W210 220 CDI -99 suutin vaihdettu, täristää

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
S.S.S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 180
Liittynyt: To 13.01.2011 20:32

W210 220 CDI -99 suutin vaihdettu, täristää

Viesti Kirjoittaja S.S.S »

Terve,

Ongelmana otsikon mukaisessa autossa on savutus, joka alkoi voimakkaan kiihdytyksen jälkeen. Auto savuttaa kuormitettaessa vaaleahkoa savua. Paikallaan kaasua painettaessa ja vähän kuormitettaessa savu on tummaa/mustaa, mutta enemmän kuormitettaessa ja korkeammilla kierroksilla savu on vaaleaa, ehkä jopa vähän sinistä.

Jäähdytysnesteen pinta pysyy normaalilla tasolla eikä seassa ole näkynyt öljyä. Öljynpinnan tasoa seuraillaan parasta aikaa, mutta en vielä voi varmuudella sanoa onko se laskenut (kun ei hirveästi ole viitsinyt antaa kenkää savun takia). Savutus on pientä kun moottori on kylmä, mutta koneen lämmettyä savua tulee sitten jo ihan torven täydeltä, jos konetta kuormittaa. Tyhjäkäynnillä ei huomaa mitään erikoista lämpimälläkään moottorilla.

Lisäksi tänään kun kokeilin ajaa ikkuna auki, kuuluu moottorista ihmeellinen "whrum whrum wrhum ..." -ääni, silloin kun moottoria kuormittaa kuumana (ja vaaleaa/harmaata/sinistä savua tulee putkesta).

Menikö autosta turbo vai voiko vuotava suutin aiheuttaa valkoista/sinistä savua? Turbo kyseisessä autossa on ulissut melko voimakkaasti aina (4 vuotta) kun tyhjäkäynnillä on polkaissut ja sitten vapauttanut kaasun...
Viimeksi muokannut S.S.S, Ma 26.09.2011 21:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S211 320CDI 2004
S210 220CDI 1999
W124 200D 1989
S.S.S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 180
Liittynyt: To 13.01.2011 20:32

W210 220 CDI -99 savutti, nyt sammuu kiihdytettäessä

Viesti Kirjoittaja S.S.S »

Auto oli tänään suuttimen kuparitiivisteen vaihdossa, koska 1. sylinterin suutin oli kerännyt pikeä suuttimen ympärille.

En tiedä kuinka paljon olivat autolle antaneet kenkää testattaessa, mutta nyt kiihdytettäessä auto sammuu juuri kun veto on alkamassa. Samalla mittaristoon syttyy EPC-varoitusvalo. Ennen sammumista ei auto savuta juuri lainkaan (peilistä ei huomaa savua).

Huollossa lukivat vikakoodit (ei Star-testeri) ja viaksi ehdottaa paineensäätöventtiiliä rail-putkessa. Samalla taitaa tulla varoitus liian alhaisesta rail-paineesta.

Olisiko nyt niin, että yksi suutin on aluksi vuotanut dieseliä sylinteriin koko ajan ja nyt se vuotaa paluupuolelle? Kuinka kova paine paluupuolella on, eli riittääkö railtukkiin menevän paluuletkun tulppaamiseen tavallinen pultti? Suuttimista sitten jokaisesta putki omaan astiaan.
S211 320CDI 2004
S210 220CDI 1999
W124 200D 1989
S.S.S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 180
Liittynyt: To 13.01.2011 20:32

Re: W210 220 CDI -99 savutti, nyt sammuu kiihdytettäessä

Viesti Kirjoittaja S.S.S »

Suuttimien ohivuotomittaus tehty ja tulokset melko yksiselitteisiä. 1. sylinterin suutin vuotaa tavaraa paluupuolelle arviolta 10 kertaa enemmän kuin muut suuttimet.

Olivat suuttimen pohjatiivisteen vaihdon yhteydessä katsoneet tietokoneelta suuttimien korjauskertoimien arvoja. 1 ja 4 sylinterin suuttimille näytti noin -2.0 ja muille noin +2.0. Nämä arvot taitavat kertoa vain kuinka paljon tavaraa vuotaa suuttimesta sylinteriin. Se suutin joka vuotaa enemmän on enemmän "miinuksella".

Nyt sitten vain suuttimen metsästykseen. Näihin ensimmäisen sukupolven CDI-mersuihin ei taida pystyä ohjelmoimaan eri osanumeron omaavaa suutinta? Eli uuden suuttimen tulee olla tismalleen saman numeroinen vanhan kanssa?
S211 320CDI 2004
S210 220CDI 1999
W124 200D 1989
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W210 220 CDI -99 savutti, nyt sammuu kiihdytettäessä

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

S.S.S kirjoitti:Suuttimien ohivuotomittaus tehty ja tulokset melko yksiselitteisiä. 1. sylinterin suutin vuotaa tavaraa paluupuolelle arviolta 10 kertaa enemmän kuin muut suuttimet.

Olivat suuttimen pohjatiivisteen vaihdon yhteydessä katsoneet tietokoneelta suuttimien korjauskertoimien arvoja. 1 ja 4 sylinterin suuttimille näytti noin -2.0 ja muille noin +2.0. Nämä arvot taitavat kertoa vain kuinka paljon tavaraa vuotaa suuttimesta sylinteriin. Se suutin joka vuotaa enemmän on enemmän "miinuksella".

Nyt sitten vain suuttimen metsästykseen. Näihin ensimmäisen sukupolven CDI-mersuihin ei taida pystyä ohjelmoimaan eri osanumeron omaavaa suutinta? Eli uuden suuttimen tulee olla tismalleen saman numeroinen vanhan kanssa?

Niin noista korjaus arvoista(ovat ruiskutus märä millä koitetaan orjata käyntiä tasaisemaksi) maininnut moneen kertaan että eivät kerro mittän suutimen todelisesta kunnosta,
liika pallu puolen vuoto tekee sen että paineromahta ja auto sammu
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
S.S.S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 180
Liittynyt: To 13.01.2011 20:32

Re: W210 220 CDI -99 suutin vaihdettu, täristää

Viesti Kirjoittaja S.S.S »

Päivitetään tätä ketjua...

Eli suutin vaihdettiin viime torstaina. Nyt ei enää sammu. Vanhasta suuttimesta oli haljennut se holkki, joka taitaa pitää suutinkärjen paikoillaan.

Nyt on kuitenkin ongelmana se, että auto täristää kun kierrokset lähestyvät 3000 rpm. Ongelma tulee selvimmin esille kun ajaa moottoritietä 4-vaihteella. Lisäksi liikennevaloihin tullessa auto saattaa alkaa "röhnöttämään" kun hiljaisessa vauhdissa painaa kytkintä. Kierrokset palaavat ikään kuin humpaten tyhjäkäynnille. Auto myös savuttaa enemmän kuin ennen oireiden alkamista. Uudessa suuttimessa on täsmälleen samat numerot kuin vanhassa. Ainoastaa se rengastettu numero on eri (kolme numeroa). Pre-facelift väykkyyn ei taida edes olla mahdollista koodata eri suuttimia?

Itse epäilen, että nyt yksi "uusi" suutin kolmen 500 tkm ajetun suuttimen kanssa aiheuttaa ongelmia. Auton moottorinohjaus ei pysty korjaamaan käyntiä riittävän tasaiseksi. Toki itsellä oli tiedossa, että kaikki suuttimet kannattaisi vaihtaa kerralla, mutta tulipahan yritettyä...

Seuraavaksi on edessä auton vieminen Starin nokkaan, jossa selviää luultavasti ovatko suutinten korjauskertoimet "sallituissa" rajoissa. Päivittelen tänne sitten kuinka käy (mikäli joku muu sattuu omistamaan loppuun ajetun väykyn ja hänellä on samoja oireita... :wink:).
S211 320CDI 2004
S210 220CDI 1999
W124 200D 1989
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W210 220 CDI -99 suutin vaihdettu, täristää

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Kolme numeroa soikulan sisällä?
se numero mikä sille pitäisi kerto on yksi numero ympyrän sisällä(jos niitä on)
suutimen kärjet saman kokoiset
(ona käynnyt myös niin että aluksi yksi suutin on ollut rikki ja heti sen vaihdon jälkeen on seuraava hajonnut)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
S.S.S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 180
Liittynyt: To 13.01.2011 20:32

Re: W210 220 CDI -99 suutin vaihdettu, täristää

Viesti Kirjoittaja S.S.S »

Uudessa suuttimessa on tosiaan numerot 060 soikulan sisällä. Joku sanoi, että tämä kertoisi tehtaan, jossa suutin on alkujaan valmistettu...

Mitään muuta ympyröityä numeroa en uudesta suuttimesta löytänyt. Boschin ja MB:n osanumerot molemmilla suuttimilla tismalleen samat.

Pystyykö ensimmäisen sukupolven CDI:hin ohjelmoimaan edes eri suuttimia?
S211 320CDI 2004
S210 220CDI 1999
W124 200D 1989
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W210 220 CDI -99 suutin vaihdettu, täristää

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

S.S.S kirjoitti:Uudessa suuttimessa on tosiaan numerot 060 soikulan sisällä. Joku sanoi, että tämä kertoisi tehtaan, jossa suutin on alkujaan valmistettu...

Mitään muuta ympyröityä numeroa en uudesta suuttimesta löytänyt. Boschin ja MB:n osanumerot molemmilla suuttimilla tismalleen samat.

Pystyykö ensimmäisen sukupolven CDI:hin ohjelmoimaan edes eri suuttimia?
Jos alkujaan on ollut rinkulasuutimet niin pystyy jos ei niin sitten ei,
ja siinä tapauksessa ei pitäisi olla väliä jos sitä ei ole mutta jos sinne sotkee sekaisin kumpaakin tyyppiä niin ei hyvä,
jos laittaa ei rinkula mallin tillalle semoset missä on rinkulan sisällä numero pitäisi kaikissa olla sama numero
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
S.S.S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 180
Liittynyt: To 13.01.2011 20:32

Re: W210 220 CDI -99 suutin vaihdettu, täristää

Viesti Kirjoittaja S.S.S »

Starin nokassa käyty...

Ei vikakoodeja. Korjausarvot suuttimilla min -1.0 max +1.0, eli näissä ei taida olla vian syy. Lisäksi tehty Starilla puristuspainetesti, jonka mukaan kaikissa sylintereissä samat puristuspaineet. Kolmessa sylinterissä 258 rpm ja yhdessä 257 rpm. Arvot suuntaa antavia, mutta yhden rpm ero yhdessä sylinterissä.

Tarkistin vielä myös suuttimien numerot. Vanhassa ja uudessa suuttimessa ei ole yksittäistä numeroa ympyrän sisällä. Molemmissa on ainoastaan numerosarja 060 soikion sisällä. Boschin ja MB:n numerosarjat täysin identtiset. Ainoastaan kolme allekkaista numerosarjaa vasemmassa yläkulmassa (suuttimen sähköliitin ylöspäin) ovat eriäviä. Vanhassa numerosarjat 3304 0187 96520 ja uudessa 2510 2183 97120. Olisivatko sarjanumeroita...

Sitten vielä oireisiin... Eli auto ei enää sammu, mutta savuttaa mustaa ja on tehoton. Lisäksi täristää melko selvästi isoimmilla vaihteilla kun kiihdyttää ja kierrokset lähestyvät 3000 rpm. Samalla auto savuttaa mustaa. Pienemmillä vaihteilla täristää vain lievästi jos ollenkaan.

Pitää viikonloppuna irrottaa puskuri ja tarkistaa cooleriin menevät putket. Oireet voisivat viitata mielestäni ahtopainevuotoon (paitsi täristys). Imusarjaan menevä putki näyttäisi olevan kunnossa, mutta alempia ei oikein näe ennen kuin puskurin ottaa pois. Olisiko tuo ensimmäisessä viestissä mainittu voimakas kiihdytys sitten rikkonut sekä suuttimen, että ahtoputken/coolerin... :think:
S211 320CDI 2004
S210 220CDI 1999
W124 200D 1989
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W210 220 CDI -99 suutin vaihdettu, täristää

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Suhinoita kannatta myös kuunella,
Testata railipaineen säädin *:rilla
Samoin onko kaiken mailman läppä härpätimet imusarjassa kunnosa

E:olikos jo kaikki suutimet testattu muutenkin kuin korjaus arvon kautta
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
S.S.S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 180
Liittynyt: To 13.01.2011 20:32

Re: W210 220 CDI -99 suutin vaihdettu, täristää

Viesti Kirjoittaja S.S.S »

Suuttimille ei ole tehty muuta kuin mitattu ohivuoto. Täytyy tarkistella tosiaan myös imusarjan läpät.
S211 320CDI 2004
S210 220CDI 1999
W124 200D 1989
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: W210 220 CDI -99 suutin vaihdettu, täristää

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Täristys viittaa kyllä pahasti että joku sylinteri saa soppaa ihan liikaa tai sitten sieltä on imukanava tukossa.

Molempiin sopii musta savu ja koneen ravistus.
S.S.S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 180
Liittynyt: To 13.01.2011 20:32

Re: W210 220 CDI -99 suutin vaihdettu, täristää

Viesti Kirjoittaja S.S.S »

Imusarjan läpät tarkistettu. Läppiä liikuttavasta tangosta on se tappi poikki, johon alipaineella toimiva sylinteri kiinnittyy. Nyt läpät lukittu rautalangalla aukiasentoon (tanko taaksepäin). Tällä ei mitään vaikutusta täristykseen tai savutukseen.

Tuossa neljä vuotta (~100 tkm) sitten imusarja putsattiin, ja oli kyllä melko tukossa. Silloin kun katsoi pakokaasujen takaisinkierrätysventtiilin sisälle, oli venttiilikin aivan tukossa. Nyt kun katsoo venttiilin sisälle ei siellä näy kuin pieni kerros öljyä putken seinämillä. Toki voihan se imusarja olla tukossa niiden läppien kohdilta.

Pohdin myös, että yksi imusarjan läppä on voinut irrota ja jäädä "kellumaan" imukanavaan. Tällöin yksi sylinteri saisi vähemmän ilmaa. Mahdollista vai ei?

Sitten pohdin vielä sitä pahinta vaihtoehtoa, eli korkeapainepumpun hajoamista. Mikäli korkeapainepumppu olisi imenyt ilmaa, se on saattanut vaurioitua ja siitä on irronnut metallia, joka sitten on hajottanut suuttimet ja paineensäätimen. Tätä teoriaa puoltaa se, että pumppu on märkä kaikkien kolmen kannen kohdalta. Lisäksi paikallaan kaasutellessa olin huomaavani kirkkaassa polttoaineputkessa ajoittain ilmakuplia...
S211 320CDI 2004
S210 220CDI 1999
W124 200D 1989
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W210 220 CDI -99 suutin vaihdettu, täristää

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Tarkista ensin suutimet ja paineen säätimen testi (korkeapaine puolen testaus) *:rila
Läppä voi olla myös irti yhdysvivusta tai kokonaan siellä kanavassa
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
robisa
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: To 10.09.2015 09:00

Re: W210 220 CDI -99 suutin vaihdettu, täristää

Viesti Kirjoittaja robisa »

Nostetaas vähän tätä, onkohan mahdollisesti selvinnyt? Itellä meinaan ihan samat oireet, täristää 2000-3000 kierroksen välillä, tehoton ja savuttaa. Kyseessä siis sprinter 313 cdi.
Jaiko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 119
Liittynyt: La 01.12.2018 22:33

Re: W210 220 CDI -99 suutin vaihdettu, täristää

Viesti Kirjoittaja Jaiko »

Vastaavassa Sprinterissä (manuaali) reipas tärinä noilla kierroksilla aiheitui vauhtipyöräviasta.
Ei mitään vikakoodeja ja muutenkin kaikki ok tärinää lukuunottamatta.
Suosittelen, ettet paljoa ajele, ennenkuin mahdollinen vauhtipyörävika on selvitetty.
Vastaa Viestiin