W123 moottorin tukikumit ja täristys

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

W123 moottorin tukikumit ja täristys

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

W123 220D:ssä kone heilui melkoisesti käynnistettäessä ja sammutettaessa, joten ajattelin vaihtaa tukikumit. Siellä olikin sitte erillinen vaimennusiskari kiinnitetty ilman kumipuslia, joten tämä ei ollut pelissä mukana ollenkaan. Eli siis vaihdoin sekä tukikumit, että iskarin kumeineen. Tämän jälkeen moottori pysyy kyllä aloillaan, mutta tyhjäkäynnillä (automaatti D:llä) täristää paikat hampaista. Tärisee auto ja koko kojelauta niin, ettei liikennevaloissa auta kuin laittaa N:lle. N:llä ja P:llä kun kierrokset on pikkusen korkeemmat, ei täristä.

Kävikö nyt niin, että Motonetin Febi-valmiste oli susi eli kumit liian jäykät? Vai onko kenties laatikon takapäässä oleva tukikumi tiensä päässä ja siksi täristäis?

Meinasin seuraavaksi eliminoida kaikki ylimääräset resonanssin aiheuttajat kuten esim. pakoputkiston, mutta jotain muutakin tolle pitää tehdä. Mutta mitä? Ideoita?
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2852
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Muutama ehdotus:

- Joku suutin kusee. Pienikin kuseskelu tuntuu juuri tyhjäkäynnillä ahterissa, jos suutinkärki on ihan tukossa, rynkrynk on melkoinen

- Joku suutin on niin ikääntynyt, että avautumispaine pielessä. Kuuluu myöskin hieman lotkottavana käyntinä..

- Ilmavuoto tärisyttää, olis hyvä olla pumpussa läpinäkyvät letkut et näkis virtaako naftan seassa ilmakuplat

- Jos ei noista löydy, niin pumpun korjaus/säätö vois olla paikallaan
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Yhtä hyvin voi olla muuten palossa eroja, esim jonkun sylinten paineissa heittoa.
Mutta ei ne motonetin kumit sitä konetta täristä.
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Mmmm... Moottori on kyllä niin nätin kuulonen käynniltään, etten oikein niele noita selityksiä, mutta tutkitaan. Resonanssi tässä nyt on kuitenkin kyseessä, ei moottorin epätasainen käynti.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Missä kunnossa on vaihteiston tukikumi?

En saanut itte kakkia tärinöitä pois moottorin kumien vaihdolla, vaihdoin vielä vaihteiston kummin. Nyt on paljon parempi. Motonetissä Febin tekemä vaihteiston tukikumi on n.35 euroa.
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Mun mielestä Motonetista ei saa tähän automaattivaihteiseen versioon (EDIT: vaihteiston tuki)kumia, tai ainakin pitäis olla malli kädessä, jotta vois verrata. Merkkiliikkeessä tuo vaihteiston kumi maksaa 150 €, joten ihan huvikseen en nyt menis sitä ensimmäiseksi vaihtamaan.

Ensimmäinen ajatus, joka mielessä kävi, oli että noi Motonetin kumit olis liian jäykät ja siks moottorin värinät välittyy tietyillä kierroksilla koko autoon. Mutta näitä moottorin tukikumejakaan ei viittis nyt heti mennä merkkiliikkeestä tilaamaan, kun maksavat nekin sen 150 € / kpl.

Tässähän on siis se erillinen iskunvaimennin ja EPC:tä selaamalla jäin siihen käsitykseen, että se on vaan automaatill varustetuissa versioissa näissä joissain dieseleissä. Tiedä sitten, onko sillä mitään osaa tai arpaa tohon värinään.

Vielä en oo tehny tolle mitään, mutta koetan tänään myöhemmin päästä tutkimaan.
Viimeksi muokannut Sami H., Su 12.09.2010 20:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 836
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Tuli kanssa ostettua motonetin topran merkkiset kumit 126:seen niin alko tärisee tyhjäkäynnillä. Hain sitten uudet ja vertailin, ne motonetin kumit oli jostain syystä kivikovat. Ei ne ainakaan rto:ssa ollu kun 20-30€ hintasia ja kyllä ainakin mulla loppu tärinät
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Mä ruiskuttelin silikoni spreitä joskus vanhojen moottorikumien päälle kun en talvella jaksanut vaihtaa. Auttoi hieman, eivät olleet kauhian kivikovat enään.

Noiden kumien puolilla (vasen ja oikea) on muuten jokin merkitys, liittynee moottorin pyörimissuuntaan. Oletko ottanut sen huomioon.
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

220D:ssä on molemmilla puolin samanlaiset kumit. Joillain toisilla koneilla varustetuissa taisi olla erilaiset eri puolilla.

Sen verran on selvinnyt, että ainakin ylimääräsiä resonanssinaiheuttajia on jokunen löytynyt. Vielä pitää säätää ja inssata ja antaa tuomio vasta sitten.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W123 moottorin tukikumit ja täristys

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Eilen tuli heräteltyä W123 talviunilta. Tänään jo meni työmatkalla hermot siihen tärinään. Liikennevaloissa joutu heittämään D:ltä N:lle, mutta siltikin meinas irrota paikat hampaista. Huomenna pitää lähteä Lahteen Classic Motor Showhun, joten oli pakko tehdä jotain.

Vaihdoin vanhat moottorin tukikumit (MB:n omat) takasin ja rupes pelaamaan. Käy tasasesti eikä resonoi mistään. Että sellaset Febin tukikumit.

Tässä taas nähtiin, ettei kannata korjata, jos ei ole rikki. Ja jos korjaa, korjaa alkuperäisosilla.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1630
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Re: W123 moottorin tukikumit ja täristys

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Sami H. kirjoitti:Eilen tuli heräteltyä W123 talviunilta. Tänään jo meni työmatkalla hermot siihen tärinään. Liikennevaloissa joutu heittämään D:ltä N:lle, mutta siltikin meinas irrota paikat hampaista. Huomenna pitää lähteä Lahteen Classic Motor Showhun, joten oli pakko tehdä jotain.

Vaihdoin vanhat moottorin tukikumit (MB:n omat) takasin ja rupes pelaamaan. Käy tasasesti eikä resonoi mistään. Että sellaset Febin tukikumit.

Tässä taas nähtiin, ettei kannata korjata, jos ei ole rikki. Ja jos korjaa, korjaa alkuperäisosilla.
Kuule minä olen joskus tehnyt saman jutun. Vaihdoin ihan huvikseen W123:seen moottorin kumit aikoinaan ja heti rupesi tuntumaan tyhjäkäynnillä heilahtelu koneesta. Ei muuten haitannut, koska kyseessä on manuaali eli ei rynkyttänyt mitenkään. No vaihdoin muutaman vuoden päästä takaisin vanhat kumit ja hyvin toimii. Olen ennenkin sanonut ja todennut, että W123:seen ei kannata vaihtaa mitään osia turhaan tai varmuudeksi, nimittäin todennäköisesti saat huonomman nykyversion vaikka ostaisit alkuperäisen. Joka asiassa nykyään säästetään ja kumitkin tehdään liian kovista laaduista eli jättäkää W123 ehjät nivelet ja puslat rauhaan!!! Nää on uskomattoman kestäviä autoja-rupeen sen tajuamaan nyt reilun 15 vuoden koeajon jälkeen!
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: W123 moottorin tukikumit ja täristys

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

FEBI on OEM osatoimittaja mercedekselle, aina uudet osat ei toimi vanhassa autossa?
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W123 moottorin tukikumit ja täristys

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

En tiedä onko noi kumit seissy jossain varaston hyllyllä vuosia vai onko sillä merkitystä, että 220 D:ssä on samat kumit kuin 300 D:ssä? OM 617 painaa pikkusen enemmän kuin OM 615.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: W123 moottorin tukikumit ja täristys

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Uudemman mallin 60hv 200D:ssä oli ainaki eri kumit kuin 300D:ssä, luulis että 220d:ssä olis samat kuin 200D:ssäki
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2852
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: W123 moottorin tukikumit ja täristys

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Hmm, pystylampussakin on OM617lle omat kumit ja muille omansa.. Ja pystärissä menee niin, että nelisylinteristen tukikumit on keskenään erilaiset, kuten esimerkiksi Petteri Massikkamiehen pystärinraatokuvista huomaatte; kuskinpuoleinen tukikumi on pienempi. OM617n kaa on molemmat kumit samanlaiset..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W123 moottorin tukikumit ja täristys

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Joo, niinhän sitä luulis, mutta 220D:ssä ja 300D:ssä on samat kumit. 200D:ssä ja 240D:ssä on puolestaan keskenään samat, mutta eri kuin 220D:ssä ja 300D:ssä. Sen voi nopeesti tarkistaa myös Motonetin sivuilta. Samaa näyttää EPC:kin. Mulla on nuo vanhat kumit nyt paikoillaan ja ne on jotkut ilmastoinnilliseen malliin olevat (urkin EPC:stä), mutta en tiedä, mikä ero niillä on ei ilmastoinnilliseen: löysemmät vai tiukemmat?
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Vastaa Viestiin