420 SEL 2. bensapumppu etc, homma ratkesi.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

420 SEL 2. bensapumppu etc, homma ratkesi.

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Nyt on niin, että toisesta pumpusta on piuha hapettunut pois.
Mihin sitä toista pumppua tarvitaan?
Muuten auto tuntuu toimivan normaalisti. :clap:
Viimeksi muokannut Harri126, To 14.07.2011 22:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5730
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: 420 SEL 2. bensapumppu, tehtävä tässä maailmankaikkeudes

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

itte luulisin, että se pitää paineen oikeena koko ajan ja tasaisena :roll:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: 420 SEL 2. bensapumppu, tehtävä tässä maailmankaikkeudes

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Eikö tuo toinen pumppu ole siirtopumppu ja toinen painepumppu :?:
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: 420 SEL 2. bensapumppu, tehtävä tässä maailmankaikkeudes

Viesti Kirjoittaja etrade »

Valokuva olis kätevä niin muutkin tajuais mikä on ihmettelyn kohde. Onko se pumppu ämpäris?

Viisaat vastatkoon mersun kohdalta mutta saappi ainakin laittoi siirtopumpun kun tonnarilla -80 luvulla ajoi ovaalia ennätystehtailus ja venttiilit paloi kun bensa oli tankin toisella puolella eli kävi liian laihalla.

Jaguaaris oli kaks tankkia niin piti olla pari pumppua :D
Kone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 23.10.2010 13:27

Re: 420 SEL 2. bensapumppu, tehtävä tässä maailmankaikkeudes

Viesti Kirjoittaja Kone »

Kyllä monilla automerkeillä on kaksi pumppua siirtämässä ainetta moottorille. Toinen tankin lähistöllä ja toinen moottorin lähistöllä. Ehkä juuri siitä syystä että jos toinen hajoaa niin toinen vielä puskee tavaraa moottorille? Siirtopumpusta puhutaan ja ehkäpä toinen on se painepumppu. Vai mitä
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5730
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: 420 SEL 2. bensapumppu, tehtävä tässä maailmankaikkeudes

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

molemmat pumput tankin alla suodattimen ja paineen varaajan kanssa samassa nipussa :wink:
otin kirjasta kuvan, kun auton alle en viittiny mennä ja näin ne pumput on 420:sen alla :wink:

Kuva

ja lukee, että polttoneste tuoton tehostamiseksi käytetään kahta sarjaankytkettyä polttoneste pumppua :think:
mullon pelkkiä romuja vaan
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: 420 SEL 2. bensapumppu, tehtävä tässä maailmankaikkeudes

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Ettei ois vaan V-koneisen varuste, molemmille sylinteririveille omansa. Tai on vaan niinkuin varalta varusteena kuten vanhallapiial.
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1803
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: 420 SEL 2. bensapumppu, tehtävä tässä maailmankaikkeudes

Viesti Kirjoittaja sompio »

Tuplapumpput löytyy myös W124 230 TE Mersusta vm-92.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Re: 420 SEL 2. bensapumppu, tehtävä tässä maailmankaikkeudes

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Ei riitä yksi pumppu ruokkimaan kun mennään autobahnilla SEL:lin ilmanvastuksella kahtasataa. :eh:
Tai ehkä joten kuten riittää, muttei pysy paineet riittävänä :think:
Vaihto riittävän kokoiseen yhteen pumppuun, aiheuttaa sen että pienillä polttoaine tarpeilla paineet heittelee liikaa.
Seokset heiluu- > kone kuluu ja kai ne päästötkin jotenkin liittyy asiaan vaikka SEL:listä onkin kyse.

(paskat mä mitään tiedä, kuhan huutelen)
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: 420 SEL 2. bensapumppu, tehtävä tässä maailmankaikkeudes

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Ohjaako tuota toista pumppua jokin boksi, että käynnistyy vain tarvittaessa. Luulishan tuolla kahdella jatkuvakäyttöisellä pikkupumpulla olevan samat ongelmat kuin yhdellä suuremmalla.
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 800
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Re: 420 SEL 2. bensapumppu, tehtävä tässä maailmankaikkeudes

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

Itsekkin olen ihmetellyt miksi joissain malleissa on ollut 2 pumppua...


kun pumput ovat sarjassa niin paineen tuotto kasvaa... eikö muka ollut silloin yhtä pumppua joka olisi tuottanut tarvittavan paineen yksinään...

Vai johtuuko siitä että tuo ratkaisu on tehty vanhoina hyvinä aikoina jolloin mersut oli oikeasti edelläkävijöitä...??? jos yksi pumppu ottaa loparit niin ei lopu meno siihen paikkaan...???
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: 420 SEL 2. bensapumppu, tehtävä tässä maailmankaikkeudes

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Tänään laitoin toisenkin pumpun toimimaan, ei havaittavia eroja aiempaan.
Ehkä se pieni "nypytys" pintakaasulla ajaessa jäi puuttumaan. :roll:
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Re: 420 SEL 2. bensapumppu, tehtävä tässä maailmankaikkeudes

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

Ei ilmeisesti ole ollu yhtä riittävään paineeseen kykenevää pumppua tarjolla (k-jetin järjestelmä paine on varsin suuri verrattuna sähköruiskuihin), on volkkarin k-jeteissäkin (ainakin mk2) tuplapumput ensimmäinen tankissa ja toinen ulkopuolella.
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: 420 SEL 2. bensapumppu, tehtävä tässä maailmankaikkeudes

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Secissä on vain yksi pumppu. :roll:
Ja riittää aivan hyvin. :wink:
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5730
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: 420 SEL 2. bensapumppu, tehtävä tässä maailmankaikkeudes

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Harri126 kirjoitti:Secissä on vain yksi pumppu. :roll:
Ja riittää aivan hyvin. :wink:
eikös siinä sun sekissä olekki K-jetti ja sellissä KE-jetti :roll:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: 420 SEL 2. bensapumppu, tehtävä tässä maailmankaikkeudes

Viesti Kirjoittaja napa »

mersu on käyttänyt nuukuuttaan halvempia vain 4 bar. paineeseen kykeneviä pumppuja joissakin malleissa ja kytkenyt ne sarjaan (esim. omassa 300E:ssä...), koska ke-jet vaatii yli 5 bar. painetta... auto kyllä liikkuu yhdenkin pumpun voimilla, mutta koneen parhaat tehot jää kyllä haaveeksi...

pikkukoneilla oleviin mersuihin on sentään maltettu laittaa 1 kpl kunnon pumppuja, mutta niiden vaatimus pumpun litramääräiselle tuotolle ei ole ihan samaa luokkaa, kuin isommilla koneilla olevien...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: 420 SEL 2. bensapumppu, tehtävä tässä maailmankaikkeudes

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

touhottaja kirjoitti: eikös siinä sun sekissä olekki K-jetti ja sellissä KE-jetti :roll:
Juu, pitää paikkansa.
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: 420 SEL 2. bensapumppu, tehtävä tässä maailmankaikkeudes

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Reissu ohi ja kotona taas. :)
Oli menomatkalla melko hyvä kulutus johtuen varmaankin vuotavasta bensaletkusta.
14,6 l / satku. :shock:
Paluumatkalla kului vähemmän, ainakin jos päättelee asian mittarin mukaan. Bensaa on vielä tankissa. :D
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: 420 SEL 2. bensapumppu, tehtävä tässä maailmankaikkeudes

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

No niin, tänään alkoi vuotamaan se uusikin letku. Ei näköjään saa Teboililta bensan kestävää letkua. :?
Onneksi löytyi tallilta virallista bensan ja paineen (10 bar) kestävää letkua ja putkea. :clap:
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5730
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: 420 SEL 2. bensapumppu, tehtävä tässä maailmankaikkeudes

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

jopas se rupes Harrilla vastustaa :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
Jari_N
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ke 20.04.2011 06:38
Paikkakunta: Jyväshyvä

Re: 420 SEL 2. bensapumppu, tehtävä tässä maailmankaikkeudes

Viesti Kirjoittaja Jari_N »

Omastani sain säädeltyä nypytykset pois ja muutoin seokset suunnilleen kohilleen, mutta täyskaasulla afr vain ~14. Eihän noi vanhat kuluneet mekaaniset systeemit tietenkään koskaan optimaalisesti toimi joka tilanteessa ja kaikilla kierrosalueilla, mutta tuo vajaus vois kaiketi selittyä silläkin jos toinen pumppu on pelistä pois. Täytyypäs jossainvaiheessa tutkailla.
Sopuhintaan saa hipun sontaa
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: 420 SEL 2. bensapumppu, tehtävä tässä maailmankaikkeudes

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Harri126 kirjoitti:Tänään laitoin toisenkin pumpun toimimaan, ei havaittavia eroja aiempaan.
Ehkä se pieni "nypytys" pintakaasulla ajaessa jäi puuttumaan. :roll:
Jatkanpa tähän.
Paluumatkalla oli alussa nykimistä, en siitä kuitenkaan hätääntänyt vaan säätelin seoksia bussipysäkeillä kunnes nykiminen loppui.
Välillä vain tuijottelin konetta tuimasti, sekin auttoi toisinaan. :wink:
Nyt tilanne on kuitenkin siinä jamassa, että nykii reilusti. Tulpat ovat uudehkot, ajettu n. 1500 km, jakajankansi ja pyörijä siistejä.
Aiemmin samainen nykiminen loppui, kun konetta "rankaisi" punarajalle pari kertaa.

Olenkin kohdistanut huomiotani bensapuolen vehkeisiin. (nykiminen on sellaista pehmeämpää, ei terävää, kuten yleensä sytkyhommissa)
Tänään tsekkailin bensan saantia, joka vaikutti ihan kohtuulliselta ja bensa puhtaalta.
Avasin sitten koneen käydessä yksi kerrallaan suutinten putkia määränjakajan päältä.
Aivan kuin olisi tullut ruosteista vettä. :wtf:
Käynti rupesi kuitenkin ontumaan joka putken löysäyksellä.

Älkää kysykö, mistä johtuu väkivalta! :D
Älkää myöskään kysykö, milloin suodatin on vaihdettu. :oops:
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: 420 SEL 2. bensapumppu, tehtävä tässä maailmankaikkeudes

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Tänään meinasin ihmetellä mersun nykimistä, eipä sitten ollutkaan mitään vikaa.
Ajoin koneen lämpimäksi, eikä vieläkään nykinyt.
Tyhjäkäynti tosin on tonnissa, kenelläkään ehdotuksia? :roll:
Vaihdanko abs-anturin? :)
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: 420 SEL 2. bensapumppu

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Tänään tuli taas ajettua mersulla. Juhuu, on se hiljainen KG:n jälkeen. :D
20 kilometriäpääsi ja sitten alkoi nypytys. Hermot meinasi myös mennä, kun vika aina välillä hävisi. Varsinkin tyhjäkäynnillä konepelti pystyssä.
Jäähdyttyään toimi taas normaalisti muutaman kilometrin kauppaan. Kaupasta lähtiessä alkoi taas nypyttämään. Tällä kerralla se vika pysyi "päällä" kotipihaan, joten pelti pystyyn ja tutkimaan, missä pimeetä ja miksi.
Vika paikantui 4. pyttyyn ja lopuksi tulpanjohdon vaihtamalla vika hävisi. :)

Sattui vaan vika tulemaan samaan aikaan bensaletkun puhkeamisen kanssa. :roll:
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5730
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: 420 SEL 2. bensapumppu etc, homma ratkesi.

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

suosittelisin vaihtaa kaikki uudet tulpanjohdot sekä puolan syttypoksin toiminnan vuoksi :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
Vastaa Viestiin