Kattoluukku sökö.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
profiili
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: La 21.02.2004 13:50
Paikkakunta: Tuusmäki

Kattoluukku sökö.

Viesti Kirjoittaja profiili »

Morjens.

Kävipä äitienpäivänä niin että kun nostin kattoluukun takareunan ylös 190D:stä viilentääkseni hikistä oloa, kuului samalla ikävä ränks ääni ja samalla luukku alkoi toimia vajavaisesti.
Kun napista yrittää liikuttaa sitä, tuntuu vaijeri elävän omaa elämäänsä katon sisällä.
Onko paha paikka korjata kun ei itselläni aiheesta kokemusta ole?
Luukku on oikeassa asennossa eli kiskot ei ainakaan ilmeisesti pettänyt.
Mikä siellä yleisimmin hajoo?

T: Marko
Avatar
miikka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Ti 11.05.2004 20:38
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja miikka »

Kuulostaa että vaijeri on tullut tiensä päähän. Myös vaijerin kiinnitys kattoluukkuun saattaa pettää. Kannattaa korjata itse, vein kerran ostamani 260Een Vehoon koska luukku ei inahtanutkaan, tutkivat siellä päivän ja ilmoittivat että moottori on palanut ja uusi maksaa 3.800,-mk. En kuitenkaan uskonut, purin mekanismin ja huomasin että maajohto ei tullut moottorille, toimi 3 vuotta kuin ajatus tämän jälkeen. Vaihdoimme kaverini 123:seen tällä viikolla katkenneen vaijerin, kattoluukun verhoilu irtoaa etureunasta (myös 124) vetämällä alaspäin. Joku lasta väliin ja naps. Sen jälkeen verhoilu vedetään taakse jolloin vaijerin kiinnitys paljastuu. Irroita se ja vedä katkennut vaijeri ulos. Myös Moottoripäästä pitää purkaa, irroita takakontista vasen verhoilu ja ruuvaa moottoripaketti autosta irti, irroita rataskoppa, poista rattaat äläkä unohda miten ne oli. Nyt saat toisen pätkän vaijerista pois. Syötä uusi vaijeri luukun päästä, väliin kannattaa suihkuttaa öljyä. Kun vaijeri on kiinnitetty luukkuun voi verhoilun laittaa takaisin ja siirtyä takakontin puolelle. Rattaat takaisin ja paketti auton runkoon kiinni. Jos luukku ei toimi oikein, jää raolleen ääriasennossa niin hae oikea asetus pyöritettävää mikrokytkintä kääntäen. On valkoinen osa koneiston ja pellin välissä. Ensin siitä vedetään ulospäin jolloin napsahtaa ja sitten sitä voi pyörittää. Pyöritä kierros kerrallaan, paina kiinni ja kokeile toiminta. Osta esim Merteilistä uusi vaijeri, löytyy varmaankin hyllystä. Onnea matkaan.
Ai niin, kannattaa suihkuttaa CRC:tä kromattuihin liukukiskoihin jo luukkua ei ole öljytty aikoihin niin toimii kummasti jouhevammin eikä vaijeri ole niin kovalla rasituksella.
S500L W140

EX 300SE W140 x 2
EX 260E W124
EX 300E W124
EX 280CE W123 x 2
profiili
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: La 21.02.2004 13:50
Paikkakunta: Tuusmäki

Viesti Kirjoittaja profiili »

Moro ja kiitos neuvoista.
Moottori ei ainakaan ole viallinen koska se pyörii kyllä kun napista painaa. Se vaijerin irtoaminen voisi olla syynä tässä tapauksessa.
Tahtoo aika olla kortilla vielä vähän aikaa ennenkuin loma alkaa joten varasin ajan paikalliselle mersu pajalle maanantaiks.
Ovat päteviä remonttimiehiä.
Hyvät viikonloput.
tehodia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:10

Viesti Kirjoittaja tehodia »

profiili kirjoitti:Moro ja kiitos neuvoista.
Moottori ei ainakaan ole viallinen koska se pyörii kyllä kun napista painaa. Se vaijerin irtoaminen voisi olla syynä tässä tapauksessa.
Tahtoo aika olla kortilla vielä vähän aikaa ennenkuin loma alkaa joten varasin ajan paikalliselle mersu pajalle maanantaiks.
Ovat päteviä remonttimiehiä.
Hyvät viikonloput.
Olen minäkin tuollaisen kerran korjannut. Siinä vaan oli vaikeutena, että se vaijeri oli pullahtanut pois sieltä kouruputkestaan ja samalla se oli vääntänyt sen kouruputken käyttökelvottomaksi. Tällainen vaatii, että kattoverhoilua purkaa riittävästi ja koko kattolukkusysteemi piti laskea alas, että sai uuden putken sinne pujotettua. Työläs mutta yksinkertainen homma. Siinähän se kyllä selviää, kun alkaa purkamaan.
Avatar
jozzu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Pe 21.11.2003 11:48
Paikkakunta: OULU

Viesti Kirjoittaja jozzu »

Mekaanisen kattoluukun saa kätevästi pois yläkautta, eli muutama ruuvi siitä kiskosta irti ja sitten luukku eteen ja siitä nostaa sen pois.
Vastaa Viestiin