Tilanne: Auto 300TD Aut -89 rekisteröity suomeen noin kuukausi sitten. Katsastusmies arpoi saksan rekisteriotteesta piitaamatta ja punnitsematta omapainoksi 1600kg ja kokonaispainoksi 2130kg.kaltio15 kirjoitti:VERO SÄÄNNÖKSET MUUTTUNEET 16.4
VANHAT SÄÄNNÖKSET MENNEET UUSIKSI VERKKOA EI TARVI JA MERSUTKIN SAA PAKETTIAUTOIKSI.
iTSE AJELEN MERSUN PAKULLA.
on viisainta käydä katsastus asemalla rekisteriotteen kanssa siellä näkevät heti ,tartteeko tehdä mitään muutoksia,on jotenkin ne kantavuus rajat niin hilkulla, että ei ole ennen varmaa kuin saa sielä vahvistuksen asialle .
Käynti katsastusasemalla pakuksi muuttamista varten. Kysymykseeni sisältyykö omapainoon kuski, en saanut moninkaan tavoin kysyessäni selkeää vastausta. Ei muuta kuin auto vaakaan. 1570kg. Siispä kantavuuden perusteella saa auton rekisteröityä neljälle 1+3.
Takaistuimet: Yhden istuttava penkki pois samoin kiinnikkeet korista.. Mutta eipäs kelpaakkaan!!? Kahdenistuttavan leveys kun on noin 75cm ja määräysten mukaan sen on oltava vähintään 80cm. Esitin jatkokysymyksen: entä jos rekisteröin auton kolmelle (1+2) ja laitan siksi yhden istuttavaksi taakse sen leveemmän osan koska siihen ei kerran määräysten mukaan sovi kuin yksi. Ei käy kuulemma koska se on kahden istuttava penkki. Ompas loistava logiikka... niinpä niin. No, kapeampi takaistuin kävisi. Seuraava kysymys: jos laitan taakse kaksi istuinta, kumpaankin reunaan, esim etupenkit jolloin autossa on neljä etupenkkiä ja väli verhoiltu niin ettei siinä ole istumismahdollisuutta. Taas kelpaa. Myös se kelpaa jos jättää sen kapeamman ja kaventaa sen leveämmän osan... kuulemma penkin koko runko katkaistava samoin selkänoja, pelkällä verhoilumuutoksella (pehmusteen osittainen poisto ja uudelleen verhoilu siltäosin ei käy.
Sekavuus omapainoissa: Soitin helsinkiin Suomen autokatsastus oy asiantuntijalle. Rekisteröitäessä käytetty tuonikäinen auto suomeen pitäisi omapaino ottaa ensisijaisesti joko saksan rekisteriotteesta tai mieluiten punnita auto. Katsastusmies ottaa sen johdonmukaisesti liki aina kai auton tyyppikoodilla AKE tietokannasta. Käsittämätöntä sekoilua. Siis ei mitään yhtenäistä sääntöä. Muutama kymmenen kiloa kun voi ratkasta sen nimenomaan että monellekko sen voi rekisteroidä. Noiden pykälien valmistelu ja kirjoitus näemmä on sellasta salatiedettä ettei kirjoittajat itsekään oikeen ole perillä mitä papereihin kirjoittavat ja mitä seurauksia niillä on suhteessa niihin asioihin mihin ne kytkeytyy.
Katsastusmiehiltä en saanut yhtään selkeää jämptiä vastausta, pelkkää kiertelyä ja muminaa ja "täytyy lukea noita sääntöjä ja kysellä ohjeita ylempää... tää on niin uus asia". Miten penkki joka on autossa tyyppihyväksytty liikenteeseen kahden istuttavaksi ei olekkaan nyt kahden istuttava. Henkilöautonahan se pikkupenkki voi olla vaikka kokonaan pois ja auton leveä penkki on tuolloin tyyppihyväksytty kahdelle. Kysymys katsastajalle. Mitä määräyksiä on leventämisestä, miten teen sen niin että se kelpaa teille. "Sen on oltava vähintään 80cm leveä." Kysyin vielä että riittääkö jos liimaan siihen vaahtomuovinpalan. Ei kuulemma kelpaa, se on tehtävä "kunnolla". Siis teenkö yritys erehdys menetelmällä ja käyn aina kokeilemassa millä tuulella katsastusmies on. (siirryttiinkö yhtäkkiä 70 luvun katsastustyyliin...)
Mitä teen, kierrränkö nopeesti niin monella katsastusasemalla että jossain se kahden istuttava menee läpi. Kyseisellä asemalla se olisi mennyt läpi, ellei kolmas katsastusmies olis tullu ajankulukseen seuraan asiaa (asemalla ei sattunu oleen yhtään katsastettavaa ja insinöörit oli joutilaana). Aivan loppumetreillä hän sanoi autoa katsastavalle... tuo penkki ei ole 80cm leveä. Homma päättyi siihen (ja kiroiluun mielessä).
Kysymys kuuluu: Miten teen tuosta sellaisen että se kelpaa katsastuksessa kahdelle se takapenkki. Siis niin että ei tarvisi tehdä isoja muutoksia ja että tulos olisi käytönkin kannalta kohtuullisen asiallinen.
Onko joku ratkaissut probleeman. Miten toi tehdään fiksusti.