W203 200cdi laturi (vaihto)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

W203 200cdi laturi (vaihto)

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

Moro!
Nopeasti haulla en löytänyt mitenkä tuollaiseen w203 200cdi farkku (vm 02) saapi vaihdettua laturin?
Laturihan tässä on vesijäähdytteinen ja lienee 190 amppeerinen? (netissä kyllä tarjolla 150a laturiakin c koppaan?)
Ihan käytännön tasolla! Ei liity aiheeseen, mutta imusarjan irrotus ohjeet löysin korjaus kirjasesta ja ohjeita foorumeilta,
vaikutti helpolta muttei sitä ollut! Tosin onnistuis kyllä sekin :)
Eli kuuluuko laturin vaihto samaan kastiin?
Ahtoputket pitänee ainakin irrotella? Entä etuvakaaja että mahtuu putoamaan ala?
Eli jos joku on kyseisen homman sorapihalla :D tehnyt niin olisin kiinnostunut ohjeista vinkeistä ja neuvoista :oops:
Toki korjaamo gurujenkin ohjeet ovat tervetulleita!

Sitten kysymys maadoituksista, edelleen sama auto!
Onko moottori maadoitettu mistä kohdin runkoon? yhdellä vai useammalla "johdolla"? :oops:

Kiitokset etukäteen ohjeista ja vinkeistä!
jos vaikka saisi ennen räntä sateita vaihdettua!
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

Re: W203 200cdi laturi (vaihto)

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

Kestäviä ovatten laturit cdi:ssä jos ei oo kukaan joutunu vaihteleen!
Kai nyt joku on vaihtanu?
vesas78
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: To 12.05.2011 21:17
Paikkakunta: Vantaa

Re: W203 200cdi laturi (vaihto)

Viesti Kirjoittaja vesas78 »

teinitähti kirjoitti:Kestäviä ovatten laturit cdi:ssä jos ei oo kukaan joutunu vaihteleen!
Kai nyt joku on vaihtanu?

Itelläkin sama homma kohta edessä,kun tulee mittariin viesti: battery/alternator visit workshop.(punaisella).
Ilmottelee sitä pari kertaa minuutissa,jollei useimmin.Alkoi kesäkuussa huomioimaan asiasta,no,ainakin hyvissä ajoin.
Kuulin että uusi vesikiertoinen laturi maksaa n.700e!! huh! työt päälle niin tonni taitaa mennä...Halpaa:)
Auto on w203 270cdi -02.

Haulla löytyy varmaankin tietoa enemmän?
Nykyinen: W211 E280 v6 cdi 7G-Tronic -08 facelift

Ex. S203 C270 cdi A -02 pre-facelift
shade_z
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1643
Liittynyt: Ma 22.09.2008 21:17

Re: W203 200cdi laturi (vaihto)

Viesti Kirjoittaja shade_z »

moottorin maadoitus on vasemmallapuolen laatikonpultinalla. laturi mahtuu tulemaan ihan yläkautta
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

Re: W203 200cdi laturi (vaihto)

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

Itselläkin juurikin samat oireet, ensin oli satunnaisesti taulu punaisena, nykyään paljon useammin :(
Ei oikein haulla ole löytynyt, että mitä kaikkea pitää purkaa ja kuinka suuri operaatio edessä!
Saksan ebayssa on edukkaammin latureita, mutta laadusta sitten ei vissiin ole tietoa?
esim-> http://www.ebay.de/itm/Lichtmaschine-19 ... 53e9885cef
Ei kauheen hintanen oo mutta, mitenkä on laadun laita tuollaisessa, ei taida kokemuksia olla kellään? :oops:
Pantti ja lähetyskulut tietenki tohon päälle, mutta ei taida yltää silti suomen hintoihin?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W203 200cdi laturi (vaihto)

Viesti Kirjoittaja atlas »

Eiköhän tuolla lie samanlainen takuu kuin Suomessa ja saat ihan samanlaisen sieltä mikä on ollut sulla.Siellähän on lista ja numerosarjat.
Onkohan kukaan käyttänyt ihan sähkökorjaamoissa aukasuttamassa noita neste jäähdytteisiä latureita.korjattuja vaihto-osiahan nuo ebayn laturitkin on.
Jospa sieltä on vain hiilet lopussa?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

Re: W203 200cdi laturi (vaihto)

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

Hiili/säätäjä pakettia olen aprikoinut jos kokeilisi sillä!
Mutta lähinnä työn määrä tuossa että kuinka helposti saapi laturin irti!
Jos kova homma niin samalla pistää kunnostetun, mutta jos "kevyt" iltapuhde niin voi kokeilla säätäjllä/hiilillä.
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2722
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: W203 200cdi laturi (vaihto)

Viesti Kirjoittaja markoala »

Aikanaan minun edelliseen kulkineeseen kun ahdinta soviteltiin, asentaja nappasi laturin tieltä pois. Lähti hyvin nopeasti. Siinä oli jo uudempi ei vesilaturi joka tosiaan oli helppo ainakin altapäin ottaa pois.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: W203 200cdi laturi (vaihto)

Viesti Kirjoittaja hanta »

Tuolla vesilaturin korjausohjeita, kuvat vaan ovat hävinneet jonnekin -> http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 50A#p56097" onclick="window.open(this.href);return false;
W203CDI
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

Re: W203 200cdi laturi (vaihto)

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

hanta kirjoitti:Tuolla vesilaturin korjausohjeita, kuvat vaan ovat hävinneet jonnekin -> http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 50A#p56097" onclick="window.open(this.href);return false;
Eikös tuo käsittele lähinnä 150 amppeerista, itselläni on 190 amppeerinen :(
ylisuuta
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Su 09.10.2005 16:19
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W203 200cdi laturi (vaihto)

Viesti Kirjoittaja ylisuuta »

Mulla oli taannoin w203 270 CDI -02 mesessä samoja vikoja. Jätti jopa taipaleelle ja sain sen kotiin kun ladattiin puoli tuntia toisella autolla ja kaapeleilla.
Aloin purkamaan laturia alakautta pihalla pois kun hoksasin että tässähän on hiilet vaikkei pitäny olla. Osassa latureista on ilmeisesti diodisilta ja osassa hiilet.

Otin sitten hiilisillan irti ja loppuun kuluneen hiilen kanssa autosähköliikkeeseen. Ei löytyny ihan samanlaisia hiiliä joten otin pikkasen reilun kokoset hiilet ja viilasin soppeliksi. Juotin uudet hiilet vanhaan siltaan. Hiilet maksoi muutaman euron ja pihalla itse vaihdoin.
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

Re: W203 200cdi laturi (vaihto)

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

ylisuuta kirjoitti:Mulla oli taannoin w203 270 CDI -02 mesessä samoja vikoja. Jätti jopa taipaleelle ja sain sen kotiin kun ladattiin puoli tuntia toisella autolla ja kaapeleilla.
Aloin purkamaan laturia alakautta pihalla pois kun hoksasin että tässähän on hiilet vaikkei pitäny olla. Osassa latureista on ilmeisesti diodisilta ja osassa hiilet.

Otin sitten hiilisillan irti ja loppuun kuluneen hiilen kanssa autosähköliikkeeseen. Ei löytyny ihan samanlaisia hiiliä joten otin pikkasen reilun kokoset hiilet ja viilasin soppeliksi. Juotin uudet hiilet vanhaan siltaan. Hiilet maksoi muutaman euron ja pihalla itse vaihdoin.
Oliko minkälainen homma ottaa laturi irti? Mitä piti purkaa pois muutakun ahtoputket?
Joutuuko kallistuksen vakaajan irrottamaan/löysäämään?
150a laturissa ei kaiketi ole hiiliä mutta näissä 190a latureissa on hiilet!
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2722
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: W203 200cdi laturi (vaihto)

Viesti Kirjoittaja markoala »

Ei varmasti irroitettu vakaajaa kun altapäin laturi lähti 646 koneisesta 220cdi:stä aikanaan. Kävi niin nopeasti etten oikein ehtinyt näkemään. Olisikohan 2 min mennyt asentajalta. Ensin oli toki ahtoputkia irroitettu kun ahtimen vaihto oli menossa. Eli harrastajalle mahdollinen projekti :roll:
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

Re: W203 200cdi laturi (vaihto)

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

markoala kirjoitti:Ei varmasti irroitettu vakaajaa kun altapäin laturi lähti 646 koneisesta 220cdi:stä aikanaan. Kävi niin nopeasti etten oikein ehtinyt näkemään. Olisikohan 2 min mennyt asentajalta. Ensin oli toki ahtoputkia irroitettu kun ahtimen vaihto oli menossa. Eli harrastajalle mahdollinen projekti :roll:
Dodiin, projekti aloitettu ja tuon alhaalpäin pois ottamisen kumoan ainakin vesijäähdytteisessä laturissa 200cdi:ssä 611 koneisessa ilman että ottaa vakaajaa pois Eli laturi lähtee ylöspäin :wink:
Itse purin ehkä ylimääräistäkin vähän, mutta ilmasuodatin koteloineen pois (kotelon kumien vaihto samalla)
Ahtimelta ahtoputki irti, myös se osa joka torxeilla kiinni!
Sitten johdon pidike alapuolelta irti joka kiinni laturissa. Yksi ruuvi pois hukkaportista (en ole aivan varma mutta mokkula kiinni ahtimessa)
Myös isomman vesilaetkun irrotin pumpulta, niin ei ahdistanut.
Laturin pultit auki ja käänsin siivapyörän alaspäin, niin sai laturin takapäästä otettua virtajohdon irti!
Samalla pikaliittimellä olevat kaksi pientä johtoa irti.
Sieltä se sitten nouseekin pois paikastaan.
Vastaa Viestiin