Paljon kilometrejä mittariin - millä keinoin

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Paljon kilometrejä mittariin - millä keinoin

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Paljon ajettuja autoja ovat mm. noin 3 miljoonaa mailia ajettu Volvo P1800
http://autos.yahoo.com/news/the-first-c ... iles-.html" onclick="window.open(this.href);return false;

ja noin 1,5 miljoonaa mailia ajettu VW Kupla
http://www.maggiolinoweb.it/curiosity.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Nämä autot ovat erikoistapauksia, joissa mittarilukemaa on kasvatettu pelkästään
suuren lukeman vuoksi. On paljon taksi-Mersuja edelleen ammattikäytössä,
joissa mittarissa on enemmän kuin miljoona mailia ja joissa kuljettaja pikemminkin
säästelee kuin tuhlailee kilometrejä.

Miten auton saa sitten kestämään paljon kilometrejä? Suomessa se on vaikeaa, koska
ilmasto on rankka sekä korille että moottorille. Auto ruostuu ja kylmäkäynnistykset
kuluttavat moottoria.

Tässä 10 ohjetta auton pitämiseksi kunnossa:
http://en.wikipedia.org/wiki/Car_longevity" onclick="window.open(this.href);return false;

1. Säännölliset öljynvaihdot
Öljy vanhenee ja sen kyky suojata moottoria heikkenee. Tiheät öljynvaihdot säästävät moottoria.
Minimi on kerran vuodessa. Hyvillä öljyillä 10 tkm on sopiva vaihtoväli Suomessa.

2. Nesteiden tarkkailu
Erityisesti auton jäähdytinnestettä pitää tarkkailla, äkilliset vuodot voivat ylikuumentaa moottorin ja
aiheuttaa kansivian. Suomessa on tärkeää, että pakkaskestävyys on riittävä. Myös muita nesteitä
on seurattava säännöllisesti, erityisesti voimansiirron öljyn määrän riittävyyttä. Esim. Mersun perät
usein hukkaavat hiukan öljyä. Liian vähäinen öljymäärä voi aiheuttaa perän ylikuumenemisen
kovassa ajossa ja laakerivian.

3. Vaihteiston huolto ja ylläpito
Vaihteistoon on tehtävä säännöllisesti öljynvaihto ja suodattimen vaihto (automaatit). Sopiva
öljynvaihtoväli on 60 tkm. Joidenkin Mersujen huolto-ohjelmaan ei kuulu automaattilaatikon öljynvaihto
eikä laatikossa ole mittatikkua. Tämä liittyy Mersun laadun tahalliseen huonontamiseen, josta onneksi on
luovuttu. Automaattilaatikossa tulee olla täsmälleen oikeaa öljyä täsmälleen oikea määrä eikä öljy saa olla
palaneen hajuista. Joissain Mersuissa on riskinä jäähdytinnesteen karkaaminen automaattilaatikkoon ja siitä
johtuva täystuho. Tätä voi torjua asentamalla automaattilaatikolle erillisen öljynjäähdyttimen. Jotta laatikko
kestäisi pitkään, vaihdetta ei saa siirtää R:n ja D:n välillä auton liikkuessa. Joissain automaateissa liikkeelle
lähtö peruuttamalla pakkasessa rasittaa laatikkoa. Kaikki toimintahäiriöt automaattilaatikossa kannattaa
tarkistaa ja korjata heti suurempien vaurioiden välttämiseksi.

4. Tulppien säännöllinen vaihto
Bensiinimoottoreissa tulppien kärkiväli kasvaa tulpan kuluessa ja tämä rasittaa puolia. Rikkinäinen
puola tai siihen liittyvä korjausyritys voi vahingoittaa moottorin sähkölaitteita. V12-moottoreissa
rikkinäinen puola voi aiheuttaa jopa pitkän kampiakselin katkeamisen moottorin värähtelyjen takia.
Vaikka auto kävisi hyvin, tulpat kannattaa tarkastaa ja vaihtaa noin 60 tkm välein.

5. Jakoketjun tai hihnan vaihto
Useimmissa Mersun moottoreissa on kaksirivinen rullaketju, jota ei tehtaan mukaan tarvitse vaihtaa
ja joka ei katkea yllättäen. Tämäkin ketju venyy ja sopiva vaihtoväli on noin 360 tkm. Joissain
Mersun uudehkoissa moottoreissa on yksirivinen ketju, jonka kiristin saattaa jättää ketjun löysälle
pienellä öljynpaineella, kuten puristuspaineiden mittauksessa. Tämä voi johtaa ketjun hyppäämiseen ja
venttiilien osumiseen mäntiin. Korjaus voi olla niin kallis, että kannattaa vaihtaa koko moottori.
Mersuissa ei käytetä hammashihnaa, se vaihtoväli on alle 100 tkm.

6. Jäähdyttimen kunnon tarkkailu
Jäähdytin ei saa tukkeutua sisältä tai päältä eikä vuotaa. Jäähdytintä ei saa paikkailla jäähdytinnesteeseen
kaadettavilla litkuilla. Parasta olisi vaihtaa jäähdytinnesteet 2 vuoden välein ja käyttää kalkitonta
vettä (akkuvesi), jottei kalkki saostu moottoriin ja jäähdyttimeen. Vanhat nesteet eivät enää suojaa
moottoria korroosiolta. Jäähdytintä ei saisi pestä painepesurilla eikä sen eteen kannattaisi laittaa pahveja
tai suuria lisävaloja. Jäähdytinnesteen tulee olla moottorille soipivaa laatua, kaikki nesteet eivät ole
keskenään yhteensopivia. Letkujen kuntoa tulee tarkkailla ja hapertuvat letkut kannattaa vaihtaa uusiin.

7. Vaihda suodattimet säännöllisesti
Polttoaineen suodattimet estävät roskien ja veden pääsyn ja kemikaalien saostumisen polttoainelaitteisiin.
Moottorin ja laatikon öljynsuodatin kerää roskat ja metallihiukkaset öljynkierrosta. Ilmansuodatin puhdistaa
moottoriin menevän ilman, jota voi virrata enemmän kuin 100 litraa sekunnissa.

8. Pidä auto puhtaana ja tarkista ja täydennä alustan ruostesuojaus säännöllisesti
Säännöllinen pesu estää ruostumista. Auto olisi hyvä vahata 4 kertaa vuodessa ja pestä pelkällä vedellä
vahausten välissä, jottei vaha lähde pois. Vahaamaton, likainen maalipinta päästää kosteuden peltiin saakka
ja ruostuminen alkaa. Lisäksi vahaamaton maalipinta kuluu helposti. Suomessa pesu ja auton ruostesuojauksen
ylläpito on öljynvaihdon jälkeen tärkein yksittäinen huototoimenpide autolle.

9. Tutustu käyttöohjeisiin ja huolto-ohjelmaan
Lue ja noudata valmistajan antamia käyttöohjeita ja suosituksia. Joissain autoissa voi olla epätavanomaisia
tarkistus- ja huoltokohteita, kuten jakolaatikko ja etuperä nelivetoisissa autoissa.

10. Aja autoa säästäen
Vältä rajuja jarrutuksia ja kiihdytyksiä tavanomaisessa ajossa. Älä rasita kylmää moottoria suurilla tai pienillä
kierroksilla. Älä päästä moottoria liian kuumaksi esim. asuntovaunun vedossa helteellä. Jälkikäytä turbomoottoria
kovan ajon jälkeen. Käytä lohkolämmitintä. Vältä jatkuvaa ajoa alilämpöisellä moottorilla.

Lisäksi:

Tarkkaile moniurahihnan kuntoa. Vaihda halkeillut hihna. Hihnan pettäessä vesipumppu ei toimi ja auto ylikuumenee nopeasti.

Säilytä autoa hyvin tuuletetussa, kuivassa ja varjoisassa paikassa. Aja autolla vähintään kerran kuukaudessa.
Korjaa pienetkin viat heti suurempien vikojen välttämiseksi. Pyyhi jarrunesteet, linnunpaskat ja oksennukset
heti pois maalipinnalta, ne ovat syövyttäviä. Käytä asiantuntevia huoltokorjaamoita tai huolla ja korjaa itse, jos
asiantuntemus riittää. Käytä vain laadukkaita, mieluiten alkuperäisiä varaosia. Älä laita autoon nesteitä, joita
sinne ei kuulu, esim. huonolaatuista polttoainetta tai vääränlaista muuta ainetta. Älä hitsaa autoa, jos ei ole
pakko ja irrota silloin vähintään akkukaapeli ja mieluusti myös laturin johto. Varo myös käynnistysapua tai
huonolaatuista akkulaturia autoissa, joissa on herkät sähkölaitteet. Älä osta huonosti pidettyä käytettyä autoa.

Auton kunnon tarkkailu, pienten vikojen korjaaminen heti ja kuluvien osien (esim. moniurahihna)
säännöllinen vaihtaminen jo ennen niiden pettämistä tekevät autosta varmatoimisen ja pitkäikäisen ja
mukavan käyttää. Laadukkaan auton pitkäaikainen omistus ja käyttö on mukava harrastus ja lisäksi
siinä säästää rahaa. Suurin autoilun kustannus on pääomakustannukset, jotka painavat eniten
niitä, jotka vaihtavat autoa usein ja pitävät vain uudehkoja ja kalliita autoja.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Paljon kilometrejä mittariin - millä keinoin

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Vielä voisi lisätä, että dieselmoottorin virittämisen kanssa kannattaa olla tarkkana.
Tehon lisääminen ei sinänsä lyhennä auton ikää, vaan lisääntyneen tehon käyttäminen.
Iso turbo ja välijäähdytin saattaa jopa pitää moottorin viileänä ja lisätä kilometrejä.
Viime kädessä kuluminen on kiinni ajotavasta, mutta kukapa lisäisi tehoa, jos sitä ei
joskus käytä. Melko turvallinen tehonlisäys on 20%, joka ei kohtuuttomasti rasita
autoa, jos kuljettaja ajaa järkevästi. Huonolla virityksellä ja ajotavalla hyväkin auto
hajoaa muutaman kymppitonnin sisään.

Jos haetaan ennätyskilometrejä, niin vakiokuntoinen auto on vahvoilla.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Hansen78
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: To 29.10.2009 19:22

Re: Paljon kilometrejä mittariin - millä keinoin

Viesti Kirjoittaja Hansen78 »

JarkkoN kirjoitti:
5. Jakoketjun tai hihnan vaihto
Useimmissa Mersun moottoreissa on kaksirivinen rullaketju, jota ei tehtaan mukaan tarvitse vaihtaa
ja joka ei katkea yllättäen. Tämäkin ketju venyy ja sopiva vaihtoväli on noin 360 tkm. Joissain
Mersun uudehkoissa moottoreissa on yksirivinen ketju, jonka kiristin saattaa jättää ketjun löysälle
pienellä öljynpaineella, kuten puristuspaineiden mittauksessa. Tämä voi johtaa ketjun hyppäämiseen ja
venttiilien osumiseen mäntiin. Korjaus voi olla niin kallis, että kannattaa vaihtaa koko moottori.
Mersuissa ei käytetä hammashihnaa, se vaihtoväli on alle 100 tkm.
Onko tämä vaihto muuten kuinka suuri/hintava operaatio? Omassa autossa ( -99 200cdi ) on nyt 375 tonnia mittarissa, mutta en ole moisen vaihtoa harkinnut. Vaihdetaanko noita ylipäätään paljon "varmuuden vuoksi"?
Joku väyryne
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Paljon kilometrejä mittariin - millä keinoin

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Kai tuo riippuu autosta, olisiko ketju satasen ja tunnin työ helpoimmillaan.

Varman päälle vaihtaminen kannattaa erityisesti, jos käytetyn auton kilometreistä
ei ole 100% varmuutta. Jospa mittarista on poistettu 100-200 tkm tai vaikka enemmänkin.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Paljon kilometrejä mittariin - millä keinoin

Viesti Kirjoittaja pera8x »

en tiedä cdi koneisesta, mutta ainakin noista vanhemmista on helppo tarkistaa ketjun venymä. muistaakseni sille venymällekkin oli annettu joku astemäärä, millonka on hyvä alkaa vaihtaan ketjua. olisko ollu 6 astetta? ei pysty muistaan.

kuitenkin kampuralla on OT merkki ja nokka-akselilla on merkki, niin jos nokan ja kampuran nolla merkit pahasti heittää, niin ketju on venyny.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Paljon kilometrejä mittariin - millä keinoin

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Kyllä se noille vanhemille koneille se venymä on 6astetta
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Vastaa Viestiin