W123 moottorin tukikumit ja täristys
W123 moottorin tukikumit ja täristys
W123 220D:ssä kone heilui melkoisesti käynnistettäessä ja sammutettaessa, joten ajattelin vaihtaa tukikumit. Siellä olikin sitte erillinen vaimennusiskari kiinnitetty ilman kumipuslia, joten tämä ei ollut pelissä mukana ollenkaan. Eli siis vaihdoin sekä tukikumit, että iskarin kumeineen. Tämän jälkeen moottori pysyy kyllä aloillaan, mutta tyhjäkäynnillä (automaatti D:llä) täristää paikat hampaista. Tärisee auto ja koko kojelauta niin, ettei liikennevaloissa auta kuin laittaa N:lle. N:llä ja P:llä kun kierrokset on pikkusen korkeemmat, ei täristä.
Kävikö nyt niin, että Motonetin Febi-valmiste oli susi eli kumit liian jäykät? Vai onko kenties laatikon takapäässä oleva tukikumi tiensä päässä ja siksi täristäis?
Meinasin seuraavaksi eliminoida kaikki ylimääräset resonanssin aiheuttajat kuten esim. pakoputkiston, mutta jotain muutakin tolle pitää tehdä. Mutta mitä? Ideoita?
Kävikö nyt niin, että Motonetin Febi-valmiste oli susi eli kumit liian jäykät? Vai onko kenties laatikon takapäässä oleva tukikumi tiensä päässä ja siksi täristäis?
Meinasin seuraavaksi eliminoida kaikki ylimääräset resonanssin aiheuttajat kuten esim. pakoputkiston, mutta jotain muutakin tolle pitää tehdä. Mutta mitä? Ideoita?
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 2852
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Muutama ehdotus:
- Joku suutin kusee. Pienikin kuseskelu tuntuu juuri tyhjäkäynnillä ahterissa, jos suutinkärki on ihan tukossa, rynkrynk on melkoinen
- Joku suutin on niin ikääntynyt, että avautumispaine pielessä. Kuuluu myöskin hieman lotkottavana käyntinä..
- Ilmavuoto tärisyttää, olis hyvä olla pumpussa läpinäkyvät letkut et näkis virtaako naftan seassa ilmakuplat
- Jos ei noista löydy, niin pumpun korjaus/säätö vois olla paikallaan
- Joku suutin kusee. Pienikin kuseskelu tuntuu juuri tyhjäkäynnillä ahterissa, jos suutinkärki on ihan tukossa, rynkrynk on melkoinen
- Joku suutin on niin ikääntynyt, että avautumispaine pielessä. Kuuluu myöskin hieman lotkottavana käyntinä..
- Ilmavuoto tärisyttää, olis hyvä olla pumpussa läpinäkyvät letkut et näkis virtaako naftan seassa ilmakuplat
- Jos ei noista löydy, niin pumpun korjaus/säätö vois olla paikallaan
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Mun mielestä Motonetista ei saa tähän automaattivaihteiseen versioon (EDIT: vaihteiston tuki)kumia, tai ainakin pitäis olla malli kädessä, jotta vois verrata. Merkkiliikkeessä tuo vaihteiston kumi maksaa 150 €, joten ihan huvikseen en nyt menis sitä ensimmäiseksi vaihtamaan.
Ensimmäinen ajatus, joka mielessä kävi, oli että noi Motonetin kumit olis liian jäykät ja siks moottorin värinät välittyy tietyillä kierroksilla koko autoon. Mutta näitä moottorin tukikumejakaan ei viittis nyt heti mennä merkkiliikkeestä tilaamaan, kun maksavat nekin sen 150 € / kpl.
Tässähän on siis se erillinen iskunvaimennin ja EPC:tä selaamalla jäin siihen käsitykseen, että se on vaan automaatill varustetuissa versioissa näissä joissain dieseleissä. Tiedä sitten, onko sillä mitään osaa tai arpaa tohon värinään.
Vielä en oo tehny tolle mitään, mutta koetan tänään myöhemmin päästä tutkimaan.
Ensimmäinen ajatus, joka mielessä kävi, oli että noi Motonetin kumit olis liian jäykät ja siks moottorin värinät välittyy tietyillä kierroksilla koko autoon. Mutta näitä moottorin tukikumejakaan ei viittis nyt heti mennä merkkiliikkeestä tilaamaan, kun maksavat nekin sen 150 € / kpl.
Tässähän on siis se erillinen iskunvaimennin ja EPC:tä selaamalla jäin siihen käsitykseen, että se on vaan automaatill varustetuissa versioissa näissä joissain dieseleissä. Tiedä sitten, onko sillä mitään osaa tai arpaa tohon värinään.
Vielä en oo tehny tolle mitään, mutta koetan tänään myöhemmin päästä tutkimaan.
Viimeksi muokannut Sami H., Su 12.09.2010 20:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Tuli kanssa ostettua motonetin topran merkkiset kumit 126:seen niin alko tärisee tyhjäkäynnillä. Hain sitten uudet ja vertailin, ne motonetin kumit oli jostain syystä kivikovat. Ei ne ainakaan rto:ssa ollu kun 20-30€ hintasia ja kyllä ainakin mulla loppu tärinät
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
220D:ssä on molemmilla puolin samanlaiset kumit. Joillain toisilla koneilla varustetuissa taisi olla erilaiset eri puolilla.
Sen verran on selvinnyt, että ainakin ylimääräsiä resonanssinaiheuttajia on jokunen löytynyt. Vielä pitää säätää ja inssata ja antaa tuomio vasta sitten.
Sen verran on selvinnyt, että ainakin ylimääräsiä resonanssinaiheuttajia on jokunen löytynyt. Vielä pitää säätää ja inssata ja antaa tuomio vasta sitten.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Re: W123 moottorin tukikumit ja täristys
Eilen tuli heräteltyä W123 talviunilta. Tänään jo meni työmatkalla hermot siihen tärinään. Liikennevaloissa joutu heittämään D:ltä N:lle, mutta siltikin meinas irrota paikat hampaista. Huomenna pitää lähteä Lahteen Classic Motor Showhun, joten oli pakko tehdä jotain.
Vaihdoin vanhat moottorin tukikumit (MB:n omat) takasin ja rupes pelaamaan. Käy tasasesti eikä resonoi mistään. Että sellaset Febin tukikumit.
Tässä taas nähtiin, ettei kannata korjata, jos ei ole rikki. Ja jos korjaa, korjaa alkuperäisosilla.
Vaihdoin vanhat moottorin tukikumit (MB:n omat) takasin ja rupes pelaamaan. Käy tasasesti eikä resonoi mistään. Että sellaset Febin tukikumit.
Tässä taas nähtiin, ettei kannata korjata, jos ei ole rikki. Ja jos korjaa, korjaa alkuperäisosilla.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Re: W123 moottorin tukikumit ja täristys
Kuule minä olen joskus tehnyt saman jutun. Vaihdoin ihan huvikseen W123:seen moottorin kumit aikoinaan ja heti rupesi tuntumaan tyhjäkäynnillä heilahtelu koneesta. Ei muuten haitannut, koska kyseessä on manuaali eli ei rynkyttänyt mitenkään. No vaihdoin muutaman vuoden päästä takaisin vanhat kumit ja hyvin toimii. Olen ennenkin sanonut ja todennut, että W123:seen ei kannata vaihtaa mitään osia turhaan tai varmuudeksi, nimittäin todennäköisesti saat huonomman nykyversion vaikka ostaisit alkuperäisen. Joka asiassa nykyään säästetään ja kumitkin tehdään liian kovista laaduista eli jättäkää W123 ehjät nivelet ja puslat rauhaan!!! Nää on uskomattoman kestäviä autoja-rupeen sen tajuamaan nyt reilun 15 vuoden koeajon jälkeen!Sami H. kirjoitti:Eilen tuli heräteltyä W123 talviunilta. Tänään jo meni työmatkalla hermot siihen tärinään. Liikennevaloissa joutu heittämään D:ltä N:lle, mutta siltikin meinas irrota paikat hampaista. Huomenna pitää lähteä Lahteen Classic Motor Showhun, joten oli pakko tehdä jotain.
Vaihdoin vanhat moottorin tukikumit (MB:n omat) takasin ja rupes pelaamaan. Käy tasasesti eikä resonoi mistään. Että sellaset Febin tukikumit.
Tässä taas nähtiin, ettei kannata korjata, jos ei ole rikki. Ja jos korjaa, korjaa alkuperäisosilla.
Re: W123 moottorin tukikumit ja täristys
FEBI on OEM osatoimittaja mercedekselle, aina uudet osat ei toimi vanhassa autossa?
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Re: W123 moottorin tukikumit ja täristys
En tiedä onko noi kumit seissy jossain varaston hyllyllä vuosia vai onko sillä merkitystä, että 220 D:ssä on samat kumit kuin 300 D:ssä? OM 617 painaa pikkusen enemmän kuin OM 615.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Re: W123 moottorin tukikumit ja täristys
Uudemman mallin 60hv 200D:ssä oli ainaki eri kumit kuin 300D:ssä, luulis että 220d:ssä olis samat kuin 200D:ssäki
auto w123 200D/300DT vm, -81
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 2852
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: W123 moottorin tukikumit ja täristys
Hmm, pystylampussakin on OM617lle omat kumit ja muille omansa.. Ja pystärissä menee niin, että nelisylinteristen tukikumit on keskenään erilaiset, kuten esimerkiksi Petteri Massikkamiehen pystärinraatokuvista huomaatte; kuskinpuoleinen tukikumi on pienempi. OM617n kaa on molemmat kumit samanlaiset..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Re: W123 moottorin tukikumit ja täristys
Joo, niinhän sitä luulis, mutta 220D:ssä ja 300D:ssä on samat kumit. 200D:ssä ja 240D:ssä on puolestaan keskenään samat, mutta eri kuin 220D:ssä ja 300D:ssä. Sen voi nopeesti tarkistaa myös Motonetin sivuilta. Samaa näyttää EPC:kin. Mulla on nuo vanhat kumit nyt paikoillaan ja ne on jotkut ilmastoinnilliseen malliin olevat (urkin EPC:stä), mutta en tiedä, mikä ero niillä on ei ilmastoinnilliseen: löysemmät vai tiukemmat?
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün