pultteja, mut meni vähän pieleen. Tunkki lipsahti pois paikoiltaan ja junttas ittensä tankin ja takakelkan väliin irrottaen bensaletkun tankilta ja rikkoen samalla Webaston polttoaineen syötön T-haaran. Bensat asfaltille...

Se T-haarahan onkin sitte vaikeempi löydettävä. Mokoma muovinikale ei löydy EPC:stä edes, Webaston paikallinen edustaja ei löytäny noin isoa (12 mm / 5 mm) hyllystä ja mitään vastaavaa ei oikein löytyny mistään. Hydrauliikkaliikkestä olis saanu jotain sinne päin, mutta fyysinen koko oli niin iso, ettei ole takeita, mahtuisko se sinne.

Löysin vihdoin Webaston omat varaosanumerot eri mallin haaroille ja katotaan, saako niitä tilattua jostain. Tuo T-haara on tankin lähtöputken (letkun) ja bensapumpun välissä. Näyttäisi olevan saatavana myös teräksisenä versiona.

Saattaa olla, että väliaikaisesti T-haara korvautuu vaan putkella, kun ei tota Webastoa just nyt tarvi välttämättä.

Takasisälokarit asennettu. Tulpat vaihdettu ja Boschin virranjakajan kansi ja pyörijä oottaa vaihtoa.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *fixausta*

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Webaston edustajan kautta T-kappale tilauksessa. Etusisälokareista puuttu muoviklipsit, joilla tulee lokarin reunaan kiinni ja sen takiq vielä asentamatta. Tilasin suoraan Leo Laine Oy:ltä.

Webaston ohjausboksi oli pöydällä ja kävin läpi kaikki juotokset. Ei meinannu saada mitattua mitään Webaston annostelupumpulta, siis jännitettä. Kovin monta vikapaikkaa siellä ei voi olla.

Ne perän häränsilmäpultit on kyllä bensafarkussa äärimmäisen inhottavassa paikassa. Tankki, bensaletkut ja -pumppu on tiellä. Ja kun ne pultit on ihan törkeen tiukassa. Miten ne saa auki?
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *fixausta*

Viesti Kirjoittaja unski »

itsellä oli webaston pumpun ohjaustransistori palanut boksista. Pumpun jännite tulee tuon transistorin kautta. Transistorin vaihdolla selvisi tuollakertaa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
GMB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 429
Liittynyt: Pe 26.03.2010 08:04
Paikkakunta: Rauma

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *fixausta*

Viesti Kirjoittaja GMB »

Mulla meni Nopeahuolesta joskus perä ja siitä lähti mutteri mopolla auki ne pultit mut siitä leikkasin vp koteloon reiän, laske koko kelkkaa takaa sen verran alas et saa mopolla paukutettua auki.
tein itse ja säästin
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *fixausta*

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

GMB kirjoitti:laske koko kelkkaa takaa sen verran alas et saa mopolla paukutettua auki.
Hyvä idea! Sitä kelkkaahan uskaltaa vissiin roikottaa etummaisten kumien varassa? Ainakin niiden etummaisten kumien vaihdossa olen roikottanu takimmaisten kumien varassa.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Vastaa Viestiin