Jari Ke+ muut tikuista asiaa kiinnostuneet
Kattelin jo aiemmin nuo kuvatukset ja kieltämättä pahuksen ikävän näköistä. Ainakin minulla tuossa öljynsuodattimen kopan kannen "akselissa" on jonkinlainen takaiskuventtiili eli virtaus pääsee kulkemaan ainoastaan alaspäin ja jos jokin tuommoinen roska sinne joutuu, voi tuo venttiili jäädä auki, tai jos tuo pieni "akselin" kanava menee aivan tukkoon siis läpi ei mene öljyä eikä noita roskiakaan, voi olla vaikeeta jopa saada se puhtaaksi. Seuraushan tuon kanavan tukkeentumisesta, on se että hienosuodatus ei enää toimi ja hyvä puoli on se ettei nuo kikkareet pääse myöskään öljypohjaan asti
![Thinking :think:](./images/smilies/icon_think.gif)
.
Joissain muissa foorumin ketjuissa on etsitty eri syitä hitaaseen öljynpaineen nousuun auton pitemmän seisonnan jälkeen ja yleensä syyksi on epäilty öljynsuodattimen valumista tyhjäksi syystä tai toisesta... yksi syyhän voi olla tuon "akselin" takaiskuventtiilin toimimattomuus, jolloin suodattimen yläosaan pääsee korvausilmaa tuon auki olevan venttiilin kautta, jolloin suodattimen öljy voi vähitellen paeta ales öljypohjaan siis jos alin "akselin" o-rengas tiivistää huonosti, tosin muitakin mahdollisia vuoto kohtia tuolla suodatinjalassa on ... mutta korvausilman saanti jostain tuonne suodattimen tilaan on edellytys sille että tuo tyhjentyminen onnistuisi pienestä vuotokohdasta (iso aukkohan kyllä ilmaa itseitsensä).