w124, vetolaitteissa jossai väljää?
w124, vetolaitteissa jossai väljää?
Moro! aattelin kysellä jos joku tietäis mistä vois johtua, kun liikkeelle lähtiessä tai jos kytkimen nostaa vähänkin hätäsemmin niin kuuluu/tuntuu sellanen lonksahdus ja muutenkin ajossa alkanu vähän nypyttään. varsinkin pienillä kierroksilla. peräpäästä kuuluu myös ulinaa tietyissä nopeuksissa? autolla on ajettu 264000km ja siinä on asd perä.
Re: w124, vetolaitteissa jossai väljää?
Tämä taitaa kuulua sarjaan UKK (FAQ) eli usein kysytyt kysymykset.
Useimmiten kyse on taka-akselin apurungon etummaisista kumeista.
Sinne uudet hydrauliset puslat joko itse tai korjaamolla, niin luultavasti hiljenee.
Nämä hajoavat sillä tavalla, että tasavauhtia ajettaessa pienessä kaasun
pumppauksissa kuuluu terävä paukahdus jostain takaa.
Useimmiten kyse on taka-akselin apurungon etummaisista kumeista.
Sinne uudet hydrauliset puslat joko itse tai korjaamolla, niin luultavasti hiljenee.
Nämä hajoavat sillä tavalla, että tasavauhtia ajettaessa pienessä kaasun
pumppauksissa kuuluu terävä paukahdus jostain takaa.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: w124, vetolaitteissa jossai väljää?
joo no toi sun kuvaus tosta viasta sopis kyllä aika hyvin. täytyy vissiin alkaa ettimään uusia kumeja sinne. osaatko tosta ulinasta mitään sanoo että onko mahdollisesti perästä joku laakeri hajalla, vai mistä vois johtua? kiitoksia neuvoista 

Re: w124, vetolaitteissa jossai väljää?
Kimeä vinkuna tulee hammaspyörien väärästä kosketuskulmasta, joka
voi johtua laakerien kulumisesta. Lopulta laakeri alkaa itse pitää ääntä, mutta
se on matalampi ääni.
Jos kimeä ääni on alkanut vähitellen, laakerointi voisi auttaa.
Jos laakerit on juuri vaihdettu ja kimeä ääni kuuluu silti,
hammaspyörien välys on säädetty väärin. Säätö tehdään perän kasauksessa,
mutta hiukan vaikuttaa myös kardaanin puoleisen mutterin kireys.
voi johtua laakerien kulumisesta. Lopulta laakeri alkaa itse pitää ääntä, mutta
se on matalampi ääni.
Jos kimeä ääni on alkanut vähitellen, laakerointi voisi auttaa.
Jos laakerit on juuri vaihdettu ja kimeä ääni kuuluu silti,
hammaspyörien välys on säädetty väärin. Säätö tehdään perän kasauksessa,
mutta hiukan vaikuttaa myös kardaanin puoleisen mutterin kireys.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: w124, vetolaitteissa jossai väljää?
Ne kumit on helppo tarkastaa silmällä, auto vaan nostorilla ylös ja ravistelemaan kiinnityksiä.reko kirjoitti:joo no toi sun kuvaus tosta viasta sopis kyllä aika hyvin. täytyy vissiin alkaa ettimään uusia kumeja sinne. osaatko tosta ulinasta mitään sanoo että onko mahdollisesti perästä joku laakeri hajalla, vai mistä vois johtua? kiitoksia neuvoista
Korjaus ei ole kallis.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: w124, vetolaitteissa jossai väljää?
Sitten on vielä yksi paikka joka vaikutaa tuohon nykimiseen on vaihdelaatikon alapuolelle oleva kumityyny jos se on loppu niin
laatikko pääsee vispaamaan
laatikko pääsee vispaamaan
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: w124, vetolaitteissa jossai väljää?
joo itekkin vähän mietin että se vaihteiston kumityynykin vois olla ainakin osasyyllinen. kaikki mahdolliset kumityynyt ja puslathan ton ikäsee jo kyl varmaa pitäis melkee vaihtaa että sais oikeesti hyvän
voi olla jo kumit vähän hapertuneita jos ne siellä on samat 91 vuodesta asti ollu 


Re: w124, vetolaitteissa jossai väljää?
joo ne osat ei ainakaan taida kalliita olla
täytyy vaan kattoo löytyykö paikkaa missä sais ton ylös ja ite laitettuu ne vai onko liikkeeseen vietävä laittoon :s

Re: w124, vetolaitteissa jossai väljää?
Jatketaan tähän viestiketjuun, kun aihetta on käsitelty aiemminkin. Olen kokeillut hakutoiminnolla, googlella ja mese.fi/mekka juttujakin tutkia ja irtonaista informaatiota on kertynyt.
Potilas on S124 vm.1991 muovikylkifarkku 250D+automaattivaihteisto. Meteliä on ajossa kuskinpaikalle jo kovasti ja seuraavia oireita on havaittu:
-vonkuna perästä, riippuu kaasupolkimen asennosta ja kun pumppaa vonkuu samaa tahtia
- jatkuva rallatus, kuuluu useimmiten kylmällä autolla ja poistuu ajomatkan kuluessa. Satunnaisesti kuuluu ajossa, asvaltin kunnolla ei ole merkitystä.
Kysymyksiä:
- onko vaihteiston tukikumi sama manuaalissa ja automaatissa?
- voiko pyöränlaakeri hajota siten, että ääntää ajoittain vai onko meteli aina jatkuvaa?
- en ole huomannut tärinöitä, miten voisi varmistaa ettei ole kardaanista johtuvaa mekkalaa?
Potilas on S124 vm.1991 muovikylkifarkku 250D+automaattivaihteisto. Meteliä on ajossa kuskinpaikalle jo kovasti ja seuraavia oireita on havaittu:
-vonkuna perästä, riippuu kaasupolkimen asennosta ja kun pumppaa vonkuu samaa tahtia
- jatkuva rallatus, kuuluu useimmiten kylmällä autolla ja poistuu ajomatkan kuluessa. Satunnaisesti kuuluu ajossa, asvaltin kunnolla ei ole merkitystä.
Kysymyksiä:
- onko vaihteiston tukikumi sama manuaalissa ja automaatissa?
- voiko pyöränlaakeri hajota siten, että ääntää ajoittain vai onko meteli aina jatkuvaa?
- en ole huomannut tärinöitä, miten voisi varmistaa ettei ole kardaanista johtuvaa mekkalaa?
Re: w124, vetolaitteissa jossai väljää?
Tuo voisi kuulostaa kardaanin ristikkoniveleltä joka on jumissa rasvat kuivanut js kun lämpeää niin notkistuu
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: w124, vetolaitteissa jossai väljää?
Kardaanissa olevaa isoa mutteria kannattaa kans kiristää.
tein itse ja säästin
Re: w124, vetolaitteissa jossai väljää?
en tiedä mihin perustuu keskimutterin yleinen kiristäminen
ohje sanoo 30 - 40 Nm

ohje sanoo 30 - 40 Nm
autodidakti
Re: w124, vetolaitteissa jossai väljää?
Jos keskimutterin jättää löysälle ja boorit pääsevät lonksumaan, niin ne on nopeasti entiset... näin sanoi eräs huoltomies kun käytin möhkön kardaanin ristikkoremontissa.felmit kirjoitti:en tiedä mihin perustuu keskimutterin yleinen kiristäminen![]()
ohje sanoo 30 - 40 Nm
Re: w124, vetolaitteissa jossai väljää?
Litätään nyt vielä eräs asia...
Oli tuossa kesällä omasta möhköstä vetari irti ja kun sitä siinä käsissä pyörittelin niin huomasin että vetarin "ristikot" (vai miksi niitä oikeaoppisesti pitäs kutsua)
hieman takertelivat kun käsissä niitä vääntelin.
Otin sitten riskin ja nykäisin suojakumit irti, sisällä oli kyllä reilusti vaseliinia mutta se oli sellasta tosi vetistä... ajan hammas syönyt.
kaavein kaikki mitä sai pois ja uutta vaseliinia tilalle ja kumit takasin paikoilleen. Sain jopa samat klemmarit puristettua paikoilleen samaan raksiin...
Käytin sitten vielä toisenkin vetarin irti ja sille sama hoito... rupesivat liikkumaan paljon sulavemmin.
Ennen yli 85 kmh vauhdissa alkoi jurnutus jota jo vuosia kummastelin hävisi lähes kokonaan, yli 95 kmh se kuitenkin vähän kuuluu... mutta todella paljon hiljaisemmin kuin ennen...
Tuskin auttaa tämän ketjun ongelmaan mutta näin tiedosksi jos sattuu vetari olemaan irti niin rasvaa se
Oli tuossa kesällä omasta möhköstä vetari irti ja kun sitä siinä käsissä pyörittelin niin huomasin että vetarin "ristikot" (vai miksi niitä oikeaoppisesti pitäs kutsua)
hieman takertelivat kun käsissä niitä vääntelin.
Otin sitten riskin ja nykäisin suojakumit irti, sisällä oli kyllä reilusti vaseliinia mutta se oli sellasta tosi vetistä... ajan hammas syönyt.
kaavein kaikki mitä sai pois ja uutta vaseliinia tilalle ja kumit takasin paikoilleen. Sain jopa samat klemmarit puristettua paikoilleen samaan raksiin...
Käytin sitten vielä toisenkin vetarin irti ja sille sama hoito... rupesivat liikkumaan paljon sulavemmin.
Ennen yli 85 kmh vauhdissa alkoi jurnutus jota jo vuosia kummastelin hävisi lähes kokonaan, yli 95 kmh se kuitenkin vähän kuuluu... mutta todella paljon hiljaisemmin kuin ennen...
Tuskin auttaa tämän ketjun ongelmaan mutta näin tiedosksi jos sattuu vetari olemaan irti niin rasvaa se

Re: w124, vetolaitteissa jossai väljää?
Aiheuttaako siis pionimutterin liiallinen kireys tuota ulinaa? Mikähän lienee oikea kiristysmomentti?JarkkoN kirjoitti:Kimeä vinkuna tulee hammaspyörien väärästä kosketuskulmasta, joka
voi johtua laakerien kulumisesta. Lopulta laakeri alkaa itse pitää ääntä, mutta
se on matalampi ääni.
Jos kimeä ääni on alkanut vähitellen, laakerointi voisi auttaa.
Jos laakerit on juuri vaihdettu ja kimeä ääni kuuluu silti,
hammaspyörien välys on säädetty väärin. Säätö tehdään perän kasauksessa,
mutta hiukan vaikuttaa myös kardaanin puoleisen mutterin kireys.
Olin huomaavinani että kun kiristin vain käsikiereydessä olleen mutterin niin perästä alkoi kuulua ylimääräistä ääntä.
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67