Alkaakohan ikä painaa vai mikä mahtaa olla syynä vanhan rouvan pidätysvaikeuksiin. Aamuna muutamana on oikean etupyörän takana ollut pieni läntti, vettähän se. Muutenkin oudoksutti, kun tuulilasin pesunesteen merkkivalo tykkäsi syttyä omia aikojaan, vaikka koko pesuria ei edes käytetty.
En aio turvautua oikoteihin hankimalla rouvalle TenaLady-pakettia, vaan pesunestesäiliön pohja on syytä korjata. Tonkka ei ole ollut vielä irti, analyysin tein eilen ehtosella, eikä asennusintoa enää ollut koko päivän kestäneen ruohonleikkuu- ja kasvimaan möyhennyssession päälle .
Jostain lienee reikä kuitenkin ilmestynyt nassakan pohjaan - miksi ja miten, jäänee hämärään. Mutta milläpä tuon paikkaa - mikä tuohon muoviin parhaiten tarttuu ja mikä kestää "tenun" ja saippuaveden tai mitä siellä milloinkin sitten on ?
Viimeksi muokannut Kaapo, Ma 26.05.2003 11:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vesi on aika kiusallista ainetta, kun se pitäisi saada pysymään risassa ämpärissä. Äkkiseltää tulee mieleen vanha rakennusmiesten suosima harrastus, pannaan sikaa.
Sika muodostaa sellaisen mukavan elastisen sauman, joka saattaisi tuossa kestääkin. Toisaalta koko pöntön ympärille voisi koittaa vetäistä tiivistä muovipussia (korts...).
Sian paneminen ei tosiaan tullut aivan ensimmäisenä mieleen, mutta se kestänee kemiallistakin rasitusta?? Mielellään tuon paikkaisi pitävästi, sillä eihän se ole soveliasta, että rouvalla pohjaproppu falskaa julkisilla paikoilla. Muutenkin tuon pöntön hankinta voi olla onnen kauppaa, kun siinä on vielä ne vedenlämmityskierukatkin sisuksissa. Voi olla varaosana tyyris..... Veikkaan, että juuri tämäntapaiset komponentit on osattu hinnoitella reilulla kädellä - ei niitä kysytä aivan samaan tahtiin kuin tavallisia kulutusosia.
Mitä todennäköisimmin jommankumman pumpun ja säiliön välinen tiiviste on kovettunut, ja falskaa vettä läpi. Pumputhan ovat painamalla kiinni säiliössä, ja välissä on millin, parin paksuinen kumitiiviste. Tämä kovettui iän myötä W124:ssä, ja vaihto uuteen (vaihdettiin myös uusi käytetty pumppu) korjasi asian.
Itse säiliön luulisi olevan "ikuinen". Katsastapa asia.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Siepä se sanoit. Kovasti alkoikin askarruttaa, notta mikä sen tonkan pääsisi rikkomaan noin vain. Puoli vuotta sitten säiliö oli irti, kun akun vaihto olisi muuten mennyt melkoiseksi jonglööraamiseksi. Tuolloin pumpunjuuret eivät vielä falskanneet, mutta jos tiiviste koppuroituu niin onhan se sitten menoa, aika aikaa kutakin sanoi pässi, kun päätä leikattiin. Täytyy laittaa Arja-tädin askartelukerho pystyyn ja mennä suosista tiivistekaupoille. Taitaa vaan olla aika eksoottinen osa KL:n tai Motonetin kaiffareille. Vehostako sait uuden W124:ään vai käykö siihen joku yleismallinen tarvikerinkula ??
Varmasti kumesliikkeestäkin löydät oikeanlaisen rinkulan, jos mallin kanssa paikalle menet. Muistaakseni tilasimma punpun Venetmäeltä, jolloinka laittoivat tiivarin mukaan. En muista tarkkaan.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Meikäläisellä oli puhki se vesiletku ja vuoti säiliö pikkuhiljaa aina tyhjiin. Se oli jokseenkin siitä konepellin saranan kohdalta puoliksi poikki. Siinähän on semmonen taitos siinä letkussa; kai se joutuu aikas koville, kun konepeltiä avataan ja suljetaan. Noh, jokatapauksessa vuotokohta letkussa oli säiliön alapuolella ja säiliö tyhjeni päivän aikana.
Hain sitten yleismallista letkua KL:stä ja korvasin letkun sillä. Hyvin on toiminut.
Ps: Ihmettelin sen alkuperäisen letkun lämmityselementtejä ja tulin siihen tulokseen ettei niitä ollut alunperinkään kytketty. Ei ainakaan ollut sieltä säiliön päästä mitään kytkentää. Selvät piuhat niiden letkujen ympärillä oli, mutten saanut toimintaperiaatetta selville. Liekö sekin joku lisävaruste, jonka piuhat kytketään vasta sen jälkeen kun on ruksannut varustelistaan lämmitettävät pesurinletkut? Vai voisko se kytkentä olla siellä toisessa päässä konepellin sisässä? Kuinkas muuten on niiden suuttimien kanssa, onko ne lämmitetyt vai ei?
Pasi M. kirjoitti:Meikäläisellä oli puhki se vesiletku ja vuoti säiliö pikkuhiljaa aina tyhjiin. Se oli jokseenkin siitä konepellin saranan kohdalta puoliksi poikki.
Letku on katki on kuin kanan jalka ja täsmälleen samasta kohdasta kuin omassasikin. Otti itseensä jo talvella, kun konepeltiä vatkattiin auki ja kiinni aamuin illoin - se hemmetin lohkontöpseli kun on konetilassa. Lopullisen niitin letku sai, kun nostin akun vaihdon yhteydessä konepellin 90 asteen kulmaan. Meni kireälle . Letku on nyt korjattu epämersumaisesti ilmastointiteipillä kunhan uutta tavaraa seuraavan kerran tulee haettua. Voi se tosiaan pissiä myös siltäkin kohdalta. Mutta tosi kovalla paineella vettä tulee tuulilasille, joten ei falskaa ainakaan hirveitä.
Enpä ole kuullut, että pesurin letkut olisivat lämmitetyt. Itse pesurisäiliö kylläkin ja suuttimet myös - eikös siinä esitteessäkin oltu mainittu asiasta oikein erikseen. Mutta ei ainakaan viime talvena lumi mihinkään sulanut suutinten ympäriltä. Toisaalta eivät kyllä koskaan olleet jäässäkään - huonostikin tenutettu pesuvesi tuli läpi kovillakin pakkasilla.
Pasi M. kirjoitti:Meikäläisellä oli puhki se vesiletku ja vuoti säiliö pikkuhiljaa aina tyhjiin. Se oli jokseenkin siitä konepellin saranan kohdalta puoliksi poikki.
Letku on katki on kuin kanan jalka ja täsmälleen samasta kohdasta kuin omassasikin. Otti itseensä jo talvella, kun konepeltiä vatkattiin auki ja kiinni aamuin illoin - se hemmetin lohkontöpseli kun on konetilassa. Lopullisen niitin letku sai, kun nostin akun vaihdon yhteydessä konepellin 90 asteen kulmaan. Meni kireälle . Letku on nyt korjattu epämersumaisesti ilmastointiteipillä kunhan uutta tavaraa seuraavan kerran tulee haettua. Voi se tosiaan pissiä myös siltäkin kohdalta. Mutta tosi kovalla paineella vettä tulee tuulilasille, joten ei falskaa ainakaan hirveitä.
Enpä ole kuullut, että pesurin letkut olisivat lämmitetyt. Itse pesurisäiliö kylläkin ja suuttimet myös - eikös siinä esitteessäkin oltu mainittu asiasta oikein erikseen. Mutta ei ainakaan viime talvena lumi mihinkään sulanut suutinten ympäriltä. Toisaalta eivät kyllä koskaan olleet jäässäkään - huonostikin tenutettu pesuvesi tuli läpi kovillakin pakkasilla.
HAHA!!
Mullakin oli Ässästä letku poikki juuri siitä saranan mekanismin kohdalta. Joskus talvella oli yhdestä kiinnikeestä päässyt irti ja sitten oli jäänyt vipstaakien väliin. Olin menossa katsastukseen seisonnan päätteeksi, kun matkalla huomasin. Ilmastointiteippiä minimasnista ja matka jatkui. Jatkuu muuten vielä tänäpäivänäkin ja saa jatkuakkin. Lämpövastus säilyi onneksi ehjänä.