w124 4matic ilmaus (vai paineakku vika)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
HCH
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ma 31.05.2010 17:18

w124 4matic ilmaus (vai paineakku vika)

Viesti Kirjoittaja HCH »

Auto siis -88 300E W124 4maticilla

Ongelma on seuraavanlainen: Kun 4matic yrittää ajaa jakolaatikon sylintereitä (eli mm. kokoajan kun auto seisoo jarru ylhäällä) romahtaa järjestelmän paine alle 5 barin. Kun paine tipahtaa alle 5 bar aktivioituu painekytkin ja 4matic lopettaa sylinterien ajamisen. Silloin paine taas nousee ja sama toistuu. Kuljettajalle näkyy siis 4matic vikavalon vilkahteluna.

Painemittarilla katsottuna paine näytti nousevan nopeasti sinne 20 barin tienoille ja siitä hitaammin n. 30 bariin. Näin ollen paineakku vaikuttaisi olevan kunnossa.

Kun boksin liittimestä jumpperoimalla ajaa j-laatikon sylintereitä romahtaa paine välittömästi alle 5 barin, mutta kun pitää painetta sylintereille päällä, nousee paine takaisin 30 barin tienoille. ASD:tä ajamalla paine tippuu myös muttei aivan yhtä paljon (vähemmän tilavuutta perän hydrauliikassa vrt. j-laatikko?)

Autosta oli vaihteisto ja j-laatikko irti joten on oletettavaa että j-laatikkoon on mennyt ilmaa. Pumpussa ei voi olla ilmaa koska tuottaa painetta. Perän nipasta päästin nestettä ulos -ei ilmaa. Jakolaatikko ilmataan ohjeen mukaan vain ajamalla sen sylintereitä 20x peräkkäin jumpperoimalla -tämä tehty pariin kertaan. Tässä vanhemman mallin jakolaatikossa ei ole ilmausnippaa joka uudemmista löytyy.

Jos joku on paininut saman ongelman kanssa niin ilmausvinkit olisivat tervetulleita. Pitänee yrittää saada jakolaatikon putkiliitokset aukeamaan jos sieltä saisi tiristeltyä ilmaa.

Myös jos jollain olisi ylimääräinen paineakku myydä sopivaan hintaan niin sitäkin voisi harkita kokeilevansa.
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Re: w124 4matic ilmaus (vai paineakku vika)

Viesti Kirjoittaja tese »

Järjestelmä ilmaa itsensä paluulinjaa pitkin jakolaatikon suhteen ihan automaattisesti hydrauliikka ölppää kierrättämällä eli ohjailemalla useita kertoja manuaalisesti ohjausventtiilistön mangneettiventtiilejä kiinni ja auki auton käydessä. ADS-perässä om erikseen ilmausroppu.
Vuotoon nuo oireet viittaa. Kertyykö ylimääräistä oljyö jakolaatikkoon vai onko se juuri rempattu? Jakolaatikon jousilautasmännän tiivisteiden vuoto oireilee 4-matic valon vilkahteluna aikaajoin ennen kuin pahenee niin että 4-matic ei pysy ollenkaan päällä.
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
Vastaa Viestiin