Öljynsuodatin tyhjenee
Öljynsuodatin tyhjenee
Öljynpaine nousee vajaa kummenen sekunttia käynnistämisen jälkeen vasta tappiin, eli sama aika kun suodatin on vaihdettu. Eli takaiskuventtiili?
ei toimi?, missä se on? Mitä tehdä? Auto 300D-87
ei toimi?, missä se on? Mitä tehdä? Auto 300D-87
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Minkä merkkinen
Minkä merkkinen suodatin on?
Ainakin MANN-filtterissä on takaiskuventtiili joka estää suodattimen tyhjentymisen. Ainakaan M-filtterissä sitä ei ole.
Tuo 10s on siltikin turhan pitkä aika?
Ainakin MANN-filtterissä on takaiskuventtiili joka estää suodattimen tyhjentymisen. Ainakaan M-filtterissä sitä ei ole.
Tuo 10s on siltikin turhan pitkä aika?
Oho
Jopas on pitkä rupeama paineen nousussa. Olisiko vika ehkä anturissa tai mittarissa itsessään. Tai jossain muualla. Aivan sillä, että ainakin 240D:ssä paine nousi tappiin talvipakkasellakin viimeistään viiden sekunnin sisällä, mutta kesällä nopeamminkin ja suodattimena oli mm. M-filter yms. vermeitä. M103:n paine nousee viimesitään parin sekunnin aikana.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Jotakin vastausta....
Kannattaisi varmaan aloittaa suodattimen vaihdolla.
Se on vika-vaihtoehdoista helpoin ,halvin ja todennäköisin.
Mittariviat ovat erittäin harvinaisia, sehän on VDO
Yksi syy voisi olla öljypumpun paineensäätöventtiili. ( =ylipaineventt. )
On ollut joitakin tapauksia, joissa pitempään seisonut auto on
jumittanut tuota venttiiliä käytön puutteesta johtuen. Omalla kohdalla
vika meni ohi ilman kummempia toimenpiteitä ( paitsi öljy+ suodatin ).
Se on vika-vaihtoehdoista helpoin ,halvin ja todennäköisin.
Mittariviat ovat erittäin harvinaisia, sehän on VDO
Yksi syy voisi olla öljypumpun paineensäätöventtiili. ( =ylipaineventt. )
On ollut joitakin tapauksia, joissa pitempään seisonut auto on
jumittanut tuota venttiiliä käytön puutteesta johtuen. Omalla kohdalla
vika meni ohi ilman kummempia toimenpiteitä ( paitsi öljy+ suodatin ).
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Kymmenen sekuntia kuulosta kyllä pitkältä ajalta. Mulla oli W201:ssa aikanaan samaa käytöstä, mutta silloin puhuttiin ehkä 4-5 sekunnista ja yön yli seisseestä koneesta. Muistaakseni suotimen vaihto auttoi, korjaamo oli laittanut jonkun takaiskuventtiililtään velton (venttilittömän?) höpöhöpöfiltterin ja Fiammin iskeminen paikalleen auttoi.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Vian tulo
Vaihdatin öljyt huoltoasemalla, mutta hain itse MANN:in filtterin, ja sen jälkeen vika ilmestyi ja aika on lähtenyt pitenemään. Mutta onko tässä takaiskuventtiiliä, tässähän on suodatinosa eikä kuorta ollenkaan. Täytynee käydä töiden jälkeen tarkistamassa.
Lisää aiheesta...
Aivan - näissä vaihtopatruunoissahan ei ole tuota venttiiliä.
Venttiili on ( jos on ) täysvaihto- "peltipurkki" suodattimissa.
Tämän tyyppisissä vaihtopatruuna suodattimissahan tuo venttiili on
suodatinjalan rungossa.
Venttiili on ( jos on ) täysvaihto- "peltipurkki" suodattimissa.
Tämän tyyppisissä vaihtopatruuna suodattimissahan tuo venttiili on
suodatinjalan rungossa.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Jotakin vastausta....
eiköhän siellä ole venttiili irto-osana ?
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
tiivisteet
Ota suodatinkotelon kansi pois ja katso että putken alapäässä on ne kaksi o -rengasta paikallaan. Katso myös suodatinpatruunan kummankin pään tiivisteet että ovat paikallaan. Melkein kannattaa samalla vaivalla vaihtaa varmuuden vuoksi koko suodatin. Jos tuo vika alkoi öljynvaihdon jälkeen niin vika on todennäköisesti suodatinpatruunassa tai sen tiivisteissä.
En nyt halua todellakaan mainita kirjoitusvirheistä, mutta kun tuo koskettaa työelämässä liian läheltä niin sanon: Ilmeisesti tarkoitit "Faam"- suodattimia. En nyt löytänyt hetimiten linkkiä ko. suodattimen valmistajaan. Mutta tuskin tarkoitit nimea fiammAku P kirjoitti:Fiammin iskeminen paikalleen auttoi.
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Vaihtoehtoja
Tai Framm....Jone M kirjoitti:En nyt halua todellakaan mainita kirjoitusvirheistä, mutta kun tuo koskettaa työelämässä liian läheltä niin sanon: Ilmeisesti tarkoitit "Faam"- suodattimia. En nyt löytänyt hetimiten linkkiä ko. suodattimen valmistajaan. Mutta tuskin tarkoitit nimea fiammAku P kirjoitti:Fiammin iskeminen paikalleen auttoi.
Terveisin
Tero
Tero
Re: Vaihtoehtoja
Eikös se tee jääkaappeja, ainakin yhdellä ämmällä oleva Fram.flosse kirjoitti:Tai Framm....

Voisin vaikka vannoa, että siinä luki Fiaam kun kattelin suodattimia tuolla Motonetissä, mutta kai se sitten oli Faam.
Tarvii varmaan lähteä katsomaan...

[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Jäätä
Se olutkylmiömaakari on Gram ja tekee kaikenlaisia kodinkoneita muitakin. Hyvää ooteetä viikonlopun alla 

Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Re: Jäätä
Eihän tossa ollut kuin yhden kirjaimen ero.Jukka N. kirjoitti:Se olutkylmiömaakari on Gram ja tekee kaikenlaisia kodinkoneita muitakin. Hyvää ooteetä viikonlopun alla

[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]