190 2.5 16v tasonsäädön poisto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
procolor
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ma 01.08.2011 13:42
Paikkakunta: Mynämäki

190 2.5 16v tasonsäädön poisto

Viesti Kirjoittaja procolor »

Homma hoidossa, iskari vaihdettu.
Viimeksi muokannut procolor, Ma 08.08.2011 19:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
rapelo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Ma 28.06.2010 19:39
Paikkakunta: imatra

Re: 190 2.5 16v tasonsäädön poisto

Viesti Kirjoittaja rapelo »

minä laitoin omasta aikoinaan letkujen päät umpeen ja hydrauli pumpun sisältä sen käyttöakselin pois
vw bora 1.9 tdi
mb w201 3.2-24v turbo (projekti)
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: 190 2.5 16v tasonsäädön poisto

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Taakse pitää lisäksi vaihtaa jouset ilman tasonsäätöä olevasta mallista. Tasonsäätöiskareiden kanssa olevat jouset eivät kanna auton painoa..
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14254
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: 190 2.5 16v tasonsäädön poisto

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Eli kannattaisiko sittenkin korjata se rikkinäinen iskari :-). Vai minkä takia auton ajo-ominaisuuksia halutaan huonontaa?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
procolor
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ma 01.08.2011 13:42
Paikkakunta: Mynämäki

Re: 190 2.5 16v tasonsäädön poisto

Viesti Kirjoittaja procolor »

Kiitos vastauksista. Empä usko että ajo-ominaisuudet ainakaan huononee bilsteineillä ja uusilla jousilla, päinvastoin. Tuskin 22vuotta vanhat tasonsäätö palikatkaan vastaa nykypäivän iskunvaimentimia. Mitä vähemmän liikkuvia osia sen varmempi toimivuus. :thumbup: Onko muuten ASD perän "ohjaus" samasta hydraulipumpusta kuin iskareiden?
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: 190 2.5 16v tasonsäädön poisto

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Minähän laitoin jälkikäteen omaani tasonsäädön sen takia koska vedän vaunua aina joskus. Kokemukset ajo-ominaisuuksiin ovat sellaiset että mukavuus parani eli töyssyt ja heitot menee joustavasti yli nyt. Ennen oli sellainen "viskelyn" meininki (Sportline alusta) Kaarreominaisuudet taasen heikkeni huomattavasti. Tämä ei kuitenkaan minua haittaa kun tuo vauhtipuoli ei enää ole mikään juttu.

Jotenkin osasin odottaakkin tuon kaarreominaisuuden heikkenemistä koskapa oljyn menoa toisen iskarin puolelta toiselle ei rajoiteta mitenkään :shock: Tai no onhan siellä iskareille menevien putkien sisään rakennettu kuristus mutta ei estoa joten yhteys on siis molemmille puolille kokoajan. Eli kun ajaa kaarteeseen pääsee öljy pakenemaan toisenpuolen iskarista toiselle puolen.

Tasonsäädön iskarin jämäkkyys on paljon parempi kuin Boken alkuperäisiskarin Samaa luokkaa kuin Bilsteinin sprinttillä. Mulla kun sattui olemaan aivan uudet Bilsteinit siltä varalta että tasonsäädön asennus ei menekkään suunnitelmien mukaan. Periaatteessa jos alkuperäistä tasonsäätöä parantaa siten että estää öljyvirtauksen puolelta ja toiselle niin saa hyvän. Siinä tosin sitten kärsii se kuoppaan tai pahkaan-ajo mukavuus silloin kun ne sattuu vain toisenpuolen renkaaseen kun niitä ottaa vastaan sitten vain yksi tasonsäädön pallo. Pienempi pinta-ala pienempi tilavuus --> terävämpi isku.

Käänä ja lukitse se tasonsäädönventtiilin vipu niin että on keskiasennossa kokoajan niin voit käsittääkseni huoletta ajella. Venttiilissähän on selainen kolo ja vivussa reikä. Ruuvvaat pitkän ja sopivan ruuvin siihen niin vipu pysyy paikoillaan. (Tietty otat pois sen säätötangon aluksi auton rungon ja venttilin vivunvälistä)

Edittiä: Niin jos nokka-akselin päässä ei oo pumppua niin sitten lienee samasta pumpusta.
Nasu89
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: La 02.10.2010 14:05

Re: 190 2.5 16v tasonsäädön poisto

Viesti Kirjoittaja Nasu89 »

Samasta aiheesta ois kysymys. Auto on w124 250 TD -88. Mietin tasonsäätöiskareiden tilalle "tavan" iskareita. Mistä niitä löytää ei ainakaan motonetin sivuilta löydy farkkuun iskareita. Madalsin autoa eikä perän pompottamista saa laantumaan vaikka kuinka kokeilee säätötankoa säätämällä. Eikä auton perän korkeus muutu vain iskareiden jäykkyysaste hieman muuttuu. Varmaankin ne pallot menneet?
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 190 2.5 16v tasonsäädön poisto

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ne pallot ei kalliita ole. Farmariin ei ole ikinä saanutkaan normaaleja iskareita. Jostaki jenkkiautosta tai ehkä vw transposrtterista vois löytää soveltuvat. Tietysti voi korottaa kiinnikepistettä niin saa sedanin iskarit. Se o farkussa pelkkää tekemisen iloa toi vaihtohomma.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Vastaa Viestiin