Dieselin litrahinta noussee 13 sentillä ensi vuonna

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Matti_L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ke 31.03.2010 22:33
Paikkakunta: Etelä-Savo

Dieselin litrahinta noussee 13 sentillä ensi vuonna

Viesti Kirjoittaja Matti_L »

Kyllä se on aina mukavaa kun noita veroja kiristetään. Oikein (diesel)mersuilijan sydäntä lämmittää! :thumbup: Lisäksi jos tuota käyttövoimaveroakin saisivat vielä vähän nostettua - kyllähän nämä dieselit melkoisia nokivasaroita ovatkin, A:nkin keskikulutus n. 5-litran luokkaa, pakokaasujen K-arvo 0,02 (DPF)...

http://www.yle.fi/uutiset/talous_ja_pol ... 09907.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/nain- ... 26424.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Dieselin litrahinta noussee 13 sentillä ensi vuonna

Viesti Kirjoittaja napa »

tuskin jää tuohon 13 senttiin/ltr... voihan ne keksiä alkukeväästä taas jonkun uuden syyn korottaa vaikka 50 snt/ltr...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
amgenter
Mersumies
Mersumies
Viestit: 724
Liittynyt: Ma 16.05.2011 20:22

Re: Dieselin litrahinta noussee 13 sentillä ensi vuonna

Viesti Kirjoittaja amgenter »

Henkilöauton omistajana ei niinkään hirvitä. Pienyrittäjänä kuljetuspuolella tilanne on toinen kun tankataan keskimäärin päivässä 3000 litraa ja nämä kaikki kustannukset pitäisi siirtää jotenkin asiakkaille.
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Re: Dieselin litrahinta noussee 13 sentillä ensi vuonna

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Kansantahtoa tässä toteutetaan. Vaaleissa olisi voinut valita toisin :think:
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Dieselin litrahinta noussee 13 sentillä ensi vuonna

Viesti Kirjoittaja veskola »

Matti_L kirjoitti:A:nkin keskikulutus n. 5-litran luokkaa, pakokaasujen K-arvo 0,02 (DPF)...
No mitäs sinä sitten rutiset aineen hinnasta, eihän sillä ole mitään merkitystä noilla kulutuksilla ? :shock: Dieseliä polttavat rekat kuluttavat 40 l / 100 km.

Luonnon kannalta K-arvolla ei ole mitään merkitystä, se vaikuttaa lähinnä ihmisten keuhkoihin mutta vasta sitten kun on paljon ylisuuren K-arvon omaavia autoja pöllyttämässä samassa paikassa. Nuotiostakin tulee K-päästöjä eli nokea. Enemmän pitäisi ihmetellä hiilidioksidipäästöjä ja muita ihmiselle oikeasti vaarallisia päästöjä.

Oikeaan suuntaan ollaan menossa kun nämä porsaanreijät aletaan saada tukittua eli veronkiertopakut ja vastaavat. Minulla taitaa verotus laskea tai pysyä palttiarallaa samana *), saisi oikeastaan nousta kun en tykkää että valtio ottaa lainaa, se tulee aina kalliimmaksi pitkässä juoksussa.

*) Riippuu nut ihan siitä paljonko ja millä ajan, eli pystyn itse vaikuttamaan vihodoinkin kustannuksiin sen vuosittaisen pakkomaksuun (900€) sijaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
johtajaahonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 180
Liittynyt: Su 17.01.2010 00:55
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Dieselin litrahinta noussee 13 sentillä ensi vuonna

Viesti Kirjoittaja johtajaahonen »

Köyhiähän tuo vain kirpaisee! eli taitaa olla omalla kohdalla aika siirtyä bensavehkeisiin.. =/
Avatar
ana007
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 154
Liittynyt: Ti 11.05.2010 09:25
Paikkakunta: Salo

Re: Dieselin litrahinta noussee 13 sentillä ensi vuonna

Viesti Kirjoittaja ana007 »

Jossain vaiheessa oli juttua, että käyttövoimavero poistuu asteittain kun dieselin verotus nousee. Taitaa noi jutut olla jo unohdettu tässä hallituksessa...
W211 A 200cdi 175hp v2005 Avantgarde

Ex:
VW Golf 1.8 CL -92
W201 190D -85
Taunus 1.6 -82
mol
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 328
Liittynyt: Ke 23.02.2005 23:09
Paikkakunta: Pälkäne

Re: Dieselin litrahinta noussee 13 sentillä ensi vuonna

Viesti Kirjoittaja mol »

Edelleen on jäljellä tosiasia että dieseli se vaan kuluttaa vähemmän kuin vastaava bensa-auto...
C220d T 4-Matic
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Dieselin litrahinta noussee 13 sentillä ensi vuonna

Viesti Kirjoittaja veskola »

ana007 kirjoitti:Jossain vaiheessa oli juttua, että käyttövoimavero poistuu asteittain kun dieselin verotus nousee. Taitaa noi jutut olla jo unohdettu tässä hallituksessa...
Kyllä se aleneekin dieselautoissa ensi vuonna, viimeisin tieto on että painavammassa henkilöautossa laskee kokonaislapun loppusumma 900 -> 400€ mutta nyt on tehty korotusta tuohon perusmaksuun, joten todennäköisesti toteutuu 900€->550€. Onhan siinä 350€ laskua, joka on aika paljon, kun jotkut piipittävät jostain 150-200€ vuosittaisesta maksusta. Ei tuota muutosta enää tarvitse hallituksen käsitellä kun se on jo trafilla täytäntöön panossa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Re: Dieselin litrahinta noussee 13 sentillä ensi vuonna

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

mol kirjoitti:Edelleen on jäljellä tosiasia että dieseli se vaan kuluttaa vähemmän kuin vastaava bensa-auto...
Ei ole erot enää kovin suuria jos katot vaikka faceliftattua W204:sta 250cdi vs. 250cgi, tai vaikka tulevia BMW:n malleja. Puhutaan keskikulutuksissa noin 1 litran erosta + bensamallit muutaman tonnia halvempia hankkia ja BMW:llä on 10 tkm pidempi huoltovälikin x20d:tä vastaavassa bensamallissa (Mersusta en tiedä). Eipä silti, kyllähän nykydieselit on helvetin hyvin vääntäviä, ja ajomukavuus loistava.
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Dieselin litrahinta noussee 13 sentillä ensi vuonna

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Ajoneuvoverolain 11§:
Ajoneuvolle, jota käytetään muulla voimalla tai polttoaineella kuin moottoribensiinillä, määrätään käyttövoimaveroa. Käyttövoimaveron määrä päivää kohden on:

1) henkilöautosta (M1- ja M1G-luokka), kaksikäyttöautosta (N1-luokka) sekä ajoneuvosta, joka siihen tehtyjen katsastamattomien muutosten johdosta vastaa käyttötarkoitukseltaan lähinnä henkilöautoa, 5,5 senttiä jokaiselta kokonaismassan alkavalta sadalta kilogrammalta;

2) poiketen siitä, mitä 1 kohdassa säädetään, käyttövoimaveron määrä päivää kohden on jokaiselta kokonaismassan alkavalta sadalta kilogrammalta:

a) 1,5 senttiä, jos ajoneuvon käyttövoima on sähkö;

b) 0,5 senttiä, jos ajoneuvon käyttövoima on sähkö ja moottoribensiini;

c) 4,9 senttiä, jos ajoneuvon käyttövoima on sähkö ja dieselöljy;

d) 3,1 senttiä, jos ajoneuvon käyttövoima on metaanista koostuva polttoaine;

3) pakettiautosta (N1- ja N1G-luokka), matkailuautosta (M1-luokka) ja huoltoautosta (M1-, N1-, N2-, N3-, M1G-, N1G-, N2G- ja N3G-luokka) 0,9 senttiä jokaiselta kokonaismassan alkavalta sadalta kilogrammalta;

4) kuorma-autosta (N2-, N3-, N2G- ja N3G-luokka), jossa ei käytetä perävaunua, jokaiselta kokonaismassan alkavalta sadalta kilogrammalta 0,6 senttiä 12 000 kilogramman kokonaismassaan saakka ja jokaiselta tämän massan ylittävältä kokonaismassan alkavalta sadalta kilogrammalta 1,3 senttiä, jos ajoneuvossa on kaksi akselia; vero on jokaiselta kokonaismassan alkavalta sadalta kilogrammalta 0,8 senttiä, jos ajoneuvossa on kolme akselia, 0,7 senttiä, jos ajoneuvossa on neljä akselia, ja 0,6 senttiä, jos ajoneuvossa on viisi akselia tai useampia;

5) kuorma-autosta (N2-, N3-, N2G- ja N3G-luokka), joka on varustettu ja jota käytetään puoliperävaunun vetoon, 2,2 senttiä jokaiselta kokonaismassan alkavalta sadalta kilogrammalta, jos ajoneuvossa on kaksi akselia, 1,3 senttiä, jos akseleita on kolme, 1,2 senttiä, jos akseleita on neljä, ja 1,0 senttiä, jos ajoneuvossa on viisi akselia tai useampia;

6) kuorma-autosta (N2-, N3-, N2G- ja N3G-luokka), joka on varustettu ja jota käytetään varsinaisen tai keskiakseliperävaunun vetoon, 2,1 senttiä jokaiselta kokonaismassan alkavalta sadalta kilogrammalta, jos ajoneuvossa on kaksi akselia, 1,4 senttiä, jos akseleita on kolme, 1,3 senttiä, jos akseleita on neljä, ja 1,2 senttiä, jos ajoneuvossa on viisi akselia tai useampia.
aiemmin vastaavat summat olivat (kaikki siis senttiä/100kg/päivä):

1) 6,7 -> laskee 1,2
2a) 6,7 -> laskee 5,2
2b) 6,7 -> laskee 6,2
2c) 6,7 -> laskee 1,8
2d) 6,7 -> laskee 3,6
3) 0,9 -> ei muutu
4) 1,0/2,2/1,3/1,2/1,1 -> laskee 0,4/0,9/0,5/0,5/0,5
5) 3,1/2,3/2,0/1,8 -> laskee 0,9/1,0/0,8/0,8
6) 3,1/2,5/2,3/2,0 -> laskee 1,0/1,1/1,0/0,8

Omassa mersussa käyttövoimavero pienenee 1,2snt*26*365 = 113,88€ vuodessa.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
mol
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 328
Liittynyt: Ke 23.02.2005 23:09
Paikkakunta: Pälkäne

Re: Dieselin litrahinta noussee 13 sentillä ensi vuonna

Viesti Kirjoittaja mol »

masaf1 kirjoitti:
Ei ole erot enää kovin suuria jos katot vaikka faceliftattua W204:sta 250cdi vs. 250cgi, tai vaikka tulevia BMW:n malleja. Puhutaan keskikulutuksissa noin 1 litran erosta
Paperilla juu mutta miten lienee oikeassa elämässä? Ainakin omat kokemukset viittaavat siihen suuntaan että dieselillä on huomattavasti helpompi päästä luvattuihin arvoihin kuin bensalla.

Uusissa autoissa nuo luvatut arvot ovat lähellä toisiaan mutta jos nyt vaikka ajattelen omalla kohdallani niin E280:n lukemat dieselinä ovat 10,1/5,6/7,2. Bensakoneen vastaavat luvut ovat 13,5/7/9,4. Nojoo, kulutus nyt ei ole tosiaankaan suurin kuluerä auton omistamisessa mutta kun nyt kerran puheeksi tuli niin kaivoin lukuja esiin piruuttani.
C220d T 4-Matic
XV70D
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 177
Liittynyt: To 30.09.2010 21:59

Re: Dieselin litrahinta noussee 13 sentillä ensi vuonna

Viesti Kirjoittaja XV70D »

Kyllä se taitaa jäädä pahasti miinusmerkkiseksi lopputulos, kun dieseliä menee 2000L x 0,13 = 260€, veroalennusta tulee pikkuisen yli 100€... Itse laskeskelin että dieselin kannnattavuus alle 30000 tkm vuosiajolla alkaa olemaan niin ja näin. Kun polttoaineiden välinen hintaero kutistuu reiluun kymmeneen senttiin, lisättynä käyttövoimaverolla, sekä dieselin huolto- ja korjauskulut ovat bensamallia suuremmat, en näe enää dieselautoa kannattavana hankintana.
W211 E320cdi V6
Avatar
Tomp
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1140
Liittynyt: To 15.10.2009 12:55
Paikkakunta: Pori

Re: Dieselin litrahinta noussee 13 sentillä ensi vuonna

Viesti Kirjoittaja Tomp »

Tuosta aika helppo laskea dieselin ja bensan eroja.
http://www.autoliitto.fi/testit_ja_ajon ... l_laskuri/" onclick="window.open(this.href);return false;
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Re: Dieselin litrahinta noussee 13 sentillä ensi vuonna

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Tässä on kyse siitä että Suomessa siirrytään pikkuhiljaa autoverosta auton käyttömaksuihin.
Suomi on sitotunut vähentämään liikenteen päästöjä ja se ei onnistu muutenkuin sillä että autokantaa saadaan uudistettua.
Eli vähän kuluttavat (alle 130 CO2/km) ovat jatkossa halvempia ostaa .

Tuo 13 centin nousu ei riitä sillä tuohon tulee lisäksi eilen ilmoitetut korotukset.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Dieselin litrahinta noussee 13 sentillä ensi vuonna

Viesti Kirjoittaja RH »

sportsman kirjoitti:Tässä on kyse siitä että Suomessa siirrytään pikkuhiljaa autoverosta auton käyttömaksuihin.
Suomi on sitotunut vähentämään liikenteen päästöjä ja se ei onnistu muutenkuin sillä että autokantaa saadaan uudistettua.
Eli vähän kuluttavat (alle 130 CO2/km) ovat jatkossa halvempia ostaa .

Tuo 13 centin nousu ei riitä sillä tuohon tulee lisäksi eilen ilmoitetut korotukset.
Ja höpö, höpö. Autovero on niin hyvin lypsävä lehmä, että sitä ei tapeta ennen kuin "maitoa" ei enää tule pisaraakaan. Itse asiassa uusi hallitushan on nostamassa autoveroa, kun tämä hiilidioksidiperusteinen verotuskäytäntö on saanut ihmiset ostamaan turhan pienipäästöisiä autoja ja varotuotto on laskenut liikaa. Ja sitten se kertaantuu tietty tuolla polttoainemittarillakin tämä kierre. Ei kai se sitten ole ihme, että joku viisas :shock: on keksinyt, että pitääkin noiden sijaan verottaa "käyttöä", jolla taas ei ole mitään tekemistä auton todellisen käyttämisen kanssa.
Kyllä meillä on yhteiskunnassa jotain perustavanlaatuista alun alkaenkin pielessä näissä rahoituskuvioissa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Dieselin litrahinta noussee 13 sentillä ensi vuonna

Viesti Kirjoittaja veskola »

RH kirjoitti:Kyllä meillä on yhteiskunnassa jotain perustavanlaatuista alun alkaenkin pielessä näissä rahoituskuvioissa.
Ei ongelma ole rahoituskuviossa vaan menokuviossa kun kaikenmaailman velttoperseet makaa kotona ja valittaa kun työnteko ei kannata ja peruspäiväraha on liian pieni ja sosiaalitoimistokaan ei suostu maksamaan sitä 4h+keittiötä saunalla, ja nämä porukat senkun lisääntyvät minkä kerkiävät vaikka jälkikasvustakaan ei kyetä huolehtimaan. Jostakin se satanen työtä tekemättömän ihmisen kuukausiansioon pitää repiä ja tämä nyt on yksi helppo tapa muiden joukossa.

Onneksi ansiotyötulon verotusta ehkä alennetaan...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Dieselin litrahinta noussee 13 sentillä ensi vuonna

Viesti Kirjoittaja RH »

veskola kirjoitti:
RH kirjoitti:Kyllä meillä on yhteiskunnassa jotain perustavanlaatuista alun alkaenkin pielessä näissä rahoituskuvioissa.
Ei ongelma ole rahoituskuviossa vaan menokuviossa kun kaikenmaailman velttoperseet makaa kotona ja valittaa kun työnteko ei kannata ja peruspäiväraha on liian pieni ja sosiaalitoimistokaan ei suostu maksamaan sitä 4h+keittiötä saunalla, ja nämä porukat senkun lisääntyvät minkä kerkiävät vaikka jälkikasvustakaan ei kyetä huolehtimaan. Jostakin se satanen työtä tekemättömän ihmisen kuukausiansioon pitää repiä ja tämä nyt on yksi helppo tapa muiden joukossa.

Onneksi ansiotyötulon verotusta ehkä alennetaan...
Näinpä tämä varmaannin, mutta ei meistä tasan tule äveriästä porukkaa, jos yhden sektorin verotuksella tapetaan toimeliaisuus muualta ja sitten ollaan onnellisia siitä, miten hyvä verotuotto kuitenkin on ollut.
Kuntasektorilla muuten nuo kunnalliset tilalaitoksethan on kunnille sellaisia rahasampoja, että on se vaan kumma, ettei sitä kuntaerahoituksen kriisiä nyt jo pystytä ratkaisemaan.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Dieselin litrahinta noussee 13 sentillä ensi vuonna

Viesti Kirjoittaja veskola »

Älä huoli, tällä kierroksella verotus nousee ihan kautta linjan. Odotappas kun pääset maksamaan nousevia kunnallisveroja, uhkaavat jopa kolmen pinnan korotuksilla. Energiaverot tekevät myös suuren loven hulppeissa OK taloissa asuville jne.

No parempi se on verojen kautta se raha kerätä kuin ääliömäisesti kreikan malliin ottamalla velkaa kun se kerran pitää jostakin ottaa kuitenkin :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Dieselin litrahinta noussee 13 sentillä ensi vuonna

Viesti Kirjoittaja Sergey »

millähän tavalla ruotsissa on esim subventoitu dieselautojen hintaa valtion puolesta kun siellä järkiään dieselit on paljon halvempia kuin bensiiniautot (ts ainaki mersut on)? Dieselverokin heillä on ja diesel pääsääntöisesti 5% kalliimpaa kuin bensiini.

tuolla autoliiton laskurilla kun laskin kulutuksen nyt tuolla mun Golf TDI:llä ja vertaan sitä edelliseen, samanlaiseen Bensiinimalliin niin pitäs ajaa 10000km että tulis diesel halvemmaksi. EI tule kilometreja vuodessa niin paljon. Just ja just emäntä ehti 10 tuhatta ajamaan sillä 12kk aikana ja siihen sisältyy auton haku ruotsista 700km.

btw tossa laskurissahan ei lie ole huomioitu mahdollista pakettiauto statusta, joten sillonhan se raja siirtyy muutaman satasen edestä, esim tuolla golfilla hyöty saavutettaisiin jo 5000km kohdalla (eli se kannattaa tässä tapauksessa kun opiskelija ajaa 10tkm/v... Olettaen että säästö on 200eur).
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
jumetsap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 986
Liittynyt: Pe 18.03.2005 13:29
Paikkakunta: Vimpeli

Re: Dieselin litrahinta noussee 13 sentillä ensi vuonna

Viesti Kirjoittaja jumetsap »

Tässähän käy niin että kuljetukset siirtyy yhä enemmän viro/venäjä -kilpisille autoille. Ne tankkaa tankit täyteen rajan takana, tulee suomeen -> kuluttaa suomen ennestäänkin paskana olevaa tieverkkoa ja ilmastoa maksamatta siitä suomeen yhtään mitään. Suomen pellekoulu arkadianmäellä todistelee kiiltävin otsin että dieselin hinnankorotus oli pakko tehdä...
Poliitikot ja vaipat pitää vaihtaa tietyin väliajoin, ja samasta syystä.
Avatar
mik_ko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 324
Liittynyt: La 08.05.2010 11:52
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Dieselin litrahinta noussee 13 sentillä ensi vuonna

Viesti Kirjoittaja mik_ko »

Joo eipä tuo itselle vielä mahdottomasti vaikuta. Mutta keväällä olisi tarkoitus laittaa hieman uudempi auto. Tarkasti täytyy kyllä sitten laskea, että pitääkö pensselin pesuaineella kulkeva laittaa :shock:

Mutta niinkuin tuolla ylempänä jo mainittiinkin niin kone- ja kuljetusalanyrittäjien leipä kapenee vain entisestään...
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Dieselin litrahinta noussee 13 sentillä ensi vuonna

Viesti Kirjoittaja etrade »

jumetsap kirjoitti:Tässähän käy niin että kuljetukset siirtyy yhä enemmän viro/venäjä -kilpisille autoille. Ne tankkaa tankit täyteen rajan takana, tulee suomeen -> kuluttaa suomen ennestäänkin paskana olevaa tieverkkoa ja ilmastoa maksamatta siitä suomeen yhtään mitään. Suomen pellekoulu arkadianmäellä todistelee kiiltävin otsin että dieselin hinnankorotus oli pakko tehdä...
Näin on. Nyt vain "juitsarit" joutuu miettimään tarkemmin reitit. Irtoperät mitkä menee pohjoiseen on halvempi laittaa polakkien perään ja tuoda baltian kautta. Suomalaisille löytyy vetoja enää pk-seudulla ja etelä-Suomes .
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: Dieselin litrahinta noussee 13 sentillä ensi vuonna

Viesti Kirjoittaja Huikko »

20 vuotta vanha bensa-auto, joka käy E10:llä ja kuluttaa sen 6.5-7l/100km alkaa olla entistä järkevämpi valinta, eli eipä tarvitse edes harkita auton vaihtoa.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Dieselin litrahinta noussee 13 sentillä ensi vuonna

Viesti Kirjoittaja Sergey »

harmi vaan että hyvät 20v vanhat bensiiniautot alkaa olemaan harvassa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: Dieselin litrahinta noussee 13 sentillä ensi vuonna

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Sergey kirjoitti:harmi vaan että hyvät 20v vanhat bensiiniautot alkaa olemaan harvassa.
Tämäkin on yksi syy olla vaihtamatta autoa.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
juppepuputti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 385
Liittynyt: Ma 03.11.2003 21:10

Re: Dieselin litrahinta noussee 13 sentillä ensi vuonna

Viesti Kirjoittaja juppepuputti »

RH kirjoitti: Ja höpö, höpö. Autovero on niin hyvin lypsävä lehmä, että sitä ei tapeta ennen kuin "maitoa" ei enää tule pisaraakaan.
Jeps. Ja lehmän täytyy synnyttää tasaisin väliajoin , jotta maidontuotanto pysyy kunnossa. Autoverolehmäkin on synnytellyt kohtuu tasaisin väliajoin vuosikymmenten saatossa.
-= Veteran of 1000 psychic wars =-
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Re: Dieselin litrahinta noussee 13 sentillä ensi vuonna

Viesti Kirjoittaja sportsman »

RH kirjoitti:
sportsman kirjoitti:Tässä on kyse siitä että Suomessa siirrytään pikkuhiljaa autoverosta auton käyttömaksuihin.
Suomi on sitotunut vähentämään liikenteen päästöjä ja se ei onnistu muutenkuin sillä että autokantaa saadaan uudistettua.
Eli vähän kuluttavat (alle 130 CO2/km) ovat jatkossa halvempia ostaa .

Tuo 13 centin nousu ei riitä sillä tuohon tulee lisäksi eilen ilmoitetut korotukset.
Ja höpö, höpö. Autovero on niin hyvin lypsävä lehmä, että sitä ei tapeta ennen kuin "maitoa" ei enää tule pisaraakaan. Itse asiassa uusi hallitushan on nostamassa autoveroa, kun tämä hiilidioksidiperusteinen verotuskäytäntö on saanut ihmiset ostamaan turhan pienipäästöisiä autoja ja varotuotto on laskenut liikaa. Ja sitten se kertaantuu tietty tuolla polttoainemittarillakin tämä kierre. Ei kai se sitten ole ihme, että joku viisas :shock: on keksinyt, että pitääkin noiden sijaan verottaa "käyttöä", jolla taas ei ole mitään tekemistä auton todellisen käyttämisen kanssa.
Kyllä meillä on yhteiskunnassa jotain perustavanlaatuista alun alkaenkin pielessä näissä rahoituskuvioissa.
Sinä tietysti katsot asiaa omasta näkökulmastasi kun sinulla on kaksi paavoa pihassa.
Ehkä huomaat ettei valtio saa niistä enää rahaa kun kerran on autoveromaksettu.
Kyllä meillä mennään kovaa vauhtia siihen suuntaan että käyttömaksut nousevat . Nythän alin autoverolaskee 12%:sta 10%:n joten vähäpäästöiset autot vain halpenevat. Viimeistään vuonna 2015 on autoverovero historiaa sillä sen kieltää EU:n määräykset.

Taitaa muuten tarkentua tuo dieselin litrahinnan nousukin , siis vain 20 senttiä/litra.
Tämähän kirpaisee eniten niitä jotka ajavat paljon kuluttavilla vanhoilla dieseleillä (siis juuri niillä isopäätöisillä joista pitää sopimuksen mukaan päästä eroon ).
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Dieselin litrahinta noussee 13 sentillä ensi vuonna

Viesti Kirjoittaja RH »

sportsman kirjoitti:
RH kirjoitti:
sportsman kirjoitti:Tässä on kyse siitä että Suomessa siirrytään pikkuhiljaa autoverosta auton käyttömaksuihin.
Suomi on sitotunut vähentämään liikenteen päästöjä ja se ei onnistu muutenkuin sillä että autokantaa saadaan uudistettua.
Eli vähän kuluttavat (alle 130 CO2/km) ovat jatkossa halvempia ostaa .

Tuo 13 centin nousu ei riitä sillä tuohon tulee lisäksi eilen ilmoitetut korotukset.
Ja höpö, höpö. Autovero on niin hyvin lypsävä lehmä, että sitä ei tapeta ennen kuin "maitoa" ei enää tule pisaraakaan. Itse asiassa uusi hallitushan on nostamassa autoveroa, kun tämä hiilidioksidiperusteinen verotuskäytäntö on saanut ihmiset ostamaan turhan pienipäästöisiä autoja ja varotuotto on laskenut liikaa. Ja sitten se kertaantuu tietty tuolla polttoainemittarillakin tämä kierre. Ei kai se sitten ole ihme, että joku viisas :shock: on keksinyt, että pitääkin noiden sijaan verottaa "käyttöä", jolla taas ei ole mitään tekemistä auton todellisen käyttämisen kanssa.
Kyllä meillä on yhteiskunnassa jotain perustavanlaatuista alun alkaenkin pielessä näissä rahoituskuvioissa.
Sinä tietysti katsot asiaa omasta näkökulmastasi kun sinulla on kaksi paavoa pihassa.
Ehkä huomaat ettei valtio saa niistä enää rahaa kun kerran on autoveromaksettu.
Kyllä meillä mennään kovaa vauhtia siihen suuntaan että käyttömaksut nousevat . Nythän alin autoverolaskee 12%:sta 10%:n joten vähäpäästöiset autot vain halpenevat. Viimeistään vuonna 2015 on autoverovero historiaa sillä sen kieltää EU:n määräykset.

Taitaa muuten tarkentua tuo dieselin litrahinnan nousukin , siis vain 20 senttiä/litra.
Tämähän kirpaisee eniten niitä jotka ajavat paljon kuluttavilla vanhoilla dieseleillä (siis juuri niillä isopäätöisillä joista pitää sopimuksen mukaan päästä eroon ).
No oma näkökulma tai sitten ei. Kyllä sitä vanhan paavonkin hinnassa edelleen valitettavasti kuoletettavana on ihan rehellistä autoveroakin.
Voipi olla, etten ole asiaan liian tarkkaan enää syventynyt, mutta kyllä jostain tiedotusvälineestä olin ottavinani tiedon, että autoveroon kaavaillaan korotusta, koska ei tuota enää toivotulla tavalla.
Ja tuo käytön verotus on sitten ihan soopaa, kun kyseessä ajoneuvoverossa vain ja ainoastaan on puhtaasti omistamiseen ja hallintaan kytketty omaisuusvero.
Jos tuo dieselin hinta nyt näyttää +20snt litralta, niin sitten se on vaan kärsittävä.
Avatar
Matti_L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ke 31.03.2010 22:33
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Dieselin litrahinta noussee 13 sentillä ensi vuonna

Viesti Kirjoittaja Matti_L »

No niin, täällähän keskustelu pulppuaa ja porisee jo mukavasti!

amgenter kirjoitti:Henkilöauton omistajana ei niinkään hirvitä. Pienyrittäjänä kuljetuspuolella tilanne on toinen kun tankataan keskimäärin päivässä 3000 litraa ja nämä kaikki kustannukset pitäisi siirtää jotenkin asiakkaille.
Joo, kyllä käy sääliksi kuljetusalan yrittäjiä. Sitten puhutaan että yrittämistä pitää tukea - siitä saadaan työpaikkoja Suomeen!!! Yks autokoulun opettaja sanoi että taitaa mennä koko kuljetusalakin kohta Puolalaisille ym. kun ei riitä uusia ammattikuskeja vanhojen eläköityessä.
veskola kirjoitti:
Matti_L kirjoitti:A:nkin keskikulutus n. 5-litran luokkaa, pakokaasujen K-arvo 0,02 (DPF)...
No mitäs sinä sitten rutiset aineen hinnasta, eihän sillä ole mitään merkitystä noilla kulutuksilla ? :shock: Dieseliä polttavat rekat kuluttavat 40 l / 100 km..
Joo, en rutise, tai ei pitäisi rutista. Ei noihin korotuksiin vielä talous kaadu, ei sillä siinä mielessä ole merkitystä maksaako se 1 vai 2 euroa / litra. Meillä tulee noin 42 000km / vuosi ajoja, joten tuo 0,13EUR korotus on vain 300EUR. Toisaalta keksisin kyllä 300EUR:olle parempaakin käyttöä. Jotenkin se aina kirpaisee kun käy töissä, maksaa palkasta verot, maksaa autosta verot, maksaa polttoaineista verot, maksaa ruoasta verot, maksaa sähkölaskusta verot, maksaa kiinteistöverot ym. Koko ajan tuntuu että naru kaulan ympärillä kiristyy. Missä tulee raja, jolloin ei enää kannata ponnistella, ei kannata lähteä aamulla töihin...
Tomp kirjoitti:Tuosta aika helppo laskea dieselin ja bensan eroja.
http://www.autoliitto.fi/testit_ja_ajon ... l_laskuri/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hyvä laskuri, kiitos linkistä!

veskola kirjoitti:
RH kirjoitti:Kyllä meillä on yhteiskunnassa jotain perustavanlaatuista alun alkaenkin pielessä näissä rahoituskuvioissa.
Ei ongelma ole rahoituskuviossa vaan menokuviossa kun kaikenmaailman velttoperseet makaa kotona ja valittaa kun työnteko ei kannata ja peruspäiväraha on liian pieni ja sosiaalitoimistokaan ei suostu maksamaan sitä 4h+keittiötä saunalla, ja nämä porukat senkun lisääntyvät minkä kerkiävät vaikka jälkikasvustakaan ei kyetä huolehtimaan. Jostakin se satanen työtä tekemättömän ihmisen kuukausiansioon pitää repiä ja tämä nyt on yksi helppo tapa muiden joukossa.

Onneksi ansiotyötulon verotusta ehkä alennetaan...
Joskus oon miettiny amerikkaan muutoa - siellä saisi pitää sen minkä tienaa kovalla työllä, ei tarviis maksaa kaikenmaailman kotona päivin ja öin PlayStation:ia "pieksävien" 25-vuotiaiden "en-mä-viitsi" -työttömien päivärahoja. Toisaalta, ei olisi myöskään sosiaaliturvaa.
veskola kirjoitti:Älä huoli, tällä kierroksella verotus nousee ihan kautta linjan. Odotappas kun pääset maksamaan nousevia kunnallisveroja, uhkaavat jopa kolmen pinnan korotuksilla. Energiaverot tekevät myös suuren loven hulppeissa OK taloissa asuville jne.
Joku saattaa nyt loukkaantua, eikä täällä pitäisi ehkä puhua politiikasta, mutta nyt mielestäni toteutetaan Urpilaisen johdolla sosialistisia unelmia: sosiaalitukia korotellaan rehvakkaasti 100EUR /kk, on jopa puhuttu "kansalaispalkasta", jonka saisi jokainen kotona velttoilija jne. Toinen poliitikkojen "Suuri Suunnitelma" on ehkä se, että tyhjennetään koko Suomi kehä III:sen sisäpuolelle asumaan kerrostaloihin - verotetaan omakotiasujat kyykkyyn, lakkautetaan viimeisetkin bussivuorot peräkyliltä jne. Valitettavasti täällä kehä III:n ulkopuolella julkinen liikenne toimii paikoin niin huonosti että oman auton käyttö työmatkoihin on välttämätöntä, ja siitähän on kiva kupata rahaa polttoaineveroja nostamalla! Mutta sekin ongelma siis ratkeaa kunhan saadaan koko Suomi asumaan kerrostaloihin kehä III:n sisään. Kätevää ja ekologista.
Vastaa Viestiin