KE-jetronic kaasuläpän asentotunnistin.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Pietu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: Ti 25.11.2003 21:26
Paikkakunta: Tampere

KE-jetronic kaasuläpän asentotunnistin.

Viesti Kirjoittaja Pietu »

Onko kyseinen värkki on/off-tyyppinen vai potentiometrityyppinen?
MB 190 -89 (ex)
MB 190E 2.3 -88 "Putte" (ex)
MB 300E -89 (ex)

MB 190D 2.5 -86
MB 190E 2.5-16 Turbo -90
MB Actros 2536 -03
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: KE-jetronic kaasuläpän asentotunnistin.

Viesti Kirjoittaja atlas »

Potentiometri-tyyppinen.Onkos käyntialueella rykimistä?Ja uuttahan saa kl-osien kautta kun soittaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
ari y
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: To 10.03.2005 21:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: KE-jetronic kaasuläpän asentotunnistin.

Viesti Kirjoittaja ari y »

Makia kirjoitti:Jos moottori käy huonosti tyhjäkäyntiä kylmänä ja lämpimänä kierrokset on yli 1000 rpm, niin yksi mahdollinen syy on kaasuläpän asentotunnistin.

Asentotunnistin tunnistaa kaasuläpän ääriasennot eli läppä kiinni/täysin auki asennot. Mikäli järjestelmä ei tunnista kaasuläppä kiinni asentoa ei se ohjaudu tyhjäkäyntitilaan. Asentotunnistin on helppo tarkistaa ohmimittarilla. Asentotunnistimen liittimen (kolmenapainen liitin, jossa keskellä maa, reunoilla kiinni/aukiasentojen navat) löydät kakossylinterin imuputken vierestä ilmanpuhdistimen alta.

Toinen mahdollinen syy korkeaan tyhjäkäyntiin on väärinpäin oleva apuilmamoottori (tyhjäkäyntimoottori). Apuilmamoottori löytyy kolmos ja nelos sylintereiden imuputkien välistä. Apuilmamoottorissa oleva nuoli pitää olla ylöspäin (eli putkiyhde, jossa on nuoli pitää kytkeä huohottimelta ja rikastussuuttimelta tulevaan putkeen). Omassa autossani oli em. vika kansiremontin jälkeen. Em. vian ei pitäisi vaikuttaa käynnistyvyyteen.

Apuilmamoottorissa on pyöriväluisti, jonka toimivuuden voit tarkastaa seuraavasti. 0 V jännitteellä luisti on kiinni, n. 4 V jännitteellä puoliksi auki ja 8 V jännitteellä täysinauki.

Nelinapaisen lämpötila-anturin ristikkäiset navat ovat yhteydessä toisiinsa (toiset navat ohjaavat KE-jettiä ja toiset sytytysyksikköä). Molemmat ristikkäiset navat antavat saman vastusarvon, joten liittimen asennolla ei ole väliä.

Lämpötila-anturin vastusarvot ovat seuraavat:

-20 ˚C 15,7 kΩ
-10 ˚C 9,2 kΩ
0 ˚C 5,9 kΩ
+10 ˚C 3,7 kΩ
+20 ˚C 2,5 kΩ
+30 ˚C 1,7 kΩ
+40 ˚C 1,18 kΩ
+50 ˚C 840 Ω
+60 ˚C 600 Ω
+70 ˚C 435 Ω
+80 ˚C 325 Ω
+90 ˚C 247 Ω
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: KE-jetronic kaasuläpän asentotunnistin.

Viesti Kirjoittaja atlas »

Joo sori ,nyt tuli mulla moka!
Puhuin edellä ilmamassamittarin potikasta vaikka kysyit tosiaan kaasuläpän asento tunnistimesta.
No se on kärkityyppinen joka tunnistaa tyhjis,keski ja täyskaasu asennon.Joka alueella kaksi yhdistyy tai kaikki katkeaa.Eli on/off kytkin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Pietu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: Ti 25.11.2003 21:26
Paikkakunta: Tampere

Re: KE-jetronic kaasuläpän asentotunnistin.

Viesti Kirjoittaja Pietu »

Kiittää suuresti! Moottorinohjaus on tuohon omaani vaihdettu ja kaasuläpän akseli on hiukan kiero, kiitos jo konkurssiin menneen turbotusfirman. Kieroudesta johtuen ei anna kunnon astelukua kaasuläpän lähtiessä aukeamaan mikä taas aiheuttaa loikkaavan lähdön. Täytynee siis hommata jostain yleismallinen kaasuläppä tunnistimella tai tehdä sovitepala alkuperäisen alle jolloin saa vähän enemmän tilaa ja pystyy hyödyntämään alkuperäisen anturin paikan.
MB 190 -89 (ex)
MB 190E 2.3 -88 "Putte" (ex)
MB 300E -89 (ex)

MB 190D 2.5 -86
MB 190E 2.5-16 Turbo -90
MB Actros 2536 -03
Vastaa Viestiin