300 CE syö rättiniveliä ku leipää
300 CE syö rättiniveliä ku leipää
Kyseessä on 300 CE 12-valve, vm. -91, perä vaihdettu aikanaan semmoseen jossa välitys hieman eri ja laipat otettiin vanhasta perästä. Pitkään sai ajella ilman ongelmia, mutta sitten alkoi kardaani tärräämään kun veto päällä ja takarätti oli entinen. Vaihdettiin uuteen ja se kesti kaks-kolme kuukautta kunnes hajos. Vaihdettiin taas kerran rättiä, tärinä lakkas vähäks aikaa kunnes taas alkoi. Rätit on kl:stä, eturätti ja kannatinlaakeri ehjän näköset, käsin ei tunnu välystä kun kardaania pyörittää. Mikä mahtaa olla vikana?!?!? Kesä edessä ja baana kutsuu, tyttö tahtoisi päästä härnään amispoikia.
300CE
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5734
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: 300 CE syö rättiniveliä ku leipää
olisko kartaanin keski holokki huonossa kunnossa 

mullon pelkkiä romuja vaan
- tonijuopperi
- Vakiokalustoa
- Viestit: 297
- Liittynyt: Pe 25.06.2004 22:12
- Paikkakunta: tornio
Re: 300 CE syö rättiniveliä ku leipää
Kardaanin kiristysmutteri vedetty liian tiukalle ja ei pääse elämään takapään joustoissa.
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
Re: 300 CE syö rättiniveliä ku leipää
Anteeks maalaisuuteni mutta miten perän voi asentaa 124:sessa väärään linjaan? Pilkkomalla apurungon ja hitsailemalla sen uudelleen kasaan? Sama koskee sitä kardaanin keskipoorin liukuosaakin, miten se keppi siellä joustoliikkeessä liikkuu kun takakelkka kestää paikoillaan ja perä on kelkassa? Ei miulla muuta, jatkakaa.tonijuopperi kirjoitti:perä asennettu väärään linjaan.
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Re: 300 CE syö rättiniveliä ku leipää
Samaa mieltä, kardaanilinja pitäisi pysyä aika tarkastikkin paikallaan, ainoastaan mitä takakehto pääsee pusliensa varassa elämään (pitäs olla kunnossa) Coupe on nelipyöräsuunnattu ja muuta, että ei pitäis alusta kierossakaan olla...Itse perämurikkaa tuohon vaihtaneena ihmettelen tuota rättinivel-nälkää
Kertokaapa viisaammat mistä haetaan vikaa?
Kertokaapa viisaammat mistä haetaan vikaa?
S204 300CDI 4matic -11 FL "lumikki"
EX:
W906 315CDI 1+6 k-a Vanha invataksi
C203 200 Kompressor -01
W176 180cdi- 13
S204 220CDI- 09 "kaupparatsun ruoska"
S204 200CDI -11 Facelift 7G tronic "Tuikutettu"
S203 200CDI- 06 Mustiainen "Tuikutettu"
W211 200CDI- 03 Vanha taksi ***tana
S203 200CDI -04 Facelift "Kestosuosikki"
C203 180 -01 Sportcoupe
S202 220CDI Esprit Selection -00
S203 200CDI -01 Paku "Tuikutettu"
W124 230E -91
S202 200CDI -99
W124 300D "hubi"
W124 250D "aztu"
EX:
W906 315CDI 1+6 k-a Vanha invataksi
C203 200 Kompressor -01
W176 180cdi- 13
S204 220CDI- 09 "kaupparatsun ruoska"
S204 200CDI -11 Facelift 7G tronic "Tuikutettu"
S203 200CDI- 06 Mustiainen "Tuikutettu"
W211 200CDI- 03 Vanha taksi ***tana
S203 200CDI -04 Facelift "Kestosuosikki"
C203 180 -01 Sportcoupe
S202 220CDI Esprit Selection -00
S203 200CDI -01 Paku "Tuikutettu"
W124 230E -91
S202 200CDI -99
W124 300D "hubi"
W124 250D "aztu"
Re: 300 CE syö rättiniveliä ku leipää
onhan ne nivelrättien pultit varmasti aina uuden asennuksen jälkeen vedetty tiukkaan ilma-avaimella että eivät varmasti ole päässeet jäämään löysälle? ei oikein muutakaan tule mieleen tuossa asiassa.
Re: 300 CE syö rättiniveliä ku leipää
Nuo touhottajan mainitsemat holkit kardaanin päissä on syytä tarkistaa. Ne juurikin vaikuttavat siihen, kuinka pitkään uusi rättinivel kestää.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
- tonijuopperi
- Vakiokalustoa
- Viestit: 297
- Liittynyt: Pe 25.06.2004 22:12
- Paikkakunta: tornio
Re: 300 CE syö rättiniveliä ku leipää
sillä lailla linjattu väärin. että perän etukiinityksen ja takakelkan väliin on laitetty se prikka mikä riippuu perästä joissakin ei ole prikkaa välissä ja joissakin on sellainen 10mm holkki/prikka. ei muuta jatkakaa. 

Mercedes-Benz forever
Re: 300 CE syö rättiniveliä ku leipää
tonijuopperi kirjoitti:sillä lailla linjattu väärin. että perän etukiinityksen ja takakelkan väliin on laitetty se prikka mikä riippuu perästä joissakin ei ole prikkaa välissä ja joissakin on sellainen 10mm holkki/prikka. ei muuta jatkakaa.
Jep. Perämurikan etupään korkeutta voi säätää noilla ko. rikoilla.
Re: 300 CE syö rättiniveliä ku leipää
käykös se jollain tapaa ilmi, että mikä perä vaatii sen prikan ja mikä ei ?tonijuopperi kirjoitti:sillä lailla linjattu väärin. että perän etukiinityksen ja takakelkan väliin on laitetty se prikka mikä riippuu perästä joissakin ei ole prikkaa välissä ja joissakin on sellainen 10mm holkki/prikka. ei muuta jatkakaa.
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Re: 300 CE syö rättiniveliä ku leipää
Vastaukseni perustui eturätti ongelmaan ja tässä olikin takarätistä kysymys.
Onkohan se vaihtoperä varmasti kunnossa muuten.
Onkohan se vaihtoperä varmasti kunnossa muuten.
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
Re: 300 CE syö rättiniveliä ku leipää
Kyllä se vaihtoperä on jo parikin vuotta siirtänyt voimaa takapyörille, ja ei rallata ja oikeat rasvat on sisällä.
Eilen noudettu uusi nivel ja uusi holkki, toivottavasti saadaan näillä osilla ja linjauksen tarkistuksella pelit kuntoon.
Onkohan jollain voimansiirtopaketilla ollut tämmönen prikka siellä perän kiinnityksissä? Tässähän on kyseessä M103+5v. Manuaali +ASD 3.27? vai mikäs se välitys oli...
Eilen noudettu uusi nivel ja uusi holkki, toivottavasti saadaan näillä osilla ja linjauksen tarkistuksella pelit kuntoon.
Onkohan jollain voimansiirtopaketilla ollut tämmönen prikka siellä perän kiinnityksissä? Tässähän on kyseessä M103+5v. Manuaali +ASD 3.27? vai mikäs se välitys oli...
S204 300CDI 4matic -11 FL "lumikki"
EX:
W906 315CDI 1+6 k-a Vanha invataksi
C203 200 Kompressor -01
W176 180cdi- 13
S204 220CDI- 09 "kaupparatsun ruoska"
S204 200CDI -11 Facelift 7G tronic "Tuikutettu"
S203 200CDI- 06 Mustiainen "Tuikutettu"
W211 200CDI- 03 Vanha taksi ***tana
S203 200CDI -04 Facelift "Kestosuosikki"
C203 180 -01 Sportcoupe
S202 220CDI Esprit Selection -00
S203 200CDI -01 Paku "Tuikutettu"
W124 230E -91
S202 200CDI -99
W124 300D "hubi"
W124 250D "aztu"
EX:
W906 315CDI 1+6 k-a Vanha invataksi
C203 200 Kompressor -01
W176 180cdi- 13
S204 220CDI- 09 "kaupparatsun ruoska"
S204 200CDI -11 Facelift 7G tronic "Tuikutettu"
S203 200CDI- 06 Mustiainen "Tuikutettu"
W211 200CDI- 03 Vanha taksi ***tana
S203 200CDI -04 Facelift "Kestosuosikki"
C203 180 -01 Sportcoupe
S202 220CDI Esprit Selection -00
S203 200CDI -01 Paku "Tuikutettu"
W124 230E -91
S202 200CDI -99
W124 300D "hubi"
W124 250D "aztu"
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5734
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: 300 CE syö rättiniveliä ku leipää
mites se perämurikan kiinnitys, muistelisin että siellä perän takapään kiinnityksessä olis jonkinmoiset kumi holokit, että ovakko kunnossa ja sitten takakelekan kiinnitys koriin, ne neljä "kummityynyä" jos kartaanin keski holokki on kunnossa ja kartaani linjassaan (merkit) 

mullon pelkkiä romuja vaan
Re: 300 CE syö rättiniveliä ku leipää
Se alkuperäsen perän välitys oli 3.67, ja muistaakseni sinne pistettiin semmonen perä missä välitys olis ollu 3.46 tms...
300CE
Re: 300 CE syö rättiniveliä ku leipää
Mulla tärräsi kartaani kun oli keskiboorin kiinnitys liian tiukalla.
Helpoin ratkaisu olis ajaa auto nosturin päälle jossa on ajorampit (esim TI-hallissa). Korjaamon pistenosturi ei ole hyvä kun silloin pyörät/jouset roikkuvat eikä se ole normaali ajotilanne. Nosturilla kartaanin keskiboori auki ja kiinni (mutta ei tiukkaan jotta liitos voi tarvittaessa pidentyä/lyhentyä). Samalla reissulla keskibooria voi yrittää voidella. Kannatinlaakerin kiinnitykset myös auki ja kiinni (nämä voi laittaa tiukalle).
Helpoin ratkaisu olis ajaa auto nosturin päälle jossa on ajorampit (esim TI-hallissa). Korjaamon pistenosturi ei ole hyvä kun silloin pyörät/jouset roikkuvat eikä se ole normaali ajotilanne. Nosturilla kartaanin keskiboori auki ja kiinni (mutta ei tiukkaan jotta liitos voi tarvittaessa pidentyä/lyhentyä). Samalla reissulla keskibooria voi yrittää voidella. Kannatinlaakerin kiinnitykset myös auki ja kiinni (nämä voi laittaa tiukalle).
Re: 300 CE syö rättiniveliä ku leipää
Mulla on ainakin semmonen käsitys että keskiboorin lukitus mutteri ei saa olla löysä kuska se rupee syömään booreja jos se elää
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Re: 300 CE syö rättiniveliä ku leipää
Oisko jotain vinkkejä siihen kardaanin keskitysholkin vaihtoon...?
300CE
Re: 300 CE syö rättiniveliä ku leipää
Teräväpäisellä meisselillä se on nakuteltavissa pois, mutta olethan testannut sen väljyyden. Sen voit testata kardaanin takapää irroitettuna (toki etupääkin on pois) ja laittamalla se perän keskitystappiin. Tällöin voit nitkutella ja kokeilla väljyyksiä.
Keskitysholkin vaihto on turha homma, jos perä on väärässä asennossa eli vinossa. Tällöin se uusi keskitysholkki kuluu melko nopeasti taas pilalle ja rätti tietysti samalla. Kardaanin keskimutteri pitää olla tiukalla.
Epäilen antamillasi tiedoilla pääsyylliseksi perän väärää asentoa.
Keskitysholkin vaihto on turha homma, jos perä on väärässä asennossa eli vinossa. Tällöin se uusi keskitysholkki kuluu melko nopeasti taas pilalle ja rätti tietysti samalla. Kardaanin keskimutteri pitää olla tiukalla.
Epäilen antamillasi tiedoilla pääsyylliseksi perän väärää asentoa.
Re: 300 CE syö rättiniveliä ku leipää
Jaahas, tilannepäivitystä. Rättinivel ku vaihdettiin kera keskitysholkin niin tärrääminen lakkasi, oli sitten kierroksia kuinka paljon tahansa. Ja se keskitysholkki oli kuulemma entinen. Mutta, kun nopeutta on yli 80km/h, niin alkaa tärinä. Ja tärinään ei vaikuta se onko veto päällä vai ei. Katsastin auton ihan just ja kävin kattomassa auton alle niin rätti oli ehjä ja ollut paikalla jo useamman viikon päivittäisessä ajossa.
Epäilyn kohteena on renkaat. On koitettu eri rengassatsia alle, mutta silti tärrää yli 80... Ei se nyt niin pahasti tärrää ku mitä ennen, mutta tärrää kumminkin! Ideoita?
Epäilyn kohteena on renkaat. On koitettu eri rengassatsia alle, mutta silti tärrää yli 80... Ei se nyt niin pahasti tärrää ku mitä ennen, mutta tärrää kumminkin! Ideoita?
300CE
Re: 300 CE syö rättiniveliä ku leipää
Moi,
Keppi irti ja Kometille Juvanmalmille tasapainotukseen. Tulee mieleen ainakin kaksi vaihtoehtoa: 1) epätasapainossa = pätkät keskenään väärässä asennossa 2) Ristinivel juntturassa, jolloin täristää. Kometilla osataan nou hommat. Uusivat tarvittavat osat samalla (ristinivel, holkit, limput) Sitten, kun saat sen sieltä takaisin, niin merkit kohdakkain etu- ja takapätkästä, niin menee oikeassa asennossa mursun alle.
Itse tasapainotin aikanaan tuolla W123:n kardaanin ja jo tuli hiljaista...
Siinäkin bossanova alkoi tuossa 80 kohdalla. Ristinivel oli ihan juntturassa kuulemma.
T: Wade
Keppi irti ja Kometille Juvanmalmille tasapainotukseen. Tulee mieleen ainakin kaksi vaihtoehtoa: 1) epätasapainossa = pätkät keskenään väärässä asennossa 2) Ristinivel juntturassa, jolloin täristää. Kometilla osataan nou hommat. Uusivat tarvittavat osat samalla (ristinivel, holkit, limput) Sitten, kun saat sen sieltä takaisin, niin merkit kohdakkain etu- ja takapätkästä, niin menee oikeassa asennossa mursun alle.
Itse tasapainotin aikanaan tuolla W123:n kardaanin ja jo tuli hiljaista...

T: Wade
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku
* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.
W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku
* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.
W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
Re: 300 CE syö rättiniveliä ku leipää
http://img.photobucket.com/albums/v244/ ... 010326.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Olen sanaton.
Olen sanaton.
300CE
Re: 300 CE syö rättiniveliä ku leipää
Sanokaas nyt mikä vaivaa...parin kuukauden välein saa vaihtaa niveltä. Laser linjausta täytyy kohta alkaa suorittamaan ja kartaania tasapainottamaan...???
S204 300CDI 4matic -11 FL "lumikki"
EX:
W906 315CDI 1+6 k-a Vanha invataksi
C203 200 Kompressor -01
W176 180cdi- 13
S204 220CDI- 09 "kaupparatsun ruoska"
S204 200CDI -11 Facelift 7G tronic "Tuikutettu"
S203 200CDI- 06 Mustiainen "Tuikutettu"
W211 200CDI- 03 Vanha taksi ***tana
S203 200CDI -04 Facelift "Kestosuosikki"
C203 180 -01 Sportcoupe
S202 220CDI Esprit Selection -00
S203 200CDI -01 Paku "Tuikutettu"
W124 230E -91
S202 200CDI -99
W124 300D "hubi"
W124 250D "aztu"
EX:
W906 315CDI 1+6 k-a Vanha invataksi
C203 200 Kompressor -01
W176 180cdi- 13
S204 220CDI- 09 "kaupparatsun ruoska"
S204 200CDI -11 Facelift 7G tronic "Tuikutettu"
S203 200CDI- 06 Mustiainen "Tuikutettu"
W211 200CDI- 03 Vanha taksi ***tana
S203 200CDI -04 Facelift "Kestosuosikki"
C203 180 -01 Sportcoupe
S202 220CDI Esprit Selection -00
S203 200CDI -01 Paku "Tuikutettu"
W124 230E -91
S202 200CDI -99
W124 300D "hubi"
W124 250D "aztu"
- tonijuopperi
- Vakiokalustoa
- Viestit: 297
- Liittynyt: Pe 25.06.2004 22:12
- Paikkakunta: tornio
Re: 300 CE syö rättiniveliä ku leipää
edelleen olen sitä mieltä että perä ei ole oikeassa linjassa. 

Mercedes-Benz forever
Re: 300 CE syö rättiniveliä ku leipää
samaa veikkaan minäkin. ja nyt se työntyy tuota rättiniveltä vasten ajossa ja täten särkee nivelen 
