w126 280SE:n tyhjäkäynnistä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
VilleH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ma 28.04.2003 14:31
Paikkakunta: Oulu

w126 280SE:n tyhjäkäynnistä

Viesti Kirjoittaja VilleH »

mulla on tuossa tyhjäkäynti noin. 1200 - 1300 ja sitten kun laittaa "vedon" päälle eli vaikka D:n niin laskee jonnekkin 900 kierrokseen eli onko tuo ihan normaalia? mistä tuossa säädetään tyhjäkäynti? on meinaan vähän enempi tavaraa konehuoneessa kuin edellisessä pirssissä :D
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: w126 280SE:n tyhjäkäynnistä

Viesti Kirjoittaja Aku P »

VilleH kirjoitti:mulla on tuossa tyhjäkäynti noin. 1200 - 1300 ja sitten kun laittaa "vedon" päälle eli vaikka D:n niin laskee jonnekkin 900 kierrokseen eli onko tuo ihan normaalia? mistä tuossa säädetään tyhjäkäynti? on meinaan vähän enempi tavaraa konehuoneessa kuin edellisessä pirssissä :D
Aika korkea on tyhjäkäynti. Mulla on kutoskoneessa (vaikka taitaa erityyppinen ollakin, vai onko?) tyhjäkäynti noin 1000 r/min. Pykälä päällä tipahtaa sitten 500-600 r/min vaiheille.

Vastaus kysymykseen: kyllä kierrosten kuuluu tipahtaa kun D työnnetään silmään, silloin on tavallaan "veto päällä".
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
VilleH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ma 28.04.2003 14:31
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja VilleH »

niinno kutonenhan se tuoki on :? nuissahan on automaatti imu niin voisikohan se jäähä päälle? on tuo kyllä liian korkea tyhjäkäynti tietäis vaan että mistä sitä säädetään niin vois kokeilla puottaa alemmas
Rise
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Pe 25.04.2003 09:55
Paikkakunta: Oulu

Tyhjäkäynnin säätö

Viesti Kirjoittaja Rise »

Ruiskukoneessa taitaa tyhjäkäynnin säätö olla ilmanputsrin keskellä.
Tasakärkinen pitkä meisseli, että yltää säätöruuviin.
Jäälin autosäätö on Oulun aulueella ykköskorjaamo tällaisissa asioissa.
Ja edullinen paikka. Tekee ne muutakin remppaa. Tällä hetkellä sinne
on kolmen viikon jonot.
Itse korjaankin suurimman osan autojeni vioista, muta kun ammattitaito loppuu , niin vien sinne.
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Re: w126 280SE:n tyhjäkäynnistä

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Aku P kirjoitti: Mulla on kutoskoneessa (vaikka taitaa erityyppinen ollakin, vai onko?)
Onhan se eri tyyppiä eli 280 on M110 eli kaksinokkainen ja oli markkinoilla W126:n kuorissa '79 - '85. Faceliftin jälkeinen kutonen W126:ssa on se tuttu M103. Aivan eri myllyt ovat kaiken kaikkiaan.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Re: w126 280SE:n tyhjäkäynnistä

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Aku P kirjoitti: Aika korkea on tyhjäkäynti. Mulla on kutoskoneessa (vaikka taitaa erityyppinen ollakin, vai onko?) tyhjäkäynti noin 1000 r/min. Pykälä päällä tipahtaa sitten 500-600 r/min vaiheille.

Vastaus kysymykseen: kyllä kierrosten kuuluu tipahtaa kun D työnnetään silmään, silloin on tavallaan "veto päällä".
Onko sulla siinä TE:ssä 1000r tyhjäkäynti?
Sekin on liian korkea. Normaali olis M103:ssa 650-750 N-päällä.
KE-jetronicin tyhjäkäyntiä ei kyllä kotikonstein säädetäkkään. Mielestäni siinä siis täytyy olla jotain vikaa tai kierrokset on keinotekoisesti nostettu 1000:een. Tästä taas tulee mieleen vian piilottelu, esim. kierrosten heijaus ja nokka-akselivika.

Jos itse nostan kaasulla M103:n tyhjäkäynnin 1000:een, tuntuu kone jo huutavan :)
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Vikana voisi olla sama kuin minun 500Se:n koneessa, jonka oireet olivat samanlaisia talvisäilytyksen jälkeen. Kokeileppa ruuvarin/kuusiokoloavaimen kärjellä painaa ruiskun päällä olevaa säätöruuvia ( seoksen säätö ruuvi, se mikä on uutena tulpattu sinisellä muovi tulpalla ja sijaitsee ilmanputsarissa olevan säätöreijän alla) pari kertaa. Mulla oli ilmeisesti jokin läppä tms. juuttunut seisonnassa kiinni, koska nyt ei enään vikaa ole.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: w126 280SE:n tyhjäkäynnistä

Viesti Kirjoittaja Aku P »

W126 kirjoitti:Onko sulla siinä TE:ssä 1000r tyhjäkäynti?
Sekin on liian korkea. Normaali olis M103:ssa 650-750 N-päällä.
KE-jetronicin tyhjäkäyntiä ei kyllä kotikonstein säädetäkkään. Mielestäni siinä siis täytyy olla jotain vikaa tai kierrokset on keinotekoisesti nostettu 1000:een. Tästä taas tulee mieleen vian piilottelu, esim. kierrosten heijaus ja nokka-akselivika.

Jos itse nostan kaasulla M103:n tyhjäkäynnin 1000:een, tuntuu kone jo huutavan :)
Ei se nyt ihan tuhatta taida oikeasti olla, olisiko mittarin mukaan lämpimässä koneessa vaihde vapaalla joku 800 kieppiä. Mittarin näyttötarkkuuden + jaotuksen huomioiden uskoisin, että suht samoissa pyörii kuin teikäläiselläkin. Ainakaan käynti ei poikkea muista vastaavista. Paitsi siitä Jukan koneesta, missä ilmeisesti ei kierrokset heijaa sitäkään vähää kuin näiden enemmistössä... 8)
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Re: w126 280SE:n tyhjäkäynnistä

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Aku P kirjoitti:
W126 kirjoitti:Onko sulla siinä TE:ssä 1000r tyhjäkäynti?
Sekin on liian korkea. Normaali olis M103:ssa 650-750 N-päällä.
KE-jetronicin tyhjäkäyntiä ei kyllä kotikonstein säädetäkkään. Mielestäni siinä siis täytyy olla jotain vikaa tai kierrokset on keinotekoisesti nostettu 1000:een. Tästä taas tulee mieleen vian piilottelu, esim. kierrosten heijaus ja nokka-akselivika.

Jos itse nostan kaasulla M103:n tyhjäkäynnin 1000:een, tuntuu kone jo huutavan :)
Ei se nyt ihan tuhatta taida oikeasti olla, olisiko mittarin mukaan lämpimässä koneessa vaihde vapaalla joku 800 kieppiä. Mittarin näyttötarkkuuden + jaotuksen huomioiden uskoisin, että suht samoissa pyörii kuin teikäläiselläkin. Ainakaan käynti ei poikkea muista vastaavista. Paitsi siitä Jukan koneesta, missä ilmeisesti ei kierrokset heijaa sitäkään vähää kuin näiden enemmistössä... 8)
Äsken tarkastin vielä omasta. Kylmänä tai +15 asteisena, oli kierrokset 900. Koneen lämmettyä tippu tuonne 600-700. Selvästi kuitenkin lähempänä 500 viivaa, kun 1000:n. D-päällä, kierroksia on ehkä 550r.
Pakokaasuanalyysissa oli kuumassa koneessa n.680r/min. Eli kierroslukumittari on tarkka.
VilleH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ma 28.04.2003 14:31
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja VilleH »

Tuo on aina huollettu jäälin autosäädössä :) voihan tuo kyllä johtua siitä seisonnastakin ku tuo oli noin vuoden seisonnassa. Pittää tänään kokeilla sääjellä tota jos töiltä kerkeää :roll:
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Re: w126 280SE:n tyhjäkäynnistä

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Aku P kirjoitti: Ainakaan käynti ei poikkea muista vastaavista. Paitsi siitä Jukan koneesta, missä ilmeisesti ei kierrokset heijaa sitäkään vähää kuin näiden enemmistössä... 8)
Kun kylmänä käynnistää niin ensimmäiset parikymmentä sekuntia kone pyörii siellä vähän alta 1000 rpm (talvella kovalla pakkasella n. 1200 ja vähän kauemmin). Siitä se asettuu n. 700 rpm tuntumaan mittarin lukematarkkuuden puitteissa. Ja tuossa se viisari sitten pysyy kuin tatti ja p**ka Junttilan tuvan seinässä.
Olisiko muuten tuolla heijaamattomuudella jotain tekemistä kombinaation manuaali/M103 vs. automaatti/M103 kanssa? Voisi nimittäin olla, että tomaatin käyntivastukset vaihtelevat olosuhteiden mukaan huomattavasti enemmän kuin kovalla askilla :shock: Forumillahan otos manuvehkeistä on varsin pieni verrattuna tomaatteihin.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Re: w126 280SE:n tyhjäkäynnistä

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Jukka N. kirjoitti:
Aku P kirjoitti: Ainakaan käynti ei poikkea muista vastaavista. Paitsi siitä Jukan koneesta, missä ilmeisesti ei kierrokset heijaa sitäkään vähää kuin näiden enemmistössä... 8)
Kun kylmänä käynnistää niin ensimmäiset parikymmentä sekuntia kone pyörii siellä vähän alta 1000 rpm (talvella kovalla pakkasella n. 1200 ja vähän kauemmin). Siitä se asettuu n. 700 rpm tuntumaan mittarin lukematarkkuuden puitteissa. Ja tuossa se viisari sitten pysyy kuin tatti ja p**ka Junttilan tuvan seinässä.
Olisiko muuten tuolla heijaamattomuudella jotain tekemistä kombinaation manuaali/M103 vs. automaatti/M103 kanssa? Voisi nimittäin olla, että tomaatin käyntivastukset vaihtelevat olosuhteiden mukaan huomattavasti enemmän kuin kovalla askilla :shock: Forumillahan otos manuvehkeistä on varsin pieni verrattuna tomaatteihin.
Automaatti tosiaan vastustaa enemmän, kun manuaali. Varsinkin kylmänä vaihteiston öljyt on jähmeät ja alipaineet koneessa isolla. Sen näkee economy-mittaristakin. Kierroksiin ei sinällään varmaan hirveesti vaikuta, kun systeemi kuitenkin pyrkii pitämään kierrokset vakiona. jos mulla on 680r ja sulla n.700, käytännössä samoissa ne sitten on, vaikka mulla onkin automaatti.
VilleH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ma 28.04.2003 14:31
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja VilleH »

Kattelin sitä ruuvia mikä on ilmanputsarin keskellä niin jumissahan se oli nytten ku sitä ruuvia painaa alaspäin niin kierroksetkin laskee mutta eise ruuvi kyllä ala mihinkään päin pyörimään :?
VilleH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ma 28.04.2003 14:31
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja VilleH »

PRKL PRKL PRKL :cry: kylläse tyhjäkäynti alko säätymään mutta sitten säädin vahingossa liian alas niin se sammu eikä lähde enään kirveelläkään käyntiin vaikka miten ruuvailee kattelin tulpat niin kaikki oli ihan läpimärkiä ja ovat näköjään muutenkin ihan vaihtokunnossa no kuivasin ne mutta ei siltikään lähe käymään :cry: ja nyt alko sitte tuleen vettäki ku saavista kaataen :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
Avatar
Jone M
Valvoja
Valvoja
Viestit: 423
Liittynyt: Su 16.03.2003 17:33
Paikkakunta: Tornio

Hopsis,

Viesti Kirjoittaja Jone M »

Ei se 280 koneessa siinä ilmanpuhdistajan keskellä ole se säätö vaan sellainen isokantainen ruuvi moottorin ,edestä katsottuna, oikealla puolen. Ilmanpuhdistajan alla. Pitkällä meisselillä yltää.
VilleH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ma 28.04.2003 14:31
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja VilleH »

jahas eli olen vetäny seokset vituralleen :cry: ei tässä muuten mitään mutta kusee urakka jos ei pääse huomenna töihin
Avatar
Jone M
Valvoja
Valvoja
Viestit: 423
Liittynyt: Su 16.03.2003 17:33
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Jone M »

no voi helv..... ja oot tietty ruuvannu eestaas ettei sulla ole hajuakaan missä kohtaa se ruuvi oli?
VilleH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ma 28.04.2003 14:31
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja VilleH »

kyllämä luulin muistavani sen oikeen kohan :oops: pittää pian mennä uudelleen pihalle värkkäämään ku ois pikku pakko saaha kuntoon että ei tartte huomenna mennä taksilla ees taas
VilleH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ma 28.04.2003 14:31
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja VilleH »

ilmeisesti meni kaikki vituiksi ei vissiin muu autakku viiä johonki liikkeeseen
Avatar
SEV8
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 397
Liittynyt: Ti 25.03.2003 00:22
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Viesti Kirjoittaja SEV8 »

Soita aamulla Korjaamo "sensuroitu". Vuosikymmenien kokemus Mersuista, saat autosi kuntoon. Jono on toki pitkä. Merkkiliikkeessä ei näistä vanhemmista ymmärretä enää juuri mitään.
Viimeksi muokannut SEV8, Ke 28.05.2003 13:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
VilleH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ma 28.04.2003 14:31
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja VilleH »

Nonni nyt on auto taas kunnossa tai ainakin luulen niin :) nyt sitten sain jopa säädettyä ne kiekatki niin nyt ne on vapaalla noin 800-900 ja veto päällä 600-700. Se on muuten totta että esim veholla eivät ymmärrä mitään niistä mersuista mitkä eivät ole enään myynnissä
Avatar
Jone M
Valvoja
Valvoja
Viestit: 423
Liittynyt: Su 16.03.2003 17:33
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Jone M »

löytykö se ruuvi sieltä mihin vinkkasin?
VilleH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ma 28.04.2003 14:31
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja VilleH »

Siellähän se oli niinku sanoit, meni ehkä vähän liianki las nyt tyjäkäynti ku vaihe päällä o jotain 550
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Ihan hyvä

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Kuulostaa hyvältä tuo 550 vaihde päällä. Ei se liian matala ole. Mullakin on samaa luokkaa. Ihan viisarin verran 500:sta ylöspäin. Kommeemmin vaan hörpöttelee :)
Wellutenhunen
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ti 12.02.2013 15:02

Re: w126 280SE:n tyhjäkäynnistä

Viesti Kirjoittaja Wellutenhunen »

Mulla on omassa merssussa sama vika. Eli Parkki asennossa ja vapaalla kierokset jottain 1100/1200rpm. Sitte d:llä tippuu normaaliin.. nii kerrotteko tarkasti mistä sai kierroksia alemmas..
Jotkut on epäilleet että pukkaa automaattiryyppyä päälle ku lämpöjä ei oo tarpeeksi. todenperäisyyttä näihin väitteisiin en tiedä..
O-P
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Su 06.03.2011 09:55
Paikkakunta: Lahti

Re: w126 280SE:n tyhjäkäynnistä

Viesti Kirjoittaja O-P »

Minkä mallinen ja millä moottorilla autosi on?
Wellutenhunen
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ti 12.02.2013 15:02

Re: w126 280SE:n tyhjäkäynnistä

Viesti Kirjoittaja Wellutenhunen »

W126 280se vuosmallia 85
O-P
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Su 06.03.2011 09:55
Paikkakunta: Lahti

Re: w126 280SE:n tyhjäkäynnistä

Viesti Kirjoittaja O-P »

Virranjakajan takana on valkoinen ruuvi suunnattuna eteen yläviistoon. Saa käännettyä pitkällä ja leveällä tasapäisellä meisselillä.
Wellutenhunen
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ti 12.02.2013 15:02

Re: w126 280SE:n tyhjäkäynnistä

Viesti Kirjoittaja Wellutenhunen »

Pyörittelin sitä valakosta muovista ruuvia, nii ei tapahtunu mittään..
Vastaa Viestiin