603 öljynpaineista?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
teem085
Mersumies
Mersumies
Viestit: 525
Liittynyt: Ti 14.10.2008 18:40
Paikkakunta: Oulu

603 öljynpaineista?

Viesti Kirjoittaja teem085 »

Alkanut öljynpaineet laskemaan,aikaisemmin pysyivät 1 yläpuolella ja nyt laskevat välillä 0,8-0,7.

Paineethan sai laskea johonkin 0,3 ennen kuin pitää alkaa huolestumaan...
Mitkä tekijät vaikuttavat paineisiin?
Joku riisikuppi:(
EX
300TDT-94-(PPD)
W124 200D-90-(PPD)
W124 230E-90-
VW Golf-90-
Mazda 323-97-
mazda 626-95-
Mazda 626-90-
Mazda 626-88-
VW Jetta-86-
Toyota Carina-84-
W124 200D-89-
W123 240D-84-
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Re: 603 öljynpaineista?

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

Suurin vaikuttaja öljyn joutokäyntipaineisiin tunttuu olevan öljyn kuuma viskositetti + öljynlämpö. Tai sitten pumppu tai mittari vika, omien kokemusten mukaan edes laakeri vika ei laskea painetta kuin juuri havaittavasti.
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: 603 öljynpaineista?

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

teem085 kirjoitti:.
Mitkä tekijät vaikuttavat paineisiin?
Ja tyhjäkäyntikierrosluku. Paineenrajoitusventtiili vuotaa?
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 603 öljynpaineista?

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Terve!

Kuvaanpa hieman omia viimeaikaisia kokemuksiani tuosta 602:sta...

Minulla oli termarivika, mikä päästi moottorilämmön likeelle 100-asteen viivaa motarilla paahdettaessa (taannoin pääsin jopa yli 100). Ajetteassa motarilta pois, tyhjäkäynnillä paineet putosivat alimmillaan hieman yli yhteen ja tuolla reilun 100-asteen koneella jopa tuonne 0.3-0.5 -tasolla.

Vaihdoin ehjän termarin, jolloin lämmöt pysyvät kuin nakutettuna 85-asteessa, mistä seurasi tyhjäkäyntipaineet 1,5 korvilla. Vaihdoin vielä öljytkin 5W50:iin ja nyt paineet pysyttelevät kahden pinnassa, usein jopa 2,5:ssä. Taisi myyjän toimesta vaihdetut öljyt olla vähän huonompilaatuisia.. :roll:
Terveisin
Tero
teem085
Mersumies
Mersumies
Viestit: 525
Liittynyt: Ti 14.10.2008 18:40
Paikkakunta: Oulu

Re: 603 öljynpaineista?

Viesti Kirjoittaja teem085 »

Mulla pysyy lämmöt tuossa 85 asteessa koko ajan ja öljytki pitäs olla hyvät(rally formula 5w50). missä paineenrajoitusventtiili sijaitsee?
Joku riisikuppi:(
EX
300TDT-94-(PPD)
W124 200D-90-(PPD)
W124 230E-90-
VW Golf-90-
Mazda 323-97-
mazda 626-95-
Mazda 626-90-
Mazda 626-88-
VW Jetta-86-
Toyota Carina-84-
W124 200D-89-
W123 240D-84-
Avatar
roiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: To 24.02.2005 17:09
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 603 öljynpaineista?

Viesti Kirjoittaja roiala »

Mulla on rally formuloilla öljynvaihtovälin alussa kuumanakin yli 2bar tk paineet, vaihtovälin (7500km) lopulla pitkän peräkärryn vedon jälkeen 1,5 ja termari toimii norm eli lämmöt ei nouse mutta silti öljyn lämpö mitä ilmeisimmin pitkän vedätyksen tuloksena esim ison kärryn kanssa, ison mäen jälkeen tai motarilla paahtamisen tuloksena.

Nyt vaihdoin öljymerkiä, saapas nähdä miten paineet käyttäytyy kun on 5w40 öljyt nyt.
300td -91, manuaali.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: 603 öljynpaineista?

Viesti Kirjoittaja napa »

teem085 kirjoitti:Alkanut öljynpaineet laskemaan,aikaisemmin pysyivät 1 yläpuolella ja nyt laskevat välillä 0,8-0,7.

Paineethan sai laskea johonkin 0,3 ennen kuin pitää alkaa huolestumaan...
Mitkä tekijät vaikuttavat paineisiin?
koneen kierrokset olis hyvä ilmoittaa myös... tyhjäkäynnillä (650 rpm) tuo 0.7 on vielä hyväksyttävä, mutta 4000 rpm sama paine on hälyttävän alhainen...

ja mitä öljyä käytät... 5W-30 on turha verrata 10w-60 öljyyn paineiden osalta...

paineisiinhan vaikuttaa pääasiassa öljyn viskositeetti, öljyn lämpötila ja koneen kunto, niin ja tietysti myös se paljonko niillä öljyillä on ajettu... uudella öljyllä paineet helposti tuplat siitä mitä 5000 km ajetuilla... esim. oman 300E:n öljynpaineet on öljyn lisäyksen jälkeen kuumallakin koneella 1.5 bar tyhjäkäynnillä, mutta jo 1000 km ajo pudottaa tyhjäkäynnillä paineet siihen n. 1 bar. huom. mun ei siis tarvitse enää vaihtaa öljyjä, riittää kun lisää puuttuvan määrän n. 3000-5000 km välein (yleensä 2-3 litraa) :D ja öljynä valvolinen VR1 racing 20W-50 :P joka tuntuu olevan ainoa halppis öljy joka vielä koneessa pysyy edes välttävästi (shell helix 5w-40 öljyä tuo söi 4 ltr/1000 km :shock: )

toisaalta ei ne öljynpaineetkaan kerro vielä mitään koneen kunnosta tai öljyjen hyvyydestä :roll: kyllä minäkin saisin niin paksua öljyä hankittua, että tyhjäkäynnilläkin paineet napittais 3 kilossa, mutta ei se silti sitä tarkoittaisi, että kone olis kunnossa tai öljyt hyviä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
JanneVillePetteri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 372
Liittynyt: Pe 11.12.2009 22:48

Re: 603 öljynpaineista?

Viesti Kirjoittaja JanneVillePetteri »

Joo,toi on kyl ihan totta,se viskositeetti öljyssä vaikuttaa kyllä todella paljon..Noin barin verran huomaa
kyllä eroa juuri vaihdetulla ja muutaman tonnin ajetulla öljyllä.
Tuossa ei jutun alussa mainittu minkälaisella aikavälillä paineet on tippunut? Eikö luonnollinen kuluminen voisi
tulla kyseeseen? Itse erehdyin kokeilemaan 5w-40 öljyä niin öljynkulutus kyllä tuplaantui! Nyt on 10w-40 pysynyt
jotenkin koneessa.Jonkun verran saa lisätä kun tuo kannentiiviste vuotaa ulospäin.. :cry:
Vastaa Viestiin