E-mersujen sivutuuliherkkyydestä
E-mersujen sivutuuliherkkyydestä
Kaipa tämän olisi voinut laittaa tuonne yleistä asiaa-palstalle, mutta tekniikkaanhan tämä tavallaan liittyy.
Olen nimittäin pettynyt oman W124:ni ajovakauteen tuulisella tiellä. Vaikka auto on paljon ajettu (246tkm), alustan pitäisi olla suhteellisen hyvässä kunnossa. Nimenomaan muihin samankoppasiin verrattuna.
On käyny mielessä useammankin kerran, notta että päivittäisikö alustaa vaiko mitä, mutta ei viitsi upottaa paria tonttua vanhaan autoon, kun ei sitä kuitenkaan välttämättä itsellä enää muutaman vuoden kuluttua enää ole. Etenkin kun mitään pakottavaa tarvetta -mistä katsastusmies sanoisi- alustan osien vaihtoon ei ole. Eikä ylimääräisiä ääniä kuulu "sieltä alta".
Ajelin tuossa hiljan uudella Skoda Octavialla vajaan tuhannen kilomeetriä ja sen jälkeen hyppäsin oman auton ohjaksiin, niin kylläpä tuntui pahalta huomata, että mersua sai vedellä tuulella suitsista välillä ihan tosissaan verrattuna kyseiseen skodaan. Vaikka miten on uusi sokota, niin eihän niin voi olla! Kyllä siinäkin tuulen tunsi, mutta eipä tarvinnut silti mitään korjaavia ohjausliikkeitä tehdä.
Oikeastaanhan tämän olisi voinut laittaa gallupiksikin, koska kiinnostaisi tietää muilta E-mersua ajavilta, ovatko he huomanneet omissa kulkineissaan vastaavaa? Enkä halua rajoittaa kysymystä W124-korimalliin. Lehdistä olen lukenut, että e-mersujen perisynnit; huonosti palauttava ohjaus ja sivutuuliherkkyys, seuraavat mallisarjaa ihan näihin päiviin saakka. Itsellä ei ole uusista kokemusta, väyrysestäkin vain yhden koeajolenkin verran.
Olisiko joku jopa ratkaissut ongelman? Esimerkiksi jäykemmällä alustalla?
Olen nimittäin pettynyt oman W124:ni ajovakauteen tuulisella tiellä. Vaikka auto on paljon ajettu (246tkm), alustan pitäisi olla suhteellisen hyvässä kunnossa. Nimenomaan muihin samankoppasiin verrattuna.
On käyny mielessä useammankin kerran, notta että päivittäisikö alustaa vaiko mitä, mutta ei viitsi upottaa paria tonttua vanhaan autoon, kun ei sitä kuitenkaan välttämättä itsellä enää muutaman vuoden kuluttua enää ole. Etenkin kun mitään pakottavaa tarvetta -mistä katsastusmies sanoisi- alustan osien vaihtoon ei ole. Eikä ylimääräisiä ääniä kuulu "sieltä alta".
Ajelin tuossa hiljan uudella Skoda Octavialla vajaan tuhannen kilomeetriä ja sen jälkeen hyppäsin oman auton ohjaksiin, niin kylläpä tuntui pahalta huomata, että mersua sai vedellä tuulella suitsista välillä ihan tosissaan verrattuna kyseiseen skodaan. Vaikka miten on uusi sokota, niin eihän niin voi olla! Kyllä siinäkin tuulen tunsi, mutta eipä tarvinnut silti mitään korjaavia ohjausliikkeitä tehdä.
Oikeastaanhan tämän olisi voinut laittaa gallupiksikin, koska kiinnostaisi tietää muilta E-mersua ajavilta, ovatko he huomanneet omissa kulkineissaan vastaavaa? Enkä halua rajoittaa kysymystä W124-korimalliin. Lehdistä olen lukenut, että e-mersujen perisynnit; huonosti palauttava ohjaus ja sivutuuliherkkyys, seuraavat mallisarjaa ihan näihin päiviin saakka. Itsellä ei ole uusista kokemusta, väyrysestäkin vain yhden koeajolenkin verran.
Olisiko joku jopa ratkaissut ongelman? Esimerkiksi jäykemmällä alustalla?
-
- Mersumies
Vastine
Minulla on juuri parilta tuuliselta päivältä W124-kokemuksia.
Viimeksi kävin tänään 200D:llä ajelulla. Moottoritiellä tuuli kovaa ja vauhtia oli 120km/h, enkä edes huomannut tuulta. Auto meni todella vakaasti. Nyt muutamana päivänä olen sillä ajellut, eikä tuuli ole haitannut.
Anopin autossa on muuten alusta aivan loppu. Varsinkin takaiskarit on ihan slut. Kuormattuna aika venkula ajettava monttuisella tiellä.
Voiskohan renkaat vaikuta tuohon tuuliherkkyyteen. Tuntuu että ei, mutta miksei?
Viimeksi kävin tänään 200D:llä ajelulla. Moottoritiellä tuuli kovaa ja vauhtia oli 120km/h, enkä edes huomannut tuulta. Auto meni todella vakaasti. Nyt muutamana päivänä olen sillä ajellut, eikä tuuli ole haitannut.
Anopin autossa on muuten alusta aivan loppu. Varsinkin takaiskarit on ihan slut. Kuormattuna aika venkula ajettava monttuisella tiellä.
Voiskohan renkaat vaikuta tuohon tuuliherkkyyteen. Tuntuu että ei, mutta miksei?
Meikäläinen on saanut semmoisen käsityksen, että tuo W124 oli viimeinen Mersu joka ei ole sivutuuliherkkä. Pari vannoutunutta Mersumiestä kerran puhu, ettei kannata ostaa W124:sta uudempaa mallia, kun tullessa metsästä aukealle pelto-osuudelle lentää uudempi kiesi kuulemma pellolle. Liekö tuossa mitään perää, mutta toisella oli W124E diesel ja toisella 300TE 4matic. 
Joskus joku väitti, että kuluneet iskarit tai tukivarren helat / puslat tms. voisivat muka aiheuttaa tuollaista hakemista. Tiedä häntä...

Joskus joku väitti, että kuluneet iskarit tai tukivarren helat / puslat tms. voisivat muka aiheuttaa tuollaista hakemista. Tiedä häntä...

[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Kyllä W124:kin on herkkä tuulelle.. sanoovat kyllä kaikkien erittäin aerodynaamisten autojen olevan. Tosin näillä kilometreillä alkaa kyllä alustassakin olla jo sanomista, mutta muistan kyllä auton "uudempanakin" olleen hieman ailahtelevainen käytökseltään tuulella.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
No minä ainakin huomasin että renkaissa näköjään on suuri ero, ennen oli vanhat misukat ja auto oli ihan mahdoton ajaa ei tiennyt mihin se hyppää ja sitten ostin uudet nokian NRV.t ja siihen se loppus nyt menee kuin junaa.
Ennen tota renkaanvaihto kokeilin vaihtaa kaikki alustan pusslat ja raidetangot ja jopa simpukan koska oli säädetty loppuun ja iskarit sekä madallussarja mutta ei samanlainen auto oli vielä silloin.
Mutta nyt on mukavaa ajella

Ennen tota renkaanvaihto kokeilin vaihtaa kaikki alustan pusslat ja raidetangot ja jopa simpukan koska oli säädetty loppuun ja iskarit sekä madallussarja mutta ei samanlainen auto oli vielä silloin.
Mutta nyt on mukavaa ajella

Noin vuosi sitten kun vaihdoin autoa volkkarista mersuun ensimmäinen asia mikä pänni oli just toi suurempi herkkyys tuulelle. Eron huomas selvästi ja tuntu että koko ajan saa olla ratissa kiinni vallankin tuulisella säällä. No äkkiä siihen kyllä tottu mutta aina kun ajo kavereiden tai porukoiden autolla niin eron huomas omaan autoon hypätessä.
Syksyllä sit vaihdatin perään joitakin puslia ja uudet G&M:n madallusjouset. Eron kyllä huomas, aivan kuin eri auto. Iskarit varmaan vaikuttavat sivutuuli herkkyyteen vieläkin enemmän ja ne ovat seuraavana hankinnassa. Maksaa vaan niin pirusti että menee varmaan heinakuulle ennenkö opiskelija kesätyörahoilla saa Bilsteinit alle.
Mutta ei se paha nytkään ole ajaa, menee ihan mukavasti vaikkakin pientä vetelyä on havaittavissa 17" vanteilla. Mutta siitä saa syyttää ihan vaan matalaa rengasprofiilia.
Mitä uudemmilla mersuilla on tullu ajeltua niin ei ne ainakaan parempia ole jos vertaa 124 koriseen.
Syksyllä sit vaihdatin perään joitakin puslia ja uudet G&M:n madallusjouset. Eron kyllä huomas, aivan kuin eri auto. Iskarit varmaan vaikuttavat sivutuuli herkkyyteen vieläkin enemmän ja ne ovat seuraavana hankinnassa. Maksaa vaan niin pirusti että menee varmaan heinakuulle ennenkö opiskelija kesätyörahoilla saa Bilsteinit alle.
Mutta ei se paha nytkään ole ajaa, menee ihan mukavasti vaikkakin pientä vetelyä on havaittavissa 17" vanteilla. Mutta siitä saa syyttää ihan vaan matalaa rengasprofiilia.
Mitä uudemmilla mersuilla on tullu ajeltua niin ei ne ainakaan parempia ole jos vertaa 124 koriseen.
[url=http://www.digitalblue.fi/~tahtiklu/tahtiklubi/tahti/galleria/tuning/lindroos/lindroos.html]EX MB 200D vm.88/89[/url][url=http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8683]
[color=red]EX Audi A4 1.8T ABT Sportline[/color][/url]
[color=red]EX Audi A4 1.8T ABT Sportline[/color][/url]
Lindroosin kommentissa madalluksesta on varmaan ihan perää. En kyllä viitsisi valittaa normaalikorkuisen W124:n tuuliherkkyydetäkään, mutta onhan pikkuisen matalampi ihan eri laatua. Minulla oli kakkosnelosessa Sportline-alusta, ja voin sanoa auton olleen yksi suuntavakaimmista koskaan ajamistani. Renkailla on myös vaikutusta - ei sivutuuliherkkyyteen mutta yleiseen tuntumaan suuntavakaudesta. Ja vielä enemmän vakuttaa vanteiden offsetti. Jos se on väärä, Mersu muuttuu ihan kamalaksi ajaa.
-T
-T
Noo
Omasta mielestäni kyllä W124 on aika hyvä auto sivutuulella, farkkuversion ajettavuudessa ei ainakaan ole mitään valitettavaa, esim. kaverin uusi farkkucorolla ja eukon farkkuastra sporttialustalla ovat tuulella ihan muovipusseja Mersun rinnalla...
Väyrysen tuuliherkkyydestä olen kyllä kuullut vain pahaa...
Väyrysen tuuliherkkyydestä olen kyllä kuullut vain pahaa...
tänään hyvä testipäivä!
Ainakin eteläsuomessa on tänään kovaa tuulta ja tuli ajettua moottoritiellä hyvän matkaa sivutuulessa. Uudet takajouset vakautti menoa kummasti, napakka tuuli saa kyllä auton heilumaan mutta kärry ei kiemurtele läheskään niin pahasti kuin vahoilla jousilla joista toinen oli neljässä osassa... Eli perän puslien , iskareiden ja jousien kunto on varmaan aika merkittävä tekijä tuuliherkkyydessä renkaita unohtamatta.
hieman sivutuuli-herkyyttä havaittavissa myös minun mersussa
Mulla on 89-mallinen 124-korinen ja myös se on jonkin verran hakeva kovalla sivutuulella. Alusta on normaalia korkeampi, takana perän korkeussääto ja edessä kuormajouset ja paksut säätökumit. Lähinnä kyse on korin huojuvasta liikkeestä, mikä ei juurikaan tunnu ohjauksessa.
Ihan lohdutukseksi voin sanoa ettei tuo uusi 211-korinen ole paljoa parempi tuon sivutuuliherkkyyden suhteen.
Omiin kokemuksiini nojaten olen huomannut kaikkien ajamieni takavetoisten autojen olevan jonkin verran herkempiä tuon tuulen suhteen verrattuna etuvetoisiin.
Kai tuolle on jotain tieteellisiäkin perusteluita, mutta minun on ainakin luotettava takapuolituntumaan.
Ihan lohdutukseksi voin sanoa ettei tuo uusi 211-korinen ole paljoa parempi tuon sivutuuliherkkyyden suhteen.
Omiin kokemuksiini nojaten olen huomannut kaikkien ajamieni takavetoisten autojen olevan jonkin verran herkempiä tuon tuulen suhteen verrattuna etuvetoisiin.
Kai tuolle on jotain tieteellisiäkin perusteluita, mutta minun on ainakin luotettava takapuolituntumaan.
kalusto:
-M-B E200 cdi -11
isän autot . -M-B W220 320cdi lang -04
-M-B W221 320 cdi lang -08
entiset: M-B W124 300 d-turbo -89
M-B W211 220 cdi elegance
M-B E320 cdi -03 Avantgarde
M-B E320T CDi -06
"Ei niin pilvistä päivää ettei yhtä tähteä nää"
-M-B E200 cdi -11
isän autot . -M-B W220 320cdi lang -04
-M-B W221 320 cdi lang -08
entiset: M-B W124 300 d-turbo -89
M-B W211 220 cdi elegance
M-B E320 cdi -03 Avantgarde
M-B E320T CDi -06
"Ei niin pilvistä päivää ettei yhtä tähteä nää"
Moi...
Mulla on toi -01 mallinen E, ja sikäli kyllä väite pitää paikkansa että ohjauksen palauttamisessa olisi hieman toivomisen varaa, lähinnä kaupunkiajelussa sen huomaa. Mutta sivutuuliherkkyyttä en ole kyllä pahemmin huomannut, autossa on vielä alkuperäiset vanne ja rengas-sarjat alla. Saattaapa olla että kun niitä ei ole vielä ehtinyt ronkkia niin se ehkä vaikuttais herkentävästi jos sielä olisi jotain isoa ja leveetä alla...

Mulla on toi -01 mallinen E, ja sikäli kyllä väite pitää paikkansa että ohjauksen palauttamisessa olisi hieman toivomisen varaa, lähinnä kaupunkiajelussa sen huomaa. Mutta sivutuuliherkkyyttä en ole kyllä pahemmin huomannut, autossa on vielä alkuperäiset vanne ja rengas-sarjat alla. Saattaapa olla että kun niitä ei ole vielä ehtinyt ronkkia niin se ehkä vaikuttais herkentävästi jos sielä olisi jotain isoa ja leveetä alla...

Ei siis ratkaisua pulmaan
En vähään aikaan ole päässyt lukemaan forumia. Mukava huomata, että asiaan oli tämänkin verran kiinnostusta.
Vastaukset oli kyllä ihan yhtä kirjavia, kuin oletinkin, eli ei tuohon vikaan mitään yksiselitteistä vastausta taida olla.
Renkaat ostin hiljattain uudet, merkki oli tosin joku Tyfoon tms, mutta on kuulemma sama rengas, kuin Bridgestone, tehty lisenssillä jossain ties missä vinkuintiassa, josta ansiosta hinta oli tietysti huomattavasti halvempi.
Kuulemma ei kaikista hiljasin eikä hienoin, mutta sitten parempi ajettava. Ei ne kyllä uraherkät ole ollenkaan, josta pisteet kotiin. Kokona orig. 195/65-15.
Iskarit oli Vehon testipenkissä vuosi sitten 70-80% kunnossa, Puslat on ehjiä, ei lotise, mutta jo vuosi sitten silminhavaittavasti tosimoni niistä on turvonnut ja näin ollen voisi olla vaihdon tarpeessa. Mutta jos W126:n anopin 200d:n alusta on loppu eikä silti ole sivutuuliherkkä...
Kukaties, neljännesmiljoonan ajetut iskarit+jouset alla voisivat olla vaihdon tarpeessa, mutta toisaalta, autossa ei ole ollut peräkoukkua laisinkaan ja olen kuullut ½miljoonaakin ajetuista iskareista. Nähnytkin. Merkki tietysti niissä tapauksissa Bilstein. Eikä auto kaarteissa tunnu useita muita ajamiani 124-koppasia huonommalta, päinvastoin.
Voisiko tuo sitten liittyä jotenkin simpukkaan. Kukaties. Tai renkaat. prkl.
Vastaukset oli kyllä ihan yhtä kirjavia, kuin oletinkin, eli ei tuohon vikaan mitään yksiselitteistä vastausta taida olla.
Renkaat ostin hiljattain uudet, merkki oli tosin joku Tyfoon tms, mutta on kuulemma sama rengas, kuin Bridgestone, tehty lisenssillä jossain ties missä vinkuintiassa, josta ansiosta hinta oli tietysti huomattavasti halvempi.
Kuulemma ei kaikista hiljasin eikä hienoin, mutta sitten parempi ajettava. Ei ne kyllä uraherkät ole ollenkaan, josta pisteet kotiin. Kokona orig. 195/65-15.
Iskarit oli Vehon testipenkissä vuosi sitten 70-80% kunnossa, Puslat on ehjiä, ei lotise, mutta jo vuosi sitten silminhavaittavasti tosimoni niistä on turvonnut ja näin ollen voisi olla vaihdon tarpeessa. Mutta jos W126:n anopin 200d:n alusta on loppu eikä silti ole sivutuuliherkkä...
Kukaties, neljännesmiljoonan ajetut iskarit+jouset alla voisivat olla vaihdon tarpeessa, mutta toisaalta, autossa ei ole ollut peräkoukkua laisinkaan ja olen kuullut ½miljoonaakin ajetuista iskareista. Nähnytkin. Merkki tietysti niissä tapauksissa Bilstein. Eikä auto kaarteissa tunnu useita muita ajamiani 124-koppasia huonommalta, päinvastoin.
Voisiko tuo sitten liittyä jotenkin simpukkaan. Kukaties. Tai renkaat. prkl.