Käytetyn Mersun kunnon tarkastaminen ostaessa?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Käytetyn Mersun kunnon tarkastaminen ostaessa?

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

mol kirjoitti:
tj86430 kirjoitti: Itsellä kysymys on oikeastaan kulujen seuraamisesta. 20v liisingautoilua takana, niin haluan nähdä paljonko oman auton pitämisestä oikeasti tulee kuluja. Onpahan sitten helpompi verrata jos tarvitsee joskus taas miettiä liisaria.
Mikäs tällä hetkellä on tilanne eli kumpi vaikuttaa edullisemmalta?
Liian vähän aikaa ollut tuo oma, jotta voisi sanoa mitään järkevää.

Oletusarvoisestihan liisari tulee kalliimmaksi (koska liisingyhtiön pitää elää) paitsi jos joudutaan tekemään isoja yllättäviä remontteja takuun ulkopuolella. Lisäksi tietysti jos on vapaa autoetu vaikuttavat ajokilometrit jonkun verran.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Käytetyn Mersun kunnon tarkastaminen ostaessa?

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

mol kirjoitti:
tj86430 kirjoitti: Itsellä kysymys on oikeastaan kulujen seuraamisesta. 20v liisingautoilua takana, niin haluan nähdä paljonko oman auton pitämisestä oikeasti tulee kuluja. Onpahan sitten helpompi verrata jos tarvitsee joskus taas miettiä liisaria.
Mikäs tällä hetkellä on tilanne eli kumpi vaikuttaa edullisemmalta?
jos otetaan vaikka täysiautoetu 1000€ +/-100€ niin eihän oman pitämistä saa millään ilveellä halvemmaksi....ja jos osaa laskea niin verotusarvohan on jonkin verran suurempi kuin se mitä oikeasti maksat verojen jälkeen....

tietysti kyse on uuden auton pitämisestä.

1000€/täysautoetu on esimerkiksi MB E 220cdi A.

esim. äkkiseltään kun vähän ynnäilee niin pelkkiin polttonesteisiin menee itsellä tuo summa nykyisin.... :D

E: laskekaa:
-arvonalennus
-huollot ja korjaukset
-renkaat
-vakutukset
-polttoaineet

mitä menee kk...???


.
Opel, "weird lieben autos"....
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Käytetyn Mersun kunnon tarkastaminen ostaessa?

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Niin, laskelmahan on ihan yksinkertainen, kunhan tiedetään seuraavat parametrit:
- liisarin oton vaikutus palkkaan
- ajokilometrit
- käyttö- vai vapaa autoetu
- verotusarvo
- arvonalennus
- korkokanta (millä arvonalennus diskontataan)
- kulutus
- polttoaineen hinta
- huollot, korjaukset, pesut, renkaat etc
- kiinteät kulut (vakuutukset, katsastukset, verot etc)
- verovapaat km-korvaukset
- veroprosentti
Toki jos esim. työnantaja tarjoaa liisaria ilman että se "maksaa" mitään, ts. rahapalkka on joka tapauksessa sama, ja autoetukin on vapaa, niin aika helppoahan se tosiaan on.

Pistäpä LopenUupunut jotkut esimerkkiarvot noille ylläkuvatuille, niin katsotaan.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
mol
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 328
Liittynyt: Ke 23.02.2005 23:09
Paikkakunta: Pälkäne

Re: Käytetyn Mersun kunnon tarkastaminen ostaessa?

Viesti Kirjoittaja mol »

^Taitaa olla liian offtopikkia tähän ketjuun. Anteeksi että aloitin...
C220d T 4-Matic
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Käytetyn Mersun kunnon tarkastaminen ostaessa?

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

tj86430 kirjoitti:Niin, laskelmahan on ihan yksinkertainen, kunhan tiedetään seuraavat parametrit:
- liisarin oton vaikutus palkkaan
- ajokilometrit
- käyttö- vai vapaa autoetu
- verotusarvo
- arvonalennus
- korkokanta (millä arvonalennus diskontataan)
- kulutus
- polttoaineen hinta
- huollot, korjaukset, pesut, renkaat etc
- kiinteät kulut (vakuutukset, katsastukset, verot etc)
- verovapaat km-korvaukset
- veroprosentti
Toki jos esim. työnantaja tarjoaa liisaria ilman että se "maksaa" mitään, ts. rahapalkka on joka tapauksessa sama, ja autoetukin on vapaa, niin aika helppoahan se tosiaan on.

Pistäpä LopenUupunut jotkut esimerkkiarvot noille ylläkuvatuille, niin katsotaan.
oikeasti veroprosentilla ja tuloilla ei ole mitään merkitystä, omassa ja lisiinkissä maksetaan aina rahana.
laitetaan nyt vaikka niin että normi arvon alennus ollee 500€/kk autolle kuin autolle (uusi)....ja jos ajan vaikka 500km talon ajoja ja omia toisen mokoman niin edelleen täysliisinki on aina halvempi kuin oma....lasket sitä millä vaan insinöörin matikalla tai vaikka ekonoominkin. :D

ihmiset yleensä unohtaa siinä omassa aika paljon niitä kuluja pois....
ynnäät ensin omastasi ne mitä luettelin...vaikka ne pakolliset niin pääset aika nopsaan ihmeellisiin lukuihin....500 on aika pieni summa oman auton yllä pidolle ilman pääomakuluja....liisinki sisältää kaiken! pissapojan nesteistä alkaen....ja aina on uudet renkaat alla jne. omalla yleensä ajetaan se 9 talvea niillä piikkikumeilla ja sitten verrataan liisinkiin että ompa kallista....

.
Opel, "weird lieben autos"....
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Käytetyn Mersun kunnon tarkastaminen ostaessa?

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

LopenUupunut kirjoitti:
tj86430 kirjoitti:Niin, laskelmahan on ihan yksinkertainen, kunhan tiedetään seuraavat parametrit:
- liisarin oton vaikutus palkkaan
- ajokilometrit
- käyttö- vai vapaa autoetu
- verotusarvo
- arvonalennus
- korkokanta (millä arvonalennus diskontataan)
- kulutus
- polttoaineen hinta
- huollot, korjaukset, pesut, renkaat etc
- kiinteät kulut (vakuutukset, katsastukset, verot etc)
- verovapaat km-korvaukset
- veroprosentti
Toki jos esim. työnantaja tarjoaa liisaria ilman että se "maksaa" mitään, ts. rahapalkka on joka tapauksessa sama, ja autoetukin on vapaa, niin aika helppoahan se tosiaan on.

Pistäpä LopenUupunut jotkut esimerkkiarvot noille ylläkuvatuille, niin katsotaan.
oikeasti veroprosentilla ja tuloilla ei ole mitään merkitystä, omassa ja lisiinkissä maksetaan aina rahana.
laitetaan nyt vaikka niin että normi arvon alennus ollee 500€/kk autolle kuin autolle (uusi)....ja jos ajan vaikka 500km talon ajoja ja omia toisen mokoman niin edelleen täysliisinki on aina halvempi kuin oma....lasket sitä millä vaan insinöörin matikalla tai vaikka ekonoominkin. :D

ihmiset yleensä unohtaa siinä omassa aika paljon niitä kuluja pois....
ynnäät ensin omastasi ne mitä luettelin...vaikka ne pakolliset niin pääset aika nopsaan ihmeellisiin lukuihin....500 on aika pieni summa oman auton yllä pidolle ilman pääomakuluja....liisinki sisältää kaiken! pissapojan nesteistä alkaen....ja aina on uudet renkaat alla jne. omalla yleensä ajetaan se 9 talvea niillä piikkikumeilla ja sitten verrataan liisinkiin että ompa kallista....

.
Siltä varalta että on päässyt syntymään väärinkäsitys: kun aloin puhumaan liisingautosta, tarkoitin työnantajan antamaa työsuhdeautoa (sinänsä sama onko se liisattu vai työnantajan omistama, jälkimmäinen taitaa vaan nykyään olla harvinaista), en yksityisliisingiä. Tuloilla sinänsä ei ole merkitystä (siksipä en niitä parametrina luetellutkaan), mutta työsuhdeauton vaikutuksella rahapalkkaan on. Veroprosentilla ei ole merkitystä siihen kumpi tulee halvemmaksi, mutta sillä on merkitys siihen kuinka iso ero on.

Mutta, sehän on hyvä että sinä tiedät ilman muuta miten asia menee, minun täytyy se laskea jos tilanne tulee eteen, ja juuri sitä varten kerään tietoja oman auton ylläpitokuluista (aiemmin on ollut helppo päättää kun ei ole ollut varaa omistaa kunnon autoa) - sitähän tässä alunperin kysyttiin.

e: yksityisliisingin osalta tilanne on ihan selvä: liisingfirma tekee voittoa, ja yksityisliising tulee liisaajalle _keskimäärin_ kalliimmaksi kuin ostaminen.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Jussiboy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 360
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:23

Re: Käytetyn Mersun kunnon tarkastaminen ostaessa?

Viesti Kirjoittaja Jussiboy »

"Käytetyn Mersun kunnon tarkastaminen ostaessa?" yhdistettynä leasingiin, niin tulee mieleen DAT autohus ja oksennus. Paikassa voi diagnisoida uskomattoman määrän "uudenkarheita" menopelejä aivan uskomattomassa kunnossa. Tuolla leasing-omistuksen, toiselle käyttäjälle suomat riemut voi todeta ihan itse.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Käytetyn Mersun kunnon tarkastaminen ostaessa?

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

tj86430 kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:
tj86430 kirjoitti:Niin, laskelmahan on ihan yksinkertainen, kunhan tiedetään seuraavat parametrit:
- liisarin oton vaikutus palkkaan
- ajokilometrit
- käyttö- vai vapaa autoetu
- verotusarvo
- arvonalennus
- korkokanta (millä arvonalennus diskontataan)
- kulutus
- polttoaineen hinta
- huollot, korjaukset, pesut, renkaat etc
- kiinteät kulut (vakuutukset, katsastukset, verot etc)
- verovapaat km-korvaukset
- veroprosentti
Toki jos esim. työnantaja tarjoaa liisaria ilman että se "maksaa" mitään, ts. rahapalkka on joka tapauksessa sama, ja autoetukin on vapaa, niin aika helppoahan se tosiaan on.

Pistäpä LopenUupunut jotkut esimerkkiarvot noille ylläkuvatuille, niin katsotaan.
oikeasti veroprosentilla ja tuloilla ei ole mitään merkitystä, omassa ja lisiinkissä maksetaan aina rahana.
laitetaan nyt vaikka niin että normi arvon alennus ollee 500€/kk autolle kuin autolle (uusi)....ja jos ajan vaikka 500km talon ajoja ja omia toisen mokoman niin edelleen täysliisinki on aina halvempi kuin oma....lasket sitä millä vaan insinöörin matikalla tai vaikka ekonoominkin. :D

ihmiset yleensä unohtaa siinä omassa aika paljon niitä kuluja pois....
ynnäät ensin omastasi ne mitä luettelin...vaikka ne pakolliset niin pääset aika nopsaan ihmeellisiin lukuihin....500 on aika pieni summa oman auton yllä pidolle ilman pääomakuluja....liisinki sisältää kaiken! pissapojan nesteistä alkaen....ja aina on uudet renkaat alla jne. omalla yleensä ajetaan se 9 talvea niillä piikkikumeilla ja sitten verrataan liisinkiin että ompa kallista....

.
Siltä varalta että on päässyt syntymään väärinkäsitys: kun aloin puhumaan liisingautosta, tarkoitin työnantajan antamaa työsuhdeautoa (sinänsä sama onko se liisattu vai työnantajan omistama, jälkimmäinen taitaa vaan nykyään olla harvinaista), en yksityisliisingiä. Tuloilla sinänsä ei ole merkitystä (siksipä en niitä parametrina luetellutkaan), mutta työsuhdeauton vaikutuksella rahapalkkaan on. Veroprosentilla ei ole merkitystä siihen kumpi tulee halvemmaksi, mutta sillä on merkitys siihen kuinka iso ero on.

Mutta, sehän on hyvä että sinä tiedät ilman muuta miten asia menee, minun täytyy se laskea jos tilanne tulee eteen, ja juuri sitä varten kerään tietoja oman auton ylläpitokuluista (aiemmin on ollut helppo päättää kun ei ole ollut varaa omistaa kunnon autoa) - sitähän tässä alunperin kysyttiin.

e: yksityisliisingin osalta tilanne on ihan selvä: liisingfirma tekee voittoa, ja yksityisliising tulee liisaajalle _keskimäärin_ kalliimmaksi kuin ostaminen.

jatketaan tuolla asialinjalla niin ei tämä topicci kärsi...
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=106140" onclick="window.open(this.href);return false;
mullehan toi on ihan ynnälaskua.... :D
ja molempia on ollut....ja tulee olemaan.

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Käytetyn Mersun kunnon tarkastaminen ostaessa?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Muutama hyväksi huomattu konsti (toimii monesa muusakin)
Jos kiinostava auto jostain löytyy niin alusta asti
Tärkeintä on pitää silmät, korvat ja kaikki aisti auki ja varsinkin koe ajon aikan siihen riittää
Lenki mikä on sen pituinen että auto on varmasti lämmin,
Isompaa hyvää tietä, pienmpää vähän huonompaa tietä,
Muutama hiljainen kiihdytys ja kovempi, koitta kaikki systeemit läpi ja jos jossain on omasta mielestä jotakin outoa,
Koitta selvitää miksi näin jos ei keksi niin käy koittamassa toista samanlaista(mikä on muutenkin suotavaa)
Ja kannatta otta mukaan joku vaikka sellainen joka ei tietäisi autoista yhtään mitään,
(oikeestaan on hyvä jos on vielä sellainen joka ei ole kiinnostunut autosta vasta voimaksi usein tapahtuvalle innostumiselle mikä sulkee pient ja isommat viat havintojen ulkopuolelle)
Enemmän silmiä, korvia ja molemmat vielä vertaa tuntiko kaikki normaalilta
Ja utoista tietämätön voi kiinittä huomion johonkin sellaiseen,
Mitä autosta kiinostunut ei huomaa (kysyy ns "eihän niitä ole"tyhmän kysymyksen usein on korkea ihmeelisen korkea kynnys kysyä jotain mikä mietityttä)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
Matti_L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ke 31.03.2010 22:33
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Käytetyn Mersun kunnon tarkastaminen ostaessa?

Viesti Kirjoittaja Matti_L »

Joo, varmaan on tosiaan olennaista tehdä semmoinen tarpeeksi reilu koeajolenkki että:

A) auton saa täysin lämpimäksi
B) on mahdollista ajaa myös maantienopeuksia (veteleekö vai meneekö suoraan?), erilaisilla ja erikuntoisilla teillä, eri vaihteilla...
C) ehtii testata kaikkien varusteiden/lisälaitteiden toiminnan, tehdä erilaisia jarrutuksia ja -ohjausliikkeitä joissa voisi havaita mahdollisia vikoja

Tuosta kuuntelusta tuli mieleen, että voisiko joku kertoa mitä esim. CDI-moottoreista pitäisi erityisesti kuunnella? Itsellä ei ole muuta kokemusta kuin 40 000km tuolla A 180 CDI:llä, ja siinähän on peruskäyntiäänenä esim. tyhjäkäynnillä semmoinen mukavan 'hyrskyttävä roklatus' :D Tyhjäkäynti ei vaeltele ym. Ajaessa se on hiljainen kuin Singer -ompelukone.

Eli miten käyntiäänestä tyhjäkäynnillä/eri kierroksilla voi kuulla esim. jotain 'epänormaalia'?
Roobert
Mersumies
Mersumies
Viestit: 777
Liittynyt: Pe 25.02.2011 19:20

Re: Käytetyn Mersun kunnon tarkastaminen ostaessa?

Viesti Kirjoittaja Roobert »

CDI203 kirjoitti:Muutama hyväksi huomattu konsti (toimii monesa muusakin)
Jos kiinostava auto jostain löytyy niin alusta asti
Tärkeintä on pitää silmät, korvat ja kaikki aisti auki ja varsinkin koe ajon aikan siihen riittää
Lenki mikä on sen pituinen että auto on varmasti lämmin,
Isompaa hyvää tietä, pienmpää vähän huonompaa tietä,
Muutama hiljainen kiihdytys ja kovempi, koitta kaikki systeemit läpi ja jos jossain on omasta mielestä jotakin outoa,
Koitta selvitää miksi näin jos ei keksi niin käy koittamassa toista samanlaista(mikä on muutenkin suotavaa)
Ja kannatta otta mukaan joku vaikka sellainen joka ei tietäisi autoista yhtään mitään,
(oikeestaan on hyvä jos on vielä sellainen joka ei ole kiinnostunut autosta vasta voimaksi usein tapahtuvalle innostumiselle mikä sulkee pient ja isommat viat havintojen ulkopuolelle)
Enemmän silmiä, korvia ja molemmat vielä vertaa tuntiko kaikki normaalilta
Ja utoista tietämätön voi kiinittä huomion johonkin sellaiseen,
Mitä autosta kiinostunut ei huomaa (kysyy ns "eihän niitä ole"tyhmän kysymyksen usein on korkea ihmeelisen korkea kynnys kysyä jotain mikä mietityttä)
niinkuin aiemmin mainitsin, tähän tapaan eli koeajolla korvat tarkkana, mersussa ei kuulu kolinoita jos alusta on kunnossa, jos kone käy nätisti, alusta eikä kori äännä niin ei muuta kuin ostat pois :wink: ainahan sitä jotain vikaa 700tkm aikana ilmenee siitä ei pääse mihinkään mutta kun ne korjaa niin auto pelaa taas kuin unelma :roll: se on sama ostatko tojotan ja ajat 300tkm ja paalaat sen, vai ostat mersun ja 300tkm kohdalla uusit yhden suuttimen ja muihin uudet tiivisteet samalla, ehkä 600tkm matkalla joutuu jonkun anturinkin uusimaan mutta 600tkm on jo PALJON kilometrejä, aina oletetaan että kun mersu on luksusluokan auto että mitään vikoja ei saa tulla, no ei niitä olekaan alta 200tkm, sitten alkaa jo sähkövimpaimet sekoilemaan mutta kaikki on aina korjattavissa. eli jos mietit ostaakko mersu vai KIA, niin päättele itse mikä kannattaa ostaa :wink:
tähtisumu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 126
Liittynyt: Ma 31.01.2011 09:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käytetyn Mersun kunnon tarkastaminen ostaessa?

Viesti Kirjoittaja tähtisumu »

sportsman kirjoitti: ...

Osalla suomalaisilla näyttää edelleenkin olevan tapana käydä koeajolla autolla vaikka ei ole minkäänlaista tarkoitusta edes ostaa autoa ?
Miettipä asiaa siltä kannalta että olet itse autosi myymässä (vaikka sitä josta on kaikki pesutkin kirjattu ylös) ja ostaja ehdokas on
ns. renkaanpotkija :)
Ehkäpä ne renkaanpotkijat lähtevät liikkeelle jos myynnissä on jotain tavanomaisesta poikkeavaa? Jos itse olen myymässä kulahtanutta perusautoa, kokemuksieni mukaan jokainen paikalle vaivautuva on ollut tosissaan kiinnostunut. Toisaalta kaupanhieronta on myös ihan mukavaa sosiaalista toimintaa, etenkin jos sitä tekee vain harvoin.

Vinkki koeajoon: sisällytä lenkkiisi hidastetöyssyjä ja aja niiden yli hitaasti 1) veto päällä 2) ilman vetoa 3) moottori jarruttaen 4) molemmat etupyörät 5) jos mahdollista, toinen etupyörä töyssy sivuuttaen. Radio ja puhallin pois päältä ja kuuloaisti terävänä.
e-class
Avatar
hemppaveikko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: La 08.05.2004 13:16
Paikkakunta: OULU

Re: Käytetyn Mersun kunnon tarkastaminen ostaessa?

Viesti Kirjoittaja hemppaveikko »

pyytäkää niitä autoja pitemmälle ajalle koeajoon,siinä jo selviää kannattaneeko lisätutkimuksia, kuten tohtorointia edes harkita.kaksi viimmesintä autoa olen ottanut parin päivän koeajolle,kyllä net siihen suostuvat jos pelejä myydä haluavat.molemmista mersuista tuli kaupat sitten lopuksi tehtyä.
MIES VOI LUOPUA MERSUSTA VAAN MERSU EI LÄHE MIEHESTÄ
-180C ESPRIT -95. E220 CDI A -03 farkku.S204 200CDI-10
Vastaa Viestiin