Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14032
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Laatikkoremppaa*

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Bensahöyryjen aktiivihiilisuodatin lienee tuo musta pönttö. Pohjasta menenee kai paluuletku tankille.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Laatikkoremppaa*

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Jassoo. Mitäköhän siihen konehuoneen puolella olevaan liittimeen sitten tulisi ja mistä?

Sivuvilkuille johtoja vetäessäni huomasin oikean puolen etulampun takana jonkun kummallisen mötikän. Kun vihdoin sain sen kaivettua esille ja putsattua savesta, osottautu se lohkolämmittimeen liitetyksi akkulaturiksi! Mui pueno. Semmosta olin jo ostelemassa taannoin, mutta eipä tarvi. Hee, se ei ollu millään kiinni ja vain "heitetty" sinne kaikkien rojujen taakse. Sehän ei sovi. Ties miten se siellä kolisisi. Kiinni sen olla pitää. Etsin sille kiinnityspaikkaa ensin sieltä samoilta seuduilta, mistä se löytyi ja kun sellasta ei sitten löytyny, aloin etsiä muualta. Ensi alkuun näytti oivalliselta kiinnittää se "tulipeltiin" vaimikäsenyton akun ja pakosarjan välissä, jossa nyt nyykötti hälyttimen torvi. No ei se paikka sille laturille hyvä ole, mutta se torvi alko ärsyttämään ja niinpä raksin sen siitä huitulan hittulaan. Samassa rytäkässä aloin seurailla johtoja torvelta ja konepellin kytkimeltä (hälyttimeen) sulakeboksiin sillä seurauksella, että nyt on sulakeboksi levällään, piuhoja sikin sokin ja ilmeisen pakollinen lattiamattojen, kojelaudan alaosan ja ties minkä verhoilun availu, jotta se hälytin saadaan kokonaan heivattua sinne minne valo ei paista. Ja syvälle. Se oli aiheuttanu jo edellisen omistajan harmiksi tyhjäkäynnillä ovien lukkiutumisen (äijä tietysti seurasi auton vierestä tätä toimitusta), mistä seurasi takaoven pikkuikkunan rikkominen ja johtojen väkivaltainen katkominen epäilemättä adrenaliinihöyryissä ja kirosanojen kera. Koeajolla Karran kanssa todettiin, ettei takavalot pala, mikä lienee suoraa seurausta tuosta edellisestä episodista. Ja ennen Karran saapumista paikalle, oli ensimmäisen akun kiinnityksen yhteydessä noussut savukiehkura ratin putken välistä epäilemättä samoista lähteistä peräisin. Vaikkei olisi ollutkaan, jälkiasennus-Defa tulee saamaan uuden elämän muikkuverkon painona. :twisted: Saattaa se päätyä jonnekin muuallekin, kunhan sinne ei päivä paljon paista.

Jaajaa, vaihdelaatikko on nipussa. Tai sitte melkein. Pari stefaa pitää vielä vaihtaa ja kävin empimään venttiilikoneiston kanssa. Nimittäin laatikkoon oli kertyny aika paljon mustaa töhkää, niistä kitkapinnoista peräisin. Muuten putsailin paikkoja kyllä, mutta venttiilikoneistoon en koskenut. Aattelin olla varovainen, ettei kävisi niin, että palikat jäisi kokoamatta. Ja toisaalta, en oikein tienny, miten sen putsauksen tekisin. Purkaisin osiin ja upottaisin kaikki liuottimeen? Vai vaihteistoöljyyn? Venttiilikoneiston kuorethan vois pestä pesukoneessa :crazy: (Mamma tykkäis...). Mitenkäs olette homman hoitaneet?
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Laatikkoremppaa*

Viesti Kirjoittaja pera8x »

mää lueskelin yhtä mersun automaatin korjas/kasaus/putsaus/tarkistus opusta, niin siellä sanottiin, että noita voi laittaa likoon valopetrooliin. tai siinä kohtaa kyseessä oli lähinnä turbiini. mutta kaippa se valopete sen venttiilipöydänkin putsaa, jos kerran turbiininkin. paras olis varmaan purkaa ja laittaa kaikki hilut sinne valopeteen uimaan. antaa olla jokusen tunnin välillä sekoittaen, niin luulis tulevan puhdasta.

onhan siinä hommaa, jos sen purkaa. ja takaskin pitäis vielä kasata oikeessa järjestyksessä. :crazy:

ite ajattelin, että voiskohan siellä koko lootassa pyörittää jotakin putsaavaa ainetta? laittais ATF:n sekaan jotakin sopivaa pesuainetta ja antais lootan pyöriä. laskis pois, huuhtelis ATF:llä ja laittais sitten lopuks uudet öljyt ja suadattimen. se olis ainakin helpoin konsti. pitäis vaan tietää mitä sinne voi laittaa, ettei mene stefat ja laakerit huonoks.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13292
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Laatikkoremppaa*

Viesti Kirjoittaja karra »

pera8x kirjoitti:ite ajattelin, että voiskohan siellä koko lootassa pyörittää jotakin putsaavaa ainetta? laittais ATF:n sekaan jotakin sopivaa pesuainetta ja antais lootan pyöriä. laskis pois, huuhtelis ATF:llä ja laittais sitten lopuks uudet öljyt ja suadattimen. se olis ainakin helpoin konsti. pitäis vaan tietää mitä sinne voi laittaa, ettei mene stefat ja laakerit huonoks.
Forten moottoripesuainettahan tuohon homaan on käytetty. Ja ei ainakaan ole pahentanut laatikoiden toimintaa, pääosin parantanut. Klubin kurssilla JAKK:illa kerrottiin tämä asia.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Oppitunti jakolaatikos

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Tänään oppitunnin aiheena oli jakolaatikko ja kuinka männät tulisi asentaa paikoilleen. Oppituntia varten oli valmistettu sopivat työkalut (holkit), joiden avulla männät oli tarkoitus asentaa. Uudet tiivisteet oli asennettu mäntiin ja sylinteri + työkalut voideltiin hydrauliöljyllä.

Siitä vaan sitten tekemään - tekemällähän oppii. Ennen käytännön osuuttahan oli tietysti opiskeltu jakolaatikon sielunelämää purkamalla se ja päntätty teoriaa (jakolaatikko jakaa voimaa etu- ja takapyörille) ja sanastoa (jakolaatikko - verteilergetriebe).

Ensimmäistä mäntää paikoilleen asentaessa loppui tekniikka eikä näistä päntätyistä tiedoista ilmeisesti ollut tarpeeksi apua. Niinpä piti ottaa voima käyttöön. Huono juttu. Tiiviste ei moista voimaa kestänyt ja hajosi. No, tämän oppitunnin opiskelutekniikka olikin ilmeisesti "kantapään kautta". Toisen männän asennukseen kantapäästä imaistu tekniikka tuli yläkertaan asti juuri sopivasti ja se tiettävästi meni paikoilleen ihan oikein. Varmistus on vaikea tehdä, kun ei sitä mistään näe. Lisäksi haasteena on asentaa mäntä juuri oikeaan asentoon: männässä on kaksi tappia, joiden kuuluisi ohjautua omiin koloihinsa, mutta tätäkään ei omatekoisilla työkaluilla voinut varmistaa. Oppitunti jatkuu, kunhan uusi tiiviste on saatu.

Kantapäähän sattuu, mutta siitä sisuuntuneena purin sitte venttiilikoneiston laatikosta pois, mutta vielä en tohtinut sitä purkaa osiin.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Oppitunti jakolaatikos

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Nonni, uus tiiviste paikoillaan männässä, joka puolestaan on nyt sisällä laatikossa omassa kolossaan. Näiden omatekoisten holkkien kanssa sähelsin eräänkin tunnin. Asettelin, asensin mäntää, irrotin männän, asettelin uudestaan, kiinnitin, asensin, irrotin ja asettelin. Mutta onnistuipa kuitenkin.

Tässä yksi kuva asennustilanteesta ja holkeista.

Kuva

Kaiken kokemani perusteella en kyllä oikein uskalla suositella hommaa kenelle tahansa. Ei sikäli, että itse olisin mikään ekspertti, mutta noita mäntiä ei kyllä saa paikoilleen ilman kunnon työkaluja. Nuokin sorvatut holkit on sieltä vaatimattomimmasta päästä ja ehdoton minimi homman onnistumiselle. Moneen kertaan mäntien asennuksen tiimellyksessä ähkiessä mietin, miten helppoa homma olisikaan MB:n omilla työkaluilla. Ne vaan maksaa sitte jo niin paljon, että sillä saisi monta hyvää Mersua ;) Että jos meinaat tähän hommaan ryhtyä, ole valmis tekemään tai teettämään holkit hommaa varten.

Tuli myös tutustuttua pariin muuhunkin jakolaatikkoon tässä ohessa. Molemmissa samat oireet: painelaakeri muruina sisällä ja toinen mäntä tuhoutunut, jakolaatikon kuori kokenut kovia. Jos ei hydrauliöljyn vuotoa öljytilaan huomaa ajoissa, on ilmeisestikin vaarana, että painelaakeri ei saa kunnon voitelua ja ottaa itseensä tuhoten samalla muutakin. Kannattaa siis tarkkailla hydrauliöljyn kulutusta säännöllisesti.

Taidan olla aika onnekas, kun jakolaatikko oli täysin ehjä, vain tiivisteet kuluneet. Autolla on sentään ajettu jo 388 tkm.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Oppitunti jakolaatikos

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Jakolaatikko kasassa, vaihdelaatikko kasassa, turbiini kiinni -> orientoituminen laatikon takaisinasennukseen alkaa.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Ilmastoinnista*

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Vaihdelaatikko on menossa paikoilleen. Nyt se lepää tunkin varassa ja on muutamalla pultilla ohjauksessa laipastaan. Hakee paikkaansa.

Ilmastoinnin kompressori vuotaa öljyä kaulalta ja ajatus oli vaihtaa siihen tiivisteet sekä tietysti käyttää järjestelmä täytettävänä. Tuossa käyttöautossa näyttää olevan tarra, jossa järjestelmä on muutettu R134a:lle n. 5 vuotta sitten ja se toimii edelleen hyvin. Halusin selvittää, mitä kaikkea pitää muuttaa, kun järjestelmä muutetaan R12:sta R134a:lle ja niinpä soitin kyseiseen paikalliseen ilmastointihuoltoon. Selvisi, etteivät olleet muuttaneet mitään muuta tuosta järjestelmästä kuin vaihtaneet kuivaimen ja sama prosessi olisi edessä myös tässä 4maticissakin. Toki koeponnistavat typellä, testaavat järjestelmän sähköisen toiminnan, täyttävät uudella kylmäaineella ja lisäävät öljyä.

Mutta, onko kenelläkään kokemuksia kompressorin huoltamisesta? Siihen näyttäisi saavan EPC:n mukaan tiivistettä akselille. Onkohan tässä jotain erityistä osaamista vaativaa tai vaaraa, ettei tule toimivaa?
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Piiiitkän tauon jälkeen tuli taas tehtyä jotain projektille. Edellinen kerta, kun jotain tapahtui, oli kesäkuun alkupuolella, joten vauhti on ollut luvattoman hidasta.

Vaihteisto-jakovaihteisto -paketti tuli asennettua paikoilleen ja ährättyä muutama tunti vaihdetangon kanssa. Tanko, joka menee vaihdekepiltä vaihdelaatikon kyljen vipuun, otti sekä irrotus- että asennustilanteessa osumaa ja tietenkään se ei käynyt paikoilleen sellaisenaan. Ja kun viimein kävi, oli kaaviossa pykälät ihan eri kohdissa kuin piti. Säätöä säätöä säätöä. Nyt on kunnossa.

Paikoilleen löysi myös etukardaani, jonka etupään suojakumin huomasin rikkoutuneen vasta, kun koko keppi oli jo paikoillaan. Se saa kelvata sellasenaan.

Täysin kunnostettu takakardaani uusine kuminivelineen on myös paikoillaan, kuten myös pakoputkiston etummainen pätkä.

Vielä puuttuis:
- pakoputkiston asennus
- etuperän tiivisteen vaihto
- hälyttimen purkaminen ja takavalojen sähköjen vikojen korjaaminen
- takaluukun vaihto
- varapyöräkotelon vedenpoistoreiän ympäryksen hitsaaminen
- tasonsäädön kaasupallojen vaihto (uudet on hyllyssä jo)
- kuskin oven ja takaoven sähkölasien korjaus
- muutaman pienen ruostekukan korjaus
- nesteiden täytöt ja vaihdot

Koeajon jälkeen selviää, pitääkö jarruille tehdä jotain. Ainakin nesteet pitäis vaihtaa.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Kohtako koeajolle?*

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Takaluukku vaihdettu. Vanhasta luukusta siirretty lasi tiivisteineen, takalasin pyyhkijä, lukkomekanismi, keskuslukon sylinteri, rele, tähti, merkit, kahva, listat... Sitä ennen "uutta" luukkua hitsattu, paklattu, maalattu... Lukkopesä vaihdettu ja sarjotettu ihan ite tän auton avaimelle. Nyt pitäis vielä säätää luukku kohdilleen.

Tulipahan irroteltua samalla nuo tummennukset ikkunoista. Lipsahti takakontin kattoverhoilua paikoilleen laittaessa ruuvari takasivuikkunaan ja teki hirveen naarmun - onneks vaan siihen kalvoon. Sitä tietysti piti kokeilla kynnellä ja niin vaan lähti irtoamaan koko kalvo. Kesken takaluukun asennusprosessin irrottelin sit kaikki muutkin kalvot, minkä yhtenä kappaleena, minkä tuhantena pienenä pilppuna. Ei näytä enää hauturilta ei (kaikki kunnia negromobilisteille). :thumbup:

Hitsailin varapyöräkotelon vedenpoistoreiän ympärille uutta peltiä ja asentelin vararenkaankin omaan koloonsa.

Yhden illan ähräsin vaihteensiirtotangon kanssa, kun se tuntu tahmeelta ja laatikon pään pusla näytti vähän huonovointiselta. Totesin asentaneeni koko tangon väärin päin :shock:. Sen vaihdelaatikon vivun puslankin olin ostanut, mutta varaosatiskiltä tuli joku vähän sinne päin. Tästä joutu puukolla vuolemaan kapeamman, jotta sopi paikoilleen. Nyt toimii paremmin kuin aiemmin, eikä tarvi pelätä, että pusla antautuu kesken matkaa. Aika ahtaat oli paikat etukardaanin ja jakolaatikon takia, mutta onnistu kuitenskii.

Ratti vaihdettu ehjään. Jossain välissä myös takapuskuri ja takavalotkin kiinnitetty.

Revin Defa-hälyttimen ja siihen liittyvistä johdoista 95 % huitulan hittoon. Joku sininen piuha näytti katkaistun kuskin jalkatilasta Defalle menevää ryöstöä varten ja monia muita piuhoja oli ryöstetty ryöstöliittimin. Jokunen piuha sinne jäi vielä menemään mihinlie. Ja näytti olevan joku vihreä piuhan pätkä sulakeboksissa lähdössä, muttei menossa minnekään sulakkeelta nro 1. :roll:

Enkä löytäny vieläkään sopivaa koloa akkulaturille, joka siis on se lohkolämmittimen kanssa toimiva systeemi.

Tarkoitus oli myös vaihtaa pelkääjän puolen etuvetoakselin tiiviste öljypohjaan, mutta aikeeksi jäi. En keksinyt, mikä työkalu sopisi etuvetarin irrottamiseen. Kaikki kuusiokolohylsyt oli jotenkin epäsopivia siihen puuhaan, eikä mikään poppakonstikaan oikein tepsinyt. Tyydyin vaihtamaan öljypohjan ja etuperän kopan tiivisteet. Alkaa tälleen loppua kohden mutkat oieta ja osa hommista jää tekemättä, tai siis siirtyy tulevaisuuteen :roll:

Nyt olis vielä jousipallojen vaihtaminen edessä. Sen verran työtä jo valmisteltu, että kontista irrotettu lattiapelti, jonka alta pallot paljastui. Juu, ja paikallistettu pallot ja niihin liittyvät vermeet auton alta. Samoin suihkuteltu irrotussprayta vähän joka nurkkaan sinne pallojen seudulle.

Jousipallot kun saa vaihdettua, ruuvaan pakoputken keski- ja takapöntöt paikoilleen, kaadan öljyt koneeseen, jakolaatikkoon ja vaihdelaatikkoon sekä hydraulijärjestelmään ja jysäytän tulille. Aijoo, suvikumit pitää vaihtaa vielä alle ennen koeajoa. Jospa sitä jo ens viikolla sais koeajon tehtyä...

Rekisterikilvetkin ruuvattu jo optimistisesti paikoilleen, vaikkei vielä edes ole takuita siitä, toimiiko tuo ihan ite kunnostettu vaihdetoosa... :oops:

Sähköjäkin pitäis tutkia. Viimeksi kokeillessa oli takavalot kateissa ja keskuslukitus ei toiminu. Kuskin sähköikkuna pitäis korjata... Tää ei pääty koskaan.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Kohtako koeajolle?*

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Jousipallot vaihdettu, paitsi oikean puplen pallolle venttiilistä menevä putki, joka meni rusetille irrotettaessa. Uusi haettu tänään merkkiliikkeestä (hydrauliikkaliikkeessä eivät pystyneet valmistamaan).

Sähköjä testailtu ja takavalojen lisäksi oli rekisterikilven valot ja parkkivalot kateissa. Tuntui oudolta, että sekä etu- että takavaloihin menevistä johdoista olis katkottu jotain ja kun sulakkeille virtaa tuli, keskittyi vianetsintä valojen ohjausboksin ympärille. Avasin boksin, tinasin kaikki juotokset uudestaan, mutta mikään ei muuttunut. Vaihdoin käyttöautosta boksin tilalle - ei vaikutusta. Lopulta olikin niin, että se boksi meni paikoilleen aina ilmeisesti vähän huonosti ja vasta kun koko releosasto oli irti ja tukevasti kourassa, sai valoboksin paikoilleen niin, että kaikki valot toimii! Kerrankin joku vika oli halvalla korjattavissa.

Keskuslukitus on kateissa ja kuskin oven lukko jumissa. Pitää ainakin lukko vaihtaa enne käyttöönottoa. Keskuslukko ei sano mitään, joten tutkinta alkakoon.

Onko mitään tietoa kellään kahdesta erillisestä sulakkeesta siinä etujousen yläpään kupeessa varsinaisen sulakeosaston edessä? Myös tuossa käyttöautossa on sellaset, joten alkuperäset ovat. Mihin ne liittyy? Vai ovatko kenties keskuslukon sulakkeita? Maticissa niistä toinen piuha on katkaistu (puna-valkonen muistaakseni). Toiseen tulee punanen aika paksu piuha ja toiseen punanen valkosella raidalla, paksu sekin.

Jakolaatikkoon sain öljyt sisälle ja pakoputken keskipätkän paikoilleen. Sen jälkeen tuli jumituttua Webaston testaukseen ja toimimattomuuteen sen verran, että havaittiin bensapumpulle tulevan virran olevan kateissa. Syyttävä sormi osoitteleekin nyt ohjauspoksiin jälleen, nyt Webaston sellaiseen. Avasin senkin ja tinasin kaikki juotokset uudelleen. Lopputulos on muuten vielä arvoitus, mutta ainakin hehkutulppa on ehjä, jos jotain.

Sen verran jo polttelee koeajo, että pian sitä on luvassa. Öljyä koneeseen, laatikkoon ja hydraulisäiliöön, takapönttö kiinni ja baanalle.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Koeajon kertomaa*

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Koeajo vihdoin suoritettu. Lopputulos oli jotenkin arvattavissa meikäläiselle: Kaikki uusiks.

Laatikkohan ei nyt sit tullu kuntoon. Ainakin venttiilikoneistossa jotain pielessä, mutta huolestuttavin on kitinä / kahina tyhjäkäynnillä P-asennossa ja N:lläkin. Primääripumpussa kai sit jotain... Olisko laakeri tai mikälie. Ja näytti sieltä jostain työntyvän öljyä katalysaattorin päälle - savusta päätellen. Hohhoijjaa. :cry:

Jakolaatikon toiminnasta ei vielä voi sanoa mitään, kun on ilmaamatta.

Kone sentään kävi nätisti.

Tästä tuli nyt sit ikuisuusprojekti. Ei muuta ku laatikkoa alas taas. Nythän se jo sujuukin, ku on tullu treenattua :D
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Koeajon kertomaa*

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Happea haukattu. Suunnitelma on nyt edetä kuitenkin pikkuaskelein eikä laatikko tule alas ihan vielä. Venttiilikoneisto on jo osin purettuna pöydällä. Puhdistusta kaipaa se. Osa kuulista oli tarttunu kiinni moskaan :roll: ...

Tässähän kävi taannoin niin, että ajattelin ottaa riskin ja jättää venttiilikoneiston putsaamatta laatikkoremontin yhteydessä. Tämä siksi, että säädöt ja osat olisivat ennallaan ja ainahan sen voisi tehdä myöhemmin. Typerää sinänsä, koska tiesin sen olevan likainen. No, nyt on se myöhemmin. Minkä taakseen jättää sen edestään löytää.

Öljyvuoto paikallistettu alipainesäätimen paikkeille ja se mitään katalysaattorille roiskinu, pakoputkelle kuitenskii.

Toisen jousipallon liitos vaan jatkaa vuotamista. Ekan kerran se sylki sieltä jo ekan käynnistyksen yhteydessä, nyt "korjattuna" tyytyy vain tihkuttamaan.

Lasinpyyhkijät on halvaantuneet: ei pelaa pyyhintä, ei tule pissa.

Perä pitää ääntä. "Istun taikka kävelen perä soittaa sävelen" (Juha "Watt" Vainio)

Onkos matikkimiehet ilmanneet lukkoperää ja jakolaatikkoa? Miten olette toimineet?
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
JiiTee_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 659
Liittynyt: To 10.09.2009 11:19
Paikkakunta: Oulainen

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Koeajon kertomaa*

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Sami H. kirjoitti:Onkos matikkimiehet ilmanneet lukkoperää ja jakolaatikkoa? Miten olette toimineet?
Mulla oli ostettaessa hydrauliöljyt lopussa, laitoin säiliöön öljyä, väänsin nelivedon test-vivun (paisuntasäiliön vieressä) pystyyn, irrotin test-vivun rungossa olleen tyhjän nipan ja väänsin (auton pitää siis olla käynnissä) test-vivun alas. Kohta alkoi öljyä tulla nipan paikalta joten test-vipu ylös ja nippa kiinni. Tämän neuvoi JuhoL minulle. :P

Ainakin moisella hommalla perä nousi ylös tasonsäädön voimalla (jouset vakiota lyhkäsemmät) ja kun myöhemmin absit sain pelaamaan niin lukko ja neliveto kytkeytyivät moitteitta.
mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92

Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Koeajon kertomaa*

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Hommaanhan olis joku oma laite, jolla sais sieltä maticin ohjauskaapelista kytkettyä aina tietyt navat, jolloin sopivasti kytkeytyy lukkoperä tai jakolaatikon lukot. Sit niitä pitäis ilmata niiden ilmausruuveista. Mutta just tämmöstä käytännönläheistä ohjettahan kaipailin. Toki, jos jollain on ohjeet, miten lukkoja pääsee ohjaamaan ilman erikoistyökaluja, olis kiva tietää sekin.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Koeajon kertomaa*

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Ei taida tulla kalua tosta venttiilikoneistosta. Ainakin kuvernöörin paineen buusteriventtiili (governor pressure booster valve) on yhtä puuta rungon kanssa.

Nyt pitää taas haukkoa happea ja miettiä: ostaako koko laatikko vai vain venttiilikoneisto. Kas siinä pulma.

Mitenkäs ne 722.3:n venttiilikoneistot eroaa toisistaan eri versioiden välillä? Onkos niillä suurta eroa, minkä version koneiston tuonne nykyisen tilalle heittäis?
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
petri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1209
Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Koeajon kertomaa*

Viesti Kirjoittaja petri »

Olisko koneisto kuitenkin viisaampi valinta.
Eikös tonne laatikkoon ole jo mennyt uutta osaa jonkin verran?
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot

EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Avatar
apg
Mersumies
Mersumies
Viestit: 533
Liittynyt: Ke 07.11.2007 20:40
Paikkakunta: URJALA

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Koeajon kertomaa*

Viesti Kirjoittaja apg »

Lukkoja saa ohjailtua 4-matic ohjausboksin töpselistä yhdistelemällä oikeat navat. Boksin ei tarvi olla paikalla.
2 ja 4 etuveto
2 ja 6 keskilukko
2 ja 8 lukkoperä
-04 903 316cdi automaatti
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312D
-87 124 tdt 4matic 2+3 paku x2
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Koeajon kertomaa*

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

apg kirjoitti:Lukkoja saa ohjailtua 4-matic ohjausboksin töpselistä yhdistelemällä oikeat navat. Boksin ei tarvi olla paikalla.
2 ja 4 etuveto
2 ja 6 keskilukko
2 ja 8 lukkoperä
Hyvä! Eli ne on ne samat navat ku ohjeen "lukulaitteen" navatkin, jos muistan oikein.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Koeajon kertomaa*

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

petri kirjoitti:Olisko koneisto kuitenkin viisaampi valinta.
Eikös tonne laatikkoon ole jo mennyt uutta osaa jonkin verran?
Näinhän se toki on. Arveluttaa vaan pikkusen se kihnutus tyhjäkäynnillä, mutta testaan joka tapauksessa ensin venttiilikoneiston vaihtamisella.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Koeajon kertomaa*

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Venttiilipöydän vaihto auttoi jotain, mutta ei tarpeeks. Jostain puskee öljyä pihalle ja läpösenä kihnuttaa, vaihteet ei vaihdu ylöspäin ja paska mikä paska. Laatikko lähtee pois ja jotain muuta tulee tilalle. Kattoo sitte, mitä tolle laatikolle tekee.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *laatikkoremppa*

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Laatikon irrottamista aloteltu. Aika näppärästi sujuu nyt, kun on jo treenattu, paikat on vielä puhtaita ja pultit ja mutterit lähtee suosiolla auki :wink:

Jakolaatikkoon ei ollu kertyny näillä lyhyillä lenkeillä mitään ylimäärästä, joten ainakaan tiivisteet ei pahasti vuoda eikä myöskään vaihdelaatikon takapään stefa vuoda.

Tarkoitus on modata 300E:n laatikosta maticiin sopiva loota ja tutkia joskus myöhemmin alkuperäsen laatikon ongelmia. Nyt ei kestä enää rakennella ikuisuusprojektia, vaan auto pitää saada tielle.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Työvoitto*

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Modifioin takavetoisen laatikon (722.320) 4maticiin sopivaksi, heitin kiinni ja testasin. Pelaa ku puikki. Laittelen kuvia.

Nyt vois jo alkaa varailla katsastusaikaa. Paljon pientä ei katsastukseen vaikuttavaa vielä tehtävänä.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Työvoitto*

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Tässä muutama kuva autosta tällä hetkellä. Vuoden katoksessa seisonnan pölyt on pesty pois, mutta vielä vaatisi myllytyksen, joka jää kyllä todennäkösesti keväälle.

Kuva

Kuvassa takaluukusta puuttuu vielä tuo kahvalista, mutta sekin on jo paikoillaan. Takaluukkua joutu tosta rekisterikilven valojen yläpuolelta hitsaamaan, mutta ei näin suttusesta kuvasta erota mitään. Samoin kuin ei sitä lommoakaan siinä. Takaluukkuhan on siis kokonaisuudessaan vaihdettu. Katolla törröttää vanhan NMT-antennin jämät, mutta olkoon toistaiseksi. Manuaaliantenni on jo vaihtunut originaaliin moottoriantenniin. Alla originaalit 15-reikäset vanteet. Molemmat varusteet olleet tässä yksilössä jo tehtaalta lähtiessä.
Kuva

Laatikkoswappi lähti liikkeelle tästä:
Kuva
Maticin ja takavedon laatikot siinä vierekkäin.

Etukardaanille piti jyrsiä kolo vieressä olevan maticin laatikon mallin mukaan.
Kuva

Peräosan kuori ja "laippa" piti myös vaihtaa. Osat sopi sellaisenaan, ainoastaan takaosan kuoren pultit on erimittasia, mutta muuten ei tarvinu tehdä mitään.
Kuva

Tässä laatikko jo menossa takasin paikoilleen. Taustalla tyttären museoajoneuvo. :D
Kuva

Koeajolla todettua:
- laatikko vaihtaa nätisti ylöspäin suurin piirtein ainakin oikein
- vaihtaa alaspäinkin
- kickdown pelaa
- Järkyttävä urina perästä peittää moottorin äänen
- Hirvee savutus tulee auton alta, kun pakoputken ulkopinnalle historian aikana jo kauan tippunu öljy palaa pois. Vaatinee vaan kovaa ajoa.
- Laatikot ei vuoda ulospäin mitään
- Jousipallot pelaa hyvin: ei pompota, ei ole perä maassa.
- Kolmiovalo syttyy aina käännettäessä. Minusta aluksi syttyi vain vasemmalle kääntäessä, mutta lopussa se kyllä sytty jo molempiin suuntiin. 4Matic-valo ei pala ajossa eikä seistessä. Mikä vika? ABS anturit?
- Lasin- ja lampunpesimet tällä kertaa toimii, samoin pissapoika. Mitään en niille ole tehnyt.
- Ulkolämpömittarikin näyttäis toimivan
- Toinen peruutusvalo rikki
- Toinen mittariston taustavalo ja ulkolämpömittarin taustavalo rikki
- Becker ja moottoriantenni toimivat ja ainakin 3/4 kaiuttimista.

Perän vaihtoa alottelin ennen tätä jälkimmäistä koeajoa, mutta se jäi vain kokeiluksi. Ovat häränsilmien pultit niin pirun tiukassa, etteivät pulttipyssyllä (kiitos Jackie lainasta!) lähde. Vissiin joutuu käyttämään Ugrilaisia irrotustapoja ja voimaa, kun tekniikka loppu kesken. Perä pitää aivan järkyttävää jurinaa, etenkin lämpösenä. Jurina tulee veto päällä kylmänä ja lämpösenä aina, kun auto liikkuu...

Kuskin oven lukko tuntu olevan jumissa. Aloin löystyttämään kuusiokoloruuvia, jolla lukkopesä on kiinni, mutta en saanu sitä tarpeeks auki, kun pyörähti niin pahasti, ettei sitä enää saa poraamatta pois. Mokoma homma teettää ylimäärästä työtä.

Takaluukku ei oo ihan passattu paikoilleen, kun pesussa vuoti luukun tiiviste yläreunastaan. Pitää säätää kohilleen.

Kunhan sais nyt perän vaihdettua, asennusta odottais alumiininen pohjapanssari ja sisälokarit joka nurkkaan.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
GMB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 429
Liittynyt: Pe 26.03.2010 08:04
Paikkakunta: Rauma

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Työvoitto*

Viesti Kirjoittaja GMB »

Olet sinä aikamoinen seppä ;)
tein itse ja säästin
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14032
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Työvoitto*

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Voiskohan tuo kolmiovalon kiukuttelu johtua ratin kääntökulma-anturista? Putsaus? Kytkeytyykö nelikko tai lukko samalla?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13292
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Työvoitto*

Viesti Kirjoittaja karra »

GMB kirjoitti:Olet sinä aikamoinen seppä ;)
Komppaan! Todella hyvällä mallilla nyt :thumbup: . Ja sinähän olet tässä sivutöinä yhtä toistakin paikallista nelimaticcia elvyttänyt :clap: .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Työvoitto*

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Timo L. kirjoitti:Voiskohan tuo kolmiovalon kiukuttelu johtua ratin kääntökulma-anturista? Putsaus? Kytkeytyykö nelikko tai lukko samalla?
Jaa-a, mitenkäs tunnistan, kytkeytyykö nelikko tai lukko? Perstuntuma tai kuuloaisti ei kerro ainakaan mitään, eikä näköhavaintokaan anna mitään uutta. Perä nimittäin jurisee niin miehekkäästi alle 60 km/h nopeuksissa, että Beckeriä on pakko pistää kovemmalle ja siinä ei kyllä kuule mitään. Mittaristokaan ei kerro mitään.

Tadan tutkia kääntökulma-anturin, hyvä vinkki. Nyt on kyllä pakko tutkia vissiin kaikki abs-anturit. kävi nimittäin niin, että...

Ajelin aamulla ennen heräämistä kohti katsastusasemaa. Siinä 500 m kotoa kolahti ja alko rohisemaan. Bensapumppujen suojamuovi tippu takapäästään alas. :oops: Bussipysäkillä riuhtaisin sen irti ja heitin konttiin. Matka jatkui tankkaamaan. Tankilta suunnistin ihan ex tempore kattomaan rengaspaineita ja mitämitä, oikee etuvilkku oli tiessään! Polttimo sentään roikku piuhojen varassa... :think: heitin pienen lenkin takasin päin, mutta eihän sitä vilkkua mistään löytyny. Aattelin, että Motonetista saa uuden, ettei ainakaan siitä jää kiinni. Pääsin tankilta varmaan kilometrin päähän katsurista, kun absin merkkivalo sytty! :x Suuntasin tähden kohti kotia... Motonetin kautta.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14032
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Työvoitto*

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

:thumbup:

Tuo viestisi äkistävä hymiö on kyllä juuri sattuva. Kaikki noista on sattunut myös mulle, ei kylläkään samalla reissulla... Jos abs-antureissa on likaa, sitä on todennäköisesti edessä. Ota napa (siis pyörän-) esille poistamalla jarrulevy. Sieltä raosta näkyy abs-kehä -> sinne reippaasti paineilmaa. Tuolla keinoin korjaantui minulta ostotilanteessa syttynyt ja 1400 euron onnistuneen tinkimisen aiheuttanut vikavalon syttyminen.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sami H:n 300 TE 4MATIC kuntoutus *Työvoitto*

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Illalla erään entisen maticin omistajan kanssa turistessa selvis, että minäpä en tiennyt ollenkaan, että maticissa pitää olla maticin ratti! Olin jo vissiin vuos sitte hommannut siistin nahkasen airbagiratin, mutta takavedosta. Päällepäin ne kaikki näyttää ihan samalta, myös sieltä sisältä.

Vaihdoin vanhan ratin takasin, ni hävis ne kolmiovalovilkkuilut kääntyessä. Olit Timo ihan oikeessa sen kääntökulma-anturin kanssa. On nyt se ongelma ratkaistu.

Konehuoneessa tökin etusormella erinäisiä komponentteja ja lakkas abs-valo palamasta - kunnes painoin jarrua. Välillä onnistuin taas toistamaan tuon, väillä en. Voisko se sittenkin olla ihan vaa kontakti- tai maadotusvika? Eikös anturivika sytyttäis myös 4matic-valon?
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Vastaa Viestiin