Mitenkäs olette tutkailleet käytettyjen Mersujen kuntoa, esim. autoliikkeissä? Myyjät usein 'painavat päälle', eikä saa rauhassa tutkailla. Toisaalta, saako pelkällä ulkoisella tarkastamisella ja koeajolla kaiken tarpeellisen selville? Kannattaisiko auto käyttää vikakoodinluvussa tai kuntotarkastuksessa - harvalla varmaan on omat ajotietokone- ja pakokaasutesterit mukana vieraillessa liikkeessä

-Bensiinimoottorin kuluneisuus sylinterien ohivuotomittauksella
-Jousitus ja iskunvaimentimet testauslaitteella
-Dieselmoottorin sylinterien kuluneisuus kampikammion paineen mittauksella
-Jarrujärjestelmän kunto ja toiminta testauslaitteilla sekä jarrunesteen kiehumispisteen mittaus
-Sylinterikannen ja kannentiivisteen vuotomittaus
-Jäähdytysnesteen pakkaskeston mittaus
-Jarrunesteen kiehumispisteen mittaus
-Latausjännitteen mittaus
-Akun tarkastus akkutesterillä
Esimerkiksi kävin tuossa huvikseni katsomassa paria W211:sta - molemmissa isoja 100 000km aukkoja huoltohistoriassa, toinen ollut taksina (päätellen hanskalokerossa olleesta johtonipusta), merkkiliikkeen myyjä ei edes tiennyt että onko ne facelift -malleja

Sitten kävin kattomassa yhtä vm. 2005 W203 C 200 CDI:tä (facelift). Manuaalivaihteet, Classic-karvahattuvarustelu, farmari, metallihohtohopea. Ml. 110 000km. Muuten ihan siisti peli. Hinta 19 900 EUR. Tupakka haisi. Myyjän mukaan "Ei tietoa onko tupakoitu. Voihan se olla joku muukin haju. Se tarttuu äkkiä"... Tuotu Suomeen joku vuosi sitten, ja ollut yhdellä täällä. Saksassa yksi huolto (ei merkkiliikkeessä) +40 000km kohdalla!? Suomessa sitten pari kertaa vaihdateltu öljyt + suodatin jossain "Allun pajalla" tms. -ei merkkiliikkeessä. Alla jotkut lopussa olevat Kiinalaiset halpisrenkaat... Moottoritila ihan siisti, paitsi suojamuovin alta puhaltanut semmoista mustaa pikitöhnää yhden letkun päälle (suutinvuotoa?) Ei mitään muuta tietoa siis huoltohistoriasta, ei kuitteja tallessa. Toisen avaimen muovikotelo ihan murusina. Hiukan hirvittää tuommoinen jos ajellaan 40 000km tehdasöljyillä?! Vai onko mahdollista että esim. longlife -ohjelmassa oleva auto ilmoittelisi vasta silloin ekaa huoltoa? Eli sitä vaan mietin että jos huollonpuutteessa auton moottori on vaikka vaurioitunut jotenkin (laakerit tms.), miten sen saa selville jos ei se sillä hetkellä 'oireile'? Auto on ollut myynnissä 9kk. Kysyin suoraan miksi se ei mene kaupaksi, ja myyjä soperteli vaan jotakin, ei osannut oikein vastata...
Itsellä autot huollettu 100% merkkiliikkeessä, öljyt vaihdeltu ajallaan. Luulen että sillä on kuitenkin jotakin merkitystä auton jälleenmyyntiarvolle - on edes yritetty pitää huolta.
(Edit: W203:n hinta olikin 19 900EUR eikä 18 900)