Autobahn vs. Traffic Jam
Autobahn vs. Traffic Jam
Olen omistanut useita tuontiautoja, useimmat niistä ovat peräisin vapaiden nopeuksien maaperältä. Tällä kertaa on talliin päätynyt ajokki, joka on todennäköisimin viettänyt enimmän osan elämästään liikenneruuhkassa tyhjäkäynnillä pörräten. Asiasta syntyi tuttavan kanssa debattia, hän kun väitti, että moottorit, joilla ajetaan jatkuvasti kovaa, olisivat paremmassa kunnossa kuin sellaiset, jotka ovat pääsääntöisesti hyvin vähällä kuormituksella. Ns. maalaisjärjellä voisi kuitenkin ajatella, että sellainen moottori, jota kuormitetaan voimakkaasti - esim. ajetaan huippunopeudella pitkiä aikoja kerrallaan - kuluu myös enemmän kuin moottori, joka käy jatkuvasti kevyellä kuormalla ? Karstoittuminenhan on puolestaan eri asia kuin mekaaninen kuluminen, ja sen voin ymmärtää että pääasiassa ruuhkaliikenteessä tyhjäkäynnillä pörräävä kone ei välttämättä polta bensiiniä tai dieseliä optimaalisesti. Mutta kumpi moottori on mekaanisesti kuluneempi, 100 tkm täysillä huudatettu vai 100 tkm nurkka-ajossa nuhjattu ?
E50 1997, S600L 1995
Ex 300 CE 1988
Ex 300 CE 1988
Re: Autobahn vs. Traffic Jam
Varsinaiseen kysymykseen en tiedä vastausta, mutta Saksassakaan harvoin pääsee ajamaan huippunopeudella, varsinkaan kovin pitkää pätkää kerrallaan, joten sieltäkään ei ihan helposti tule autoja joilla on ajettu huippunopeudella pitkiä aikoja kerrallaan.
Re: Autobahn vs. Traffic Jam
Entäs tuo tyhjäkäyntillä jurnutus ja moottorin lämmöt varsinki kuumana päivänä? Siitä mä olisin enemmän huolissaa ku siintä että autoa käytetää siihe mihin se on tehtykkin eli ajamiseen, varsinki ku sakemannit tekee autonsa kovia nopeuksia silmällä pitäen. Vaikka turha sitä kai on tollasista asioista spekuloida ku on kyse Mersun moottoreista, toisella ajaa millin ja toisella millin + 100tkm nii yks lysti tuo kai on 

S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Re: Autobahn vs. Traffic Jam
Itse ostaisin mielummin sen bahnilla pommitetun. (etenkin kun ei niitä juuri siellä pääse pommittamaan, kun ovat mokomat nykyään niin ruuhkaisia)
Tuossa kun töissä ajelee kahdella loppuun ajetulla Toyotalla. Toisessa (Hiace) noin 40tkm mittarissa ja toisessa (Hilux) noin 15tkm mittarissa, mutta koneet samassa kunnossa kuin normaalissa liikenteessä 500tkm ajettussa Toyotassa.
Kyseisten autojen käyttö on siis pari tuntia tyhjäkäynnillä-> 500m kaasu pohjassa-> pari tuntia tyhjäkäyntiä jne... (koneen päällä oleva cooleri tuskin parantaa asiaa) Tosin työkaverit kertoo että samassa käytössä olleet VW:t ovat vielä huonommassa kunnossa, niissä kun on hiukkassuodatin putkessa.
Tuossa kun töissä ajelee kahdella loppuun ajetulla Toyotalla. Toisessa (Hiace) noin 40tkm mittarissa ja toisessa (Hilux) noin 15tkm mittarissa, mutta koneet samassa kunnossa kuin normaalissa liikenteessä 500tkm ajettussa Toyotassa.
Kyseisten autojen käyttö on siis pari tuntia tyhjäkäynnillä-> 500m kaasu pohjassa-> pari tuntia tyhjäkäyntiä jne... (koneen päällä oleva cooleri tuskin parantaa asiaa) Tosin työkaverit kertoo että samassa käytössä olleet VW:t ovat vielä huonommassa kunnossa, niissä kun on hiukkassuodatin putkessa.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Re: Autobahn vs. Traffic Jam
Oisko kans väliä sillä, että autolla jolla on ajettu pitkiä matkoja pysyy paremmin kunnossa mitä semmonen millä harvoin yli 20 km putkeen?
W212 350cdi -09
W210 270cdi avantgarde -00
W201 250d -87
W210 270cdi avantgarde -00
W201 250d -87
Re: Autobahn vs. Traffic Jam
Kyllähän se niin on että auto tykkää kun sillä ajetaan. Vanhassa escortissa sen huomasi. Pari kuukautta lyhyttä kaupunkipyöritystä ja hidasta ajoa niin alkoi tyhjäkäynti temppuilemaan ja koneen käynnissä ei ollut kehumista. Luulin jo että autossa on jotain vikaa kun käynti oli mitä oli. Sitten kun pari tuntia polki autoa motarilla niin kehräs moottori taas niin nätisti eikä käyntiongelmista mitään tietoa.
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla