Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Bercedes Menz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 795
Liittynyt: Ti 21.12.2010 18:21
Paikkakunta: Pirkanmaa

Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento

Viesti Kirjoittaja Bercedes Menz »

Kyselin tästä jo toisaalla, mutta sain vain yhden vastauksen. Nyt siis oma topikki asialle...

Ajatteko siis automaatilla Comfort- vai Sport-asennolla vai molemmilla vuoronperään/tapauskohtaisesti? Kertokaa toki vielä, että mihin valintanne perustuu (kulutus, laatikon kestävyys, mukavuus, joku muu syy). Kertokaa myös mikä auto kyseessä (itsellä C-malli 203 220Cdi -06). Osaatteko sanoa mitä eroa Comfortilla ja Sportilla on teknisesti? Eli olen kuullut, että Comfort-asennolla luistattaa paikaltaanlähtiessä (vai lähteekö jopa kakkosella liikenteeseen?) ja laatikko kestää paremmin Sport-vaihtoehtoa. Pitääko paikkaansa ja onko esimerkkejä, joissa laatikko on porsinut jo pienillä kilometreillä? Paljonko noilla laatikolla yleensä on ajettu ilman huolia?
Mercedes-Benz W212 250cdi aut. pehmeä Avantgarde -11 (62tkm -->
Exät:
Mercedes-Benz W204 220cdi aut. Avantgarde -10 (1v 4kk ja 65tkm)
Mercedes-Benz S203T 220Cdi aut. Avantgarde -06 (2v 8kk ja 85tkm)
Honda Accord 2,2 Ctdi -06 (1v 7kk ja 60tkm)
Seat Leon 1,9 Tdi -07 (1v 3kk ja 60tkm)
Opel Vectra C 2,2 Dti -02 (2v 3kk ja 100tkm)
Opel Astra G 2,0i -00 (3v ja 90tkm)
VW Vento 1,8 90hv -94 (2v ja 25tkm)
kole
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 11.09.2004 22:33

Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento

Viesti Kirjoittaja kole »

Oululainen taksi(W211 270cdi-04) jolla oli ajettu haastatteluhetkellä 1000000 (miljoona)kilometriä, sanoi autolla ajetun vain ja ainoastaan S-asennolla. Omistaja perusteli S-asennon käyttöä nimenomaan kestävyyden takia.
W212 200 cdi
2015
Ex:
W203, W204, W211 ja W212
malleja useita.
Avatar
ana007
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 154
Liittynyt: Ti 11.05.2010 09:25
Paikkakunta: Salo

Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento

Viesti Kirjoittaja ana007 »

Ite ajan nykyään aina S, paitsi liukkaalla talvella. Meno on sillä mun mielestä herkempää ja mukavampaa. Ainoo mikä hiukan ärsyttää ku se pitemmässä ylämäessä tasakaasulla vaihtaa pienempää vaik vauhtia 85. Kotimatkalla tommonen mäki ja aina vaihtaa vaikkei tarttis.
W211 A 200cdi 175hp v2005 Avantgarde

Ex:
VW Golf 1.8 CL -92
W201 190D -85
Taunus 1.6 -82
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13232
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Mikähän tuolle väitteelle olisi tekninen perustelu? Ei se laatikko nyt ainakaan pienillä kilometreillä porsi kun uudet autot käyttävät automaattisesti C-asentoa käynnistyksen jälkeen eikä moni kuljettaja sitä moodia aina startin jälkeen vaihda S:lle.

Kakkosella liikkeelle lähdettäessä momentinmuunnin toimii vähän aikaa momentinmuuntimena mutta siihenhän se on tehtykin. Öljyt vähän tekevät työtä mutta ei ne rikki mene. Vaihteisto säästyy yhdeltä vaihteen vaihdolta kakkosella liikkeelle lähdettäessä. Ainoa osa jonka voisi kuvitella rasittuvan on momentinmuuntimen lukko mutta tekeehän se töitä sekä ykkösvaihteella että kakkosella jos lähdetään S:llä liikkeelle ja sen lisäksi momentinmuuntimen kytkimen pitää luistattaa sopivasti tuossa ykköseltä kakkoselle vaihdettaessa. Tosin se lukkohan on suunniteltu tuohon luistattamiseenkin, sehän on suurimman osan ajasta näennäisesti lukossa eli luistaa hallitusti ihan vähän (joskus vähemmän hallitusti jos laatikko on viallinen mutta tuo ei taas liity näihin vaihteisto-ohjelmiin).

Muilla vaihteilla ajettaessa vaihtopiste vähän siirtyy mutta ei kai tuo vaikuta taksiauton vaihteiston kestoon.

Mukavuuteen en ota kantaa, siitä on joka tapauksessa perustellusti vastakkaisia mielipiteitä. En varsinaisesti ota kantaa siihen kestävyyteenkään, kunhan perään kunnollisia perusteluja.
Avatar
pekkavee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ke 28.04.2004 09:14

Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento

Viesti Kirjoittaja pekkavee »

C-asennolla pääsääntöisesti, joskus M-llä. C-llä kiihtyy parhaiten, S on kait hyvä raskaan kärryn vedossa.

(joku saattaa nyt väittää vastaan kiihtyvyydestä, en ole itse mitannut, mutta niin kuulemma on Turbotecillä mittailtu)
Avatar
Bercedes Menz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 795
Liittynyt: Ti 21.12.2010 18:21
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento

Viesti Kirjoittaja Bercedes Menz »

DBFI kirjoitti:Mikähän tuolle väitteelle olisi tekninen perustelu? Ei se laatikko nyt ainakaan pienillä kilometreillä porsi kun uudet autot käyttävät automaattisesti C-asentoa käynnistyksen jälkeen eikä moni kuljettaja sitä moodia aina startin jälkeen vaihda S:lle.

Kakkosella liikkeelle lähdettäessä momentinmuunnin toimii vähän aikaa momentinmuuntimena mutta siihenhän se on tehtykin. Öljyt vähän tekevät työtä mutta ei ne rikki mene. Vaihteisto säästyy yhdeltä vaihteen vaihdolta kakkosella liikkeelle lähdettäessä. Ainoa osa jonka voisi kuvitella rasittuvan on momentinmuuntimen lukko mutta tekeehän se töitä sekä ykkösvaihteella että kakkosella jos lähdetään S:llä liikkeelle ja sen lisäksi momentinmuuntimen kytkimen pitää luistattaa sopivasti tuossa ykköseltä kakkoselle vaihdettaessa. Tosin se lukkohan on suunniteltu tuohon luistattamiseenkin, sehän on suurimman osan ajasta näennäisesti lukossa eli luistaa hallitusti ihan vähän (joskus vähemmän hallitusti jos laatikko on viallinen mutta tuo ei taas liity näihin vaihteisto-ohjelmiin).

Muilla vaihteilla ajettaessa vaihtopiste vähän siirtyy mutta ei kai tuo vaikuta taksiauton vaihteiston kestoon.

Mukavuuteen en ota kantaa, siitä on joka tapauksessa perustellusti vastakkaisia mielipiteitä. En varsinaisesti ota kantaa siihen kestävyyteenkään, kunhan perään kunnollisia perusteluja.
Hyvää pohdintaa! Toivottavasti saadaan aikaan keskustelua ja jonkinlainen lopputuloskin tälle, sillä mua myös kiinnostaa saada selville noi edellä mainitut asiat. Kummalla muuten itse ajat S- vai C-ohjelmalla?

Ja kommentti aikaisempaan kommenttiin: luin itsekin tuon oululaisen taksikuskin haastattelun ja siellä juurikin mainittiin tuo S-ohjelman vaikutus vaihteiston kestoikään. Mitään faktatietoa haastattelun ei väitetty pitävän sisällään vaan kyseessä oli taksikuskin valistunut arvaus / kokemukseen perustuva tieto.

Itse kun en näistä asioista ymmärrä, niin sen takia tätä piti kysyä. Mitä auton ohjekirja asiasta sanoo (itsellä saksankielinen ohjekirja, joten en ala ensimmäisenä sieltä tavaamaan) tai mikä mahtaa olla virallisen huollon (Veho tms.) tai maahantuojan kommentti asiaan? Onko kukaan kysynyt?

Lisää kommentteja ja kokemuksia jakoon, kiitos!
Mercedes-Benz W212 250cdi aut. pehmeä Avantgarde -11 (62tkm -->
Exät:
Mercedes-Benz W204 220cdi aut. Avantgarde -10 (1v 4kk ja 65tkm)
Mercedes-Benz S203T 220Cdi aut. Avantgarde -06 (2v 8kk ja 85tkm)
Honda Accord 2,2 Ctdi -06 (1v 7kk ja 60tkm)
Seat Leon 1,9 Tdi -07 (1v 3kk ja 60tkm)
Opel Vectra C 2,2 Dti -02 (2v 3kk ja 100tkm)
Opel Astra G 2,0i -00 (3v ja 90tkm)
VW Vento 1,8 90hv -94 (2v ja 25tkm)
Avatar
Bercedes Menz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 795
Liittynyt: Ti 21.12.2010 18:21
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento

Viesti Kirjoittaja Bercedes Menz »

pekkavee kirjoitti:C-asennolla pääsääntöisesti, joskus M-llä. C-llä kiihtyy parhaiten, S on kait hyvä raskaan kärryn vedossa.

(joku saattaa nyt väittää vastaan kiihtyvyydestä, en ole itse mitannut, mutta niin kuulemma on Turbotecillä mittailtu)
Mikä toi M-asento on?
Mercedes-Benz W212 250cdi aut. pehmeä Avantgarde -11 (62tkm -->
Exät:
Mercedes-Benz W204 220cdi aut. Avantgarde -10 (1v 4kk ja 65tkm)
Mercedes-Benz S203T 220Cdi aut. Avantgarde -06 (2v 8kk ja 85tkm)
Honda Accord 2,2 Ctdi -06 (1v 7kk ja 60tkm)
Seat Leon 1,9 Tdi -07 (1v 3kk ja 60tkm)
Opel Vectra C 2,2 Dti -02 (2v 3kk ja 100tkm)
Opel Astra G 2,0i -00 (3v ja 90tkm)
VW Vento 1,8 90hv -94 (2v ja 25tkm)
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13232
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Bercedes Menz kirjoitti: Mikä toi M-asento on?
M on jonkinlainen "manual" ohjelma, riippuu vähän automallista mutta periaatteessa auto pitää sen manuaalisesti valitun vaihteen. Joissakin kyllä vaihtaa ylös punarajalla, alarajasta en muista mutta kai se momentinmuunninkin sen verran antaa tyhjää pikkukierroksilla että on sama mikä vaihde on päällä (vaihteiston tai muuten auton särkymisen kannalta).

Tulee tuota M-asentoa joskus itsekin käytettyä (se on silloin kun vahingossa jää siihen vaikka ei ollut tarkoitus), C kelpaa normiliikenteeseen. Kaikissa automaateissahan sitä M-asentoa ei olekaan.
Avatar
Groove
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 160
Liittynyt: Ma 11.07.2005 19:13

Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento

Viesti Kirjoittaja Groove »

Eikös S-asento ole Standard (eli "normaali") ? Eikä sport.

Vai onko uudemmissa mersuissa enää noin?
ex C215 CL500
ex W204 C220T CDI A
ex W202 C180
ex C124 300CE-24
ex W201 190E 1.8
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3817
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Groove kirjoitti:Eikös S-asento ole Standard (eli "normaali") ? Eikä sport.

Vai onko uudemmissa mersuissa enää noin?
Emmää tiiä, paitsi että vanhoissa P-R-N-D-S-L -vehkeissä, joissa S estää suurinta vaihdetta kytkeytymästä päälle (ja muuttaa muidenkin vaihteiden vaihtokierroksia hieman), se on Steigung eli nousu.

Mutta itse aiheeseen; mulla kun ei itsellä ole mitään uutta Mersua, niin kokemus perustuu edullisemman pään vuokra-autoon. Kesällä ajoin joitakin satoja kilsoja A160 automaatilla Keski-Euroopassa. On pitänyt ennenkin kysyä täällä, tai muuten perehtyä: onko siinä joku remmivaihteisto? Kun ajoi vakionopeussäätimellä vähänkään jyrkempään ylämäkeen noin 130km/h -vauhdilla, niin C-asennossa kierrokset alkoivat jumpata pikku hiljaa ylös ja alas. Eli ensin kierrokset nousivat parissa sekunnissa ehkä pari tuhatta kierrosta ylemmäs, ja siitä putosivat ehkä kymmenen sekunnin kuluessa lähtötilanteeseen, kunnes taas nousivat. Samaa touhua kesti niin kauan, kunnes ylämäki loppui. Tai kunnes kytki C:n pois ja S:n tilalle, jolloin se jo nopeammin nosti kierroksia, eikä alkanut pitää tuommoista jumppaa.

Mielestäni se myös kaupungissa lähti kivammin liikkeelle S:llä, ja ylipäätään kaasun polkemiseen vastasi terhakammin S:llä. No, sehän on sen tarkoitus... Itse käytin siis melko lailla pelkästään S- asentoa, paitsi jossain leppoisassa mutkatieajossa, jossa C meni vähän pienemmillä kierroksilla.

Oli muuten hullun tuntuinen vehje, kun kickdownilla kierrokset hyppäsivät aina heti melkein punarajalle, ja siellä pysyivät, kunnes kaasua höllensi. Reippaammalla kiihdytyksellä se teki kyllä muuten saman, mutta kierrokset eivät nousseet ihan yhtä korkealle. Ja kaiken kaikkiaan koko auto tuntui jotenkin tosi laiskalta; välillä tuntui, että sen olisi jossain tilanteissa kepittänyt vaikka mun vanhalla 250D:llä. :) No, se oli varmaankin harhaa. Se sen sijaan ei ollut harhaa, että yleisesti ottaen se oli tosi kiva ajaa ja muutenkin laadukkaan tuntuinen peli.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Bercedes Menz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 795
Liittynyt: Ti 21.12.2010 18:21
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento

Viesti Kirjoittaja Bercedes Menz »

Groove kirjoitti:Eikös S-asento ole Standard (eli "normaali") ? Eikä sport.

Vai onko uudemmissa mersuissa enää noin?
lyhyen googlettamisen tuloksena olis, että S=sport. Vannomaan en mene, mutta uskoisin sporttia tarkoittavan...
Mercedes-Benz W212 250cdi aut. pehmeä Avantgarde -11 (62tkm -->
Exät:
Mercedes-Benz W204 220cdi aut. Avantgarde -10 (1v 4kk ja 65tkm)
Mercedes-Benz S203T 220Cdi aut. Avantgarde -06 (2v 8kk ja 85tkm)
Honda Accord 2,2 Ctdi -06 (1v 7kk ja 60tkm)
Seat Leon 1,9 Tdi -07 (1v 3kk ja 60tkm)
Opel Vectra C 2,2 Dti -02 (2v 3kk ja 100tkm)
Opel Astra G 2,0i -00 (3v ja 90tkm)
VW Vento 1,8 90hv -94 (2v ja 25tkm)
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

211:n manuaalin mukaan:
S Sport Kaikkiin normaaleihin ajotilanteisiin

C Comfort Mukavuuspainotteiseen ajoon
ja:
Mukavuuskäytöllä C on seuraavat ominaisuudet:
- Pito paranee. Ajovakaus on parempi esimerkiksi liukkaalla tienpinnalla.
- Automaattivaihteisto vaihtaa aiemmin suuremmalle vaihteelle. Moottorin kierrosluvut pysyvät täten alhaisina, eivätkä pyörät pyöri niin herkästi tyhjää.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13232
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Groove kirjoitti:Eikös S-asento ole Standard (eli "normaali") ? Eikä sport.

Vai onko uudemmissa mersuissa enää noin?
Vaikka jo taidettiin todistaa että olet väärässä niin olet kuitenkin oikeassa. Riippuu mallista ja mallivuodesta miten ohjekirja nimittelee S-valintaa. Tosin parina taitaa olla W tai C riippuen siitä onko S Sport vai Standard, en jaksanut etsiä eri vuosimallien ohjekirjoista miten nuo tarkalleen menevät mutta jos sillä on vaihdelaatikon kestoon vaikutusta niin kannattaa etsiä nuo oikeat termit. :)
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Hieman varauksella kannattaa noihin taksikuskilta tulevaan varmaan tietoon suhtautua.
Vaasassa yksi taksi kuski ajoi automaatti V70 volvoa siten että itse vaihtokäsin koko ajan vaihdetta. Hän tekee sen
kuulema paremmin kuin automaatti.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
kole
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 11.09.2004 22:33

Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento

Viesti Kirjoittaja kole »

Taksi-jutun luettuani aloin itse ajelemaan S-asennolla myös talvella. Tosin oikein liukkailla keleillä C on miellyttävämpi rauhallisempien vaihtojensa ansiosta.
Jos joku ajaa miljoona kilometriä korjaamatta vaihteistoa tai konetta, niin minusta ainakin kannattaa kuunnella miten se sen tekee!
W212 200 cdi
2015
Ex:
W203, W204, W211 ja W212
malleja useita.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13232
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento

Viesti Kirjoittaja DBFI »

kole kirjoitti:Taksi-jutun luettuani aloin itse ajelemaan S-asennolla myös talvella. Tosin oikein liukkailla keleillä C on miellyttävämpi rauhallisempien vaihtojensa ansiosta.
Jos joku ajaa miljoona kilometriä korjaamatta vaihteistoa tai konetta, niin minusta ainakin kannattaa kuunnella miten se sen tekee!
Tietenkin kokemus on usein arvokasta mutta mistä tiedät että sillä laatikolla ei olisi ajettu 1,5 miljoonaa C-asennolla? Onko samalla taksikuskilla tietoa laatikon vikaantumisesta pikkukilometreillä juuri C-asennolla ajon takia (ilmeisesti samalla laatikosta löydettiin vähän glykolia :roll: )?
kole
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 11.09.2004 22:33

Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento

Viesti Kirjoittaja kole »

[quote="DBFI"][quote="kole"]Taksi-jutun luettuani aloin itse ajelemaan S-asennolla myös talvella. Tosin oikein liukkailla keleillä C on miellyttävämpi rauhallisempien vaihtojensa ansiosta.
Jos joku ajaa miljoona kilometriä korjaamatta vaihteistoa tai konetta, niin minusta ainakin kannattaa kuunnella miten se sen tekee![/quote]

Tietenkin kokemus on usein arvokasta mutta mistä tiedät että sillä laatikolla ei olisi ajettu 1,5 miljoonaa C-asennolla? Onko samalla taksikuskilla tietoa laatikon vikaantumisesta pikkukilometreillä juuri C-asennolla ajon takia (ilmeisesti samalla laatikosta löydettiin vähän glykolia :roll: )?[/quote]

Eihän näistä jutuista tiedäkään. Lehtimiehet mahdollisesti kirjoittelee omiaan ja muuntelee asioita mieleisekseen jutun kiinnostavuuden lisäämiseksi.
Olisikin mielenkiintoista, jos tämä taksikuski itse kirjoittaisi tänne vähän selvennystä taustoista. Mikäli hän ylipäätään seuraa tätä foorumia. Käsittääkseni hänellä useampi Mersu on vuosien varrella tosi paljon tietä nähnyt.
W212 200 cdi
2015
Ex:
W203, W204, W211 ja W212
malleja useita.
kari v
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1581
Liittynyt: Ke 10.03.2010 14:55
Paikkakunta: Lieksa

Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento

Viesti Kirjoittaja kari v »

tj86430 kirjoitti:211:n manuaalin mukaan:
S Sport Kaikkiin normaaleihin ajotilanteisiin

C Comfort Mukavuuspainotteiseen ajoon
ja:
Mukavuuskäytöllä C on seuraavat ominaisuudet:
- Pito paranee. Ajovakaus on parempi esimerkiksi liukkaalla tienpinnalla.
- Automaattivaihteisto vaihtaa aiemmin suuremmalle vaihteelle. Moottorin kierrosluvut pysyvät täten alhaisina, eivätkä pyörät pyöri niin herkästi tyhjää.
Eiköhän vastaus tosiaan ollu tossa...
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Stinger
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Ti 27.09.2011 18:04

Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento

Viesti Kirjoittaja Stinger »

Aloittajan kysymykseen vastaus: minä ajan vaihteisto C-asennossa. Kokeilin muutaman kerran S -asentoa eikä se ainakaan näin kesäkeleissä tuntunut perstuntumalla kovin erilaiselta joten käytännössä en viitsi sitä alkaa erikseen vaihtamaan. Itse en aio autollani miljoonaa kilometriä ajaa ja jos tuo loota normikäytöllä hajoaa alle 200 tkm niin se on viallinen ollut jo tehtaalta tullessaan.

edit: autoni on '08 200 cdi
S204 320cdi 4matic
Avatar
ana007
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 154
Liittynyt: Ti 11.05.2010 09:25
Paikkakunta: Salo

Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento

Viesti Kirjoittaja ana007 »

w211 ja w210 muistaa asennon. En alkais kyllä joka kerta vaihtaan muuten. Jännä ettei kaikis muista.
W211 A 200cdi 175hp v2005 Avantgarde

Ex:
VW Golf 1.8 CL -92
W201 190D -85
Taunus 1.6 -82
Avatar
Engineer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ti 19.07.2011 08:28

Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento

Viesti Kirjoittaja Engineer »

ana007 kirjoitti:w211 ja w210 muistaa asennon. En alkais kyllä joka kerta vaihtaan muuten. Jännä ettei kaikis muista.
Oma w203 muistaa myös edellisen asennon. Juuri auton hankkineena ajoin ensin Comfortilla (ajattelin että kulutus olisi pienempi 8) )
Ei mennyt kuitenkaan kauaa kun vaihdoin Sportille ja sillä se on ollut viimeiset pari tuhatta kilometriä. Mielestäni tuo Sport on miellyttävämpi ja auto tuntuu muutenkin ripeämmältä ajaa.
Talvesta ei ole vielä kokemusta, kun auto on ollut vasta pari kuukautta!
S203 200CDI A -05
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

ana007 kirjoitti:w211 ja w210 muistaa asennon. En alkais kyllä joka kerta vaihtaan muuten. Jännä ettei kaikis muista.

Ööö mitä tarkoittaa W210:n kohdalla "muistaminen"....sehän on keinukytkin jossa on kaksi asentoa...eli valokatkaisin..... :roll:

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
ana007
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 154
Liittynyt: Ti 11.05.2010 09:25
Paikkakunta: Salo

Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento

Viesti Kirjoittaja ana007 »

LopenUupunut kirjoitti:
ana007 kirjoitti:w211 ja w210 muistaa asennon. En alkais kyllä joka kerta vaihtaan muuten. Jännä ettei kaikis muista.

Ööö mitä tarkoittaa W210:n kohdalla "muistaminen"....sehän on keinukytkin jossa on kaksi asentoa...eli valokatkaisin..... :roll:

.
Kuski ite muistaa kumpi on käytössä :)
W211 A 200cdi 175hp v2005 Avantgarde

Ex:
VW Golf 1.8 CL -92
W201 190D -85
Taunus 1.6 -82
Avatar
viheik
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 230
Liittynyt: Su 20.08.2006 22:05
Paikkakunta: Oulu

Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento

Viesti Kirjoittaja viheik »

Siinä taksimiehen autossa[quote="kole"][quote="DBFI"][quote="kole"]Taksi-jutun luettuani aloin itse ajelemaan S-asennolla myös talvella. Tosin oikein liukkailla keleillä C on miellyttävämpi rauhallisempien vaihtojensa ansiosta.
Jos joku ajaa miljoona kilometriä korjaamatta vaihteistoa tai konetta, niin minusta ainakin kannattaa kuunnella miten se sen tekee![/quote]

Tietenkin kokemus on usein arvokasta mutta mistä tiedät että sillä laatikolla ei olisi ajettu 1,5 miljoonaa C-asennolla? Onko samalla taksikuskilla tietoa laatikon vikaantumisesta pikkukilometreillä juuri C-asennolla ajon takia (ilmeisesti samalla laatikosta löydettiin vähän glykolia :roll: )?[/quote]

Eihän näistä jutuista tiedäkään. Lehtimiehet mahdollisesti kirjoittelee omiaan ja muuntelee asioita mieleisekseen jutun kiinnostavuuden lisäämiseksi.
Olisikin mielenkiintoista, jos tämä taksikuski itse kirjoittaisi tänne vähän selvennystä taustoista. Mikäli hän ylipäätään seuraa tätä foorumia. Käsittääkseni hänellä useampi Mersu on vuosien varrella tosi paljon tietä nähnyt.[/quote]


Oiskohan ollut toinen mersu taksissa. Ensimmäisellä se ajoi 1,6 miljoonaa km (tämähän meni museoon saksaan) ja saman se meinaa tehtä tällä nykyisellä. Kaikki huollot tehty Veholla ja tällähetkellä taitaa olla 5 tai 6 huoltokirja menossa. Ja ties kuin monestikkohan siihen miljoona ajettuun laatikkoon oli vaihdettu öljyt. Hirveästi se auto ei laakerillaan lepää sillä se on liikenteessä n.20h vuorokaudessa.
JTI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 101
Liittynyt: Ma 10.07.2006 02:55

Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento

Viesti Kirjoittaja JTI »

pekkavee kirjoitti:C-asennolla pääsääntöisesti, joskus M-llä. C-llä kiihtyy parhaiten, S on kait hyvä raskaan kärryn vedossa.

(joku saattaa nyt väittää vastaan kiihtyvyydestä, en ole itse mitannut, mutta niin kuulemma on Turbotecillä mittailtu)
Alkuperäisellä ohjelmalla autot liikahtaa paremmin S:llä, mutta Karala-style lisäväännöllä olevat ovat nopeampia C:llä kun loota vaihtaa alemmilla kierroksilla <=> korkea vääntömomentti on edelleen voimissaan. (TM totesi tämän saman uudella 350cdi CLS:llä ohituskiihtyvyydessä).

Itse huomioin tämän saman ilmiön omassa autossani, ensin selkänojassa ja sitten ihan kellolla mitaten. Ero on yllättävän suuri.
S211 280CDI TA
kari v
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1581
Liittynyt: Ke 10.03.2010 14:55
Paikkakunta: Lieksa

Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento

Viesti Kirjoittaja kari v »

Alkuperäiseen kysymyksen vastaus:
Itse ajan S-asennolla koska tykkään,. että kone kiertää korkeammalle, ennen kuin vaihtaa isommalle.....piste.
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Tureq
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ma 02.06.2008 14:44

Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento

Viesti Kirjoittaja Tureq »

Ja oiskohan oululaisen taksin kanssa mitään tekemistä sillä että auto on jatkettu malli? Painoa mahtaa olla juhlavasti enemmän kuin normi 211:ssa ja täys poka päällä vielä rutkasti enemmän. Kone ei tainnut olla "kuin" 270cdi.
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3001
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

Faktaa: Taxi kuski ja "S" näkyy taulussa tuossakin. :) http://www.iltalehti.fi/autot/2010080112093616_au.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Itsekkin olen tuon kuskin/limun kyydissä istunut ja kuski vaikuttaa siltä että kyllä sen juttuihin voi luottaa..

Se vaihdelaatikkokinhan tuosta autosta meni Stutgardin museoon!!! http://www.iltalehti.fi/autot/201101281 ... ?ref=leiki" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13232
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento

Viesti Kirjoittaja DBFI »

simppa80 kirjoitti:Faktaa: Taxi kuski ja "S" näkyy taulussa tuossakin. :) http://www.iltalehti.fi/autot/2010080112093616_au.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Itsekkin olen tuon kuskin/limun kyydissä istunut ja kuski vaikuttaa siltä että kyllä sen juttuihin voi luottaa..

Se vaihdelaatikkokinhan tuosta autosta meni Stutgardin museoon!!! http://www.iltalehti.fi/autot/201101281 ... ?ref=leiki" onclick="window.open(this.href);return false;
Tämä nyt ei välttämättä ole näin tiukan keskustelun arvoinen aihe mutta eikös tuossa ollut faktaa se että laatikolla voi ajaa S-asennolla sen miljoona kilometriä mutta mitenkäs tuo todistaa sen että laatikko kestää paremmin S-asennolla kuin C-asennolla?

Taksikuskin mieltymys kelpaa yhtenä kommenttina alkuperäiseen kysymykseen mutta ei siinä kyllä mitään teknisiä perusteita ole sille että kestävyyden takia perusautoilijankin pitäisi aina valita S-asento (uusissahan se pitää aina startin jälkeen aktivoida). Yllä varmaan tulikin todellinen selitys sille miksi juuri kyseinen auto liikkuu useimmiten S-valinnalla.
Avatar
skibe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 422
Liittynyt: Ma 22.11.2004 14:23
Paikkakunta: Oulu

Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento

Viesti Kirjoittaja skibe »

itehän ajelen S-asennolla joka on stantard ja toinen on W eli winter ota ei tule käytettyä.

manuaali toimintoa kyllä kaipaisi
S203 200CDI A
ex.
S211 320CDI 4Matic
W164 280CDI
S204 200CDI A
W211 200CDI A
W210 200CDI
W124 200D
Vastaa Viestiin