603 öljynpaineista?
603 öljynpaineista?
Alkanut öljynpaineet laskemaan,aikaisemmin pysyivät 1 yläpuolella ja nyt laskevat välillä 0,8-0,7.
Paineethan sai laskea johonkin 0,3 ennen kuin pitää alkaa huolestumaan...
Mitkä tekijät vaikuttavat paineisiin?
Paineethan sai laskea johonkin 0,3 ennen kuin pitää alkaa huolestumaan...
Mitkä tekijät vaikuttavat paineisiin?
Joku riisikuppi:(
EX
300TDT-94-(PPD)
W124 200D-90-(PPD)
W124 230E-90-
VW Golf-90-
Mazda 323-97-
mazda 626-95-
Mazda 626-90-
Mazda 626-88-
VW Jetta-86-
Toyota Carina-84-
W124 200D-89-
W123 240D-84-
EX
300TDT-94-(PPD)
W124 200D-90-(PPD)
W124 230E-90-
VW Golf-90-
Mazda 323-97-
mazda 626-95-
Mazda 626-90-
Mazda 626-88-
VW Jetta-86-
Toyota Carina-84-
W124 200D-89-
W123 240D-84-
Re: 603 öljynpaineista?
Suurin vaikuttaja öljyn joutokäyntipaineisiin tunttuu olevan öljyn kuuma viskositetti + öljynlämpö. Tai sitten pumppu tai mittari vika, omien kokemusten mukaan edes laakeri vika ei laskea painetta kuin juuri havaittavasti.
Muualla nimimerkillä Turbiini
87 s124 300td ja Toyota
87 s124 300td ja Toyota
Re: 603 öljynpaineista?
Ja tyhjäkäyntikierrosluku. Paineenrajoitusventtiili vuotaa?teem085 kirjoitti:.
Mitkä tekijät vaikuttavat paineisiin?
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: 603 öljynpaineista?
Terve!
Kuvaanpa hieman omia viimeaikaisia kokemuksiani tuosta 602:sta...
Minulla oli termarivika, mikä päästi moottorilämmön likeelle 100-asteen viivaa motarilla paahdettaessa (taannoin pääsin jopa yli 100). Ajetteassa motarilta pois, tyhjäkäynnillä paineet putosivat alimmillaan hieman yli yhteen ja tuolla reilun 100-asteen koneella jopa tuonne 0.3-0.5 -tasolla.
Vaihdoin ehjän termarin, jolloin lämmöt pysyvät kuin nakutettuna 85-asteessa, mistä seurasi tyhjäkäyntipaineet 1,5 korvilla. Vaihdoin vielä öljytkin 5W50:iin ja nyt paineet pysyttelevät kahden pinnassa, usein jopa 2,5:ssä. Taisi myyjän toimesta vaihdetut öljyt olla vähän huonompilaatuisia..
Kuvaanpa hieman omia viimeaikaisia kokemuksiani tuosta 602:sta...
Minulla oli termarivika, mikä päästi moottorilämmön likeelle 100-asteen viivaa motarilla paahdettaessa (taannoin pääsin jopa yli 100). Ajetteassa motarilta pois, tyhjäkäynnillä paineet putosivat alimmillaan hieman yli yhteen ja tuolla reilun 100-asteen koneella jopa tuonne 0.3-0.5 -tasolla.
Vaihdoin ehjän termarin, jolloin lämmöt pysyvät kuin nakutettuna 85-asteessa, mistä seurasi tyhjäkäyntipaineet 1,5 korvilla. Vaihdoin vielä öljytkin 5W50:iin ja nyt paineet pysyttelevät kahden pinnassa, usein jopa 2,5:ssä. Taisi myyjän toimesta vaihdetut öljyt olla vähän huonompilaatuisia..

Terveisin
Tero
Tero
Re: 603 öljynpaineista?
Mulla pysyy lämmöt tuossa 85 asteessa koko ajan ja öljytki pitäs olla hyvät(rally formula 5w50). missä paineenrajoitusventtiili sijaitsee?
Joku riisikuppi:(
EX
300TDT-94-(PPD)
W124 200D-90-(PPD)
W124 230E-90-
VW Golf-90-
Mazda 323-97-
mazda 626-95-
Mazda 626-90-
Mazda 626-88-
VW Jetta-86-
Toyota Carina-84-
W124 200D-89-
W123 240D-84-
EX
300TDT-94-(PPD)
W124 200D-90-(PPD)
W124 230E-90-
VW Golf-90-
Mazda 323-97-
mazda 626-95-
Mazda 626-90-
Mazda 626-88-
VW Jetta-86-
Toyota Carina-84-
W124 200D-89-
W123 240D-84-
Re: 603 öljynpaineista?
Mulla on rally formuloilla öljynvaihtovälin alussa kuumanakin yli 2bar tk paineet, vaihtovälin (7500km) lopulla pitkän peräkärryn vedon jälkeen 1,5 ja termari toimii norm eli lämmöt ei nouse mutta silti öljyn lämpö mitä ilmeisimmin pitkän vedätyksen tuloksena esim ison kärryn kanssa, ison mäen jälkeen tai motarilla paahtamisen tuloksena.
Nyt vaihdoin öljymerkiä, saapas nähdä miten paineet käyttäytyy kun on 5w40 öljyt nyt.
Nyt vaihdoin öljymerkiä, saapas nähdä miten paineet käyttäytyy kun on 5w40 öljyt nyt.
300td -91, manuaali.
Re: 603 öljynpaineista?
koneen kierrokset olis hyvä ilmoittaa myös... tyhjäkäynnillä (650 rpm) tuo 0.7 on vielä hyväksyttävä, mutta 4000 rpm sama paine on hälyttävän alhainen...teem085 kirjoitti:Alkanut öljynpaineet laskemaan,aikaisemmin pysyivät 1 yläpuolella ja nyt laskevat välillä 0,8-0,7.
Paineethan sai laskea johonkin 0,3 ennen kuin pitää alkaa huolestumaan...
Mitkä tekijät vaikuttavat paineisiin?
ja mitä öljyä käytät... 5W-30 on turha verrata 10w-60 öljyyn paineiden osalta...
paineisiinhan vaikuttaa pääasiassa öljyn viskositeetti, öljyn lämpötila ja koneen kunto, niin ja tietysti myös se paljonko niillä öljyillä on ajettu... uudella öljyllä paineet helposti tuplat siitä mitä 5000 km ajetuilla... esim. oman 300E:n öljynpaineet on öljyn lisäyksen jälkeen kuumallakin koneella 1.5 bar tyhjäkäynnillä, mutta jo 1000 km ajo pudottaa tyhjäkäynnillä paineet siihen n. 1 bar. huom. mun ei siis tarvitse enää vaihtaa öljyjä, riittää kun lisää puuttuvan määrän n. 3000-5000 km välein (yleensä 2-3 litraa)



toisaalta ei ne öljynpaineetkaan kerro vielä mitään koneen kunnosta tai öljyjen hyvyydestä

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 372
- Liittynyt: Pe 11.12.2009 22:48
Re: 603 öljynpaineista?
Joo,toi on kyl ihan totta,se viskositeetti öljyssä vaikuttaa kyllä todella paljon..Noin barin verran huomaa
kyllä eroa juuri vaihdetulla ja muutaman tonnin ajetulla öljyllä.
Tuossa ei jutun alussa mainittu minkälaisella aikavälillä paineet on tippunut? Eikö luonnollinen kuluminen voisi
tulla kyseeseen? Itse erehdyin kokeilemaan 5w-40 öljyä niin öljynkulutus kyllä tuplaantui! Nyt on 10w-40 pysynyt
jotenkin koneessa.Jonkun verran saa lisätä kun tuo kannentiiviste vuotaa ulospäin..
kyllä eroa juuri vaihdetulla ja muutaman tonnin ajetulla öljyllä.
Tuossa ei jutun alussa mainittu minkälaisella aikavälillä paineet on tippunut? Eikö luonnollinen kuluminen voisi
tulla kyseeseen? Itse erehdyin kokeilemaan 5w-40 öljyä niin öljynkulutus kyllä tuplaantui! Nyt on 10w-40 pysynyt
jotenkin koneessa.Jonkun verran saa lisätä kun tuo kannentiiviste vuotaa ulospäin..
