W123 Ilmastointi
W123 Ilmastointi
Aion purkaa varaosaautosta ilmastoinnin ja siirtää sen omaani. Oliskohan jossain kytkentäkaavioita ilmastointiin, helpottais johtotöitä. Onkohan moisessa projektissa jotain mitä pitäis huomioida. Aion vaihtaa koko lämmityslaitekenno hässäkän kokonaan suurena mönttinä, koska tuntuu helpommalta kun ruveta repimään erikseen kennoa irti. Kaikki vinkit tervetulleita.
hmm..
Kampiakselin päässä pitäisi olla hihnapyörä ilmastointilaitteen kompressorille. Ainakaan omassa dieselissä ei ole
sekin täytyy ehkä ottaa siitä varaosa-autosta. Se hihnapyörä systeemi on kiinni dieseleissä 6:lla kuusiokolo ruuvilla, joiden irrottamiseen tarvitaan pitkä, muistaakseni 6mm kuusiokolo avain. Tai sitten voi olla niinkin, että kompressori saakin voimansa ohjaustehostimen tai laturin hihnasta, en tiedä varmaksi, kun en ole koskaan päässyt kurkkaamaan ilmastoidun w123:n pellin alle.
Onnistuisikohan sähköhommat siten, että siirtäisi johtoniput kokonaisina toiseen autoon?
Sitten siellä ilmastointilaitteessa on sitä kylmäainetta (samaa kuin esim. pakastimessa, freonia) sisällä joka pääsee karkuteille, kun liitoksia joutuu varmasti avaamaan. Tuo ainehan ei ole mitään luontoystävällistä, joten jos haluaa olla luonnonystävä, niin aine pitäisi poistattaa korjaamolla. Sitten sen systeemin joutuu tietysti lopuksi täyttämään kylmäaineella.
Sitten kelpaakin ajella kun on ilmastointi.

Onnistuisikohan sähköhommat siten, että siirtäisi johtoniput kokonaisina toiseen autoon?
Sitten siellä ilmastointilaitteessa on sitä kylmäainetta (samaa kuin esim. pakastimessa, freonia) sisällä joka pääsee karkuteille, kun liitoksia joutuu varmasti avaamaan. Tuo ainehan ei ole mitään luontoystävällistä, joten jos haluaa olla luonnonystävä, niin aine pitäisi poistattaa korjaamolla. Sitten sen systeemin joutuu tietysti lopuksi täyttämään kylmäaineella.
Sitten kelpaakin ajella kun on ilmastointi.

w115,123,124,126,140, 210 yms.
Lisäksi vanhoissa autoissa/järjestelmissä käytety freoni ei ole samaa, mitä nykypäivänä. Uudet aineet ovat ohuempia, ja harvoin pysyvät vanhojen tiivisteiden sisällä. Eli kannattaa tarkistaa tiivisetiden kunto.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Hmm. Nykyainehan ei taida olla enää freonia ollenkaan vaan jotain korviketta. Nimenomaan tuosta freonista on pyritty pääsemään eroon.Timo L. kirjoitti:Lisäksi vanhoissa autoissa/järjestelmissä käytety freoni ei ole samaa, mitä nykypäivänä. Uudet aineet ovat ohuempia, ja harvoin pysyvät vanhojen tiivisteiden sisällä. Eli kannattaa tarkistaa tiivisetiden kunto.
Ainakin meikäläisen on annettu ymmärtää, että nykyaineet pysyvät kyllä ehjässä, vanhassakin järjestelmässä.
Oman laitteistoni täytti Salon Kylmäpojat Oy, kannattaa varmaan kysyä ihan varmaa tietoa esimerkiksi sieltä, p. (02) 727 444.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
kyllä ne nykyiset kylmäaineet toimii vanhassakin yhtälailla. Lähinnä kauhistuttaa ne sähköt, kun ne ovat jo valmiiksi irti kompuran päästä. Sinne tulee kolme johtoa (ilmeisesti maa, termarille ja kompuralle...??) Sitten katselin kauhuissani ilmastoinnin lämmönsäätö vipua, sinne tulee ja menee alipaineletkuja. Ja helpompi olis kun voisin vetää kokonaan uudestaan ne sähköt... Olisko muuten jollain W123:n koko sähkökaavioita sähkösessä muodossa. Kiinnostais suuresti.
Ei pysy uudet aineet freonisysteemeissä, ovat niin hienoa kamaa että vuotaa heti kuulemma putkienkin läpi. Kysyin kylmäpojilta kun täytin omaani, omassa -92:ssa on muuten uudet mömmöt.Aku P kirjoitti:Hmm. Nykyainehan ei taida olla enää freonia ollenkaan vaan jotain korviketta. Nimenomaan tuosta freonista on pyritty pääsemään eroon.Timo L. kirjoitti:Lisäksi vanhoissa autoissa/järjestelmissä käytety freoni ei ole samaa, mitä nykypäivänä. Uudet aineet ovat ohuempia, ja harvoin pysyvät vanhojen tiivisteiden sisällä. Eli kannattaa tarkistaa tiivisetiden kunto.
Ainakin meikäläisen on annettu ymmärtää, että nykyaineet pysyvät kyllä ehjässä, vanhassakin järjestelmässä.
Oman laitteistoni täytti Salon Kylmäpojat Oy, kannattaa varmaan kysyä ihan varmaa tietoa esimerkiksi sieltä, p. (02) 727 444.
ilmastointikaasuista
Vanhoissa r12 (freon) järjestelmissä ei voi käyttää uudempaa r134 kylmäainetta ilman muunnosta missä vaihdetaan ainakin letkut, kompuran öljyt ja tarvittaessa kompuran tiivisteet. R134 molekyylirakenne on sellainen että se tulee vanhoista järjestelmistä kirjaimellisesti letkujen seinistä läpi. Lisäksi r12 järjestelmän öljyt ei ole yhteensopivia r134 kanssa ja kompuran kiinnileikkautumisen vaara on ilmeinen.
R12 korvaavia aineita sen sijaan on markkinoilla mitä voi käyttää r12 järjestelmissä ilman mitään muunnoksia. Omaan ilmastointiin laitettiin uudet kamat tänään, r22:sta noin 900g. Hyvin toimii taas ja kylmää tulee mukavasti. Asentajakaverin kanssa rupattelin ja heppu sanoi että olisi hyvä pitää aina samat aineet järjestelmässä vaikka periaatteessa korvaavat kamat on täysin yhteensopivia tuon vanhan freonin eli r12:sta kanssa. Mun autosta ei ollut dokumentteja edellisen täytön osalta joten imastiin vanhat litkut talteen, alipaineella loputkin höyryt ulos ja sitten uudet kamat sisään.
Mitä ainetta kuuluu laittaa selviää kompressorin kyljestä tyyppikilvestä, r12 on siis tämä vanha freon mitä korvataan muilla aineilla ja r134 on uudemmissa järjestelmissä käytetty aine.
Orig. kysyjälle: Jos ilmastointi mitä olet siirtämässä on ollut kauan pois käytöstä niin ennen kiinni pulttaamista varmaan kannattaa selvittää missä kunnossa kompressorin tiivisteet on ja onko kompurassa öljyä. Jos järjestelmä on ollut avoinna pitkään niin kuivain saattaa olla sökö.
R12 korvaavia aineita sen sijaan on markkinoilla mitä voi käyttää r12 järjestelmissä ilman mitään muunnoksia. Omaan ilmastointiin laitettiin uudet kamat tänään, r22:sta noin 900g. Hyvin toimii taas ja kylmää tulee mukavasti. Asentajakaverin kanssa rupattelin ja heppu sanoi että olisi hyvä pitää aina samat aineet järjestelmässä vaikka periaatteessa korvaavat kamat on täysin yhteensopivia tuon vanhan freonin eli r12:sta kanssa. Mun autosta ei ollut dokumentteja edellisen täytön osalta joten imastiin vanhat litkut talteen, alipaineella loputkin höyryt ulos ja sitten uudet kamat sisään.
Mitä ainetta kuuluu laittaa selviää kompressorin kyljestä tyyppikilvestä, r12 on siis tämä vanha freon mitä korvataan muilla aineilla ja r134 on uudemmissa järjestelmissä käytetty aine.
Orig. kysyjälle: Jos ilmastointi mitä olet siirtämässä on ollut kauan pois käytöstä niin ennen kiinni pulttaamista varmaan kannattaa selvittää missä kunnossa kompressorin tiivisteet on ja onko kompurassa öljyä. Jos järjestelmä on ollut avoinna pitkään niin kuivain saattaa olla sökö.
Re: W123 Ilmastointi
Itsellä tämä olisi kanssa ajankohtaista. Olisko vinkkejä asiaan? Tällä hetkellä ei ole edes tiedossa mistä ilmastointi laite. Sellaisen siis ostasin josko olisi jollakin tarjota. Mitä kaikkia osia autoon tulee ja miten ne kytketään?
Re: W123 Ilmastointi
Tein vastaavan projektin pari vuotta sitten. Kaikkea en nyt jaksa kirjotella.. Bensa ja Diesel mallien kompuran kiinnitys on täysin erilainen, lisäksi automaatti-ilmastointi on huomattavasti teknisempi kuin manuaalimalli. Päädyin itse manuaalimalliin mutta tuli se virhe tehtyä että purin osat pääosin yhdestä bensa-autosta ja dieselin erilaisia palikoita saikin sitten hommailla toisilta romuttajilta.
Kompuran ostin ihan uutena kun tuli sopivaan hintaan vastaan, huonon näköiset letkut tuli uusittua alan liikkeissä. Kaikki tiivisteet uusin. Alan liike teki painetestin ja paljastui että vanha muuten hyvän näköinen lauhdutin (maskin alla) vuotaa. Ostettiin ihan uusi jonka vaihtoin itse, seuraava painetesti meni läpi ja liike laittoi aineet sisään. Yhden kesän on ainakin toiminut, toinen on edessä.
Projektista on perintönä yksi käytetty kompura, muutama turha letku ja jotain muuta turhaa roinaa sekä sähkö-kaavioita jotka silloin löytyi netistä. Mahdollisesti jotain on myös kaupan ja ehkä varaosa-autokin on sulle tiedossa... Mutta tässä on lyhyesti aloittajan lista:
-hommaa helpottaa kummasti jos on täydellinen (sopiva) varaosa-auto tiedossa
-varaosa-autosta saa rauhassa purkaa tavarat (1 pv)
-budjetti n. 600-1000€
-alan liike on tiedossa (letkuja, tiivisteitä, asiantuntemusta, täyttö, koeponnistus)
-alan liikkeesä saa palveluita myös vanhalle järjestelmälle
Ei ole helppo juttu mutta palkitsee kyllä helteillä kun toimii.
Kompuran ostin ihan uutena kun tuli sopivaan hintaan vastaan, huonon näköiset letkut tuli uusittua alan liikkeissä. Kaikki tiivisteet uusin. Alan liike teki painetestin ja paljastui että vanha muuten hyvän näköinen lauhdutin (maskin alla) vuotaa. Ostettiin ihan uusi jonka vaihtoin itse, seuraava painetesti meni läpi ja liike laittoi aineet sisään. Yhden kesän on ainakin toiminut, toinen on edessä.
Projektista on perintönä yksi käytetty kompura, muutama turha letku ja jotain muuta turhaa roinaa sekä sähkö-kaavioita jotka silloin löytyi netistä. Mahdollisesti jotain on myös kaupan ja ehkä varaosa-autokin on sulle tiedossa... Mutta tässä on lyhyesti aloittajan lista:
-hommaa helpottaa kummasti jos on täydellinen (sopiva) varaosa-auto tiedossa
-varaosa-autosta saa rauhassa purkaa tavarat (1 pv)
-budjetti n. 600-1000€
-alan liike on tiedossa (letkuja, tiivisteitä, asiantuntemusta, täyttö, koeponnistus)
-alan liikkeesä saa palveluita myös vanhalle järjestelmälle
Ei ole helppo juttu mutta palkitsee kyllä helteillä kun toimii.
Re: W123 Ilmastointi
No tarkennetaan. Diesel autoon tulee kiinni ja manuaalinen ilmastointi riitää.
Re: korjaus
No mutta muuten kirjoitit kyllä ihan asiaa. Se kylmäaine 123:ssa on tosiaan ollut R12 ja sille löytyy korvikkeita, mutta kyllä niissä ominaisuuksissa eroa on. Teho vähintään laskee, R12 teho oli loistava verrattuna vaikkapa R134A:han. Olen itse rakennellut kylmälaitteita aikoinaan, siksi voi mainita.juha kirjoitti:Kirjoittelin liirumlaarumia, korvaava aine on rs24 eikä mikään r22..!! Sama pää kesät talvet..
Yksi ongelma yhteensopivuuden kannalta on tosiaan öljy, kaikki kylmäaineet eivät sovi kaikkien öljyjen kanssa. Öljy kiertää siellä putkistossa sen kylmäaineen mukana. Sitten on kyse toimintapisteistä, ominaisuuksien täytyy olla höyrystymis- ja lauhtumispaineiden kannalta riittävän samantasoiset, mutta väkisin niitä eroja on. Tiivisteiden sopivuus on yksi ongelma. Höyrystymisenergioissa on eroja, eli teho muuttuu. Säätötarpeet muuttuu myös, eli korvaava aine on aina jossain mielessä kompromissi. Ne öljyt voi kyllä kompuraankin vaihtaa, jos löytyy kompuralle sopiva ja putkisto on samalla huuhdottava, mutta en tiedä, tehdäänkö tällaista sentään.
Vuodon voi muuten tuon kylmäaineen mukana kiertävän öljyn vuoksi havaita ihan silmämääräisesti juuri tuosta öljyisyydestä, jos vuoto on pidempiaikainen ja systeemi ollut käytössä. Jos joku liitos on öljyinen, vuotaa varmasti.
Se tyhjiöiminen tehdään ilman ja erityisesti kosteuden poistamiseksi järjestelmästä ennen kylmäainetäyttöä ja näkee siitä saavutettavasta alipaineesta myös suuntaa järjestelmän tiiviydelle. Huuhdeltaessa käytetään typpeä, järjestelmään jäävä happi on pahasta kosteuden ohella.
Ei se ole viritys, jos se toimii.
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88
W220 320 CDI -02
S210 E420 -96
W124 300D -88