Takajarrusatulan mäntä jumissa w203
Takajarrusatulan mäntä jumissa w203
Terve,
Aloin vaihtamaan vänkärin puolelle takajarrupaloja ja tuli sellainen ongelma esille, että satulan toinen mäntä on niin jumissa ettei sitä puristettua sisälle millään ilveellä.
Irroitin satulan pöydälle ja yritin painaa sitä sisään puupuristimella ja vaikka millä,mutta ei liiku mihinkään.Se suojakumikin kyllä hajosi samalla ja ruostetta
näytti olevan siinä männän juuressa.
Olisiko kellään mitään konstia/neuvoa miten irroittaa jumiutunut mäntä./mistä saisi edullisesti hommattua kunnostetun satulan?
Autohan on w203 220cdi vm-01 sedan.
-Henkka
Aloin vaihtamaan vänkärin puolelle takajarrupaloja ja tuli sellainen ongelma esille, että satulan toinen mäntä on niin jumissa ettei sitä puristettua sisälle millään ilveellä.
Irroitin satulan pöydälle ja yritin painaa sitä sisään puupuristimella ja vaikka millä,mutta ei liiku mihinkään.Se suojakumikin kyllä hajosi samalla ja ruostetta
näytti olevan siinä männän juuressa.
Olisiko kellään mitään konstia/neuvoa miten irroittaa jumiutunut mäntä./mistä saisi edullisesti hommattua kunnostetun satulan?
Autohan on w203 220cdi vm-01 sedan.
-Henkka
Re: Takajarrusatulan mäntä jumissa w203
Koita panna jotain ruosteen irroitus ainetta ja anna vaikutaa jonkun aikaa ja sitten vaan nitkuttelemaan sylinterin kumit joudut kumminkin vaihtamaan.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: Takajarrusatulan mäntä jumissa w203
Laitoin CRC:tä ja annoin vaikuttaa pitkät tovit,mutta ei vaan painu sisään, puristinkin väänty jo mutkalle.
Voiko tuota mäntää yrittää pyöritellä, vai liikkuuko se vaan sisään ja ulos?
Onko tuon suojakumin paikalleen laitto hankala homma?
Voiko tuota mäntää yrittää pyöritellä, vai liikkuuko se vaan sisään ja ulos?
Onko tuon suojakumin paikalleen laitto hankala homma?
Re: Takajarrusatulan mäntä jumissa w203
Voi sitä koitaa pyöritellä itte oon joskus irroitanut sylinterin ilmanpaineella kun nuo sylinterin tiivistte joutuu joka tapauksessa vaihtamaa.
Paa paine ilmaa siitä jarruputken reiästä niin se sylinteri tulee ulos
Paa paine ilmaa siitä jarruputken reiästä niin se sylinteri tulee ulos
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: Takajarrusatulan mäntä jumissa w203
Käy kurkkaamassa osoitteesta autopurkaamot.com siellä näytti ainakin 200Cdi:hin fakkuun olevan takasatuloita (liekö samanlainen kuin 220Cdi:in?)
Jos se vanha satula on noinkin pahasti ruosteessa niin varmasti helpompaa vaihtaa toimiva käytetty tilalle
Jos se vanha satula on noinkin pahasti ruosteessa niin varmasti helpompaa vaihtaa toimiva käytetty tilalle

S203 C240 -01
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
Re: Takajarrusatulan mäntä jumissa w203
Ilmanpaineella jos koittaa, niin varoo ettei se lennä pitkin seiniä. Rasvarässillä kun painaa niin lähtee hillitymmin
S204 C320cdi - 08
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
Re: Takajarrusatulan mäntä jumissa w203
Panee ohuen laudan väliin eteei pompaa kokonaan ulos
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: Takajarrusatulan mäntä jumissa w203
Rasvanippa satulaan kiinni ja prässillä rasvaa sisään. Näin olen aina itse homman hoitanut. Männästä ei kannata väkisin väännellä ja kangotella, lopputuloksena hyvin todennnäköisesti murtunut männän reuna. Satulan huolellinen putsaus, uudet tiivisteet, kasaan ja näin satula toimii kuin uusi.
Re: Takajarrusatulan mäntä jumissa w203
Tuo rasvaprässilä männän ulospainaminen aiheuttaa turhaa putsaamista tuosta sylinteristä
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: Takajarrusatulan mäntä jumissa w203
On se jokatapauksessa syytä puhdistaa!
S204 C320cdi - 08
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
Re: Takajarrusatulan mäntä jumissa w203
Vaihtosatula jotain 100€ nurkilla... säästyy vaivaa ja ongelmia...
Re: Takajarrusatulan mäntä jumissa w203
Jos satulassa on sisällä vähänkin jarrunestettä, niin rasva ei tartu satulaan kiinni vaan putoaa sieltä yhtenä klönttinä pois ,männän poistumisen jälkeen. Ja sitten vain paineilmaa kanaviin niin ei sinne jää rasvaa.
Mäntähän tarttuu kiinni yläreunastaan satulaan suojakumin rikkoontumisen takia. Tämän takia satulaan, tiivisterenkaan yläpuolelle kasvaa ruostetta joka täytyy poistaa huolellisesti. Jos mäntä ei mene tilaansa helposti on satulassa vielä kasvanutta ruostetta jäljellä. Tämä vain pienenä vinkkinä kun on joskus tullut taisteltua asian kanssa.
124: sen satulan saa halki niin se helpottaa putsausoperaatiota huomattavasti, muista satuloista ei ole kokemuksia/tietoa.
Itse olen tehnyt satulan väliin pellin jolla voi hallita mäntien ulos prässsäämistä. Eli ensin prässätään se puoli johon ei tule jarruputki kiinni. Jarruputken puolinen mäntä teljetään paikoilleen esim puristajalla. Kun näin on saatu toinen puoli pois halkaistaan satula ja laitetaan tehty peltilevy väliin. Satulan puoliskot takaisin (peltilevy välissä) yhteen ja rasvaprässi jälleen töihin. Tällä estetään ettei rasva pääse sille puolelle josta on mäntä jo tullut pois vaan saadaan toinenkin mäntä pois.
Mäntähän tarttuu kiinni yläreunastaan satulaan suojakumin rikkoontumisen takia. Tämän takia satulaan, tiivisterenkaan yläpuolelle kasvaa ruostetta joka täytyy poistaa huolellisesti. Jos mäntä ei mene tilaansa helposti on satulassa vielä kasvanutta ruostetta jäljellä. Tämä vain pienenä vinkkinä kun on joskus tullut taisteltua asian kanssa.
124: sen satulan saa halki niin se helpottaa putsausoperaatiota huomattavasti, muista satuloista ei ole kokemuksia/tietoa.
Itse olen tehnyt satulan väliin pellin jolla voi hallita mäntien ulos prässsäämistä. Eli ensin prässätään se puoli johon ei tule jarruputki kiinni. Jarruputken puolinen mäntä teljetään paikoilleen esim puristajalla. Kun näin on saatu toinen puoli pois halkaistaan satula ja laitetaan tehty peltilevy väliin. Satulan puoliskot takaisin (peltilevy välissä) yhteen ja rasvaprässi jälleen töihin. Tällä estetään ettei rasva pääse sille puolelle josta on mäntä jo tullut pois vaan saadaan toinenkin mäntä pois.
Re: Takajarrusatulan mäntä jumissa w203
Eikö se mäntä irtoa, kun painat jarrua? Jos ei, niin ota jarrupalat irti. Sitten joko irtoaa tai hajoaa, jos
jarruissa ei ole ilmaa ja painat tehostimen kanssa. Voi olla, että sylinterin reuna murtuu, sitten vaan
toinen satula tilalle. Joudut lukitsemaan muut männät, jos niitä on useita.
Jos mäntä irtoaa, niin sitten puhdistat sen ja sylinterin hienolla hiomapaperilla vaakasuuntaisin liikkein.
Avaa ilmausruuvi sitten, kun painat mäntää sisään, niin se menee kevyemmin.
jarruissa ei ole ilmaa ja painat tehostimen kanssa. Voi olla, että sylinterin reuna murtuu, sitten vaan
toinen satula tilalle. Joudut lukitsemaan muut männät, jos niitä on useita.
Jos mäntä irtoaa, niin sitten puhdistat sen ja sylinterin hienolla hiomapaperilla vaakasuuntaisin liikkein.
Avaa ilmausruuvi sitten, kun painat mäntää sisään, niin se menee kevyemmin.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: Takajarrusatulan mäntä jumissa w203
JarkkoN kirjoitti:Eikö se mäntä irtoa, kun painat jarrua? Jos ei, niin ota jarrupalat irti. Sitten joko irtoaa tai hajoaa, jos
jarruissa ei ole ilmaa ja painat tehostimen kanssa. Voi olla, että sylinterin reuna murtuu, sitten vaan
toinen satula tilalle. Joudut lukitsemaan muut männät, jos niitä on useita.
Jos mäntä irtoaa, niin sitten puhdistat sen ja sylinterin hienolla hiomapaperilla vaakasuuntaisin liikkein.
Avaa ilmausruuvi sitten, kun painat mäntää sisään, niin se menee kevyemmin.
ilman muuta tällä tavalla se sieltä helpoiten lähtee kun satulan ja palat nyppää vaan irti ja jarrua polkee niin pitää sen sieltä tulla oli miten jumissa tahansa tai ainakin omien kokemuksien mukaan näin se on tiiä sitte häntä oikein vaikeissa tapauksissa

Re: Takajarrusatulan mäntä jumissa w203
Kyllä tulee jarrua polkemalla, mutta sieltä tulee se männistä ( pois lukien yksi mäntäiset satulat) joka helpoiten liikkuu ja sen jälkeen ei enää tulekaan muut, vain jarrunestettä irronneen männän reijästä.
Re: Takajarrusatulan mäntä jumissa w203
stiroksi kirjoitti:Kyllä tulee jarrua polkemalla, mutta sieltä tulee se männistä ( pois lukien yksi mäntäiset satulat) joka helpoiten liikkuu ja sen jälkeen ei enää tulekaan muut, vain jarrunestettä irronneen männän reijästä.
laita niihin muiden irtiolevien satuloiden väliin vaikka joku kestopuun pala tai paksua lattarautaa useampi kipale jollain patentilla sinne männän ja rungon väliin niin ei paine tule sieltä ulos.
Re: Takajarrusatulan mäntä jumissa w203
Satula irti ja paineilmalla ampuu ulos ne jotka tulee. Jumissa oleva saattaa olla piukassa ja sitä sitten herkistelee putkitongeilla ja lukkopihdeillä, ruuvimeisselillä saa väännettyä siitä männän urasta. Satula kannattaa halkaista kun asentaa uusia kumeja, saa helpommin ehjänä paikalleen 

-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
Re: Takajarrusatulan mäntä jumissa w203
Jos vääntää ruuvimeislarilla, niin hyvin varovasti, muuten männän reuna sanoo murtuman sanat.
Re: Takajarrusatulan mäntä jumissa w203
Tarkoitin näin sanomalla, että kaksi tai useampi mäntäisestä satulasta tulee helpoiten liikkuva mäntä ensiksi pois, ei pyöräkohtaisestistiroksi kirjoitti:Kyllä tulee jarrua polkemalla, mutta sieltä tulee se männistä ( pois lukien yksi mäntäiset satulat) joka helpoiten liikkuu ja sen jälkeen ei enää tulekaan muut, vain jarrunestettä irronneen männän reijästä.
Re: Takajarrusatulan mäntä jumissa w203
Moi! Jos pitoautoa meinaat,niin ei kannata leikkiä niiden satuloiden kanssa. tuohon W203 löytyy varmaan vaihtosatula. Eikun heität paikalleen,ja vaunu toimii vuosia. itsekkin oon nuo kaikki temput tehny,mut niistä aika on jo ajanut ohitse.PS.muistithan vaihtaa uudet jarrunesteet,ikivanhoista nesteistä se jumiminen yleensä johtuu.(jarruneste on ns. hygroskooppinen aine,joka imee vettä itseensä)! Toinen vika tietysti viallinen pölytiiviste(ulompi kumi satulassa)!:))
-
- Mersumies
- Viestit: 596
- Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38
Re: Takajarrusatulan mäntä jumissa w203
Milläs olette noita suojakumeja laittaneet paikoilleen?
Siinä kumissahan on metalli rengas joka on suht tiukka satulaan...
Itsellä tuo projekti vähän vaiheessa, oli kanssa mäntä jumissa oikein kunnolla!
Siinä kumissahan on metalli rengas joka on suht tiukka satulaan...
Itsellä tuo projekti vähän vaiheessa, oli kanssa mäntä jumissa oikein kunnolla!
Re: Takajarrusatulan mäntä jumissa w203
Elekee,herra Jumala,ruvetko rassaamaan niitä jumivia satuloita! Ite tein samaa 16-20v!(vuotiaana)! olen opettanut samaa asiakkaille nykyisin että vaihtosatula,alkuperäinen tai tarvike.sillä tulee jarrut kerralla kuntoon,vaihdat sen itse tai teetät korjaamolla. vaikka sulla olis hoonaustyökalu,pääsetkö sillä satulan sisälle?Mäntä.jos kovakromi on syöpynyt,heitä vesilintua! Miksi pölytiiviste ei mene paikoilleen? Huulloksessa on muutama millin kymppi turvonnutta ruostetta!
Re: Takajarrusatulan mäntä jumissa w203
ne ruosteet saa sieltä kyllä hienolla santapaperilla ja jarrunesteellä hiomalla ja pyyhkimällä pois ja kyllä ne sitte vielä toimii!! ei aina voi laittaa uutta osaa autoon, noh jarrut tosin ihan elinehto että ne toimii oikein mutta kyllä ne saa toimimaan kun huolella ruosteet pois ja männät kun on tiiviit ja uuvet tiivisteet niin varmatoimisia ovat. on noita korjailtu ja ei oo ainakaan 5 vuoteen kuulunut että olisi juminut uudelleen.
Re: Takajarrusatulan mäntä jumissa w203
Mun mielestä on aika turhaa ostaa vaihtosatulat jos 1 mäntä jumittaa viallisen kumin takia. Tai no jokaisen oma päätös mutta itse ainakin keksin jotain muuta käyttöä sille 200 eurolle
Korjaussarja makso 9 euroa per satula, eli remontille tuli hintaa 18 euroa

Korjaussarja makso 9 euroa per satula, eli remontille tuli hintaa 18 euroa

-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
Re: Takajarrusatulan mäntä jumissa w203
Jolle kirjoitti:Mun mielestä on aika turhaa ostaa vaihtosatulat jos 1 mäntä jumittaa viallisen kumin takia. Tai no jokaisen oma päätös mutta itse ainakin keksin jotain muuta käyttöä sille 200 eurolle![]()
Korjaussarja makso 9 euroa per satula, eli remontille tuli hintaa 18 euroa
kokonaista 18 euroa? ei perkele että on kallista

