KE-jetronic kaasuläpän asentotunnistin.
KE-jetronic kaasuläpän asentotunnistin.
Onko kyseinen värkki on/off-tyyppinen vai potentiometrityyppinen?
MB 190 -89 (ex)
MB 190E 2.3 -88 "Putte" (ex)
MB 300E -89 (ex)
MB 190D 2.5 -86
MB 190E 2.5-16 Turbo -90
MB Actros 2536 -03
MB 190E 2.3 -88 "Putte" (ex)
MB 300E -89 (ex)
MB 190D 2.5 -86
MB 190E 2.5-16 Turbo -90
MB Actros 2536 -03
Re: KE-jetronic kaasuläpän asentotunnistin.
Potentiometri-tyyppinen.Onkos käyntialueella rykimistä?Ja uuttahan saa kl-osien kautta kun soittaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: KE-jetronic kaasuläpän asentotunnistin.
Makia kirjoitti:Jos moottori käy huonosti tyhjäkäyntiä kylmänä ja lämpimänä kierrokset on yli 1000 rpm, niin yksi mahdollinen syy on kaasuläpän asentotunnistin.
Asentotunnistin tunnistaa kaasuläpän ääriasennot eli läppä kiinni/täysin auki asennot. Mikäli järjestelmä ei tunnista kaasuläppä kiinni asentoa ei se ohjaudu tyhjäkäyntitilaan. Asentotunnistin on helppo tarkistaa ohmimittarilla. Asentotunnistimen liittimen (kolmenapainen liitin, jossa keskellä maa, reunoilla kiinni/aukiasentojen navat) löydät kakossylinterin imuputken vierestä ilmanpuhdistimen alta.
Toinen mahdollinen syy korkeaan tyhjäkäyntiin on väärinpäin oleva apuilmamoottori (tyhjäkäyntimoottori). Apuilmamoottori löytyy kolmos ja nelos sylintereiden imuputkien välistä. Apuilmamoottorissa oleva nuoli pitää olla ylöspäin (eli putkiyhde, jossa on nuoli pitää kytkeä huohottimelta ja rikastussuuttimelta tulevaan putkeen). Omassa autossani oli em. vika kansiremontin jälkeen. Em. vian ei pitäisi vaikuttaa käynnistyvyyteen.
Apuilmamoottorissa on pyöriväluisti, jonka toimivuuden voit tarkastaa seuraavasti. 0 V jännitteellä luisti on kiinni, n. 4 V jännitteellä puoliksi auki ja 8 V jännitteellä täysinauki.
Nelinapaisen lämpötila-anturin ristikkäiset navat ovat yhteydessä toisiinsa (toiset navat ohjaavat KE-jettiä ja toiset sytytysyksikköä). Molemmat ristikkäiset navat antavat saman vastusarvon, joten liittimen asennolla ei ole väliä.
Lämpötila-anturin vastusarvot ovat seuraavat:
-20 ˚C 15,7 kΩ
-10 ˚C 9,2 kΩ
0 ˚C 5,9 kΩ
+10 ˚C 3,7 kΩ
+20 ˚C 2,5 kΩ
+30 ˚C 1,7 kΩ
+40 ˚C 1,18 kΩ
+50 ˚C 840 Ω
+60 ˚C 600 Ω
+70 ˚C 435 Ω
+80 ˚C 325 Ω
+90 ˚C 247 Ω
Re: KE-jetronic kaasuläpän asentotunnistin.
Joo sori ,nyt tuli mulla moka!
Puhuin edellä ilmamassamittarin potikasta vaikka kysyit tosiaan kaasuläpän asento tunnistimesta.
No se on kärkityyppinen joka tunnistaa tyhjis,keski ja täyskaasu asennon.Joka alueella kaksi yhdistyy tai kaikki katkeaa.Eli on/off kytkin.
Puhuin edellä ilmamassamittarin potikasta vaikka kysyit tosiaan kaasuläpän asento tunnistimesta.
No se on kärkityyppinen joka tunnistaa tyhjis,keski ja täyskaasu asennon.Joka alueella kaksi yhdistyy tai kaikki katkeaa.Eli on/off kytkin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: KE-jetronic kaasuläpän asentotunnistin.
Kiittää suuresti! Moottorinohjaus on tuohon omaani vaihdettu ja kaasuläpän akseli on hiukan kiero, kiitos jo konkurssiin menneen turbotusfirman. Kieroudesta johtuen ei anna kunnon astelukua kaasuläpän lähtiessä aukeamaan mikä taas aiheuttaa loikkaavan lähdön. Täytynee siis hommata jostain yleismallinen kaasuläppä tunnistimella tai tehdä sovitepala alkuperäisen alle jolloin saa vähän enemmän tilaa ja pystyy hyödyntämään alkuperäisen anturin paikan.
MB 190 -89 (ex)
MB 190E 2.3 -88 "Putte" (ex)
MB 300E -89 (ex)
MB 190D 2.5 -86
MB 190E 2.5-16 Turbo -90
MB Actros 2536 -03
MB 190E 2.3 -88 "Putte" (ex)
MB 300E -89 (ex)
MB 190D 2.5 -86
MB 190E 2.5-16 Turbo -90
MB Actros 2536 -03