A170 CDI -99 moottorin vaihto, muutama kysymys

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
-Tate-
Sisäänajossa
Sisäänajossa

A170 CDI -99 moottorin vaihto, muutama kysymys

Viesti Kirjoittaja -Tate- »

Autosta A170 CDI autom. -99 aj. 330tkm meni moottori ja sitä ei ole enää järkevä korjata. Järkevin on ostaa siihen käytetty purkumoottori. Nyt olisi muutama kysymys koskien moottorin vaihtoa jos täällä löytyisi tietoa joltakin:

- Mistä kannattaa moottori ostaa? Kyselty muutamasta Suomalaisesta purkaamosta ja hinnat olleet lähempänä 2000 euroa.. :shock:
- Auto on automaattivaihteistolla. Onko merkitystä jos ostaa moottorin purkaamosta missä on ollut manuaalivaihteisto? Käykö moottorit ristiin?
- Autossa on käsittääkseni 90hp vanhemman mallin moottori. Voiko autoon asentaa uudemman 95hp mallin, onko jotain merkittävää eroa? Mistä tehoero tulee? Eri ECU?
- Ajatellaan että löytyy 170 CDI 90hp moottori. Tarvitseeko mukaan saada "uuden" moottorin oma ECU vai käykö nuo moottorinohjausyksiköt ristiin ?

Onko jotain muuta mitä pitää ottaa huomioon?
masaf1
Mersumies
Mersumies

Re: A170 CDI -99 moottorin vaihto, muutama kysymys

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Kannattaa varmaan ottaa huomioon se, että voi olla järkevämpää viedä ko. auto paaliin vaan. Ei ton auton arvo kuitenkaan enää ole ku joku 3000 € max, ja mahtaako kunto muutenkaan sitten olla enää niin loistava, että kannattaa uhrata vaikkapa kahta tonnia tuohon? Itse myytiin 1,5 vuotta sitten vähän päälle 200tkm ajettu erittäin siisti -99 A170CDI neljällä tonnilla pois, joten kannattaa unohtaa se tunnearvo. Ei siinä itseltä moottoria sentään hajonnu, mutta vuoron perään kaikki muu. Joten miksi laittaa ensin 3000 € autoon 2000 €, ja sitten siihen tulee kuitenkin kohta joku tonnin vika (esim. vaihteistoon, itseltähä levisi siitä 1500 € arvosta kamaa voimansiirrosta 170 tkm kohdalla).
-Tate-
Sisäänajossa
Sisäänajossa

masaf1 kirjoitti:Kannattaa varmaan ottaa huomioon se, että voi olla järkevämpää viedä ko. auto paaliin vaan. Ei ton auton arvo kuitenkaan enää ole ku joku 3000 € max, ja mahtaako kunto muutenkaan sitten olla enää niin loistava, että kannattaa uhrata vaikkapa kahta tonnia tuohon? Itse myytiin 1,5 vuotta sitten vähän päälle 200tkm ajettu erittäin siisti -99 A170CDI neljällä tonnilla pois, joten kannattaa unohtaa se tunnearvo. Ei siinä itseltä moottoria sentään hajonnu, mutta vuoron perään kaikki muu. Joten miksi laittaa ensin 3000 € autoon 2000 €, ja sitten siihen tulee kuitenkin kohta joku tonnin vika (esim. vaihteistoon, itseltähä levisi siitä 1500 € arvosta kamaa voimansiirrosta 170 tkm kohdalla).
Autolla ei tosiaan ole mitään tunnearvoa ja jos moottori maksaa 2000e niin silloin autoa ei ole järkevä korjata. Kysymys onkin että mistä moottori kannattaa ostaa ja mitä se siellä maksaa? Olen katsellut ulkomailta ja Saksasta moottori tulisi Suomeen lähetyskuluineen n. 1300 euron hinnalla. Englannissa moottorit ovat vielä halvempia ja siellä pyyntihinnat ovat n. 700-800 euroa + lähetys. Näyttää pahasti siltä että Suomesta moottoria ei kannata ostaa, ainakaan jos kyseessä on yritys.

Suurimmat kysymysmerkit ovat nuo minun ensimmäiseen viestiin kirjoittamat kysymykset. Eli miten moottorit ja osat käyvät ristiin jne..
-Tate-
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Noniin, moottorikin löytyi ja ei tarvinnut pulittaa ihan itseänsä kipeäksi.
MÖsteri
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja MÖsteri »

Terve!

Minulla on A160-mersu, josta olen ottamassa konetta irti. Teetkö itse moottorihommat, vai vaihdatatko jossain?

Mietiskelen parhaillaan mikä olisi paras tapa laskea ja aikanaan nostaa apurunkoa, jossa on moottori ja vaihdelaatikko. Jos sulla on tähän jotain konstia tai vinkkiä, niin kovasti kiinnostaisi... :)

Mikä siitä sun vanhasta koneesta muuten hajosi?
-Tate-
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Moi!

Teen itse moottorinvaihdon. En osaa vielä sanoa itsekään miten tuo on paras hoitaa, selviää varmaan sitten kun alan purkamaan. En tiedä tarkasti mitä moottorista meni, mutta venttiilivika ilmeisesti koska puristukset hävisi yhdestä sylinteristä ja kävi kolmella.
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Koita kysyä nimimerkki cdi203 se tuo aina silloin tällöin tavaraa Saksasta pakulla
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Vastaa Viestiin