Auto on -89 260E ja laatikko on 717.430 (5v man.). Oman diagnoosini mukaan pääakselin takalaakeri on rikki. Voitte tarvittaessa esittää vastalauseita diagnoosille, kun kerron lisää. Vaihteiston tukikumi oli ikääntyessään päästänyt vaihteiston heilumaan. Vaihdoin tukikumin mutta laakeri ilmeisesti kerkesi rikkoontua. Talvipakkasella juuri ko. laakerista, luullakseni, kuului heikkoa ulinaa. Laatikko toimii edelleen - vaihteet menevät päälle kuten ennenkin. Oireena on ajoittainen rohina, johon ei vaikuta se, mitä vaihdetta käytetään, eikä se onko kytkin painettuna vai ei. Ääni on kyllä sen verran paha, että on selvää jonkin olevan rikki.
Mikäli diagnoosini on oikea, varsinainen ongelma on asian kuntoon saattamisessa. Autopajat eivät yleensä korjaa vaihteistoja, ja toisaalta vaihteiston korjaajat eivät huolla autoja, joten laatikko pitäisi itse irrottaa ja viedä korjaajalle. Tässä juuri on se dilemma. Itse en saa laatikkoa irti tarvittavien varusteiden, mm. nosturin, puuttuessa. Laakerin vaihto varmaan muuten onnistuisi minultakin. Miten neuvoisitte ratkaisemaan tämän ongelman? Tunnetteko pk-seudulla esim. pajan, joka irrottaa vaihteiston ja vaihtaa laakerin?
W124:n vaihdelaatikon laakeri
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5743
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: W124:n vaihdelaatikon laakeri
oliskohan kartaanin tukilaakeri hajalla ja kumi 

mullon pelkkiä romuja vaan
Re: W124:n vaihdelaatikon laakeri
Ei ole mikään kardaanin osa. Tukikumi oli aiemmin kyllä rikki, ja silloin vaihdoin sekä kumin, että laakerin. Kaikki muutkin kardaanin osat on huolellisesti tarkastettu. Vika on kyllä vaihdelaatikossa - kyse on vain siitä onko se pääakselin takalaakeri vai jokin muu osa. Eli vaihdelaatikon irrotusta vaatii.
Re: W124:n vaihdelaatikon laakeri
Voihan sitä laatikkoa irroittaessa vielä testata ja poissulkea kardaanin tukilaakerin. Kun kardaani on irroitettu laatikon takapäästä niin eikun kone käyntiin ja vitonen päälle ja kierroksia jos rohina ja ulina vielä kuuluu on vika laatikossa jos ei kuulu on vika kardaanissa ja laatikkoa ei tarvitsekkaan irroittaa.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: W124:n vaihdelaatikon laakeri
kuuluukos ääni myös paikallaan kaasutellessa, kytkin ylhäällä tai kytkin alas painettuna? tottakaihan on mahdollista että vika esiintyy vain vedättäessä mutta kuiteskii
Re: W124:n vaihdelaatikon laakeri
Kuuluu sekä paikallaan, että ajaessa. Ehkä vähän erilaista ääntä eri tilanteissa. Kytkin pohjassa ehkä muistuttaa enemmän rattaiden raapimista toisiinsa. Vaihdelaatikosta joka tapauksessa - siitä ei liene epäilystä. Näin ollen kaikki korjausvaihtoedot sisältävät laatikon irrotuksen.