w123 takatukivarren puslan vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

w123 takatukivarren puslan vaihto

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Aikasemminkin on otettu puheeksi
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... tukivarren
mutta silti pientä vinkkiä vaihto-operaatioon kaivataan.

Epäselväksi jäi, pitääkö apurunko hissata kokonaan vai osittain alas, jotta pääsee takatukivarren ulompaan kiinnitykseen käsiksi. Vai riittääkö, että apurungon etupäästä vaan toiselta puolelta irrottaa varovasti tunkin avulla. Mites sitte eteenpäin: Onnistuisko esim. toisella tunkilla nostaa tukivarren etupäätä, kun puslien pultit on aukaistu?? Miten onnistuu koko apurungon laskeminen: perän alle tunkki, mutta entäs etupäät? Nehän pitäis saada kans alas. Vai pitääkö olla kolme tunkkia...

Jos jousen irrottaa, pääseekö sitte esim. irrottamaan ton tukivarren kokonaan etupäästään ja muljauttamaan paremmin esille?

Mistäs vois saada semmosen hyvän jousenpuristimen mallia MB kohtuulliseen hintaan?

Kertokaas paras tapa hoitaa homma.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Antti L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: To 08.04.2004 11:13
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Antti L. »

Yksi tapa vaihtaa se pusla on, että pudotat koko akseliston alas ja vaihdat sen sitten kun se on helpompi käsitellä.

Akseliston pudotus onnistuu kyllä yhdelläkin tunkilla, jos on joku kaverina. Auto pukkien varaan, apurungot irti (apuna tunkki), tunkki perän alle, perä irti ja laskee koko paketin alas. Paketin takaisin saa kun nostaa koko akseliston ylös lähelle oikeaa kohtaa, laittaa apurungot kiinni ja lopuksi tunkkaa perän paikalleen ja pulttaa kiinni.

Jotenkin noin se menee ja aika nopeasti. :wink:
Ihan vain näin mersumiesten kesken...

w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Hitsit, että kuulostaa helpolta. Mutta...
laitan83 kirjoitti: Akseliston pudotus onnistuu kyllä yhdelläkin tunkilla, jos on joku kaverina. Auto pukkien varaan, apurungot irti (apuna tunkki),
Apurungon etupäät irti: siis varmaan jätetään kannatukseen kuitenkin molemmilta puolilta. Ei kai voi laskea roikkumaan perän varassa? Tunkkia kuitenkin tarvii perän laskemisessa.

Entäs, jos ei oo pukkeja (siis päälle ajettavia), pääseekö noihin tukivarsiin käsiks silloinkin vai jääkö jouset vielä puristamaan liikaa?
laitan83 kirjoitti:tunkki perän alle, perä irti ja laskee koko paketin alas.
Jos etupää roikkuu (tai siis on laskettu jo) voin kuvitella perän laskemista, mutta mites, jos pitäis saada koko paketti sillee suht tasasesti alas?
laitan83 kirjoitti:Paketin takaisin saa kun nostaa koko akseliston ylös lähelle oikeaa kohtaa, laittaa apurungot kiinni ja lopuksi tunkkaa perän paikalleen ja pulttaa kiinni.
Nii, pitää vissiin ottaa kardaani perästä irti kans, että perä mahtuu laskeutumaan kunnolla?
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

...

Viesti Kirjoittaja jarski »

Vaihdoin joskus puslan siten, että otin koko tukivarren pois. Laskin vain takakelkkaa alas, että sain sen tukivarren ulomman pultin pois. Samalla jousikin löystyy vähän, sitä ei paljoa tarvitse puristaa kasaan. Mulla oli puristimena ihan itse tehty malli, joka ei tosiaan ollut mistään turvallisimmasta päästä, mutta sillä sai puristettua jousta tarvittavan määrän kasaan :roll:


Tukivarresta otin puslan pois sahaamalla sen halki rautasahalla, siis sen puslan. Terä irti rautasahasta, pujottaa sen puslan läpi, saha kokoon ja sahaa puslan halki. Irtoaa leikiten sitten..
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Jarski, sultahan sain saman vihjeen aikasemminkin. Kiitos siitä. Mut vielä tarkennus, laskitko koko kelkan alas, vai pelkästään toista reunaa? Ajatus vaan on koko ajan ollu, että voiko kelkkaa roikottaa jostain kulmasta tai etupäästä rikkomatta esim takapään kiinnitystä?

Korjaantuko muuten sulla puslan vaihdon jälkeen käsijarrun pitävyys? Kävi vaan mielessä, kun mulla on samainen vika, eli käsijarru ei pidä just siinä pyörässä, missä on se väljä pusla. Mitään selvää ja näkyvää syytä en löytänyt jarrukengistä, vivuista tai vaijerista ja ajattelinkin sen johtuvan siitä, että takapyörä on vinossa -> toisen puolen vaijeri vetää pyörän lukkoon, mutta tällä väljällä puolella taitaa vaan antaa puslasta periksi, eikä pääse lukkiutumaan ollenkaan. Tai sit vaan on vaijeri ja vivut kuitenkin jumissa :roll:
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Antti L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: To 08.04.2004 11:13
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Antti L. »

Ajattelin silleesti, että auton perä ylös, tukipukkien varaan. Tunkki on perän alla ja irroitetaan apurungon päät ja siinä ei tunkki ole aivan välttämätön, mutta luo turvaa. Apurungon päät siis jätetää roikkumaan ja tunkki tukee perää. Irroitetaan perän kiinnitys ja tietenkin vakaajan kiinnitykset sekä kardaani. Lasketaan paketti kaverin kanssa alas. Suurta vahinkoa ei tapahdu vaikka se putoaisi, jos on renkaat paikallaan. Tarkemmin ajatellen, jos ei ole pulttikonetta, niin hommassa saattaa mennä jokin tovi.

Itse kokeilisin kuten Jarski, auton perä ylös nostettuna pukkien varassa. Tunkki perän alle ja takakiinnitys auki. Tunkkia laskemalla kelkka laskeutuu. Ehkä vielä iskarit ja jarruletkut irti, niin kelkka tulee vieläkin alemmaksi. Sitten taitaa jouset lähteä jopa ilman jousipuristimia, ainakin itsellä kävi niin. Jos tarttee puristaa, niin se on aika vähäistä. Tämän jälkeen uskoisin sen tukivarren (ja puslan) irroituksen olevan aika helppoa. Jarskin viestistä päätellen.
Laskin vain takakelkkaa alas, että sain sen tukivarren ulomman pultin pois.
Ihan vain näin mersumiesten kesken...

w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Kiitti ohjeista. Taidanpa uskaltaa roikottaa sitä kelkkaa sitte, jos kerran tekin. :wink: Öö, vielä pitää koittaa udella, että mihinkäs tuet pukit, jos kelkka pitää saada pois? (jos ei oo päälleajettavia pukkeja) Vai poikittaispalkkiin, jossa perä on kiinni?

Täytyy yrittää jossain vaiheessa tehdä tuo homma. Käyttöauton roplaus vaan on siitä inhottavaa, että pitää tarkasti suunnitella milloin, missä ja miten homman tekee, että saa taas nopeesti ajoon. Jos olis harrastepeli ja paikka, vois hommaa tehdä pikkuhiljaa ja itse pähkäillen ja tutkien. :(

Taannoin asentelin uudet taka-akseliston etupään kumit, mutta vaikka laskin vaan yhden kulman alas kerrallaan varovasti tunkin avulla, meni senkin takaisin kohdistamisen töhöilyssä jokunen tovi... :roll: Noo, toisella kerralla on hommat aina helpompia.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

joo, sitä toista reunaa laskin vain alas. Muttan en nyt millään jaksa muistaa, otinko myös ne perän pultit irti pohjasta :oops:

Mulla auto oli montun päällä ja pullotunkki(a) apuna..
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
Antti L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: To 08.04.2004 11:13
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Antti L. »

Pukit voit laittaa ihan siihen poikittaispalkkiin missä se perä on, kuten arvelitkin. Tai sitten kallistuksenvakaajien kiinnityskohtaan. Kuhan on vaan riittävän tukeva kohta..
Ihan vain näin mersumiesten kesken...

w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Noniin, takatukivarren pusla tuli nyt sitte vaihdettua kotipihan autokatoksen sepelillä. :shock: Hyvinhän tuo sitten lopulta onnistui, vaikka koko homma oli kaatua taas työkalujen puutteeseen, kun ei vaan yksinkertaisesti lähteny kardaanin jumbomutteri auki ja takatukivarren sisemmän nivelen pultti ei tietysti mahtunut tulemaan ulos poistamatta kardaanin taaempaa rättilaippaa...

Ja paikat on pikkusen kipeenä huonoista työasennoista auton pohjan ja sepelin välissä... Mutta, kaikenlaiset kolinat loppui kertaheitolla. Uskomatonta, miten kiva ajaa kolinattomalla autolla! Ja käsittämätöntä, että osa vaihdetta vaihtaessa kuuluvasta kolahduksesta katosi saman tien. Minä kun luulin, että ääni olisi tullut perästä. Puslan lisäksi tuli samalla vaihdettua myös noi takakelkan etupään kiinnityksen holkitkin, mikä varmaan auttoi kans osaltaan poistamaan kolinoita.

Olin varma, että takatukivarren uloimman puslan keskiholkki olis ollu kulunu ihan soikeeksi tai hävinnyt suurinpiirtein kokonaan, mutta hämmästys olikin suuri, kun keskiholkki oli melkein välyksetön pultin kanssa. Tosin holkki oli irronnut ympäröivästä kumista, mikä sitte jotakin kautta aiheutti myös kolinaa takapyörän heilumisen lisäksi... :roll:

Millä työkaluilla ootte muuten ottanu ton kardaanin keskimutterin auki? Kaupoista kun ei tunnu löytyvän 46 mm kiintoavainta ainakaan järjelliseen hintaan ja jakoavaimienkin kanssa on vähän niin ja näin (joko liian pieniä tai sairaan kalliita). Putkipihdeillä yritin, mutta suurempien tuhojen välttämiseksi lopetin yritykset alkuunsa.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
JYYRÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: To 29.01.2004 21:06
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

"jumbo mutteri"

Viesti Kirjoittaja JYYRÄ »

Se kardaanin jumbomutteri aukee näpäkästi putkitongeilla jos on kunnolliset.
Pitää vaan laittaa ne pihit oikein päin siihe mutteriin ja vääntää ensiks auki päin niin että koko autoliikkuu. Sit kun on max. asennossa väännetään kiinnipäin niin että auto liikkuu taas ja annetaan tonkien kääntyä niin kauan että ottaa auton pohjaan kiinni, jolloin auton liikemassa aukasee mutterin.
Niin mä sain sen auki...
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
Vastaa Viestiin