Huuli pyöreänä / turvallisuus???
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 7
- Liittynyt: Ma 18.04.2011 20:35
Huuli pyöreänä / turvallisuus???
Huuli pyöreänä:
Mulla on ollut E320cdi 4-matic vm 2007 n. 1/2v. Pelannu, kuten pitääkin.
Nyt tuli eka ongelma. La ajettu viimeksi peräkärryn kanssa, ei mitään hälytystä. Tänään ma n. klo 15.00 aikomus liikenteeseen. Autossa ei minkäänlaista virtaa. Ovet kyllä auki. (Taisi jäädä lukitsematta)
Akku takakontissa. Takakontti ei aukea manuaalisti ennen lukon sähköistä aukeamista, mutta kun ei ole virtaa, niin mistä pirusta syötän akulle sen verran latausta, että saan takankontin lukon auki. Näyttää aika kontikkaalta purkaa myös takaselkänoja, kun senkin aukaisukahvat on takakontissa, jota ei siis saa auki.
Mitä toimeksi? Miten virtaa auton ohjelmalle?
Onko Mersun suunnittelutaito siis tällaista?
Turvallisuusajattelu???
Mulla oli ML270CDI vm 2005. Tuli häiriöilmoitus polttoaineen paineensyötöstä ja kehoitus mennä korjaamolle.
Yrittäjänä oli paha aikapula, enkä korjaamoille ehtinyt noin vain.
Ennen sinne menoa auto ehti sammua:
- Viinikan liikenneympyrään
- Tampereelta Hesan moottoritieltä Viialassa Turun tien poistumisrampille pimeässä
- mutkatiellä kaateessa pimeässä
Auto meni tilaan, jossa ohjaus ja jarrut toimi, mutta muu ei. Siis auto meni täysin mykäksi kaikilta muilta komennoilta.
Siinä ei tominut siis mitkään valot keskellä pimeää poistumiskaarretta ja mutkatien kaarretta.
Virta syttyi n. 20 s. kuluttua ja kaikki toimi taas kuin ei mitään. Toki tuttu kehotus korjaamolle.
Ollipa melkoisen turvaton olo, jos joku olisi tullut 100km/ poitumiskaarteeseen ja minä tokötän siellä. Missä edes taskulamppu, kun ei sisävalojakaan ole?
Kyllä sydän kerkes kurkussa käydä myös mutkatien kurvissa pimeällä autolla.
Kun ehdin korjaamolle, vika oli anturissa ei auton tominnoissa.
Kyllä tällainen ohjelmointi on niin perseestä, kuin perseestä voi olla.
Tällaista on Mersun turvallisuusajattelu??
Pauli
Mulla on ollut E320cdi 4-matic vm 2007 n. 1/2v. Pelannu, kuten pitääkin.
Nyt tuli eka ongelma. La ajettu viimeksi peräkärryn kanssa, ei mitään hälytystä. Tänään ma n. klo 15.00 aikomus liikenteeseen. Autossa ei minkäänlaista virtaa. Ovet kyllä auki. (Taisi jäädä lukitsematta)
Akku takakontissa. Takakontti ei aukea manuaalisti ennen lukon sähköistä aukeamista, mutta kun ei ole virtaa, niin mistä pirusta syötän akulle sen verran latausta, että saan takankontin lukon auki. Näyttää aika kontikkaalta purkaa myös takaselkänoja, kun senkin aukaisukahvat on takakontissa, jota ei siis saa auki.
Mitä toimeksi? Miten virtaa auton ohjelmalle?
Onko Mersun suunnittelutaito siis tällaista?
Turvallisuusajattelu???
Mulla oli ML270CDI vm 2005. Tuli häiriöilmoitus polttoaineen paineensyötöstä ja kehoitus mennä korjaamolle.
Yrittäjänä oli paha aikapula, enkä korjaamoille ehtinyt noin vain.
Ennen sinne menoa auto ehti sammua:
- Viinikan liikenneympyrään
- Tampereelta Hesan moottoritieltä Viialassa Turun tien poistumisrampille pimeässä
- mutkatiellä kaateessa pimeässä
Auto meni tilaan, jossa ohjaus ja jarrut toimi, mutta muu ei. Siis auto meni täysin mykäksi kaikilta muilta komennoilta.
Siinä ei tominut siis mitkään valot keskellä pimeää poistumiskaarretta ja mutkatien kaarretta.
Virta syttyi n. 20 s. kuluttua ja kaikki toimi taas kuin ei mitään. Toki tuttu kehotus korjaamolle.
Ollipa melkoisen turvaton olo, jos joku olisi tullut 100km/ poitumiskaarteeseen ja minä tokötän siellä. Missä edes taskulamppu, kun ei sisävalojakaan ole?
Kyllä sydän kerkes kurkussa käydä myös mutkatien kurvissa pimeällä autolla.
Kun ehdin korjaamolle, vika oli anturissa ei auton tominnoissa.
Kyllä tällainen ohjelmointi on niin perseestä, kuin perseestä voi olla.
Tällaista on Mersun turvallisuusajattelu??
Pauli
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Re: Huuli pyöreänä / turvallisuus???
koitas avata konepelti ja laittaa sinne laturi.
- blackslide
- Vakiokalustoa
- Viestit: 399
- Liittynyt: Su 27.02.2011 19:05
- Paikkakunta: Lappi
Re: Huuli pyöreänä / turvallisuus???
Jos on pätkittäistä & lyhyttä ajoa paljon niin kyllähän joku herätelaturi on ihan hyvä olla. Tuo että koko auto menee ihan mykäksi, on kyllä aika pelottavaa.
Jos jännite laskee järjestelmässä liikaa, pitäisi mersun mennä sellaiseen tilaan, ettei radio, penkinlämmittimet yms. mukavuusvarusteet toimi. Samalla taulussa pitäisi olla tästä ilmoitus ja akkuvalokin taitaa silloin palaa. Valot, jarrut yms normaalit ajon perusedellytykset pitäisi toimia normaalisti silloinkin.
Muutaman kerran ajanu rakkineella josta on aina välillä mennyt valorele jumiin. Pahimman kerran, pitkät päällä ajellu sen 100-110kmh 100:n alueella kaarteeseen josta juuri katuvalot loppu ja naks, aivan pimeetä, jopa mittaristovalot hävis muistaakseeni.. onneksi sentään huomiovalot sai päälle kun räppäs hetken valokatkaisijaa. Ei ihan mukavimmasta päästä. Mutta ei tollasia täyskuolemia kyllä ole tullu vastan. Mitä nyt omasta CDI kones lakkas välillä rullaamasta kun kampiakselin asentotunnistin oli hajoamassa, sekin kyllä omaa köyhyyttä/laiskuutta. :/
Ei kyllä ole turvallisuussuunnittelua vaan jotain sutta & pas*** tullu jossain välissä jos noin huono tuuri ollu.
Jos jännite laskee järjestelmässä liikaa, pitäisi mersun mennä sellaiseen tilaan, ettei radio, penkinlämmittimet yms. mukavuusvarusteet toimi. Samalla taulussa pitäisi olla tästä ilmoitus ja akkuvalokin taitaa silloin palaa. Valot, jarrut yms normaalit ajon perusedellytykset pitäisi toimia normaalisti silloinkin.
Muutaman kerran ajanu rakkineella josta on aina välillä mennyt valorele jumiin. Pahimman kerran, pitkät päällä ajellu sen 100-110kmh 100:n alueella kaarteeseen josta juuri katuvalot loppu ja naks, aivan pimeetä, jopa mittaristovalot hävis muistaakseeni.. onneksi sentään huomiovalot sai päälle kun räppäs hetken valokatkaisijaa. Ei ihan mukavimmasta päästä. Mutta ei tollasia täyskuolemia kyllä ole tullu vastan. Mitä nyt omasta CDI kones lakkas välillä rullaamasta kun kampiakselin asentotunnistin oli hajoamassa, sekin kyllä omaa köyhyyttä/laiskuutta. :/
Ei kyllä ole turvallisuussuunnittelua vaan jotain sutta & pas*** tullu jossain välissä jos noin huono tuuri ollu.
EX: Sekalaista..., '92 BMW 535i, '87 Volvo 745, '96 Volvo V40 1.8i, '00 M-B S210 320CDI, '88 M-B W124 200D, '89 M-B W201 200D, '88 M-B S124 300D, VW Polo SDI, Skoda Octavia 1,9TDI,
Kovassa ajossa: '01 Piinattu Rellu Megane Scenic
Modit: ei siitä koskaan autoa tule.
Kovassa ajossa: '01 Piinattu Rellu Megane Scenic
Modit: ei siitä koskaan autoa tule.
Re: Huuli pyöreänä / turvallisuus???
Otat siitä sun avaimesta/kaukosäätimestä sen rauta-avaimen ja aikaiset luukun, taikka jos on farkku, niin konehuoneessa on lisävirtapaikat hantin puolella.
Edittiä: sedanhan tämä olikin.
Edittiä: sedanhan tämä olikin.
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
Re: Huuli pyöreänä / turvallisuus???
Tuo että auto menee ihan pemeeksi voi johtua viallisesta akusta...
Tässä muutama vuosi takaperi omat vanhukset valittelivat että autosta loppuu vähän väliä virta ja syyttivät tietenkin minun asentamaa vahvistinta autoon...
Koitin niille selittää että ei se siinä ole vika... mutta ei ne uskoneet...
No sitten yks kerta kun ajelivat niin auto pamahti ihan pimeeks kesken maantien ajon (onneksi olivat katuvaloalueella),
n. 5s sekunnin päästä valot tuli takasin ja auto heräsi henkiin. Varmaan ihan mielenkiintoinen tunne, kun 80kmh nopeudessa auto kuolee... Viimein älysivät ostaa uuden akun ja murheet hävisivät... Ja auto siis w124 230E vm.88... eli ei mitää turhia tietokone hienouksia.
Oma veikkaus on että akussa jotain irti tai jotain paskaa joka sopivassa heilahduksessa oikosulkee akun sisäisesti ja auto kuolee...
Tässä muutama vuosi takaperi omat vanhukset valittelivat että autosta loppuu vähän väliä virta ja syyttivät tietenkin minun asentamaa vahvistinta autoon...
Koitin niille selittää että ei se siinä ole vika... mutta ei ne uskoneet...
No sitten yks kerta kun ajelivat niin auto pamahti ihan pimeeks kesken maantien ajon (onneksi olivat katuvaloalueella),
n. 5s sekunnin päästä valot tuli takasin ja auto heräsi henkiin. Varmaan ihan mielenkiintoinen tunne, kun 80kmh nopeudessa auto kuolee... Viimein älysivät ostaa uuden akun ja murheet hävisivät... Ja auto siis w124 230E vm.88... eli ei mitää turhia tietokone hienouksia.
Oma veikkaus on että akussa jotain irti tai jotain paskaa joka sopivassa heilahduksessa oikosulkee akun sisäisesti ja auto kuolee...
- blackslide
- Vakiokalustoa
- Viestit: 399
- Liittynyt: Su 27.02.2011 19:05
- Paikkakunta: Lappi
Re: Huuli pyöreänä / turvallisuus???
No akkuhan se yleensä on, tai sitten joskus harvoin menee laturi. Aikanaan 340 Volvossa laturin hiilet meni pikkuhiljaa eikä enää lopulta jaksanu niin paljon virtaa antaa että kone kävisi.
Toki tuokin oli jo tiedossa mutta kun se 20eur piti käyttää kaljaan eikä laturin putsaukseen ja uusiin hiiliin... Uusi akku on kyllä suomen oloissa melko edullinen vakuutus jos yhtään siltä tuntuu että on menossa huonoksi. Nykyään saa noita geeliakkujakin aika edullisesti...
Mutta kyllä nuo nykyautot välillä aika ihmeellisiin vikatiloihin menee vaikka akku ja laturi pelaisikin. Jostain anturista voi tulla melkoinen päänvaiva ja joku sähkömoottori kun jumittaa niin voi olla äkkiä sulakkeet entisiä. Harvemminpa ne sitten jaksaa korjaamolla oikeasti niitä korjata. A) Ei kellään ole varaa maksaa jotain 20h selvittelyä ja vianhakua. B) Ei niitä aina kiinnostakkaan. Näin niitä sitten välillä palaa johonkin korjaamoihin tai tien poskeen huollon jälkeen.

Mutta kyllä nuo nykyautot välillä aika ihmeellisiin vikatiloihin menee vaikka akku ja laturi pelaisikin. Jostain anturista voi tulla melkoinen päänvaiva ja joku sähkömoottori kun jumittaa niin voi olla äkkiä sulakkeet entisiä. Harvemminpa ne sitten jaksaa korjaamolla oikeasti niitä korjata. A) Ei kellään ole varaa maksaa jotain 20h selvittelyä ja vianhakua. B) Ei niitä aina kiinnostakkaan. Näin niitä sitten välillä palaa johonkin korjaamoihin tai tien poskeen huollon jälkeen.
EX: Sekalaista..., '92 BMW 535i, '87 Volvo 745, '96 Volvo V40 1.8i, '00 M-B S210 320CDI, '88 M-B W124 200D, '89 M-B W201 200D, '88 M-B S124 300D, VW Polo SDI, Skoda Octavia 1,9TDI,
Kovassa ajossa: '01 Piinattu Rellu Megane Scenic
Modit: ei siitä koskaan autoa tule.
Kovassa ajossa: '01 Piinattu Rellu Megane Scenic
Modit: ei siitä koskaan autoa tule.
- blackslide
- Vakiokalustoa
- Viestit: 399
- Liittynyt: Su 27.02.2011 19:05
- Paikkakunta: Lappi
Re: Huuli pyöreänä / turvallisuus???
Tulipa vielä mieleen. Eikös tuosta konehuoneen isosta punaisesta + purkista löydy akun +:ssa johon voi hädän tullen syöttää sähköä jos on ihan pakko sitä väen vängällä sinne saada?
EX: Sekalaista..., '92 BMW 535i, '87 Volvo 745, '96 Volvo V40 1.8i, '00 M-B S210 320CDI, '88 M-B W124 200D, '89 M-B W201 200D, '88 M-B S124 300D, VW Polo SDI, Skoda Octavia 1,9TDI,
Kovassa ajossa: '01 Piinattu Rellu Megane Scenic
Modit: ei siitä koskaan autoa tule.
Kovassa ajossa: '01 Piinattu Rellu Megane Scenic
Modit: ei siitä koskaan autoa tule.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 7
- Liittynyt: Ma 18.04.2011 20:35
Re: Huuli pyöreänä / turvallisuus???
E320CDI 4matic airmatic.
Turhaan kirjoittelin akusta, kun ongelma selvisi välittömästi hommaan ryhtyessäni.
Ei ole juuri tullut katseltua foorumia, kun auto on pelannut hienosti vähäisin ongelmin.
Edellinen omistaja tuonut Daimler AG-liikkeestä Saksasta 06.2010, jolloin 98tkm ja mulla 05.2011.
Nyt 161tkm. Airmaticin ilmajousi oikeasta takanurkasta alkoi vuotaa joulun alla 2013. Venetmäellä vaihtoivat korjatun Al-säiliön vuotavan tilalle, 120€+työ.
Korjattu=sorvattu vahvempi uusi putkioksa hitsattu vanhaan n. litran alumiinisäiliöön.
Airmaticissa on 4 korkeutta. Sport 1, sport2, Comfort ja "maasto". Saa nostettua korin n.22-23sm maasta. Ollut hyvään tarpeeseen työmatkalla, joka on mökkitie + mutkainen soratie + alsfalttitie. Talvi 2013 tuiskutti tien tukkoon monta kertaa ja hyvin puski läpi.
09.01.2014 tuli infoon Brake wear. Ostin la KL-varaosat Tampere kaikki jarrupalat ja vaihtelen kohta, kun pakkanen vähän laskee. V-keulaiseen on jo/taas hydrauliset jarrut, joten pitäisi onnistua tällaiselta iäkkäämmältäkin äijältä.
Hyvä Mersu, joka ei kotia halvalla vaihda!
ML270 CDI.
Pimeneminen ei ollut akku- tai laturiongelma. Oli POLTTOAINEEN paineanturi viallinen. Mersu yritti pakottaa auton ohjelmalla=pimennyksellä MELKOISESTI ASIAKKAAN TURVALLISUUTTA VAARANTAEN huoltoon.
Olen tehnyt useita riskianalyysejä suunnittelemiimme koneisiin.
Daimler saisi testata vieläkin ko asian, koska joutuvat vastuuseen, kolari- tapturmatilanteessa, jos on auto samassa tilassa. Riskianalyysissä on heillä erittäin paha virhe!
Turhaan kirjoittelin akusta, kun ongelma selvisi välittömästi hommaan ryhtyessäni.
Ei ole juuri tullut katseltua foorumia, kun auto on pelannut hienosti vähäisin ongelmin.
Edellinen omistaja tuonut Daimler AG-liikkeestä Saksasta 06.2010, jolloin 98tkm ja mulla 05.2011.
Nyt 161tkm. Airmaticin ilmajousi oikeasta takanurkasta alkoi vuotaa joulun alla 2013. Venetmäellä vaihtoivat korjatun Al-säiliön vuotavan tilalle, 120€+työ.
Korjattu=sorvattu vahvempi uusi putkioksa hitsattu vanhaan n. litran alumiinisäiliöön.
Airmaticissa on 4 korkeutta. Sport 1, sport2, Comfort ja "maasto". Saa nostettua korin n.22-23sm maasta. Ollut hyvään tarpeeseen työmatkalla, joka on mökkitie + mutkainen soratie + alsfalttitie. Talvi 2013 tuiskutti tien tukkoon monta kertaa ja hyvin puski läpi.
09.01.2014 tuli infoon Brake wear. Ostin la KL-varaosat Tampere kaikki jarrupalat ja vaihtelen kohta, kun pakkanen vähän laskee. V-keulaiseen on jo/taas hydrauliset jarrut, joten pitäisi onnistua tällaiselta iäkkäämmältäkin äijältä.
Hyvä Mersu, joka ei kotia halvalla vaihda!
ML270 CDI.
Pimeneminen ei ollut akku- tai laturiongelma. Oli POLTTOAINEEN paineanturi viallinen. Mersu yritti pakottaa auton ohjelmalla=pimennyksellä MELKOISESTI ASIAKKAAN TURVALLISUUTTA VAARANTAEN huoltoon.
Olen tehnyt useita riskianalyysejä suunnittelemiimme koneisiin.
Daimler saisi testata vieläkin ko asian, koska joutuvat vastuuseen, kolari- tapturmatilanteessa, jos on auto samassa tilassa. Riskianalyysissä on heillä erittäin paha virhe!