Öljynsuodatin tyhjenee

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
ha
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Ke 14.05.2003 12:17
Paikkakunta: Vantaa

Öljynsuodatin tyhjenee

Viesti Kirjoittaja ha »

Öljynpaine nousee vajaa kummenen sekunttia käynnistämisen jälkeen vasta tappiin, eli sama aika kun suodatin on vaihdettu. Eli takaiskuventtiili?
ei toimi?, missä se on? Mitä tehdä? Auto 300D-87
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Minkä merkkinen

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Minkä merkkinen suodatin on?

Ainakin MANN-filtterissä on takaiskuventtiili joka estää suodattimen tyhjentymisen. Ainakaan M-filtterissä sitä ei ole.

Tuo 10s on siltikin turhan pitkä aika?
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Oho

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Jopas on pitkä rupeama paineen nousussa. Olisiko vika ehkä anturissa tai mittarissa itsessään. Tai jossain muualla. Aivan sillä, että ainakin 240D:ssä paine nousi tappiin talvipakkasellakin viimeistään viiden sekunnin sisällä, mutta kesällä nopeamminkin ja suodattimena oli mm. M-filter yms. vermeitä. M103:n paine nousee viimesitään parin sekunnin aikana.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Jotakin vastausta....

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Kannattaisi varmaan aloittaa suodattimen vaihdolla.
Se on vika-vaihtoehdoista helpoin ,halvin ja todennäköisin.

Mittariviat ovat erittäin harvinaisia, sehän on VDO

Yksi syy voisi olla öljypumpun paineensäätöventtiili. ( =ylipaineventt. )
On ollut joitakin tapauksia, joissa pitempään seisonut auto on
jumittanut tuota venttiiliä käytön puutteesta johtuen. Omalla kohdalla
vika meni ohi ilman kummempia toimenpiteitä ( paitsi öljy+ suodatin ).
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Kymmenen sekuntia kuulosta kyllä pitkältä ajalta. Mulla oli W201:ssa aikanaan samaa käytöstä, mutta silloin puhuttiin ehkä 4-5 sekunnista ja yön yli seisseestä koneesta. Muistaakseni suotimen vaihto auttoi, korjaamo oli laittanut jonkun takaiskuventtiililtään velton (venttilittömän?) höpöhöpöfiltterin ja Fiammin iskeminen paikalleen auttoi.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
ha
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Ke 14.05.2003 12:17
Paikkakunta: Vantaa

Vian tulo

Viesti Kirjoittaja ha »

Vaihdatin öljyt huoltoasemalla, mutta hain itse MANN:in filtterin, ja sen jälkeen vika ilmestyi ja aika on lähtenyt pitenemään. Mutta onko tässä takaiskuventtiiliä, tässähän on suodatinosa eikä kuorta ollenkaan. Täytynee käydä töiden jälkeen tarkistamassa.
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Lisää aiheesta...

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Aivan - näissä vaihtopatruunoissahan ei ole tuota venttiiliä.
Venttiili on ( jos on ) täysvaihto- "peltipurkki" suodattimissa.

Tämän tyyppisissä vaihtopatruuna suodattimissahan tuo venttiili on
suodatinjalan rungossa.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
ha
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Ke 14.05.2003 12:17
Paikkakunta: Vantaa

Sijainti

Viesti Kirjoittaja ha »

Jep, näin minäkin ajattelin ja olen miettinyt että joudunko vaihtamaan koko jalan vai onnistúuko muuten
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Jotakin vastausta....

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

eiköhän siellä ole venttiili irto-osana ?
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
SEV8
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 397
Liittynyt: Ti 25.03.2003 00:22
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Viesti Kirjoittaja SEV8 »

Voiko olla, että huulitiiviste suodattimen kansilaipassa ei olisi nyt ilmatiivis? Normaalisti kun suodattimen kannen avaa, niin öljyhän valahtaa silloin pois suodattimesta. Eli johtopäätös olisi, että laipantiiviste on tärkeä myös pitäessään suodattimen täynnä öljyä, kun moottori on sammutettu.
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

tiivisteet

Viesti Kirjoittaja juha »

Ota suodatinkotelon kansi pois ja katso että putken alapäässä on ne kaksi o -rengasta paikallaan. Katso myös suodatinpatruunan kummankin pään tiivisteet että ovat paikallaan. Melkein kannattaa samalla vaivalla vaihtaa varmuuden vuoksi koko suodatin. Jos tuo vika alkoi öljynvaihdon jälkeen niin vika on todennäköisesti suodatinpatruunassa tai sen tiivisteissä.
Avatar
Jone M
Valvoja
Valvoja
Viestit: 423
Liittynyt: Su 16.03.2003 17:33
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Jone M »

Aku P kirjoitti:Fiammin iskeminen paikalleen auttoi.
En nyt halua todellakaan mainita kirjoitusvirheistä, mutta kun tuo koskettaa työelämässä liian läheltä niin sanon: Ilmeisesti tarkoitit "Faam"- suodattimia. En nyt löytänyt hetimiten linkkiä ko. suodattimen valmistajaan. Mutta tuskin tarkoitit nimea fiamm
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Vaihtoehtoja

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Jone M kirjoitti:
Aku P kirjoitti:Fiammin iskeminen paikalleen auttoi.
En nyt halua todellakaan mainita kirjoitusvirheistä, mutta kun tuo koskettaa työelämässä liian läheltä niin sanon: Ilmeisesti tarkoitit "Faam"- suodattimia. En nyt löytänyt hetimiten linkkiä ko. suodattimen valmistajaan. Mutta tuskin tarkoitit nimea fiamm
Tai Framm....
Terveisin
Tero
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Re: Vaihtoehtoja

Viesti Kirjoittaja PM »

flosse kirjoitti:Tai Framm....
Eikös se tee jääkaappeja, ainakin yhdellä ämmällä oleva Fram. :lol:
Voisin vaikka vannoa, että siinä luki Fiaam kun kattelin suodattimia tuolla Motonetissä, mutta kai se sitten oli Faam.
Tarvii varmaan lähteä katsomaan... :wink:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Jäätä

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Se olutkylmiömaakari on Gram ja tekee kaikenlaisia kodinkoneita muitakin. Hyvää ooteetä viikonlopun alla :)
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Re: Jäätä

Viesti Kirjoittaja PM »

Jukka N. kirjoitti:Se olutkylmiömaakari on Gram ja tekee kaikenlaisia kodinkoneita muitakin. Hyvää ooteetä viikonlopun alla :)
Eihän tossa ollut kuin yhden kirjaimen ero. :wink:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Vastaa Viestiin