W123 300 D kulutus ?
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
W123 300 D kulutus ?
Mittailin tuota vasta hankitun W123:n 300 D:n kulutusta.
Mitään "tasantarkkaan" -arvoa en ole vielä saanut esille, mutta jotain tuntumaa kuitenkin.
Tien päällä vaikuttaisi kulutus olevan luokkaa 7,5-7,8 l/100 km rajoitusten mukaan ajellessa, jolloin rajoitusvaihtelut ovat 60/80/100
Ihan tarkkaa lukemaa en vielä saanut, mutta tuo on arvio, eikä ainakaan alakanttiin pyöristetty.
Sitten toinen vertailu 340 km matkalta jolloin noin 220-240 km Helsingin kaupunkiajoa ja 120-140 km edellä mainitun tyyppistä maantieajoa ja silloin kulutuslaskelma 7,87 / 100 km.
Onko kulutus mielestänne oikealla tasolla, vai viekö "liikaa"?
Mietin suuttimien kärkien vaihtoa, mutten tekisi sitä mielellään turhan päiten.
Mitään "tasantarkkaan" -arvoa en ole vielä saanut esille, mutta jotain tuntumaa kuitenkin.
Tien päällä vaikuttaisi kulutus olevan luokkaa 7,5-7,8 l/100 km rajoitusten mukaan ajellessa, jolloin rajoitusvaihtelut ovat 60/80/100
Ihan tarkkaa lukemaa en vielä saanut, mutta tuo on arvio, eikä ainakaan alakanttiin pyöristetty.
Sitten toinen vertailu 340 km matkalta jolloin noin 220-240 km Helsingin kaupunkiajoa ja 120-140 km edellä mainitun tyyppistä maantieajoa ja silloin kulutuslaskelma 7,87 / 100 km.
Onko kulutus mielestänne oikealla tasolla, vai viekö "liikaa"?
Mietin suuttimien kärkien vaihtoa, mutten tekisi sitä mielellään turhan päiten.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Kuulostaa realistiselta. Jossain 7-8 litran tienoilla se 300 D manuaalin ruokahalu keskimäärin liikkuu, jos on normaali iskussa.
Oma 300 D automaatilla ja kulutus pyörinyt 8-10 litran haarukassa. Tässä nurkissa pyöriessä kulutus ollut 8-9 l. Sen sijaan viimeisin kymmenen litran mittaus sisältää myös jonkin verran huippunopeudella ajoa. Eli eipä kovin paljoa lisää haukkaa ajotapaa ja -olosuhteita muuttamalla.
Oma 300 D automaatilla ja kulutus pyörinyt 8-10 litran haarukassa. Tässä nurkissa pyöriessä kulutus ollut 8-9 l. Sen sijaan viimeisin kymmenen litran mittaus sisältää myös jonkin verran huippunopeudella ajoa. Eli eipä kovin paljoa lisää haukkaa ajotapaa ja -olosuhteita muuttamalla.
- Jani Haataja
- Mersumies
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
- Jori Ravantti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 314
- Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
- Paikkakunta: Asikkala
- Viesti:
Re: W123 300 D kulutus ?
Eiköhän se kulutus ole oikealla tasolla jos vie 7,5-7,8 l/100 km.
Itsellä 4 lovinen loota ja 3,07 perä. Kulutuslukemat samanuuntaisia.
Kulutus vaihtelee sen mukaa minkälaista ajoa ajaa ja hinaako esim. perävaunua ja onko kattokuormaa. Hyväksihavaitulla MUTU menetelmällä jos veikkaisi jotain 6-10 litraa / km. Enemmänkin jos innostuu hinaaman esim. asuntovaunua.
Kulutukseen vaikuttaa ilman muuta sekin jos ajaa isommalla vaihteella esim. 70 km / tunnissa pikkuteitä tai vaihtoehtoisesti kaksinkertaista nopeutta moottoritiellä.
Itsellä 4 lovinen loota ja 3,07 perä. Kulutuslukemat samanuuntaisia.
Kulutus vaihtelee sen mukaa minkälaista ajoa ajaa ja hinaako esim. perävaunua ja onko kattokuormaa. Hyväksihavaitulla MUTU menetelmällä jos veikkaisi jotain 6-10 litraa / km. Enemmänkin jos innostuu hinaaman esim. asuntovaunua.
Kulutukseen vaikuttaa ilman muuta sekin jos ajaa isommalla vaihteella esim. 70 km / tunnissa pikkuteitä tai vaihtoehtoisesti kaksinkertaista nopeutta moottoritiellä.
- Jani Haataja
- Mersumies
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
Olen huomannut että ainakin 240D:ssä vaikuttaa ajonopeus aika paljon. Tasaista 80-90 nopeutta ajaessa menee 7 litraa, vähän allekkin olen päässyt, 100 km/h menee jo 7,5-8,5 ja 110-120 km/h imee jo reilun 10... Yksi tankkaus meni jopa yli 12 litraa/100km, tosin sisälsi taajama-ajoa aika lailla...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Eli ilmeisesti en hyödy suutinkärkien vaihdosta/ruiskutuksen ajoituksesta sitten juuri mitään vielä näillä lukemilla.
Kiitos vastauksista.
Kiitos vastauksista.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
- Jori Ravantti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 314
- Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
- Paikkakunta: Asikkala
- Viesti:
ajonopeuden vaikutus
Ennen nykyistä tekniikkaa autossani oli kulunut 200 d kone ja 3,92 perä. Silloin oli ajonopeuden vaikutus kulutukseen huima.Jani Haataja kirjoitti:Olen huomannut että ainakin 240D:ssä vaikuttaa ajonopeus aika paljon. Tasaista 80-90 nopeutta ajaessa menee 7 litraa, vähän allekkin olen päässyt, 100 km/h menee jo 7,5-8,5 ja 110-120 km/h imee jo reilun 10... Yksi tankkaus meni jopa yli 12 litraa/100km, tosin sisälsi taajama-ajoa aika lailla...
Nykyisellä tekniikallani en ole saanut menemään ikävästi yllättäviä kulutuslukemia vaikka olen ajanut moottoritiellä ihan reipasta vauhtia. Kiinnostaisi vieläkö kulutus laskisi jos laittaisi 5 lovisen lootan, mutta on sen verta kallista ja hankalaa, etten taida sellaista laittaa.
Joku iso suoraruiskutuskone ja kunnon aavikkovälitykset voisi olla kivat...
- Jani Haataja
- Mersumies
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
Tässäkin saisi välitykset olla vähän pidemmät... satasen vauhdissa huutaa niin ettei enään pahemmin keskustella korottamatta ääntä etu ja takapenkin välillä. 5 vaihteinen laatikko olisi kiva mutta turhan kallis investointi näin vanhaan autoon, ellei sitten vaihtaisi suoraan uudempaa tekniikkaa pellin alle(W124 250/300D ja 5-v laatikko) mutta kun tuon uudemman tekniikan hinnallakin saa jo W124 koko auton.
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
- Jori Ravantti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 314
- Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
- Paikkakunta: Asikkala
- Viesti:
välityksistä
Kokeilin myös sillä 3,92 välityksellä ja tämä yhdistettynä 300 D koneeseen oli ajotuntuma aika pakettiautomainen 4 lovisella lootalla. Nämä välitykset olisi sopinut hyvin raskaanpuoleiseen hinaukseen.
Sitten rupesin miettimään miten välitykset saa pidemmäksi. Totesin 5 vaihteisen vaihteiston kalliiksi ja harvinaiseksi ja päädyin perän pidentämiseen. Hyvänä puolena sekin jos vaihteistoon tulee vikaa, niin nelivaihteisen saa halvalla.
Renkaat on kokoa 205/70/15. Nämä 3,07 perän kanssa tekee hieman kuminauhamaisen fiiliksen menoon, mutta silti jaksaa kohtuullisesti hinata perävaunua. Jos sattuu oikein raskas hinaus, niin tarvittaessa 3 vaihteella voi ajaa 80 km/h.
Voisi kuvitella, että jaksaisi mennä vielä 5 vaihteellakin kun nyt jaksaa nelosella hinata vielä perävaunua, jossa kuormaakin jonkin verta ja nelosella pystyy ajamaan aika hitaastikin.
Sitten rupesin miettimään miten välitykset saa pidemmäksi. Totesin 5 vaihteisen vaihteiston kalliiksi ja harvinaiseksi ja päädyin perän pidentämiseen. Hyvänä puolena sekin jos vaihteistoon tulee vikaa, niin nelivaihteisen saa halvalla.
Renkaat on kokoa 205/70/15. Nämä 3,07 perän kanssa tekee hieman kuminauhamaisen fiiliksen menoon, mutta silti jaksaa kohtuullisesti hinata perävaunua. Jos sattuu oikein raskas hinaus, niin tarvittaessa 3 vaihteella voi ajaa 80 km/h.
Voisi kuvitella, että jaksaisi mennä vielä 5 vaihteellakin kun nyt jaksaa nelosella hinata vielä perävaunua, jossa kuormaakin jonkin verta ja nelosella pystyy ajamaan aika hitaastikin.
mulla on 123 korin 300 dieseli, jenkki farkussa. Oma paino on yli 1800kg. Kulutus on ollu talvisin 10-11 litraa, kesäsin 10 molemmin puolin. Perä on harva, en tie mikä. Vähän hidas kiihtymään mut kulkee kovenpaa kuin semmosella lahnalla uskaltaa ajaa.
kyllä mersumies pitää olla, vaikkei olis mersuakaan.
- Jori Ravantti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 314
- Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
- Paikkakunta: Asikkala
- Viesti:
Mikä vaihteisto?
Mikä vaihteisto on siinä jenkkifarmarissa?
Mulla oli ekana autona vuosimallin pakettiautoksi rekisteröity 1978 Caprise farmari ja sillä ei aina tullut ajettua ihan hiljaa. Tyhmänrohkeutta oli enemmän kuin ajotaitoja tai tajua turvallisen liikenteen päälle.
Haaveilin sen dieselöinnistä, mutta kerkisi autot vaihtua ja meni joku vuosi ennenkuin uskaltauduin dieselöimään vanhan 1970 mallin Toyota Crownin, joka myös oli rekisteröity pakuksi. Nykyisin olen aika vannoutunut dieselin kannattaja, eikä autojen modifiointi into ole päässyt kokonaan laantumaan.
Kannattamani kaava on sellainen, että pitäisi saada nokalle mahdollisimman iso dieselmosa ja harvat välitykset, niin homma toimii hyvin...

Mulla oli ekana autona vuosimallin pakettiautoksi rekisteröity 1978 Caprise farmari ja sillä ei aina tullut ajettua ihan hiljaa. Tyhmänrohkeutta oli enemmän kuin ajotaitoja tai tajua turvallisen liikenteen päälle.

Haaveilin sen dieselöinnistä, mutta kerkisi autot vaihtua ja meni joku vuosi ennenkuin uskaltauduin dieselöimään vanhan 1970 mallin Toyota Crownin, joka myös oli rekisteröity pakuksi. Nykyisin olen aika vannoutunut dieselin kannattaja, eikä autojen modifiointi into ole päässyt kokonaan laantumaan.
Kannattamani kaava on sellainen, että pitäisi saada nokalle mahdollisimman iso dieselmosa ja harvat välitykset, niin homma toimii hyvin...
siinä farmarissa on jonkun vanhan bensamersun automaatti.
Mulla on yks kaveri joka suunnitteleen chevy vaniin pienen kuorma-auton moottoria. Auto pitäis hakee kokonaisena ajamalla siirtokilvillä, sit vaan kokeileen mitä moottori painaa ja millä sen saa mahtuun vaniin. Moottori on muistaakseni 7,2 litranen Fiatin suoraruisku kutonen. Onkelmana tulee paino, Vaikka kyseessä on 30 vani mikä on järein malli, etuakseli paino on 1540kg. Tää malli ei ole viä kuorma-auto mut järeimmisäkin 30 vanin kuorma-autoissa etuakseli painot on samat. Käsittääkseni.
Toinen onkelma on millä sen malmikasan saa sinne mahtuun. se on melkein metrin mittanen ja olikohan se 80 senttiä korkee öljypohjasta venttiilikoppaan.
Voimansiirto vaatis moottorin oman laatikon ja kytkimen mut ne painaa hirveesti. Perä kestäs kyllä siä on Dana60. Tietysti aivan liian tiuha, en tie sit saako siihen perään kuinka harvoja välityksiä ja millä rahalla.
Mulla on yks kaveri joka suunnitteleen chevy vaniin pienen kuorma-auton moottoria. Auto pitäis hakee kokonaisena ajamalla siirtokilvillä, sit vaan kokeileen mitä moottori painaa ja millä sen saa mahtuun vaniin. Moottori on muistaakseni 7,2 litranen Fiatin suoraruisku kutonen. Onkelmana tulee paino, Vaikka kyseessä on 30 vani mikä on järein malli, etuakseli paino on 1540kg. Tää malli ei ole viä kuorma-auto mut järeimmisäkin 30 vanin kuorma-autoissa etuakseli painot on samat. Käsittääkseni.
Toinen onkelma on millä sen malmikasan saa sinne mahtuun. se on melkein metrin mittanen ja olikohan se 80 senttiä korkee öljypohjasta venttiilikoppaan.
Voimansiirto vaatis moottorin oman laatikon ja kytkimen mut ne painaa hirveesti. Perä kestäs kyllä siä on Dana60. Tietysti aivan liian tiuha, en tie sit saako siihen perään kuinka harvoja välityksiä ja millä rahalla.
kyllä mersumies pitää olla, vaikkei olis mersuakaan.
- Jori Ravantti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 314
- Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
- Paikkakunta: Asikkala
- Viesti:
Hieno projekti
Tuo vaniin kuormurin kone kuulustaa kiinnostavammalta projektilta kuin monet EU-projektit... Tuon koneen kokoluokka on samaa luokkaa kuin jossain Volvo FL 7:kassa. Olisi kiinnostava lukea rojektin etenemisestä netitse ja minkälaisia ajofiiliksiä saa tällä koneella.
Toivottavasti vaihteistossa on suurin vaihde välitykseltään harvempi kuin suora välitys.
Fordin Econolinessa on sylinteritilavuudeltaan samaa luokkaa oleva mosa.
Toivottavasti kiinnostava projekti ei jumahda jäykkään byrokratiaan!
Toivottavasti vaihteistossa on suurin vaihde välitykseltään harvempi kuin suora välitys.
Fordin Econolinessa on sylinteritilavuudeltaan samaa luokkaa oleva mosa.
Toivottavasti kiinnostava projekti ei jumahda jäykkään byrokratiaan!
joo, mää kirjottelen joskus lisää, jos ja kun se saatas liikenteeseen. Helppo hommahan se ei tule oleen, eikä tää suomen byrokratia ainakaan helpota sitä.
Luulen että välitys on suora. Jonkilainen erillinen loikkarihan vois onnistua , mut kestääkö siä mikään?
Luulen että välitys on suora. Jonkilainen erillinen loikkarihan vois onnistua , mut kestääkö siä mikään?
kyllä mersumies pitää olla, vaikkei olis mersuakaan.
- Jori Ravantti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 314
- Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
- Paikkakunta: Asikkala
- Viesti:
Perät
Kummelissa oli tosiaan välillä aika tarttuvia juttuja. Siinä oli mukana myös loistavia muusikoita...
Minkäslaisia perävälityksiä noissa teidän Mersuissa on?
Minkäslaisia perävälityksiä noissa teidän Mersuissa on?
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Tuli huomattua sama ilmiö lauantaina, kun oltiin aikaistetulla äitienpäiväkiertueella. Isoja teitä kannattaa välttäämursu85 kirjoitti:Mul 200D vetäsee sen 7-10 välii perjantain tankkasin ni kulutus oli n. 7.6 ja edellisel tankkauksel se oli 9tippu 2 litraa kun vältin isoja teitä

Tampere-Helsinki -väli reipasta ajoa moottoritietä nosti keskikulutuksen tasolle 8l/100 km, kun koko lenkin pituus oli n. 600 km.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
- Jori Ravantti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 314
- Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
- Paikkakunta: Asikkala
- Viesti:
Isojen teiden välttely
Minäkin välttelin isoja teitä kun oli kiinni 55 hevosvoimainen 200 d kone ja 3,92 perä. Tilanne muuttui aikalailla 88 hevosvoimaisen 300 d koneen ja 3,07 perän myötä. Nyt on auto kuin kotonaan moottoritiellä. Ei ole enää kulutuslukemat pompsahteneet jenkki lukemiin vaikka on pitänyt reipastakin vauhtia.
...
Tuossa laskeskelin w123&OM603+5v laatikko yhdistelmän kulutusta ja sekalaisessa ajossa (ei mitenkään säästäväisessä) tulos oli 7.2/100km ja sitten postinjako ajossa, jossa saa pysähtyä ja kiihdytellä ihan riittävästi tulos oli 7,8. Alle 7 voisi päästä nätillä ajolla ja hyvällä tiellä.
Om617:lla teki tiukkaa saada tuota 7,8/100km, vaikka yritti ajaa nätisti, yleensä lukemat oli 8,5/100km..
Om617:lla teki tiukkaa saada tuota 7,8/100km, vaikka yritti ajaa nätisti, yleensä lukemat oli 8,5/100km..
w115,123,124,126,210 yms.
- Jori Ravantti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 314
- Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
- Paikkakunta: Asikkala
- Viesti:
ässään pitempi perä
Sille voisi jotain kannattaa tehdä...Mika.T kirjoitti:myykääpä joku mullekkin tuomonen 3.07 välitteinen perä...tuntuu suoraan traktoriin verrannolliselta tuo ässä 3.92 perällä....

Itse kuitenkin käytännössä kokeilin, että w123:sessa kolmelitrasen vitoskoneen kanssa voi manuaalivaihteisena välityksen muuttaa huoletta 3,92:sesta 3,07:kaan.
Painavassa ambulanssimersussakin oli vakiona pidempi välitys kuin 3,92. Oliko se nyt jotain 3,6...?
Ässä ei pääse oikeuksiinsa jos sillä joutuu jurnaamaan hidasta vauhtia korkeilla kierroksilla. Siinä voisi 5 vaihteinen vaihteisto olla paikallaan ja siltikin perä saisi olla harvempi kuin 3,92.
Itse voisin ajatella 5 vaihteista tuon 3,07:kankin kanssa.
- Jori Ravantti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 314
- Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
- Paikkakunta: Asikkala
- Viesti:
Oisko mitään?
Oisko mitään tuohon ässääsi maltillinen ahtaminen + reilusti harvempi perä esim. 3,07 tai joku 2:sella alkava?Mika.T kirjoitti:kyllä tuon automaatin saa toimimaan hyvin harvemmallakin välityksellä... malttaa vain säädellä sitä laatikolle menevää kaasuvaijeria ja välillä käydä pikku testilenkkejä....
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Nyt taitaa tulla huippukulutukset....
100 litraa naftaa tankattu kaiken kaikkiaan, 1200 km takana, tekee 8,3l/100 km.
Mittaus vielä vähän kesken, saa nähdä asettuuko 8,0l/100 km -tasolle.
Jos siihen menisi, hyvä olisi.
Ajo ollut seka-ajoa.
Helsingin ruuhkaa ja kakkostietä n. 220 km suuntaansa kerran (yht. 440 km siis "tasaista" satasta-sataakymppiä) + muuta nurkka-ajoa vaihtelevissa olosuhteissa, kiihdytyksiä tietty paljon mukana.
Helsingin seudulla asuville dieselkuskeille vinkki: Tattarisuon ST1 -asema myy dieseliä 0,785e/l.
Jonoja on, ajankohdasta riippuen enemmän tai vähemmän, nyt muutamana päivänä max. ollut 12 autoa mittarikentällä kerralla.
Vantaan Energian alekortilla vielä sentti hinnasta pois (0,775e/l).
100 litraa naftaa tankattu kaiken kaikkiaan, 1200 km takana, tekee 8,3l/100 km.
Mittaus vielä vähän kesken, saa nähdä asettuuko 8,0l/100 km -tasolle.
Jos siihen menisi, hyvä olisi.
Ajo ollut seka-ajoa.
Helsingin ruuhkaa ja kakkostietä n. 220 km suuntaansa kerran (yht. 440 km siis "tasaista" satasta-sataakymppiä) + muuta nurkka-ajoa vaihtelevissa olosuhteissa, kiihdytyksiä tietty paljon mukana.
Helsingin seudulla asuville dieselkuskeille vinkki: Tattarisuon ST1 -asema myy dieseliä 0,785e/l.
Jonoja on, ajankohdasta riippuen enemmän tai vähemmän, nyt muutamana päivänä max. ollut 12 autoa mittarikentällä kerralla.
Vantaan Energian alekortilla vielä sentti hinnasta pois (0,775e/l).
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Eihän se moottorinvaihto onnisturilpo kirjoitti:siinä farmarissa on jonkun vanhan bensamersun automaatti.
Mulla on yks kaveri joka suunnitteleen chevy vaniin pienen kuorma-auton moottoria. Auto pitäis hakee kokonaisena ajamalla siirtokilvillä, sit vaan kokeileen mitä moottori painaa ja millä sen saa mahtuun vaniin. Moottori on muistaakseni 7,2 litranen Fiatin suoraruisku kutonen. Onkelmana tulee paino, Vaikka kyseessä on 30 vani mikä on järein malli, etuakseli paino on 1540kg. Tää malli ei ole viä kuorma-auto mut järeimmisäkin 30 vanin kuorma-autoissa etuakseli painot on samat. Käsittääkseni.
Toinen onkelma on millä sen malmikasan saa sinne mahtuun. se on melkein metrin mittanen ja olikohan se 80 senttiä korkee öljypohjasta venttiilikoppaan.
Voimansiirto vaatis moottorin oman laatikon ja kytkimen mut ne painaa hirveesti. Perä kestäs kyllä siä on Dana60. Tietysti aivan liian tiuha, en tie sit saako siihen perään kuinka harvoja välityksiä ja millä rahalla.

Eka katsastusmies kyttäs vaan akselipainoja ja neuvo viemään konetta (kone+laatikko paino yhteensä 730kg. Alkuperäiset 420kg) sen mukaan taaksepäin, että saa etuakselipainon riittään. Kaveri kyseli onneksi toiseltakin inssiltä. Se luki jostain papereista ettei moottori saisi painaa 20% enenpää kuin alkuperäinen moottori.
Siihen se nyt sit tyssäs. Toisaalta hyvä niin,olihan se hullu idea. Mut mielenkiintoinen

Muita mittoja. Kone+laatikko. Pituus dampperista laatikon häntään 185cm.
Dampperista laatikon alkuun 118cm.
korkeus 75cm +öljymuhkura korkeus20x25cm
Litratilavuus oli muuten 7,4
kyllä mersumies pitää olla, vaikkei olis mersuakaan.
Kulutukset pyörii isäukon -84 200D siinä 7l/100km seka-ajossakin taitaa mennä siinä 8l/100km, oma -85 200D menee siinä 8-10l/100km ja bensapeli menee siinä aika tarkkaan 10l/100km..
Muistan että meillä aikanaan ollut -80 300DA meni siinä 7,5-10l/100km..
Muistan että meillä aikanaan ollut -80 300DA meni siinä 7,5-10l/100km..
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
W203 C200CDI automatic elegance -06
Mulla itselläni oli vuosi sitten liikenteessä 123 300d turbo 5v manuali 3,07 perä kulutus oli siinä 7.5 litraa jos ajo keskinopeutta 110. mutta jos kylällä polki koko ajan pedaali lattiassa niin meni n.11 litraa. Tuo tekniikka saa kohta uuden elämän eukon mersussa. joutais vaan laittaan paikoilleen... on muuten aika hiljainen tekniikka satasen vauhdissa. 
