Pistetään lähinnä ohjelmavirittäjille kysymystä? Suunnattu tuikullle, cdi203, dera, ym...
Auto on vm-06 mb 320cdi eli v6 ja laitettu softapäivitys. Tehoja on enemmän, mutta saastejärjestelmien poistossa on
jotain outoa. Autosta otettu dpf- pois erillisellä ohjelmalla ja myös käännetty bitti nollaan, mutta eropainetunnistin pistää
vikakoodin, että ilmamassa liian pieni ja auto alkaa sen jälkeen savuttaan osakaasulla ja tyhjäkäynnillä.
On kokeiltu ottaa eropainetunnistimen töpseli irti ja ajella vikatilassa vähän aikaa. Ei tällä vaikutusta. Kaasuläpän poisto auttaa savutukseen,
mutta tuo oman vikakoodinsa. Ilmamassamittareista töpseleiden poisto myös lopettaa savutuksen ja auto ei ole vikatilassa, mutta vikakoodit star näyttää ja valo kumminkin tulee.
Itse en ohjelmaa pysty muokkaan, mutta antureita elektroniikkaihmisenä pystyn huijaan.
Softahommat on näköjään mennyt täälläkin enemmän kaupalliseksi, niin ei tätä tarvi ilmaiseksi ratkaista. Se kenellä tietotaito on niin sille maksetaan.
hiukkaspöntön poistossa ongelmia???
Re: hiukkaspöntön poistossa ongelmia???
No ensisijaisesti lähtisin kyllä kyselemään ohjelmamuutosten tekijältä että mikä meni pieleen.
Mitään antureita ei tarvitse huijata, jos ohjelma on kunnolla tehty niin toimii ilman mitään kikkailuja tai johtojen repimistä.
Mitään antureita ei tarvitse huijata, jos ohjelma on kunnolla tehty niin toimii ilman mitään kikkailuja tai johtojen repimistä.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
Re: hiukkaspöntön poistossa ongelmia???
Ohjelman tekijän kanssa on asiaa myös mietitty, mutta ei ole samanlaisista kokemusta.
Tekijä on kumminkin näitä todistetusti tehnyt paljon eli en tätä epäile. Myös täällä paljon
tyytyväisiä mersuilioita.
Savuvika tuli vasta noin 2 kuukauden päästä, arvo oli katsastuksessa 2 ja meni läpi. Hiukkaspönttöautojen
savuraja on myös 3 eikä 1,5 niinkuin jossain oli mainittu tai sitten mun katsastusasemalla ei tiedetä.
Tekijä on kumminkin näitä todistetusti tehnyt paljon eli en tätä epäile. Myös täällä paljon
tyytyväisiä mersuilioita.
Savuvika tuli vasta noin 2 kuukauden päästä, arvo oli katsastuksessa 2 ja meni läpi. Hiukkaspönttöautojen
savuraja on myös 3 eikä 1,5 niinkuin jossain oli mainittu tai sitten mun katsastusasemalla ei tiedetä.
Re: hiukkaspöntön poistossa ongelmia???
.
Hiukkasjuttujen poistoon liittyy loppujen lopuksi aika usein jotain kummallista.
Muunmuassa siksi itse kyllä äärimmäisen harvoin suosittelen ko. toimenpidettä.
Kyse on oikeastaan melkoisesta napluusta, jos sen joutuu vaikeimman kaavan mukaan tekemään.
... Ja kokeilemaankin joutuu, ainakin minä, kun niissä ohjelmissa on varsinkin päivitysten jälkeen sen sata variaatiota.
Pelkkien oireiden perusteella en osaa sanoa, mikä on vikana.
Savutus viittaa siihen, että hiukkaspönttö on puukotettu ohjelmasta ecusafe-tyyppisellä ohjelmalla.
Sen huonous on siinä, että se ei itseasiassa näytä poistavan sitä hiukkasosiota toimintoineen sieltä ohjelmasta, vaan ainoastaan siitä tulevat viakoodit, kun suodatin poistetaan.
Vikatilan aikainen syöttö nostetaan normaaliin, siitä savutus.
Manuaaleissa nämä aika hyvinkin toimii, automaateissa tulee ongelmia, kun se vaihteiston ohjelma sotkee asiaa.
Ahtopaineen ja pakopaineen suurimmalle erolle on ohjelmassa kohtansa.
Vastuksen poisto pakoputkessa voisi aiheuttaa ja aiheuttaakin tähän kohti ohjelmaa "painetta".
- En kuitenkaan nyt voi tietää, kun ei ole aavistustakaan, miten ohjelma on tehty, arvaan vaan..
No, asiaan.
Koska ohjelma ei muutu, jos sitä ei muuteta.
Niin pitäisi mielestäni pikemminkin miettiä, mikä nyt on mekaanisesti muuttunut ?
Termostaatti, ahdin, ahtoputkisto, ohjelmistopäivitys huollossa ...
Ohjelma ei syyttä suotta ensin toimi ja sittten ei enää toimikkaan ...
Jos hiukkasjutut on poistettu sillä valmiilla "puukotusohjelmalla", niin mikään "oikea, aiheeseen todella liittyvä" vikavihje ei pääse "läpi", kun nekin on nyt sieltä poistettu.
Se ei helpota asiaa, kun testerin antamien vihjeiden oikeellisuudeta ei voi olla aivan satavarma.
Hiukkasjuttujen poistoon liittyy loppujen lopuksi aika usein jotain kummallista.
Muunmuassa siksi itse kyllä äärimmäisen harvoin suosittelen ko. toimenpidettä.
Kyse on oikeastaan melkoisesta napluusta, jos sen joutuu vaikeimman kaavan mukaan tekemään.
... Ja kokeilemaankin joutuu, ainakin minä, kun niissä ohjelmissa on varsinkin päivitysten jälkeen sen sata variaatiota.
Pelkkien oireiden perusteella en osaa sanoa, mikä on vikana.
Savutus viittaa siihen, että hiukkaspönttö on puukotettu ohjelmasta ecusafe-tyyppisellä ohjelmalla.
Sen huonous on siinä, että se ei itseasiassa näytä poistavan sitä hiukkasosiota toimintoineen sieltä ohjelmasta, vaan ainoastaan siitä tulevat viakoodit, kun suodatin poistetaan.
Vikatilan aikainen syöttö nostetaan normaaliin, siitä savutus.
Manuaaleissa nämä aika hyvinkin toimii, automaateissa tulee ongelmia, kun se vaihteiston ohjelma sotkee asiaa.
Ahtopaineen ja pakopaineen suurimmalle erolle on ohjelmassa kohtansa.
Vastuksen poisto pakoputkessa voisi aiheuttaa ja aiheuttaakin tähän kohti ohjelmaa "painetta".
- En kuitenkaan nyt voi tietää, kun ei ole aavistustakaan, miten ohjelma on tehty, arvaan vaan..
No, asiaan.
Koska ohjelma ei muutu, jos sitä ei muuteta.
Niin pitäisi mielestäni pikemminkin miettiä, mikä nyt on mekaanisesti muuttunut ?
Termostaatti, ahdin, ahtoputkisto, ohjelmistopäivitys huollossa ...
Ohjelma ei syyttä suotta ensin toimi ja sittten ei enää toimikkaan ...
Jos hiukkasjutut on poistettu sillä valmiilla "puukotusohjelmalla", niin mikään "oikea, aiheeseen todella liittyvä" vikavihje ei pääse "läpi", kun nekin on nyt sieltä poistettu.
Se ei helpota asiaa, kun testerin antamien vihjeiden oikeellisuudeta ei voi olla aivan satavarma.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: hiukkaspöntön poistossa ongelmia???
Älä tuikku puhu tollasia. Sen suodattimen poisto pitäisi olla helppo homma, jota tarjotaan myös nykyään joka viripajassa.
Mikä siitä tekee sitten tämän kummallisuuden? Jos bitti käännetään ohjelmasta, niin miksi eropainetunnistin yleensä toimii?
Mulla ainakin purettaessa oli joka toinen reikä tukossa eli pönttö olisi ollut muutenkin vaihtokunnossa.
Tossa se vika voisi olla, että on ohjelmalla se poistettu. Silloin tekijällä ei vielä ollut siitä kauheasti kokemusta muistaakseni.
Voisi tietysti kokeilla uudelleen poistoa bitin käännöllä aikaisemmasta versiosta.
Mikä siitä tekee sitten tämän kummallisuuden? Jos bitti käännetään ohjelmasta, niin miksi eropainetunnistin yleensä toimii?
Mulla ainakin purettaessa oli joka toinen reikä tukossa eli pönttö olisi ollut muutenkin vaihtokunnossa.
Tossa se vika voisi olla, että on ohjelmalla se poistettu. Silloin tekijällä ei vielä ollut siitä kauheasti kokemusta muistaakseni.
Voisi tietysti kokeilla uudelleen poistoa bitin käännöllä aikaisemmasta versiosta.
Re: hiukkaspöntön poistossa ongelmia???
.
No joo, se helppous perustuu siihen, että markkinoille on tullut valmiita ohjelmia, joilla se saa tehtyä, varmaan tätä tarkoitatkin.
Helppoahan se noilla onkin, niinkauan kunnes tulee näitä ongelmia.
Tämä on vähän vaikea asia, kun minunkin mielestäni jos olet hiukkaspöntön poistoon ostanut ohjelman, niin sen pitäisi se hommansa hoitaa.
Ja jos ei hoida, niin valmistaja korjaa sitä softaa, eikö niin.
No, asia ei aivan näin näytä olevan.
Nuo poisto-ohjelmat ei näytä tekevän yhtäkään toimenpidettä varsinaisesti hiukkasosion toimintojen deaktivoimiseksi.
Näin se vaan on.
Ne vaan poistaa siitä hiukkaspöntön poistosta tulevat vikailmoitukset ja "varmuudeksi" lisäävät vikatilan, rajoitetun syöttömäärän normaaliksi, ei muuta.
Siis, noiden toimivuus perustuu siihen, että suuressa osassa softaversioita hiukkaspöntön poisto ei aiheuta "oikeaa" vikatilaa, se aiheuttaa vaan sen moottorinvikavalon syttymisen, jonka tuo softa siis estää.
Moottorinvikavalon palaminen, joka ei siis tule näkyviin, mutta ecu kuitenkin "tietää" sen palavan, aiheuttaa ennenpitkää vikatilan, mutta vikatilan syötön nosto aiheuttaa sen, ettei sitä omistaja huomaa.
Auton sammuttaminen "nollaa" tilanteen ja lumipallo lähtee taas alusta rullaamaan em. tapahtumaketjua, kunnes uudelleenkäynnistys taas nollaa sen vähäksi aikaa.
Aika monessa autossa nämä toimiikin ihan ok, varsinkin manuaaleissa.
Automaattivaihteisissa voi tulla ongelmia, niissä kun "parhaissa" vaihteistoissa on se vaihteiston ohjainboxi sellainen, joka tunnistaa tämän moottorin vikatilan ja muuttaa sen myötä vaihtamisohjelmaa.
Vianetsinnässä siitä vikakoodien blokkaamisesta on tieten vaan haittaa, kun määrätyt vihjeet ei pääse "esiin" auttamaan sitä vian löytymistä.
Se "poistobitti" ei yksinään poista sitä hiukkasosion olemassaoloa sieltä ohjelmasta, se vaan poistaa ne puhdistuspolttotapahtumat sieltä.
Se taas on jo kuitenkin askel oikeampaan suuntaan, jotain konkreettista on jo tehty oikein.
Hiukkastoimintojen kunnollinen poisto sieltä autosta riippuu suuresti siitä, minkälainen ohjelma siellä on sisällä ja monestikko sitä on jälkeenpäin sitten päivitelty.
Tämä, päivittäminenkin voi aukaista ohjelman eri osien välille yhteyksiä ja riippuvuuksia, joita siellä ei ennen ollut.
Sitten, varsinkin V6,sten kohdalla olen törmännyt sellaiseen, että koko ohjelmisto kaikkinensa on "päivityksessä" vaihdettu ihan uusiksi, moderneimpaan versioon, jolloin koko hiukkasosiokin on aivan erilainen.
Nyrkkisääntö näissä hiukkasasioissa on varmasti sellainen, että mitä vanhempi ohjelmisto - sen helpompi päästä "eroon".
Kaikenlaiset päivitykset, joita näissä mersuissa on runsaasti, vaikeuttaa ja mutkistaa tilannetta.
Varmaan on niin, että kun alunperin euro3,n autoon on laitettu hiukkasvermeet, on koko järjestelmä ongelmien minimoimiseksi haluttu pitää todella "väljänä".
Sitten kun moottorin ja ohjelmiston on haluttu todella toimivan euro4,n mukaan, niinkuin määräykset joka tilanteessa edellyttää, on toimintaa muutettu niin, että ohjelmiston eri osat todellakin valvovat toistensa toimia, sekä saastenormin täyttymistä.
Jannelle ... ja samalla myös nyt muillekkin, poikkeuksellisesti vastaan julkisesti.
Kun menee "sorkkimaan" toisilta kesken jäänyttä ohjelmointityötä, niin tuntuu että palkkiona on vaan haukkuja monelta suunnalta.
Mutta, .. jos ette todellakaan muualta apua saa, niin minä voin ainakin yrittää auttaa näissä ohjelmointiasioissa.
Toinen mutta, minä en tee sitä ilmaiseksi.
Kolmas mutta, se teidän aikaisemmin maksamanne maksu siitä ohjelmoinnista menee tosiaankin hukkaan.
Asian alkuun pääsemiseksi olisi aina suureksi eduksi se auton alkuperäinen, vakio ohjelma, jolla se on varmasti toiminut.
Se autossa oleva versio ei kiinnosta, en tarvi sitä, enkä edes halua nähdä sitä.
Jos alkuperäistä ei ole, niin työ alkaa sitten sellaisella turhalla ja turhauttavalla osiolla, että se versio pitää ruveta muuttamaan alkuperäiseksi.
Varsinaisesti autojen viat ei minua kiinnosta, enkä ole staarinkaan käyttöön mitenkään kummallisesti perahtynyt, niihin liittyvissä kysymyksissä toivoisin, että kääntyisitte jo suoraan niiden henkilöiden puoleen, jotka ovat sen käyttöön paremmin perhtyneet, eli cdi203, DBFI, Tapsa ym ym...
No joo, se helppous perustuu siihen, että markkinoille on tullut valmiita ohjelmia, joilla se saa tehtyä, varmaan tätä tarkoitatkin.
Helppoahan se noilla onkin, niinkauan kunnes tulee näitä ongelmia.
Tämä on vähän vaikea asia, kun minunkin mielestäni jos olet hiukkaspöntön poistoon ostanut ohjelman, niin sen pitäisi se hommansa hoitaa.
Ja jos ei hoida, niin valmistaja korjaa sitä softaa, eikö niin.
No, asia ei aivan näin näytä olevan.
Nuo poisto-ohjelmat ei näytä tekevän yhtäkään toimenpidettä varsinaisesti hiukkasosion toimintojen deaktivoimiseksi.
Näin se vaan on.
Ne vaan poistaa siitä hiukkaspöntön poistosta tulevat vikailmoitukset ja "varmuudeksi" lisäävät vikatilan, rajoitetun syöttömäärän normaaliksi, ei muuta.
Siis, noiden toimivuus perustuu siihen, että suuressa osassa softaversioita hiukkaspöntön poisto ei aiheuta "oikeaa" vikatilaa, se aiheuttaa vaan sen moottorinvikavalon syttymisen, jonka tuo softa siis estää.
Moottorinvikavalon palaminen, joka ei siis tule näkyviin, mutta ecu kuitenkin "tietää" sen palavan, aiheuttaa ennenpitkää vikatilan, mutta vikatilan syötön nosto aiheuttaa sen, ettei sitä omistaja huomaa.
Auton sammuttaminen "nollaa" tilanteen ja lumipallo lähtee taas alusta rullaamaan em. tapahtumaketjua, kunnes uudelleenkäynnistys taas nollaa sen vähäksi aikaa.
Aika monessa autossa nämä toimiikin ihan ok, varsinkin manuaaleissa.
Automaattivaihteisissa voi tulla ongelmia, niissä kun "parhaissa" vaihteistoissa on se vaihteiston ohjainboxi sellainen, joka tunnistaa tämän moottorin vikatilan ja muuttaa sen myötä vaihtamisohjelmaa.
Vianetsinnässä siitä vikakoodien blokkaamisesta on tieten vaan haittaa, kun määrätyt vihjeet ei pääse "esiin" auttamaan sitä vian löytymistä.
Se "poistobitti" ei yksinään poista sitä hiukkasosion olemassaoloa sieltä ohjelmasta, se vaan poistaa ne puhdistuspolttotapahtumat sieltä.
Se taas on jo kuitenkin askel oikeampaan suuntaan, jotain konkreettista on jo tehty oikein.
Hiukkastoimintojen kunnollinen poisto sieltä autosta riippuu suuresti siitä, minkälainen ohjelma siellä on sisällä ja monestikko sitä on jälkeenpäin sitten päivitelty.
Tämä, päivittäminenkin voi aukaista ohjelman eri osien välille yhteyksiä ja riippuvuuksia, joita siellä ei ennen ollut.
Sitten, varsinkin V6,sten kohdalla olen törmännyt sellaiseen, että koko ohjelmisto kaikkinensa on "päivityksessä" vaihdettu ihan uusiksi, moderneimpaan versioon, jolloin koko hiukkasosiokin on aivan erilainen.
Nyrkkisääntö näissä hiukkasasioissa on varmasti sellainen, että mitä vanhempi ohjelmisto - sen helpompi päästä "eroon".
Kaikenlaiset päivitykset, joita näissä mersuissa on runsaasti, vaikeuttaa ja mutkistaa tilannetta.
Varmaan on niin, että kun alunperin euro3,n autoon on laitettu hiukkasvermeet, on koko järjestelmä ongelmien minimoimiseksi haluttu pitää todella "väljänä".
Sitten kun moottorin ja ohjelmiston on haluttu todella toimivan euro4,n mukaan, niinkuin määräykset joka tilanteessa edellyttää, on toimintaa muutettu niin, että ohjelmiston eri osat todellakin valvovat toistensa toimia, sekä saastenormin täyttymistä.
Jannelle ... ja samalla myös nyt muillekkin, poikkeuksellisesti vastaan julkisesti.
Kun menee "sorkkimaan" toisilta kesken jäänyttä ohjelmointityötä, niin tuntuu että palkkiona on vaan haukkuja monelta suunnalta.
Mutta, .. jos ette todellakaan muualta apua saa, niin minä voin ainakin yrittää auttaa näissä ohjelmointiasioissa.
Toinen mutta, minä en tee sitä ilmaiseksi.
Kolmas mutta, se teidän aikaisemmin maksamanne maksu siitä ohjelmoinnista menee tosiaankin hukkaan.
Asian alkuun pääsemiseksi olisi aina suureksi eduksi se auton alkuperäinen, vakio ohjelma, jolla se on varmasti toiminut.
Se autossa oleva versio ei kiinnosta, en tarvi sitä, enkä edes halua nähdä sitä.
Jos alkuperäistä ei ole, niin työ alkaa sitten sellaisella turhalla ja turhauttavalla osiolla, että se versio pitää ruveta muuttamaan alkuperäiseksi.
Varsinaisesti autojen viat ei minua kiinnosta, enkä ole staarinkaan käyttöön mitenkään kummallisesti perahtynyt, niihin liittyvissä kysymyksissä toivoisin, että kääntyisitte jo suoraan niiden henkilöiden puoleen, jotka ovat sen käyttöön paremmin perhtyneet, eli cdi203, DBFI, Tapsa ym ym...
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: hiukkaspöntön poistossa ongelmia???
Toi erillisen ohjelman käyttö tulikin oikein selväksi ja sen huonot puolet.
Tossa on nyt toisella tavalla tehty ohjelma, joka vielä pitäsi saada autoon.
Joo, eihän nykyään juuri hyväntekeväisyyttä harrasteta. Se on selvä juttu.
Olikos kellään mpps-kaapelia hml-seudulla?
Tossa on nyt toisella tavalla tehty ohjelma, joka vielä pitäsi saada autoon.
Joo, eihän nykyään juuri hyväntekeväisyyttä harrasteta. Se on selvä juttu.
Olikos kellään mpps-kaapelia hml-seudulla?