W124 Farmari pakettiautoksi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Pappa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ke 21.04.2004 18:03
Paikkakunta: Tampere

W124 Farmari pakettiautoksi

Viesti Kirjoittaja Pappa »

kaltio15 kirjoitti:VERO SÄÄNNÖKSET MUUTTUNEET 16.4
VANHAT SÄÄNNÖKSET MENNEET UUSIKSI VERKKOA EI TARVI JA MERSUTKIN SAA PAKETTIAUTOIKSI.
iTSE AJELEN MERSUN PAKULLA.
on viisainta käydä katsastus asemalla rekisteriotteen kanssa siellä näkevät heti ,tartteeko tehdä mitään muutoksia,on jotenkin ne kantavuus rajat niin hilkulla, että ei ole ennen varmaa kuin saa sielä vahvistuksen asialle .
Tilanne: Auto 300TD Aut -89 rekisteröity suomeen noin kuukausi sitten. Katsastusmies arpoi saksan rekisteriotteesta piitaamatta ja punnitsematta omapainoksi 1600kg ja kokonaispainoksi 2130kg.

Käynti katsastusasemalla pakuksi muuttamista varten. Kysymykseeni sisältyykö omapainoon kuski, en saanut moninkaan tavoin kysyessäni selkeää vastausta. Ei muuta kuin auto vaakaan. 1570kg. Siispä kantavuuden perusteella saa auton rekisteröityä neljälle 1+3.

Takaistuimet: Yhden istuttava penkki pois samoin kiinnikkeet korista.. Mutta eipäs kelpaakkaan!!? Kahdenistuttavan leveys kun on noin 75cm ja määräysten mukaan sen on oltava vähintään 80cm. Esitin jatkokysymyksen: entä jos rekisteröin auton kolmelle (1+2) ja laitan siksi yhden istuttavaksi taakse sen leveemmän osan koska siihen ei kerran määräysten mukaan sovi kuin yksi. Ei käy kuulemma koska se on kahden istuttava penkki. Ompas loistava logiikka... niinpä niin. No, kapeampi takaistuin kävisi. Seuraava kysymys: jos laitan taakse kaksi istuinta, kumpaankin reunaan, esim etupenkit jolloin autossa on neljä etupenkkiä ja väli verhoiltu niin ettei siinä ole istumismahdollisuutta. Taas kelpaa. Myös se kelpaa jos jättää sen kapeamman ja kaventaa sen leveämmän osan... kuulemma penkin koko runko katkaistava samoin selkänoja, pelkällä verhoilumuutoksella (pehmusteen osittainen poisto ja uudelleen verhoilu siltäosin ei käy.

Sekavuus omapainoissa: Soitin helsinkiin Suomen autokatsastus oy asiantuntijalle. Rekisteröitäessä käytetty tuonikäinen auto suomeen pitäisi omapaino ottaa ensisijaisesti joko saksan rekisteriotteesta tai mieluiten punnita auto. Katsastusmies ottaa sen johdonmukaisesti liki aina kai auton tyyppikoodilla AKE tietokannasta. Käsittämätöntä sekoilua. Siis ei mitään yhtenäistä sääntöä. Muutama kymmenen kiloa kun voi ratkasta sen nimenomaan että monellekko sen voi rekisteroidä. Noiden pykälien valmistelu ja kirjoitus näemmä on sellasta salatiedettä ettei kirjoittajat itsekään oikeen ole perillä mitä papereihin kirjoittavat ja mitä seurauksia niillä on suhteessa niihin asioihin mihin ne kytkeytyy.
Katsastusmiehiltä en saanut yhtään selkeää jämptiä vastausta, pelkkää kiertelyä ja muminaa ja "täytyy lukea noita sääntöjä ja kysellä ohjeita ylempää... tää on niin uus asia". Miten penkki joka on autossa tyyppihyväksytty liikenteeseen kahden istuttavaksi ei olekkaan nyt kahden istuttava. Henkilöautonahan se pikkupenkki voi olla vaikka kokonaan pois ja auton leveä penkki on tuolloin tyyppihyväksytty kahdelle. Kysymys katsastajalle. Mitä määräyksiä on leventämisestä, miten teen sen niin että se kelpaa teille. "Sen on oltava vähintään 80cm leveä." Kysyin vielä että riittääkö jos liimaan siihen vaahtomuovinpalan. Ei kuulemma kelpaa, se on tehtävä "kunnolla". Siis teenkö yritys erehdys menetelmällä ja käyn aina kokeilemassa millä tuulella katsastusmies on. (siirryttiinkö yhtäkkiä 70 luvun katsastustyyliin...)

Mitä teen, kierrränkö nopeesti niin monella katsastusasemalla että jossain se kahden istuttava menee läpi. Kyseisellä asemalla se olisi mennyt läpi, ellei kolmas katsastusmies olis tullu ajankulukseen seuraan asiaa (asemalla ei sattunu oleen yhtään katsastettavaa ja insinöörit oli joutilaana). Aivan loppumetreillä hän sanoi autoa katsastavalle... tuo penkki ei ole 80cm leveä. Homma päättyi siihen (ja kiroiluun mielessä).

Kysymys kuuluu: Miten teen tuosta sellaisen että se kelpaa katsastuksessa kahdelle se takapenkki. Siis niin että ei tarvisi tehdä isoja muutoksia ja että tulos olisi käytönkin kannalta kohtuullisen asiallinen.

Onko joku ratkaissut probleeman. Miten toi tehdään fiksusti.
E 220CDI A (ESP ym) farmari
Exät:300D Aut Lang, 240D Lang, 309, 209, 508, 240D, 300D, 300TD -89 Aut, ABS, ASD.
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Itse kavennan sitä leveämpää osaa, että saan nelipaikkaisen auton. Väliin teen vastaavan kannellisen kyynärnojalaatikon kuin etupenkkien välissäkin on. Istuinosa on oltava ylös nostettavissa, koska muuten tarvitsisin lujuustestyt yms. siihen penkkiin koska auto on mallia -99.

Sinun tapauksessasi kyllä kokeilisin vaikka pultata penkin sivuun 5 cm paksun puupalan ja laittaa pehmusteet sen päälle. Verhoilun yrittäisin sitten venyttää tuon päälle mahd. siististi. Ja sen jälkeen käynti jollain toisella katsastusasemalla. Tai sitten kavetamalla niitä penkkejä ja tekemällä takaosasta symmetrisen.
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18104
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kyselehän Pappa muilta asemilta.
wiimax.fi
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

tv 2,sen, PUSKURI OHJELMAA KATSOESSANI ymmärsin , että itse ei saa toista (leveämpää) puolta mennä muuttamaan ja istuinten leveys on jokin kiinteä mitta oliko se nyt se 80 cm ,kuin edellisestä luin.
on kait paras jos saa jostain kaksi etu istuinta ,näitä on hajottomilla kyllä monen laisia ja saa näin taakse hyvät istuimet,en kyllä tiedä onko sekään lain mukainen muutos.
jos jää kilot vain noin 15 kg,vaille ilman että ei tartteis tehdä mitään muutoksia, niin pitikö taas tehdä juuri tallainen laki?
Kannattaa kysyä tarkat ohjeet ja asioda aina saman katsastus viranomaisen kanssa mieluummin naisen, jospa lopputulos olis pos +.!!
Avatar
riviit
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:16
Paikkakunta: pohjanmaa

coupesta?

Viesti Kirjoittaja riviit »

Lieniskö CE:n taka jakkarat kelpaavat?
tosin mulla korinvaihdon yhteydessä nekin katottiin 3 paikkasiksi...
RommiK
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ke 11.02.2004 20:44

Fiksu tapa

Viesti Kirjoittaja RommiK »

"Onko joku ratkaissut probleeman. Miten toi tehdään fiksusti".

Esitti pappa kysymyksen.

Tehdään se fiksusti siten, että jos kerran tarvitaan ja halutaan pakettiauto, niin ostetaan sellainen, esim. Sprinter on hyvä vaihtoehto. Ja pidetään ne farmarit sellaisina kun ne ovat alunperin olleetkin.

Hetken jo luulin, että käytettyjen hinnanalennukset, ostovoiman lisääntyminen yms. ovat saaneet ihmiset luopumaan näistä perin kummallisista takapenkkien poistoviritelmistä, mutta ei. Aina ja edelleen näyttää löytyvän näitä itsensä kuoliaaksi säästäjiä. Ehkä he ovat tyytyväisiä kun heillä on kotona sahatun takapenkin osia ja dieselverokuitissa pienempi summa. Mene ja tiedä.

Onneksi oma talous on sen verran vielä pysynyt balansissa vaikka duunari olenkin, että ei tarvitse omaa autoaan silpoa päästäkseen edullisemmin.

Ja jos tarvitsen coupen, niin ostan sellaisen. Aidon.
"Aina kun näen korinvaihtajan, poistan varmistimen"
Avatar
Kimmo S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: La 12.07.2003 00:26

Viesti Kirjoittaja Kimmo S. »

Onkohan tämä lakimuutos kuitenkaan niin kuin luulisi...
Jos tämä sama käytäntö jatkuu ja lopulta suurin osa diesel farkuista on pakettiautoja vuoden loppuun mennessa, niin joku menettää melkoiset verotulot, ja sitähän ei varmasti pääse tapahtumaan... :P
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Ääääh, kevennä sitä autoa, vararengas pois, tankki tyhjäksi, ja vaikka koho narulla ylös niin että näyttää mittari täyttä tankkia. Kaikki ylimääräinen pois autosta ja mieluummin kevytmetallivanteet alle, koukku pois. Kevenee kummasti ja saat rekisteröityä sen hyvällä tuurilla 1+4:lle.

Pissapojansäiliöt tyhjiksi edestä ja takaa ja kaikkein pienin akku mitä mistään löydät jne, keventää voi tosi paljon ilman että siltä näyttää, jopa lattiamatot, ne vaahtokumivahvisteiset painaa, varsinkin jos ovat imeneet vettä, ota nekin pois ja pelkkä kumi / kangasmatto paikoilleen.

Myös pohjamuovit painavat jonkin verran.
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Voiko muuten vanhemman jo rekisteröidyn farmarin käydä punnitsemassa uudelleen? Itselläni kok.paino on 1970 ja omapaino 1490, eli 32 kiloa jos saisi tuosta omastapainosta pois, niin pärjäisi nykyisellä takapenkillä.
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Jossi kirjoitti:Voiko muuten vanhemman jo rekisteröidyn farmarin käydä punnitsemassa uudelleen? Itselläni kok.paino on 1970 ja omapaino 1490, eli 32 kiloa jos saisi tuosta omastapainosta pois, niin pärjäisi nykyisellä takapenkillä.
Kyllä se taitaa olla ihan konttorista kiinni viitsivätkö mitata uudelleen...

Oikein tiukalle jos menee niin esim. sähköikkunoiden moottorit paina ihan sikana... :lol:
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Tuon auton pystyn kyllä punnitsemaan töissä ja vähän katsomaan paljonko se nyt noilla varusteilla painaa. Jos on lähellekään rekisteriotteen omamassaa, niin kyllähän siitä muutaman kymmenen kiloa pystyy pudottamaan nesteitä ja varusteita karsimalla.

Oletettavasti tuo omamassa testataan automallia ensikertaa maahan tuotaessa ja myöhemmin se sitten katsotaan vaan papereista. Joten millainen todennäköisyys on se, että tuollainen painaisikin reilut 30 kg vähemmän kuin mitä rekisteriotteessa sanotaan?

Ja mitkä ovat pakolliset mukana olevat varusteet, jotka pitää omamassaa määritettäessä olla? Vararengasta ei kai tarvita, mutta mites tunkki ja varoituskolmio?
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18104
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Siinä on sitten raja minkäverran paino pitää olla alempi kuin otteessa, jotta se otettaisiin huomioon, olikohan 3 vai 5 %.

Kuitenkaan 1500 kiloisessa autossa ei punnituksen tulos 1460 kg auta yhtään mitään.

Eli keventäkää riittävästi.

Tämä ei ollut sitten satavarmaa tietoa. :D
wiimax.fi
Avatar
Peltsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: La 19.04.2003 22:57
Paikkakunta: Ylöjärvi

paino

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Katsotaanko kokonaispaino sitten rekisteriotteesta vai mistä?
Olenko oikein käsittänyt että kantavuutta pitäisi löytyä 680 jotta saisi rekisteröityä pakettiautoksi 1+4 kun auto on vanhempi kuin -95?
Onko rek.otteeseen kirjattu omamassa kun auto on ajokunnossa eli öljyt sun muut nesteet sisällä?
Mietin vain kuinka paljon suurinpiirtein pystyisi keventämään. Nyt on rekisteriotteen mukaan kantavuutta 560kg.
W124 250TD -89
Avatar
mpjp7
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ti 22.07.2003 12:49
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja mpjp7 »

Tässä tarkka lakiteksti penkkien määrityksestä

1. Jos M- ja N-luokan ajoneuvon istuinten ja niiden kiinnityspisteiden lujuus sekä turvavöiden kiinnityspisteet on tyyppihyväksytty liitteessä 1 olevan I osan 15 kohdassa tarkoitetun moottoriajoneuvojen sisustusta (istuinten ja niiden kiinnityspisteiden lujuutta) koskevan direktiivin 74/408/ETY ja 19 kohdassa tarkoitetun moottoriajoneuvojen turvavöiden kiinnityspisteitä koskevan direktiivin 76/115/ETY mukaisesti tai jos istuinten ja niiden kiinnityspisteiden lujuus sekä turvavöiden kiinnityspisteet vastaavat sanottujen direktiivien vaatimuksia, istuinten ei tarvitse täyttää tämän pykälän vaatimuksia.

2. Istuimet ja niiden kiinnitys- ja säätölaitteet on kiinnitettävä tukevasti ajoneuvon ohjaamon lattiaan tai sivu- tai takaseiniin.

3. Istumapaikkojen määrää laskettaessa on sekä kuljettajaa että kutakin matkustajaa varten varattava vähintään 400 mm x 400 mm istuinpinta-ala ja selkänojan suunnassa 500 mm korkeudella istuinpinnasta vähintään 400 mm levyinen hartiatila. Istuimen leveys mitataan 100 mm etäisyydellä istuinpinnasta ja hartiatilan leveys 50 mm etäisyydellä selkänojan vastaavasta kohdasta.

4. Takaistuimella katsotaan olevan 3 momentin vaatimuksista poiketen tilaa kolmelle henkilölle, jos sen istuinpinnan leveys 3 momentin mukaisesti mitattuna on vähintään 1100 mm hartiatilan ollessa vähintään 1200 mm.

5. Vapaan korkeuden kuormitetun istuimen pinnasta, mitattuna selkänojan suunnassa 100 mm etäisyydellä tästä, tulee olla vähintään 850 mm. Istuimen selkänojan korkeuden tulee olla vähintään 500 mm.

T Marko
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18104
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tänään tutustuin W124 250D -89 pakuun, joka on rekisteröity 4 hengelle.

Penkkimuutos oli toteutettu niin että kapeampi osa takapenkistä oli käännetty selkänoja alas ja vetaistu hitsillä :shock: kiinni ala-asentoon.

Ei se sen vaikeampaa ole :?:

Ihan siisti ratkaisu, ja jos ei tarvitse tuota viidettä istumapaikkaa, niin eipä paljon tarvi miettiä muuttaisko vai ei pakuksi.
wiimax.fi
Janne L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Ke 02.04.2003 07:27
Paikkakunta: Tervakoski

Hyöty

Viesti Kirjoittaja Janne L »

Muistakaahan, että hyöty on vaan tämän loppuvuoden. Älkää epäilkö.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: Hyöty

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Janne L kirjoitti:Muistakaahan, että hyöty on vaan tämän loppuvuoden. Älkää epäilkö.
Mitä meinaat?
Janne L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Ke 02.04.2003 07:27
Paikkakunta: Tervakoski

Uusia tuulia

Viesti Kirjoittaja Janne L »

Sääntöjä viilaillaan par'aikaa isossa konttorissa. Voimaan tulevat ensi vuoden alusta. Dieselverolaskenta muuttuu täysin ainakin henkilö- ja pakettiautoille.

Ei ole mitään syytä epäillä onko juttu totta vai ei.

Homma on myös helppo jokaisen päätellä itse. Voiko joku kuvitella tälläisen jatkuvan suomessa, jos voi, niin uni seis heti.
Väisänen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: La 13.12.2003 14:50
Paikkakunta: Jämsä.

Viesti Kirjoittaja Väisänen »

Mauri H. kirjoitti: ja mieluummin kevytmetallivanteet alle
Ei millään pahalla mutta harvat KEVYTMETALLI VANTEET painavat vähemmän kuin peltivanteet?! Yleensä kyse on ulkonäöstä Tietysti on poikkeuksia jossain kisavanteissa (magnesium tai taottu-alumiini)
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Vänkäri kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti: ja mieluummin kevytmetallivanteet alle
Ei millään pahalla mutta harvat KEVYTMETALLI VANTEET painavat vähemmän kuin peltivanteet?! Yleensä kyse on ulkonäöstä Tietysti on poikkeuksia jossain kisavanteissa (magnesium tai taottu-alumiini)
Joo, en tarkoita mitään 18 tuumaisia, vaan vakiokokoisia, ainakin omaan käteen vakiokokoiset esim 5-puola-alut tuntuvat kevyemmiltä kuin teräksiset vanteet..
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Katsastuskonttorilta kuulin, että tuo dieselveron laskentaesitys ei ollut ainakaan vielä mennyt hallituksessa läpi. Joten jotain tuollaista kyllä kaavaillaan, mutta siitä ei vielä ole varmuutta tuleeko se jo ensivuonna vai vasta seuraavana.

Ihan tarkkaa tietoa minulla ei ole tuosta muutoksen sisällöstä, mutta netistähän sen löytäisi kun jaksaisi kollata noita esityksiä.
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Re: Hyöty

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Janne L kirjoitti:Muistakaahan, että hyöty on vaan tämän loppuvuoden. Älkää epäilkö.
Kun kerran on pakuksi saatu, niin on loppu elinkaarensakkin
Maksut on eri asia :mrgreen:
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18104
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

AKE:lta taitaa tulla aika pian uutta tietoa miten homma muuttuu.
Veikkaan että kuukauden sisällä.

Tämä nykyinen mahdollisuus pakuksi muuttamiseen tuli EU:n "pakottamana" ja siihen tulee jonkinlainen muutos kohta.
wiimax.fi
Vastaa Viestiin