Tehot kateissa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
uppopallo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Su 31.10.2010 09:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja uppopallo »

Auto on MB W211 280 CDI 4-Matic automaat v.2007. Jostakin syystä kone ottaa vaan 3000 kierrosta, silloin tällöin ottaa kyllä täydet tehot. Viimeisin huolto tehty 17000 km sitten, jossa vaihdettiin kaikki suodattimet. Kone V6 ajettu 174000 tkm, automaatti pelaa ihan hyvin oli se missä asennossa tahansa. DPF ei ilmoittele mitään ongelmia, eli sekin pelaa ja polttaa hiukkaset aina väliin hajusta päätellen. Diagnoosi ilmoitti imukanava ongelmista, ja VEHO sanoi ihan samaa. Veholla tuumasivat jonkun imukanavassa olevien läppien ohjausmoottorin olevan rikki. Luin palstalta samoja poropleemia olevan myös 4 sylinteristen moottorien kanssa, ja joku oli myös itse korjannut sen. Mutta kyseessä olikin imukanavaläppien olevan jumissa, tai ohjausakselien olevan irti tai poikki. Sitten siellä oli myös kirjoituksia kanavien olevan tukossa, eli kyseessä lieneen pakokaasun takaisinkierrätyskanavista luulisin. Oli myös kirjoituksia imukanavien olevan kevytmetallia tai muovia?? No porpleema voiko nuo imusarajat ottaa irti ja putsata ne, tai voiko tuon ohjausmoottorin itse vaihtaa ja missä se sijaitsee mitä joutuu purkamaan että pääsee siihen käsiksi?? Auttakaa tekniikan tuntijat, itse sen voisin kyllä tehdä kun olen lomalla.
T, Uppopallo
E 280
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Re: Tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja xr »

tuolla on jotain http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=27065&start=90" onclick="window.open(this.href);return false;
uppopallo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Su 31.10.2010 09:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja uppopallo »

No nyt on sitten liitin ahtimen vierestä putsattu, mutta ei ollut apua. Vähän aikaa tehot oli käytössä, mutta vikailmoitus tuli kierrokset katosivat taas siihen 3000/min. En kyllä löytänyt sitä pakokaasun takaisinkierrätysläppien ohjausmoottoria, missähän lienee koko mötikkä APUVA! Taitaa olla niin että joutuu joko imusarjan tai ahtimen purkamaan pois, että pääsee käsiksi kyseiseen mötikkään? Apuva kyllä kaivataan, neuvokaa hyvät ihmiset mistä sen löytää.
E 280
Avatar
RikuK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 430
Liittynyt: Ke 30.04.2003 10:07

Re: Tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja RikuK »

uppopallo kirjoitti:En kyllä löytänyt sitä pakokaasun takaisinkierrätysläppien ohjausmoottoria, missähän lienee koko mötikkä APUVA!
Ei se imukanavan katkaisumoottori liity pakokaasujen takaisinkierrätykseen, vaan imukanavan läppien ohjailuun. Ilmeisesti jostain turbon tiivisteiden välistä valuu öljyä sähkömoottoriin ja se menee kaput.

Ja kyllä, purkamista on tiedossa. Merkkiliikkeessä viime syksynä meni noin 6 tuntia. Imusarjan ilmeisesti joutuu purkamaan ja sitten kasatessa pitää olla päivitetyt tiivisteet, jotta ongelma ei uusiudu.
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Re: Tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja Division »

Syy: "Tyyppivika"; M55 hajoaa, kun turbon vääränlaiset tiivisteet tiputtaa öljyä sen päälle.

Korjauskeino: Vaihdettava uusi imusarjan katkaisumoottori (M55) ja samalla vaihdettava kaikki (9 kpl) turbon tiivisteet uudempiin tiivistemalleihin.

Turbon tiivisteitä on muutettu moottorinumerosta 153204 alkaen
vanhan vuotavan tiivisteen malli: A 017 997 40 45

Tehtaan korvaus: 0%
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

uppopallo kirjoitti:Auto on MB W211 280 CDI 4-Matic automaat v.2007. Jostakin syystä kone ottaa vaan 3000 kierrosta, silloin tällöin ottaa kyllä täydet tehot. Viimeisin huolto tehty 17000 km sitten, jossa vaihdettiin kaikki suodattimet. Kone V6 ajettu 174000 tkm, automaatti pelaa ihan hyvin oli se missä asennossa tahansa. DPF ei ilmoittele mitään ongelmia, eli sekin pelaa ja polttaa hiukkaset aina väliin hajusta päätellen. Diagnoosi ilmoitti imukanava ongelmista, ja VEHO sanoi ihan samaa. Veholla tuumasivat jonkun imukanavassa olevien läppien ohjausmoottorin olevan rikki. Luin palstalta samoja poropleemia olevan myös 4 sylinteristen moottorien kanssa, ja joku oli myös itse korjannut sen. Mutta kyseessä olikin imukanavaläppien olevan jumissa, tai ohjausakselien olevan irti tai poikki. Sitten siellä oli myös kirjoituksia kanavien olevan tukossa, eli kyseessä lieneen pakokaasun takaisinkierrätyskanavista luulisin. Oli myös kirjoituksia imukanavien olevan kevytmetallia tai muovia?? No porpleema voiko nuo imusarajat ottaa irti ja putsata ne, tai voiko tuon ohjausmoottorin itse vaihtaa ja missä se sijaitsee mitä joutuu purkamaan että pääsee siihen käsiksi?? Auttakaa tekniikan tuntijat, itse sen voisin kyllä tehdä kun olen lomalla.
T, Uppopallo

Se mootori on suoraan siinä turbon imu reijjän alla eikä ole paha otta pois hajoaa siksi että sinne menee öljyä sisään (ja usein vielä läpät on jäykät)
täysin turha systeemi, vanha mootori on helppo ottaa pois hommaan menne noi 3h(turboa ei tarvitse irrottaa)
ensin muovinen imuputki pois siitä päältä,
ahtimelta lähtevä alumiini putki pois, polttoaine suodatin käänttä ylös sieltä kolosta,
turbon säätö mootorin liitin irti, johtosarjan kiinitys pultit pois sen jälkeen saa mootorin kiinitys pultit pois myös sen kolmannen mikä on siellä johtosarjan alla piilossa, sitten vaan sitä moottoria eteen päin ja tulee ylös siitä polttoainesuodatimen kolosta(menee takaisin samaa kautta)
vivut jumitta auki asentoon, jatkaa johtoa niin että saa mootorin jonnekin järkevämpään paikkan
tai sitten katkaisee sen mootoorin vivun laitta samaan koloon takaisin(kannatta siinä tapauksessa laitta siihen joku suoja päälle että ei öljy pääse enään sinne jos sitä vielä jostain tulee

egr on turbon vieressä edestä katsottuna oikealla

E: se mootori maksaa alta 200€ esim KL-varaosissa
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
uppopallo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Su 31.10.2010 09:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja uppopallo »

Moikka ja kiitoksia.

Imusarjan läppien ojausmoottori on nyt sitten vaihdettu, ja tehot palasivat. Vikailmoitus katosi, ja kaikki pelaa niinkuin ennenkin. Mutta ne läpät, nehän pitäisi varmaan lukita aukiasentoon? No minä laitoin ne väliaikaisesti rautalangalla kiinni, sinäänsä läpät pelasi minusta ihan hyvin eli vika oli siinä moottorissa. Jatkuu vielä jossakin vaiheessa, eli kytetään moottori kiinni niihin läppiin. No nyt vielä yksi kysymys, miten käy polttoaineen kulutuksen jos niitä läppiä ei säädetä mitenkään vaan ovat koko ajan auki?
Kiitoksia avausta, ilman niitä en olisi selvinnyt Kiitoksia.
T. uppopallo
E 280
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Joo läpät auki asentoon ja jos on tarkoitus ne laitta toimintaan niin se kannatta tehdä melko nopeasti,
jumittuvat helposti(egr paskan vaikutuksesta) jos ovat pitkiä aikoja liikumatta
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
uppopallo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Su 31.10.2010 09:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja uppopallo »

Kiitoksia edellisistä neuvoista, mutta vielä on yksi asia. Se ohjausmoottori, kun katkaisee virran niin meneekö läpät kiinni? Siinä moottorissa on jousikuormitus, niin vetääkö jousi läpät kiinni vai auki? Laitoin rautalangasta vivut joilla läppiä pystyy liikuttamaan ilman että tarvitsee purkaa mitään, mutta kun katsoo keulasta päin niin mihin asentoon oikean ja vasemman sylinteriryhmän imusarjan läppien akseli pitää työntää että ne ovat auki?
E 280
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Muistelisin niin että kun menee auki yhdystanko menee taaksepäin
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
uppopallo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Su 31.10.2010 09:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja uppopallo »

TERE TAAS!
Vieläkin niistä iimuläpistä. Siinä ohjausmoottorissa on jousikuormitus, joka paluttaa läpät johonkin asentoon kun virta katkaistaan. Olen koettanut tutkia asiaa, mutta eihän siitä mitään selvää saa mihin asentoon se paluttaa läpät. Ainoa asia mistä voisi päätellä että ne ovat kiinni, kun selvästi enempi polttoainetta kuluu kun läpät jättää siihen asentoon mihin jousi ne pakottaa. Eli tässä v6 koneessa oikeanpuolen läpät keulasta katsottuna ovat kiinni asennossa kun puskee läppien akselista taaksepäin, ja tietenkin vasemmanpuolen läpät vastakkaiseen suuntaan luulisin. No nyt minulla on läpät lukittu vastakkaiseen asentoon, ja polttoaineen kulutus laski n.1.4 l/100km.- Moottorin ääni on muuttunut ihan joksikin muuksi, kun läpät ovat eri asennossa kuin jousi pakottaa ne virran katkaisun jälkeen.
E 280
jomppeW211
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 181
Liittynyt: Su 12.06.2011 15:41
Paikkakunta: Oulu

Re: Tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja jomppeW211 »

Ihan vaan mielenkiinnon vuoksi. Miksi jumitat läpät jos on toimiva moottori vaihdettu?
E270Cdi (S211) vm.2003
"Tuikutettu"
Audi A6 2,0tdi vm.2008
uppopallo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Su 31.10.2010 09:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja uppopallo »

Siinä on sellainen juttu, ettei sitä läppien akselia saa moottorin säätöakseliin kiinni minun pienillä kätösillä. Olisihan siinä sellain juttu, että veisi asian hoidettavaksi korjaamolla, mutta jos sitä moottoria ei tarvita muuten kuin ilmoittamaan tietokoneelle että minä olen olemassa niin eipä taida kannattaa maksaa moisesta. Hyvin toden-näköistä että korjaamollakin joutuu ottamaan imusarjan irti, on se sen verran ahdas paikka. Koetin vaikka millaisilla pihdeillä mutta kun ei sovi niin ei sovi. Tästä on kysymys.
E 280
Vastaa Viestiin