W211 automaattilaatikon 722.626 adaptaatio
W211 automaattilaatikon 722.626 adaptaatio
Vaihteiden vaihdon adaptaatiosta kysyisin tarkennuksia jos joku osaisi vähän valaista.
WIS:n ohjeiden mukaan tulisi suorittaa aina adaptaatio turbiinin lukkoventtiileille ja vaihteiden vaihdolle, kun on vaihdettu turbiini tai koko laatikko. Ohjeistuksena on myös, että adaptaation arvot tulisi nollata täysin ohjausyksiköstä N15/3 (ETC [EGS] control unit). Löysin kohdan mistä nollataan kaikki muut paitsi lukkoventtiilien arvot. Täytyykö nämäkin nollata jotenkin jostakin?
Nyt kun DAS:ssa yrittää suorittaa adaptaatiota, kumpi tulee tehdä ensin, turbiinin vai vaihteiden adaptaatio?
”Acceleration upshift from gear 1 to 2”
DAS ohjeistaa tämän tehtäväksi vaihdekeppi asennossa D. Miten tämä tulisi käytännössä tehdä, kun laatikko ei vaihda alaspäin jarruttamalla eikä moottorijarrutuksella. Käsipelillä vispaamalla kyllä saa vaihdettua takaisin ykköselle kun D päällä on ensin vaihtunut 1. -> 2. Ongelma tällöin on vaan että adaptaation laskuri ei laske vaihtoja tällöin kohdassa ”Quantity Adaptation: ”. Auto ilmeisesti täytyy pysäyttää pysähdyksiin jotta laskuri laskee, mutta onko merkitystä valitsimen asennolla (D:llä vai N:llä jarruttaessa)?
”Acceleration upshift from gear 2 to 3”
Täytyykö jokaisen 2:lta 3:lle vaihdon jälkeen auto pysäyttää, sekä samat kysymykset kuin edellisessä kohdassa?
”After completing the adaptation process, it is essential to run the engine for a further 10 minutes. This is necessary so that all the displayed values are transferred without exception into the memory of the control module.” Tarkoitetaanko tässä, että yhden vaihteenvaihdon adaptaation jälkeen tulisi pitää erikseen 10minuutin tyhjäkäynti vai vasta kaikkien läpikäymisen jälkeen?
WIS:n ohjeiden mukaan tulisi suorittaa aina adaptaatio turbiinin lukkoventtiileille ja vaihteiden vaihdolle, kun on vaihdettu turbiini tai koko laatikko. Ohjeistuksena on myös, että adaptaation arvot tulisi nollata täysin ohjausyksiköstä N15/3 (ETC [EGS] control unit). Löysin kohdan mistä nollataan kaikki muut paitsi lukkoventtiilien arvot. Täytyykö nämäkin nollata jotenkin jostakin?
Nyt kun DAS:ssa yrittää suorittaa adaptaatiota, kumpi tulee tehdä ensin, turbiinin vai vaihteiden adaptaatio?
”Acceleration upshift from gear 1 to 2”
DAS ohjeistaa tämän tehtäväksi vaihdekeppi asennossa D. Miten tämä tulisi käytännössä tehdä, kun laatikko ei vaihda alaspäin jarruttamalla eikä moottorijarrutuksella. Käsipelillä vispaamalla kyllä saa vaihdettua takaisin ykköselle kun D päällä on ensin vaihtunut 1. -> 2. Ongelma tällöin on vaan että adaptaation laskuri ei laske vaihtoja tällöin kohdassa ”Quantity Adaptation: ”. Auto ilmeisesti täytyy pysäyttää pysähdyksiin jotta laskuri laskee, mutta onko merkitystä valitsimen asennolla (D:llä vai N:llä jarruttaessa)?
”Acceleration upshift from gear 2 to 3”
Täytyykö jokaisen 2:lta 3:lle vaihdon jälkeen auto pysäyttää, sekä samat kysymykset kuin edellisessä kohdassa?
”After completing the adaptation process, it is essential to run the engine for a further 10 minutes. This is necessary so that all the displayed values are transferred without exception into the memory of the control module.” Tarkoitetaanko tässä, että yhden vaihteenvaihdon adaptaation jälkeen tulisi pitää erikseen 10minuutin tyhjäkäynti vai vasta kaikkien läpikäymisen jälkeen?
W211 E320 CDI airmatic -03
Re: W211 automaattilaatikon 722.626 adaptaatio
Homma ei ota nyt edetäkseen. vaihteisto menee yhä ongelmaksi muodostuneeseen "implausible" tilaan. Eli "limp-mode"? UK ja jenkki foorumeilta löytynyt paljon keskustelua aiheesta, mm. johdinlevyä kovasti syytelleet. En uskoisi että takuuhuolletussa laatikossa olisi valmiiksi johdinlevy epäkunnossa. Tässä omassa tapauksessa alkaa pelkotilaksi muodostua, että olenko mahdollisesti saanut väärän laatikon käsiini. Osaisiko joku siis kertoa mitä eroa on oheisilla 722.626 vaihdelaatikoilla:
Takuuhuollettu:
22022701300
72226260
3635610
R 140 271 26 01
Glykoli liuotuksen kokenut:
2112706700
7226260
4323962
R140 271 26 01
Takuuhuollettu:
22022701300
72226260
3635610
R 140 271 26 01
Glykoli liuotuksen kokenut:
2112706700
7226260
4323962
R140 271 26 01
W211 E320 CDI airmatic -03
Re: W211 automaattilaatikon 722.626 adaptaatio
Tuossa on varmaan kirjoitusvirhe, pitäisi olla 722626? Eli toisin sanoen laatikko on samanlainen mitä alunperinkin.Ville V. kirjoitti:Takuuhuollettu:
22022701300
72226260
Olisikohan käynyt niin, että järjestelmää ei ole huuhdeltu kunnolla ja kiertoon on jäänyt glykolia, joka on sitten rikkonut uudenkin laatikon?
En pitäisi itsestään selvänä, että johdinlevy on vaihdettu. Vaihteiston korjaus saattaa tarkoittaa mekaanisten osien vaihtoa (pannat, kytkinpakat, pyörästöt yms). Jos epäilet johdinlevyn vikaa, sen pitäisi näkyä vikakoodeissa. Ainakin benzworldissä on hyvin ohjeita vikakoodeista.
Tuo 10 minuutin joutokäynti tehdään kaikkien läpikäymisen jälkeen, ei jokaisen vaihteen vaihdon yhteydessä.
R170 SLK200 K -00
eksät 8 kpl: W220 S500 4matic -05, W211 E500 4matic -05, S210 E55 AMG 4matic -01, W210 E320 4matic -99, W210 E240 -01, W210 E200 -00, W124 E420 -94, W124 220E -93
eksät 8 kpl: W220 S500 4matic -05, W211 E500 4matic -05, S210 E55 AMG 4matic -01, W210 E320 4matic -99, W210 E240 -01, W210 E200 -00, W124 E420 -94, W124 220E -93
Re: W211 automaattilaatikon 722.626 adaptaatio
adaptointi ajo starin kanssa yksin menee kohtalaisen vaikeaksi, tosin onnistuu kyllä.
Eli kaikki vaihteet tulisi "opettaa"
Star antaa vääntömomentin arvon ja kierrosluvun jossa pitää vaihtaminen tehdä, tämä toistetaan noin neljä kertaa peräkkäin (jokaiset vaihteet). Tietysti joudut pykältämään vaihteita itse päälle silloin ku palkit on vihreällä alueella. Sen jälkeen vasta kybin adaptio.
lähettele privaa mikäli tulee kysyttävää.
antaako egs jotain vikakoodia? ja mitä ?
Eli kaikki vaihteet tulisi "opettaa"
Star antaa vääntömomentin arvon ja kierrosluvun jossa pitää vaihtaminen tehdä, tämä toistetaan noin neljä kertaa peräkkäin (jokaiset vaihteet). Tietysti joudut pykältämään vaihteita itse päälle silloin ku palkit on vihreällä alueella. Sen jälkeen vasta kybin adaptio.
lähettele privaa mikäli tulee kysyttävää.
antaako egs jotain vikakoodia? ja mitä ?
Re: W211 automaattilaatikon 722.626 adaptaatio
Kirjoitusvirhe pääsi iskemään. 722626 on keskimmäinen numerosarja kolmesta.Tur_o kirjoitti:Tuossa on varmaan kirjoitusvirhe, pitäisi olla 722626? Eli toisin sanoen laatikko on samanlainen mitä alunperinkin.Ville V. kirjoitti:Takuuhuollettu:
22022701300
72226260
Olisikohan käynyt niin, että järjestelmää ei ole huuhdeltu kunnolla ja kiertoon on jäänyt glykolia, joka on sitten rikkonut uudenkin laatikon?
En pitäisi itsestään selvänä, että johdinlevy on vaihdettu. Vaihteiston korjaus saattaa tarkoittaa mekaanisten osien vaihtoa (pannat, kytkinpakat, pyörästöt yms). Jos epäilet johdinlevyn vikaa, sen pitäisi näkyä vikakoodeissa. Ainakin benzworldissä on hyvin ohjeita vikakoodeista.
Tuo 10 minuutin joutokäynti tehdään kaikkien läpikäymisen jälkeen, ei jokaisen vaihteen vaihdon yhteydessä.
Glykoli ongelmaan en usko, koska valeon syyläri vaihdettu samassa yhteydessä nissenssiin sekä öljyputkistot syylärin ja laatikon välistä putsattu huolella.
Mikä virka siinä tapauksessa enää "takuuhuolletulla" on jos kaikkia sisuskaluja ei ole vaihdettu kunnostettuihin/uusiin?
*:rilla yritinkin tehdä tuota, mutta ei vaan onnistu koska käsipelillä vaihdettaessa laskuri ei laske vaihtoja, ja D-päällä laskee joko liian aikaisin tai myöhään. 3. vaihteen yli hyppää sitten suoraan neloselle ja menee implausible tilaan.mekanik kirjoitti: Star antaa vääntömomentin arvon ja kierrosluvun jossa pitää vaihtaminen tehdä, tämä toistetaan noin neljä kertaa peräkkäin (jokaiset vaihteet). Tietysti joudut pykältämään vaihteita itse päälle silloin ku palkit on vihreällä alueella. Sen jälkeen vasta kybin adaptio.
lähettele privaa mikäli tulee kysyttävää.
antaako egs jotain vikakoodia? ja mitä ?
Vikakoodina tulee P2502. Viimeisimmällä yrittämällä menee suoraa kakkosvaihteelta vikatilaan ja kakkonen jää silmään. Vikakoodin numeroa en muistanut ottaa ylös mutta vikakoodin selitteen tulosteessa on "Check component Y3/6n2 (speed sensor 2)".
Mistään ei tunnu löytyvä inffoa noista sarjanumeroista, että mitä eroa niissä on. Koska P2502 tarkistuslistassa on myös kohta "incorrect rear axle ratio", niin olisiko tämä ongelma?
W211 E320 CDI airmatic -03
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: W211 automaattilaatikon 722.626 adaptaatio
Toi rear axsel ratio viittaa väärän perä välitykseen
(mikä tuskin on vaihtunut itekseen) luulee jostain syystä että on väärä välitys(laatikosa joko on se tai sitten päättelee virheelisestä pyörintä nopeudesta"tai virheelisestä tiedosta" että on)
Laatiko luistaa, tai luulee sen luistavan, kuinkas rikki se vanha oli oliko sen tepselin reikä vuotanut öljyä, paljon metallin purua, jos niin voinnut rikkoa sen laatikon ohjainboxsin, tarkistel myös keppi yksikön toiminta *:rilla lisäksi jos löytyy minkään ohjain laiteen alta mitään tiedon siirto onkelmaa, takapyörien abs anturit tarkistella
Se nopeus sensori herja taas viitaa siihen johdin levyyn(mikä voi olla ihan kunnossa jos ohjain boxsi ei vaan enään ymmärä sieltä tulevaa tietoa)
(mikä tuskin on vaihtunut itekseen) luulee jostain syystä että on väärä välitys(laatikosa joko on se tai sitten päättelee virheelisestä pyörintä nopeudesta"tai virheelisestä tiedosta" että on)
Laatiko luistaa, tai luulee sen luistavan, kuinkas rikki se vanha oli oliko sen tepselin reikä vuotanut öljyä, paljon metallin purua, jos niin voinnut rikkoa sen laatikon ohjainboxsin, tarkistel myös keppi yksikön toiminta *:rilla lisäksi jos löytyy minkään ohjain laiteen alta mitään tiedon siirto onkelmaa, takapyörien abs anturit tarkistella
Se nopeus sensori herja taas viitaa siihen johdin levyyn(mikä voi olla ihan kunnossa jos ohjain boxsi ei vaan enään ymmärä sieltä tulevaa tietoa)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: W211 automaattilaatikon 722.626 adaptaatio
Vikakoodina tulee P2502. Viimeisimmällä yrittämällä menee suoraa kakkosvaihteelta vikatilaan ja kakkonen jää silmään. Vikakoodin numeroa en muistanut ottaa ylös mutta vikakoodin selitteen tulosteessa on "Check component Y3/6n2 (speed sensor 2)".
Ton vikakoodin perusteella voisi vaihtaa sen johdinlevyn sinne hydr yksikön päälle. Kyllä siellä varmaan ihan oikee vika on koska menee hätäkäytölle
Ton vikakoodin perusteella voisi vaihtaa sen johdinlevyn sinne hydr yksikön päälle. Kyllä siellä varmaan ihan oikee vika on koska menee hätäkäytölle
Re: W211 automaattilaatikon 722.626 adaptaatio
Onkohan vaihdekepin siirtomekanismi ehjä, kaverin autosta meni se rikki ja tais tehdä saman vian, "menee suoraa kakkosvaihteelta vikatilaan ja kakkonen jää silmään", kaveri vaihdatti ohjainlevyn mutta vika ei ollut siinä joten jos joku tarttee sellaista W210:iin niin voin välittää tiedon
Re: W211 automaattilaatikon 722.626 adaptaatio
miten keppimoduuli voi vaikuttaa siihen että kakkoselle vaihtaessa menee hätäkäytölle ? kepiltähän menee suora tanko laatikkoon.
mitäa vikakoodeja siellä oli ?
mitäa vikakoodeja siellä oli ?
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: W211 automaattilaatikon 722.626 adaptaatio
Juu kepiltä menee suoratanko laatikolle(millä ei kovin paljoa tekemistä vauhtamisen kanssa ole, siirtää yhden karan niin että öljy päässe kiertämään, valitsee suunan, vapaan, poistaa parkkilukon, kääntää starti kärjet)mekanik kirjoitti:miten keppimoduuli voi vaikuttaa siihen että kakkoselle vaihtaessa menee hätäkäytölle ? kepiltähän menee suora tanko laatikkoon.
mitäa vikakoodeja siellä oli ?
Sen jälkeen kun suunta, on valittu ei tanko vaihtaessa liiku mihinkään
Vaikka kepistä tökkii käsin vaihteita
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: W211 automaattilaatikon 722.626 adaptaatio
Vanha laatikko oli kirjaimellisesti loppuun ajettu. Ei minkään näkösiä vetoja löytyny. Mielestäni tepselin reikä ei ole vuotanu öljyä vanhan laatikon paikallaan ollessa. Tarkistin tänään ettei uudessakaan ole vuotanut. Mikä on metalli purun määritelmä? Erittäin hienoa metalli liejua on vanhassa laatikossa paljon, mutta ei esim 1mm kokosia.CDI203 kirjoitti:Toi rear axsel ratio viittaa väärän perä välitykseen
(mikä tuskin on vaihtunut itekseen) luulee jostain syystä että on väärä välitys(laatikosa joko on se tai sitten päättelee virheelisestä pyörintä nopeudesta"tai virheelisestä tiedosta" että on)
Laatiko luistaa, tai luulee sen luistavan, kuinkas rikki se vanha oli oliko sen tepselin reikä vuotanut öljyä, paljon metallin purua, jos niin voinnut rikkoa sen laatikon ohjainboxsin, tarkistel myös keppi yksikön toiminta *:rilla lisäksi jos löytyy minkään ohjain laiteen alta mitään tiedon siirto onkelmaa, takapyörien abs anturit tarkistella
Se nopeus sensori herja taas viitaa siihen johdin levyyn(mikä voi olla ihan kunnossa jos ohjain boxsi ei vaan enään ymmärä sieltä tulevaa tietoa)
EGS ohjainyksikköä en avannut. Nouseeko öljy laatikosta kapillaarisesti johtonipun suojaputkea pitkin vai ihan säikeitä pitkin?
Vikakoodeja ei muista yksiköistä löytynyt.
Tämän päivän koeajolla meni hyvin 3-vaihteelle asti. Heti kun vaihto neloselle, meni implausible tilaan ja ainoa vikakoodi oli P220a "The speed comparison of Y3/6n2 to Y3/6n3 is implausible". Actual values seurannassa 001 Y3/6n2 (speed sensor 2), 002 Y3/6n3 (speed sensor 3) ja 031 Turbine speed jumittivat arvoon 8000 1/min, riippumatta oliko auto liikkeessä vai pysähdyksissä. Voiko tämän perusteella vetää varman johtopäätöksen että johdinlevy on vaihtokunnossa?
W211 E320 CDI airmatic -03