190 2.5 16v tasonsäädön poisto
190 2.5 16v tasonsäädön poisto
Homma hoidossa, iskari vaihdettu.
Viimeksi muokannut procolor, Ma 08.08.2011 19:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 190 2.5 16v tasonsäädön poisto
minä laitoin omasta aikoinaan letkujen päät umpeen ja hydrauli pumpun sisältä sen käyttöakselin pois
vw bora 1.9 tdi
mb w201 3.2-24v turbo (projekti)
mb w201 3.2-24v turbo (projekti)
Re: 190 2.5 16v tasonsäädön poisto
Taakse pitää lisäksi vaihtaa jouset ilman tasonsäätöä olevasta mallista. Tasonsäätöiskareiden kanssa olevat jouset eivät kanna auton painoa..
Re: 190 2.5 16v tasonsäädön poisto
Eli kannattaisiko sittenkin korjata se rikkinäinen iskari
. Vai minkä takia auton ajo-ominaisuuksia halutaan huonontaa?

Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: 190 2.5 16v tasonsäädön poisto
Kiitos vastauksista. Empä usko että ajo-ominaisuudet ainakaan huononee bilsteineillä ja uusilla jousilla, päinvastoin. Tuskin 22vuotta vanhat tasonsäätö palikatkaan vastaa nykypäivän iskunvaimentimia. Mitä vähemmän liikkuvia osia sen varmempi toimivuus.
Onko muuten ASD perän "ohjaus" samasta hydraulipumpusta kuin iskareiden?

Re: 190 2.5 16v tasonsäädön poisto
Minähän laitoin jälkikäteen omaani tasonsäädön sen takia koska vedän vaunua aina joskus. Kokemukset ajo-ominaisuuksiin ovat sellaiset että mukavuus parani eli töyssyt ja heitot menee joustavasti yli nyt. Ennen oli sellainen "viskelyn" meininki (Sportline alusta) Kaarreominaisuudet taasen heikkeni huomattavasti. Tämä ei kuitenkaan minua haittaa kun tuo vauhtipuoli ei enää ole mikään juttu.
Jotenkin osasin odottaakkin tuon kaarreominaisuuden heikkenemistä koskapa oljyn menoa toisen iskarin puolelta toiselle ei rajoiteta mitenkään
Tai no onhan siellä iskareille menevien putkien sisään rakennettu kuristus mutta ei estoa joten yhteys on siis molemmille puolille kokoajan. Eli kun ajaa kaarteeseen pääsee öljy pakenemaan toisenpuolen iskarista toiselle puolen.
Tasonsäädön iskarin jämäkkyys on paljon parempi kuin Boken alkuperäisiskarin Samaa luokkaa kuin Bilsteinin sprinttillä. Mulla kun sattui olemaan aivan uudet Bilsteinit siltä varalta että tasonsäädön asennus ei menekkään suunnitelmien mukaan. Periaatteessa jos alkuperäistä tasonsäätöä parantaa siten että estää öljyvirtauksen puolelta ja toiselle niin saa hyvän. Siinä tosin sitten kärsii se kuoppaan tai pahkaan-ajo mukavuus silloin kun ne sattuu vain toisenpuolen renkaaseen kun niitä ottaa vastaan sitten vain yksi tasonsäädön pallo. Pienempi pinta-ala pienempi tilavuus --> terävämpi isku.
Käänä ja lukitse se tasonsäädönventtiilin vipu niin että on keskiasennossa kokoajan niin voit käsittääkseni huoletta ajella. Venttiilissähän on selainen kolo ja vivussa reikä. Ruuvvaat pitkän ja sopivan ruuvin siihen niin vipu pysyy paikoillaan. (Tietty otat pois sen säätötangon aluksi auton rungon ja venttilin vivunvälistä)
Edittiä: Niin jos nokka-akselin päässä ei oo pumppua niin sitten lienee samasta pumpusta.
Jotenkin osasin odottaakkin tuon kaarreominaisuuden heikkenemistä koskapa oljyn menoa toisen iskarin puolelta toiselle ei rajoiteta mitenkään

Tasonsäädön iskarin jämäkkyys on paljon parempi kuin Boken alkuperäisiskarin Samaa luokkaa kuin Bilsteinin sprinttillä. Mulla kun sattui olemaan aivan uudet Bilsteinit siltä varalta että tasonsäädön asennus ei menekkään suunnitelmien mukaan. Periaatteessa jos alkuperäistä tasonsäätöä parantaa siten että estää öljyvirtauksen puolelta ja toiselle niin saa hyvän. Siinä tosin sitten kärsii se kuoppaan tai pahkaan-ajo mukavuus silloin kun ne sattuu vain toisenpuolen renkaaseen kun niitä ottaa vastaan sitten vain yksi tasonsäädön pallo. Pienempi pinta-ala pienempi tilavuus --> terävämpi isku.
Käänä ja lukitse se tasonsäädönventtiilin vipu niin että on keskiasennossa kokoajan niin voit käsittääkseni huoletta ajella. Venttiilissähän on selainen kolo ja vivussa reikä. Ruuvvaat pitkän ja sopivan ruuvin siihen niin vipu pysyy paikoillaan. (Tietty otat pois sen säätötangon aluksi auton rungon ja venttilin vivunvälistä)
Edittiä: Niin jos nokka-akselin päässä ei oo pumppua niin sitten lienee samasta pumpusta.
Re: 190 2.5 16v tasonsäädön poisto
Samasta aiheesta ois kysymys. Auto on w124 250 TD -88. Mietin tasonsäätöiskareiden tilalle "tavan" iskareita. Mistä niitä löytää ei ainakaan motonetin sivuilta löydy farkkuun iskareita. Madalsin autoa eikä perän pompottamista saa laantumaan vaikka kuinka kokeilee säätötankoa säätämällä. Eikä auton perän korkeus muutu vain iskareiden jäykkyysaste hieman muuttuu. Varmaankin ne pallot menneet?
Re: 190 2.5 16v tasonsäädön poisto
ne pallot ei kalliita ole. Farmariin ei ole ikinä saanutkaan normaaleja iskareita. Jostaki jenkkiautosta tai ehkä vw transposrtterista vois löytää soveltuvat. Tietysti voi korottaa kiinnikepistettä niin saa sedanin iskarit. Se o farkussa pelkkää tekemisen iloa toi vaihtohomma.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021