w124, vetolaitteissa jossai väljää?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
reko
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ti 22.02.2011 17:20
Paikkakunta: Hämeenlinna

w124, vetolaitteissa jossai väljää?

Viesti Kirjoittaja reko »

Moro! aattelin kysellä jos joku tietäis mistä vois johtua, kun liikkeelle lähtiessä tai jos kytkimen nostaa vähänkin hätäsemmin niin kuuluu/tuntuu sellanen lonksahdus ja muutenkin ajossa alkanu vähän nypyttään. varsinkin pienillä kierroksilla. peräpäästä kuuluu myös ulinaa tietyissä nopeuksissa? autolla on ajettu 264000km ja siinä on asd perä.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: w124, vetolaitteissa jossai väljää?

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Tämä taitaa kuulua sarjaan UKK (FAQ) eli usein kysytyt kysymykset.

Useimmiten kyse on taka-akselin apurungon etummaisista kumeista.
Sinne uudet hydrauliset puslat joko itse tai korjaamolla, niin luultavasti hiljenee.
Nämä hajoavat sillä tavalla, että tasavauhtia ajettaessa pienessä kaasun
pumppauksissa kuuluu terävä paukahdus jostain takaa.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
reko
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ti 22.02.2011 17:20
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: w124, vetolaitteissa jossai väljää?

Viesti Kirjoittaja reko »

joo no toi sun kuvaus tosta viasta sopis kyllä aika hyvin. täytyy vissiin alkaa ettimään uusia kumeja sinne. osaatko tosta ulinasta mitään sanoo että onko mahdollisesti perästä joku laakeri hajalla, vai mistä vois johtua? kiitoksia neuvoista :)
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: w124, vetolaitteissa jossai väljää?

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Kimeä vinkuna tulee hammaspyörien väärästä kosketuskulmasta, joka
voi johtua laakerien kulumisesta. Lopulta laakeri alkaa itse pitää ääntä, mutta
se on matalampi ääni.

Jos kimeä ääni on alkanut vähitellen, laakerointi voisi auttaa.
Jos laakerit on juuri vaihdettu ja kimeä ääni kuuluu silti,
hammaspyörien välys on säädetty väärin. Säätö tehdään perän kasauksessa,
mutta hiukan vaikuttaa myös kardaanin puoleisen mutterin kireys.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: w124, vetolaitteissa jossai väljää?

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

reko kirjoitti:joo no toi sun kuvaus tosta viasta sopis kyllä aika hyvin. täytyy vissiin alkaa ettimään uusia kumeja sinne. osaatko tosta ulinasta mitään sanoo että onko mahdollisesti perästä joku laakeri hajalla, vai mistä vois johtua? kiitoksia neuvoista :)
Ne kumit on helppo tarkastaa silmällä, auto vaan nostorilla ylös ja ravistelemaan kiinnityksiä.
Korjaus ei ole kallis.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: w124, vetolaitteissa jossai väljää?

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Sitten on vielä yksi paikka joka vaikutaa tuohon nykimiseen on vaihdelaatikon alapuolelle oleva kumityyny jos se on loppu niin
laatikko pääsee vispaamaan
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
reko
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ti 22.02.2011 17:20
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: w124, vetolaitteissa jossai väljää?

Viesti Kirjoittaja reko »

joo itekkin vähän mietin että se vaihteiston kumityynykin vois olla ainakin osasyyllinen. kaikki mahdolliset kumityynyt ja puslathan ton ikäsee jo kyl varmaa pitäis melkee vaihtaa että sais oikeesti hyvän :D voi olla jo kumit vähän hapertuneita jos ne siellä on samat 91 vuodesta asti ollu :D
Avatar
reko
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ti 22.02.2011 17:20
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: w124, vetolaitteissa jossai väljää?

Viesti Kirjoittaja reko »

joo ne osat ei ainakaan taida kalliita olla :) täytyy vaan kattoo löytyykö paikkaa missä sais ton ylös ja ite laitettuu ne vai onko liikkeeseen vietävä laittoon :s
jamb
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ti 03.08.2010 11:30

Re: w124, vetolaitteissa jossai väljää?

Viesti Kirjoittaja jamb »

Jatketaan tähän viestiketjuun, kun aihetta on käsitelty aiemminkin. Olen kokeillut hakutoiminnolla, googlella ja mese.fi/mekka juttujakin tutkia ja irtonaista informaatiota on kertynyt.

Potilas on S124 vm.1991 muovikylkifarkku 250D+automaattivaihteisto. Meteliä on ajossa kuskinpaikalle jo kovasti ja seuraavia oireita on havaittu:

-vonkuna perästä, riippuu kaasupolkimen asennosta ja kun pumppaa vonkuu samaa tahtia
- jatkuva rallatus, kuuluu useimmiten kylmällä autolla ja poistuu ajomatkan kuluessa. Satunnaisesti kuuluu ajossa, asvaltin kunnolla ei ole merkitystä.

Kysymyksiä:
- onko vaihteiston tukikumi sama manuaalissa ja automaatissa?
- voiko pyöränlaakeri hajota siten, että ääntää ajoittain vai onko meteli aina jatkuvaa?
- en ole huomannut tärinöitä, miten voisi varmistaa ettei ole kardaanista johtuvaa mekkalaa?
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: w124, vetolaitteissa jossai väljää?

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Tuo voisi kuulostaa kardaanin ristikkoniveleltä joka on jumissa rasvat kuivanut js kun lämpeää niin notkistuu
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
GMB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 429
Liittynyt: Pe 26.03.2010 08:04
Paikkakunta: Rauma

Re: w124, vetolaitteissa jossai väljää?

Viesti Kirjoittaja GMB »

Kardaanissa olevaa isoa mutteria kannattaa kans kiristää.
tein itse ja säästin
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: w124, vetolaitteissa jossai väljää?

Viesti Kirjoittaja felmit »

en tiedä mihin perustuu keskimutterin yleinen kiristäminen :roll:
ohje sanoo 30 - 40 Nm
autodidakti
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 800
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Re: w124, vetolaitteissa jossai väljää?

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

felmit kirjoitti:en tiedä mihin perustuu keskimutterin yleinen kiristäminen :roll:
ohje sanoo 30 - 40 Nm
Jos keskimutterin jättää löysälle ja boorit pääsevät lonksumaan, niin ne on nopeasti entiset... näin sanoi eräs huoltomies kun käytin möhkön kardaanin ristikkoremontissa.
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 800
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Re: w124, vetolaitteissa jossai väljää?

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

Litätään nyt vielä eräs asia...

Oli tuossa kesällä omasta möhköstä vetari irti ja kun sitä siinä käsissä pyörittelin niin huomasin että vetarin "ristikot" (vai miksi niitä oikeaoppisesti pitäs kutsua)
hieman takertelivat kun käsissä niitä vääntelin.

Otin sitten riskin ja nykäisin suojakumit irti, sisällä oli kyllä reilusti vaseliinia mutta se oli sellasta tosi vetistä... ajan hammas syönyt.
kaavein kaikki mitä sai pois ja uutta vaseliinia tilalle ja kumit takasin paikoilleen. Sain jopa samat klemmarit puristettua paikoilleen samaan raksiin...
Käytin sitten vielä toisenkin vetarin irti ja sille sama hoito... rupesivat liikkumaan paljon sulavemmin.

Ennen yli 85 kmh vauhdissa alkoi jurnutus jota jo vuosia kummastelin hävisi lähes kokonaan, yli 95 kmh se kuitenkin vähän kuuluu... mutta todella paljon hiljaisemmin kuin ennen...

Tuskin auttaa tämän ketjun ongelmaan mutta näin tiedosksi jos sattuu vetari olemaan irti niin rasvaa se :idea:
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Re: w124, vetolaitteissa jossai väljää?

Viesti Kirjoittaja tese »

JarkkoN kirjoitti:Kimeä vinkuna tulee hammaspyörien väärästä kosketuskulmasta, joka
voi johtua laakerien kulumisesta. Lopulta laakeri alkaa itse pitää ääntä, mutta
se on matalampi ääni.

Jos kimeä ääni on alkanut vähitellen, laakerointi voisi auttaa.
Jos laakerit on juuri vaihdettu ja kimeä ääni kuuluu silti,
hammaspyörien välys on säädetty väärin. Säätö tehdään perän kasauksessa,
mutta hiukan vaikuttaa myös kardaanin puoleisen mutterin kireys.
Aiheuttaako siis pionimutterin liiallinen kireys tuota ulinaa? Mikähän lienee oikea kiristysmomentti?
Olin huomaavinani että kun kiristin vain käsikiereydessä olleen mutterin niin perästä alkoi kuulua ylimääräistä ääntä.
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
Vastaa Viestiin