W124 ilmastointi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jape
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: La 26.04.2003 23:20
Paikkakunta: Oulu

W124 ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Jape »

Autona siis w124 E 250 TD -94.
Nyt kun nuo ilmat alkaa lämpeneen niin ois ilmastoinnille käyttöä, mutta kylmää ei vain tule.

Itse kompressori käsittääkseni lähtee päälle.
Eli kun EC nappi painetaan päälle niin tyhjäkäynti nousee hiukan ja pihinä loppuu lämmityslaitteessa (=ilmastointi pois päältä). Ja vastaavasti kun EC:n kytkee pois niin pihinä alkaa, naksaus kuuluu ja tyhjäkäynti nopeus muuttuu (Ilmastointi päällä).

Tästä huolimatta kylmää ilmaa ei tule. Olen kuullut, että ilmastointi ei lähtisi päälle jos mömmöt vuotaa pihalle. Pitääkö paikkansa?
Joten tulin siihen tulokseen, ettei vuotoja ole ja R134:set mömmöt pitäis uusia. Vai voiskohan olla odotettavissa jotain suurempaakin remppaa?

Entäpä voiko tällä olla tekemistä tuon kanssa?
Elikkä samalla kun tutkin putkistoja niin huomasin että syylärin edessä olevan sähkötuulettimen oli jumittanut suojamuovi. Rupeli ei siis päässyt pyörimään. Otin tuulettimen pois, mutta en vielä kokeillut sen toimivuutta. Varmaankin rikki...
Sähköjohdot mittasin vaan niihin ei tullut jännitettä vaikka moottorin käytti lämpimäksi. Mistä vois alkaa etsiin vikaa? Sulakeet oli boksissa ehjiä, vai löytyykö näille sulake jostain muualta. Entäpä ohjausyksikkö?
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Tuulettimesta

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Se lisätuuletin syylarin edessä kytkeytyy vasta 95 asteen lämpötilassa, ei aiemmin. Itseasiassa viskon pitäisi lukita hieman tuon jälkeen, jossain 98 asteessa, vaikkei se tähän asiayhteyteen kuulukaan.

Minä kävisin jossain ilmastointilaitteisiin erikoistuneessa puljussa kyselemässä josko uudet nesteet olisivat tarpeen.
Jape
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: La 26.04.2003 23:20
Paikkakunta: Oulu

Vastaus

Viesti Kirjoittaja Jape »

Tänä aamuna sitten käytin auton ilmastointi puljussa. Hiukan oli vain paineet tippuneet. R134:ta 400g ja johan alkoi auto kylmeneen. Odotellaan vain lämmintä kesää...

Ja tuulettimen moottori oli hapettunut lähes yltäpäältä ja jumiutunut, taitaa olla uuden hankkiminen edessä. Jumiutunut moottori oli polttanut sulakkeen tuosta releestä(joka löytyi sulakerasian takaa viimeinen rele vasemmalla) Sekin siis selvisi.

Vielä kuitenkin yksi asia huolestuttaa. Laukaiseeko tuon tuulettimen päälle lämpökytkin vai voiko olla jokin painekytkin tms? Se kytkin kuitenkin löytyy siitä kennostoon menevästä putkesta.

Pitääkö tämä varmasti paikkansa Mauri H.?
"Se lisätuuletin syylarin edessä kytkeytyy vasta 95 asteen lämpötilassa, ei aiemmin. "
Avatar
Tomppa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:23

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Jape kirjoitti:Tänä aamuna sitten käytin auton ilmastointi puljussa. Hiukan oli vain paineet tippuneet. R134:ta 400g ja johan alkoi auto kylmeneen. Odotellaan vain lämmintä kesää..."
Missä ilmastointi puljussa käytit ja mitä operaatio maksoi :?:
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: Vastaus

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Jape kirjoitti:Pitääkö tämä varmasti paikkansa Mauri H.?
"Se lisätuuletin syylarin edessä kytkeytyy vasta 95 asteen lämpötilassa, ei aiemmin. "
'

Jep, kyllä pitää, tuon lisätuulettimen tarkoitus on tehostaa koneen jäähdytystä, koska ilmastoinnin kenno jäähdyttimen edessä heikentää syylarin jäähdytystehoa, varsinkin pienissä nopeuksissa pienillä kierroksilla joissa viskokäyttöinen tuuletin on aika hampaaton. Kuitenkin kytkeytymislämpötila 95 kuulostaa korkealta mutta näin on. Selvyyden vuoksi, lämpömittarissa 80 asteen jälkeinen valkoinen viiva on 90 astetta ja sitä seuraava 100, tästä vain muutaman millin päässä oleva punainen viiva on 120.

Olen varmistanut asian sekä Teknisestä neuvonnasta että paikallisesta merkkiliikkeestä, omat kokemukset tukevat myös tuota. Itse olen hiukan kummastellut sitä että visko kytkeytyy tuon sähkötuulettimen jälkeen, vasta n. 98 asteessa, luulisi että sen kuuluu alkaa ottaa kiinni jo aiemmin...
Jape
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: La 26.04.2003 23:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Vastaus

Viesti Kirjoittaja Jape »

Minä kyllä vielä epäilen vahvoista vakuutteluistasi huolimatta, että tuohon tuulettimen pyörimiseen ei vaikuta koneen lämpötila millään tavalla. Jaa, miksiköhän...

Tuulettimen ohjaus tapahtuu ilmastointilaitteen kennostoon menevän putken välissä olevalla kytkimellä. Pistin kytkimen johdot yhteen, jolloin tuulettimen johtoihin tuli jännite eli tuuletin pyörisi.
Myös ilmastointipuljun ukko piti varmana tuulettimen liittymistä kennoston jäähdyttämiseen, koska liian kuumana paine nousee niin suureksi, että vaarana on jonkin paikan repeytyminen tai jopa räjähtäminen.

Tietysti on olemassa vielä mahdollisuus, että tämän kytkimen rinnalla olisi toinen kytkin joka haistelee myös moottorin lämpötilaa, mutta kun ei ollut sähkökaavioita ilmastoinnista niin ei faktaa.

Voisko siis olla, että kun ilmastointilaitteen kennosto on 95 astetta niin tuuletin pyörii?

Nim.merk. Edelleen vain epäilyksiä ei faktaa...
Mauri H. kirjoitti:
Jape kirjoitti:Pitääkö tämä varmasti paikkansa Mauri H.?
"Se lisätuuletin syylarin edessä kytkeytyy vasta 95 asteen lämpötilassa, ei aiemmin. "
'

Jep, kyllä pitää, tuon lisätuulettimen tarkoitus on tehostaa koneen jäähdytystä, koska ilmastoinnin kenno jäähdyttimen edessä heikentää syylarin jäähdytystehoa, varsinkin pienissä nopeuksissa pienillä kierroksilla joissa viskokäyttöinen tuuletin on aika hampaaton. Kuitenkin kytkeytymislämpötila 95 kuulostaa korkealta mutta näin on. Selvyyden vuoksi, lämpömittarissa 80 asteen jälkeinen valkoinen viiva on 90 astetta ja sitä seuraava 100, tästä vain muutaman millin päässä oleva punainen viiva on 120.

Olen varmistanut asian sekä Teknisestä neuvonnasta että paikallisesta merkkiliikkeestä, omat kokemukset tukevat myös tuota. Itse olen hiukan kummastellut sitä että visko kytkeytyy tuon sähkötuulettimen jälkeen, vasta n. 98 asteessa, luulisi että sen kuuluu alkaa ottaa kiinni jo aiemmin...
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: Vastaus

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Jape kirjoitti:Minä kyllä vielä epäilen vahvoista vakuutteluistasi huolimatta, että tuohon tuulettimen pyörimiseen ei vaikuta koneen lämpötila millään tavalla. Jaa, miksiköhän...

Tuulettimen ohjaus tapahtuu ilmastointilaitteen kennostoon menevän putken välissä olevalla kytkimellä. Pistin kytkimen johdot yhteen, jolloin tuulettimen johtoihin tuli jännite eli tuuletin pyörisi.
Myös ilmastointipuljun ukko piti varmana tuulettimen liittymistä kennoston jäähdyttämiseen, koska liian kuumana paine nousee niin suureksi, että vaarana on jonkin paikan repeytyminen tai jopa räjähtäminen.

Tietysti on olemassa vielä mahdollisuus, että tämän kytkimen rinnalla olisi toinen kytkin joka haistelee myös moottorin lämpötilaa, mutta kun ei ollut sähkökaavioita ilmastoinnista niin ei faktaa.

Voisko siis olla, että kun ilmastointilaitteen kennosto on 95 astetta niin tuuletin pyörii?

Nim.merk. Edelleen vain epäilyksiä ei faktaa...
No joo, voihan olla että kyseinen tuuletin ottaa kahdesta paikasta lämpötila-arvoja, en ole vaan kokeillut pyöriikö kyseinen tuuletin jos ilmastointi on pois päältä, pitääkin tänään kokeilla, lämpöä kyllä riittää ulkona :wink:

Mutta, ne kerrat kun tuuletin minulla on lähtenyt pyörimään, on mittarilämmöt olleet tasan 95 astetta...Toisaalta kun koneen lämmöt on korkealla, ovat myöskin ilmastointikennon lämmöt, niinpä olisin taipuvainen uskomaan että tuuletin ei pyöri jos ilmastointi ei ole päällä (ilmastointikennon putkessa oleva kytkin), ja sen varsinainen ohjaus tapahtuu moottorilämpöjen mukaan...
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3002
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Tomppa kirjoitti:...Missä ilmastointi puljussa käytit ja mitä operaatio maksoi
Threadissa "W124:n ilmastointilaite" mainitsin Kangasalla hyvän paikan. Jos ei tarvitse muuta kuin aineita lisätä Mersuun, tuo on hyvä paikka kun mikä. Hintaa en kehtaa tähän laittaa :-) mutta ei ole paha!

-T
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Jep

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Kokeiltiin sitten eilen, sähkötuuletin kyllä toimii vaikka ilmastointi olisi pois päältä. Ja kun kompura ei pyöri ei pitäisi ilmastointilaitteen kennon lämpö eivätkä paineetkaan nousta. Eli tämänkin olettamuksen pohjalta olisin taipuvainen olemaan sitä mieltä että kyseistä tuuletinta ohjataan moottorilämpötilan mukaan.
Jape
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: La 26.04.2003 23:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Jep

Viesti Kirjoittaja Jape »

Kai minunkin on pistettävä eiliset lämpimän päivän kokemukset aiheesta. Moottorin lämpötila oli vain hiukan yli 80 asteen viivan. Ilmastointi päällä jonkin aikaa ja tuuletin lähti päälle. Eli tuuletin pyöri paljon ennen tuota 95 asteen rajaa.
Moottoria en saanut käytettyä niin kuumaksi, että tuuletin olisi päällä, vaikka ilmastointi ei olisi päällä. Tietysti ilmastoinnin sammuttamisen jälkeen tuuletin vielä pyöri jonkin aikaa, kunnes kennosto oli viilentynyt.

Eli näiden kokemuksien perusteella voisi päätellä, että lämpötilaa haistellaan sekä moottorista ja ilmastointilaitteesta. Ellei sitten ole vuosimalleissa toimintaeroja.

Mutta ennenkuin entiseen pulmaan on kunnolla saatu vastausta niin seuraava jo kiinnostaa...
Kun tuo kennosto kuitenkin käy niin kuumana ja jos paineet sen takia nousee järjestelmässä niin onko jokin "haistelijasysteemi" joka sammuttaa ilmastoinnin vaikka auton sisällä ei olisikaan tarpeeksi viileää? Ajattelin vain sitä repeytymis/kylmäaineen häviämisvaaraa paineiden noustessa.
Mauri H. kirjoitti:Kokeiltiin sitten eilen, sähkötuuletin kyllä toimii vaikka ilmastointi olisi pois päältä. Ja kun kompura ei pyöri ei pitäisi ilmastointilaitteen kennon lämpö eivätkä paineetkaan nousta. Eli tämänkin olettamuksen pohjalta olisin taipuvainen olemaan sitä mieltä että kyseistä tuuletinta ohjataan moottorilämpötilan mukaan.
Vastaa Viestiin