211(battery protection) Osaisiko joku viisas auttaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
janne70
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ma 30.01.2006 21:32
Paikkakunta: Lahti

Re: 211(battery protection) Osaisiko joku viisas auttaa

Viesti Kirjoittaja janne70 »

janne70 kirjoitti:
Tomp kirjoitti:Enempää en osaa neuvoa, mutta ens hätään varmaan kannattaa ladata akkua erillisellä laturilla...Ja starin päähän.
Tyrkkään tänään töiden jälkeen ctekin kiinni ja latautukoon nyt aluksi rauhassa molemmat akut. Aamulla heitin rouvan töihin toisella autolla, kun lävähti punaiseksi näyttö ja herjasi kaikkea mahdollista. Voisko olla, että nyt on vaan ollut niin paljon kulutusta että ei ole ehtinyt lataamaan kunnolla ja mennyt loppupelissä totaalisen kyykkyyn? Tai sitten se on siinä laturissa. Arvailuja, arvailuja. Onko Lahden suunnalla ketään starin omistajia, joka vois tulla vilkaisemaan mitä herjaa? Ei tuo Veho oikein nappaa... Eikä oikein pidemmälle uskalla lähteä, kun ei välttämättä pääse perille.
Mega-autossa pähkäilty tämä päivä starilla ja tulivat tulokseen, että lataussäätimessä todennäköisesti vika. Auto lataa aluksi ihan ok, mutta lopettaa jonkun ajan päästä. Onko tuo säädin minkälainen vaihdettava? Meinaan vaan, maksaako vaivaa vaihtaa itse vai tarviiko jotain erityistä?
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 211(battery protection) Osaisiko joku viisas auttaa

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Säätimiä/ohjailu releitä on jokunen mennyt
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: 211(battery protection) Osaisiko joku viisas auttaa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Mielestäni tuo 14 V latausjännite on lyijyakulle vähän liian alhainen. Esim Vitossa latausjännite on 14.4 V ja lämmitysvastus ei tuota juurikaan muuta. E-mallissa latausjännite on tasan 14 V ja kun lämmitysvastus on päällä, tipahtaa jännite 13.6 V. Ei tommoiset jännitteet pysty ylläpitämään lyijyakkua lyhyessä ajossa.

Onkohan tuon E-mallin lataus tarkoitettu AGM akulle? Vähän alhainen tuo jännite on sillekin, varsinkin lämmitysvastus päällä. Saako tuota latausohjelmaa päivitettyä *:illa lyijyakuille sopivaksi? Vai onko tuohon pakko hommata AGM akut?
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
janne70
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ma 30.01.2006 21:32
Paikkakunta: Lahti

Re: 211(battery protection) Osaisiko joku viisas auttaa

Viesti Kirjoittaja janne70 »

janne70 kirjoitti:
janne70 kirjoitti:
Tomp kirjoitti:Enempää en osaa neuvoa, mutta ens hätään varmaan kannattaa ladata akkua erillisellä laturilla...Ja starin päähän.
Tyrkkään tänään töiden jälkeen ctekin kiinni ja latautukoon nyt aluksi rauhassa molemmat akut. Aamulla heitin rouvan töihin toisella autolla, kun lävähti punaiseksi näyttö ja herjasi kaikkea mahdollista. Voisko olla, että nyt on vaan ollut niin paljon kulutusta että ei ole ehtinyt lataamaan kunnolla ja mennyt loppupelissä totaalisen kyykkyyn? Tai sitten se on siinä laturissa. Arvailuja, arvailuja. Onko Lahden suunnalla ketään starin omistajia, joka vois tulla vilkaisemaan mitä herjaa? Ei tuo Veho oikein nappaa... Eikä oikein pidemmälle uskalla lähteä, kun ei välttämättä pääse perille.
Mega-autossa pähkäilty tämä päivä starilla ja tulivat tulokseen, että lataussäätimessä todennäköisesti vika. Auto lataa aluksi ihan ok, mutta lopettaa jonkun ajan päästä. Onko tuo säädin minkälainen vaihdettava? Meinaan vaan, maksaako vaivaa vaihtaa itse vai tarviiko jotain erityistä?
Auto käy ja kuukkuu taas normaalisti, vika oli säätimessä.
Juniku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 05.10.2015 09:09

Re: 211(battery protection) Osaisiko joku viisas auttaa

Viesti Kirjoittaja Juniku »

Onko ideoita?

W219 -05

Battery protection vika on pahentunut tässä vuoden aikana.
Alkuun on vaihdettu molemmat akut sekä se pieni akkurele, talvella vaihdettu oikealla varaosanumerolla oleva Boschin 14,2V lataussäädin (vanha latasi kierroksilla 13,6V).

Auto saattaa heittää kolmen minuutin ajon jälkeen battery protection moodin päälle ja pitää sitä reilut 5 minuuttia latausjännitteen ollessa jatkuvasti 13,8-14,2V.

Kuvassa osviittaa (battery protection päällå vaikka jännite 14V) OBD näyttää jännitteen ECU:lta.

Kuva
" onclick="window.open(this.href);return false;

SAM? BSG? Joku muu?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17269
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 211(battery protection) Osaisiko joku viisas auttaa

Viesti Kirjoittaja dealer »

Buuttaa BSG, johtoliitin irti viideksi minuutiksi. Tuon ikäiseen voisi löytyä uudempi softakin.
Akut on AGM ? Ajo ei kovin lyhyttä, eli pääakun varaustila riittävä ?
wiimax.fi
Juniku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 05.10.2015 09:09

Re: 211(battery protection) Osaisiko joku viisas auttaa

Viesti Kirjoittaja Juniku »

Akut ovat alkuperäisvaraosia.
Akun varaustaso ei näytä asiaan vaikuttavan, eilenkin auto oli laturissa (7A Benton BX-2) ennen liikkeellelähtöä.
Käytin BSG boksilta liitimen irti, auto oli tehnyt tänään kerran tuon battery protectionin.

Latauksen merkkivalo ei pala, eli oletettavasti myös signaali 61 on kunnossa (liitin laturin säätimellä).

Onko BSG se laite joka saa tuon protection moden aikaiseksi? Voiko sen ohittaa / huijata jotenkin (vaikka harvoin kikka3:t poistaa vikaa tuomatta uusia).
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17269
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 211(battery protection) Osaisiko joku viisas auttaa

Viesti Kirjoittaja dealer »

En osaa sanoa voiko herjaamisen deletoida jotenkin.
Niissä autoissa joissa battery protection - varoitus tulee jokaisen käynnistyksen jälkeen vaikka akku ja lataus on OK on ollut väärin ohjelmoitu taka-sam / väärä lataussäädin.
wiimax.fi
Juniku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 05.10.2015 09:09

Re: 211(battery protection) Osaisiko joku viisas auttaa

Viesti Kirjoittaja Juniku »

Vianhaku jatkuu jossain vaiheessa tämän opuksen avulla:
http://mbfan.ru/Instruktsii/W211_%20Dua ... ry_ABC.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

BCM (BSG) valvoo molempien akkujen jännitettä ja yhteistä virtaa, BCM aktivoi virransäästömoodit CAN väylän kautta.
Juniku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 05.10.2015 09:09

Re: 211(battery protection) Osaisiko joku viisas auttaa

Viesti Kirjoittaja Juniku »

Joo, ei.

Battery protection jatkaa satunnaista ilmentymistään.
Vikakoodinlukijat antavat koodin " 1337 alternator serial connection". Tästä suivaantuneena tilasin Veholta rekisterinumerolla oikean lataussäätimen, olisi kannattaanut ostaa jo alunperin, koska 30€ säästö oli tässä kohtaa aika huono diili.
Tarvikemallin säädin latasi jatkuvasti 14,2V, tämä uusi säädin lataa mitä sattuu, tyhjkäynnillä 14,2V ja ajossa saattaa olla jopa 12,8V, melkein samoin toimi se säädin joka autossa vielä joulukuussa oli.
Battery protection aktivoituu kesken ajon myös tällä uudella Vehon säätimellä, useimmiten se aktivoituu hidastaessa, ei koskaan tasaisessa / nopeassa ajossa...

Pikkuakku on latingissa, lepojännite 12,8V ja battery protectionin aktivoiduttua 10 sekunnin kuluttua pikkuakun rele vetää ja se alkaa latautumaan näyttäen laturin jännitettä. Iso akku sen sijaan näyttää lepojännitteeksi useimmiten 12,4V.

Samalla sähköpenkkien ja bensaluukun satunnaisia toimintahäiriöitä etsiessä löytyi taka-SAM joka oli saanut johtosarjaa pitkin vettä sisäänsä, näytti olevan melko haasteellinen saada piirilevy ulos muovikuorista, miten se avataan korjausta varten?
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 211(battery protection) Osaisiko joku viisas auttaa

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Juniku kirjoitti:Joo, ei.

Battery protection jatkaa satunnaista ilmentymistään.
Vikakoodinlukijat antavat koodin " 1337 alternator serial connection". Tästä suivaantuneena tilasin Veholta rekisterinumerolla oikean lataussäätimen, olisi kannattaanut ostaa jo alunperin, koska 30€ säästö oli tässä kohtaa aika huono diili.
Tarvikemallin säädin latasi jatkuvasti 14,2V, tämä uusi säädin lataa mitä sattuu, tyhjkäynnillä 14,2V ja ajossa saattaa olla jopa 12,8V, melkein samoin toimi se säädin joka autossa vielä joulukuussa oli.
Battery protection aktivoituu kesken ajon myös tällä uudella Vehon säätimellä, useimmiten se aktivoituu hidastaessa, ei koskaan tasaisessa / nopeassa ajossa...

Pikkuakku on latingissa, lepojännite 12,8V ja battery protectionin aktivoiduttua 10 sekunnin kuluttua pikkuakun rele vetää ja se alkaa latautumaan näyttäen laturin jännitettä. Iso akku sen sijaan näyttää lepojännitteeksi useimmiten 12,4V.

Samalla sähköpenkkien ja bensaluukun satunnaisia toimintahäiriöitä etsiessä löytyi taka-SAM joka oli saanut johtosarjaa pitkin vettä sisäänsä, näytti olevan melko haasteellinen saada piirilevy ulos muovikuorista, miten se avataan korjausta varten?

SAm:in avamiseen jotutuu käytämään lievääväkivaltaa lukitus nipusja on ristiin ja kikki pitäisi saada samaan aikaan
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Juniku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 05.10.2015 09:09

Re: 211(battery protection) Osaisiko joku viisas auttaa

Viesti Kirjoittaja Juniku »

Noniin.

Taka-SAM vaihdettu, alkoi sähköpenkit ym. pelaamaan, kello alkoi vetää +12 -12 rundeja silloin tällöin, ja GPS ei löydä sijaintiaan.

Auto herjaa edelleen laturin sarjaliikennevikaa 1337 - jatkuva
Juniku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 05.10.2015 09:09

Re: 211(battery protection) Osaisiko joku viisas auttaa

Viesti Kirjoittaja Juniku »

Hupsista, unohtuihan se ilmoittaa miten ongelma korjaantui :D

Veholla käynyt ja puhtaat paperit saanut ECU oli lopulta syyllinen, samalla loppui vikakoodit kaasuläpän kanssa.
PeraMB
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ma 16.12.2019 11:53

Re: 211(battery protection) Osaisiko joku viisas auttaa

Viesti Kirjoittaja PeraMB »

Battery protection, (Akkusuojatoiminto) ilmoitus:
- "mukavuustoiminnot eivät tilapäisesti ole käytettävissä".

Nähtyäsi tämän ilmoituksen saatat miettiä, miksi tämä -“Mukavuustoiminnot ovat väliaikaisesti poissa käytöstä” ilmoitus tuli esiin, vaikka:
- auto käynnistyi, moottori käy ja auto kulkee normaalisti.

Tämä varoitus tulee esiin, jos:

- Auto on ollut useita päiviä käynnistämättä.
- Radio tai valot ovat olleet pitkään päällä moottorin ollessa sammutettuna.
- Akku on liian vanha, sen käyttöikä on lopussa.
- Sähköiset toiminnot, kuten istuinten lämmitys, radio jne, ovat tyhjentäneet akkua, kun niitä on käytetty pitkään moottorin ollessa sammutettuna.
- Akun suojaustoiminto ei ole jostain syystä käytettävissä.

Mitä tämä viesti tarkoittaa ja miksi näen sen?

Syynä siihen, että näet tämän viestin, on se, että pääakun jännite on laskenut asetetun kynnyksen alapuolelle.

Useisiin Mercedes-Benz-malleihin, kuten E-luokan W211, on asennettu kaksi akkua.

Autossa on tavaratilan kannen alla olevassa tilassa pääakku G1, joka on 12 voltin 60 - 95 Ah akkuryhmä 49.

Autossa on myös lisäakku G1 / 7, (jota kutsutaan myös apuakuksi tai pikkuakuksi) (12 voltin 12Ah) ja joka sijaitsee moottoritilassa oikealla puolella ohjaamoa ilmastoilaitteen ilmanottoaukon alapuolella.

Lisäakku syöttää energiaa lisälaitteiden virran tuottamiseen, ja mikä vielä tärkeämpää, se tarjoaa käynnistyksessä virtaa, jos pääakun jännite on alhainen.

Näiden kahden akun jännitettä tarkkailee akun ohjausmoduuli N82, joka sijaitsee auton rungossa.

Akun ohjausmoduuli seuraa akkua ja hallitsee näiden kahden akun käytettävissä olevaa energiaa.

Kun akun energiaa käytetään nopeasti (startatessa), ohjausmoduuli poistaa ”mukavuustoiminnot” käytöstä kytkemällä pois useita sähköisiä ja elektronisia toimintoja (virran kuluttajia).

N82 toimii kahdessa vaiheessa:

Vaihe 1: Jännite laskee alle 11,0 voltin
Vaihe 2: Jännite laskee tasolle 10,5 volttia

N82-akkujen ohjausyksikön BCM toiminta:

- tarkkailee pääakun G1 ja apuakun G1 / 7 akun jännitettä.
- tarkkailee myös laturin jännitettä liitännässä 61.
- ohjaa myös apulaitteiden akkurelettä.
- valvoo lisävarusteiden kytkeytymistä
- ohjaa lisäakun latausta
- asettaa vikakoodit CAN-tiedonsiirron ja DTC:n kautta
- lähettää signaalin instrumenttiryhmän vikailmoituksen näyttämiseksi.

Miksi tätä BCM toimintoa tarvitaan:

- jos joku sähköinen toiminto / lisävarusteet esim. lämmitetyt istuimet on päällä, ne tyhjentäisivät pääakun nopeasti, mutta BCM- toiminnon avulla akun tyhjeneminen pysähtyy.
- akkujen virransäästö kriittisissä tilanteissa, kuten auton käynnistäminen ja moottorin pitäminen käynnissä.

Mitä minun pitäisi tehdä tämän ongelman ratkaisemiseksi?

- jos olet jättänyt esm. valot-. tai radion päälle moottorin ollessa sammuneena ja käynnistyksen jälkeen näet tämän viestin, sinun tarvitsee vain lähteä normaalisti ajamaan autolla akun lataamiseksi auton laturilla, tai antaa auton käydä tyhjäkäynnillä vähintään 15 minuuttia akun lataamiseksi
- laittaa akku lataukseen.

BCM antaa apuakun latautua, kun järjestelmän jännite on yli 13,5 volttia. Se sallii tämän toiminnon vain yhden kerran kunakin ajojaksona.

- kun apuakku on latautunut, näytön virheviestin ei pitäisi tulla näkyviin seuraavalla ajojaksolla.
- jos viesti tulee esiin yhä useammin, tarkista, onko akut vaihdettava.

Jos olet nähnyt tämän viestin viime aikoina useita kertoja, sinun on aika suunnitella akkujen vaihtamista.
Auton akkujen keskimääräinen käyttöikä on 5 vuotta, joten jos akku on vanha, vaihda se.

Voit hankkia sekä lisäakun, että pääakun Amazonista paljon halvemmalla kuin jälleenmyyjältä.
Voit lukea arvosteluja myös varmistaaksesi, että saat hyvän akun. Kummankin akun vaihtaminen on helppoa.

Alla on esimerkkinä kaksi akkua, joita tarvitset:

ACDelco 49AGM Professional AGM Automotive BCI Group 49 -akku

Jos vaihdat akut ja sinulla on edelleen ongelmia, kannattaa ehkä tarkistaa seuraavat akkureleet:

GENUINE MERCEDES -akkurele (korkeavirtarele) 0025424719

AITO MERCEDES Lisäakkurele (korkeavirtarele) 0025424719
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13240
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: 211(battery protection) Osaisiko joku viisas auttaa

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Joku amazon kauppiaan kyhäämä ohje? Ei haittaa tänne kopsia mutta olisi voinut tarkentaa että ohje sopii lähinnä pre-facelift 211:lle, ei faceliftille (sellaisenaan). Sehän tuosta jo kävikin ilmi että muissa malleissa ei välttämättä/todennäköisesti ole samanlaista toteutusta.
Vastaa Viestiin