Tuossa tuli ajettua väli Lohja - Pori, 214 km. Tankkasin tankin täytteen Lohjalta lähtiessä ja uudelleen Porissa. Keskikulutus yllätti - vain 7,28 l/100km.
Tankissa oli sekaisin 98-/E5- ja 99-laatua, jota tankkasin Lohjalta lähtiessä. Toki kyseessä oli (pelkkää suoraa = 2-tie) matka-ajoa, sisältäen lyhyen motaripätkän ja 80-100 km/h ajoa sekä muutaman sievän ohituksen. Vakionopeudensäädin oli jatkuvasti käytössä.
En kuitenkaan ole aiemmin päässyt vastaaviin kulutuslukemiin, vaikka varsin ahkeraan olen kulutusta seurannut. Kyseessä on siis automaatti-auto, ilman ilmastointia, ja alla michelin energy saverit. Lisäksi kontissa oli jonkin verran rompetta mukana.
Mielessä kävi, että vaikuttikohan eniten, että nostin rengaspaineita tuossa jokin aika sitten. Laitoin sekä eteen että taakse hieman auton omaa suositusta korkeammat paineet.
Tulisiko siis ajella vähän suuremmilla paineilla jatkossakin?
W124 260E - kulutus laski, rengaspaineet?
W124 260E - kulutus laski, rengaspaineet?
W218 350 CDI Shooting Brake
ex:
W124 260 E
W124 300 TD
ex:
W124 260 E
W124 300 TD
Re: W124 260E - kulutus laski, rengaspaineet?
luultavasti rengaspaineiden nostolla oli ihan positiivinen vaikutus... itse pidän sellaista 2.8 - 3.0 bar riippuen renkaista, eli vakio 195/65x15" riittää tuo 2.8 bar. ja isomille sitten se 3.0 bar. tai jopa hivenen yli... muuten kulutus kuulostaa ihan normaalilta kunnossa olevalle ke-jetille/autolle, kun nopeuskin on ollut tuollainen maltillinen
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."