Uudesta asti "lähipiirissä" ollut 409 -87 avolava on taittanut matkaa 290tkm ja on loppu ohjaamoltaan ja moottorikin alkaa olla tiensä päässä
Öljyjä kukaan ei yleensä muistanut vaihtaa (yli 20 000km ja mobil delvac)
Parivuotta sitten auto lopullisesti päätyi minulle ihmettelin sen huonoa käynnistyvyyttä sekä aivan tolkutonta polttoaineen kulutusta yli 18L sataselle,
vaihdoin kaikki suodattimet niin kulkuparani kummasti
Tarkoitus olisi ottaa auto työn alle lähivuosina, kun ei se ole rungoltaan ruosteessa ja vaihteisto, vetopyörästö, yms. on kunnossa ja 5 metrin lavapituus on myös käytännöllinen projektiautojen siirtelyssä ja rakennushommissa.
Uusin ostokseni eli W124 300D -87 on ajettu vasta 177tkm.
Omista autoista nyt ei voi mitään sanoa, kun eniten ajettukin on vasta 254 tkm rullannut (W123 200). Ehkäpä jossain vaiheessa t ulee venttiilinohjurin kumit vaihdettavaksi, sillä öljyä menee kovemmassa ajossa vähän. Vaihdettu on vaan apulaitetta, vesipumppu ja jakoketju.
Se, mistä piti kertoa, on tuttavaperheen W123 240D.
Autossa on mittarissa 540 tkm ja se saattaa pitää paikkansa. Tai sitten luku on alakanttiin.
Joka tapauksessa koneen puolesta auto tuntuu jatkavan vielä pitkään matkaansa. KÄynnistyy sähäkästi pakkasellakin ja öljynpainetta on tilanteesas kuin tilanteessa melkein 3... Ja lisäksi käyntiääni on, jos ei hienostunut niin siisti.
Hämmästyttävintä kaikessa on, että myllyä on ajettu milloin milläkin öljyillä, tyyliin välillä Teboilia, välillä HongKong-mineraaliöljyä ja eipä tuo näy ihmeemmin kärsineen.
2. sylinteri leikkasi kiinni n 120km/h vauhdissa. Koneen lohko ilmeisesti antoi periksi. Koitettiin tehdä kalua (uusi sylinteri ja mäntä + oikaisut) , mutta lämpöongelmien takia raakattiin kone, ja hommasin toisen käytetyn tilalle. Oiskohan ollut 350TD:stä tuttu ongelma, kun G-mersussa pikkukone on TODELLA kovilla.
Sain kerran n. 5 v. sitten huollon takia vara-auton käyttöön, se oli joku 60-70 -luvun vaihteen isompi dieselmersu, en muista tarkasti. Mutta sen muistan, kun kehuin autoa palauttaessani sen hyvää kuntoa, vaikka mittari näytti jo 600 000. Vastaus oli: Se on miljoona kuussataa tuhatta... ! -Toivotaan että Mersun metallit tulee edelleen samasta kaivoksesta.
300 D A 11/90. Mittarissa 633000 km. Jakoketju + rattaat ja kansi tehty huoltokirjan mukaan mittarilukemalla 472 tkm. Vaihteisto korjattu kilometripylvään 627000 kohdalla. Lämmityslaitteen moottori hajosi viime viikolla, mutta (sekin) saatiin mersuforumin kautta edullisesti ja odottaa enää asennusta. Öljyt Mobil1 0-40 vaihdetaan about 10-12 tkm kohdalla. Vaihteiston öljyt 60 tkm välein ja peräöljyt 90 tkm välein, unohtamatta dieselissä tuota elintärkeää ilmanpuhdistinta joka on syytä vaihtaa 40-45 tkm välein.
Ja toki Webasto huolehtii koneen lämpöiseksi ennen käynnistystä pakkasilla.
"Aina kun näen korinvaihtajan, poistan varmistimen"
200 D -87 mittarissa 445tkm, saattaa olla enemmänkin ajettu, itse olen ajellut 287 km:stä alkaen. Viimeisen vuoden aikana ajot jääneet minimiin n 5-7 tkm.
Remppoja: alipainepumppu oli vaihdettu ennen minua ja maalattú kyljet ja uusittu nahkapenkit, koiranluut oli vaihdettu mm.
Itse olen joutunut laittamaan(laitattamaan) mm. polttoaineputken, jarruputket!,
jarrulevytt eteen ja taakse, lämmityslaitteen moottorin, kuskin ikkunan nostimen, laturikin meni uusiksi kerran keskellä pimeintä kaamosta.
Keula meni poron kanssa uusiiksi pari talvea sitten, uusittiin konepelti maskeineen, toinen valonheitin, vilkut ja etupuskuri maalattiin, maalaus lokasuojille ja konepellille. Syylari uusittiin kokonaan ja tähtikin napsahti poikki. Takaa meni kardaanin ristinivel toissa kesänä. Maskin ritilä halkesi kerran päreiksi poronvasan kanssa kohdatessa.
Ruostekukkiia on siellä täällä esiintynyt, mm. takalamppujen reunat, ovien alareunat, lokasuojat, onpa pohjaankin hitsattu pari tikkuaskin kokoista palaa vas. puolen. Kaikki on korjattu, eikä ruoste enää kiusaa!
Moottoria ei ole avattu, vaikka nyt kyllä olis tarvetta, tihkuttaa öljyä kannentiivisteen etupuolen päästä(tyyppivika!) Vielä viime kesänä Essolla sanoivat, ettei kannata vielä, on niin pientä, mutta nyt alkaa merkata jo reviiriään.
Muuten mese menee kuin juna, öljyä ei juuri kulu kuin tuo tihkutus, Esson
10W30 ollaan kaikkiin dieselautoihin laitettu viimeset 15 vuotta. 10 tkm välein tai tarvittaessa tiheämminkin.
Kytkin, vaihteisto ja voimansiirto no probs, paitsi tuo ristinivel.
Kertaakaan ei ole tielle jättänyt, ei edes silloin kun laturi simahti, pimeessä ajoin taskulampulla valaisten viimeiset 10 km.
Jo vain!
Eniten ajettuna pihalla -86 300D toisella miljoonalla. 700 tuhannen jälkeen kone auki. Alkoi pudottaa öljynpaineita, kun kiertokangen laakereiden öljyreijältä lähteny madonreikä eteni riittävän pitkälle. Kone muuten priima. 10tkm välein täyssynteettiset. Ennen Shellin Myrina TX sittemmin Teboilin Super HPD.
Auto vieläkin jokapäivä ajossa 50-60tkm vuodessa. Voisi sanoa että talon mieluisin auto. Leikkikalut erikseen
Kaikki ok. Taxina noin 250 000km. Aukoton Vehon huoltokirja. Ei vie öljyä (synteettinen), natise eikä kolise tms. Hyvä reissukassi, vaikkakin rekanohituksissa tehoton.
Edellisellä 240D:llä oli mittarissa 780 tkm kun myin pois. Tietääkseni koneelle ei tehty mitään isompaa. Vieläkin näkyy kulkevan pirteästi.
Nykyisellä 300TD:llä papereiden mukaan ajettu n. 1250000 km, vaihtokone karvaa vaille miljoonan kohdalla (on se kumma kun ei koneet etes miljoonaa kestä )
[url=http://i7.photobucket.com/albums/y253/HJL/W123/IAT_edest.jpg][size=84]- OLKOON VOIMA KANSSANNE:[/size][/url]
[img]http://i7.photobucket.com/albums/y253/HJL/W123/meset_allek2.jpg[/img]