Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento
- Bercedes Menz
- Mersumies
- Viestit: 795
- Liittynyt: Ti 21.12.2010 18:21
- Paikkakunta: Pirkanmaa
Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento
Kyselin tästä jo toisaalla, mutta sain vain yhden vastauksen. Nyt siis oma topikki asialle...
Ajatteko siis automaatilla Comfort- vai Sport-asennolla vai molemmilla vuoronperään/tapauskohtaisesti? Kertokaa toki vielä, että mihin valintanne perustuu (kulutus, laatikon kestävyys, mukavuus, joku muu syy). Kertokaa myös mikä auto kyseessä (itsellä C-malli 203 220Cdi -06). Osaatteko sanoa mitä eroa Comfortilla ja Sportilla on teknisesti? Eli olen kuullut, että Comfort-asennolla luistattaa paikaltaanlähtiessä (vai lähteekö jopa kakkosella liikenteeseen?) ja laatikko kestää paremmin Sport-vaihtoehtoa. Pitääko paikkaansa ja onko esimerkkejä, joissa laatikko on porsinut jo pienillä kilometreillä? Paljonko noilla laatikolla yleensä on ajettu ilman huolia?
Ajatteko siis automaatilla Comfort- vai Sport-asennolla vai molemmilla vuoronperään/tapauskohtaisesti? Kertokaa toki vielä, että mihin valintanne perustuu (kulutus, laatikon kestävyys, mukavuus, joku muu syy). Kertokaa myös mikä auto kyseessä (itsellä C-malli 203 220Cdi -06). Osaatteko sanoa mitä eroa Comfortilla ja Sportilla on teknisesti? Eli olen kuullut, että Comfort-asennolla luistattaa paikaltaanlähtiessä (vai lähteekö jopa kakkosella liikenteeseen?) ja laatikko kestää paremmin Sport-vaihtoehtoa. Pitääko paikkaansa ja onko esimerkkejä, joissa laatikko on porsinut jo pienillä kilometreillä? Paljonko noilla laatikolla yleensä on ajettu ilman huolia?
Mercedes-Benz W212 250cdi aut. pehmeä Avantgarde -11 (62tkm -->
Exät:
Mercedes-Benz W204 220cdi aut. Avantgarde -10 (1v 4kk ja 65tkm)
Mercedes-Benz S203T 220Cdi aut. Avantgarde -06 (2v 8kk ja 85tkm)
Honda Accord 2,2 Ctdi -06 (1v 7kk ja 60tkm)
Seat Leon 1,9 Tdi -07 (1v 3kk ja 60tkm)
Opel Vectra C 2,2 Dti -02 (2v 3kk ja 100tkm)
Opel Astra G 2,0i -00 (3v ja 90tkm)
VW Vento 1,8 90hv -94 (2v ja 25tkm)
Exät:
Mercedes-Benz W204 220cdi aut. Avantgarde -10 (1v 4kk ja 65tkm)
Mercedes-Benz S203T 220Cdi aut. Avantgarde -06 (2v 8kk ja 85tkm)
Honda Accord 2,2 Ctdi -06 (1v 7kk ja 60tkm)
Seat Leon 1,9 Tdi -07 (1v 3kk ja 60tkm)
Opel Vectra C 2,2 Dti -02 (2v 3kk ja 100tkm)
Opel Astra G 2,0i -00 (3v ja 90tkm)
VW Vento 1,8 90hv -94 (2v ja 25tkm)
Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento
Oululainen taksi(W211 270cdi-04) jolla oli ajettu haastatteluhetkellä 1000000 (miljoona)kilometriä, sanoi autolla ajetun vain ja ainoastaan S-asennolla. Omistaja perusteli S-asennon käyttöä nimenomaan kestävyyden takia.
W212 200 cdi
2015
Ex:
W203, W204, W211 ja W212
malleja useita.
2015
Ex:
W203, W204, W211 ja W212
malleja useita.
Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento
Ite ajan nykyään aina S, paitsi liukkaalla talvella. Meno on sillä mun mielestä herkempää ja mukavampaa. Ainoo mikä hiukan ärsyttää ku se pitemmässä ylämäessä tasakaasulla vaihtaa pienempää vaik vauhtia 85. Kotimatkalla tommonen mäki ja aina vaihtaa vaikkei tarttis.
W211 A 200cdi 175hp v2005 Avantgarde
Ex:
VW Golf 1.8 CL -92
W201 190D -85
Taunus 1.6 -82
Ex:
VW Golf 1.8 CL -92
W201 190D -85
Taunus 1.6 -82
Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento
Mikähän tuolle väitteelle olisi tekninen perustelu? Ei se laatikko nyt ainakaan pienillä kilometreillä porsi kun uudet autot käyttävät automaattisesti C-asentoa käynnistyksen jälkeen eikä moni kuljettaja sitä moodia aina startin jälkeen vaihda S:lle.
Kakkosella liikkeelle lähdettäessä momentinmuunnin toimii vähän aikaa momentinmuuntimena mutta siihenhän se on tehtykin. Öljyt vähän tekevät työtä mutta ei ne rikki mene. Vaihteisto säästyy yhdeltä vaihteen vaihdolta kakkosella liikkeelle lähdettäessä. Ainoa osa jonka voisi kuvitella rasittuvan on momentinmuuntimen lukko mutta tekeehän se töitä sekä ykkösvaihteella että kakkosella jos lähdetään S:llä liikkeelle ja sen lisäksi momentinmuuntimen kytkimen pitää luistattaa sopivasti tuossa ykköseltä kakkoselle vaihdettaessa. Tosin se lukkohan on suunniteltu tuohon luistattamiseenkin, sehän on suurimman osan ajasta näennäisesti lukossa eli luistaa hallitusti ihan vähän (joskus vähemmän hallitusti jos laatikko on viallinen mutta tuo ei taas liity näihin vaihteisto-ohjelmiin).
Muilla vaihteilla ajettaessa vaihtopiste vähän siirtyy mutta ei kai tuo vaikuta taksiauton vaihteiston kestoon.
Mukavuuteen en ota kantaa, siitä on joka tapauksessa perustellusti vastakkaisia mielipiteitä. En varsinaisesti ota kantaa siihen kestävyyteenkään, kunhan perään kunnollisia perusteluja.
Kakkosella liikkeelle lähdettäessä momentinmuunnin toimii vähän aikaa momentinmuuntimena mutta siihenhän se on tehtykin. Öljyt vähän tekevät työtä mutta ei ne rikki mene. Vaihteisto säästyy yhdeltä vaihteen vaihdolta kakkosella liikkeelle lähdettäessä. Ainoa osa jonka voisi kuvitella rasittuvan on momentinmuuntimen lukko mutta tekeehän se töitä sekä ykkösvaihteella että kakkosella jos lähdetään S:llä liikkeelle ja sen lisäksi momentinmuuntimen kytkimen pitää luistattaa sopivasti tuossa ykköseltä kakkoselle vaihdettaessa. Tosin se lukkohan on suunniteltu tuohon luistattamiseenkin, sehän on suurimman osan ajasta näennäisesti lukossa eli luistaa hallitusti ihan vähän (joskus vähemmän hallitusti jos laatikko on viallinen mutta tuo ei taas liity näihin vaihteisto-ohjelmiin).
Muilla vaihteilla ajettaessa vaihtopiste vähän siirtyy mutta ei kai tuo vaikuta taksiauton vaihteiston kestoon.
Mukavuuteen en ota kantaa, siitä on joka tapauksessa perustellusti vastakkaisia mielipiteitä. En varsinaisesti ota kantaa siihen kestävyyteenkään, kunhan perään kunnollisia perusteluja.
Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento
C-asennolla pääsääntöisesti, joskus M-llä. C-llä kiihtyy parhaiten, S on kait hyvä raskaan kärryn vedossa.
(joku saattaa nyt väittää vastaan kiihtyvyydestä, en ole itse mitannut, mutta niin kuulemma on Turbotecillä mittailtu)
(joku saattaa nyt väittää vastaan kiihtyvyydestä, en ole itse mitannut, mutta niin kuulemma on Turbotecillä mittailtu)
- Bercedes Menz
- Mersumies
- Viestit: 795
- Liittynyt: Ti 21.12.2010 18:21
- Paikkakunta: Pirkanmaa
Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento
Hyvää pohdintaa! Toivottavasti saadaan aikaan keskustelua ja jonkinlainen lopputuloskin tälle, sillä mua myös kiinnostaa saada selville noi edellä mainitut asiat. Kummalla muuten itse ajat S- vai C-ohjelmalla?DBFI kirjoitti:Mikähän tuolle väitteelle olisi tekninen perustelu? Ei se laatikko nyt ainakaan pienillä kilometreillä porsi kun uudet autot käyttävät automaattisesti C-asentoa käynnistyksen jälkeen eikä moni kuljettaja sitä moodia aina startin jälkeen vaihda S:lle.
Kakkosella liikkeelle lähdettäessä momentinmuunnin toimii vähän aikaa momentinmuuntimena mutta siihenhän se on tehtykin. Öljyt vähän tekevät työtä mutta ei ne rikki mene. Vaihteisto säästyy yhdeltä vaihteen vaihdolta kakkosella liikkeelle lähdettäessä. Ainoa osa jonka voisi kuvitella rasittuvan on momentinmuuntimen lukko mutta tekeehän se töitä sekä ykkösvaihteella että kakkosella jos lähdetään S:llä liikkeelle ja sen lisäksi momentinmuuntimen kytkimen pitää luistattaa sopivasti tuossa ykköseltä kakkoselle vaihdettaessa. Tosin se lukkohan on suunniteltu tuohon luistattamiseenkin, sehän on suurimman osan ajasta näennäisesti lukossa eli luistaa hallitusti ihan vähän (joskus vähemmän hallitusti jos laatikko on viallinen mutta tuo ei taas liity näihin vaihteisto-ohjelmiin).
Muilla vaihteilla ajettaessa vaihtopiste vähän siirtyy mutta ei kai tuo vaikuta taksiauton vaihteiston kestoon.
Mukavuuteen en ota kantaa, siitä on joka tapauksessa perustellusti vastakkaisia mielipiteitä. En varsinaisesti ota kantaa siihen kestävyyteenkään, kunhan perään kunnollisia perusteluja.
Ja kommentti aikaisempaan kommenttiin: luin itsekin tuon oululaisen taksikuskin haastattelun ja siellä juurikin mainittiin tuo S-ohjelman vaikutus vaihteiston kestoikään. Mitään faktatietoa haastattelun ei väitetty pitävän sisällään vaan kyseessä oli taksikuskin valistunut arvaus / kokemukseen perustuva tieto.
Itse kun en näistä asioista ymmärrä, niin sen takia tätä piti kysyä. Mitä auton ohjekirja asiasta sanoo (itsellä saksankielinen ohjekirja, joten en ala ensimmäisenä sieltä tavaamaan) tai mikä mahtaa olla virallisen huollon (Veho tms.) tai maahantuojan kommentti asiaan? Onko kukaan kysynyt?
Lisää kommentteja ja kokemuksia jakoon, kiitos!
Mercedes-Benz W212 250cdi aut. pehmeä Avantgarde -11 (62tkm -->
Exät:
Mercedes-Benz W204 220cdi aut. Avantgarde -10 (1v 4kk ja 65tkm)
Mercedes-Benz S203T 220Cdi aut. Avantgarde -06 (2v 8kk ja 85tkm)
Honda Accord 2,2 Ctdi -06 (1v 7kk ja 60tkm)
Seat Leon 1,9 Tdi -07 (1v 3kk ja 60tkm)
Opel Vectra C 2,2 Dti -02 (2v 3kk ja 100tkm)
Opel Astra G 2,0i -00 (3v ja 90tkm)
VW Vento 1,8 90hv -94 (2v ja 25tkm)
Exät:
Mercedes-Benz W204 220cdi aut. Avantgarde -10 (1v 4kk ja 65tkm)
Mercedes-Benz S203T 220Cdi aut. Avantgarde -06 (2v 8kk ja 85tkm)
Honda Accord 2,2 Ctdi -06 (1v 7kk ja 60tkm)
Seat Leon 1,9 Tdi -07 (1v 3kk ja 60tkm)
Opel Vectra C 2,2 Dti -02 (2v 3kk ja 100tkm)
Opel Astra G 2,0i -00 (3v ja 90tkm)
VW Vento 1,8 90hv -94 (2v ja 25tkm)
- Bercedes Menz
- Mersumies
- Viestit: 795
- Liittynyt: Ti 21.12.2010 18:21
- Paikkakunta: Pirkanmaa
Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento
Mikä toi M-asento on?pekkavee kirjoitti:C-asennolla pääsääntöisesti, joskus M-llä. C-llä kiihtyy parhaiten, S on kait hyvä raskaan kärryn vedossa.
(joku saattaa nyt väittää vastaan kiihtyvyydestä, en ole itse mitannut, mutta niin kuulemma on Turbotecillä mittailtu)
Mercedes-Benz W212 250cdi aut. pehmeä Avantgarde -11 (62tkm -->
Exät:
Mercedes-Benz W204 220cdi aut. Avantgarde -10 (1v 4kk ja 65tkm)
Mercedes-Benz S203T 220Cdi aut. Avantgarde -06 (2v 8kk ja 85tkm)
Honda Accord 2,2 Ctdi -06 (1v 7kk ja 60tkm)
Seat Leon 1,9 Tdi -07 (1v 3kk ja 60tkm)
Opel Vectra C 2,2 Dti -02 (2v 3kk ja 100tkm)
Opel Astra G 2,0i -00 (3v ja 90tkm)
VW Vento 1,8 90hv -94 (2v ja 25tkm)
Exät:
Mercedes-Benz W204 220cdi aut. Avantgarde -10 (1v 4kk ja 65tkm)
Mercedes-Benz S203T 220Cdi aut. Avantgarde -06 (2v 8kk ja 85tkm)
Honda Accord 2,2 Ctdi -06 (1v 7kk ja 60tkm)
Seat Leon 1,9 Tdi -07 (1v 3kk ja 60tkm)
Opel Vectra C 2,2 Dti -02 (2v 3kk ja 100tkm)
Opel Astra G 2,0i -00 (3v ja 90tkm)
VW Vento 1,8 90hv -94 (2v ja 25tkm)
Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento
M on jonkinlainen "manual" ohjelma, riippuu vähän automallista mutta periaatteessa auto pitää sen manuaalisesti valitun vaihteen. Joissakin kyllä vaihtaa ylös punarajalla, alarajasta en muista mutta kai se momentinmuunninkin sen verran antaa tyhjää pikkukierroksilla että on sama mikä vaihde on päällä (vaihteiston tai muuten auton särkymisen kannalta).Bercedes Menz kirjoitti: Mikä toi M-asento on?
Tulee tuota M-asentoa joskus itsekin käytettyä (se on silloin kun vahingossa jää siihen vaikka ei ollut tarkoitus), C kelpaa normiliikenteeseen. Kaikissa automaateissahan sitä M-asentoa ei olekaan.
Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento
Eikös S-asento ole Standard (eli "normaali") ? Eikä sport.
Vai onko uudemmissa mersuissa enää noin?
Vai onko uudemmissa mersuissa enää noin?
ex C215 CL500
ex W204 C220T CDI A
ex W202 C180
ex C124 300CE-24
ex W201 190E 1.8
ex W204 C220T CDI A
ex W202 C180
ex C124 300CE-24
ex W201 190E 1.8
Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento
Emmää tiiä, paitsi että vanhoissa P-R-N-D-S-L -vehkeissä, joissa S estää suurinta vaihdetta kytkeytymästä päälle (ja muuttaa muidenkin vaihteiden vaihtokierroksia hieman), se on Steigung eli nousu.Groove kirjoitti:Eikös S-asento ole Standard (eli "normaali") ? Eikä sport.
Vai onko uudemmissa mersuissa enää noin?
Mutta itse aiheeseen; mulla kun ei itsellä ole mitään uutta Mersua, niin kokemus perustuu edullisemman pään vuokra-autoon. Kesällä ajoin joitakin satoja kilsoja A160 automaatilla Keski-Euroopassa. On pitänyt ennenkin kysyä täällä, tai muuten perehtyä: onko siinä joku remmivaihteisto? Kun ajoi vakionopeussäätimellä vähänkään jyrkempään ylämäkeen noin 130km/h -vauhdilla, niin C-asennossa kierrokset alkoivat jumpata pikku hiljaa ylös ja alas. Eli ensin kierrokset nousivat parissa sekunnissa ehkä pari tuhatta kierrosta ylemmäs, ja siitä putosivat ehkä kymmenen sekunnin kuluessa lähtötilanteeseen, kunnes taas nousivat. Samaa touhua kesti niin kauan, kunnes ylämäki loppui. Tai kunnes kytki C:n pois ja S:n tilalle, jolloin se jo nopeammin nosti kierroksia, eikä alkanut pitää tuommoista jumppaa.
Mielestäni se myös kaupungissa lähti kivammin liikkeelle S:llä, ja ylipäätään kaasun polkemiseen vastasi terhakammin S:llä. No, sehän on sen tarkoitus... Itse käytin siis melko lailla pelkästään S- asentoa, paitsi jossain leppoisassa mutkatieajossa, jossa C meni vähän pienemmillä kierroksilla.
Oli muuten hullun tuntuinen vehje, kun kickdownilla kierrokset hyppäsivät aina heti melkein punarajalle, ja siellä pysyivät, kunnes kaasua höllensi. Reippaammalla kiihdytyksellä se teki kyllä muuten saman, mutta kierrokset eivät nousseet ihan yhtä korkealle. Ja kaiken kaikkiaan koko auto tuntui jotenkin tosi laiskalta; välillä tuntui, että sen olisi jossain tilanteissa kepittänyt vaikka mun vanhalla 250D:llä. No, se oli varmaankin harhaa. Se sen sijaan ei ollut harhaa, että yleisesti ottaen se oli tosi kiva ajaa ja muutenkin laadukkaan tuntuinen peli.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
- Bercedes Menz
- Mersumies
- Viestit: 795
- Liittynyt: Ti 21.12.2010 18:21
- Paikkakunta: Pirkanmaa
Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento
lyhyen googlettamisen tuloksena olis, että S=sport. Vannomaan en mene, mutta uskoisin sporttia tarkoittavan...Groove kirjoitti:Eikös S-asento ole Standard (eli "normaali") ? Eikä sport.
Vai onko uudemmissa mersuissa enää noin?
Mercedes-Benz W212 250cdi aut. pehmeä Avantgarde -11 (62tkm -->
Exät:
Mercedes-Benz W204 220cdi aut. Avantgarde -10 (1v 4kk ja 65tkm)
Mercedes-Benz S203T 220Cdi aut. Avantgarde -06 (2v 8kk ja 85tkm)
Honda Accord 2,2 Ctdi -06 (1v 7kk ja 60tkm)
Seat Leon 1,9 Tdi -07 (1v 3kk ja 60tkm)
Opel Vectra C 2,2 Dti -02 (2v 3kk ja 100tkm)
Opel Astra G 2,0i -00 (3v ja 90tkm)
VW Vento 1,8 90hv -94 (2v ja 25tkm)
Exät:
Mercedes-Benz W204 220cdi aut. Avantgarde -10 (1v 4kk ja 65tkm)
Mercedes-Benz S203T 220Cdi aut. Avantgarde -06 (2v 8kk ja 85tkm)
Honda Accord 2,2 Ctdi -06 (1v 7kk ja 60tkm)
Seat Leon 1,9 Tdi -07 (1v 3kk ja 60tkm)
Opel Vectra C 2,2 Dti -02 (2v 3kk ja 100tkm)
Opel Astra G 2,0i -00 (3v ja 90tkm)
VW Vento 1,8 90hv -94 (2v ja 25tkm)
Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento
211:n manuaalin mukaan:
ja:S Sport Kaikkiin normaaleihin ajotilanteisiin
C Comfort Mukavuuspainotteiseen ajoon
Mukavuuskäytöllä C on seuraavat ominaisuudet:
- Pito paranee. Ajovakaus on parempi esimerkiksi liukkaalla tienpinnalla.
- Automaattivaihteisto vaihtaa aiemmin suuremmalle vaihteelle. Moottorin kierrosluvut pysyvät täten alhaisina, eivätkä pyörät pyöri niin herkästi tyhjää.
Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento
Vaikka jo taidettiin todistaa että olet väärässä niin olet kuitenkin oikeassa. Riippuu mallista ja mallivuodesta miten ohjekirja nimittelee S-valintaa. Tosin parina taitaa olla W tai C riippuen siitä onko S Sport vai Standard, en jaksanut etsiä eri vuosimallien ohjekirjoista miten nuo tarkalleen menevät mutta jos sillä on vaihdelaatikon kestoon vaikutusta niin kannattaa etsiä nuo oikeat termit.Groove kirjoitti:Eikös S-asento ole Standard (eli "normaali") ? Eikä sport.
Vai onko uudemmissa mersuissa enää noin?
Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento
Hieman varauksella kannattaa noihin taksikuskilta tulevaan varmaan tietoon suhtautua.
Vaasassa yksi taksi kuski ajoi automaatti V70 volvoa siten että itse vaihtokäsin koko ajan vaihdetta. Hän tekee sen
kuulema paremmin kuin automaatti.
Vaasassa yksi taksi kuski ajoi automaatti V70 volvoa siten että itse vaihtokäsin koko ajan vaihdetta. Hän tekee sen
kuulema paremmin kuin automaatti.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento
Taksi-jutun luettuani aloin itse ajelemaan S-asennolla myös talvella. Tosin oikein liukkailla keleillä C on miellyttävämpi rauhallisempien vaihtojensa ansiosta.
Jos joku ajaa miljoona kilometriä korjaamatta vaihteistoa tai konetta, niin minusta ainakin kannattaa kuunnella miten se sen tekee!
Jos joku ajaa miljoona kilometriä korjaamatta vaihteistoa tai konetta, niin minusta ainakin kannattaa kuunnella miten se sen tekee!
W212 200 cdi
2015
Ex:
W203, W204, W211 ja W212
malleja useita.
2015
Ex:
W203, W204, W211 ja W212
malleja useita.
Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento
Tietenkin kokemus on usein arvokasta mutta mistä tiedät että sillä laatikolla ei olisi ajettu 1,5 miljoonaa C-asennolla? Onko samalla taksikuskilla tietoa laatikon vikaantumisesta pikkukilometreillä juuri C-asennolla ajon takia (ilmeisesti samalla laatikosta löydettiin vähän glykolia )?kole kirjoitti:Taksi-jutun luettuani aloin itse ajelemaan S-asennolla myös talvella. Tosin oikein liukkailla keleillä C on miellyttävämpi rauhallisempien vaihtojensa ansiosta.
Jos joku ajaa miljoona kilometriä korjaamatta vaihteistoa tai konetta, niin minusta ainakin kannattaa kuunnella miten se sen tekee!
Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento
[quote="DBFI"][quote="kole"]Taksi-jutun luettuani aloin itse ajelemaan S-asennolla myös talvella. Tosin oikein liukkailla keleillä C on miellyttävämpi rauhallisempien vaihtojensa ansiosta.
Jos joku ajaa miljoona kilometriä korjaamatta vaihteistoa tai konetta, niin minusta ainakin kannattaa kuunnella miten se sen tekee![/quote]
Tietenkin kokemus on usein arvokasta mutta mistä tiedät että sillä laatikolla ei olisi ajettu 1,5 miljoonaa C-asennolla? Onko samalla taksikuskilla tietoa laatikon vikaantumisesta pikkukilometreillä juuri C-asennolla ajon takia (ilmeisesti samalla laatikosta löydettiin vähän glykolia )?[/quote]
Eihän näistä jutuista tiedäkään. Lehtimiehet mahdollisesti kirjoittelee omiaan ja muuntelee asioita mieleisekseen jutun kiinnostavuuden lisäämiseksi.
Olisikin mielenkiintoista, jos tämä taksikuski itse kirjoittaisi tänne vähän selvennystä taustoista. Mikäli hän ylipäätään seuraa tätä foorumia. Käsittääkseni hänellä useampi Mersu on vuosien varrella tosi paljon tietä nähnyt.
Jos joku ajaa miljoona kilometriä korjaamatta vaihteistoa tai konetta, niin minusta ainakin kannattaa kuunnella miten se sen tekee![/quote]
Tietenkin kokemus on usein arvokasta mutta mistä tiedät että sillä laatikolla ei olisi ajettu 1,5 miljoonaa C-asennolla? Onko samalla taksikuskilla tietoa laatikon vikaantumisesta pikkukilometreillä juuri C-asennolla ajon takia (ilmeisesti samalla laatikosta löydettiin vähän glykolia )?[/quote]
Eihän näistä jutuista tiedäkään. Lehtimiehet mahdollisesti kirjoittelee omiaan ja muuntelee asioita mieleisekseen jutun kiinnostavuuden lisäämiseksi.
Olisikin mielenkiintoista, jos tämä taksikuski itse kirjoittaisi tänne vähän selvennystä taustoista. Mikäli hän ylipäätään seuraa tätä foorumia. Käsittääkseni hänellä useampi Mersu on vuosien varrella tosi paljon tietä nähnyt.
W212 200 cdi
2015
Ex:
W203, W204, W211 ja W212
malleja useita.
2015
Ex:
W203, W204, W211 ja W212
malleja useita.
Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento
Eiköhän vastaus tosiaan ollu tossa...tj86430 kirjoitti:211:n manuaalin mukaan:
ja:S Sport Kaikkiin normaaleihin ajotilanteisiin
C Comfort Mukavuuspainotteiseen ajoonMukavuuskäytöllä C on seuraavat ominaisuudet:
- Pito paranee. Ajovakaus on parempi esimerkiksi liukkaalla tienpinnalla.
- Automaattivaihteisto vaihtaa aiemmin suuremmalle vaihteelle. Moottorin kierrosluvut pysyvät täten alhaisina, eivätkä pyörät pyöri niin herkästi tyhjää.
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento
Aloittajan kysymykseen vastaus: minä ajan vaihteisto C-asennossa. Kokeilin muutaman kerran S -asentoa eikä se ainakaan näin kesäkeleissä tuntunut perstuntumalla kovin erilaiselta joten käytännössä en viitsi sitä alkaa erikseen vaihtamaan. Itse en aio autollani miljoonaa kilometriä ajaa ja jos tuo loota normikäytöllä hajoaa alle 200 tkm niin se on viallinen ollut jo tehtaalta tullessaan.
edit: autoni on '08 200 cdi
edit: autoni on '08 200 cdi
S204 320cdi 4matic
Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento
w211 ja w210 muistaa asennon. En alkais kyllä joka kerta vaihtaan muuten. Jännä ettei kaikis muista.
W211 A 200cdi 175hp v2005 Avantgarde
Ex:
VW Golf 1.8 CL -92
W201 190D -85
Taunus 1.6 -82
Ex:
VW Golf 1.8 CL -92
W201 190D -85
Taunus 1.6 -82
Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento
Oma w203 muistaa myös edellisen asennon. Juuri auton hankkineena ajoin ensin Comfortilla (ajattelin että kulutus olisi pienempi )ana007 kirjoitti:w211 ja w210 muistaa asennon. En alkais kyllä joka kerta vaihtaan muuten. Jännä ettei kaikis muista.
Ei mennyt kuitenkaan kauaa kun vaihdoin Sportille ja sillä se on ollut viimeiset pari tuhatta kilometriä. Mielestäni tuo Sport on miellyttävämpi ja auto tuntuu muutenkin ripeämmältä ajaa.
Talvesta ei ole vielä kokemusta, kun auto on ollut vasta pari kuukautta!
S203 200CDI A -05
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento
ana007 kirjoitti:w211 ja w210 muistaa asennon. En alkais kyllä joka kerta vaihtaan muuten. Jännä ettei kaikis muista.
Ööö mitä tarkoittaa W210:n kohdalla "muistaminen"....sehän on keinukytkin jossa on kaksi asentoa...eli valokatkaisin.....
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento
Kuski ite muistaa kumpi on käytössäLopenUupunut kirjoitti:ana007 kirjoitti:w211 ja w210 muistaa asennon. En alkais kyllä joka kerta vaihtaan muuten. Jännä ettei kaikis muista.
Ööö mitä tarkoittaa W210:n kohdalla "muistaminen"....sehän on keinukytkin jossa on kaksi asentoa...eli valokatkaisin.....
.
W211 A 200cdi 175hp v2005 Avantgarde
Ex:
VW Golf 1.8 CL -92
W201 190D -85
Taunus 1.6 -82
Ex:
VW Golf 1.8 CL -92
W201 190D -85
Taunus 1.6 -82
Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento
Siinä taksimiehen autossa[quote="kole"][quote="DBFI"][quote="kole"]Taksi-jutun luettuani aloin itse ajelemaan S-asennolla myös talvella. Tosin oikein liukkailla keleillä C on miellyttävämpi rauhallisempien vaihtojensa ansiosta.
Jos joku ajaa miljoona kilometriä korjaamatta vaihteistoa tai konetta, niin minusta ainakin kannattaa kuunnella miten se sen tekee![/quote]
Tietenkin kokemus on usein arvokasta mutta mistä tiedät että sillä laatikolla ei olisi ajettu 1,5 miljoonaa C-asennolla? Onko samalla taksikuskilla tietoa laatikon vikaantumisesta pikkukilometreillä juuri C-asennolla ajon takia (ilmeisesti samalla laatikosta löydettiin vähän glykolia )?[/quote]
Eihän näistä jutuista tiedäkään. Lehtimiehet mahdollisesti kirjoittelee omiaan ja muuntelee asioita mieleisekseen jutun kiinnostavuuden lisäämiseksi.
Olisikin mielenkiintoista, jos tämä taksikuski itse kirjoittaisi tänne vähän selvennystä taustoista. Mikäli hän ylipäätään seuraa tätä foorumia. Käsittääkseni hänellä useampi Mersu on vuosien varrella tosi paljon tietä nähnyt.[/quote]
Oiskohan ollut toinen mersu taksissa. Ensimmäisellä se ajoi 1,6 miljoonaa km (tämähän meni museoon saksaan) ja saman se meinaa tehtä tällä nykyisellä. Kaikki huollot tehty Veholla ja tällähetkellä taitaa olla 5 tai 6 huoltokirja menossa. Ja ties kuin monestikkohan siihen miljoona ajettuun laatikkoon oli vaihdettu öljyt. Hirveästi se auto ei laakerillaan lepää sillä se on liikenteessä n.20h vuorokaudessa.
Jos joku ajaa miljoona kilometriä korjaamatta vaihteistoa tai konetta, niin minusta ainakin kannattaa kuunnella miten se sen tekee![/quote]
Tietenkin kokemus on usein arvokasta mutta mistä tiedät että sillä laatikolla ei olisi ajettu 1,5 miljoonaa C-asennolla? Onko samalla taksikuskilla tietoa laatikon vikaantumisesta pikkukilometreillä juuri C-asennolla ajon takia (ilmeisesti samalla laatikosta löydettiin vähän glykolia )?[/quote]
Eihän näistä jutuista tiedäkään. Lehtimiehet mahdollisesti kirjoittelee omiaan ja muuntelee asioita mieleisekseen jutun kiinnostavuuden lisäämiseksi.
Olisikin mielenkiintoista, jos tämä taksikuski itse kirjoittaisi tänne vähän selvennystä taustoista. Mikäli hän ylipäätään seuraa tätä foorumia. Käsittääkseni hänellä useampi Mersu on vuosien varrella tosi paljon tietä nähnyt.[/quote]
Oiskohan ollut toinen mersu taksissa. Ensimmäisellä se ajoi 1,6 miljoonaa km (tämähän meni museoon saksaan) ja saman se meinaa tehtä tällä nykyisellä. Kaikki huollot tehty Veholla ja tällähetkellä taitaa olla 5 tai 6 huoltokirja menossa. Ja ties kuin monestikkohan siihen miljoona ajettuun laatikkoon oli vaihdettu öljyt. Hirveästi se auto ei laakerillaan lepää sillä se on liikenteessä n.20h vuorokaudessa.
Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento
Alkuperäisellä ohjelmalla autot liikahtaa paremmin S:llä, mutta Karala-style lisäväännöllä olevat ovat nopeampia C:llä kun loota vaihtaa alemmilla kierroksilla <=> korkea vääntömomentti on edelleen voimissaan. (TM totesi tämän saman uudella 350cdi CLS:llä ohituskiihtyvyydessä).pekkavee kirjoitti:C-asennolla pääsääntöisesti, joskus M-llä. C-llä kiihtyy parhaiten, S on kait hyvä raskaan kärryn vedossa.
(joku saattaa nyt väittää vastaan kiihtyvyydestä, en ole itse mitannut, mutta niin kuulemma on Turbotecillä mittailtu)
Itse huomioin tämän saman ilmiön omassa autossani, ensin selkänojassa ja sitten ihan kellolla mitaten. Ero on yllättävän suuri.
S211 280CDI TA
Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento
Alkuperäiseen kysymyksen vastaus:
Itse ajan S-asennolla koska tykkään,. että kone kiertää korkeammalle, ennen kuin vaihtaa isommalle.....piste.
Itse ajan S-asennolla koska tykkään,. että kone kiertää korkeammalle, ennen kuin vaihtaa isommalle.....piste.
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento
Ja oiskohan oululaisen taksin kanssa mitään tekemistä sillä että auto on jatkettu malli? Painoa mahtaa olla juhlavasti enemmän kuin normi 211:ssa ja täys poka päällä vielä rutkasti enemmän. Kone ei tainnut olla "kuin" 270cdi.
Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento
Faktaa: Taxi kuski ja "S" näkyy taulussa tuossakin. http://www.iltalehti.fi/autot/2010080112093616_au.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Itsekkin olen tuon kuskin/limun kyydissä istunut ja kuski vaikuttaa siltä että kyllä sen juttuihin voi luottaa..
Se vaihdelaatikkokinhan tuosta autosta meni Stutgardin museoon!!! http://www.iltalehti.fi/autot/201101281 ... ?ref=leiki" onclick="window.open(this.href);return false;
Itsekkin olen tuon kuskin/limun kyydissä istunut ja kuski vaikuttaa siltä että kyllä sen juttuihin voi luottaa..
Se vaihdelaatikkokinhan tuosta autosta meni Stutgardin museoon!!! http://www.iltalehti.fi/autot/201101281 ... ?ref=leiki" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento
Tämä nyt ei välttämättä ole näin tiukan keskustelun arvoinen aihe mutta eikös tuossa ollut faktaa se että laatikolla voi ajaa S-asennolla sen miljoona kilometriä mutta mitenkäs tuo todistaa sen että laatikko kestää paremmin S-asennolla kuin C-asennolla?simppa80 kirjoitti:Faktaa: Taxi kuski ja "S" näkyy taulussa tuossakin. http://www.iltalehti.fi/autot/2010080112093616_au.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Itsekkin olen tuon kuskin/limun kyydissä istunut ja kuski vaikuttaa siltä että kyllä sen juttuihin voi luottaa..
Se vaihdelaatikkokinhan tuosta autosta meni Stutgardin museoon!!! http://www.iltalehti.fi/autot/201101281 ... ?ref=leiki" onclick="window.open(this.href);return false;
Taksikuskin mieltymys kelpaa yhtenä kommenttina alkuperäiseen kysymykseen mutta ei siinä kyllä mitään teknisiä perusteita ole sille että kestävyyden takia perusautoilijankin pitäisi aina valita S-asento (uusissahan se pitää aina startin jälkeen aktivoida). Yllä varmaan tulikin todellinen selitys sille miksi juuri kyseinen auto liikkuu useimmiten S-valinnalla.
Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento
itehän ajelen S-asennolla joka on stantard ja toinen on W eli winter ota ei tule käytettyä.
manuaali toimintoa kyllä kaipaisi
manuaali toimintoa kyllä kaipaisi
S203 200CDI A
ex.
S211 320CDI 4Matic
W164 280CDI
S204 200CDI A
W211 200CDI A
W210 200CDI
W124 200D
ex.
S211 320CDI 4Matic
W164 280CDI
S204 200CDI A
W211 200CDI A
W210 200CDI
W124 200D